Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Nuvolari på onsdag 15. mai 2013, klokken 20:12
Bra artikkel på Cnet som beskriver den nye trip planneren, hvordan de skal løse sleep mode, nye funksjoner fremover etc.
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57584496-48/teslas-path-to-the-upgradable-car/
Takker!
Tesla Has A Fresh $1 Billion — And Lots of Ways To Spend It (http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/05/17/tesla-has-a-fresh-1-billion-and-lots-of-ways-to-spend-it/)
http://www.npr.org/2013/05/19/184882045/tesla-rides-high-but-faces-formidable-foe-car-dealers?ft=3&f=1001&sc=nl&cc=nh-20130519
http://www.greencarreports.com/news/1083757_michigan-jumps-on-the-tax-electric-cars-bandwagon-too
Fra E24 i dag om overtegning av den nylig avholdte emisjonen:
http://e24.no/bil/naa-vil-alle-vaere-med-paa-tesla-eventyret/20371010
Det er artikler som denne som får meg til å tenke at Model S'en ikke kan komme fort nok...
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vi-er-villig-til-a-betale-langt-mer-i-bompenger-7205520.html#.UZmwyLUqx8E
Det er vel også denne type artikler som tyder på at intensivene ikke kommer til å leve noe særlig lengre enn 2017 desverre..
Leaseplan lister (ifølge Adressa) Model S som en av flere kommende statusbiler:
http://bil.adressa.no/bil/article43985.ece
Betinget positiv å stå på samme lista som Fisker Karma... ;)
Sitat fra: Gikken på mandag 20. mai 2013, klokken 08:05
Det er vel også denne type artikler som tyder på at intensivene ikke kommer til å leve noe særlig lengre enn 2017 desverre..
Eg trur behovet for å redusere lokal forurensing i byene bare blir større, så gratis bom, lading og kollektivkjøring(så lenge det ikke blir kø) vil bestå lenge. Det er og gratis for staten, så ingenting å tjene på å endre dette får staten
Generelt elbil i Norge http://touch.vg.no/article.php?artid=10110147
Sitat fra: Gikken på mandag 20. mai 2013, klokken 08:05Det er vel også denne type artikler som tyder på at intensivene ikke kommer til å leve noe særlig lengre enn 2017 desverre..
Jeg tror ikke det skal mer til enn en kiip vinter med alt for mye stillestående luft, før fossil bilene får kjøre nekt i perioder og rushtidsavgift, mens elbilene får fortsette som før. Intill fossilbil er i mindretall, vil incentivene for å få folk til å kjøpe elbil opprettholdes. Jeg har mer tro på at incentivene vil forbedres, enn at de forsvinner i 2017.
Fredingen av elbil incentivene ble forlenget til 2017, og kan forlenges lenger enn det også.
Med unntak av Model S, er det ikke mange som ville valgt elbil i dag, om det ikke fantes andre incentiver enn at strøm er billigere enn bensin. Det hadde også vært færre Model S bestillinger i Norge.
Mens drivstoff og bompasseringer blir dyrere for fossilbiler hele veien til 2017, vil jeg uansett kose meg med min Model S. Etter 2017 stiger kansje verdien på bilen, siden MVA sannsynligvis er å finne på nye elbiler. Mva er for meg det eneste logiske valget om det må gjøres noe med incentivene. Mva er noe "alle" betaler på alt (untatt bedrifter). Mva er også det som svir mest for dyrere elbil som Model S kontra rimeligere modeller.
Bompengene er godt på vei til å bli så kostbare for bilistene at du kan få massiv overgang til elbiler og til buss/tog/bane. Da ryker hele bompengesystemet finansielt. Frp ville nok ha tatt dette til etterretning, dukket ned i Onkel Skrue Bingen og spadd opp nok oljepenger til å skrote hele bompenge-galskapen. Men resten av partifloraen har makta og kommer til å løse problemet med elbiler inn som melkeku og med økte billettpriser på buss/tog/bane.
Videre ødelegges inntektsgrunnlaget melkingen av bilistene utgjør. Resultat: Elbiler avgiftsbehandles likt med andre biler. Den som tror hensyn til miljøet får prioritet framfor avgiftsinntektene, bør spørre seg hvorfor miljøpartiene SV og V raderes bort av velgerne.
All den tid regjeringen ønsker at folk kjører elbil fremfor fossilbil, spesielt i og rundt byer, er jeg ganske sikker på at prisene differensieres når de innføres. Eks. 15,- istedenfor 30,- i bomringen, lavere mva sats enn fossilbil ved kjøp etc.
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 21. mai 2013, klokken 06:19
Videre ødelegges inntektsgrunnlaget melkingen av bilistene utgjør. Resultat: Elbiler avgiftsbehandles likt med andre biler. Den som tror hensyn til miljøet får prioritet framfor avgiftsinntektene, bør spørre seg hvorfor miljøpartiene SV og V raderes bort av velgerne.
Det sier seg selv at dersom elbiler blir dominerende innen personbiltransport, må inntektsgrunnlaget for staten økes. Noe annet ville være uansvarlig. Men på det tidspunktet kan du være trygg på at avgiftene på fossilbiler og -drivstoff vil være så høye, at man skal være rimelig standhaftig for å insistere på å fortsette med det griseriet ;)
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 08:52
Det sier seg selv at dersom elbiler blir dominerende innen personbiltransport, må inntektsgrunnlaget for staten økes. Noe annet ville være uansvarlig. Men på det tidspunktet kan du være trygg på at avgiftene på fossilbiler og -drivstoff vil være så høye, at man skal være rimelig standhaftig for å insistere på å fortsette med det griseriet ;)
Så du tror elbiler får i 2020 samme avgifter som fossilbiler har i dag og fossilbiler 2-3 ganger så høye?
Til tross for at velgerne utraderer miljøpartiene V og SV? Og "Grønt" får promille-tilslutning?
Forøvrig er snart hele landet pepret med rådyre bommer. Og da blekner drivstoffutgiftene i sammenligning.
Oppskriften "Ønsker du rådyr bomvei eller null vei" er allerede kommet så langt at staten bygger vei gratis.
Dens andel er max lik mva,en. Og den får den tilbake fra entrepenørene som bygger veiene.
