Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: fortoggale på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:48

Tittel: Installasjon av ladesystem hjemme, Nord-Jæren
Skrevet av: fortoggaletorsdag 06. juni 2013, klokken 08:48
Jeg har akkurat hatt besøk av Ove Christiansen i Rønning Elektro AS for å få assistanse med å legge ut nok strøm til garasjen. Han har lest seg opp på Tesla Model S og forstår hva som behøves. Planen er å legge opp en 3-fase til et lite skap i garasjen der det blir fordeling til TMS lader, lys i taket, stikk osv.

Jeg begynner med å grave ned kabel i hagen. Ove vil installere når instruksjonene fra Tesla er på plass.

Hvis det er flere i Sandnes, Stavanger, Randaberg, Sola, Klepp eller andre steder som vil ha en elektriker som vet litt om TMS kan dere jo sende en mail til ove.christiansen@ronning-el.no

For ordens skyld, jeg får intet for dette men tenkte det er muligens andre som vil ha litt hjelp.
Tittel: Sv: Installasjon av ladesystem hjemme, Nord-Jæren
Skrevet av: mjepsontorsdag 06. juni 2013, klokken 08:51
Takk for tips!

For oss som ikke kan strøm, hva type ladetider kan man få ved å endre på ting i garasjen? Har kun vanlig stikkkontakt nå.
Tittel: Sv: Installasjon av ladesystem hjemme, Nord-Jæren
Skrevet av: Griffeltorsdag 06. juni 2013, klokken 09:05
Sitat fra: mjepson på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:51
Takk for tips!

For oss som ikke kan strøm, hva type ladetider kan man få ved å endre på ting i garasjen? Har kun vanlig stikkkontakt nå.

Her er en meget bra og komplett oppsummering:

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 01:03
Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?


Siden mange lurer på akkurat dette med lading, så kan Tesla med fordel legge ut informasjon om dette på sine websider, slik at folk slipper å spørre.

Her er slik jeg har forstått det:

Støttes helt sikkert:
Vanlig jordet stikkontakt (også kalt "schuko") 230V 16A med mobil ladekabel. Alle schuko-stikkontakter er enfas. Model S kommer max til å trekke 13A på schuko. Fullading vil ta ca 34 timer.

Merk at ikke alle jordete stikkontakter står på kurs der man kan trekke 13A. Både 10A, 13A og 16A er vanlig i Norge. Model S kan stilles inn til hvor mye/lite strøm den skal trekke fra en kurs.

En stikkontakt gir ingen informasjon til bilen om hvor mye strøm man kan trekke fra kursen. Sjekk sikringsskapet for info om kursen. Hvis bilen forsøker å trekke 13A fra en stikkontakt som står på en 10A kurs vil sikringen gå for å beskytte mot overbelastning/brann.

Støttes helt sikkert:
Blå industrikontakt. 230V enfas, opp til 32A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 14 timer på 32A.

Støttes helt sikkert:
Rød industrikontakt, 400V trefas, opp til 16A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 8-9 timer.

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

De fleste kommer ikke til å behøve en type 2 ladestasjon hjemme i garasjen for vanlig bruk av bilen. De fleste vil klare seg godt med mobil ladekabel som følger med bilen tilkoblet 16A schuko stikkontakt, blå industrikontakt eller rød industrikontakt.

Type 2 ladestasjoner med mennekes-plugg er EUs standard for lading av elbiler, men foreløpig er ikke disse ladestasjonene utbredt i Norge. Det er ventet at stadig flere offentlige ladestasjoner kommer til å være type 2 ladestasjoner, istedet for schuko som idag. Noen av disse kommer til å tilby opptil 22kW, som feks på Strømmen storsenter. Model S som ikke har dobbeltlader vil ikke kunne lade raskere enn 10-11kW på type 2 ladestasjoner, dvs 8-9 timer for fullading. Med dobbeltlader vil man kunne fullade på 4-5 timer på slike ladestasjoner.

Hvis du ser for deg at det kan være nyttig å lade opp bilen på 4-5 timer fremfor 8-9 timer på offentlige type-2 ladestasjoner med kapasitet opp til 22kW, så bør du bestille dobbeltlader til bilen.

Den europeiske versjonen av Tesla High Power Wall Charger kommer sannsynligvis til å være en brandet versjon av en type 2 ladestasjon.

Sannsynligvis/forhåpentligvis støttet, delvis ubekreftet:
75% av Norge har ikke støtte for 400V (TN) trefas, vi har 230V (IT) trefas istedet. Tesla sier de skal støtte norsk 230V (IT) trefas også, men uten å komme med håndfaste spesifikasjoner. Teslas svar på spørsmål om ladehastighet for 230V (IT) trefas gir som regel ut hastigheten for 230V enfas eller 400V trefas istedet, noe som fører til en del usikkerhet om hvor alvorlig man kan ta informasjon fra Tesla om støtten for 230V (IT) trefas.

Den mobile ladekabelen vil sannsynligvis støtte lading på blå industrikontakt med 230V (IT) trefas, og vil gi ca dobbelt så lang ladetid som 400V med samme strømstyrke.

Det er uklart om det går å sette opp en type2 ladestasjon dersom man bare har 230V (IT) trefas. Muligens vil den da bare ha støtte for 230V enfas.

Støttes helt sikkert:
Teslas superladere. Tesla har lovet å sette opp superladere mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stockholm, og kanskje også mellom Oslo og Kristiansand-Stavanger. Gratis. Lader opp fra fullt på ca 1 time, kanskje enda raskere hvis ryktene om at de skal sette opp effekten på superladerne stemmer.

Foreløpig er det uklart hvor det kommer superladere ellers i Europa.

Superladere er kun for langdistanse-kjøring, og det er ikke forventet superladere i bynære strøk. Superladere er ikke en erstatning for å lade bilen hjemme eller på jobb.

Lading med superlader benytter ikke enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med superlader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Ubekreftet:
Elon Musk har sagt at norsk/europeisk Model S skal kunne lades med Chademo. Dette er den typen ladestasjoner som tilbys av feks Ishavsveien, Lyse, ABB, Nissan-forhandlere, Grønn kontakt og Statoil rundt omkring i landet, ofte mot betaling eller abonnement. Dette kommer sannsynligvis/muligens til å kreve et adapter som må kjøpes fra Tesla, pris ukjent, leveringstid ukjent.

En Tesla-ansatt har visstnok sagt at den versjonen av Model S som vi får levert her til lands skal støtte både Chademo og Combined charging (CCS) hurtiglading fra leveringsdagen, men dette er ubekreftet. Combined charging (CCS) hurtiglading er en ny standard for hurtiglading av elbiler. De fleste hurtigladere i Norge hittil er Chademo, men det kommer noen som støtter begge disse konkurrerende standardene.

Lading med chademo vil ikke benytte enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med chademo-hurtiglader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.