Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla Owners Club => Emne startet av: jkirkebo på ſøndag 11. August 2013, klokken 12:34

Tittel: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: jkirkeboſøndag 11. August 2013, klokken 12:34
Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: Hans Håvard Kvisleſøndag 11. August 2013, klokken 13:11
Veldig fornuftig! Jeg er klar til å bidra!

Sånn rett etter ferien, og Tesla har klart å gi litt mer dokumentasjon på hvordan Model S kan lades, har tankevirksomheten min kretsa om hvilke fine lademuligheter for Model S som skal registreres - og hvordan. Også disse som ikke er offisielle ladestasjoner for elbil, men som vil være gull verdt for Teslaeiere fordi det er altfor få offisielle ladepunkt med tilstrekkelig effekt. Apropos det, så er jeg sikker på at det er et marked som raskt vil utvikle seg, ikke minst med bidrag fra private aktører.

En ting er registrering i NOBIL. En annen ting er å utvikle hensiktsmessige tjenester som bruker data fra NOBIL, og som viser de mest attraktive stasjonene for Tesla-eiere. Første skritt for ladestasjoner.no var endringer i hurtigladekartet og filtreringsmuligheter (inkl Type 2 kontakt med min 22 kW + superladerne). Sist uke kom en mobilversjon av dette. Men vi har langt igjen før alle tjenester er så bra som Model S eiere bør ha dem. Skal forsøke til uka å legge ut en status på hvor ladestasjoner.no nå er med webapp og mobilapp, samt hva som kommer. For mulighetene er omfattende, det handler bare om å bli ferdig (dvs ha ressurser nok). Innspill vil være nyttige. Jeg håper f.eks. at vi kan få ei gruppe Teslaeiere som blir tilknytta Elbilforeningen, og kan spille ball med disse, samt at jeg sjølsagt forsøker å følge forumet så godt som mulig.

En ting kan jeg love - dere skal få slippe å vente like lenge på ypperlige tjenester som dere venta på bilen :D Det er nå det begynner å bli gøy å jobbe med dette. Bilene er på veien!
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: jaliasſøndag 18. August 2013, klokken 14:36
Kjempebra initiativ. Jeg bor i Steinkjer distriktet, og kjører ofte nordover. Venter min nye Tesla 85P i januar. Hadde vært knall å kunne lade 1-fase 32A (230V) på slike plasser. 16A blir stusselig.
Om da ikke næringen ser muligheten for at vi blir en dag ekstra for å lade... ;)

Hold oss oppdatert, og jeg stiller gjerne til disp. om det trengs.

Mvh

Ole A
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: klaussſøndag 25. August 2013, klokken 19:56
Applaus for det skisserte opplegget! Jeg bor i Oslo men er stadig innom Trøndelagsfylkene og legger ofte deler av sommerferien til Lofoten. 16A (400V, 3-fas) og 32A (230V, 1-fas) holder til overnatting, men er for sakte til å lade underveis i en dagsetappe. Altså trengs også kjappere lading for oss som ønsker ren transportetappe uten så mange stopp underveis.

Hurtigladekartet er skikkelig stusselig nord for Orkanger. Kun Chademo i Nord-Trøndelag og Trondheim. Håper Tesla får Chademo-adapteren på plass og at infrastrukturen bygges mer ut i nord!
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBſøndag 25. August 2013, klokken 21:38
Jeg bor også i Oslo-området og jeg sitter (utålmodig !) og avventer en avklaring på framtidige superladere langs E6 nordover før jeg evt. bestiller bil.
Kjører vanligvis til Vesterålen på to dager, og håper at jeg snart vil få mulighet til å gjøre det med hjelp av superladere (Steinkjer-Vesterålen = 87 mil)
Med 22kW-ladere på strategiske steder langs ruta ville jeg faktisk ha klart den strekningen på en dag med 4-5 timer lading underveis.
Støtter VELDIG initiativet om å synliggjøre behovet for superladere og Type 2-ladere. Å ha 22kW tilgjengelig i regionene er veldig viktig. Det så jeg i sommer da jeg kjørte 23 mil til Kabelvåg for å se Hauges TMS. Den turen hadde vært problematisk om jeg hadde hatt en Model S. En liten time på 22kW hadde vært tilstrekkelig  til å unngå "angst".
Jeg tror Hauge og Bellona har et opplegg med oppsetting av ladepunkter rundt om i landet. Tror han kommer til å offentligjøre noe om det på Rådhusplassen 31.8.
 Venter spent og håper jeg kan komme meg nordover til sommeren i en splitterny rød S85 :D :D
 