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:02
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 08:52
Det sier seg selv at dersom elbiler blir dominerende innen personbiltransport, må inntektsgrunnlaget for staten økes. Noe annet ville være uansvarlig. Men på det tidspunktet kan du være trygg på at avgiftene på fossilbiler og -drivstoff vil være så høye, at man skal være rimelig standhaftig for å insistere på å fortsette med det griseriet ;)
Så du tror elbiler får i 2020 samme avgifter som fossilbiler har i dag og fossilbiler 2-3 ganger så høye?
Tviler på at de borgerlige partiene vil reversere dagens målsetning om 85 gr. CO2/km innen 2020, så ja - jeg tror det vil være vesentlig gunstigere å eie elbil vs fossil i all overskuelig fremtid. Dette handler ikke så mye om farge på regjering, som internasjonale forpliktelser - formelle eller moralske (elller politisk korrekte, som mange ynder å kalle det).
Værsågo' : Hva ville Model S kostet dersom vi måtte ha betalt mva, engangsavgift etc? (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7084.0.html)
Eller vil dere ha en egen tråd for "Avgiftene, når kommer'em og hva kommer?" :)
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:14
Værsågo' : Hva ville Model S kostet dersom vi måtte ha betalt mva, engangsavgift etc? (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7084.0.html)
Eller vil dere ha en egen tråd for "Avgiftene, når kommer'em og hva kommer?" :)
Sorry - flytt oss gjerne..
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 08:52Det sier seg selv at dersom elbiler blir dominerende innen personbiltransport, må inntektsgrunnlaget for staten økes.
Forsåvidt, men bilavgiftene er absurd høye av historiske grunner. Dersom avgiftsgrunnlaget forsyver seg på denne måten er det en gylden anledning til å komme bort i fra den situasjonen. Det ville være tåpelig å aktivt gjeninnføre et slik avgiftsnivå.
Alternativ 1: La dette være en sakte inntreffende skattelette. Alternativ 2: Dekke dette inn med en liten økning i andre skatter og avgifter.
Fra utstillingen ved Aker Brygge:
http://www.dagbladet.no/2013/05/26/tema/bil/elbil/tesla/27361775/
Sitat fra: Dix Hallpike på søndag 26. mai 2013, klokken 22:57
Fra utstillingen ved Aker Brygge:
http://www.dagbladet.no/2013/05/26/tema/bil/elbil/tesla/27361775/
Mye sterke meninger om Tesla i kommentarfeltet.
Jeg leste gjennom kommentarene. Det er visst mange nordmenn som ikke vet så mye om Tesla. En dude påstod at batteriene koster flere hundre tusen. Og en annen tvilte på at Model S er raskere en Porsche, Ferrari og andre sportsbiler.
Keep it that way! Jeg vil ikke at Ola skal kjøpe Model S i stedet for Passat. Bare la folk leve i illusjonen at elbiler er dårlige. Det er tross alt de som betaler for gulrøttene våre :P
Sitat fra: bb på mandag 27. mai 2013, klokken 00:16
Jeg leste gjennom kommentarene. Det er visst mange nordmenn som ikke vet så mye om Tesla. En dude påstod at batteriene koster flere hundre tusen. Og en annen tvilte på at Model S er raskere en Porsche, Ferrari og andre sportsbiler.
Keep it that way! Jeg vil ikke at Ola skal kjøpe Model S i stedet for Passat. Bare la folk leve i illusjonen at elbiler er dårlige. Det er tross alt de som betaler for gulrøttene våre :P
Stadig flere vil nok komme etter, etter hvert som TMS-ene blir synlig etter veiene, og de mindre informerte kommer i prat med en entusiastisk nabo som er Tesla-eier. Skal bli spennende å se hvor mange som bestiller TMS utover høsten og vinteren.
Sitat fra: Nuvolari på mandag 27. mai 2013, klokken 00:09
Sitat fra: Dix Hallpike på søndag 26. mai 2013, klokken 22:57
Fra utstillingen ved Aker Brygge:
http://www.dagbladet.no/2013/05/26/tema/bil/elbil/tesla/27361775/
Mye sterke meninger om Tesla i kommentarfeltet.
Stor kredd til jkirkebo (og andre), som gang på gang holder ut med fullstendige uvitende kverrulanter, uten å miste besinnelsen. Hadde det vært meg, hadde jeg kokt over... jkirkebo er en flott "ambassadør" i slike kommentarfelt, for oss fremtidige Teslaeiere ;D
Ja la meg henge meg på rosen av Jkirkebo som alltid kommer med fakta og holder seg saklig. Jeg skulle gjerne selv gjort det, men merker jeg blir for irritert til å fungere godt som debattant selv. Så igjen takk til Kirkebø.
Cobos
Enig. Bra jkirkebo!
+3
+4
+5
+6!
+7
Honør til Kirkebø ja. Gjør manns jobb med å korrigere både trangsynte, svartsynte og feilopplyste debattanter.
+8
Nå består disse "debattene" stort sett de samme 2-3 folkene som er så anti-elektriske at de ikke er i stand til å motta noen fakta uansett, så jeg gidder stort sett ikke kommentere disse personene selv lengre.
+9
Fascinerende å lese de kommentarene, folk hevder jo at det er umulig at bilen har like bra kjøreegenskaper som Porsche eller BMW uten å ha prøvekjørt den en gang ???.
Sitat fra: Foleson på mandag 27. mai 2013, klokken 10:23
+8
Nå består disse "debattene" stort sett de samme 2-3 folkene som er så anti-elektriske at de ikke er i stand til å motta noen fakta uansett, så jeg gidder stort sett ikke kommentere disse personene selv lengre.
Nei, det blir litt sisyfosarbeid ut av det ;)
Men det er mange andre som leser kommentarfeltene. Regner ikke med å kunne overbevise de fanatiske motstanderne, men de andre som bare leser får ihvertfall et noe mer nyansert syn på saken enn om motstanderne regjerte kommentarfeltene alene.
+10
Godt poeng, Jkirkebo!
+11
Imponerende tålmodig!
+12
Det er viktig at noen står imot og balanserer informasjonen som blir hengende i hukommelsen til leseren- derfor mye kred fra meg- Kirkebø.
Dette er åpenbart mye arbeid- gulroten er en forhåpentlig bedre/bærekraftig verden i den andre enden...
Du fortjener også en ekstra takk- fordi dine bidrag er egnet til å holde politikkernes fokus på dette emnet oppe- for oss kan det bety at elbilincentivene varer lengre ...
