Elbilforum.no

Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av deler og utstyr => Emne startet av: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

Tittel: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotorsdag 01. august 2013, klokken 00:42
NY EDIT: Innholdet i adaptersettet er endret og vi har fått web-sider. Se http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptersett (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptersett)

EDIT: Det har kommet en nyere utgave av adaptersettet, så jeg anbefaler alle å lese denne tråden også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html


Nå er adaptersettet ferdig produsert. Se vedlagte (dårlige) bilde.

Adaptersettet er produsert på fagmessig måte (leieboeren min er elektriker og skylder meg div. tjenester), med korrekte endehylser (som er påkrevd fordi gummikabel har med enn 7 kordeler).
Det er brukt topp kvalitet Schuko-støpsel.
Kabel er 2.5mm2 for 16A adapterne, og 4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.

Følgende adaptere/skjøtekabler medfølger:

16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
16A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
32A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (7.4kW lading)
16A Schuko til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
25A teknisk komfyrstikk til 32A 1-fase CEE blå (4.6/5.75kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 20A/25A!)
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading)
Skjøtekabel 32A enfase

For å få utnyttet disse er det påkrevd at man bestiller BEGGE adaptere fra Tesla, både blå og rød.
De fleste adaptere har kort ledning, med unntak av Schuko (slik at 32A skjøtestøpselet ikke belaster schuko-støpselet med sin vekt) og teknisk komfyrstikk (slik at man kan sette på plass komfyren igjen)

Prisen er kr. 2200,- inkl. frakt + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen.
Dvs. kr. 2600,- med 10 meter skjøteledning, 2800,- med 15m osv.
Bildet viser en skjøteledning på 18 meter.

Det er også mulig å hente settet selv i Fredrikstad, da sparer man portoen på kr. 150,-.

Trenger man skjøteledning for 16A rød plugg har Biltema dette til meget gunstige priser (379,- for 10 meter).

Forhåndsbetaling er påkrevd. Leveringstid 1-2 uker.

PM for bestilling, evt. (helst) epost til jkirkebo@gmail.com :)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: laumbtorsdag 01. august 2013, klokken 07:41
Veldig bra! Kommer til å lage selv da jeg betaler inn-til-grossist pris, men veldig bra!

Med denne pakka har man alt man trenger!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Epleskrellertorsdag 01. august 2013, klokken 07:56
Bra jobba. Skal sitte litt i tenkeboksen :)

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)

Her trenger man vel ikke justere ned ladestrømmen? Vil ikke umc maks trekke 16A 400V?

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: cratorsdag 01. august 2013, klokken 08:00
Ser ut som noe som muligens også kan være interessant for campingfolket? (I fall du skulle ønske å utvide markedet) :)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: D.Otorsdag 01. august 2013, klokken 09:24
Ikke for å ødelegge, men er greit å ha sitt på det tørre. Utsteder du samsvarserklæring med disse? Elektriker kan gjøre svært lite uten å ha ett firma som står ansvarlig, evt at personen har installatørpapirene selv. I tilfelle en ulykke kan du risikere å bli straffeforfulgt og forsikringsselskap kreve regress av deg. Brann evt personulykker. Tiltaket er bra, og produktet sikkert trygt. Kunne godt tenke meg ett slik sett. Men gjør det riktig slik at du ikke gjør noe du angrer på en dag.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Nuvolaritorsdag 01. august 2013, klokken 09:44
Sitat fra: D.O på torsdag 01. august 2013, klokken 09:24
Ikke for å ødelegge, men er greit å ha sitt på det tørre. Utsteder du samsvarserklæring med disse? Elektriker kan gjøre svært lite uten å ha ett firma som står ansvarlig, evt at personen har installatørpapirene selv. I tilfelle en ulykke kan du risikere å bli straffeforfulgt og forsikringsselskap kreve regress av deg. Brann evt personulykker. Tiltaket er bra, og produktet sikkert trygt. Kunne godt tenke meg ett slik sett. Men gjør det riktig slik at du ikke gjør noe du angrer på en dag.

Dersom han ikke har et firma å sette det på, kan han evt fraskrive seg ethvert ansvar på noen måte?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotorsdag 01. august 2013, klokken 11:59
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 01. august 2013, klokken 07:56
Bra jobba. Skal sitte litt i tenkeboksen :)

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)

Her trenger man vel ikke justere ned ladestrømmen? Vil ikke umc maks trekke 16A 400V?

Hei, du har helt rett. Var nok litt sent når jeg skrev dette. Har rettet det opp.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotorsdag 01. august 2013, klokken 12:05
Sitat fra: D.O på torsdag 01. august 2013, klokken 09:24
Ikke for å ødelegge, men er greit å ha sitt på det tørre. Utsteder du samsvarserklæring med disse? Elektriker kan gjøre svært lite uten å ha ett firma som står ansvarlig, evt at personen har installatørpapirene selv. I tilfelle en ulykke kan du risikere å bli straffeforfulgt og forsikringsselskap kreve regress av deg. Brann evt personulykker. Tiltaket er bra, og produktet sikkert trygt. Kunne godt tenke meg ett slik sett. Men gjør det riktig slik at du ikke gjør noe du angrer på en dag.

Dette setter er vel bare såvidt over hva man kan gjøre selv. Enkeltpersoner har lov til å koble kontakter opp til 25A. Her er det riktignok 32A kontakter, men kun én av adapterne og skjøteledningen  i kombinasjon med den vil noensinne kunne frakte så mye strøm. Resten er 16A/20A/25A.

Skulle jeg tatt det via noens firma hadde nok prisen blitt en helt annen dessverre. Men delene er deler som er i fritt salg for alle "overalt" og dermed noe alle kunne mekket sammen selv om man hadde tilstrekkelig kunnskap og tid.

Siden dette er veldig solide kontakter (med unntak av schukoen som vi kjenner til er litt svak til 16A over tid) vil jeg tro faren for problemer er særdeles lav.

Siden noen av adapterne forøvrig er "ulovlige" i konstruksjon er det uansett umulig å utstede en samsvarserklæring på dem. Jeg tror det er bedre å få de laget fagmessig enn at en som har lite peiling på slikt prøver å lage dem selv.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: fredagtorsdag 01. august 2013, klokken 14:23
I Teslas "Mobile connector owner's manual" står følgende advarsel: "Do not use an extension cord, power strip, multi-outlet adapter, multi-plugs or conversion plugs to plug in the Mobile Connector."
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotorsdag 01. august 2013, klokken 15:01
Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:23
I Teslas "Mobile connector owner's manual" står følgende advarsel: "Do not use an extension cord, power strip, multi-outlet adapter, multi-plugs or conversion plugs to plug in the Mobile Connector."

Jepp, det er klart de skriver det for å sikre seg. Det er dog ikke noe problem å bruke overganger eller skjøteledning så lenge disse er laget for formålet. Men det gjelder ikke det meste som er i handelen, f.eks skjøteledninger for schuko er ofte 1,5mm2. Det samme gjelder overganger fra 16A CEE til 16A schuko, veldig ofte er det brukt 1,5mm2 kabel.

Det er også veldig viktig å kveile ut evt. skjøteledninger. Tromler der bare litt er dratt ut vil bli SVÆRT varme. Ikke bra. For lite tverrsnitt kan også gi for stort spenningstap og påfølgende feilmelding fra bilen.

