Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Balrog på fredag 24. mai 2013, klokken 18:37

Tittel: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Balrogfredag 24. mai 2013, klokken 18:37
(http://lans-soapbox.com/wp-content/uploads/2012/06/excellent-mr-burns.gif)

http://www.elbil.no/ladestasjoner/997-gronn-kontakt-for-elbiler

http://gronnkontakt.no/

http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/

Dette betyr at tilbyderne av hurtiglading skal melke elbilmarkedet for alt det er verdt, takket være sin monopolstilling. For oss som sporadisk benytter oss av hurtiglading betyr det at hver lading koster fra 75 kr. og oppover.

Det skal liksom "lønne seg" (pris marginalt under 50/lading - wow!) ved flere hurtigladinger på samme selskaps håndfull med ladere hver uke. Kjekt for de av oss som gladelig venter en halvtimes tid på lading og eventuelt kø. Kø tror jeg forresten ikke at det blir foran noen av disse hurtigladerne.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: RunarBTfredag 24. mai 2013, klokken 18:50
Synes da prisene er ok. Lader en sporadisk, er 75,- greit som nød løsning.
Lader heller hos Statoil, eller andre... Men setter pris på denne som nødløsning

1-3x i mnd 75,- og 0,- fast.
4-14x i mnd, 25,- pr gang og 150,- fast.
Ubegrenset lading, fast 500,- (litt dyrt).
Klippekort ti klipp, 500,-


Totalt sett, Ikkje galt i det heile tatt.

Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: leafsterfredag 24. mai 2013, klokken 19:02
Ja, dette er halvparten av hva ishavsveien (som har blitt presset til å tilby billigere lading) tilbyr på enkeltladinger. Jeg hurtiglader bare noen få ganger i året, så dette er helt OK.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: thorulørdag 25. mai 2013, klokken 15:31
Sjøl synes jeg 40kr pr hurtigladning er en mer fornuftig prising. uavhengig om man er medlem noen steder. Transnova skisserte 50kr pr hurtigladning i sine dokumenter.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Ingebrigtlørdag 25. mai 2013, klokken 15:55
Tilfeldig hurtiglading må prises pr kwt, ikke pr lading. Da har brukeren incentiv til å plugge ut og kjøre videre når h*n har nok til å komme til destinasjonen hvor det er billigere å lade. Om man betaler en fast sum for opptil x minutter vil man stå 'ut tiden' om det er nødvendig eller ikke.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: erikflørdag 25. mai 2013, klokken 20:11
Sitat fra: Ingebrigt på lørdag 25. mai 2013, klokken 15:55
Tilfeldig hurtiglading må prises pr kwt, ikke pr lading. Da har brukeren incentiv til å plugge ut og kjøre videre når h*n har nok til å komme til destinasjonen hvor det er billigere å lade. Om man betaler en fast sum for opptil x minutter vil man stå 'ut tiden' om det er nødvendig eller ikke.
Enig, noen ganger trenger man bare en (leaf)strek eller to, fem minutter kanskje. Drøy pris i så tilfelle. Er det bra å sko seg på slike tilfeller?
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: TorClørdag 25. mai 2013, klokken 21:54
Dette er jo helt vanvittig. Skal de som har trilling betale tre ganger så mye som oss med LEAF? (De stopper jo ofte på 80 eller 90%, og har bare halvparten så stort batteri).

Selv har jeg "ofte" bare behov for et par tre streker ekstra for å slippe rekkeviddeangsten, men blir jeg stående en halvtime på hurtigladeren for å få maksimal valuta for pengene, så kan jeg jo nesten like gjerne lade på 16amp i en halvtime for å slippe angsten.

Jeg håper og tror at Fortum, Grønt Punkt og Ishavsveien tar til fornuft og skjønner at de må endre prisstrukturen sin radikalt hvis de ønsker brukere som ikke hurtiglader daglig.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: mariowinglørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Jeg synes det er flotte priser og flott tilbud med flere ulike prisstrukturer som passer flere ulike brukergrupper. Hvis du ikke kan betale 50 kroner for 10 mil rekkevidde så kjøp en togbillett og se hva det koster for en tur på 10 mil. Toget bruker jo også strøm så det burde vel ikke koste mange kronene? Dere kan jo også regne ut hva det koster å fylle diesel for å kjøre 10 mil.

