Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Spooz på onsdag 07. august 2013, klokken 00:09

Tittel: Norges og Europas første
Skrevet av: Spoozonsdag 07. august 2013, klokken 00:09
Dagen før dagen er det jo spennende å spekulere i hvem Tesla gir den aller første Model S'n til? Blir det Morten Harket. Blir det Bellona? Astrup har vært nevnt. Kan man i olje-Norge gi en til krompen?

Det eneste som er helt sikker er at den som egentlig sitter på #1, ikke får sin først. :) Undertegnede reserverte nemlig en Signature for 4 år, 4 mnd og 11 dager siden. 1594 dager har gått og i morgen leveres altså den første. Eller, "første". Den 26.mars 2009 trykket jeg bestill og noen dager etterpå ble forskuddet på €30.000 innbetalt. Jeg visste at jeg var tidlig ute, akkurat som med den første Roadster'n i Europa (tatt inn fra USA) og senere VIN 001 av EU Roadstern.

Griner ikke av denne grunn, kan godt vente litt til. Det er jo nesten 8 mnd siden jeg hentet inn den første i Norge uansett, riktignok en US modell. Men snodig at Tesla Motors viker fra grunnprinsippet i signaturprogrammet sitt, med å ikke levere selv de aller første bilene i rekkefølge. Bør ikke pionerene, de som går først i toget, de tok tok all risiko og betalte en kvart million hver seg i forskudd, belønnes?

Merk dere, den _første_ har altså VIN 5YJSA2DP8DFS14816. Men den kommer først litt senere. :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: sindrejonsdag 07. august 2013, klokken 00:28
Jo, du har helt rett Gunnar.  Jeg synes dette er skikkelig simpelt av Tesla !!!   >:( >:(

Synes du tar det utrolig fint.  Jeg hadde hatt en annen tone i mitt innlegg om det var jeg som var i dine sko den dagen jeg egentlig skulle stå først i køa og plukke opp Sig #1.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: ebbreyonsdag 07. august 2013, klokken 00:29
Det er noe underlig og litt trist at det ikke er SIG #1 som står fremst i rekken idag. Og SIG generellt bør belønnes for inskuddet sitt. Over 4 år og en kvart million i satsing på et produkt bør ikke oversees.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Epleskrelleronsdag 07. august 2013, klokken 00:38
Syns de skulle lagt ned litt ekstra innsats for at de første signaturholderne var de som fikk bilen først.. Så får man heller leve med at de senere reservasjonene ikke går helt i rekkefølge..

Når det er sagt hadde det vært litt artig om Morten Harket fikk den første. Da den første TMS som Spooz importerte til Norge ble solgt til en kar på Sætre/Hurum. Harket bor også på Sætre.. (og det gjør jeg og..)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: ebbreyonsdag 07. august 2013, klokken 00:55
Jeg går for en fotballspiller. Gjerne en som promoterer bettingselskaper.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Kenneth Waalonsdag 07. august 2013, klokken 01:35
Man bestiller den første bilen i Europa, selvfølgelig burde man fått den først.

Jeg skjønner at det blir vanskelig å levere alle i den "riktige" rekkefølgen, men #1 er spesiell - Tesla burde levert #1 først - uten tvil, og gjort litt ekstra stas til han/hun som hadde bestilt den.
I tillegg så synes jeg det hadde vært på sin plass å fått med f.eks 21" felgene gratis (..eller noe tilsvarende) sammen med jakke, genser , skjorte...you name it.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: AttackOfTheMaconsdag 07. august 2013, klokken 02:52
Hmm jeg hadde nesten forventet at Elon selv hadde overlevert bilen...
VELDIG rart.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 07:34
100% enig med deg, Gunnar! Dette er rett og slett for dårlig av Tesla og viser med all tydelighet hvordan de "verdsetter" sine desidert beste kunder og "ambassadører".

Jeg føler litt på det samme. Jeg har bestillingsnr. 85 (Sig) og får ikke min bil levert før om en måned etter å ha ventet nesten tre år. Har foretatt den samme innbetalingen som deg og tatt en stor risiko gjennom å innbetale en kvart million til et firma som forhåpentligvis ville lage denne bila. Har fått vite fra Tesla at uten slik støtte fra alle de som hadde reservert Signature og innbetalt såpass store summer så kunne det fort ha gått galt - eller i det minste tatt mye lenger tid å få denne bila ferdig og ut på markedet.

Før jeg reserverte Signaturen fikk jeg også vite av Tesla at Signature ville bli levert flere måneder før den første standardutgaven og dette var en av mine største grunner for å satse på Signature ikke "bare" en vanlig standardutgave (jeg har også en slik i bestilling; P270). Ville den gangen ikke ta sjansen på at feks. "momsfritaket" ville bli fjernet før jeg fikk min bil levert (mye har selvsagt skjedd i ettertid når det gjelder hva Staten har bestemt, men jeg reserverte Sig. lenge før det). Føler meg derfor ikke spesielt verdsatt av Tesla når jeg disse forumsidene ser at enkelte med standardutgave får sin bil levert før jeg får min Signature.

Det vi som har reservert Signature sitter igjen med som en "fordel" i dag er jo i praksis kun et skilt med "Signature" på bakluka. Dette skiltet har kostet oss flere års renter på en kvart mill i tillegg til at Signaturen faktisk også koster en god del mer enn en fullspekket standardutgave. For ikke å snakke om den risikoen vi faktisk tok. I verste fall hadde Tesla gått konk og vi hadde tapt en kvart mill.

Dette er sikkert en kjempebra bil, men servicen fra Tesla overfor sine desidert beste kunder bør skrus opp et par hakk!
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Yagionsdag 07. august 2013, klokken 07:37
Sitat fra: Spooz på onsdag 07. august 2013, klokken 00:09
(...) Men snodig at Tesla Motors viker fra grunnprinsippet i signaturprogrammet sitt, med å ikke levere selv de aller første bilene i rekkefølge. Bør ikke pionerene, de som går først i toget, de tok tok all risiko og betalte en kvart million hver seg i forskudd, belønnes? (...)

Enig med Spooz her. Kjennes litt surt at jeg som betalte 265k til Tesla i Mai 2009 (bestilte 10mai) kommer til å få bilen en god del senere enn noen som bestilte flere år etterpå... Risikoen, og tilliten jeg viste Tesla i 2009 var tross alt større i 2009.  ??? Tesla har hele tiden latt meg tro at jeg var #4 i rekken.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. august 2013, klokken 07:46
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 07:34
Før jeg reserverte Signaturen fikk jeg også vite av Tesla at Signature ville bli levert flere måneder før den første standardutgaven og dette var en av mine største grunner for å satse på Signature ikke "bare" en vanlig standardutgave (jeg har også en slik i bestilling; P270).
Først: All honnør til sånne som deg som har bidratt til at Tesla lykkes! Å starte med bilproduksjon fra grunnen av nå i 2013 er ekstremt kapitalkrevende og intet mindre enn en sensasjon.

Når det er sagt lurer jeg på om du på noe tidspunkt vurderte å nedgradere sig-reservasjonen når du så at enkelte ordinære produksjonsbiler i USA ble utlevert før signaturbiler? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg satt meg på sig venteliste med en gang jeg bestilte, og fikk tilbud om å oppgradere til sig nå i vinter. Når tilbudet kom gjorde jeg en ny vurdering av situasjonen, og min konklusjon ble da:
- Forventer kort tidsspenn mellom siste sig/første P (regnet med historien fra USA ville gjenta seg i Europa)
- Kanskje tom. overlapping?
- Alt for høy premium ift. hva man fikk
- Alt for høyt depositum

Med andre ord, jeg vurderte sig men slo det fra meg. Og jeg vil tro du også kunne nedgradert frem til for noen måneder siden om du ville. Er det noe du har vurdert, eller ryker kanskje sig-bilen din rett ut på Finn.no i starten av september :) ?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2013, klokken 07:46
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 07:34
Før jeg reserverte Signaturen fikk jeg også vite av Tesla at Signature ville bli levert flere måneder før den første standardutgaven og dette var en av mine største grunner for å satse på Signature ikke "bare" en vanlig standardutgave (jeg har også en slik i bestilling; P270).
Først: All honnør til sånne som deg som har bidratt til at Tesla lykkes! Å starte med bilproduksjon fra grunnen av nå i 2013 er ekstremt kapitalkrevende og intet mindre enn en sensasjon.

Når det er sagt lurer jeg på om du på noe tidspunkt vurderte å nedgradere sig-reservasjonen når du så at enkelte ordinære produksjonsbiler i USA ble utlevert før signaturbiler? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg satt meg på sig venteliste med en gang jeg bestilte, og fikk tilbud om å oppgradere til sig nå i vinter. Når tilbudet kom gjorde jeg en ny vurdering av situasjonen, og min konklusjon ble da:
- Forventer kort tidsspenn mellom siste sig/første P (regnet med historien fra USA ville gjenta seg i Europa)
- Kanskje tom. overlapping?
- Alt for høy premium ift. hva man fikk
- Alt for høyt depositum

Med andre ord, jeg vurderte sig men slo det fra meg. Og jeg vil tro du også kunne nedgradert frem til for noen måneder siden om du ville. Er det noe du har vurdert, eller ryker kanskje sig-bilen din rett ut på Finn.no i starten av september :) ?