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBTirsdag 27. August 2013, klokken 14:05
Et godt PR-vennlig prosjekt ville kanskje være å dekke "kystriksveien" fra Steinkjer til Tromsø med 22kW Type 2 -ladere ?
Denne ruta er en fantastisk turistopplevelse, og inkluderer fire Nasjonale Turistveier ( Helgelandskysten, Lofoten,Andøya og Senja) Den har 9-10 fergestrekninger som elbiler kommer gunstig ut av.  Denne ruten er ingen rask transportetappe og semihurtig lading vil ikke være noe problem så lenge laderne settes opp ved severdigheter, overnattings- og spisesteder samt fergekaier.
Kanskje et samarbeid med Nasjonale Turistveier kunne være en ide ? Det hadde ikke skadet å legge til rette for europeiske Tesla-turister ?
 
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: klaussOnsdag 28. August 2013, klokken 09:01
Et godt PR-vennlig prosjekt ville kanskje være å dekke "kystriksveien" fra Steinkjer til Tromsø med 22kW Type 2 -ladere ?
Denne ruta er en fantastisk turistopplevelse, og inkluderer fire Nasjonale Turistveier ( Helgelandskysten, Lofoten,Andøya og Senja) Den har 9-10 fergestrekninger som elbiler kommer gunstig ut av.  Denne ruten er ingen rask transportetappe og semihurtig lading vil ikke være noe problem så lenge laderne settes opp ved severdigheter, overnattings- og spisesteder samt fergekaier.
Kanskje et samarbeid med Nasjonale Turistveier kunne være en ide ? Det hadde ikke skadet å legge til rette for europeiske Tesla-turister ?
 

Veldig bra forslag for turismen i Nordnorge som jeg ville benyttet meg av innimellom! Jeg kommer trolig allikevel til å savne superlader eller noe semihurtig langs E6 nordover fra Trondheim, for ren transport.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBOnsdag 28. August 2013, klokken 09:34
At Tesla bygger ut E6 etterhvert tar jeg nesten som en selvfølge.. Men da håper jeg at de (i første omgang) setter opp færre ladere hver plass (4 ?) og dermed får bygd ut raskere ....men vi får være ydmyke over at en fjerdedel av verdens superladere står i Norge !
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: BlueSLørdag 02. November 2013, klokken 12:37
Ladekartet til Tesla viser nå linje langt nord for Trondheim vinteren 2014. Bodø neste ? 
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: fredagMandag 04. November 2013, klokken 23:27
Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?

Jeg har sjekket med Transnova. Svaret er at de for øyeblikket ikke gir støtte til annet enn hurtiglading. Dette kan endre seg, men det blir for sent for oss i denne omgang.

Jeg synes det må være et poeng å sette opp 22kw ladekontakter, istedet for industrikontakter. Både med tanke på all usikkerheten omkring UMC-adapterne fra Tesla, og fordi vi ønsker å lade så fort som mulig når vi er på tur, og fordi det gir fred i sjelen når ladekabelen er låst fast i begge ender og ladingen dermed ikke kan saboteres.

Hvis det finnes verter (feks kommuner, kjøpesentre, spisesteder) som er villig til å betale ca 50kr i strøm til hver besøkende i elbil, så holder det med en vanlig dum type2 ladeboks. Koster vel ca 5000kr stk. Dette er bare tut-og-kjør. Vi kan samle inn penger til å gi egnede verter slike bokser gratis mot at de monterer den og betaler strømkostnadene for brukerne. Evt kan kontaktene skiltes med at lading koster feks 20 kr/time og betales inne i kassen.