En annen ting; det er da ikke SÅ morsomt å stå og vente på lading at personlig så dri... jeg i om jeg betaler for 12, 14 eller 18 kwh strøm så lenge jeg får nok strøm til å komme meg ditt jeg skal.

Grønn Kontakt har en mye bedre avtale (abonnementet er ikke personlig) og mye bedre priser enn Ishavsveien og ligger også under Statoil i pris. Statoil tar 44 kroner for 15 minutter; Grønn kontakt tar 50 kr (ved kjøp av klippekort) pr ladning som er ubegrenset i tid.

Jeg heier på Grønn Kontakt og håper virkelig at de surmagede kommentarene her ikke er representative for el bilister flest!
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: TorClørdag 25. mai 2013, klokken 22:46
Sitat fra: mariowing på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Jeg synes det er flotte priser og flott tilbud med flere ulike prisstrukturer som passer flere ulike brukergrupper. Hvis du ikke kan betale 50 kroner for 10 mil rekkevidde så kjøp en togbillett og se hva det koster for en tur på 10 mil. Toget bruker jo også strøm så det burde vel ikke koste mange kronene? Dere kan jo også regne ut hva det koster å fylle diesel for å kjøre 10 mil.

En annen ting; det er da ikke SÅ morsomt å stå og vente på lading at personlig så dri... jeg i om jeg betaler for 12, 14 eller 18 kwh strøm så lenge jeg får nok strøm til å komme meg ditt jeg skal.

Grønn Kontakt har en mye bedre avtale (abonnementet er ikke personlig) og mye bedre priser enn Ishavsveien og ligger også under Statoil i pris. Statoil tar 44 kroner for 15 minutter; Grønn kontakt tar 50 kr (ved kjøp av klippekort) pr ladning som er ubegrenset i tid.

Jeg heier på Grønn Kontakt og håper virkelig at de surmagede kommentarene her ikke er representative for el bilister flest!

Deg om det. Det er jo enda dyrere å leie helikopter,så da må jo disse prisene være fine. Poenget er jo at prisene favoriserer de som klarer å ta til seg mest. KW/T prisen blir jo dermed varierende fra 2kr per kw/t, til 100kr per kw/t.  Det er jo ikke akkurat slik at man med en dieselbil MÅ betale for en full tank. Det ER lov å fylle ti liter, eller for den saks skyld bare 2 liter.

For meg fremstår det som helt absurd at den som bare skal ha noen få ekstra kwt skal betale like mye for strømmen som den som tar 24 kwt. ELLER hvis man tar det ut i det ekstreme: hadde noen laget seg en tilhenger til sin LEAF  (og se bortifra alle de tekniske problemene) med batteripakker fra 3 vrakede LEAFer. Altså totalt 4 batteripakker a 24kwt. Totalt ca 100kw. De skal altså få ladingene til samme pris som den som bare trenger 2kwt? Det er jo helt absurd!

Grønt punkt hevder også at man må betale per lading. Hvis ladingen stopper på 90% og man setter den igang igjen må man betale for ny lading. På en trilling er dette altså bare litt over 1kwt. Det er temmlig stivt å måtte betale 50 kroner for 1kwt.

Jeg har ikke noe problemer med å betale 4 kr for 1 kwt. På min LEAF vil dette i praksis koste mellom 50 og 75 per lading. MEN jeg synes ikke det er greit å betale 50 spenn for 1 kwt, fordi laderen stopper opp uten at jeg har bedt om det.

Og med dagens dieselpris vil man ved et forbruk på 0,5 l/m ende opp på ca 75 kroner for drivstoff for 10 mil, så kom ikke her og fortell meg at strømprisene der er billige!
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Ingebrigtlørdag 25. mai 2013, klokken 22:56
Når du kjøper togbillett stiller da NSB med stol, elmotor, hjul, karosseri etc. Det må være lov å mene at prisen er for høy eller prisstrukturen er feil og også gi uttrykk for det. Personlig finner jeg det merkelig at det skal prises 'pr lading', det blir omtrent som om puben på hjørnet skulle prise alkoholhodige drikkevarer 'pr krypfylla' og dermed kreve like mye av en nett liten dame på 50kg som av en voksen mann på 0,1tonn.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: mariowinglørdag 25. mai 2013, klokken 23:06
Jeg reagerer på uttrykket Grisedyrt i overskriften, det synes jeg ikke stemmer. Diesel regnestykket ditt viser jo at det er hipp som happ om du kjører elektrisk eller diesel på turer hvor du trenger å hurtiglade. Dette synes jeg er helt ok.