Det ble sterkt vurdert i en periode, ja, men i og med at jeg fortsatt hadde en standardreservasjon (P270) i tillegg så valgte jeg å fortsatt gå for Sig i den tro at jeg i det minste ville få levert Sig'en et par måneder før std-utgaven. Nå er det snakk om maks to uker i forskjell på leveringen, har jeg fått vite.

Skal ikke se bort fra at S85 ligger på finn.no i løpet av høsten da jeg rett og slett er svært skuffet og ikke minst overrasket over hvordan Tesla behandler sine beste kunder og ambassadører. Gjennom årene har jeg garantert skaffet Tesla flere kunder gjennom min omtale og skryt av Tesla blant mine kjente (og det har sikkert alle de andre som også var tidlig ute med sine bestillinger gjort), men det var før jeg oppdaget hvordan vi egentlig blir behandlet av Tesla. I dag vil jeg velge å ikke ha noen mening om Tesla om jeg blir spurt. Som sagt; de har noen helt unike biler (har prøvekjørt), men kundeservicen kan bli betydelig bedre!

Når det er sagt så kan jeg ikke si annet enn at jeg virkelig ser fram til å få levert bila!  ;D
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shbonsdag 07. august 2013, klokken 08:19
Enig. Jeg har også sluttet å skryte av bilen til de jeg treffer. Tesla skuffer med dette rotet i utleveringen. Jeg har ikke fått noen telefon om dato enda. Heidi anntydet i Mai/Juni levering 15 August av min. Mange med vanlige produksjonsbiler har jo fått dato for utlevering. Vi ble jo lovet levering flere mnd før. SC har jo vi betalt for, så det skulle bare mangle at de bygger ut. Vinterpakken som flere ble "lurt" til å bestille den kom 2 dager etter jeg underskrev kontrakten, er noe annet. Nå er jo varme av batteri pakken blitt standard. Da er jo ingen vits å betale 8500 for varme i baksete, når jeg ikke kommer til å bruke det. Har ikke brukt det 1 gang på Leafen. Appen for forvarming har de heller ikke oppe å gå for andre enn Windows mobiler i Norge eller kommer det gledelige nyheter i dag?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. august 2013, klokken 08:20
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 08:01
Det ble sterkt vurdert i en periode, ja, men i og med at jeg fortsatt hadde en standardreservasjon (P270) i tillegg så valgte jeg å fortsatt gå for Sig i den tro at jeg i det minste ville få levert Sig'en et par måneder før std-utgaven. Nå er det snakk om maks to uker i forskjell på leveringen, har jeg fått vite.

Skal ikke se bort fra at S85 ligger på finn.no i løpet av høsten da jeg rett og slett er svært skuffet og ikke minst overrasket over hvordan Tesla behandler sine beste kunder og ambassadører. Gjennom årene har jeg garantert skaffet Tesla flere kunder gjennom min omtale og skryt av Tesla blant mine kjente (og det har sikkert alle de andre som også var tidlig ute med sine bestillinger gjort), men det var før jeg oppdaget hvordan vi egentlig blir behandlet av Tesla. I dag vil jeg velge å ikke ha noen mening om Tesla om jeg blir spurt. Som sagt; de har noen helt unike biler (har prøvekjørt), men kundeservicen kan bli betydelig bedre!

Når det er sagt så kan jeg ikke si annet enn at jeg virkelig ser fram til å få levert bila!  ;D
OK. Ja Tesla er et ungt selskap med voksesmerter, så det vil sikkert ta noen år før alt går på skinner der i gården. Jeg synes riktignok personene jeg har vært i kontakt med har gitt ypperlig service, men behandlingen av sig er (ikke uventet) ikke god nok. Sig utgjør riktignok svært få kunder, men de er viktige tidlige ambassadører.

I USA vet jeg en del sig-eiere krysser fingrene for at de får noen goder etter hvert (mulig surfing etc. blir gratis i X år mm), men for øyeblikket har Tesla mer enn nok med å ta unna etterspørselen. Ift. tidsspenn på utleveringer er det garantert et mål å få ut så mange biler så raskt som mulig. Tesla har rett og slett ikke råd eller tid til å holde igjen biler bare for å gjøre stas på de som har viet både tillit og cash til dem i oppstartsfasen.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Ciriononsdag 07. august 2013, klokken 08:32
Dette var trist å høre. Selv har jeg det litt motsatt.

Min VIN er S14198 og ble med på første båt. Når Sig#1 har så mye høyere VIN nummer, må den ha blitt produsert mye senere, og derfor ikke rakk å være med.

Kan det være noen av valgene du har gjort?
Ser ut som du har Sort Perf med grå felger, samme som meg.

Min er en P85+ og samtlige tilvalg.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: acschmionsdag 07. august 2013, klokken 08:52
Støtter de over som er skuffet og føler seg 'sviktet' av Tesla som Sig reservasjonsholder. Det gjør jeg også, og sendte en mail til EU sales og KA Wold med spørsmål om årsaker til at høye Sig nummer og tilogmed P-biler tilsynelatende blir levert tidligere enn lave Sig nummer -> Ikke noe svar på e-mail etter gjentatte purringer!

Jeg bestilte også bil i mai 2009 og oppgraderte til Sig etter besøk v/første prøvekjøring på fabrikker i oktober 2011 da jeg så lavere risiko siden mesteparten av utviklingen hadde gått greit, samt at jeg ble forespeilet Sig som en veldig fordelaktig pakke.
Etter at prisene og opsjoner seinere ble offentliggjordt har det egentlig vært en lang nedtur med hele reservasjonen og jeg lurte lenge på å nedgradere.
Hovedgrunnen til jeg fortsatt sitter med er at jeg ville ergre meg veldig over å ha gitt Tesle et gratis lån i hele denne perioden (for vi får ikke tilbake tapte renter).

Ser at Tesla for Model X går ut med samme markedsføring for Sig ->

'MODEL X SIGNATURE
BLI DEN FØRSTE TIL Å EIE MODEL X
Fantastisk utstyrt
Eksklusive utstyrsalternativer og farger
Leveranser begynner i 2014
'

Den praksis de nå har vist kan vel ikke sies å være helt etter markedsføringsloven hvertfall her i Norge!

Kan ikke skjønne de som seint har vurdert oppgradering til MS Sig versjon hvis de da ikke plent skal ha Sig Red!

Venter fortsatt på telefon fra Tesla om min levering - intet hørt enda!
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Trønderteslaonsdag 07. august 2013, klokken 08:58
Det er oppsiktsvekkende å se at de første investorene (les Signature kjøperne) blir så lite verdsatt - føler med dere. Ikke bare er det skuffende sett med Signaturøyne, men Tesla går jo også glipp av mange PR muligheter om de hadde spilt kortene riktig. For ordens skyld - jeg har Performance-øyne og blir ikke påvirket av dette, men det er noen grunnleggende verdier som kommer til syne gjennom slike beslutninger - og jeg liker det ikke.

Det virker på meg som om Tesla har hatt Apple som forbilde mtp kommunikasjonsstrategi og kundebehandling - og etter en enestående start hvor det var hallelujastemning over hele kloden så virker det som om vinden nå er i ferd med å snu som følge av dårlig kommunikasjon over lang tid ift levering, nyheter, prising (USA), m.m.

En av Teslas viktigste assets er alle Tesla-ambasadørene, og når man ikke verdsetter ambassadørene da stopper alle overivrige fremtidige Teslaeiere (Teslaselgere) å selge biler til alle de ser. Om jeg hadde vært Mr. Musk så hadde jeg tuppet sjefen for kundehandling på hue og ræva ut i dag - fått i en ny kar - og rettet opp i dette i løpet av 30 dager. De klarer å lage verdens beste bil fra scratch - men de har store utfordringer med ikke elementære ting som å kommunisere med kundene sine på en fornuftig måte.





Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Spoozonsdag 07. august 2013, klokken 09:13
Oisann, ikke meningen å lage den mest grumpy tråden på denne siden av krigen ;) Per fikk sagt det meste, hele prinsippet med signaturprogrammet må jo være å gi noe tilbake. Det burde ikke kostet Tesla stort å klare å levere de første 20 i rett rekkefølge. Eller 10. Eller 5. Eller på noe som helst vis vise de aller første takknemlighet, en form for annerkjennelse. Det leveres faktisk signaturbiler i dag som ble bestilt i 2012..

