Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Kangoo => Emne startet av: sven erik på mandag 29. april 2013, klokken 19:03
hei er det noen som har rekkevidde forlenger i sin bil ?
å hva av erfaringer har dere
ingen
Ingen som har dette i Norge
det skal hvære noen men
Hei. Jeg har en Kango 2004 med range extender. Den har for tiden en jordfeil så den vil ikke lade. Det er en 2 seter varebil med hvite skilter, men med montert originalt baksete. Den er ikke omregistrert til 5 seter enda. Den er registrert som elbil og har alle rettigheter som det , da den bare har 10l bensintank, har en 2 sylindret 500 cm2 motor, som drar 2 generatorer på 132V og 40A hver.
Under kjøring kan du stoppe og starte bensinmotoren når det passer deg med en knapp på dashbboret. Når du kommer til en bratt stigning, kan du bare trykke på knappen, og den øker kraften fra 22 KW til 29 KW (om jeg husker rett). Når det blir lettere, kan du bare trykke på knappen en gang til, så stopper bensinmotoren og du kjører videre på bare strøm.
Bensinmotoren lever sitt eget liv i forhold til fremdriftshastighet og energibruk fra transaksjonsbatteriene. Når bilen står stille, går den bare på tomgang.Hver gang du kommer opp i ca.50, går den med ca. halvt turtall, og ved ca. 70-75 går den med fullt turtall. Når du kjører der det er lett, kan du med å slakke på kjørepedalen lade mens du kjører, men hvis du slakket litt for mye så går den ned på tomgang, og da må du nesten opp på gult, for å få den opp i turtall igjen.
Mvh. Økobon
ok ja så det vil si kjører du riktig vil ikke batteriene gå tomme da
Lader den 12 volt batteriet å eller
DC-DC lader nok 12V batteriet; så lading av dette blir indirekte. Begge generatorene på range extenderen er nok for framdriftsbatteriet.
Sitat fra: sven erik på torsdag 02. mai 2013, klokken 12:09
ok ja så det vil si kjører du riktig vil ikke batteriene gå tomme da
132V 40A to stk. blir ikke mer enn drøyt 10kW, det vil si at det generatoren leverer er i underkant av gjennomsnitts forbruket.
Så en må nok kjøre ganske pent, eller ta noen ladepauser nå og da.
Ja må.nokk lade stadig men ok å kunne kjøre. Litt om en ikke finner lade steder
jeg har ikke tenkt til å kjøre verden runt uten å lade men å kansje og greie totalt 30 mil eller noe hadde hvert bra
Det stemmer at begge generatorene lader transaksjonsbatteriene .Hvor langt en kan kjøre på en lading er jeg ikke sikker på, men jeg kjørte en gang fra Alvdal til Surnadal på en lading. Det er ca. 20 mil, da kjørte jeg de siste 35 km på bare strøm og hadde ca. 20 % igjen da jeg kom frem. I tilleg fikk jeg ikke ladet til mere 85% den gangen.
Sitat fra: Økobon på fredag 03. mai 2013, klokken 20:35
Det stemmer at begge generatorene lader transaksjonsbatteriene .Hvor langt en kan kjøre på en lading er jeg ikke sikker på, men jeg kjørte en gang fra Alvdal til Surnadal på en lading. Det er ca. 20 mil, da kjørte jeg de siste 35 km på bare strøm og hadde ca. 20 % igjen da jeg kom frem. I tilleg fikk jeg ikke ladet til mere 85% den gangen.
det vil jo si at du brukte 65% på 20 mil og med å kjøre da 35 km det er fort 40%så hadde du brukt rekkevidde forlengeren ville du kansje hatt dobbelt rekkevidde men hvordan kjørte du da vilke fart ++ husjer du hvor mye bensin du brukte
Jeg startet fra Alvdal m.85% på batteriene . Startet bensinmotoren med en gang og kjørte stigninge opp ti 730m/h i ca 60-70, resten av turen i ca.80. For å være sikker fylte jeg bensin på Berkåk. Har kontrollert flere ganger og kommet til at den bruker ca. 0,7l/mil når du utnytter range extenderen så godt du får til. Et ekstra plus er at du får varme til varmaparatet når du kjører bensinmotoren.
såpas ja så du kjørte da med varme på og eller ja da kjørte du ikke helt pent men 0.7 er jo som en normal bil
Den bruker nok 0,8+ på mila med rangeextender. Hatt en slik selv.