Forøvrig bør man aldri bruke skjøteledning og adapter der man lader bilen til daglig. Der bør det settes opp fast plugg av korrekt type, evt. fast ladestasjon. Adaptersettet og skjøteledningen er beregnet for lading på tur.



Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Hugotirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ? 
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. august 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Hugo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ?

Ja.

Men om du ikke trenger 32A der ville jeg heller byttet støpsel og sikring til 16A som en permanent løsning. Det er en minimal jobb.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Benttirsdag 06. august 2013, klokken 13:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Hugo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ?

Ja.

Men om du ikke trenger 32A der ville jeg heller byttet støpsel og sikring til 16A som en permanent løsning. Det er en minimal jobb.
Er det en 16A sikring i 32A/16A overgangen?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. august 2013, klokken 15:53
Sitat fra: Bent på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Hugo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ?

Ja.

Men om du ikke trenger 32A der ville jeg heller byttet støpsel og sikring til 16A som en permanent løsning. Det er en minimal jobb.
Er det en 16A sikring i 32A/16A overgangen?

Nei. Den er merket med "Kun for lading av Tesla". UMCen vil aldri trekke mer enn 16A uansett.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Veggentorsdag 15. august 2013, klokken 23:21
Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Wenchefredag 16. august 2013, klokken 13:57
Sitat fra: Veggen på torsdag 15. august 2013, klokken 23:21
Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!
Jeg har bestilt rød og blå, samt dobbeltlader fra Tesla. Vil dette settet dekke alle ladekontakter, også i utlandet?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebofredag 16. august 2013, klokken 16:50
Sitat fra: Wenche på fredag 16. august 2013, klokken 13:57
Sitat fra: Veggen på torsdag 15. august 2013, klokken 23:21
Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!
Jeg har bestilt rød og blå, samt dobbeltlader fra Tesla. Vil dette settet dekke alle ladekontakter, også i utlandet?

Det dekker rundtstift (CEE) opp til 32A, shuko og komfyrstikket. Rundtstift er vanlig i resten av Europa også, men for standard 10-16A husholdningsstikk finnes det flere varianter. Danskene har en, UK en annen osv. Men adaptere fra disse til schuko er som regel greie å få tak i.

Et adaptersett som dekker alle tenkelige varianter i Europa vil veie ca. 200kg ;)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: HABELfredag 16. august 2013, klokken 18:02
Hallo i luken!

Jeg har et 32A 3-fase CEE kontaktpunkt i garagen.

Jeg har blitt fortalt at jeg trenger et adapter fra denne til 32A 1-fase CEE - gjør adapteret i settet susen her??

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebofredag 16. august 2013, klokken 18:42
Sitat fra: HABEL på fredag 16. august 2013, klokken 18:02
Hallo i luken!

Jeg har et 32A 3-fase CEE kontaktpunkt i garagen.

Jeg har blitt fortalt at jeg trenger et adapter fra denne til 32A 1-fase CEE - gjør adapteret i settet susen her??

Ja, men det beste er å sette opp en 1-fase kontakt ved siden av den du har, koblet til samme kursen. Det er den beste løsningen, helt lovlig og tar en elektriker ca. 15 minutter...
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Bolebolørdag 17. august 2013, klokken 08:12
Slik jeg har forstått det er Schuko-lading begrenset til 13A pga at kontakten ikke tåler så høy belastning over tid. Men her anbefaler du ladestyrke 16A for Schuko-adapteren.
Vil ikke det belaste Schuko-kontakten tilsvarende? Eller blir det først et problem når det er snakk om hyppig lading over lengre tid? Vil det f.eks være greit å lade med 16A på offentlige ladestasjoner, og bruke 13A hjemme og på jobb.
(Jeg kommer nok til sette opp blått 32A-stikk hjemme, men det blir nok en del Schuko-lading også..)

Er det noen som tør anbefale noe?

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: eledillemandag 19. august 2013, klokken 23:15
Sitat fra: Wenche på fredag 16. august 2013, klokken 13:57
Jeg har bestilt rød og blå, samt dobbeltlader fra Tesla. Vil dette settet dekke alle ladekontakter, også i utlandet?

En variant som ikke er med er den svenske 400V trefase komfyrpluggen som kan påtreffes i svenske utleiehytter. Denne kan kanskje være aktuell å få laget ved siden av. Det finnes sikkert flere.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: eledillemandag 19. august 2013, klokken 23:57
Sitat fra: Bolebo på lørdag 17. august 2013, klokken 08:12
Slik jeg har forstått det er Schuko-lading begrenset til 13A pga at kontakten ikke tåler så høy belastning over tid. Men her anbefaler du ladestyrke 16A for Schuko-adapteren.
Vil ikke det belaste Schuko-kontakten tilsvarende? Eller blir det først et problem når det er snakk om hyppig lading over lengre tid? Vil det f.eks være greit å lade med 16A på offentlige ladestasjoner, og bruke 13A hjemme og på jobb.
(Jeg kommer nok til sette opp blått 32A-stikk hjemme, men det blir nok en del Schuko-lading også..)

Er det noen som tør anbefale noe?

Om du tør å belaste kursen med 16 A kommer an på hva konsekvensene blir dersom det tar fyr og om det er sannsynlig at varmgangen ikke blir oppdaget før det har utviklet seg til en skikkelig brann. Hvis en plastkontakt i en ladestolpe blir ødelagt betyr det ingen ting, hvis hjemmet ditt brenner ned er det ikke så greit. Det var også nokså ugreit da danskebåten brant. Røykvarsler? Betong- eller trevegg? Er det folk i nærheten? Etc.

I tillegg er det sånn at en 16 A Schuko i tipp topp stand og med 2,5 mm2 ledere ikke blir varm, mens en litt slarkete og sotete kontakt med 1,5 mm2 ledere kanskje kan ta fyr. Tjukkere kobber leder varmen vekk fra kontaktpinnene mer effektivt, men en dårlig kontakt kan selvsagt ta fyr selv om den er tilkoblet kraftig kabel. Så det kommer også an på hva du vet om stikket du kobler deg til.

Men det som skjer ved varmgang er at det utvikles litt mer varme enn det som forsvinner, slik at temperaturen sakte stiger. Det tar en stund før det tar fyr - først blir det ubehagelig varmt å ta i, så begynner det å lukte svidd, så begynner det å smelte og ryke, og deretter kan det bli brann. Dårlige kontakter er kjedelige greier som fyrverkeri betraktet, så du har tid på deg til å følge med på hva som skjer. Det kan være verre å vite hva som foregår inni veggen, men en 2,5 mm2 kurs skal tåle 16 A.

Jeg lader av og til med 16 A på Schuko, men jeg har 2,5 mm2 ladekabel og vet at den aktuelle kontakten ikke blir varm. Jeg lader heller ikke slik om natta. Jeg kjenner etter at kontakten er kald denne gangen også når jeg plugger ut (obs, ladestrømmen kan falle når batteriet nærmer seg fullt, det kan lure deg til å tro at kontakten er OK, mens den var god og varm en halvtime tidligere - vet ikke hvordan MS oppfører seg mht dette).

Lader ofte med 16 A i ladestolper hvor det ikke er noen risiko for alvorlige konsekvenser, men legger også da merke til hvor varmt utstyret er når jeg plugger ut.

Det å plugge i på 16 A i en kontakt du ikke kjenner i f.eks. en leid hytte og så legge seg til å sove uten å teste røykvarsleren er ikke klokt. Hvis du ankommer klokka 19 og følger med i fire timer før du legger deg og forsikrer deg om at røykvarsleren virker og brannslukkeren er kontrollert, så burde det være OK.