Idag er det en brennhett "høring" i Tyskland om hvordan man skal få til 1000K elbiler innen 2020- Noen har foreslått å redusere dette tallet til 100k. Jeg fikk ikke så mye med meg- TMS ble ikke nevnt i det lille jeg hørte.
Du kan ikke engasjere deg i den debatten og?? :D
+13 Men ikke overbevis for mye... ??? Jeg vil ha både X og Gen III i hus, før vi når 50 000 elbiler :-X
Store planer!
http://www.valuewalk.com/2013/05/tesla-motors-inc-tsla-envisions-selling-around-500k-units-long-term/
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-dette-er-aarets-mest-spennende-bil-4049343.html
K.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
For dere som også reagerte på noen småfeil i Broom testen: Mr Kirkebø har allerede rettet opp i kommentarfeltet ;)
Sitat fra: Thorbjorn på tirsdag 28. mai 2013, klokken 20:06
For dere som også reagerte på noen småfeil i Broom testen: Mr Kirkebø har allerede rettet opp i kommentarfeltet ;)
Kirkebø to The rescue!!:-)
Bra noen tar ansvar!
K.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
http://www.itavisen.no/nyheter/f-rerl-se-biler-om-tre-r-70470
IKke en artikkel som direkte omhandler Tesla, men en litt Tesla-glad journalist klarte å lure inn litt snikreklame for bilen?
SitatKan bli elektrisk
Det er for øvrig ikke umulig at de billige, førerløse bilene vil bli elektriske.
For nyheten fra Mobileye kommer samtidig som elbilprodusenten Tesla sier at de snart er klare med biler som går hele veien fra Los Angles til New York ved hjelp av et nettverk av Suprcharger-ladestasjoner.
:D
Fra denne ukens WR Magazine (USA): http://magazine.windingroad.com/issue/95/8
(Velg "Tesla Model S" i venstre eller høyre meny)
Morsom artikkel i det nyeste Illustrert Vitenskap som handler om historien til elbilen.
Model S omtales som "kongen blant elbilene". Ellers var det endel utgått info om bilen.
På slutten av 1800-tallet var elbilen mer utbredt enn bensinbilen. Det var først i 1908 at salget av bensinbilen tok av.
I 1899 ble elbilen Jamais Contente bygget i Paris. Toppfarten var 105km/t.
Henny kilowatt var den første masseproduserte elbilen i 1964. Av 100 produsert ble 47 solgt. Rekkevidde 64 km og toppfart 64km/t.
Interessant vinkling på Supercharger-nyheten ;D:
http://www.greentechmedia.com/articles/read/Tesla-Supercharger-Network-Operable-During-Zombie-Apocalypse
Det er veldig interessant (og litt overraskende) om Musk faktisk har sagt at alle superladerne vil få relevante mengder med solcellepaneler etterhvert. Jeg hadde trodd at de skulle basere seg på solceller i de mer solrike områdene og på arealer hvor man kan sette opp store mengder med paneler til en (tomtemessig) billig penge, og så bruke det eksisterende strømnettet for å "flytte" denne strømmen ut til ladestasjonene.
Jeg forstår at jeg må finne tid til å virkelig finlese den siste superlader-uttalelsen fra Tesla. :)
http://www.dagbladet.no/2013/06/03/tema/elbil/bil/tesla/27489499/
MotorTrend har testet toppfart og plass i Model S
http://wot.motortrend.com/videos-tesla-model-s-hits-indicated-133-mph-fits-kindergarten-class-373263.html#axzz2V9Rq9nOG
Vet ikke om denne passer her, men hvis det som sies på denne videoen stemmer så er det ikke sikkert at det er veeeldig komplisert å få endret de "manglene" som enkelte har pekt på i fht å kalle bilen en premiumbil ;D
http://www.youtube.com/watch?v=BLrnK2P9fXA
At de har tenkt på det i SW tror jeg nok, og at dette kommer på neste utgave tror jeg også. Men jeg tror ikke noen av våres biler vil være klargjort for dette på noen måte med HW.
Det var vel også konklusjonen i den dedikerte tråden for denne videosnutten som ligger ett eller annet sted her inne.
http://www.na24.no/article3630984.ece
Sitat fra: Jejl på tirsdag 04. juni 2013, klokken 23:56
http://www.na24.no/article3630984.ece
I februar gikk eier og adminstrerende direktør Erik Must seirende ut av en offentlig feide med New York Times. He he.
Ha ha! Om ikke annet så var de i det minste konsekvente i sin bruk av Elons nye navn... :D
http://e24.no/bil/elon-musk-billig-tesla-kommer-i-2016/20377846
http://e24.no/bil/tesla-i-pluss-for-foerste-gang/20367198
http://www.dagbladet.no/2013/06/05/tema/bil/elbil/tesla/27538254/
http://www.teslamotors.com/2013shareholdermeeting
Elon Musk svarer på spørsmål om den pågående "krigen" med Automobile Dealers Association.
Spol frem til 49:00 - 54:20, og se en tydelig rørt Elon Musk!
Satt med klump i halsen selv etter å ha sett det...
Mulig denne har blitt postet før, men jeg tar sjansen på at den ikke er det. Dette er en video fra annual shareholder meeting. Elon Musk snakker først om Tesla generelt, så om ladestasjoner, servicesentre, om Model S og X. Og til slutt åpner han for spørsmål fra publikum. Jeg sitter fortsatt og ser på videoen. Mye interessant stoff her!
http://www.youtube.com/watch?v=n3AcKTmaoE8
http://www.hegnar.no/motor/tester/article730987.ece
Sitat fra: Cirion på mandag 10. juni 2013, klokken 14:35
http://www.hegnar.no/motor/tester/article730987.ece
Interessant men definitivt OT :-D
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. juni 2013, klokken 16:18
Interessant men definitivt OT :-D
Synes vi kan endre topic på denne tråden jeg - fint å ha en tråd med alle artikler samlet, er det ikke? Hvorfor "diskriminere" testene :)
Sitat fra: Zneip på mandag 10. juni 2013, klokken 16:24
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. juni 2013, klokken 16:18
Interessant men definitivt OT :-D
Synes vi kan endre topic på denne tråden jeg - fint å ha en tråd med alle artikler samlet, er det ikke? Hvorfor "diskriminere" testene :)
Fordi: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6012.0.html
Sitat fra: OleJA på mandag 10. juni 2013, klokken 16:59
Sitat fra: Zneip på mandag 10. juni 2013, klokken 16:24
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. juni 2013, klokken 16:18
Interessant men definitivt OT :-D
Synes vi kan endre topic på denne tråden jeg - fint å ha en tråd med alle artikler samlet, er det ikke? Hvorfor "diskriminere" testene :)
Fordi: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6012.0.html
Hvor går grensen mellom test og artikkel? Jeg ser at Hegnar Online har kjørt/testet bilen, men de skriver like mye om konseptet Model S, samt om incentiver og fordeler, som de skriver om selve testingen. Mitt forslag står: slå sammen disse to trådene ;)
Sitat fra: Cirion på mandag 10. juni 2013, klokken 14:35
http://www.hegnar.no/motor/tester/article730987.ece
Liker at de har testet den helt nye "* Model S 60" (under spec.-en.)