Poenget med å ta frem prisen på tog er at det koster en god del mer for NSB å drifte et tog enn å betale for strømmen som kun er en liten del av utgiftene. Det samme gjelder oppsett og drift av en hurtiglader, strømprisen i seg selv er ikke interessant. Og det er også derfor alle (utenom Statoil) tar seg betalt for "å lade" fremfor tiden; strømkostnaden er minimal i det totale regnestykket for drift av en hurtiglader.

Å hurtiglade fra 90 til 100% er jo ikke noe vits uansett da det tar omtrent like lang tid som normal ladning. 1 kwt på 16 amp fyller du opp på i underkant av 20 minutter så hvis du absolutt er avhengig av å få med deg denne siste kilowatten kan du bruke den vanlige laderen mens du tar deg en kopp kaffe til. En kopp kaffe består av 5 gram kaffe samt 2 dl varmt vann så det kan ikke koste mer enn 3 kroner noe sted siden 250 gram kaffe koster ca 30 kroner og vann har jo alle tilnærmet gratis i springen uansett...

Jeg håper at de fleste som kjører el bil og de fleste som leser her inne forstår at man må komme bort fra denne tankengangen om hva strømmen koster når det gjelder hurtiglading; man betaler for en mobilitet man ikke har mulighet til å få på annet vis. Og så er det opp til hver enkelt å avgjøre om prisen på denne mobiliteten er høy eller lav. Det er ikke vesentlig å sammenligne om prisen på strømmen er høy eller lav!

Etter min mening så ligger prisene til Grønn Kontakt på et nivå som er greit nok i forhold til alternativet; forbrenning av diesel. Så får det da være opp til hver enkelt person å vurdere om gleden av å skjerme miljøet er høyere enn ulempen med å måtte stoppe hver 10. mil og vente i 30 min mens man lader. Med Grønn Kontakt sine priser så bør i alle fall ikke lengre prisen på selve ladingen være avgjørende for avgjørelsen om å kjøre fosilt eller elektrisk.

Sitat fra: Ingebrigt på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:56
Det må være lov å mene at prisen er for høy eller prisstrukturen er feil og også gi uttrykk for det.

Klart det er lov - det er jo det som gjøres i denne tråden. Og akkurat som dere må få lov til å uttrykke at dere er misfornøyd med prisen så må jeg få lov til å si at den er helt ok :)
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Trond Arvelørdag 25. mai 2013, klokken 23:25
Synes også prisene ser helt greie ut, iallefall sammenliknet med alternativene. Men enig i at prisstrukturen passer dårlig for påfyll av mindre energimengder.

Ville folk vært mer fornøyd med f.eks. 5.- eller 10.- per kWt flatt? Hva kan være årsaken til at  ingen hittil har valgt betaling per kWt?
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Ingebrigtlørdag 25. mai 2013, klokken 23:33
Poenget (mitt, om ikke nødvendigvis trådstarters) er at det går an å ta betalt for strømmen du får levert fremfor 'å lade', det er ikke dermed sagt at jeg forventer å få den til innkjøpspris. Jeg mener det er et viktig prinsipp at du betaler for det du får, ville du likt å betale 1500,- for 'full tank' på Yarisen og vite at naboens Tahoe gikk på samme takst?
Nissan i Bergen tar betalt 2 kr pr kwt, og det synes jeg er et greit påslag for tilfeldig lading. 4 kr går også, men da skal nøden være stor.  8)


Nå er jo gleden ved å redde verden unektelig stor, men for de av oss som ikke har bunnløse lommebøker har elbil bruken også en økonomisk side og tid sies ofte å være penger. Hvis vi skal betale like mye som med fossilt drivstoff og samtidig bruke lengre tid faller noe av grunnen til å kjøre elektrisk bort og verden blir litt mindre reddet.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: jkirkebolørdag 25. mai 2013, klokken 23:49
Sitat fra: mariowing på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Jeg synes det er flotte priser og flott tilbud med flere ulike prisstrukturer som passer flere ulike brukergrupper. Hvis du ikke kan betale 50 kroner for 10 mil rekkevidde så kjøp en togbillett og se hva det koster for en tur på 10 mil. Toget bruker jo også strøm så det burde vel ikke koste mange kronene? Dere kan jo også regne ut hva det koster å fylle diesel for å kjøre 10 mil.