Alternativt finnes det ladebokser med RFID tilgangskontroll, bokføring av hvor mye strøm hver bruker har brukt, og mulighet da for å etterbetale verten for hvor mye strøm som er brukt et par ganger i året. Disse koster ca 3x så mye. På sikt må vi regne med å måtte betale for strømmen vi bruker. Jeg holder på med å sjekke ut noen spennende alternativer her.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBTirsdag 05. November 2013, klokken 01:03
Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?

Jeg har sjekket med Transnova. Svaret er at de for øyeblikket ikke gir støtte til annet enn hurtiglading. Dette kan endre seg, men det blir for sent for oss i denne omgang.

Jeg synes det må være et poeng å sette opp 22kw ladekontakter, istedet for industrikontakter. Både med tanke på all usikkerheten omkring UMC-adapterne fra Tesla, og fordi vi ønsker å lade så fort som mulig når vi er på tur, og fordi det gir fred i sjelen når ladekabelen er låst fast i begge ender og ladingen dermed ikke kan saboteres.

Hvis det finnes verter (feks kommuner, kjøpesentre, spisesteder) som er villig til å betale ca 50kr i strøm til hver besøkende i elbil, så holder det med en vanlig dum type2 ladeboks. Koster vel ca 5000kr stk. Dette er bare tut-og-kjør. Vi kan samle inn penger til å gi egnede verter slike bokser gratis mot at de monterer den og betaler strømkostnadene for brukerne. Evt kan kontaktene skiltes med at lading koster feks 20 kr/time og betales inne i kassen.

Alternativt finnes det ladebokser med RFID tilgangskontroll, bokføring av hvor mye strøm hver bruker har brukt, og mulighet da for å etterbetale verten for hvor mye strøm som er brukt et par ganger i året. Disse koster ca 3x så mye. På sikt må vi regne med å måtte betale for strømmen vi bruker. Jeg holder på med å sjekke ut noen spennende alternativer her.
Jeg har sendt diverse mailer til diverse næringsforeninger, turistinformasjoner, hoteller og handlesentre langs E6 i Nordland uten å få særlig napp... Tror de fleste ikke forstår "problemet".
Kanskje vi skulle finne noen "satsingssteder" og sette inn et felles støt ?
Jeg skulle helst ha kommet meg fra Steinkjer til Vesterålen på en dag. Med litt 22kW-lading i Mosjøen og Fauske skulle jeg ha klart det. 85 mil betyr at jeg trenger ca 40-45 mil påfyll. Det vil i så fall bety ca 2 timer stopp to ganger. 4 timer ekstra går greit på en dag, men det gjør ikke 8 timer...
Så jeg sponser gjerne et par ladestasjoner med et par tusenlapper i stedet for å bruke dem på hotellovernattinger...
Jeg sendte forespørsler til Sjøgata i Mosjøen og til Amfi storsenter i Fauske i helga, blir morsomt å se om de svarer..
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: valvolainenTirsdag 05. November 2013, klokken 02:51
'Storsenter' på Fauske burde gå greit!
Krysser fingrene for snarlig oppdatering:)
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBTirsdag 05. November 2013, klokken 07:46
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: fredagTirsdag 05. November 2013, klokken 10:01
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...

For å få positivt svar tror jeg at vi må forklare prosjektet, nemlig at det skal gå an å kjøre med elbil fra Trondheim til Tromsø, med så rask lading som mulig slik at lading ikke tar over et døgn. Og så tror jeg ikke det må koste så mye å si ja. Dvs at det er lettere å få ja hvis vi sponser utstyret, og enda lettere å få ja hvis vi kan betale for strømmen vi bruker.

Ladeplassen bør skiltes, slik at plassen ikke blir ICEd når den trengs. Hvis ikke er alt sammen bare tid og penger ut av vinduet. Det er kanskje den største kostnaden for vertene: en parkeringsplass mindre.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: klaussTirsdag 05. November 2013, klokken 10:27
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...

Tror du er inne på noe i nederste linje. Jo flere henvendelser de får, jo større etterspørsel opplever de at det er for 22kW Type 2-lading nordover. Om jeg var kafeeier og fikk 10 henvendelser om semihurtig elbillading i løpet av et par måneder, ville i hvert fall jeg tenkt at det var et marked der. Om den ellevte henvendelsen kom fra TOC eller elbilforeningen, ville jeg vært klar som et egg for å avse et par parkeringsplasser til elbiler. :)
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: fredagTirsdag 05. November 2013, klokken 19:07
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...