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-hemmelig-meny-oppdaget-paa-sensasjonsbilen-4065723.html
Jeg sendte Vegard (Broom) linken til denne "hemmelige" meny'en ;) Det er garantert noe som kommer i nærmeste fremtid :)
Disse valgene i de skjulte menyene har vært rapportert siden 'tidenes morgen'. Tror ikke de beviser annet enn at det har vært planlagt at bilen etterhvert skal få ACC og Lane Assist, men at det foreløpig har blitt nedprioritert.
I denne videoen viser en amerikansk eier at det er problemer med at vann og fukt kommer inn visse steder. Han påpeker også en del andre issues, blant annet lakk og sikkerhet for barn bak:
http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc
Håper at dette problemet med vann inn i bakluka ikke er et generelt problem. Har ihvertfall ikke registrert at andre har klaget over det. Derimot har fukt i lyktene være rapportert som et vanlig problem, men jeg trodde virkelig at dette var fikset nå.
Vann som kommer inn i lukkede konstruksjoner som bakluke, og kanskje fryser om vinteren, vil ikke være noe morsomt.
Hei. Har ikke sett filmen, men jeg har selv sett og påpekt fukt i baklyktene på testbil på Alnabru. Oj, det har jeg ikke lagt merke til var svaret jeg fikk..
Sitat fra: bb på søndag 16. juni 2013, klokken 09:52
I denne videoen viser en amerikansk eier at det er problemer med at vann og fukt kommer inn visse steder. Han påpeker også en del andre issues, blant annet lakk og sikkerhet for barn bak:
http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc
Sitat fra: bb på søndag 16. juni 2013, klokken 09:52
I denne videoen viser en amerikansk eier at det er problemer med at vann og fukt kommer inn visse steder. Han påpeker også en del andre issues, blant annet lakk og sikkerhet for barn bak:
http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc
Vann som kommer inn fikser nok tesla kjapt. At lakken er så utrolig myk bekymrer meg mer. Kanskje jeg skulle endret fagre fra svart til grå slik at flekkene ikke blir så synlige som han påpeker.
Vann som renner inn i bakluka er ganske alvorlig. Ledninger og elektronikk der kan ta skade. Hvis jeg oppdager det vil jeg be Tesla om å fikse det ASAP.
Når det gjelder lakken så valgte jeg heldigvis rød som skal være mindre problematisk. Jeg har lest/hørt at multicoat skal være mer motstandsdyktig mot riper og skader. Det var en av grunnene til at jeg ikke gikk for billigste lakk. Norsk vinterføre med salt og grus er noe dritt for lakken. Jeg la forresten merke til at den sorte demobilen hadde et beskyttende plastlag i fronten.
Den lett eksponerte batteriluka inni så litt skummelt ut. Dette er noe Tesla absolutt bør gjøre noe med. Kanskje gjøre det mye vanskeligere å få opp luka eller å dekke til kritiske deler med plast. Jeg håper det ikke må et uhell til for at Tesla fikser det.
Smart å velge multi belegg lakk som tåler mere. Har valgt perle hvit multibelegg og pano tak :)
Sitat fra: Frodes Tesla på søndag 16. juni 2013, klokken 11:31
Smart å velge multi belegg lakk som tåler mere. Har valgt perle hvit multibelegg og pano tak :)
Hadde jeg fått sort eller grå i multibelegg hadde jeg valgt det.
For ikke valgt det, kun rød eller perlehvit i multi belegg.
Nå er vel svart lakk den enkleste typen lakk du kan velge på TMS.
Om det er perlemor, metallic eller plain lakk, så er det vel samme merke?
Vet vi at perlemorlakken er annerledes enn de andre?
Det er klarlakken som er problemet, og det ville overraske meg om de brukte ulike typer klarlakk oppå de forskjellige lakktypene. Multicoat er så vidt jeg har skjønt bare et tykkere lag med klarlakk, og plain er bare uten metallpartikler. Burde resultere i samme potensielle problem på alle "lakktypene"
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 16. juni 2013, klokken 14:05
Burde resultere i samme potensielle problem på alle "lakktypene"
Garantert ??? Svakt at de ikke har kontroll på lakken. Bilen ser kanonbra ut og motorstyring og batterier har de tydligvis lagt ned mye energi i. Men etter noen tiårs erfaring med diverse biler ser jeg at noen detalj løsninger nok ikke er helt "modne" enda. Lekkasje i lykter og etter mitt skjønn tvilsom pakningsløsning rundt dørvinduene er en ting. Samme fyren har i en av de tidligere filmene også stilt noen spørsmål rundt designvalg inne i hjulkassene. Stor fare for å samle opp snø og slaps. Det blir umåtelig spennende å følge erfaringene til alle "heldige" Tesla eiere her i Norge. Vi trenger en bil som dette. Håper (og tror) Tesla får orden på kvalitetsmissene og får premiumklubben til å skjelve i buksene ;)
Det var en knallbra video! Her får man innblikk i mange småfeil man ikke blir klar over før man har eid bilen en stund!
Som kjøper er jeg ikke så bekymret. Feil som er vesentlige/plagsomme forventer jeg at fikses. Men hadde jeg vært aksjonær hadde jeg vært litt mer skeptisk, for jeg sitter igjen med inntrykket av at de 12-13.000 bilene som er levert så langt faktisk vil kreve en del etterarbeid! Alt i alt ganske som forventet på første bilen fra en fersk produsent.
Ift. lakken føler jeg at det blir feil å sammenligne en ny myk svart non-metallic lakk som sikkert er "miljøvennlig", med en kanskje 15 år gammel sølv metallic lakk fra tiden da lakken kunne inneholde noe helt annet enn i dag. Men han jobber jo med dette, så jeg antar det er hold i kommentarene!
