Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35

Tittel: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Aspirantenfredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Arxcisfredag 10. mai 2013, klokken 23:58
Denne er vel en Mode 3 Type 1 ladestasjon. Jeg kjøper dersom den finnes i Mode 3 Type 2.
  Det står at den takler 16 amp. Vil den takle både 16 amp 3x 400 volt, og 16 amp 1x 230 Volt kretser?
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Griffellørdag 11. mai 2013, klokken 01:39
Denne er laget for USA marked, og vil om den er CE merket (trolig ikke) passe for Nissan, og Trillinger.
(en fase 230V)
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: jkirkebolørdag 11. mai 2013, klokken 04:28
Sitat fra: Griffel på lørdag 11. mai 2013, klokken 01:39
Denne er laget for USA marked, og vil om den er CE merket (trolig ikke) passe for Nissan, og Trillinger.
(en fase 230V)

Strengt tatt vil den nok passe fint selv om den ikke er CE-merket ;)
Min Clipper Creek LCS-25 fungerer fortsatt kjempefint, og er etter min mening fortsatt den minste og peneste EVSEn. Men CE-merking har den ikke...
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Griffellørdag 11. mai 2013, klokken 10:16
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. mai 2013, klokken 04:28
Sitat fra: Griffel på lørdag 11. mai 2013, klokken 01:39
Denne er laget for USA marked, og vil om den er CE merket (trolig ikke) passe for Nissan, og Trillinger.
(en fase 230V)

Strengt tatt vil den nok passe fint selv om den ikke er CE-merket ;)
Min Clipper Creek LCS-25 fungerer fortsatt kjempefint, og er etter min mening fortsatt den minste og peneste EVSEn. Men CE-merking har den ikke...

Sitat fra: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Ulovlig å importere og straffbart å videreselge uten CE merke. Importør må oppbevare dokumentasjon på oppfyllelse av krav.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Starfoxtirsdag 21. mai 2013, klokken 22:07
CE merkingen betyr kun en ting.. Det betyr at man ikke dør om man tar i produktet. Akkurat som når man oppgraderer eller fikser på en kladd lader selv. Da er den nødvendigvis ikke CE godskjent lenger
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Griffelonsdag 22. mai 2013, klokken 01:17
Sitat fra: Starfox på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:07
CE merkingen betyr kun en ting.. Det betyr at man ikke dør om man tar i produktet. Akkurat som når man oppgraderer eller fikser på en kladd lader selv. Da er den nødvendigvis ikke CE godskjent lenger
CE merking er ikke en godkjenning, men en erklæring fra produsenten om at produktet er bygget i henhold til de regler og direktiver som er relevantet i EU (EØS), og dessuten trygt å bruke ut fra produsentens kjennskap til designet. Produsent og importør (til EU) er forpliktet til å oppbevare dokumentasjon for stikkprøvekontroll.
Å importere for eget bruk er på egen risikovurdering, mens å importere ikke CE merkede produkter for videre salg er ulovlig og straffbart.

Derfor heter det CE merket, ikke CE godkjent.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Elbillietirsdag 23. juli 2013, klokken 23:52
Jeg savner også en 16A lader for å få litt ekstra når jeg er i byen, på kino eller når jeg må en runde på Ikea... Eller på tur der jeg måtte ha behov for noen ekstra kilometer for å nå fram til neste hurtiglader. Med den medfølgende 10A kabelen tar dette uforholdsmessig lang tid å få over til bilen?

Prisene på kablene virker svært høye ift hva dette faktisk er- men med stor etterspørsel, så blir prisen gjerne deretter. Det planlegges overgang til mode3 type2, først i Oslo, deretter muligens videre i landet og disse kablene er betydelig rimeligere.

Inntil dette er på plass, så vurderer jeg å kjøpe kabel via EVI i usa. Pris med porto og toll ser ut til å komme på rundt 3300.- for en 16A med "vanlig" kabel.

http://www.amazon.com/dp/B00DUE721I/ref=pe_385040_30332200_pe_309540_26725410_item


Jeg tar gjerne i mot tips om alternativer.