En annen ting; det er da ikke SÅ morsomt å stå og vente på lading at personlig så dri... jeg i om jeg betaler for 12, 14 eller 18 kwh strøm så lenge jeg får nok strøm til å komme meg ditt jeg skal.

De gangene jeg har ladet på Vestby i vinter har jeg ladet ca. 4kWh hver gang (7-8 minutter). Det har forekommet ca. 6-7 ganger i vinter. Det blir dyre kWh med slik prisstruktur...

Ikke er det noe poeng for meg å stå der for "å få valuta for pengene" heller, skal jo på jobb og lader opp gratis der.

Heldigvis for meg var det gratis hele vinter og til neste vinter blir det Model S på Osloturene.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. mai 2013, klokken 00:00
Sitat fra: mariowing på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Grønn Kontakt har en mye bedre avtale (abonnementet er ikke personlig) og mye bedre priser enn Ishavsveien og ligger også under Statoil i pris. Statoil tar 44 kroner for 15 minutter; Grønn kontakt tar 50 kr (ved kjøp av klippekort) pr ladning som er ubegrenset i tid.

Personlig synes jeg 299,- pr. måned er en MYE bedre pris enn 500,- pr. måned, personlig eller ei. Du får jo nesten to Ishavnsveien-abonnement for ett fra Grønn Kontakt. Og 44,- pr. 15 min er et bedre tilbud enn 50,- forhåndsbetalt om man som meg ofte bare trenger noen få minutter. Ishavsveiens kort gir dessuten tilgang til Eidsivas ladere (og EV-Power sine), det gjør ikke Grønn Kontakt sitt.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. mai 2013, klokken 00:08
Sitat fra: Trond Arve på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:25
Ville folk vært mer fornøyd med f.eks. 5.- eller 10.- per kWt flatt? Hva kan være årsaken til at  ingen hittil har valgt betaling per kWt?

Det er tiden som koster, hvert minutt du er tilkoblet er et minutt ingen andre kan være tilkoblet. Jeg mener derfor betaling pr. tid er det logiske, slik som Eidsiva og Statoil har gjennomført. Da oppmuntres man også til å avslutte lading når det etterhvert går for tregt.

Klippekort på 300 minutter til 500 kroner hadde vært ok.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: mariowingsøndag 26. mai 2013, klokken 00:13
Jeg har kjøpt klippekort hos Ishavsveien og Sjelden (eller hva det het) hos Grønn Kontakt. Mest for å vise dem at det finnes et kunde grunnlag som jeg i sin tur håper vil gi dem "lyst" til å sette opp nye ladere på andre steder. Jeg kjører ikke el bilen på lengre turer (over 50 km en vei) for å spare penger men mer for å vise meg selv og de jeg omgås at det er mulig :-)
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Balrogsøndag 26. mai 2013, klokken 00:16
Mye av poenget med hurtiglading er at folk IKKE opptar disse ladeplassene unødig. Det er gjerne 1eller2 ladeplasser. En bensinstasjon har gjerne 8+ pumper enda det bare tar max 3 minutter å fylle tanken. Med slik prissettting som er basert på hvor mye man kan grafse til seg før folk skriker for høyt ( unntatt elbilforeningen som klapper i hendene helt ukritisk hver gang noen sier "elbil") så oppmuntrer man folk til å tyne mest mulig ut for å få noe som ligner valuta for pengene. Lierladeren bruker jeg i 10 minutter for å sikre rekkevidden. Det gjør at andre slipper å vente.

Prissettingen er jo som at det koster 700 kr for en togtur uansett hvor langt eller kort du skal. Da blir selvsagt prisen lav om du kjører fra lysaker til ski via trondheim.

Selvsagt bør ladinga prissettes per kWh som Trond Arve skriver. 5 kr er 500% fortjeneste og er greit for kort lading, kanskje, ca dobbelt pris av hva en fossilbil koster i drivstoff, og må derfor rabatteres ved større uttak.

Selvsagt koster det penger å sette opp hurtigladere. Det betyr ikke at de skal nedbetales i løpet av måneder. Med denne prissettinga sørger man effektivt for å redusere elbilbruken til det aller nødvendigste, med mindre man bor ved siden av laderen, og det er vel ikke meninga.

med abonnement hos både ishavsveien og grønn kontakt er hele den økonomiske gevinsten ved elbil borte ift drivstoff. Og da har man tilgang på under 8 ladere innen teoretisk rekkevidde. Det er bare å gratulere blårussen som har kalkulert fram disse takstene.