Jeg ville forresten testet den røykvarsleren selv om jeg kjørte diesel...

Bruk vett og følg med, så går det bra.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Bolebotirsdag 20. august 2013, klokken 14:20
Takk for oppklarende svar!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Epleskrelleronsdag 21. august 2013, klokken 16:27
Da har jeg mottatt settet også. Det ser solid og bra ut og var pakket inn i en stor eske..

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Nuvolarionsdag 21. august 2013, klokken 17:02
Jeg fikk også settet i dag. Ser strøkent ut!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: eledilleonsdag 21. august 2013, klokken 19:02
Bolebo: Bare hyggelig :)

Glemte å nevne et par ting:

13 A ikke er noen garanti mot brann. En dårlig kontakt kan gjerne ta fyr selv om du bare lader med 10 A, så følg med på schuko-kontakter uansett. De runde industrikontaktene er mye tryggere.

Hvis en bestemt kontakt utvikler 1 W varme ved 10 A, så vil den utvikle 1,7 W ved 13 A og 2,6 W ved 16 A. Varmeutviklingen stiger med kvadratet av strømstyrken.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkeboonsdag 21. august 2013, klokken 21:01
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 21. august 2013, klokken 16:27
Da har jeg mottatt settet også. Det ser solid og bra ut og var pakket inn i en stor eske..

Hehe, det er litt eskemangel her så jeg bruker det jeg får tak i ;)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76torsdag 22. august 2013, klokken 00:30
Topp tiltak av Jens dette, skal få somlet meg til å bestille selv etter hvert. Skulle også gjerne hatt en skjøteledning i størrelsesorden ~15 meter og en slags oppbevaringsløsning for eksempel i frunken. Noen som har vurdert flightcase med tilpasset skumgummi?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Postman patfredag 23. august 2013, klokken 03:03
Ref utsagnet om koffert og skumgummi, så kan jeg ihvertfall si at en av de to griselekre og moteriktige  (dengang) stresskoffertene fra 80 og 90 tallet jeg har i boden, vil gjøre susen som oppbevaring fo adaptersettet!!!    Den i skinn vil hedre  bilen og kansje passe i frunken....Visste de ville komme til nytte en dag   ;D
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Jærbuensøndag 08. september 2013, klokken 19:05
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
Nå er adaptersettet ferdig produsert. Se vedlagte (dårlige) bilde.

Adaptersettet er produsert på fagmessig måte (leieboeren min er elektriker og skylder meg div. tjenester), med korrekte endehylser (som er påkrevd fordi gummikabel har med enn 7 kordeler).
Det er brukt topp kvalitet Schuko-støpsel.
Kabel er 2.5mm2 for 16A adapterne, og 4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.

Følgende adaptere/skjøtekabler medfølger:

16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
16A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
32A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (7.4kW lading)
16A Schuko til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
25A teknisk komfyrstikk til 32A 1-fase CEE blå (4.6/5.75kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 20A/25A!)
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading)
Skjøtekabel 32A enfase

For å få utnyttet disse er det påkrevd at man bestiller BEGGE adaptere fra Tesla, både blå og rød.
De fleste adaptere har kort ledning, med unntak av Schuko (slik at 32A skjøtestøpselet ikke belaster schuko-støpselet med sin vekt) og teknisk komfyrstikk (slik at man kan sette på plass komfyren igjen)

Prisen er kr. 2200,- inkl. frakt + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen.
Dvs. kr. 2600,- med 10 meter skjøteledning, 2800,- med 15m osv.
Bildet viser en skjøteledning på 18 meter.

Trenger man skjøteledning for 16A rød plugg har Biltema dette til meget gunstige priser (379,- for 10 meter).

Forhåndsbetaling er påkrevd. Leveringstid 2-3 uker.

PM for bestilling :)

Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garagen, har 400V TN nett, går det ann å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. september 2013, klokken 19:30
Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:05
Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garagen, har 400V TN nett, går det ann å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?

Ja, det er ikke noe problem. Er usikker på hvor lavt du kan stille den men ned til 6A går ihvertfall bra.

13A gir 9kW, ikke dårlig det. Er det godkjent med 13A på 1,5mm2 nå? Hvis ikke vil 10A gi deg 6,9kW.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebolørdag 21. september 2013, klokken 09:53
Legger ut en felles melding her ang. adaptersettet da jeg får endel henvendelser pr. PM

De adaptersettene som er bestilt men ikke levert er 90% ferdigprodusert alle sammen. Dessverre gikk grossisten jeg handler fra tom for 32A hun-kontakter, ikke så rart da det går med 6 stk. i hvert sett og disse selges det normalt ikke mye av.

Det ble bestilt opp en stor ny ladning den 10/9 (skulle vært bestilt ennå tidligere men grossisten klønet det til) fra PC Electric i Østerrike, disse skulle ankommet senest denne uka. Planen var da å gjøre alt ferdig og sende ut på mandag.

Dessverre kom det ikke denne uka alikevel :( Grossisten sjekker med PCE på mandag hvor de er. De bør definitivt komme i starten av neste uke, men jeg er på hytta den uka.

Status er derfor at bestilte sett sannsynligvis sendes ut i midten av uke 40, dvs. begynnelsen av oktober.

Info fra div. folk i Tesla-systemet tyder på at vi uansett ikke vil se noe til de blå adapterne før den tid.

Uansett, beklager leveringstiden som nå har blitt noe lengre enn forespeilet :(

Jens Kr. Kirkebø
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Postman patsøndag 22. september 2013, klokken 01:28
Takk til Kirkeboe for ryddig oppdatering. noen av oss har enda ikke fått bil , så anskaffelse adaptersett (og vinterdekk) holder håpet og interessen opp i mellomtiden  :P

Vh PP
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. oktober 2013, klokken 20:12
Ang. adaptersett og levering:

Alle delene jeg manglet har kommet inn. Mye av de eldre bestillingene gikk ut på mandag, jeg regner med å sende resten på lørdag. Da skal alt være a jour. Leveringstid fremover blir normalt 1-2 uker.

Jeg kan nå også tilby lange skjøteledninger til konkurransedyktig pris. F.eks 40 meter 2,5mm2 gummikabel med IP44 gummierte støpsel til kr. 1200,- inkl. frakt. Alle lengder kan leveres (innen rimelighetens grenser...). PM for pris på andre lengder. 4mm2 kan også leveres for lange lengder. Ledningen kan også leveres med 32A blå skjøtekontakt i bil-enden for 16A lading.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: ctr46fredag 22. november 2013, klokken 16:22
Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan dette adaptersettet brukes på Nissan Leaf også? For min del blir det kombinasjon Leaf/Tesla (Teslaen lar vente på seg riktignok). Kunne trengt en forlegningsledning til leafen innimellom.

Takk for svar :)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebofredag 22. november 2013, klokken 17:26
Sitat fra: ctr46 på fredag 22. november 2013, klokken 16:22
Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan dette adaptersettet brukes på Nissan Leaf også? For min del blir det kombinasjon Leaf/Tesla (Teslaen lar vente på seg riktignok). Kunne trengt en forlegningsledning til leafen innimellom.