Må ikke la dette overskygge den store begivenheten som faktisk finner sted i dag. Dette har vi ventet lenge på, gratulerer til Tesla og de
som får sine biler i dag! To av våre kunder skal få sine biler, woop woop og weeeeeh!! :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Muffinmanonsdag 07. august 2013, klokken 09:23
Enig i at dette er uheldig for kunden og for Tesla selv. Å levere den først bestilte bilen først har en enorm symbolverdi. Potensialet for negativ PR om mediene velger å slå dette opp er større en potensialet for tilsvarende god slik jeg ser det. Men velger å tro at dette er et symptom på rot og ikke på en negativ holdning til kundene.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: BogZogonsdag 07. august 2013, klokken 09:29
Mange takk til Gunnar som startet denne tråden. Mye frustrasjon fra oss Signature eiere, og med god grunn synes jeg. Har selv #60 og etter å ha ventet på bilen i flere år, kan man si seg svært forundret over den behandlingen vi har fått. Forstår særlig Gunnar som reservasjonsholder nr 1 at man finner det merkelig å bli forbigått på denne måten. Selv er jeg mer forundret av at vi som Signature holdere sitter igjen med en dyrere bil enn tilsvarede spesifisert Model S utgave. I tillegg har vi fått mindre valgmuligheter når vi skulle spesifisere bilene. Dette var jeg fullstendig klar over når prisene ble offentliggjort, men valgte å opprettholde Signature reservasjonen da vi fortsatt fikk signaler om at leveransen av Signature bilene ville foregå flere måneder før de vanlige modellene. Vi som da allerede hadde ventet lenge ønsket ikke å sitte med svarteper og bli sist i køen igjen. Er også meget skuffet over den tilbakemelding vi får fra Tesla sine representanter når dette tas opp. Det kommer stort sett intetsignede forklaringer, med en typisk avslutning om at "du blir sikkert fornøyd til slutt". Det siste utelukker jeg ikke, men har i likhet med andre her på forumet sluttet å promotere Tesla slik jeg har gjort i tre år nå, og som har ført til en rekke reservasjonsholdere for Tesla. For dere som ønsker en Signature Performance Red, med full pakke så blir den snart tilgjengelig på Finn.no.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Havebigfunonsdag 07. august 2013, klokken 09:29
Jeg er enig i at de første burde ha fått bilene først! >:(
Årsakene til at det ikke er slik er muligens følgende:
1: Man velger de kundene som gir størst publisitet. Noen kunder har allerede disponert prøvekjøringsbiler til "egne" prosjekt, eks Hauge som kjører til Nordkapp...
2: Jeg har ikke vært med lenge nok til å forstå hva som ligger bak men Gunnar har utvilsomt fått en kald skulder på tross av sitt sterke engasjement for å skaffe kunder og #1 har derfor blitt forskøvet bakover- muligens som en slags avstraffelse- det er ren spekulasjon fra min side men det virker ikke bra  at #1 kommer langt bak- mulig er det noen "barnslige" reaksjoner inne i bildet...
3: Rot-rot-rot- etter min mening en alvorlig trussel mot hele Teslaorganisasjonen- ansatte sitter med ulik eller lite informasjon ovenfra og overlates til kundene med lite kunskap slik at svarene vi får tildels blir rent oppspinn.

Når det er sagt er det en trøst at tilsynelatende noen normale kunder får biler nå også, eks Gunnars to kunder.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: OWonsdag 07. august 2013, klokken 09:38
Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 07. august 2013, klokken 08:58
Det er oppsiktsvekkende å se at de første investorene (les Signature kjøperne) blir så lite verdsatt - føler med dere. Ikke bare er det skuffende sett med Signaturøyne, men Tesla går jo også glipp av mange PR muligheter om de hadde spilt kortene riktig. For ordens skyld - jeg har Performance-øyne og blir ikke påvirket av dette, men det er noen grunnleggende verdier som kommer til syne gjennom slike beslutninger - og jeg liker det ikke.

Det virker på meg som om Tesla har hatt Apple som forbilde mtp kommunikasjonsstrategi og kundebehandling - og etter en enestående start hvor det var hallelujastemning over hele kloden så virker det som om vinden nå er i ferd med å snu som følge av dårlig kommunikasjon over lang tid ift levering, nyheter, prising (USA), m.m.

En av Teslas viktigste assets er alle Tesla-ambasadørene, og når man ikke verdsetter ambassadørene da stopper alle overivrige fremtidige Teslaeiere (Teslaselgere) å selge biler til alle de ser. Om jeg hadde vært Mr. Musk så hadde jeg tuppet sjefen for kundehandling på hue og ræva ut i dag - fått i en ny kar - og rettet opp i dette i løpet av 30 dager. De klarer å lage verdens beste bil fra scratch - men de har store utfordringer med ikke elementære ting som å kommunisere med kundene sine på en fornuftig måte.

+1
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Spoozonsdag 07. august 2013, klokken 09:49
Det er nok ingen "avstraffelse". Min oppfatning er at det er ren og skjær tilfeldighet hvem som får biler i dag. Det er hastesendt et knippe biler som tilfeldigvis stod klare. På denne måten kommer de raskest mulig i gang. Er det også slik at Q2 legges fram i dag forstår jeg rushet. Betydningen av å trykke Finalize var åpenbart langt større enn noen visste og ville fortelle. Det ble satt en frist men aldri varslet om at man i vinduet også rykket bakover etterhvert som dagene gikk.

Jeg har invitert flere av de aller første signaturholderne til å bli med på giggen i dag likevel, forståelig nok er det lite interesse for å se på at andre får sine biler først.

På denne tiden for 7 mnd siden stod jeg på toppen av Hemsedalsfjellet med den alleraller første Model S'n, så meg er det ikke synd på. Men jeg er oppriktig lei meg for den måten øvrige signaturholdere nå blir behandlet. Dette var på ingen måte slik det skulle være.

Når det er sagt ser det for meg ut som at den generelle rekkefølgen i leveransen (etter batch #1) stemmer sånn nogenlunde.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Oreoonsdag 07. august 2013, klokken 09:56
Synes Tesla "skylder" en forklaring på hvordan leveransene blir gjort.
Ser nesten ut som et luksus problem for en fersk bilfabrikant, at de har så mange kunder at de har problemer med å levere, og i så måte er nesten rekkefølgen egentlig ikke sååå viktig. Når de på den andre siden aktivt markedsfører Signaturbilene som de første leveransene, bør de leve opp til dette.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Lokführeronsdag 07. august 2013, klokken 10:02
Det positive med dette er jo at man kan drite i å være signatur-reservasjonsholder på Model X i lange tider og heller reservere når alle ting er på plass. Da slipper man hvertfall å bli skuffet.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Muffinmanonsdag 07. august 2013, klokken 10:05
Ikke sikkert det. Regner med Tesla sitter med erfaringer fra prosessen med Model S når X skal ut på markedet, og jeg tviler på at de gjentar dette om det kan unngås.

Når det er sagt, skaden er muligens allerede skjedd. Ikke mange som vil hoppe på Signature X etter dette, med mindre Tesla velger å sukre pillen noe.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Oreoonsdag 07. august 2013, klokken 10:10
Kremt, skulle tro de hadde erfaring fra leveransene i USA.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Oreo på onsdag 07. august 2013, klokken 10:10
Kremt, skulle tro de hadde erfaring fra leveransene i USA.

+1
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: teslAudunonsdag 07. august 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 07. august 2013, klokken 08:58
Det er oppsiktsvekkende å se at de første investorene (les Signature kjøperne) blir så lite verdsatt - føler med dere. Ikke bare er det skuffende sett med Signaturøyne, men Tesla går jo også glipp av mange PR muligheter om de hadde spilt kortene riktig. For ordens skyld - jeg har Performance-øyne og blir ikke påvirket av dette, men det er noen grunnleggende verdier som kommer til syne gjennom slike beslutninger - og jeg liker det ikke.

Det virker på meg som om Tesla har hatt Apple som forbilde mtp kommunikasjonsstrategi og kundebehandling - og etter en enestående start hvor det var hallelujastemning over hele kloden så virker det som om vinden nå er i ferd med å snu som følge av dårlig kommunikasjon over lang tid ift levering, nyheter, prising (USA), m.m.

En av Teslas viktigste assets er alle Tesla-ambasadørene, og når man ikke verdsetter ambassadørene da stopper alle overivrige fremtidige Teslaeiere (Teslaselgere) å selge biler til alle de ser. Om jeg hadde vært Mr. Musk så hadde jeg tuppet sjefen for kundehandling på hue og ræva ut i dag - fått i en ny kar - og rettet opp i dette i løpet av 30 dager. De klarer å lage verdens beste bil fra scratch - men de har store utfordringer med ikke elementære ting som å kommunisere med kundene sine på en fornuftig måte.

+ 1
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: teslaslavenonsdag 07. august 2013, klokken 10:18
For all del, min sympati med trådstarter og alle andre som har vært svært tidlig ute. Jeg er selv en tidlig P, og ut fra en del poster her inne ser det ut til at jeg kan komme til å få min bil etter mange som har reservert lenge etter meg, ergerlig er det.

På en annen side er det viktig å tenke på at Tesla først og fremst skal drive butikk. Når de laver bilene på fabrikken er det mange hensyn som skal tas mtp. deletilgang, logistikk, utstyrsnivåer etc. Det hadde jo unektelig vært rart om de skulle holdt igjen biler bare for å få levert i rett rekkefølge?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Lanberonsdag 07. august 2013, klokken 10:22
All respekt for det bedriftmessige.
Men det blir feil med det prinsippet på SIG bilene.

Skjønner folk er muggne.   
Igjen, det ser ut som FINALIZE tidspunktet har mye å si for produksjonsrekkefølgen.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Lokführeronsdag 07. august 2013, klokken 10:26
Var det en  P85+ som ble presentert først?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Griffelonsdag 07. august 2013, klokken 10:31
Sitat fra: hybridslaven på onsdag 07. august 2013, klokken 10:18
For all del, min sympati med trådstarter og alle andre som har vært svært tidlig ute. Jeg er selv en tidlig P, og ut fra en del poster her inne ser det ut til at jeg kan komme til å få min bil etter mange som har reservert lenge etter meg, ergerlig er det.
Jeg ville også vært skuffet og følt meg litt lurt om jeg var i samme situasjon som signaturkjøpere, all mulig sympati.
Men, Dette har nok ikke noen annen gunn en rent produksjonsteknisk. Optimalisering og logistikk for å greie å produsere og levere flest mulig biler i uken. 
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: andvibonsdag 07. august 2013, klokken 10:33
Jeg har Sig158 og kjenner jeg er blitt betydelig mer lunken til Tesla. Tvilte meg til å beholde Sig-reservasjonen da det ble klart at tidlig levering var den (eneste?) oppsiden med Sig-reservasjon. De mange nedsidene var kjent (betydelig dyrere, begrenset fargevalg etc.). Mot slutten har mange blitt lurt inn i ytterligere pakker (oppvarmede bakseter til 8500,-?) på meget sviktende informasjonsgrunnlag. Når nå tidlig levering faller bort angrer jeg ganske kraftig på at jeg ble ved Sig.reservasjonen.