Elbilamatør
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. juli 2013, klokken 07:45
Kikket litt på kabelen du viser til uten å bli helt klok på hvor mange amper den faktisk lader med.

Uansett, du etterlyser alternativer. Her er mitt alternativ som jeg er stolt over å kunne promotere: http://www.ratio.nl/files/31313.pdf

Dette er aller siste nytt fra min leverandør, og kombinert med en overgang til Shuko lader du i Norge helt lovlig med 6-10 eller 16A fra et shuko stikk. En ekstra fordel med å bruke overganskabel er at skader og slitasje på Shuko stikket begrenses til den rimelige overgangskabelen, og at du får lang nok ledning til å slippe å belaste shuko'en med vekten av kladden. Dessuten er du forberedt på lading fra CEE utstyrte ladestolper i utlandet, og J1772 støpselet har vinkel som er tilpasset Leaf sitt låsedeksel.

Prisen vår på denne kladden blir 4490.- mens vi tar 150 kr for 3x2,5mm overgang til Shuko.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Johnsenlørdag 27. juli 2013, klokken 18:27
Svar ang ce merking.
Ce merking skal det vere på alt man videreselger som forhandler ikke ved privat salg.
Og for forhandler så finnes det smutthull. Hvis man selger den som halvfabrikat så trenger man ikke ce godkjenning, f.eks. Selge uten stikk.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: kjbuonsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Sitat fra: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Ser fin ut den, men inkl. frakt og mva kommer den på rundt 4000kr.
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Det finst byggesett for EVSE ladere som blir "ganske rimelig" der du kan velge strømstyrken via LCD-skjerm. Søk på google etter OpenEVSE. Vurderer å bygge en slik selv.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Bobbulfonsdag 31. juli 2013, klokken 15:28
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Sitat fra: Aspiranten på fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Ser fin ut den, men inkl. frakt og mva kommer den på rundt 4000kr.
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Det finst byggesett for EVSE ladere som blir "ganske rimelig" der du kan velge strømstyrken via LCD-skjerm. Søk på google etter OpenEVSE. Vurderer å bygge en slik selv.
Det blir ingen problem med varmgang da den skal monteres på en 20A kurs.
http://www.pluginnow.com/sites/default/files/569217%20REV%20A.061713.pdf#overlay-context=power-max
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: jkirkeboonsdag 31. juli 2013, klokken 15:49
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Nei, det er ikke sikringen som er problemet. Det er schuko-kontakten som ikke har godt av 16A over lang tid. Brukes en 16A CEE kontakt istedenfor er det ikke noe problem å trekke 16A i mange timer fra en kurs med 16A sikring.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: BEonsdag 31. juli 2013, klokken 18:30
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57

Ser fin ut den, men inkl. frakt og mva kommer den på rundt 4000kr.
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah, og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang. Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge. Forutsetter at du ikke har andre gjenstander på samme kurs.

Veldig merkelig at ikke min nymonterte 16A-automatsikring har røket en eneste gang det året jeg har hatt den da..

Ampere forkortes med A, ikke Ah, som er amperetimer.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Griffelonsdag 31. juli 2013, klokken 18:37
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Problemet med laderen er at den bruker 16Ah.
Måleenheten for strømstyrke er A. (ikke Ah)
Ah er et litt missvisende kapasitetstall (amperetimer) som vanligvis blir bruk for bilbatterier ol. Når det gjelder framdriftsbatterier til elbil er kWh det som brukes, og som bør brukes for å fortelle om batteriets kapasitet.
Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
og over lang tid vil en 16Ah sikring slå ut pga varmgang.
Dersom dette skjer hjemme hos deg er det noe galt, og du bør få en elektrikker til å sjekke sikringsskapet.