Så fort du slipper gassen/belaster mindre enn 50A (under 80kmt) så går motoren i tomgang. Den kan ikke brukes til å lade batteriet med mindre du jekker opp fordekkene, så spinner dekkene over 80kmt. Da kan batteriet lades.
Men videre økonomisk er det ikke, jfr forbruk på ca 5 liter for å produsere 10kw.
Biler importert og registrert etter 2002 (?) er ulovlig registrert som EL biler da regelendringer ble innført.
Jfr Chevrolet Volt / Opel Ampera som har tilsvarende drivlinje men er registrert som hybrid.
Kjent elbil butikk i Drammen, nå konkurs, registrerte flere ulovlig. Det gikk rett igjennom trafikkstasjonen i Drammen.
Bilen ble levert med og uten Rangeextender. For å sette inn en motor i en bil lagd uten, må CEVE`en følge med.
Sitat fra: Lanber på søndag 05. mai 2013, klokken 08:46
Den bruker nok 0,8+ på mila med rangeextender. .... Den kan ikke brukes til å lade batteriet med mindre du jekker opp fordekkene, så spinner dekkene over 80kmt.
Ikke mye til eilbil må jeg si.
Men de kan vel kjøres helt uten at bensinmotoren går (håper jeg).
Sitat fra: Lanber på søndag 05. mai 2013, klokken 08:46
Så fort du slipper gassen/belaster mindre enn 50A (under 80kmt) så går motoren i tomgang.
Hva skjer da når batteriet er blitt flatt ? - kan du kjøre videre ?
Ja bilen fungerer fint som ren elbil, da har den en rekkevidde på inntil 10mil under gunstige forhold og i praksis 7 mil med normal kjøring, 6 mil om vinteren.
Med mindre enn 5% SOC vil bensinmotoren (hvis den er igang) gå på fullt turtall så fort du tråkker på fartspedalen, uansett hvor lite.
Det vil si du kan kjøre videre på et vis, men effekten er i praksis begrenset til 10kw som er det motoren lader på maks turtall, 5000 rpm.
jeg har snakket med biltilsynet å dem er lovlige da de har bensintank under 12 liter og ikke kan lade bilen og heller ikke brukes som normal bil uten strøm på batteriene en kan ikke kjøre over 60 som de sier
nye kangoen kommer med dette å så spendene hva denne blir registrert som
nå glapp den jeg hadde taaki men er det noen som har en til salgs med rekkevidde forlenger
noen som vil selge enten en som rt bra med rekkevidde forlenger eller noen som har en som rekkevide forlengeren funker på har kango fra før
ingen
Noen som har noe til salgs
så ingen som har noe til salgs ikke en dele bil med rekkevidde forlenger eller en bra bil
er disse helt borte fra markedet
Ta kontakt med gutta på www.elbilmek.no (http://www.elbilmek.no), de har hatt og har kanskje Kangoo med rekkeviddeforlenger. Hyggelige og kompetente karer :)
Truls
Eller kjøp en Ranger Electric, vet at flere har kjørt den med aggregat på lasteplanet, bare å lage en ekstra ladekontakt bak der et sted og heise aggregatet på plass de gangene du har bruk for det. Hør med Johannes på www.elbilimport.no (http://www.elbilimport.no) om han har flere biler igjen. Kjører en sånn selv, gullbil :)
Truls
jeg må ha minst 4 seter skal være vansklig
er det noen som har prøvd å utnytte denne totalt å hvor mange km har man da fått totalt på en lading
med full ladede batterier
Sven Erik, det med bensintankstørrelse har ingenting å si.