Hadde Tesla holdt på sånn ville en lading med supercharger kosta 1000 kr.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: mariowingsøndag 26. mai 2013, klokken 00:21
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. mai 2013, klokken 00:08
Sitat fra: Trond Arve på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:25
Ville folk vært mer fornøyd med f.eks. 5.- eller 10.- per kWt flatt? Hva kan være årsaken til at  ingen hittil har valgt betaling per kWt?

Det er tiden som koster, hvert minutt du er tilkoblet er et minutt ingen andre kan være tilkoblet. Jeg mener derfor betaling pr. tid er det logiske, slik som Eidsiva og Statoil har gjennomført. Da oppmuntres man også til å avslutte lading når det etterhvert går for tregt.

Lading pr tid gir svært ujevn pris i forhold til temperaturen og "fylingsgraden" på batteriet. Det beste beviset på det er at Statoil i vinter innførte 30 min lading til 78 kr (tror jeg det var). Så pr tid synes jeg en uting siden det gir minst like varierende pris pr kWt som det stykkpris pr lading gir.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: mariowingsøndag 26. mai 2013, klokken 00:33
5 kr pr kWt gir 50 kroner i pris for å kunne kjøre omtrent 6 mil med en Leaf. Da synes jeg fortsatt 50 kroner pr lading (som kan gi 10-11 mil) er en grei pris. De fleste ser vel på prisene i forhold til sitt behov og for eksempel for jkirkebo og hans sju minutters boost så skjønner jeg jo at 50 kroner blir dyrt pr kWh. Jeg har inntrykk av at du kjører ofte på den strekningen så hvis du 6-7 ganger i løpet av for eksempel 50 turer må betale omkring 300 kroner for å være sikker på å komme frem så høres det greit ut i mine ører. Kan jo regne ut hva 50 turer med diesel og bompenger koster. Men for all del; man er jo forskjellig :-)

Mitt hovedpoeng er vel at hvis man vil ha hurtigladere så må man også regne med å betale for at de settes opp. ABB feiret vel 10 000 ladinger på 3 stasjoner. Det ville med 50 kr pr lading gitt ca 170 000 i inntekt pr lader så det er i alle fall en overdrivelse å snakke om at laderen nedbetales på et par måneder....
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Ingebrigtsøndag 26. mai 2013, klokken 00:53
Og vil man ha busser må man regne med å betale for innkjøp av dem::)
Hurtigladerselskapene burde fri til hurtigmatsjapper og lignende og tilby medeierskap på laderene, disse ville kunne dekke deler av infrastrukturen pga økt omsetning og så kunne brukerene kanskje betalt for strømmen pr kwt.:o
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. mai 2013, klokken 07:29
Sitat fra: mariowing på søndag 26. mai 2013, klokken 00:21
Lading pr tid gir svært ujevn pris i forhold til temperaturen og "fylingsgraden" på batteriet. Det beste beviset på det er at Statoil i vinter innførte 30 min lading til 78 kr (tror jeg det var). Så pr tid synes jeg en uting siden det gir minst like varierende pris pr kWt som det stykkpris pr lading gir.

Det er bare pga. konstruksjonen av bilene, og ikke noe jeg mener leverandørene av hurtiglading bør ta nevneverdig hensyn til. Selvfølgelig bør man få rabatt for å lade i lengre tid (78,- for 30 min er ~11% rabatt i forhold til 2x44,-).

Som sagt er det tiden du opptar laderen som egentlig "koster" penger, siden du blokkerer den for andre som kunne betalt mer. Skal du da kunne lade helt opp og kanskje ligge nede på 5-6kW effekt på slutten mens andre som venter kunne ladet med 46kW? Svaret etter min mening er ja, om du må, men da må du også regne med å betale for moroa.

Biler med aktiv temperaturregulering av batteriet bør lade like fort vinter som sommer.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Bentsøndag 26. mai 2013, klokken 13:25
Sitat fra: mariowing på søndag 26. mai 2013, klokken 00:33Mitt hovedpoeng er vel at hvis man vil ha hurtigladere så må man også regne med å betale for at de settes opp. ABB feiret vel 10 000 ladinger på 3 stasjoner. Det ville med 50 kr pr lading gitt ca 170 000 i inntekt pr lader så det er i alle fall en overdrivelse å snakke om at laderen nedbetales på et par måneder....
Det er fryktelig optimistisk om hurtigladeoperatørene tror at de skal kunne gå i pluss på virksomheten sin så få elbiler som finnes på veiene. Hurtigladere vil nok fremdeles være rene tapsprosjekter i enda noen år framover, og den eneste grunnen til å sette dem opp er å posisjonere seg i markedet og å skaffe seg erfaring med å drifte dem.