Dette skjønner nok ikke de norske teslafolkene som ikke hadde hørt om Tesla engang på det tidspunktet mange norske sig-holdere oppdaget bilen.

Jeg er ikke interessert i Model X, men jeg kan ikke skjønne annet enn at alle Sig-X-holdere bør nedgradere til P-X så fort som mulig. Det er dessverre Wall Street (vekst/tempo) som styrer, og den langsiktige effekten av slik behandling av tidligkjøpere er definitivt ikke innregnet i en aksjekurs som snart når USD 150.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Yagionsdag 07. august 2013, klokken 10:47
Dette hander jo først og fremst om føleser. I denne prosessen genererer Tesla en del negative følelser hos dem som potensielt kunne vært de mest ihuga ambassadørene. Negativiteten dreier seg ikke om produktet som sådan - men om organisasjonen Tesla Motors, og deres evne og vilje til å ta kundene på alvor.

Jeg tror at alle disse negative følelsene og reaksjonene rundt organisasjonen i forbindelse med leveringsprosessen kunne vært unngått hadde de bare kommet med *litt* mer informasjon. Det skal ikke så mange blogginnlegg eller offentlige intervjuer til før kundene blir beroliget og får forståelse for håndteringen fra Teslas side. Det ser ut til at Tesla tror at all informasjon ut til kundene må skje gjennom en telefonsamtale med den enkelte. Da er det ikke rart at de ikke har nok ressurser. Dette er "universelle" bekymringer fra alle europeiske kunder - og ville dermed fint kunne adresseres gjennom et newsletter eller tilsvarende.

Når de nå velger å ikke dele - ikke informere, får kunder følelsen av å bli holdt utenfor og ført bak lyset. Og så har vi det gående.

Herregud, de burde ansette meg for å håndtere kommunikasjonstrategien sin.  ;D  ::)

Men på den annen side hadde jeg da sikkert måtte slåss med ledelsen som mente at absolutt ingen antydninger til feil, hastverk, dårlige vurderinger eller annet måtte komme ut i offentligheten i fare for å påvirke aksjekursen negativt....  ??? 
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shbonsdag 07. august 2013, klokken 10:48
Jeg hadde tenkt å bestille en X også, men det er nå lagt på is. Slik de behandler kunder som har ventet lenge. Hadde de i det minste sendt ut info. Ventet i 8 uker på en ny VW fra Møller, da fikk jeg oppdatert info hver fredag på e-post. Håper konkurentene kommer med noen biler som går lenger en 20 mil innen 4 år. Eller at Tesla får orden på leveransene sine.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: OddBonsdag 07. august 2013, klokken 10:48
Sitat fra: Griffel link=topic=8651.msg105944#msg105944 date=1375864på hvordam275
Sitat fra: hybridslaven på onsdag 07. august 2013, klokken 10:18
For all del, min sympati med trådstarter og alle andre som har vært svært tidlig ute. Jeg er selv en tidlig P, og ut fra en del poster her inne ser det ut til at jeg kan komme til å få min bil etter mange som har reservert lenge etter meg, ergerlig er det.
[/quote
Jeg ville også vært skuffet og følt meg litt lurt om jeg var i samme situasjon som signaturkjøpere, all mulig sympati.
Men, Dette har nok ikke noen annen gunn en rent produksjonsteknisk. Optimalisering og logistikk for å greie å produsere og levere flest mulig biler i uken.
At Astrup og Hauge fikk bilene sine idag er neppe et tilfeldig produksjonsteknisk sammentreff. De hadde nok klart å framskaffe ihvertfall de tre første Sig. bestillerne om de hadde villet...
Jeg er glad jeg ikke har bestillt enda og kommer til å følge nøye med på utviklingen. Alle dpor av Apple-tendenser trekker i negativ retning for meg....
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: toppionsdag 07. august 2013, klokken 11:33
Huff, synes det blir vel mye sutring her og i andre tråder nå ang levering..

Når det er sagt så er jeg helt enig at SIG 1 skulle ha fått først.. Jeg har hørt rykter om at det har vært uenighet om å dele ut til hotshots først intert hos Tesla.

Når jeg bestilte for snart 2 år siden vurderte jeg SIG. Det ble sagt disse kom først, men aldri lenge før. Hele SIG serien kan jo produseres på en uke. Jeg vurderte først og fremst produktet og samlerverdien, men falt ned på at dette neppe ville ha stor betydning, og falt ned på vanlig produksjon.

Jeg klarer ikke helt å skjønne hva noen uker fra eller til spiller for rolle.

Ang produksjon så sier det seg selv at de er avhengig av logistikk fra utallige underleverandører og produserer noe i serier. Så skal de over Atlanteren og vips gikk den båten.

Vi kan ikke forvente at nr 234 får sin kl 1300 i Oslo, 235 får sin kl 1315 i Berlin, 236 får sin kl 1330 i Amsterdam osv, osv.. Blir helt meningsløst. de 1000 første i Europa har sine i løpet av en drøy mnd uansett.

Slapp av, alle skal få  :D

Men for all del så har Tesla mye å gå på som selskap, men hallo, nyoppstartet bilselskap i dette årtusen.. Hvem andre har klart det?? Noe å tenke på for de som klager over alt av filleting. Til de som ikke har noe å gå på her burde absolutt ikke være "early adopteres". - Vent med å bestille til de har kommet ordentlig i gang da vel.

Gleder meg til bil ;D
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: sindrejonsdag 07. august 2013, klokken 11:46
Halvveis på side 3 i en kritisk tråd før sutrekortet kom ja ... hehe ... holdt lenger enn jeg trodde.

Nettopp fordi alle sig biler er produsert på kort tid så burde det være en smal sak å få de ut i nogenlunde rett rekkefølge pr land.

Jeg synes ikke rentefritt lån på en kvart mill i årevis er en filleting jeg da. En kvart mill er mye penger.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shbonsdag 07. august 2013, klokken 11:58
Det som blir spennende er å se hvordan det går når de kommer i gang med X og Gen 3. Kommer de da til å ha noen biler stående i f.eks Drammen/Nederland slik at de som kommer inn i butikken å vil ha en standar farge og utstyr kan få det nermest over disk, kan få det. Det er ikke alle kunder som vil vente på en ny bil i mnd. Selv om de da kan velge fritt i alle mulige ting.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Epleskrelleronsdag 07. august 2013, klokken 12:01
Sitat fra: shb på onsdag 07. august 2013, klokken 11:58
Det som blir spennende er å se hvordan det går når de kommer i gang med X og Gen 3. Kommer de da til å ha noen biler stående i f.eks Drammen/Nederland slik at de som kommer inn i butikken å vil ha en standar farge og utstyr kan få det nermest over disk, kan få det. Det er ikke alle kunder som vil vente på en ny bil i mnd. Selv om de da kan velge fritt i alle mulige ting.

De kommer til å selge prøvekjøringsbilene kontinuerlig om noen ønsker dem.. På den måten sikrer de å ha nye prøvekjøringsbiler. Dette gjelder også TMS.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: teslaslavenonsdag 07. august 2013, klokken 12:02
Når vi først er i gang ved klagemuren:

Hva med de tidlige SIG i f.eks. Sveits, Tyskland etc.? Norge blir prioritert, det er heller ikke rettferdig.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 12:03
For undertegnede utgjør tapte renter på innskudd (iht Forsinkelsesrenter forbrukerforhold)  kroner 83 823. Innskudd 04.01.2010. For de pengene kunne vi fått litt igjen som ekstrautstyr. Signaturkonseptet er tapt for Tesla i Norge, tror jeg og det bør gjøres intensiver for de som har gitt rentefritt lån.

Renteberegning: http://www.renteberegning.no/

Rentesats gjenspeiler risiko for den usikkerhet Tesla har vært i.


Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: laumbonsdag 07. august 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 07. august 2013, klokken 12:03
For undertegnede utgjør tapte renter på innskudd (iht Forsinkelsesrenter forbrukerforhold)  kroner 83 823. Innskudd 04.01.2010. For de pengene kunne vi fått litt igjen som ekstrautstyr. Signaturkonseptet er tapt for Tesla i Norge, tror jeg og det bør gjøres intensiver for de som har gitt rentefritt lån.

Renteberegning: http://www.renteberegning.no/

Rentesats gjenspeiler risiko for den usikkerhet Tesla har vært i.

Kan ikke bruke forsinkelsesrente her. Du må bruke vanlig bankrente.
Tar vi utgangspunkt på at den er på 3% har du tapt 31'000kr.

Hadde du derimot puttet 220'000kr i TSLA i Juli 2010 og 30'000kr i Produksjonsmodell hadde du hatt 1'480'000kr til overs.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 12:19
@laumb

Gjenspeiler risiko. Låner du ut pengene med tilsvarende risiko er rentesatser gjeldende.

Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 12:20
Sitat fra: laumb på onsdag 07. august 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 07. august 2013, klokken 12:03
For undertegnede utgjør tapte renter på innskudd (iht Forsinkelsesrenter forbrukerforhold)  kroner 83 823. Innskudd 04.01.2010. For de pengene kunne vi fått litt igjen som ekstrautstyr. Signaturkonseptet er tapt for Tesla i Norge, tror jeg og det bør gjøres intensiver for de som har gitt rentefritt lån.

Renteberegning: http://www.renteberegning.no/

Rentesats gjenspeiler risiko for den usikkerhet Tesla har vært i.

Kan ikke bruke forsinkelsesrente her. Du må bruke vanlig bankrente.
Tar vi utgangspunkt på at den er på 3% har du tapt 31'000kr.

Hadde du derimot puttet 220'000kr i TSLA i Juli 2010 og 30'000kr i Produksjonsmodell hadde du hatt 1'480'000kr til overs.

3%? Hvor har du banklånet ditt? Jeg vil gjerne bytte bank!

Uansett så vil ikke ei slik vanlig bankrente avspeile den risikoen som ligger i et slikt lån - den risikoen var meget høy! Og i tillegg koster også Sig mer enn en tilsvarende fullspekket std...
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Pilotechonsdag 07. august 2013, klokken 12:33
Jeg synes det ville vært realt av Tesla å innrømme at Sinatureiere betaler ca 30000 mer for bilen enn andre. Glem renter, det er vår sponsing av Tesla. Dette har jeg tatt opp med Tesla i Norge og på TMC forum. Problemet er at Tesla ikke holder sin del av avtalen. Derfor burde de kompensert oss på annen måte. Fks med gratis service første 4 år.
Vi burde kanskje samlet oss og vært tydelige på en løsning for alle signatureiere. At #1 ikke får først er bare uforståelig uansett og bør ikke forstyrre faktumet om 30000 pr Signaturbil. Dette lukter.
Mvh Sig #229 EU (ca #20 i Norge)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: orjanonsdag 07. august 2013, klokken 12:37
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 12:20
3%? Hvor har du banklånet ditt? Jeg vil gjerne bytte bank!

Uansett så vil ikke ei slik vanlig bankrente avspeile den risikoen som ligger i et slikt lån - den risikoen var meget høy! Og i tillegg koster også Sig mer enn en tilsvarende fullspekket std...

Statens Pensjonskasse har 2.227% hvis man er så heldig å jobbe i stat/kommune. Er visstnok ca 850.000(!) av oss som jobber i offentlig sektor, så sjansen er jo nokså god for at man kan få benyttet seg av dette tilbudet.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 12:45
@orjan

Tror du har misforstått litt her.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 12:47
Hvis det er 400 Signatureiere i Norge utgjør det 256.000 x 400 = 102.400.000 i rentefritt lån.
Prøv å få det til 3% rente uten sikkerhet ....
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Ciriononsdag 07. august 2013, klokken 12:50
Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 07. august 2013, klokken 12:47
Hvis det er 400 Signatureiere i Norge utgjør det 256.000 x 400 = 102.400.000 i rentefritt lån.
Prøv å få det til 3% rente uten sikkerhet ....
Gidder du å låne meg en kvart mill rentefritt i 4 år, så jeg kan slenge dem i Tesla aksjer?
Jeg lover å betale dem tilbake om det går bra :o

Noen andre som også har lyst?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 12:55
@cirion

Tror du har misforstått litt her. Rentefritt lån tilfaller aksjeeierne, ikke kundene. Bevares.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: orjanonsdag 07. august 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 07. august 2013, klokken 12:45
@orjan

Tror du har misforstått litt her.

Eventuelt har du misforstått litt hvis du faktisk trodde mitt innlegg hadde noe som helst med ditt å gjøre?

Edit: Når det er sagt så synes jeg absolutt at dere Signaturholdere har blitt nokså dårlig behandlet av Tesla. Dere burde iallefall fått bilene først, slik dere var lovet.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Pilotech på onsdag 07. august 2013, klokken 12:33
Jeg synes det ville vært realt av Tesla å innrømme at Sinatureiere betaler ca 30000 mer for bilen enn andre. Glem renter, det er vår sponsing av Tesla. Dette har jeg tatt opp med Tesla i Norge og på TMC forum. Problemet er at Tesla ikke holder sin del av avtalen. Derfor burde de kompensert oss på annen måte. Fks med gratis service første 4 år.
Vi burde kanskje samlet oss og vært tydelige på en løsning for alle signatureiere. At #1 ikke får først er bare uforståelig uansett og bør ikke forstyrre faktumet om 30000 pr Signaturbil. Dette lukter.
Mvh Sig #229 EU (ca #20 i Norge)

Det forslaget støttes av meg! Sig #85

Men, vi har nok støttet Tesla med betydelig mer enn 30 000. Vi har tatt en betydelig risiko ved å gå inn med risikovillig kapital (som Tesla var helt avhengig av - å kjøpe aksjer som moderator laumb foreslo, hadde ikke hjulpet Tesla stort på den tida) i tillegg til at Sig koster betydelig mer enn en std.utgave med samme utstyret samt at de aller fleste av oss som var tidlig ute også har drevet nærmest et aktivt salg for Tesla. Hva dette totalt har medført for Tesla kan vel knapt måles.

@orjan
Nei, jeg er ikke offentlig ansatt (det er vel stort sett de ansatte i Staten som nyter godt av lån i STP og ikke feks. de kommuneansatte?). Jeg er ansatt i det private næringslivet.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: BogZogonsdag 07. august 2013, klokken 14:02
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Pilotech på onsdag 07. august 2013, klokken 12:33
Jeg synes det ville vært realt av Tesla å innrømme at Sinatureiere betaler ca 30000 mer for bilen enn andre. Glem renter, det er vår sponsing av Tesla. Dette har jeg tatt opp med Tesla i Norge og på TMC forum. Problemet er at Tesla ikke holder sin del av avtalen. Derfor burde de kompensert oss på annen måte. Fks med gratis service første 4 år.
Vi burde kanskje samlet oss og vært tydelige på en løsning for alle signatureiere. At #1 ikke får først er bare uforståelig uansett og bør ikke forstyrre faktumet om 30000 pr Signaturbil. Dette lukter.
Mvh Sig #229 EU (ca #20 i Norge)

Det forslaget støttes av meg! Sig #85

Men, vi har nok støttet Tesla med betydelig mer enn 30 000. Vi har tatt en betydelig risiko ved å gå inn med risikovillig kapital (som Tesla var helt avhengig av - å kjøpe aksjer som moderator laumb foreslo, hadde ikke hjulpet Tesla stort på den tida) i tillegg til at Sig koster betydelig mer enn en std.utgave med samme utstyret samt at de aller fleste av oss som var tidlig ute også har drevet nærmest et aktivt salg for Tesla. Hva dette totalt har medført for Tesla kan vel knapt måles.




Støtter også Sig #229 EU på denne. Kan virkelig ikke se at merkosten på Sig kan forsvares lenger. I så fall må man være fryktelig glad i Signature red som farge.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 14:15
Støtter dette ... Sig #67. Det er ikke noe igjen av Signaturkonseptet. Det er bare et hype som har vist seg å ikke å ha fundament i virkeligheten. Dette gjelder både bilen, levering og pris. Bilen er god, men skuffelsen er større.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: el-fanboyonsdag 07. august 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Pilotech på onsdag 07. august 2013, klokken 12:33
Jeg synes det ville vært realt av Tesla å innrømme at Sinatureiere betaler ca 30000 mer for bilen enn andre. Glem renter, det er vår sponsing av Tesla. Dette har jeg tatt opp med Tesla i Norge og på TMC forum. Problemet er at Tesla ikke holder sin del av avtalen.

Mulig dette er et dumt spørsmål men... hvilken del av avtalen er det Tesla ikke holder?

Edit: Er det slik at de leverer ut ikke-Signatur biler før Signatur-biler?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: SimenTonsdag 07. august 2013, klokken 14:31
Var de ikke signatureiere de som fikk bilene i dag?
Vil det bli levert ut standard produksjonsmodeller før signatur?

Jeg er usikker, men hvis svaret er Jo og Nei så er det jo ikke noe å syte over.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 14:37
Sitat fra: SimenT på onsdag 07. august 2013, klokken 14:31
Var de ikke signatureiere de som fikk bilene i dag?
Vil det bli levert ut standard produksjonsmodeller før signatur?

Jeg er usikker, men hvis svaret er Jo og Nei så er det jo ikke noe å syte over.

Det korte svaret er:
Jo
Ja
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: thoberreonsdag 07. august 2013, klokken 14:41
Jeg gleder meg stort til å få min S433!

Når det gjelder merverdi av Signature kan jeg ikke se noen. Jeg ønsket heller ikke sig-red og havnet på sort. Da blir egentlig merkosten på Sig ennå høyere.

Jeg har i en rekke mailer og telefoner uttrykt lettere misnøye med både at det ser ut til å bli lite fordeler ved Sig. I tillegg har det vært en tendens av vi som har valgt ekstra pakker får kjernefunksjonalitet flyttet over i standard.

Jeg tror jeg løser dette best, for min egen del, ved å gi beskjed til Tesla fortløpende om mine tanker rundt dette. I tillegg har jeg en reservasjon på Model X inne samt intensjoner om tidlig bestilling av GenIII - skjer det ikke noe drastisk i forbindelse med utleveringen av min S, kommer ikke innbetalingen på X Sig upgrade til Tesla - og jeg nøyer meg med standard produksjonsserie - og får også fler fargevalg på X en :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: toppionsdag 07. august 2013, klokken 14:49
Sitat fra: sindrej på onsdag 07. august 2013, klokken 11:46
Halvveis på side 3 i en kritisk tråd før sutrekortet kom ja ... hehe ... holdt lenger enn jeg trodde.