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Man skal ikke belaste en sikring over 80% over lang tid, har jeg lest et sted. Dermed er 13Ah det optimale for en standard 16Ah kurs vi har i Norge.
Det kan nok hende at du har lest det, trolig for lenge siden. Den gangen skrusikringer var vanligt var dette en tommelfingerregel. Automatsikringer kan belastes varig 100%.

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:57
Det finst byggesett for EVSE ladere som blir "ganske rimelig" der du kan velge strømstyrken via LCD-skjerm. Søk på google etter OpenEVSE. Vurderer å bygge en slik selv.
Byggesett for det som feilaktig blir kalt "EVSE ladere" inneholder kommunikasjonselektronikken som "snakker med" lader i bil.
I tillegg til elektronikken (i byggesettet) må en kjøpe alle sterkstrømdeler og få en elektrikker til å montere dette sammen om det skal bli lovlig. Dette er: elektronikkstrømforsyning, ladekabel, ladekontakt (J1772 om du har leaf eller trilling), kontaktor, jordfeilbryter, tilførselses kabel etc.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Bobbulftorsdag 01. august 2013, klokken 23:36
Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2013, klokken 07:45
Kikket litt på kabelen du viser til uten å bli helt klok på hvor mange amper den faktisk lader med.

Uansett, du etterlyser alternativer. Her er mitt alternativ som jeg er stolt over å kunne promotere: http://www.ratio.nl/files/31313.pdf

Dette er aller siste nytt fra min leverandør, og kombinert med en overgang til Shuko lader du i Norge helt lovlig med 6-10 eller 16A fra et shuko stikk. En ekstra fordel med å bruke overganskabel er at skader og slitasje på Shuko stikket begrenses til den rimelige overgangskabelen, og at du får lang nok ledning til å slippe å belaste shuko'en med vekten av kladden. Dessuten er du forberedt på lading fra CEE utstyrte ladestolper i utlandet, og J1772 støpselet har vinkel som er tilpasset Leaf sitt låsedeksel.

Prisen vår på denne kladden blir 4490.- mens vi tar 150 kr for 3x2,5mm overgang til Shuko.
Er det enkelt å kjapt stille om på ladestyrken på denne, eller er det noe man må åpne den for å gjøre?
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: elektroluxfredag 02. august 2013, klokken 20:51
Der er en knapp på siden der en velger mellom 6A, 10A eller 16A lading. På en trilling blir naturligvis øverste trinn begrenset av bilens lader til 14A. Det samme skjer om en bruker denne kladden på en Think med dertil egnet Lewdon støpsel.

Kladden forventes tilgjengelig mot slutten av denne måneden.

Spesialpriser på utgående modeller er tilgjengelige på forespørsel.
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: Eurekatirsdag 13. august 2013, klokken 23:40
Hei

Et alternativ er faktisk å bruke en Insys (eller med Wago logo på) Pilot box og en ferdig Ladekabel (trenger også kontaktor og 12/24V samt evt Jordfeil sikring osv. Disse boksene støtter da 32A ladestyrke. Jeg satte nettopp sammen en slik løsning og det fungerte fint. Denne løsningen passer nok best for elektrikere selv eller innstallasjoner der en vil f.eks integrere ladefunksjon inn en eksisterende fordelingstavle.
MVH
Tittel: Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
Skrevet av: ElektrikerGolffredag 08. august 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Eureka på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:40
Hei

Et alternativ er faktisk å bruke en Insys (eller med Wago logo på) Pilot box og en ferdig Ladekabel (trenger også kontaktor og 12/24V samt evt Jordfeil sikring osv. Disse boksene støtter da 32A ladestyrke. Jeg satte nettopp sammen en slik løsning og det fungerte fint. Denne løsningen passer nok best for elektrikere selv eller innstallasjoner der en vil f.eks integrere ladefunksjon inn en eksisterende fordelingstavle.
MVH



Eureka: Dette kan være av interesse for meg:-) Til hvilken kostnad klarte du å bygge dette, og evt. hvordan? Ser det er noe med kontaktor for "ventilation", og en del andre saker.