PS: De som lurer på hvordan stoffinteriøret ser ut får et godt overblikk over setene flere steder i denne videoen (av samme kar):
http://www.youtube.com/watch?v=AgWpzfbE2PM
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-leveringen-til-norge-blir-forsinket-4066063.html
Her har en fyr kjørt Tesla Model S i Willow Springs International Raceway i California:
http://www.youtube.com/watch?v=d7uML62I0DI
http://dt.no/forbruker/bil-og-motor/arets-bilfenomen-er-elektrisk-1.7939546
(http://dt.no/forbruker/bil-og-motor/arets-bilfenomen-er-elektrisk-1.7939546)
Kommentarfeltene blir jo bare dummere og dummere...
Til tross for den generelt negative holdningen til Teslas konsept, reises det et par relevante spørsmål i kommentarfeltet denne gangen:
http://m.db.no/2013/06/21/tema/bil/klikk/motor/tesla/27824501/
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. juni 2013, klokken 07:56
Til tross for den generelt negative holdningen til Teslas konsept, reises det et par relevante spørsmål i kommentarfeltet denne gangen:
http://m.db.no/2013/06/21/tema/bil/klikk/motor/tesla/27824501/
Hva var de relevante spørsmålene? At verdien av bilen synker når du bytter batteri? Det er jo ikke relevant siden Tesla holder av ditt batteri og du får det tilbake på hjemveien. Det blir jo litt som å si at ved å leie en bil en helg så faller verdien på bilen jeg har i garasjen.
Cobos
Enig. Leser ikke annet en de vanlige teite kommentarer. Jeg må si meg skuffet over kvaliteten med norsk elbilkrevulering.
Jeg er glad for at så mange er skeptiske, for da er det mer sannsynlig at incentivene varer lengre. Jeg argumenterer sldri imot når jeg får kritiske kommentarer om elbil. Bedre å tenke sitt og godte seg over at de ikke vet bedre.
anmodner andre om også i ikke ødelegge debatten på db.no med fakta ;)
Sitat fra: petersv på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:08
anmodner andre om også i ikke ødelegge debatten på db.no med fakta ;)
Fakta ødelegger ingen debatt. Fakta blir enten tiet ihjel eller direkte benektet.
Folk som lar seg overbevise av fakta, er en utdøende og verneverdig rase.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2013, klokken 07:46
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi
Av ren nysgjerrighet:
Hva i all verden var i veien med bilen før Passat 2012 som gjorde du kjøpte ny bil ett år før ny S i garasjen?
Har du hatt problemer med Passaten, eksempelvis partikkelfilteret?
http://mobil.dn.no/c.jsp;jsessionid=11500B444453C63223F2A2F8893A9EBF.aldo2?cid=25531301&rssid=25531431&item=http%3A%2F%2Fwww.dn.no%2Ffeed%2Fmobiletech%2Farticle%3Faid%3D2634771
- Tre prosent av bilsalget er elbiler, som er høyt og bra. Men det har likevel liten effekt på det totale CO2-utslippet. Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en. Myndighetene kan ikke alene bruke elbiler for å nå CO2-målet, sier Male.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10117527
På en fest snakket jeg nylig med noen av toppledelsen i Møller- De er svært negative til TMS og virket brydd.
Jeg tror de føler seg sikker på at Tesla mislykkes- det er spes mistillit til batteriteknologien- jeg tror de bare venter på at de første bilene brenner... :o
Hovmodt kommer før fall 8)- men tiden får vise..
Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. juni 2013, klokken 08:18
På en fest snakket jeg nylig med noen av toppledelsen i Møller- De er svært negative til TMS og virket brydd.
Jeg tror de føler seg sikker på at Tesla mislykkes- det er spes mistillit til batteriteknologien- jeg tror de bare venter på at de første bilene brenner... :o
Hovmodt kommer før fall 8)- men tiden får vise..
Og mens de venter vil det antagelig ha vært et ti-talls branner i diverse Audi, VW og Skoda 8)
Sitat fra: Pitter fra Madla på søndag 23. juni 2013, klokken 08:08
- Tre prosent av bilsalget er elbiler, som er høyt og bra. Men det har likevel liten effekt på det totale CO2-utslippet. Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en. Myndighetene kan ikke alene bruke elbiler for å nå CO2-målet, sier Male.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10117527
Såvidt jeg forstår mener Møller (og muligens VAG?) laddbare hybrider burde avgiftsbehandles likt med rene elbiler. I så fall kommer de som kjører vesentlig lange turer, til å kjøpe hybrid for deretter å kjøre 99% på bensin. Nøyaktig dette skjedde i Sverige da etanolbiler ble subsidiert. Folk kjøpte etanolbil framfor ren bensinbil og sparte noen titusener på kjøpesummen. Deretter kjørte de bilene på ren bensin for å unngå ulempene med etanoldriften.
Hybrider og andre kombinerte produkter som skal tjene 2 formål er vanligvis dårligere på begge enn vanlige 1-formåls konkurrenter. Således kommer de laddbare hybridene til kort på begge punktene:
- kan ikke konkurrere med den rene elbilen i rekkevidde.
- kan ikke konkurrere med tilsvarende dieselbil i forbruk straks batteripakka er tomkjørt og bensinmotoren overtar.
Eksempelvis kommer du toppen 50km med eldrift med en Volt/Ampera. Deretter bruker bensinmotoren minimum 6,5 liter per 100km.
RE "Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en."
Statistisk bruker det store flertallet bileiere kjøretøyet sitt vesentlig til korttransport av matpakka og andre småturer i det daglige. En elbil med reell rekkevidde på ca 100km dekker derfor behovet for det store flertallet. Dessuten har de fleste elbilkjøpere allerede en godt nedskrevet fossilbil de med fordel kan beholde som bil nr 2 til eventuelle langturer.
Tesla dekker behovet for de med regelmessig behov for langkjøring - eksempelvis "traveling salesman".
I US er en typisk utvikling: Elbilen starter som bil nr 3 i tillegg til bensin-sedanen og pickupen. Deretter erobrer den raskt posisjonen som bil nr 1.