Nettopp fordi alle sig biler er produsert på kort tid så burde det være en smal sak å få de ut i nogenlunde rett rekkefølge pr land.

Jeg synes ikke rentefritt lån på en kvart mill i årevis er en filleting jeg da. En kvart mill er mye penger.

Sutring har vel vært temaet for hele denne tråden  :o
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: el-fanboyonsdag 07. august 2013, klokken 15:15
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 14:37
Sitat fra: SimenT på onsdag 07. august 2013, klokken 14:31
Var de ikke signatureiere de som fikk bilene i dag?
Vil det bli levert ut standard produksjonsmodeller før signatur?

Jeg er usikker, men hvis svaret er Jo og Nei så er det jo ikke noe å syte over.

Det korte svaret er:
Jo
Ja
Kunne du ha gitt et litt mer utfyllende svar på del to? Altså - hva kilden er, og hvor mange det gjelder?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydonsdag 07. august 2013, klokken 16:52
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 07. august 2013, klokken 15:15
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 14:37
Sitat fra: SimenT på onsdag 07. august 2013, klokken 14:31
Var de ikke signatureiere de som fikk bilene i dag?
Vil det bli levert ut standard produksjonsmodeller før signatur?

Jeg er usikker, men hvis svaret er Jo og Nei så er det jo ikke noe å syte over.

Det korte svaret er:
Jo
Ja
Kunne du ha gitt et litt mer utfyllende svar på del to? Altså - hva kilden er, og hvor mange det gjelder?

Det er bare å lese på denne tråden (om du orker å gå gjennom alle sidene): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8295.0.html

Og denne: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkhbjTlSwONrdEdXaWJNXzZqV1ZzVmhhNi1MdnoxeHc#gid=0

Der vil du finne flere med P-utgaver i bestilling som allerede har fått telefon og beskjed om levering i både august og september.

Deretter kan du lese feks. i denne tråden (den du befinner deg i nå) og så ser du at det faktisk er noen med Sig i bestilling som fortsatt ikke har blitt kontaktet en gang. I og med at det er sagt at man skal bli kontaktet ca 30 dager før levering så vil det derfor være flere Sigeiere som ikke vil få sin bil før langt ute i september, vil jeg tro. Jeg har selv et "leveringsvindu" fra 24. aug til 7. sept.

Og dette er bare basert på de Sig-eierne og P-eierne som er inne på dette forumet og leser/skriver innlegg. Hvor mange som ikke skriver innlegg eller ikke en gang kjenner til dette forumet, vet jeg ikke, men vil tro det er ganske mange av dem.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Kallagtunetonsdag 07. august 2013, klokken 18:07
Hvis markedsføringen for model S sig var den samme som for model X så er det den villedende, det er ulovlig i Norge. Hvis sig S markedsføringen var den samme noen vil kjøre en sak på denne så vil jeg tro at en vil vinne frem.

'MODEL X SIGNATURE
BLI DEN FØRSTE TIL Å EIE MODEL X
Fantastisk utstyrt
Eksklusive utstyrsalternativer og farger
Leveranser begynner i 2014
'
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: ebbreyonsdag 07. august 2013, klokken 18:14
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 07. august 2013, klokken 18:07
Hvis markedsføringen for model S sig var den samme som for model X så er det den villedende, det er ulovlig i Norge. Hvis sig S markedsføringen var den samme noen vil kjøre en sak på denne så vil jeg tro at en vil vinne frem.

'MODEL X SIGNATURE
BLI DEN FØRSTE TIL Å EIE MODEL X
Fantastisk utstyrt
Eksklusive utstyrsalternativer og farger
Leveranser begynner i 2014
'

Hvordan kan du bli den første nå? SX1 gikk vel for flere måneder siden :P
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: AttackOfTheMaconsdag 07. august 2013, klokken 18:33
http://www.dn.no/dnBil/article2659779.ece

SitatMaaseide slo til etter en prøvetur i USA.

– Jeg gikk nedover gata i Miami i midten av juni og så en Tesla-butikk som annonserte med prøvekjøring. 20. august får jeg bilen levert, forteller han fornøyd.

Han måtte ikke vente lenge... 2 mnd fra bestilling...
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: ebbreyonsdag 07. august 2013, klokken 18:36
Sitat fra: Thorbjorn på onsdag 07. august 2013, klokken 18:33
http://www.dn.no/dnBil/article2659779.ece

SitatMaaseide slo til etter en prøvetur i USA.

– Jeg gikk nedover gata i Miami i midten av juni og så en Tesla-butikk som annonserte med prøvekjøring. 20. august får jeg bilen levert, forteller han fornøyd.

Han måtte ikke vente lenge... 2 mnd fra bestilling...

Uhm.. Bestille i midt i juni og få bilen 20 august ja. Skulle likt å sett det P# NR
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: OleJAonsdag 07. august 2013, klokken 18:44
Sitat fra: ebbrey på onsdag 07. august 2013, klokken 18:36
Sitat fra: Thorbjorn på onsdag 07. august 2013, klokken 18:33
http://www.dn.no/dnBil/article2659779.ece

SitatMaaseide slo til etter en prøvetur i USA.

– Jeg gikk nedover gata i Miami i midten av juni og så en Tesla-butikk som annonserte med prøvekjøring. 20. august får jeg bilen levert, forteller han fornøyd.

Han måtte ikke vente lenge... 2 mnd fra bestilling...

Uhm.. Bestille i midt i juni og få bilen 20 august ja. Skulle likt å sett det P# NR

Fra samme artikkel:

Batista avviser at kjendiser har fått snike i køen for å få S-modellen først.

– Vi har gjort vårt beste for å være ekstremt rettferdige, sier han.


Jadda ....
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: PHsigP85onsdag 07. august 2013, klokken 19:09
Klarer ikke fri meg fra tanken på at jeg på denne gledens dag føler meg lettlurt og/eller forledet.

Bestilte Signature ettersom det var tydelig kommunisert at vi skulle få bilene tidlig. Levering rundt nyttår 2012 ble nevnt, 1. kvartal virket åpenbart. Vanlige biler ville sannsynligvis bli levert f.o.m. forsommeren 2013. Risikoen så jeg som akseptabel ettersom produksjon av us-biler snart ville komme i gang (bestilte apr.'12 så finansuroen var mindre relevant).

Som andre på forumet var jeg mest bekymret over hva politikerne skulle gjøre. Tidlig levering var derfor viktig.

Ender med å få bilen "et kvarter" før standard produksjon uten annet igjen enn mindre valgfrihet og dyrere prislapp. Dette var noe ganske annet enn forespeilet.

At ikke Tesla skjønner dette og gir tidlige supportere en reell feel-good-følelse nå skjønner jeg ikke noe av. Fri service de første 4 årene er nevnt. Det var et godt forslag....

...men mest av alt gleder jeg meg til snart å få bil som jeg har ventet på i halvannet år!! Hipp hurra for oss og medfølelse til de tidligste signatureholderne.

Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shbonsdag 07. august 2013, klokken 19:15
Ja fri service avtale og matter. At de gar fulgt utleverings følgen er jo Gunnar sin Sig 1 ett godt eksempel på at det er fei. Han har jo ventet mange år, ikke siden juni.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: RunarBTonsdag 07. august 2013, klokken 19:49
Sitat fra: PHsigP85 på onsdag 07. august 2013, klokken 19:09

Ender med å få bilen "et kvarter" før standard produksjon uten annet igjen enn mindre valgfrihet og dyrere prislapp. Dette var noe ganske annet enn forespeilet.

.......

...men mest av alt gleder jeg meg til snart å få bil som jeg har ventet på i halvannet år!! Hipp hurra for oss og medfølelse til de tidligste signatureholderne.

Forventet du virkelig at Tesla hadde satt produksjon av standard bilene på vent, for at signature eiere skulle fått en periode å være eksklusive på? Det er i så fall ganske så urealistiske forventninger.

Du hoppet 3år fram i køen, og får bilen samtidig/litt før de som reserverte i 2009. Noke anna enn det har da aldri tesla lovet?

Men forstår at sig holdere som får bilen etter standard prod. biler kan være litt snurt, det hadde eg og vert. Dette er nok prod. Tekniske årsaker vil eg tru, og ikkje annet.

La oss glede oss over at bilene kjem, fortløpende så raskt tesla får dei produsert og ut.:-)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: takktakkonsdag 07. august 2013, klokken 20:12
Rolig gutta.

Det er ingen her som vet hvilken vei Maaseide har gått for å å til dette. Nå må dere virkelig slutte å fyre hverandre opp sånn...!

Det står i DN i dag at Leaseplan har flere ledige biler til relasjonskunder, og Ferdinand kan kanskje ha noe etc. Er det mulig å ikke fylle forumet med så mye særnorsk oppgulp?

KMM (Kos Med Misnøye) er en norsk folkesport, der hensikten utelukkende er å hegne om negative tankesett i alle retninger. Det er ikke, og kan aldri bli, konstruktivt. Og mer: Det kommer ikke til å forandre noe som helst.

Hva med å glede seg over alt det gode som skjer, vel vitende om at i fall en håndfull mennesker har kommet litt greit til det, så påvirker det null og niks i forhold til din bil?