Takk for svar :)

Nei, det kan ikke brukes til Leaf dessverre. Trenger du lengre ladekabel så kjøp en 2,5mm2 skjøteledning. F.eks på Biltema, Jula eller Clas Ohlson.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: ctr46fredag 22. november 2013, klokken 19:08
Ok skal gjøre det. Takk for svar:) vil du fortsette å tilby adapterkittet fremover? Tenkte å vente til teslaen kommer og så se an behovet og evt om det fortsatt er leveringstid på de medfølgende rød/blå kontaktene.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebofredag 22. november 2013, klokken 22:08
Sitat fra: ctr46 på fredag 22. november 2013, klokken 19:08
Ok skal gjøre det. Takk for svar:) vil du fortsette å tilby adapterkittet fremover? Tenkte å vente til teslaen kommer og så se an behovet og evt om det fortsatt er leveringstid på de medfølgende rød/blå kontaktene.

Jada, kommer til å fortsette å tilby dette settet samt hva folk ellers måtte trenge av adaptere og skjøteledninger.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: ctr46lørdag 23. november 2013, klokken 14:29
Godt å høre:) takk for hjelpen så langt!


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: kjelsås1978søndag 15. desember 2013, klokken 22:41
Hei Jens!
Håper du kan svare på dette?
På hytta er det ca 60-70 m fra parkeringsplass til schuko uttak. Jeg har ikke behov for å lade på mer enn max 6-8 amp . 60-70 m blir en lang bunt, så det hadde vært fint å dele den opp i to deler (koble med blå industrikontakt). Hva slags tykkelse trenger jeg på gummiledningen? Og hva skal du ha for en slik herlighet?
;D
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 15. desember 2013, klokken 23:02
Sitat fra: kjelsås1978 på søndag 15. desember 2013, klokken 22:41
Hei Jens!
Håper du kan svare på dette?
På hytta er det ca 60-70 m fra parkeringsplass til schuko uttak. Jeg har ikke behov for å lade på mer enn max 6-8 amp . 60-70 m blir en lang bunt, så det hadde vært fint å dele den opp i to deler (koble med blå industrikontakt). Hva slags tykkelse trenger jeg på gummiledningen? Og hva skal du ha for en slik herlighet?
;D

Hei,

70m 2.5mm2 kabel vil ved 8A ha et spenningstap under 8V, helt akseptabelt. Jeg vil si opp til 10A er greit med 2.5mm2 på 70m lengde. 13A om det kniper skikkelig, men 16A bør du ligge unna.

Anbefaler da en 35m kabel med schuko i ene enden og 16A CEE hun i andre, samt en med 16A CEE han i ene enden og 32A CEE hun i bilenden. Da bruker du blått adapter. Grunnen til at jeg anbefaler dette selv om schuko-adapteren fikser inntil 13A er at CEE-kontaktene tåler vann og regn mye bedre enn schuko.

Kabelen veier i underkant av 200g per meter, så hele sulamitten på 70m med kontakter havner på ca. 14kg totalt.

Pris ja, det blir jo litt. Det er kabelen som koster her. Samlet sum inkl. porto og ferdig montert kr. 2400,-.

Edit: Sjekket pris på delene fra elektroimportoren.no nå, om du vil montere selv. Det kom på noe over 2150,- så prisen skal være grei for ferdig montert kabel.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: kjelsås1978mandag 16. desember 2013, klokken 21:29
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. desember 2013, klokken 23:02
Sitat fra: kjelsås1978 på søndag 15. desember 2013, klokken 22:41
Hei Jens!
Håper du kan svare på dette?
På hytta er det ca 60-70 m fra parkeringsplass til schuko uttak. Jeg har ikke behov for å lade på mer enn max 6-8 amp . 60-70 m blir en lang bunt, så det hadde vært fint å dele den opp i to deler (koble med blå industrikontakt). Hva slags tykkelse trenger jeg på gummiledningen? Og hva skal du ha for en slik herlighet?
;D

Hei,

70m 2.5mm2 kabel vil ved 8A ha et spenningstap under 8V, helt akseptabelt. Jeg vil si opp til 10A er greit med 2.5mm2 på 70m lengde. 13A om det kniper skikkelig, men 16A bør du ligge unna.

Anbefaler da en 35m kabel med schuko i ene enden og 16A CEE hun i andre, samt en med 16A CEE han i ene enden og 32A CEE hun i bilenden. Da bruker du blått adapter. Grunnen til at jeg anbefaler dette selv om schuko-adapteren fikser inntil 13A er at CEE-kontaktene tåler vann og regn mye bedre enn schuko.

Kabelen veier i underkant av 200g per meter, så hele sulamitten på 70m med kontakter havner på ca. 14kg totalt.

Pris ja, det blir jo litt. Det er kabelen som koster her. Samlet sum inkl. porto og ferdig montert kr. 2400,-.

Edit: Sjekket pris på delene fra elektroimportoren.no nå, om du vil montere selv. Det kom på noe over 2150,- så prisen skal være grei for ferdig montert kabel.
Takk for raskt og utdypende svar!
Jeg får bil i mars/april, og en oppmåling med nøyaktige meter må til. Gir deg beskjed når jeg gjør en bestilling av deg!! Veldig god pris dette her!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: svingenmandag 16. desember 2013, klokken 21:40
hvor langt kan man ha en kabel?
skal til hytta i påska og tenkte og forsøke og måle opp hvor lang avstand det er.
er til en liten ION så trenger kun 6a (får jeg full lada bilen på 18 timer ca) får og være ærlig er jeg veldig usikker.
men frykter litt att det kan strekke seg opp i mot lit over 100meter.

finnes det noe calc får hvor lang kabel man kan strekke og hvor tykk den må være?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. desember 2013, klokken 10:50
Sitat fra: svingen på mandag 16. desember 2013, klokken 21:40
hvor langt kan man ha en kabel?
skal til hytta i påska og tenkte og forsøke og måle opp hvor lang avstand det er.
er til en liten ION så trenger kun 6a (får jeg full lada bilen på 18 timer ca) får og være ærlig er jeg veldig usikker.
men frykter litt att det kan strekke seg opp i mot lit over 100meter.

finnes det noe calc får hvor lang kabel man kan strekke og hvor tykk den må være?

Kalkulator finner du her:

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Om vi putter inn 6A og 100m får vi for 2.5mm2 kabel et spenningstap på 8.4V. Det er akseptabelt. For 1.5mm2 blir det 14.0V og det er nok litt for drøyt. 2.5mm2 kabel blir altså bra for denne avstanden, og vekten blir ca. 20kg på kveilen.

Skulle du ladet på 10A ville jeg anbefalt 4mm2, for 16A 6mm2.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76fredag 07. mars 2014, klokken 11:50

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 22. august 2013, klokken 00:30
Skulle også gjerne hatt en slags oppbevaringsløsning for eksempel i frunken. Noen som har vurdert flightcase med tilpasset skumgummi?

For de som ikke har skaffet seg dette ennå kan jeg tipse om Clas Ohlsons verktøybag som rommer hele settet pluss (i mitt tilfelle) 20 + 10 meter skjøtekabel. Legges flatt og skyves inn i det lille rommet i frunken, fortsatt med plass til feks Saltos Type 2-kabel i forkant.

Varenummer hos CO: 40-7267. Pris 299,- :)

(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/5uhu6e6y.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/e2ehata8.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/jabu9azy.jpg)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Milafredag 07. mars 2014, klokken 14:14
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 07. mars 2014, klokken 11:50

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 22. august 2013, klokken 00:30
Skulle også gjerne hatt en slags oppbevaringsløsning for eksempel i frunken. Noen som har vurdert flightcase med tilpasset skumgummi?