Akkurat nå forsøker tilsynelatende noen av operatørene å melke et marked hvor ladere er underetablert i forhold til den geografiske distribusjonen av elbiler. Problemet er bare at det er for få elbiler, og elbileiere er generelt ikke desperate nok, til at det egentlig er noe grunnlag for å "melke" noe som helst. Slik jeg ser det så driver de og sikter seg inn: de har prøvd med gratis lading, nå prøver de seg med grisedyr lading, og så vil de justere seg inn og finne den prisen markedet tolererer.

På sikt vil operatørene bli tvunget til å finne en billigere måte å bygge og drive laderne på slik at de kan komme seg ned på strømpris + 100% eller så, alternativet er at de vil bli utkonkurrert av et villniss av forretningsdrivende som setter opp rød industrikontakt for en slikk og ingenting i håp om å lokke kunder til sjappa si.

(Det er megetsigende at når jeg søkte på "rød industrikontakt" på Google akkurat nå så var de fire øverste treffene elbilrelatert – og det er ikke fordi Google vet hvem jeg er.)
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: thorusøndag 26. mai 2013, klokken 15:48
Sitat fra: Bent på søndag 26. mai 2013, klokken 13:25
Sitat fra: mariowing på søndag 26. mai 2013, klokken 00:33Mitt hovedpoeng er vel at hvis man vil ha hurtigladere så må man også regne med å betale for at de settes opp. ABB feiret vel 10 000 ladinger på 3 stasjoner. Det ville med 50 kr pr lading gitt ca 170 000 i inntekt pr lader så det er i alle fall en overdrivelse å snakke om at laderen nedbetales på et par måneder....
Det er fryktelig optimistisk om hurtigladeoperatørene tror at de skal kunne gå i pluss på virksomheten sin så få elbiler som finnes på veiene. Hurtigladere vil nok fremdeles være rene tapsprosjekter i enda noen år framover, og den eneste grunnen til å sette dem opp er å posisjonere seg i markedet og å skaffe seg erfaring med å drifte dem.

Akkurat nå forsøker tilsynelatende noen av operatørene å melke et marked hvor ladere er underetablert i forhold til den geografiske distribusjonen av elbiler. Problemet er bare at det er for få elbiler, og elbileiere er generelt ikke desperate nok, til at det egentlig er noe grunnlag for å "melke" noe som helst. Slik jeg ser det så driver de og sikter seg inn: de har prøvd med gratis lading, nå prøver de seg med grisedyr lading, og så vil de justere seg inn og finne den prisen markedet tolererer.

På sikt vil operatørene bli tvunget til å finne en billigere måte å bygge og drive laderne på slik at de kan komme seg ned på strømpris + 100% eller så, alternativet er at de vil bli utkonkurrert av et villniss av forretningsdrivende som setter opp rød industrikontakt for en slikk og ingenting i håp om å lokke kunder til sjappa si.

(Det er megetsigende at når jeg søkte på "rød industrikontakt" på Google akkurat nå så var de fire øverste treffene elbilrelatert – og det er ikke fordi Google vet hvem jeg er.)

http://www.levanger.kommune.no/Politikk/Kommunestyret-2011-2015/230512/PS-2712-Ladestasjoner-el-bil/
så når operatøren går inn med ca 200 000 kr, så er 170 000kr inntekt dårlig? da har de jo nesten fått dekket investeringene og begynner snart å tjene penger. driftskostnadene ikke medregnet da.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Griffelsøndag 26. mai 2013, klokken 19:29
Sitat fra: thoru på søndag 26. mai 2013, klokken 15:48
http://www.levanger.kommune.no/Politikk/Kommunestyret-2011-2015/230512/PS-2712-Ladestasjoner-el-bil/
så når operatøren går inn med ca 200 000 kr, så er 170 000kr inntekt dårlig? da har de jo nesten fått dekket investeringene og begynner snart å tjene penger. driftskostnadene ikke medregnet da.
Nå fikk de jo 125 000 mindre av Levanger kommune enn de ba om. Dermed blir det 325 000, på operatøren, og det tar nok et par år før investeringen er dekket. Uansett var budsjettet på 800000 så uten sponsing fra det offentlige, fabrikanter (ABB), eller bilfabrikanter vil det være vanskelig å få til en pris som både gir et overskudd og som elbilister synes er billig.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: erik etirsdag 28. mai 2013, klokken 15:54
Typisk NORSK. Grisedyrt  Virker ikke  = OK.  Dra ned NISSELUA. Hvor er vi om 10-20---50 år? ;)
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: klumpentirsdag 28. mai 2013, klokken 16:37
Synes pris-strukturen var fin. Forventet ikke at det ville bli noe billigere enn dette.
Har selv gått for abbonoment fra Ishavskraft og klippekort hos Grønn kontakt.