Jeg bestilte for ett år siden, og får bilen i september. Dette vet jeg, og det er godt nok! Fokuser på målet, og ikke på veien dit. Det frigjør sannsynligvis mental kapasitet. Et lysere sinn kommer på kjøpet.

Så lei av udokumenterte rykter med negativ tvist, og sutring om alt mulig. Måtte bare få sagt det.

Ha en super dag! :D
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Ciriononsdag 07. august 2013, klokken 20:20
Fler enn meg som har merket at Hauge som fikk sin først, hverken har laveste VIN eller regnr?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: takktakkonsdag 07. august 2013, klokken 20:24
Sitat fra: Cirion på onsdag 07. august 2013, klokken 20:20
Fler enn meg som har merket at Hauge som fikk sin først, hverken har laveste VIN eller regnr?

Skiltene er så vidt jeg vet spredd rundt på alle landets biltilsyn eller butikker med reg rettigheter. Hauges nummer kan i så fall ikke brukes til noe i den sammenhengen.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Havebigfunonsdag 07. august 2013, klokken 20:25
Sitat fra: Cirion på onsdag 07. august 2013, klokken 20:20
Fler enn meg som har merket at Hauge som fikk sin først, hverken har laveste VIN eller regnr?
Etter det jeg vet er han en av de aller første sig-tegnere! ;)

Vin og Reg sier vel unsett ikke så mye
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: sindrejonsdag 07. august 2013, klokken 20:58
Sitat fra: RunarBT på onsdag 07. august 2013, klokken 19:49
Men forstår at sig holdere som får bilen etter standard prod. biler kan være litt snurt, det hadde eg og vert. Dette er nok prod. Tekniske årsaker vil eg tru, og ikkje annet.
I så fall stemmer det jo ikke at alle Sig bilene var ferdig før shipping.  Det var jo selve logistikken rundt shipping av var årsak til forsinkelsene i følge Tesla.  Dermed var alle bilene ferdig produsert før de første ble sendt.  Ergo kan det umulig være produksjonstekniske årsaker.  Jeg har imidlertid full forståelse for at P bilene som kommer fortløpende vil variere litt i rekkefølge pga produksjonstekniske grunner.

Kan forøvrig trøste de som måtte synes jeg er en jævla sutrepave med at jeg nå har konsekvent latt være å bruke m-ordet, og jeg gleder meg over at en viktig milepel er nådd i dag, samt at jeg er veldig happy med at My Tesla nå sier at bilen min er i produksjon.  Håper også å lese kunderapporter i nær fremtid der de skryter av markante forbedringer ift demobilene.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Sigmund9000onsdag 07. august 2013, klokken 21:44
Noterer meg at flere har fått telefoner om levering og tidligere har de fått invitasjoner til oppmerksomheter og mer. Aldri hørt noenting fra noen. Jeg har ringt selv til Oslo (og siden UK).Når jeg har ringt, har det meddelt meg at jeg vil få telefon "i morgen" og "neste uke" når det gjelder levering, informasjon og annet. Det har de gjort i hele 2013. Har aldri fått telefon tilbake. Dette sier meg at det er et sant rot med kundelister og alt er tilfeldig. I USA er dette en premiumbil. Det de klarer i Norge gjenspeiler ikke det.

Og så spør de om hvorfor vi er frustrert ..... Vi (Signaturreservasjonsholdere) har bidratt sterkt med på på å finanserie oppbyggingen av organisasjonen i Oslo.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Spooztorsdag 08. august 2013, klokken 00:24
Sitat fra: Cirion på onsdag 07. august 2013, klokken 20:20
Fler enn meg som har merket at Hauge som fikk sin først, hverken har laveste VIN eller regnr?
Hva var skiltnr hans?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: arnehelgetorsdag 08. august 2013, klokken 00:30
EL-19826
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: ebbreytorsdag 08. august 2013, klokken 02:12
Vin 14204 det, ganske lavt. Ganske artig at det står 94 Hk i vognkortet. Må jo bli en rimelig forsikring.

Edit: Sjekker du skiltnummeret før, har det lavere VIN i tillegg. Samme med 4. Mens 3 har mye høyere VIN.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: t0fflusstorsdag 08. august 2013, klokken 06:36
Sitat fra: takktakk på onsdag 07. august 2013, klokken 20:12
Rolig gutta.

Det er ingen her som vet hvilken vei Maaseide har gått for å å til dette. Nå må dere virkelig slutte å fyre hverandre opp sånn...!

Det står i DN i dag at Leaseplan har flere ledige biler til relasjonskunder, og Ferdinand kan kanskje ha noe etc. Er det mulig å ikke fylle forumet med så mye særnorsk oppgulp?

+1
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Zneiptorsdag 08. august 2013, klokken 08:14
Sitat fra: ebbrey på torsdag 08. august 2013, klokken 02:12
Vin 14204 det, ganske lavt.

Jeg har VIN 13877 og levering en gang i oktober eller november (originalt sept/okt). Tror nok dere bare kan glemme å bruke VIN som noen som helst indikator på produksjon/levering folkens   :o
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Ciriontorsdag 08. august 2013, klokken 09:11
Sitat fra: Zneip på torsdag 08. august 2013, klokken 08:14
Sitat fra: ebbrey på torsdag 08. august 2013, klokken 02:12
Vin 14204 det, ganske lavt.

Jeg har VIN 13877 og levering en gang i oktober eller november (originalt sept/okt). Tror nok dere bare kan glemme å bruke VIN som noen som helst indikator på produksjon/levering folkens   :o
Din kan ha blitt produsert tidlig, og er blant de 3 rekkene med norske biler utenfor fabrikken.
Min er 14196... Tror din er den laveste jeg har sett av EU kundebiler.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: eclipsetorsdag 08. august 2013, klokken 09:20
Så lei av udokumenterte rykter med negativ tvist, og sutring om alt mulig. Måtte bare få sagt det.

Ha en super dag! :D
[/quote]

+1

Helt enig med deg, det skal alltid vris til det negative. At Tesla velger å levere først til et par profilerte personer er helt klart et PR fremstøt, det kommer oss alle til gode. Offentlig sutring får oss til å fremstå som tullinger.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: el-fanboytorsdag 08. august 2013, klokken 10:14
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 16:52
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 07. august 2013, klokken 15:15

Kunne du ha gitt et litt mer utfyllende svar på del to? Altså - hva kilden er, og hvor mange det gjelder?

Det er bare å lese på denne tråden (om du orker å gå gjennom alle sidene): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8295.0.html

Og denne: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkhbjTlSwONrdEdXaWJNXzZqV1ZzVmhhNi1MdnoxeHc#gid=0

Der vil du finne flere med P-utgaver i bestilling som allerede har fått telefon og beskjed om levering i både august og september.

Deretter kan du lese feks. i denne tråden (den du befinner deg i nå) og så ser du at det faktisk er noen med Sig i bestilling som fortsatt ikke har blitt kontaktet en gang. I og med at det er sagt at man skal bli kontaktet ca 30 dager før levering så vil det derfor være flere Sigeiere som ikke vil få sin bil før langt ute i september, vil jeg tro. Jeg har selv et "leveringsvindu" fra 24. aug til 7. sept.

Og dette er bare basert på de Sig-eierne og P-eierne som er inne på dette forumet og leser/skriver innlegg. Hvor mange som ikke skriver innlegg eller ikke en gang kjenner til dette forumet, vet jeg ikke, men vil tro det er ganske mange av dem.

Det google-arket er avhengig av at alle og enhver oppdaterer på egen hånd, så den er vel ikke HELT etterrettelig. Dessuten ser det jo definitivt ut til at hovedtyngden av "Production Complete" befinner seg blant Sig-kjøpere.

Det kan godt stemme som du sier, og som flere skriver i den andre tråden du nevner, at noen sig-holdere ikke har blitt kontaktet, og at noen ikke-sig-holdere har blitt kontaktet. Men faktum er jo at pr idag har 13 Sig-kjøpere fått bilene sine, mens ingen med vanlig reservasjon har fått bilene sine, om jeg har forstått det rett.

Å bli frustrert og lei seg over at noen ikke-Sig-kjøpere kanskje skal få bilen før Sig-kjøpere er vel å ta "sorgene" litt på forskudd?  :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Spooztorsdag 08. august 2013, klokken 21:45
Er vel ikke til å stikke under en stol at det kan være en fordel å ha family connections på innsiden også :) Satser på å få inn min datter før Model X, hehe.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: silverwrxtorsdag 08. august 2013, klokken 23:19
Grattis! En stor dag!

Samtidig. En litt sørgelig dag. En dag man ser i speilet, og gjør seg noen tanker. Jeg var i Frankfurt på IAA i september 2009, lanseringen av en wrc2009 modell fra et visst merke, og havnet så på Tesla modelS på standen.  Sa "en slik SKAL jeg ha". Nydeligste jeg så på messen, og har fått info fra Tesla etterpå. At så model S kommer i norge 4år etter, og starter leveringer er stort.. Men. Ingen til meg. Og jeg kjører fortsatt Wrx sti og kona Leaf, noe som irriterende nok dekker behovet vårt. Vi får se.. Ble faktisk oppring av Tesla i dag, så jeg burde ta hintet..