For de som ikke har skaffet seg dette ennå kan jeg tipse om Clas Ohlsons verktøybag som rommer hele settet pluss (i mitt tilfelle) 20 + 10 meter skjøtekabel. Legges flatt og skyves inn i det lille rommet i frunken, fortsatt med plass til feks Saltos Type 2-kabel i forkant.

Varenummer hos CO: 40-7267. Pris 299,- :)

(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/5uhu6e6y.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/e2ehata8.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/jabu9azy.jpg)

Passer denne i det lille rommet i trunken også?
Tittel: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76fredag 07. mars 2014, klokken 14:16
Det har jeg ikke sjekket, men håndtaket kan bøyes til side slik at bagen tar noe mindre plass. Skal sjekke dette ved neste kjøretur ;)

Edit: Regner med at du mente brønnen til barnesetene? Det lille rommet ved siden av dette tror jeg ganske sikkert er for lite..
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Milafredag 07. mars 2014, klokken 14:19
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 07. mars 2014, klokken 14:16
Det har jeg ikke sjekket, men håndtaket kan bøyes til side slik at bagen tar noe mindre plass. Skal sjekke dette ved neste kjøretur ;)

Edit: Regner med at du mente brønnen til barnesetene? Det lille rommet ved siden av dette tror jeg ganske sikkert er for lite..

Jeg mente brønnen til barnesetene ja  :)
Tittel: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76fredag 07. mars 2014, klokken 14:20
Skulle gå fint, dét:

Ovenfra:
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/amu5utaq.jpg)

Fra siden - på høyde med toppen av veska:
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/uderuhu6.jpg)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Milafredag 07. mars 2014, klokken 20:15
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 07. mars 2014, klokken 14:20
Skulle gå fint, dét:

Ovenfra:
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/amu5utaq.jpg)

Fra siden - på høyde med toppen av veska:
(http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/uderuhu6.jpg)

Det så bra ut :) Mulig det må bli en tur på Clas Ohlson i nær fremtid :)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Ebbeonsdag 12. mars 2014, klokken 10:14
Vi har noe blå industrikontakter 63A 220V, hva kan vi bruke disse til og hva kan vi få ut av disse?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkeboonsdag 12. mars 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Ebbe på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:14
Vi har noe blå industrikontakter 63A 220V, hva kan vi bruke disse til og hva kan vi få ut av disse?

Overgang til 1-fase 32A er mulig, da får du 7,4kW. Det går å lage en overgang med 3 stk. 1-fase uttak, da kan man faktisk lade 3 biler samtidig på 7,4kW fra en slik kontakt.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: cosinussøndag 16. mars 2014, klokken 12:48
Hei jeg har en leaf tekna med 6.6 kw lader.
Hvis jeg får meg en portabel 32 amp ladekabel/boks levert med blå  1 fas 32 cee kontakt, så vil vel dette settet passe godt? Hadde egentlig tenkt å få levert med rød 3 fas 400v, men vurdere å skifte. Eneste problemet er vel at fra rød 400v 32 amp kreves 2 av dine adaptere. Har jeg forstått riktig? 
edit: med rød 400v 32 står jeg vel igjen med kun 16 amp ved to adaptere til blå 1 fas, men ellers er det ok.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 16. mars 2014, klokken 13:46
Sitat fra: cosinus på søndag 16. mars 2014, klokken 12:48
Hei jeg har en leaf tekna med 6.6 kw lader.
Hvis jeg får meg en portabel 32 amp ladekabel/boks levert med blå  1 fas 32 cee kontakt, så vil vel dette settet passe godt? Hadde egentlig tenkt å få levert med rød 3 fas 400v, men vurdere å skifte. Eneste problemet er vel at fra rød 400v 32 amp kreves 2 av dine adaptere. Har jeg forstått riktig? 
edit: med rød 400v 32 står jeg vel igjen med kun 16 amp ved to adaptere til blå 1 fas, men ellers er det ok.

Om du skal bruke dette settet til å lade en Leaf må du ha en ladeboks med justerbar strømstyrke, siden du ikke kan gjøre dette fra skjermen på en Leaf.

Ellers er det best å få ladeboksen levert med 1-fase 32A blått støpsel ja. Da kan settet brukes som det er med én modifikasjon: Rød 32A adapter må ende i blå 32A hun, ikke i rød 16A hun. Men det er ikke noe problem, og koster ikke noe ekstra.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: cosinussøndag 16. mars 2014, klokken 14:40
Det er glimrende.  :)

Hvor lang skjøteledning er vanlig å bestille til normal bruk?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 16. mars 2014, klokken 15:22
Sitat fra: cosinus på søndag 16. mars 2014, klokken 14:40
Det er glimrende.  :)

Hvor lang skjøteledning er vanlig å bestille til normal bruk?

10-20m, med hovedvekt på 15m er det det går mest av.

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Niclasmandag 17. mars 2014, klokken 20:06
Hei Jkirkebo,

Hva om skjøteledningen lages av 5G4 med 400v 32amp kontakter (Rødt CEE) Hunn/Han...
Så med tilhørende overgang fra rød han til blå han? (Altså en overgang bestående av rød 32amp 3-fase hun og blå 32amp enfase han)

Og i den enden UMC står overgang fra 32amp rød til hhv 32amp enfase blå..

På denne måten får man lagd seg en enkelt kabel som i kombinasjon med overganger dekker alle behov... At 2 ledere ligger ubrukt når man lader 230v enfase er vel ikke noe problem.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Voll1søndag 23. mars 2014, klokken 15:10
Hva kan man gjøre med en slik kontakt? 4pin merket 400V 32A. Overgang til ..?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76søndag 23. mars 2014, klokken 15:29
Rød 400V 16A
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: janblundtirsdag 25. mars 2014, klokken 00:56
det ser ut som det er en trefas 400 volt norsk standard (it nett)
kansje du kan laga en overgang til blå stick 230volt 32ampere
en riktig 400 volt eu standard har 5 pinnar (TN nett)

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 25. mars 2014, klokken 07:45
Nei, det er en 3-fas 400V 16A TN uten N-leder. Det er altså ikke mulig å hente ut 230V fra denne uten trafo. Med andre ord kan denne IKKE brukes direkte til å lade en Tesla, eller noen annen elbil for den saks skyld.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 25. mars 2014, klokken 07:48
Sitat fra: Niclas på mandag 17. mars 2014, klokken 20:06
Hei Jkirkebo,

Hva om skjøteledningen lages av 5G4 med 400v 32amp kontakter (Rødt CEE) Hunn/Han...
Så med tilhørende overgang fra rød han til blå han? (Altså en overgang bestående av rød 32amp 3-fase hun og blå 32amp enfase han)

Og i den enden UMC står overgang fra 32amp rød til hhv 32amp enfase blå..

På denne måten får man lagd seg en enkelt kabel som i kombinasjon med overganger dekker alle behov... At 2 ledere ligger ubrukt når man lader 230v enfase er vel ikke noe problem.