Når jeg klarer å betale 60kr for en liten pils ute så klarer jeg å betale 50 kr for å komme meg hjem :)
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: leafstertirsdag 28. mai 2013, klokken 16:45
Ja, taxi etter en tur på byen er ALT for dyrt ;)
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Balrogonsdag 29. mai 2013, klokken 16:36
Sitat fra: klumpen på tirsdag 28. mai 2013, klokken 16:37
Synes pris-strukturen var fin. Forventet ikke at det ville bli noe billigere enn dette.
Har selv gått for abbonoment fra Ishavskraft og klippekort hos Grønn kontakt.

Når jeg klarer å betale 60kr for en liten pils ute så klarer jeg å betale 50 kr for å komme meg hjem :)

Pils+kjøring er innmari usexy.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: klumpentorsdag 30. mai 2013, klokken 00:25
Sitat fra: Balrog på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:36
Sitat fra: klumpen på tirsdag 28. mai 2013, klokken 16:37
Synes pris-strukturen var fin. Forventet ikke at det ville bli noe billigere enn dette.
Har selv gått for abbonoment fra Ishavskraft og klippekort hos Grønn kontakt.

Når jeg klarer å betale 60kr for en liten pils ute så klarer jeg å betale 50 kr for å komme meg hjem :)

Pils+kjøring er innmari usexy.

Kjører da ikke med promille :)
Mente heller at 50kr pr lading ikke er for dyrt. Sammenligner man med hva man betaler for andre varer så ( som en utepils i mitt tilfelle..) er det ok pris.  Det vil alltid være de som klager over pris-nivået, uansett hva det koster.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Balrogtorsdag 30. mai 2013, klokken 01:05
Ladet på Kjellstad i dag for å "sikre hjemturen" med svimlende 3-4kWh. Det skal snart koste 50 kr med "rabattkort". For samme pris kan jeg snart fylle 85kWh på Teslaen med Chademoadapter. Genialt.

Hvorfor er det så jævla vanskelig å sette opp en helt alminnelig kortautomat (visa/mastercard/bankaxept) som er på hver eneste bensinpumpe i hele landet og ta betalt pr kWh? Dette systemet er gjennomprøvd og ferdig utbygget og ALLE, til og med barn har slike betalingskort allerede. Så slipper man å skulle ha enda et plastkort som man må huske å ta med og huske å fylle opp etc. Med 3-4 ladestasjoner per selskap må man jo ha en hel kortstokk med dyre abonnementer i bilen om man vil kjøre litt rundt i landet etterhvert.

Hvordan hadde fossilbilbrukere reagert om de måtte tegne abonnement på bensinpumpa uavhengig av forbruk, og kun et eneste plastkort fungerte - mens neste pumpe på turen så må man fram med et annet unikt plastkort? På pumpene ville det eneste andre alternativet til abonnement være "fylling kr 1000" enten du kommer med en VW Up eller en Hummer. Selvsagt med den sterke argumentasjonen om at det er så dyrt å sette opp en bensinpumpe, det må jo graves og greier, og bensinpumpe og alt må nedbetales i løpet av et års tid, slik at de resterende 20 åra pumpa står der blir fortjenesten feitere enn John Fredriksen..

Dette er en elendig løsning på et enkelt problem: Å få betalt for strømmen man leverer.

Set opp en helt alminnelig kortautomat i stedet.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: elektroluxtorsdag 30. mai 2013, klokken 04:19
Enig.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: mariowingtorsdag 30. mai 2013, klokken 07:48
Vi blir nok aldri enig om hva som er riktig pris; noen synes alltid alt er dyrt uansett. Jeg prøver meg allikevel; for det første så er det vel ikke sikkert at det koster operatøren av laderen så veldig mye mer å gi deg 85 kWh enn 4 kWh. For det andre så er det ikke sikkert at det vil forbli ubegrenset tid/strømmengde bestandig. For det tredje så mener jeg at man må slutte å se på hva man betaler for strømmen hjemme i huset sitt når man skal sammenligne prisen på hurtiglading.