Det er morsomt å se at det jeg trodde på i alle år, har blitt en realitet! Og spesielt morsomt at en kjenning har vært først.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: tokvernefredag 09. august 2013, klokken 15:27
Da har jeg nettopp fått telefon fra Tesla og dato for levering, i Stavanger. 26.08 kl. 12
Ordre ble plassert 14.mai 2009, og jeg har Signatur P #2.
Lang ventetid, ja.
Det har faktisk gått veldig greitt. Bilen ble bestillt utelukkende fordi den er helelektrisk og ikke minst BANEBRYTENDE på de fleste måter. Ikke fordi jeg skulle kjøre ut fra Alnabru som nr. 2 i køen bak Gunnar Birkenfeldt (nå ble det jo Fredrik Hauge da...).
Uansett så har jeg faktisk lest med interesse det som har blitt skrevet i denne tråden og fått et snev av irritasjon, skuffelse og faktisk litt forbannelse (les; medfølelse med de andre skuffede Sig-ene).
Toppledelsen i Tesla skulle ha informert om dette i forkant. Det er helt klart ikke i tråd med intensjonene de la opp til i starten, og heller ikke med planene fremover ("Creating the worlds best service program").
Som en tidligere viste, så har vi Signatur-ambassadører gjort mye for å skaffe kapital (hvor mye får en låne, dersom en har 100 mill i egenkapital????), samt være med å skape interesse og blest. Hvor mye er det i sparte markedføringskroner (det er sannsynligvis i samme størrelse som det rentefrie lånet???).

I starten fikk jeg julekort fra ELON, julegaver (radiostyrt bil, t-skjorte, kaffekrus m.m.) Knallbra. Har solgt inn Tesla som bare det i over 4 år.

Fortsatt anser jeg meg som en tålmodig sjel, men må faktisk innrømme at siste uka har vært noe tøffere, etter at jeg så bilder av de første som rullet ut, og jeg hadde ikke hørt et Jæ...a pip.
Så idag kom altså telefonen, og dato er satt.
Den 27.august er nok det meste glemt for min del.

Men jeg tror Tesla og Elon kunne strukket seg litt nå for å gi en forklaring, og kanskje som foreslått, en form for påskjønnelse.

Ha en fin helg. :)
Hilsen Tønnes Helge Kverneland
Signatur #2, Bryne
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: acschmifredag 09. august 2013, klokken 22:14
Fikk da også omsider en mail i kveld om foreslått levering 26 aug. for min Signatur #118 (etter gjentatte purringer). Har ventet siden 29 Mai 2009, men oppgraderte til Signatur etter første prøvetur ved fabrikken høsten 2011. Har uttrykt min frustrasjon om manglende informasjon og prioritering av Signatur reservasjonsholdere tidligere i denne tråden så skal ikke kverne mer på det nå, men støtter fullt ut Tønnes i forrige innlegg. Håper et godt produkt og god Tesla oppfølging fremover retter opp i siste tids negativ ladet bilde.

Signatur rød P+ med full pakke kommer til Stavanger!

Audun
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shbfredag 09. august 2013, klokken 22:49
Hei.
Jeg har 117. Ble etter flere e post purringer nå nevnt 3 til 4 uker ikke noen konkret dato :(. Ble for 4 gangen lovet telefon om noen dager. Har dere andre Signatur eiere fått noe til jul? Ser flere nevner radiostyrt bil, julekort osv. Jeg har ikke fått så mye som en julehilsen på e post engang. Men nå får vi bare håpe bilen kommer og fungerer fint. Med adapter til 400V 16A hadde vert fint å få med :). Kontakten har vert klar lenge den. Noen fordeler må vel vi som venter få.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: acschmifredag 09. august 2013, klokken 23:12
Ja, jeg fikk tilsvarende som Tønnes (over) til jul de to første år. Det ga hvertfall et signal om anerkjennelse!
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: RunarBTfredag 09. august 2013, klokken 23:13
Sitat fra: shb på fredag 09. august 2013, klokken 22:49
Hei.
Jeg har 117. Ble etter flere e post purringer nå nevnt 3 til 4 uker ikke noen konkret dato :(. Ble for 4 gangen lovet telefon om noen dager. Har dere andre Signatur eiere fått noe til jul? Ser flere nevner radiostyrt bil, julekort osv. Jeg har ikke fått så mye som en julehilsen på e post engang. Men nå får vi bare håpe bilen kommer og fungerer fint. Med adapter til 400V 16A hadde vert fint å få med :). Kontakten har vert klar lenge den. Noen fordeler må vel vi som venter få.

Når reserverte du? Det er ein god del år siden gavene suste blei sendt ut, var vel 2009 trur eg, muligens 2010?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shblørdag 10. august 2013, klokken 00:02
Hei. Takk for svaret da var jeg for sent ute. Jeg slo ikke til før 2011.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: petersvlørdag 10. august 2013, klokken 06:39
Tom. oss vanlige reservasjonsholdere fikk radiostyrt bil på den tiden, tror det avr jula 2010. I 2011 fikk jeg bare et postkort med bilde av en grønn Roadster.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: drFloydlørdag 10. august 2013, klokken 07:46
Sitat fra: shb på fredag 09. august 2013, klokken 22:49
Hei.
Jeg har 117. Ble etter flere e post purringer nå nevnt 3 til 4 uker ikke noen konkret dato :(. Ble for 4 gangen lovet telefon om noen dager. Har dere andre Signatur eiere fått noe til jul? Ser flere nevner radiostyrt bil, julekort osv. Jeg har ikke fått så mye som en julehilsen på e post engang. Men nå får vi bare håpe bilen kommer og fungerer fint. Med adapter til 400V 16A hadde vert fint å få med :). Kontakten har vert klar lenge den. Noen fordeler må vel vi som venter få.

S85 + P270 her. Aldri verken hørt eller fått noe fra Tesla slik som noen har nevnt. Dette var helt nytt for meg.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Martiniquelørdag 10. august 2013, klokken 07:50
Trur det og var litt tilfeldig, reserverte okt 2010 har aldri hørt noe fra Tesla verken da elle nå.  ???
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Cirionlørdag 10. august 2013, klokken 08:04
Så lenge alle får i løpet av høsten, og ingen blir sistemann, så blir vel alle fornøyd til slutt?
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Martiniquelørdag 10. august 2013, klokken 08:07
Sant nok  ;D Men begynner jo å bli fryktelig utålmodig no da, har ventet lenge ;)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: shblørdag 10. august 2013, klokken 08:45
Den som venter på noe godt... :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Ladefabrikkenlørdag 10. august 2013, klokken 09:51
Da har Venstre også fått sin Tesla.
Mange partier på høyre si som skal prøve å vise hvor miljøvennlig de er.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: TSlørdag 10. august 2013, klokken 10:07
Sitat fra: 2EL på lørdag 10. august 2013, klokken 09:51
Da har Venstre også fått sin Tesla.
Mange partier på høyre si som skal prøve å vise hvor miljøvennlig de er.

Det er som forventet at de profilere seg slik.
Venstre er vel ment å være et "miljøvennlig parti" og som de selv sier :Åpnet valgkampen med skole og miljø som hovedsaker

Høyre har vel ikke kjøpt, det er vel en privatbil til lederen av Oslo Høyre. Det er vel også noen høyt oppe i FRP som har bestillt.

Det er det som er så fint med Tesla Model S .
Det når alle som har råd, uavhengig av om det er rask bil, miljø , ny teknologi eller "skattefritt" som motiverer   ;)

(Dette innlegget er kanskje mer passende i den politiske tråden..)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Oreolørdag 10. august 2013, klokken 10:20
Sitat fra: 2EL på lørdag 10. august 2013, klokken 09:51
Da har Venstre også fått sin Tesla.
Med 21"ere ser jeg
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: takktakklørdag 10. august 2013, klokken 10:26
Sitat fra: 2EL på lørdag 10. august 2013, klokken 09:51
Da har Venstre også fått sin Tesla.
Mange partier på høyre si som skal prøve å vise hvor miljøvennlig de er.

Høyresida og høyresida. Det har vel vært skrevet en del om at Audun Lysbakken også venter på en Model S. Tror det er ganske gjengs, og det er gledelig :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: valvolainenlørdag 10. august 2013, klokken 10:30
Tilogmed krompen skal ha skikkelig bil.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: Yagilørdag 10. august 2013, klokken 11:37
Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 10:30
Tilogmed krompen skal ha skikkelig bil.
Han har dokumentert god sans for bil. :)) Har kjørt Think i mange år allerede.
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: laumblørdag 10. august 2013, klokken 18:56

Sitat fra: Oreo på lørdag 10. august 2013, klokken 12:30
Når bestiller regjeringen til sine statsråder. De blir jo bare kjørt rundt i Oslo, og til og fra Gardemoen antar jeg. Model S burde vel være midt i blinken for dem? Kanskje de må ha pansrede kjøretøyer?

Flytta OT innlegg til OT-klubben. :)

Litt moro er lov, men prøv å ikke ta over flere sider da. :)
Tittel: Sv: Norges og Europas første
Skrevet av: TSlørdag 10. august 2013, klokken 21:01
Sitat fra: 2EL på lørdag 10. august 2013, klokken 09:51
Da har Venstre også fått sin Tesla.
Mange partier på høyre si som skal prøve å vise hvor miljøvennlig de er.
Møtte Abid på Alna i dag da han kom til verkstedet for å lade  en time før stengetid ::)

Dette er ikke hans bil, det er Tesla Norge sin. Han skulle fått sin med første leveransen, men den kom ikke med.
Han måtte derfor få låne denne da den er en del av profileringen i valgkampen som er i gang.
Overhørte at de nevnte at de ikke har "high power" der, så jeg vet ikke om han måtte tilbringe kvelden i showrommet..
Bilen var forøvrig ganske sliten. US versjon som har rundet 20.000 km..