Tror du er inne på noe i nederste linje. Jo flere henvendelser de får, jo større etterspørsel opplever de at det er for 22kW Type 2-lading nordover. Om jeg var kafeeier og fikk 10 henvendelser om semihurtig elbillading i løpet av et par måneder, ville i hvert fall jeg tenkt at det var et marked der. Om den ellevte henvendelsen kom fra TOC eller elbilforeningen, ville jeg vært klar som et egg for å avse et par parkeringsplasser til elbiler. :)

Jeg tror det bare er masete.

Jeg tror det er lurt med litt koordinering av innsatsen.

Og jeg tror at kjøpesentre, fylker og kommuner er bedre mål for forespørsler om å være vert for ladestasjoner enn enkeltstående kafeer.

På sikt tror jeg at utbygging av ladestasjoner bør legges i en egen organisasjon, feks en stiftelse. Jeg forstår det slik at Elbilforeningen ønsker å være nøytral i forhold til aktørene i ladebransjen, og ikke ønsker å ta del i et slikt prosjekt. Men på kort sikt er det viktig å bare få på plass et minimum av ladestasjoner på vei nordover og knytte kontakter med interesserte verter.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBLørdag 09. November 2013, klokken 22:32
Mulig det kan bli mas.. men jeg tror dessverre at det ikke er mange som tar seg det bryet.
Er ikke enig at ikke kafeer ikke er aktuelle aktører.  De har en umiddelbar økonomisk interesse av å tiltrekke seg en ny kundegruppe.  Det har jeg vanskelig for å se at en kommune har.
Her handler det om å få til enkle og kjappe løsninger.
Når der gjelder Ellbilforeningens rolle..... Hvem har bestemt at norsk ladeinfrastruktur  kun skal drives etter den modellen det legges opp til nå med håpløse og  dyre betalingsordninger ?
Ellbilforeningen representerer elbileierne og deres interesser. Om de (vi) velger å dra igang noe som ligner på Zero Carbon World blir vel ikke det verre enn at NAF konkurrerer med bilverkstedene på EU-kontroller etc.
Vi som elbileierne ønsker en godt utbygd infrastruktur til en billigst mulig penge.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: BjørnMandag 11. November 2013, klokken 14:19
Mas eller ikke.. sendte denne til Meyergården Hotell (rica Mo i rana) :)
Spent på hva som kommer til svar..

Hei hei..
En vanlig stikkontakt (shuko) 16A er selvsagt mye bedre enn ingenting, :) men det gir oss m tesla mod s bare 13A.. pga Tesla sitt shuko adapter har begrensninger mht brannfare.. ( shuko kontakter er ikke laget for 16A strømtrekk i feks 10timer)
13A gir ca 15km pr time lading, dvs ca 15 mil på en overnatting (10t) . dvs nordover holder ikke til fauske engang. En mod s bruker ca 2 kwt pr mil.

Nordland er pr dags dato rene ødemarka når det gjelder brukbare lademuligheter for elbiler, og jeg snakker for hundrevis potensielle gjester nå.. :) (det er solgt ca 2000 mod s i år)

Det vi *sårt* trenger er raskere lademuligheter, vi lader nå v industribygg, søppelkompressorer og div andre industri stikk som vi må spørre eierne om å få lade litt fra..
Hvis dere kan tilby rask lading til elbiler kommer dette til å tiltrekke mod s eiere som fluepapir, og helt sikkert andre langtrekkende elbiler etterhvert.

Da trenger vi 400v 16a eller 32a kontakter feks: (http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-16a-3pol-n-j-400v-9h-ip44/1578199/Product.html?Event=pathlist) disse vil gi 11/22kw og fullade mod s på 8/4 timer.. *Hvis* dere har 400v NT nett tilkoblet.. dette er rimeligste alt. for dere, og veldig attraktivt for oss.