Det blir veldig mange overganger i serie, dessuten blir skjøteledningen veldig tung og uhåndterlig. Det er bedre å anskaffe en separat rød skjøteledning fra Biltema i tillegg om man ønsker å kunne skjøte 400V 16A.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: NTeslasøndag 30. mars 2014, klokken 21:04
Går det ikke an å få alle 240V uttak med overgang til 400V adapteret til Tesla på samme måte som du(jkirkebo) har laget overgang fra schuko til rødt adapter? På denne måten slipper en å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A (blir dog begrensende for hvor fort en kan lade fra komfyrstikk).

Eneste en trenger blått overgang blir dermed fra 32A 3-fase til 32A 1-fase blått, og resten blir til rødt Tesla-adapter og det blir idiotsikkert med tanke på å stille ned ladestrøm(og en kan bruke samme røde skjøteledning til alt bortsett fra 32A).
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 30. mars 2014, klokken 21:38
Sitat fra: NTesla på søndag 30. mars 2014, klokken 21:04
Går det ikke an å få alle 240V uttak med overgang til 400V adapteret til Tesla på samme måte som du(jkirkebo) har laget overgang fra schuko til rødt adapter? På denne måten slipper en å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A (blir dog begrensende for hvor fort en kan lade fra komfyrstikk).

Eneste en trenger blått overgang blir dermed fra 32A 3-fase til 32A 1-fase blått, og resten blir til rødt Tesla-adapter og det blir idiotsikkert med tanke på å stille ned ladestrøm(og en kan bruke samme røde skjøteledning til alt bortsett fra 32A).

For de som ønsker dette leverer jeg tre av adapterne i settet i rød utgave, i tillegg til 400V 32A: Schuko, 16A CEE 1-fase og 16A CEE 3-fase. Om man ønsker å forlenge disse må man da kjøpe en rød skjøteledning i tillegg, f.eks 10m på Biltema til 379,-.

Hele poenget med komfyradapteren er å kunne lade med mer enn 16A så denne må fortsatt være blå. Og til denne trenger man så godt som alltid skjøteledning. Derfor vil denne + 32A 230V 3-fase alltid ende i blå plugg.

De røde 16A CEE-adapterne selges selvfølgelig også separat til de som ønsker dette. Har bare ikke laget en egen tråd på de foreløpig.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: hhartesmandag 07. april 2014, klokken 23:42
Når jeg skulle lade i Grenoble i dag, fant jeg plutselig ut at schuko-pluggen man må bruke i enden av skjøteledningen i dette settet ikke passer i franske stikkontakter. De har nemlig jord som stikker ut som en pinne i stikkontakten. Tesla-støpselet har et hull for dette, men ikke overgangen. Greit å være klar over om man skal på langtur. I Sveits vil man også behøve et annet støpsel, så det kan kanskje være en ide å kjøpe de aktuelle og heller bytte under veis?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 08. april 2014, klokken 00:13
Sitat fra: hhartes på mandag 07. april 2014, klokken 23:42
Når jeg skulle lade i Grenoble i dag, fant jeg plutselig ut at schuko-pluggen man må bruke i enden av skjøteledningen i dette settet ikke passer i franske stikkontakter. De har nemlig jord som stikker ut som en pinne i stikkontakten. Tesla-støpselet har et hull for dette, men ikke overgangen. Greit å være klar over om man skal på langtur. I Sveits vil man også behøve et annet støpsel, så det kan kanskje være en ide å kjøpe de aktuelle og heller bytte under veis?

Og danskene har en variant med jordpinne som stikker ut av støpselet om jeg ikke tar feil. Mens UK har sin 13A plugg. Ganske mange forskjellige varianter av dette. Men overgang fra standard stikk til CEE 16A 1-fase hun burde være lett tilgjengelig de fleste plasser, så da kan man evt. bruke den adapteren.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Elbilist79onsdag 09. april 2014, klokken 07:07
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.


Veit du kvar hen det er muleg å få kjøpt 3x4mm2 gummikabel? Eg finner ikkje det på nokon av dei vanlege elektro-grossistene.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. april 2014, klokken 08:17
Sitat fra: Sunnmøring på onsdag 09. april 2014, klokken 07:07
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.


Veit du kvar hen det er muleg å få kjøpt 3x4mm2 gummikabel? Eg finner ikkje det på nokon av dei vanlege elektro-grossistene.

Nei, det er ikke lett. Jeg spesialbestiller det, 1200m tromler (får de til å dele opp da, orker ikke å håndtere tromler). Du kan få kjøpe av meg selvsagt, send en PM.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: eledillefredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Nuvolarilørdag 12. april 2014, klokken 16:50
Sitat fra: eledille på fredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg)

Er det forstått at det er cee 7/7 man skal bruke når man lader i Danmark?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebolørdag 12. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 12. april 2014, klokken 16:50
Sitat fra: eledille på fredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg)

Er det forstått at det er cee 7/7 man skal bruke når man lader i Danmark?

Nei, danske jordede støpsel er motsatt av dette. De har en halvsirkelformet jordpinne som stikker ut.

(http://www.lightstorexl.com/upload_dir/shop/Stikprop-med-jord.jpg)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Nuvolarilørdag 12. april 2014, klokken 18:46
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 12. april 2014, klokken 16:50
Sitat fra: eledille på fredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg)

Er det forstått at det er cee 7/7 man skal bruke når man lader i Danmark?

Nei, danske jordede støpsel er motsatt av dette. De har en halvsirkelformet jordpinne som stikker ut.

Takk, ser nå hvilket det er ja. Når man skal lade i parkeringshus og på offentlige elbilplasser i Danmark brukes da dette spesielle danske stikket eller har de fleste ladeplasser vanlig 16A blått industristikk?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 13. april 2014, klokken 00:34
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 12. april 2014, klokken 18:46
Takk, ser nå hvilket det er ja. Når man skal lade i parkeringshus og på offentlige elbilplasser i Danmark brukes da dette spesielle danske stikket eller har de fleste ladeplasser vanlig 16A blått industristikk?

Etter hva jeg har hørt er det mest blå 16A stikk ute, uten at jeg er noen Danmarks-ekspert. Men har man med seg adapter fra 16A CEE blå 1-fase så får man overgang fra dansk jordet støpsel til 16A CEE hun i de fleste elektriske butikker.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: tjomswrxtirsdag 22. april 2014, klokken 15:15
Da var bestilling av bil i boks, ser ut til at jeg vil trenge et slikt sett før sommeren.

Et spørsmål fra en men 12 tommeltotter mtp strøm og lading; hvis jeg har tilgang (hyttenabo) på 230v 3fas 32A, hva slags kabel/overgang trenger jeg da (inkl i dette settet)? og hvilken ladefart får jeg?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 22. april 2014, klokken 19:30
Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 22. april 2014, klokken 15:15
Da var bestilling av bil i boks, ser ut til at jeg vil trenge et slikt sett før sommeren.

Et spørsmål fra en men 12 tommeltotter mtp strøm og lading; hvis jeg har tilgang (hyttenabo) på 230v 3fas 32A, hva slags kabel/overgang trenger jeg da (inkl i dette settet)? og hvilken ladefart får jeg?

Adapter for 32A 230V 3-fase er inkl. i settet (selges også løst). Gir ladehastighet 7,4kW / ~32tkm/t.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: tessysøndag 27. april 2014, klokken 15:22
Hei, har funnet en campingplass i nærheten av leiligheten vår i Sverige som har: IEC 60309 Blå 16A CEE(Bals cee norm)
Men på tesla er det oppgitt 32A på disse stikk, er det bare å nedjustere til max 16A i bilen, og trenger jeg annet adapter enn tesla sitt blå?