Usikker på om denne har vært postet et sted før, men denne karen har en forholdsvis fuktig bil med lakk som ikke tåler særlig mye og bakdekk som viser tegn på skjevslitasje etter kort kjørelengde:
http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc (http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc)
Den sorte de hadde i Trondheim ved åpningen så for øvrig helt ødelagt ut, lakken var fullstendig dekket av fine riper. Så det er mulig fyren i videoen har et poeng. Håper på mange fix`er på EU-modellen.
Ganske så nedslående video. Og hva skjer med å ha en edderkopp inni baklykten. Den skal vel være helt tett.
Kan vel være en fare for at dette er en luring som satt i en aksjeskvis og ville ha en liten justering nedover. Dersom det ikke er det så håper jeg at noen fra Tesla har fått tatt en real prat med denne karen og fikset opp feilene.
Får håpe han på videoen hadde et tidlig #nummer og at slikt er fikset før vi får den. Hvis ikke så er dette bekymringsverdig!
Er det vanlig å feste gummitetningene med tape/borrelås? Trodde dette var limt på et vis hele veien, ellers vil det jo piple inn overalt i regnvær...
Sitat fra: RSandven på søndag 23. juni 2013, klokken 09:57
Får håpe han på videoen hadde et tidlig #nummer og at slikt er fikset før vi får den. Hvis ikke så er dette bekymringsverdig!
Er det vanlig å feste gummitetningene med tape/borrelås? Trodde dette var limt på et vis hele veien, ellers vil det jo piple inn overalt i regnvær...
Det var vel en bil produsert i det siste, VIN rundt 10000 ble det vel sagt. Ellers er videoen diskutert tidligere i en eller annen tråd.
Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. juni 2013, klokken 08:18
På en fest snakket jeg nylig med noen av toppledelsen i Møller- De er svært negative til TMS og virket brydd.
Jeg tror de føler seg sikker på at Tesla mislykkes- det er spes mistillit til batteriteknologien- jeg tror de bare venter på at de første bilene brenner... :o
Hovmodt kommer før fall 8)- men tiden får vise..
"Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en. " Sitat Terje Male, direktør i Harald A. Møller
For en tulling, men han sier jo selvfølgelig det som passer sin modellrekke best....
Sitat fra: Muffinman på søndag 23. juni 2013, klokken 09:14
Usikker på om denne har vært postet et sted før, men denne karen har en forholdsvis fuktig bil med lakk som ikke tåler særlig mye og bakdekk som viser tegn på skjevslitasje etter kort kjørelengde:
Den videoen ble postet et annet sted her for en liten stund siden. Det var absolutt en interessant video å se, men jeg mener den ble diskutert på TMC også og det er ingen andre som har meldt om fukt i bakluken som jeg kjenner til. Dugg i baklyktene derimot har flere rapportert!
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 20:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2013, klokken 07:46
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi
Av ren nysgjerrighet:
Hva i all verden var i veien med bilen før Passat 2012 som gjorde du kjøpte ny bil ett år før ny S i garasjen?
Har du hatt problemer med Passaten, eksempelvis partikkelfilteret?
Hei. Unnskyldningen jeg brukte for å forsvare anskaffelsen var at jeg ble pappa oktober 2011 og trengte en stor og sikker bil (kjørte tidligere Polo). Videre har jeg tidligere hatt en del problemer med biler både innenfor og utenfor garantitid/reklamasjonstid, så jeg ville ha en ny bil med garanti og reklamasjonsrett.
Skulle jeg ha plass til både barnevogn og hundebur var Passat et godt alternativ. Jeg ville ikke ha SUV/kassevogn, så da ble det stasjonsvogn. Og jeg er blant mindretallet i Norge som opplever god service fra Møller :) I tillegg liker jeg det tyske interiøret hvor alt sitter der det skal (i mine øyne), og alt ser pent ut (fortsatt i mine øyne).
Økonomisk er kanskje ikke ny bil helt klokt, men når jeg ser verkstedsregningene jeg har hatt på andre biler er det åpenbart at bildet ikke er svart/hvitt. Men jeg fulgte med på Finn og snappet opp en leasingavtale som en ansatt i Møller-gruppen hadde. Da kan man få virkelig gode priser på privatleasingen :) Det skar seg litt for han som skulle kvitte seg med bilen ombestemte seg etter å ha inngått en avtale med meg per e-post, og long story short så fikk jeg lease bil til ansattpris. 0 innskudd, drøyt 3000 per mnd i leasing inkl. mva, billig forsikring etc. Passaten er 2012 mod reg høsten 2011.
Sommeren 2012 fikk jeg kjøre Leaf en del, og da slo det meg hvor utrolig mye bedre elbiler er å kjøre. Det ble åpenbart for meg at jeg ikke lenger ville ha Passaten, men selv med ekstra godvilje klarte jeg ikke å forsvare det å ha en Leaf som familiebil. Den ble alt for liten for mine behov, og den hadde for kort rekkevidde. Jeg må minimum komme meg til hytter uten stopp (14-25 mil) hele året, og helst også til Trondheim (men til Trondheim kan jeg leve med 20-30 min pause, for det tar jeg alltid uansett). Da oppdaget jeg tilfeldigvis Tesla, og etter grundig research gjort på rekordtid ble det bestilling. Jeg ble faktisk så overbevist over at Tesla ville snu bransjen så grunnleggende at jeg kjøpte en god del aksjer (snittkurs rundt $28). I fjor sommer hadde jeg akkurat avsluttet en treårig master i innovasjon, så det var ganske åpenbart for meg at dette ville gå veien, selv om investeringen selvfølgelig var risky :)
Når Model S ankommer i høst ender Passaten på Finn.no. Regner med det blir lett å kvitte seg med den pga veldig gode leasing-vilkår. Vilkårene er såpass gode at jeg vurderer å ta betalt for kontrakten, men det viktigste er at jeg blir kvitt den raskt.
Bilen har for øvrig fungert fint. Webastoen kollapset etter et par måneder, en høyttaler skraper og jeg har fått et par steinsprutskader på ruta som har medført en reparasjon og snart også et ruteskift. Ellers ingen problemer. Men å kjøre en kjedelig diesel Passat er ikke hodlbart i lengden for en bilinteressert kar som meg. Alt for daff og kjedelig, så jeg gleder meg som en unge til å få min Model S!
Det var et langt svar på et kort spørsmål :)
http://www.dagensit.no/article2634771.ece
Mye dårlig journalistikk.
K.