Alt. 2 (http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/) er enda mer attraktivt for oss, (men litt dyrere for dere) pga Tesla har til nå hatt problemer m å skaffe nok 400v adapter til sine kunder. dette er små ladestasjoner som kan plugges rett inn i bilen sin ladeport. disse kalles type 2. Oslo kommune skal sette opp 400 av disse, og kan gi 3.5 til 22kw alt etter hva dem kobles til, dem brukes og av privatpersoner som ikke har NT nett og vil ha rask lading hjemme, feks 230v 32A enfas vil gi 7,2 kw eller ca 35 mil på 10t. Prisen er 5500.- eks moms pr stk
Passer jo også veldig godt til miljøprofilen deres dette her.. Smilefjes

Vis gjerne mailen til direktøren el på info møter dere måtte ha.. Og ta kontakt v spørsmål.

Mvh Bjørn-Inge Sivertsen, elbil eier og fraflyttet nordlending m hjemmelengsel..
 
 
Fra: Jørgen Svarthoel
Dato: 11. november 2013 08:29
Til: bistej@online.no
Emne: Lading El bil
 
Hei.

 

Vi har stikkontakt v Hovedinngangen som er enfase 16 Ampere.

 

Hvor mye trenger din El bil?

Ta gjerne kontakt så skal vi være behjelpelig så langt det lar seg gjøre.

 

Mvh.

Jørgen Svarthoel

Bedriftselektriker

Meyergården Hotell
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: valvolainenMandag 11. November 2013, klokken 22:39
Tror det er bra med mas.
Det er tross alt et stort kundegrunnlag som plutselig må stoppe i to timer akkurat ved DIN veikro eller restaurant.
Og det har sjeldent vært skadelig med mye mas. Heller motsatt. Dess flere som spør, dess raskere tar de affære og ringer sin lokale elktriker!
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBFredag 22. November 2013, klokken 19:25
Jeg har kontakt med en helårs campingplass med restaurant  i Nord-Trøndelag som er interessert i å sette opp lader. De har 20kW 230V tilgjengelig.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: klaussFredag 22. November 2013, klokken 21:34
Jeg har kontakt med en helårs campingplass med restaurant  i Nord-Trøndelag som er interessert i å sette opp lader. De har 20kW 230V tilgjengelig.
Interessant! Hvor, sånn cirka? Langs E6, antar jeg. Nord i fylket?
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBFredag 22. November 2013, klokken 21:37
http://www.follingstua.no/
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: Gladtrdſøndag 24. November 2013, klokken 14:39
http://www.follingstua.no/

Jeg vet at eierne av Føllingstua har lyst til å montere ladepunkt for elbiler, men hvilken effekt de kan tilby er vel noe usikker. Håper de kanskje kan investere i 230/400V trafo for mer fornøyde gjester  :D
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: OddBſøndag 24. November 2013, klokken 23:43
Ja det er bare 230V der som de fleste andre steder,  men de har 20+ kW så det burde bli bra med trafo.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: D.OTirsdag 11. Februar 2014, klokken 08:44
Mosjøen Hotell har fått montert blå 32A stikk for lading.
Edit, ser nå at dette er 3fase 230v, så kun med adapter. Inntil de har fått opp rett stikk.
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: KarkrisLørdag 22. Februar 2014, klokken 14:35
Ser helsvart ut nordover. Tror ikke vi kan stole på at det blir et offentlig system nord for Trondheim ennå på lenge. Tesla har heller ikke umiddelbare planer om utbygging av SC nordover i 2014.  :( :(
Kanskje vi må finne private løsninger enn så lenge? Finnes det Teslaeiere i Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som stiller egne ladestasjoner til rådighet ( mot betaling selvfølgelig ) eller kan gi lokale opplysninger om mulig tilgjengelige punkter ved bedrifter, arbeidsplasser eller lignende.
Jeg ville ihvertfall synes det ville være hyggelig med ladebesøk. :)
Tittel: Sv: Tilrettelegging for ladeplasser nordover
Skrevet av: LurvenFredag 28. Februar 2014, klokken 14:57
Skulle noen av dere besøke Stiklestad på ferden igjennom trøndelag kan jeg hjelpe dere med 230v32A blå kontakt.  :)