Tenkte å bruke tesla som "bobil" på campingplassen for å fylle på den nok strøm mens jeg selv bor i leiligheten, da jeg ikke har schuko på parkeringsplass vår heller..

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 27. april 2014, klokken 16:20
Sitat fra: tessy på søndag 27. april 2014, klokken 15:22
Hei, har funnet en campingplass i nærheten av leiligheten vår i Sverige som har: IEC 60309 Blå 16A CEE(Bals cee norm)
Men på tesla er det oppgitt 32A på disse stikk, er det bare å nedjustere til max 16A i bilen, og trenger jeg annet adapter enn tesla sitt blå?

Ja, Teslas blå er 32A, det er fysisk større enn 16A CEE og passer derfor ikke. Jeg har adapter fra 16A CEE 1-fase blå til rød skjøteplugg som passer i Teslas røde adapter, da trenger man heller ikke å skru ned ladestrømmen på noen måte. Adapteret er lasket slik at du får 16A lading selv med enkeltlader.

Adapteret krever dog at du har bestilt og mottatt rødt adapter fra Tesla.

Send en mail til jkirkebo@gmail.com om du er interessert.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Teslaomdagenfredag 02. mai 2014, klokken 18:16
Hei
Ikke nerd på dette, men har bare godt å si om TMSen min, unntatt at jeg ikke helt klarer å finnne ut hvordan jeg kan lade raskest mulig  når jeg f.eks kjører 250 km til Oslo på dagstur og skal 250 km tilbake etter et kort møte. Har ikke bestilt dobbeltlader. Trenger å vite hvordan jeg kan benytte 400 V og 230 V ladere på el parkeringer, og ikke minst hvordan jeg får benyttet hurtigladestasjoner med alle disse rare pluggene.Noen som kan hjelpe med forståelige råd?
TESLAOMDAGEN.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: svimtapponsdag 07. mai 2014, klokken 11:40
Hei jkirkebo,

Ser du har bygget deg en portabel/semiportabel 22kW ladestasjon. Du har ikke vurdert å selge noe sånt til oss som har 48 tommeltotter på samme hånd? Evt i prefabrikerte deler hvor man kunne overlatt sammenstillingen til oss selv?

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg en slik en til jeg skal ut på farten i sommer, men synes de som er å få kjøpt ferdig hos leverandører blir store og klumpete sammenlignet med den jeg har sett du har skrudd sammen.

/svimtapp
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkeboonsdag 07. mai 2014, klokken 14:16
Sitat fra: svimtapp på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:40
Hei jkirkebo,

Ser du har bygget deg en portabel/semiportabel 22kW ladestasjon. Du har ikke vurdert å selge noe sånt til oss som har 48 tommeltotter på samme hånd? Evt i prefabrikerte deler hvor man kunne overlatt sammenstillingen til oss selv?

Det er på trappene, som byggesett. Venter bare på prisene på Type 2 pigtails, så legger jeg det ut her.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jarle.hlørdag 31. mai 2014, klokken 22:46
Hei,

Jeg får bilen i neste uke og trenger en skjøteledning til denne og har noen spørsmål. Jeg flytter i juli og frem til da så har jeg 35 meter fra utvendig stikkontakt til bilen. Jeg kunne tenke meg to skjøteledninger på 15 og 20 meter som jeg kan kople sammen, dette for å slippe å dra med meg 35 meter hvis jeg andre steder kun trenger noen metets skjøteledning. Jeg har bestilt både blått og rødt adapter sammen med bilen.

Hvilke kontakter anbefaler du å benytte på disse to skjøteledningene for at jeg kan bruke begge til der jeg bor nå og kun den ene på 15 meter hvis jeg trenger en kortere andre steder (den på 20 kommer jeg bare til å bruke for å oppnå 35 meter)?

På forhånd takk :)

Jarle

Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Sharpsøndag 15. juni 2014, klokken 18:46
Jeg kom over 3-fas komfyrstikk på en tur, den hadde jeg selvsagt ikke overgang til  ::)

Er den så utbredt at jeg bør ha den med i overgangs-settet mitt?

(http://www.elektroimportoren.no/pictures/1543291.jpg)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebosøndag 15. juni 2014, klokken 20:12
Sitat fra: Sharp på søndag 15. juni 2014, klokken 18:46
Jeg kom over 3-fas komfyrstikk på en tur, den hadde jeg selvsagt ikke overgang til  ::)

Er den så utbredt at jeg bør ha den med i overgangs-settet mitt?

(http://www.elektroimportoren.no/pictures/1543291.jpg)

Veldig utbredt er den nok ikke, jeg har aldri sett den. Induksjonstoppen min har 3-fas tilførsel men der står det blått CEE-stikk i sokkelen på kjøkkenskapet.

Men jeg kan selvsagt lage adaptere til denne også, pris kr. 350,- som ellers for løse adaptere.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: sven erikfredag 27. juni 2014, klokken 00:47
jeg lurer på om det er noen som har  testet dette settet og om sere er fornøyd og hva med leveringen 
reagerer litt på forhons betaling før en skal hente selv om en kommer å henter en gir ikke bort omtrent 3000 kr
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Nuvolarifredag 27. juni 2014, klokken 07:49
Sitat fra: sven erik på fredag 27. juni 2014, klokken 00:47
jeg lurer på om det er noen som har  testet dette settet og om sere er fornøyd og hva med leveringen 
reagerer litt på forhons betaling før en skal hente selv om en kommer å henter en gir ikke bort omtrent 3000 kr

Har selv kjøpt settet og er meget fornøyd på alle måter. Tipper at det er flere hundre personer her på forumet som har kjøpt settet av Jens kr kirkebø. Aldri hørt om noen som ikke er meget fornøyd.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: akselnfredag 27. juni 2014, klokken 08:10
Denne tråden er vel det beste beviset på at både settet og leveransene er gode. Har selv kjøpt dette og det gikk kun få dager før jeg hadde settet levert. Veldig bra og proft opplegg fra jkirkebo!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Breezecfredag 27. juni 2014, klokken 09:27
Kan i aller høyeste grad anbefale settet. Rask levering, forhåndsbetaling ingen problem. Skulle bare ønske jeg hadde tatt det med når jeg stod på Dombås første dagen med defekt superlader. Fant 2 stk 3-fas 230V jeg ikke kunne koble meg til..
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: crafredag 27. juni 2014, klokken 13:07
Jeg har også dette settet. Kjapp levering, og kvaliteten på adapterne kjennes god ut. Har ingen problemer med å anbefale dette settet.

Det gjenstår å se om jeg får bruk for "det meste", eller om jeg kunne ha sluppet rimeligere unna ved å kjøpe bare noen enkeltadaptere, men skitt au. Nå har jeg i alle fall muligheten til å lade på omtrent alt av uttak om det skulle være nødvendig. Ikke godt å si hva behovet blir framover. :)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebofredag 27. juni 2014, klokken 15:00
Sitat fra: cra på fredag 27. juni 2014, klokken 13:07
Det gjenstår å se om jeg får bruk for "det meste", eller om jeg kunne ha sluppet rimeligere unna ved å kjøpe bare noen enkeltadaptere, men skitt au. Nå har jeg i alle fall muligheten til å lade på omtrent alt av uttak om det skulle være nødvendig. Ikke godt å si hva behovet blir framover. :)

Nei, det er ikke så lett å vite på forhånd. Det var egentlig derfor jeg laget settet, for å dekke 90% eller så av de mulighetene man kan komme over. Så trenger man ikke å tenke så mye på forhånd ;)

Vi drar mot Nordkapp neste fredag, og allerede første dagen får jeg bruk for komfyradapteren. Har booket hytte i Eikesdalen og fått bekreftet at den har normal, stor komfyr og mulighet for parkering inntil hytta. Så da blir det 20A eller 25A (om jeg er heldig) lading. Jeg tror kanskje komfyradapteren er den som blir flittigst brukt oppover...