Det er faktum at Ampera/Volt ikke fikk igjennomslag for EL med tilsvarende drivlinje.
Reglene ble forandret, det var lov før. Jeg tok denne saken helt til Vegdirektoratet og noen runder der, og endte opp med å måtte ta ut bensinmotoren for å få registrert den.
At din lokale trafikkstasjon kommer med en uttalelse her betyr ikke at de har rett ;-)
Sitat fra: sven erik på søndag 05. mai 2013, klokken 15:02
jeg har snakket med biltilsynet å dem er lovlige da de har bensintank under 12 liter og ikke kan lade bilen og heller ikke brukes som normal bil uten strøm på batteriene en kan ikke kjøre over 60 som de sier
nye kangoen kommer med dette å så spendene hva denne blir registrert som
Og jeg kan varmt anbefale ELbilmek
Sitat fra: Lanber på lørdag 18. mai 2013, klokken 07:57
Sven Erik, det med bensintankstørrelse har ingenting å si.
Det er faktum at Ampera/Volt ikke fikk igjennomslag for EL med tilsvarende drivlinje.
Reglene ble forandret, det var lov før. Jeg tok denne saken helt til Vegdirektoratet og noen runder der, og endte opp med å måtte ta ut bensinmotoren for å få registrert den.
At din lokale trafikkstasjon kommer med en uttalelse her betyr ikke at de har rett ;-)
Sitat fra: sven erik på søndag 05. mai 2013, klokken 15:02
jeg har snakket med biltilsynet å dem er lovlige da de har bensintank under 12 liter og ikke kan lade bilen og heller ikke brukes som normal bil uten strøm på batteriene en kan ikke kjøre over 60 som de sier
nye kangoen kommer med dette å så spendene hva denne blir registrert som
Vet dere mer om dette. Når ble reglene endret? Gjelder endringen også Hydrogenbiler?
Dersom det var lov før, men ikke nå er det utrolig viktig å ta vare på de få lovlige EL registrerte Hybridene som eventuelt fremdeles finnes. Disse vil kunne ha høy verdi.
Hadde selv en flyttegodsimportert Marcos GT. En lekker bil som kunne brukes helt fritt. Da den brant opp ble jeg tilbudt en veteranimportert Marcos, men slike biler kan kun kjøres til og fra utstillinger etc. Med andre ord helt uinteressant. Tenk om en f.eks ble stoppet kl 06:45 om morgenen i retning jobben i en slik...
Har nå en lett MC registrert Vectrix som kan kjøres av 16 åringer med A1 sertifikat. Finnes kun 3 slike i Norge, og er helt klart er mer interessant enn typegodkjente mellomklasseregistrerte Vectrix som krever A2 sertifikat og 18 år.
Har også en EL registert Citroen C1. For å si det slik, så lar jeg ikke den gå billig, selv om det nå er fritt fram for alle å importere og registrere tilsvarende perler.
Liker nå kango best jeg med 5seter og god plass
utrolig vor lang rekkevidde en får på kangoen
Hei,
jeg har en kangoo med range extender. Den vurderes solgt. 2004 mod. 5 seter med 44000 km på telleren.
Sven Erik,
Er det din bil?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42261121
Ser ut som du fikk tak i Kangoo med rekkevidde forlenger til slutt.
Fungerte det ikke så bra siden du selger den igjen?
denne er min ja jo er meget fornøyd med denne men funnet ut at jeg lar skjebnen rå jeg har begge kangoene til salgs å ser hvem jeg selger først for om jeg selger denne med rekkevidde forlenger så vil jeg gjøre så den andre for lenger rekkevidde med strøm og ser og at man vil forurense nesten like mye med denne med rekkevidde forlenger som med vanlig bil men er rimligere å ha men tenker en del miljø
Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. mai 2013, klokken 08:59
Sitat fra: Lanber på lørdag 18. mai 2013, klokken 07:57
Sven Erik, det med bensintankstørrelse har ingenting å si.
Det er faktum at Ampera/Volt ikke fikk igjennomslag for EL med tilsvarende drivlinje.