Jeg mener at man må se på hurtiglading som et tilbud om å forlenge rekkevidden (og dermed bruksområdet) på el-bilen sin. I så måte er en pris på 50 kroner for å komme seg 10 mil lengre ikke problematisk. Hverken sammenlignet med prisen på annet drivstoff, utepils eller for eksempel parkering. Hvis du kan velge mellom å måtte leie deg en bil for å kjøre Oslo - Sandefjord eller du kan ta elbilen og hurtiglade to ganger for 100 kroner så er det faktisk grisebillig med hurtiglading. 

Det er vel på dette området de to "leirene" ikke kommer til å bli enig. De som ser på strømpris synes det er dyrt mens de som ser på prisen for mobilitet synes det er helt ok.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: cratorsdag 30. mai 2013, klokken 09:32
Sitat fra: Balrog på torsdag 30. mai 2013, klokken 01:05
Hvordan hadde fossilbilbrukere reagert om de måtte tegne abonnement på bensinpumpa uavhengig av forbruk, og kun et eneste plastkort fungerte - mens neste pumpe på turen så må man fram med et annet unikt plastkort?

Det er da på sett og vis nettopp det de gjør med disse "medlemskortene". Forskjellen ligger i at alle har pumper over hele landet. ;)

Utover det er jeg forsåvidt enig i at det hadde vært greit å kunne betale med det ene plastkortet man allerede har og bruker til alt annet man skal kjøpe. Til sammenligning så har de vel innført dette på fergereiser nå, nettopp for at de som reiser mye og langt skal slippe en hel kortstokk. Jeg tror dette kommer for ladestasjoner også.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: erikftorsdag 30. mai 2013, klokken 18:27
Det er enormt bra at det kommer flere aktører på banen og prøver seg!

Det er upraktisk å hurtiglade, unngår det for enhver pris, kun unntaksvis gjør jeg dette. F.eks. langturer. Antar dette gjelder de fleste. Vi fleste er ikke en desperat målgruppe som kan melkes.

Jeg vil betale for den strømmengden jeg tar ut. Jeg vil ikke føle jeg bør stå så lenge som mulig for de 50/75 kr jeg betaler. Denne strømmengden kan helt klart være "dyr" fr min del, om det så er ti ganger så mye som hjemmestrøm, f.eks. 4.5 kr. Akkurat mens jeg handler litt, eller det lille ekstra jeg trenger for å komme trygt hjem.
Betalingssystemene som finnes opp her er alt for komplekse.

Når det er sagt, er det sikkert noen gode argumenter for at man ikke har valgt samme geniale løsning som autocenteret i bergen har valgt.. (pris pr kwt) eller? Det blir vel like mye grining hvis noen går for denne modellen?

Transnova krever at det settes opp en modell som gjør at stasjonene går i overskudd på sikt. Elbilforeningen er også for dette, uten at jeg vet om det er i solidaritet med transnova eller for egen filosofi. Selvsagt bør statsjonene være økonomisk bærekraftige, men etter min mening fører ikke dagens modeller til dette.
Klarer de å samle operatørene til en felles betaling tror jeg derimot det blir lettere å være med på å spytte penger i dugnadsinnsatsen gjennom de løsningene som til nå har blitt presentert, gjennom fast abonnement.
Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: Arhatorsdag 30. mai 2013, klokken 18:52
Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av kraftselskapene kan tilby samme enkle betalingsløsning som Clever gjør i Danmark.  Her er det 2 abonnementer:

-   0 kr pr mnd og 5,50 pr kwh
- 99 kr pr mnd og 3,50 pr kwh

https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/

Tittel: Sv: "Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere
Skrevet av: thorutorsdag 30. mai 2013, klokken 23:48
Sitat fra: Arha på torsdag 30. mai 2013, klokken 18:52
Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av kraftselskapene kan tilby samme enkle betalingsløsning som Clever gjør i Danmark.  Her er det 2 abonnementer:

-   0 kr pr mnd og 5,50 pr kwh
- 99 kr pr mnd og 3,50 pr kwh

https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/
ja det der så mye bedre ut en de prisene som de norske aktørene har kommet med.