Sitat fra: Muffinman på søndag 23. juni 2013, klokken 09:14
Usikker på om denne har vært postet et sted før, men denne karen har en forholdsvis fuktig bil med lakk som ikke tåler særlig mye og bakdekk som viser tegn på skjevslitasje etter kort kjørelengde:
http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc (http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc)
Den sorte de hadde i Trondheim ved åpningen så for øvrig helt ødelagt ut, lakken var fullstendig dekket av fine riper. Så det er mulig fyren i videoen har et poeng. Håper på mange fix`er på EU-modellen.
Med alle de problemene denne karen har så kan vi vel trygt konstatere at også Tesla har "mandagsbiler". Som alle andre bilprodusenter...
Men seriøst: vaske bilen hver dag??? Og så har han 5-6 andre biler som han vel også må vaske? Han kan ikke ha mye liv. Kanskje ikke så rart det blir fukt i bilen :D
Sitat fra: i_expect på søndag 23. juni 2013, klokken 12:48
Men seriøst: vaske bilen hver dag??? _snip_ Kanskje ikke så rart det blir fukt i bilen :D
Bør uansett holde 100% tett. Her i Norge er det relativt vanlig at værgudene vasker bilen hele døgnet flere dager i strekk.
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. juni 2013, klokken 08:47
Såvidt jeg forstår mener Møller (og muligens VAG?) laddbare hybrider burde avgiftsbehandles likt med rene elbiler. I så fall kommer de som kjører vesentlig lange turer, til å kjøpe hybrid for deretter å kjøre 99% på bensin. (...)
Til tross for ulempene du påpeker er det godt mulig at dette ville være en smart ting å gjøre. Det ligger i kortene her at de etablerte bilprodusentene må leies i hånden fram til en elbildominert fremtid. De kommer ikke til å gå for ordentlige elbiler på eget initiativ fordi det ville være å erklære krig mot egen organisasjon. Veien til elbilen for disse selskapene går muligens via plug-in hybrider. Dette vil gi dem tid og anledning til å omstille organisasjonen fra fossil til el ved gradvis å omskolere eller kvitte seg med (naturlig avgang osv) fossilfolkene sine, og ta inn el-ingeniører. Over tid vil da plug-in hybridene bli mindre og mindre fossilavhengige og få mer og mer sofistikerte el-drivlinjer.
Det finnes veldig mye investert kapital i verden som er stilt inn på å bygge fossilbiler, å legge om dette er ingen liten oppgave og jeg ser ikke bort fra at for å få til dette på en noenlunde fornuftig måte så holder det ikke med å lokke. Det må også dyttes og dras litt.
(Med "ordentlig elbil" mener jeg noe med rekkevide 300km+, dvs ikke bare en ren bybil.)
Jeg vet ikke om tiden til å snu den siste nissen er der...
Se hvordan det gikk med Kodak som var verdensleder på fotografi- det koster ikke å henge med på utviklingen- Fossilbilprodusentene har visst om begrunnelsen for å fri seg fra fossil energi i 25 år uten å gjøre vesentlige fremstøt. Man har ignorert emnet etter beste evne- til den dagen idag- de fortjener å bli frakjørt av Tesla og andre 8).
Et land som Norge med et betydelig forventet kraftoversudd de nærmeste årene bør satse på bruk av denne miljøvennlige energien- ikke på gammel fossilteknologi- selv ikke i form av hybrider.
Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. juni 2013, klokken 14:51
Jeg vet ikke om tiden til å snu den siste nissen er der...
Se hvordan det gikk med Kodak som var verdensleder på fotografi- det koster ikke å henge med på utviklingen- Fossilbilprodusentene har visst om begrunnelsen for å fri seg fra fossil energi i 25 år uten å gjøre vesentlige fremstøt. Man har ignorert emnet etter beste evne- til den dagen idag- de fortjener å bli frakjørt av Tesla og andre 8).
Et land som Norge med et betydelig forventet kraftoversudd de nærmeste årene bør satse på bruk av denne miljøvennlige energien- ikke på gammel fossilteknologi- selv ikke i form av hybrider.
Så enig, så enig!
Sitat fra: Cobos på lørdag 22. juni 2013, klokken 10:29
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. juni 2013, klokken 07:56
Til tross for den generelt negative holdningen til Teslas konsept, reises det et par relevante spørsmål i kommentarfeltet denne gangen:
http://m.db.no/2013/06/21/tema/bil/klikk/motor/tesla/27824501/
Hva var de relevante spørsmålene? At verdien av bilen synker når du bytter batteri?
Enig i at det argumentet ikke holder - men hva med salt- og gjørmesørpe når roboten skal skru løs pakka? Mister ikke nattesøvnen av det, men er jo verdt en tanke for de som skal konstruere dette :)
http://insideevs.com/tesla-model-s-is-slowly-but-surely-eliminating-potential-future-competitors/
Sitat fra: Celter på søndag 30. juni 2013, klokken 09:06
http://insideevs.com/tesla-model-s-is-slowly-but-surely-eliminating-potential-future-competitors/
Diskusjonene i bunnen av artikkelen, er enda mer interessante enn artikkelen :)
:) Stadig artikler om at TESLA overvurderer rekkevidde, her en om at de undervurderer HK og prestasjoner:
http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972 (http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972)
TMS us versjonen har som tidligere diskutert et alvorlig støyproblem. Bilen er faktisk blant de bilene på markedet med høyest støynivå ref link. Det skal visst være bedre på TMS eu versjonen.
http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article847649.ece
Sitat fra: olehelge på tirsdag 02. juli 2013, klokken 22:22
:) Stadig artikler om at TESLA overvurderer rekkevidde, her en om at de undervurderer HK og prestasjoner:
http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972 (http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972)
Har jo mye med kjørestilen og gjøre. Collegeprofessoren som greide 68 mil med passasjer sier litt om potensialet. Det er vell ikke til å skyve under en stol at mange kjøper P-utgaven og kjører kjappere og mer aggressivt enn tillatt. For min egen del tror jeg at rekkevidda er oppnåelig da jeg følger fartsgrensene (liker riktignok å akse da, men det gjør jeg nå og selv om jeg stort sett økokjører), bruker CC, bruker AC lite, har i litt ekstra luft i dekkene (5-10% mer luft i dekkene reduserte forbruket med 5-10% ifølge mythbusters). Om dekktyper blir valgfrie skal jeg prøve å få tak i noen med lavest mulig rullemotstand og så liten dim som mulig, 235\225 kanskje. Rekkevidde er langt viktigere for meg enn prestasjoner. Hadde teslan greid 0-100 på 10 sek hadde det og holdt, selv om litt under 6 sek er tøffere (ifølge uoffisielle tester), derfor jeg gikk for 302 hk-versjonen. Når jeg greide å få min gamle honda civic til å kjøre på 0,44 på langkjøring selv om oppgitt forbruk var 0,59 på langkjøring så burde jeg greie å få til over 40 mil på 60 kWern :)
Google Glass kompatibel med Model S
http://www.gizmag.com/tesla-partners-with-google-glass/28137/ (http://www.gizmag.com/tesla-partners-with-google-glass/28137/)
Her kan du få opp diverse ting på øyet :)
Ytterligere diskusjon om hjulstøy gikk hit (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8383.0.html).