Reglene ble forandret, det var lov før. Jeg tok denne saken helt til Vegdirektoratet og noen runder der, og endte opp med å måtte ta ut bensinmotoren for å få registrert den.
At din lokale trafikkstasjon kommer med en uttalelse her betyr ikke at de har rett ;-)
Sitat fra: sven erik på søndag 05. mai 2013, klokken 15:02
jeg har snakket med biltilsynet å dem er lovlige da de har bensintank under 12 liter og ikke kan lade bilen og heller ikke brukes som normal bil uten strøm på batteriene en kan ikke kjøre over 60 som de sier
nye kangoen kommer med dette å så spendene hva denne blir registrert som
Vet dere mer om dette. Når ble reglene endret? Gjelder endringen også Hydrogenbiler?
Dersom det var lov før, men ikke nå er det utrolig viktig å ta vare på de få lovlige EL registrerte Hybridene som eventuelt fremdeles finnes. Disse vil kunne ha høy verdi.
Hadde selv en flyttegodsimportert Marcos GT. En lekker bil som kunne brukes helt fritt. Da den brant opp ble jeg tilbudt en veteranimportert Marcos, men slike biler kan kun kjøres til og fra utstillinger etc. Med andre ord helt uinteressant. Tenk om en f.eks ble stoppet kl 06:45 om morgenen i retning jobben i en slik...
Har nå en lett MC registrert Vectrix som kan kjøres av 16 åringer med A1 sertifikat. Finnes kun 3 slike i Norge, og er helt klart er mer interessant enn typegodkjente mellomklasseregistrerte Vectrix som krever A2 sertifikat og 18 år.
Har også en EL registert Citroen C1. For å si det slik, så lar jeg ikke den gå billig, selv om det nå er fritt fram for alle å importere og registrere tilsvarende perler.
Ja kangoen min med rekkevidde forlenger er helt lovlig har snakket med biltilsynet i Tønsberg å de hvar ute og så på denne og sjekket vonkortet og alt hvar bare i orden. Den hvar ikke registrert med noen type batterier heller så de kunne ikke finne ut vilke batterier som skal være
Sitat fra: sven erik på tirsdag 18. juni 2013, klokken 17:13
Den hvar ikke registrert med noen type batterier heller så de kunne ikke finne ut vilke batterier som skal være
Da blir det din oppgave å bevise at du ikke har foretatt batterikjemibytte til NiCd. ;D
Bare tulle. ;)
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. juni 2013, klokken 19:10
Sitat fra: sven erik på tirsdag 18. juni 2013, klokken 17:13
Den hvar ikke registrert med noen type batterier heller så de kunne ikke finne ut vilke batterier som skal være
Da blir det din oppgave å bevise at du ikke har foretatt batterikjemibytte til NiCd. ;D
Bare tulle. ;)
[/quote
ja for jeg ville vel mer hevde at de måtte bevise at jeg hadde det he he
Min erfaring med Biltilsyn er mildt sagt varierende. At Tønsberg kommer med denne uttalelsen overrasker ikke.
Meeeen du trenger nå ikke rote for mye med det. Kjør bilen og kos deg med rekkeviddeforlengeren!
pån i gjen nå ønsker jeg meg en kango med rekkevidde forlenger noen som kunne tenkt seg å selge en ? helst 5 seter men
er vel noen her
er det ikke noen som har en sånn til salgs
er det noen som har en i norge i hele tatt enda ?
eller er det noen som har en som er bulket eller noe
Hei, jeg har en 2004 mod. til salgs. Ikke avertert den til salgs enda. Se innlegg tidligere. Mail meg for mer info.
Mvh.
Arild
ok det skal jeg
er det fler som har disse hva bruker de på mila ?
+++
er disse borte nå eller er det noen på veien helst rimlig tenkte meg en jeg kunne bruke i jobb
Hei. Er du framdeles interisert Kangoo m.rekkevidde forlenger? I tilfelle har jeg en 2004 moddel m.rekkeviddeforlenger. Bilen har gått 24467 km.
har du den ennå og hva av pris