20A bør gi ca. 21km/t og rundt 340-350km (typical) i løpet av oppholdet (vi regner med å være 16-17 timer på hvert overnattingssted). Så 20A bør holde fint, mens 16A blir for lite.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: crafredag 27. juni 2014, klokken 15:10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. juni 2014, klokken 15:00
Nei, det er ikke så lett å vite på forhånd. Det var egentlig derfor jeg laget settet, for å dekke 90% eller så av de mulighetene man kan komme over. Så trenger man ikke å tenke så mye på forhånd ;)

Det var i grunn det som ble min konklusjon også, og årsaken til at jeg kjøpte settet. Jeg visste jeg fikk bruk for komfyradapteret allerede et par dager etter at jeg mottok det i posten (takk for kjapp ekspedering!), så alternativet var å kjøpe bare komfyradapteret i første runde. Nå blir det tur til Sverige i sommer, og der kan det jo tenkes jeg kan få nytte av flere av delene. Har forresten hatt nytte av Shucko-400V adapteret i Oslo også, siden jeg ikke har den "pigtail"-varianten av Tesla sitt adapter. :)  Så det var greit at jeg hadde settet. I den grad jeg trenger å gjøre research nå går det stort sett på hvorvidt jeg kan legge igjen noen av delene.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: sven eriklørdag 28. juni 2014, klokken 03:14
ok ja  tror jeg får btukt for det meste da jeg kjører en gang i året til spania  men greit å høre om ting  er bra før en kjøper dette  har hatt tesla en uke nå før det en geo primz  og før det en imive  før det  reve  og har hatt  noen kango   har de siste 5 åra kjørt bare elbil   men vet en trenger  har 4 forskellige ledninger og 6 forskellige overganger til geo og
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: phobicmandag 21. juli 2014, klokken 23:10
Jkirkebo:
På de 32A 3-fase CEE adapterene, har du koblet:
L1 - L1
L2 - N
GND - GND?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 22. juli 2014, klokken 00:05
Sitat fra: phobic på mandag 21. juli 2014, klokken 23:10
Jkirkebo:
På de 32A 3-fase CEE adapterene, har du koblet:
L1 - L1
L2 - N
GND - GND?

Korrekt.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: marius92onsdag 15. april 2015, klokken 14:55
"Dette setter er vel bare såvidt over hva man kan gjøre selv. Enkeltpersoner har lov til å koble kontakter opp til 25A. Her er det riktignok 32A kontakter, men kun én av adapterne og skjøteledningen  i kombinasjon med den vil noensinne kunne frakte så mye strøm. Resten er 16A/20A/25A."

Dette er totalt feil. Enkeltpersoner har ikke lov til å gjøre noe som helst med strøm, ikke en gang å legge skjult anlegg i en vegg uten tilkoblet strøm for så å få det godkjent av elektriker. En enkelt person har ikke lov til å lage sin egen skjøteledning inntil noe som helst. Dette skal en elektriker gjøre med samsvarserklæring.

Hilsen elektriker.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: jkirkeboonsdag 15. april 2015, klokken 15:32
Sitat fra: marius92 på onsdag 15. april 2015, klokken 14:55
"Dette setter er vel bare såvidt over hva man kan gjøre selv. Enkeltpersoner har lov til å koble kontakter opp til 25A. Her er det riktignok 32A kontakter, men kun én av adapterne og skjøteledningen  i kombinasjon med den vil noensinne kunne frakte så mye strøm. Resten er 16A/20A/25A."

Dette er totalt feil. Enkeltpersoner har ikke lov til å gjøre noe som helst med strøm, ikke en gang å legge skjult anlegg i en vegg uten tilkoblet strøm for så å få det godkjent av elektriker. En enkelt person har ikke lov til å lage sin egen skjøteledning inntil noe som helst. Dette skal en elektriker gjøre med samsvarserklæring.

Øh, jo.

Se her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ (http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/)

Jeg siterer:

"Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:
a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording
b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording"

Det er flere punkter etter dette, men ikke relevant for denne saken.

Forøvrig kommer det straks en ny versjon av adaptersettet, inkl. samsvarserklæring på alt. Web-sider er også under utvikling.
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: djlarsentorsdag 21. mai 2015, klokken 14:00
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. april 2015, klokken 15:32
Forøvrig kommer det straks en ny versjon av adaptersettet, inkl. samsvarserklæring på alt. Web-sider er også under utvikling.
Hvordan går det med den nye versjonen og websider?
Jeg skulle gjerne hatt det settet du måtte anbefale. Jeg har i dag blått adapter, men kan godt skaffe rødt dersom dette er å foretrekke. Dette forutsetter naturligvis at det er mulig å få tak i rødt adapter.
Hva er leveringstid på settet?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: christianhaumandag 22. juni 2015, klokken 21:22
Bumper denne jeg, kommer det et nytt sett og hva er eventuelt endringene?
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Imran Ulhaqtirsdag 07. juli 2015, klokken 09:36
Hei
Har fått en slik Blå adapter med min tesla, hvilke muligheter har jeg for å få 16/32A på den, vil helst unngå ha med et jungle av kabler og overganger i bilen.
Skal til københavn i slutten av Juli så vil være dekket.
(https://www.teslowjuice.com/img/tesla_eu_umc_adaptors.jpg)
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: audioboyonsdag 08. juli 2015, klokken 22:36
Med det blå adapteret får du opptil 32A. Problemet er bare at den er 1-Fas. De fleste uttak rundt omkring er 3-Fas. Du trenger en overgang fra 3-fas til 1-fas. 2 kontakter og liten ledningsstump, tar mao. ikke mye plass...
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: Jærbuenfredag 17. juli 2015, klokken 14:19
Hvor kjøper mann en 230V 1x32A hun-kontakt som passer mot den blå adapteren til Tesla? Det er jo ingen som forhandler slikt!!
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: arvid44lørdag 18. juli 2015, klokken 17:41
Hvis du er ute etter 32 amp hunplugg se her : http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?    Denne må installeres av elektiker og krever 6 m2 3 leder  mot sikringsskap.  Den er kun IP44 (Sprutsikker).   
Tittel: Sv: Adaptersett til Tesla Model S
Skrevet av: svingenlørdag 29. juni 2019, klokken 09:11
gammel post men fremdeles aktuelt! :)
skal på ferie i sommer svergie,polen,tyskland,danmark hva er det folket anbefaler da ut fra tidlig erfaring? har e-niro så tenkte og kjøpe en 32a CCE lader (kan kun lade på 32a 1 fase bilen https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwmNzoBRBOEiwAr2V27Tz4f6XyjuHAw0x_vNxrNAr11_A3rTtNbbCzU0uqwHlnpEcLhuxjlhoCwc8QAvD_BwE)
men hva trenger man av overganger? leser att i danmark bør man ha "kraftstikk" over gang? hva med tyskland og polen hva bør man ha overganger der?