Bra og omfattende analyse av Tesla som selskap, mange bra poenger:
http://seekingalpha.com/article/1532842-tesla-motors-full-analysis-2-0?source=email_rt_article_readmore
Megafactories på National Geographic Channel har laget en episode om hvordan Model S bygges. Denne kan sees på youtube i SD, ellers så ser jeg den også sendes på National Geographic HD førstkommende torsdag (11.) kl.15.05 og kl.05.05.
http://www.youtube.com/watch?v=STte9GqMj04
Edit: Gjorde ett søk her på forumet, og viste at dette er gammelt nytt :-[ ... men jeg lar den ligge for eventuelt andre enn meg som ikke har fått den med seg ;)
Tja, hvor seriøs denne er vet jeg ikke men... ;) Artig lesning uansett.
http://www.thestreet.com/story/11971971/1/texas-supersized-update-on-teslas-suv-minivan.html (http://www.thestreet.com/story/11971971/1/texas-supersized-update-on-teslas-suv-minivan.html)
Det produseres nå godt over 400 TMS ukentlig og der er planer om en mini SUV som skal posisjoneres unner TMX i fremtiden.
http://www.businessweek.com/news/2013-07-11/tesla-model-s-sedan-output-speeds-past-400-a-week-ceo-musk-says
http://e24.no/bil/elbilenes-svar-paa-apple-vil-gi-tidenes-elbilhoest/21100093
Film fra fabrikken, ikke Megafactories filmen http://youtu.be/8_lfxPI5ObM
Gleder meg ikke mindre nå nei.
Ser ut som om det kom endel biler med forskjellig farge trillende, kan jo understøtte at de ikke samler produksjonen av biler med like farger. I såfall ligger min grønne dårlig an :(
Må si meg enig med Mr Passin i videoen at den roboten som setter på plass setene og front/bakvinduene er ganske så imponerende. God videolink!
Lading på 5 min., da snakke vi......
http://www.slashgear.com/tesla-targets-5-minute-supercharger-recharges-for-model-s-17290755/ (http://www.slashgear.com/tesla-targets-5-minute-supercharger-recharges-for-model-s-17290755/)
Tosiders artikkel i dagens Adresseavisen, hvor hovedtema er at avtroppende FrP-politiker Tord Lien tester Tesla Model S sammen med sine to små døtre på Tesla Store i Trondheim. Oppslaget inneholder også en mindre artikkel med uttalelser fra gen.sekr. Sletvold i Elbilforeningen.
Enda en liten fabrikk video, men det viktigste er bekreftelse på 500 biler i uken ;D
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19125-Bloomberg-factory-tour
http://www.businessinsider.com/its-official-gm-sees-tesla-as-a-threat-2013-7
http://www.di.se/artiklar/2013/6/28/nya-teslan-laddad-for-hajp--eller-platt-fall/
http://www.youtube.com/watch?v=TEReFPI4jSc
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-nei-da-den-er-ikke-perfekt-4132028.html >:( :(
Sitat fra: AllanW på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 21:30
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-nei-da-den-er-ikke-perfekt-4132028.html >:( :(
Flis+spikkeri=reportasje
Helt seriøst så har jeg ventet på at journalister skulle meske seg i feil og mangler. De elsker å disse biler som har fått positiv omtale etter omtale. Ikke rart i det hele. Vi har jo også lagt godt til rette med lister over store og små feil i dette forumet. Tar ingen stilling til rett og galt på sistnevnte.
Det som er mest interessant av alt er at broom leverer en kanon bra tv reportasje, for så noen dager senere flise spikke i en nettreportasje. Det er media på sitt ærligste 8)
Sitat fra: Gusse på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:01
Flis+spikkeri=reportasje
Helt seriøst så har jeg ventet på at journalister skulle meske seg i feil og mangler. De elsker å disse biler som har fått positiv omtale etter omtale. Ikke rart i det hele. Vi har jo også lagt godt til rette med lister over store og små feil i dette forumet. Tar ingen stilling til rett og galt på sistnevnte.
Det som er mest interessant av alt er at broom leverer en kanon bra tv reportasje, for så noen dager senere flise spikke i en nettreportasje. Det er media på sitt ærligste 8)
Jeg synes de er dønn ærlige her i nettartikkelen også.
Tesla er langt fra perfekte og det er viktig at potensielle kjøpere er klar over dette.
Det ble vel ikke påstått noe der som ikke er kjente problemstillinger rapportert her. Helt grei dekning spør du meg på en bil som har fått så mye positiv medieomtale at den helt sikkert tåler at sannheten om de problemene som faktisk er der kommer frem.
Ikke uenig :)
Synes kanskje det ble litt vel mye opplisting av ting, så lett å lage en negativ omramming av en reportasje,men som blir sagt......den tåler sannheten.
http://dt.no/nyheter/apner-tesla-butikk-1.8187374
Sønnico søker prosjektledere..
http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=45477271
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/top-auto-neuheiten-2013-bmw-i3-a-940645.html
Model S etter BMW I3 i Tyskland
:o
Netflix, Suits, sesong 1, episode 3.
Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. desember 2013, klokken 21:58
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/top-auto-neuheiten-2013-bmw-i3-a-940645.html
Model S etter BMW I3 i Tyskland
:o
Har hørt et sted at Tyskere skal være en "smule" patriotiske ::)
Ellers ligger model s opp imot panamera og m5 ect. Prismessig, + alt under 250km/t er for sakte for slike biler er deres mening .. ;D
http://money.cnn.com/gallery/autos/2013/12/26/2013-favorite-cars/8.html