Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla Owners Club => Emne startet av: Yagi på tirsdag 23. april 2013, klokken 11:26

Tittel: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Yagitirsdag 23. april 2013, klokken 11:26
For min egen del regner jeg med at overgang fra Think til Tesla muligens kan by på utfordringer. ;)

Derfor kunne jeg gjerne tenke meg å friske opp kjøreferdighetene samt bli kjent med bilen i trygge omgivelser på en bane. Er det noen som har erfaring fra denne type aktiviteter og kjenner til hvordan man kan få til noe slikt?  Tenkte at dette kunne være en fin aktivitet for "Tesla Owners Club?" Kan bli både hyggelig og lærerikt å møte andre Tesla-eiere på slike arrangement.

Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: ohhtirsdag 23. april 2013, klokken 17:06
Støtter dette forslaget. Jeg vil gjerne bli en bedre sjåfør!
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 23. april 2013, klokken 17:11
Bra tiltak! Burde vært obligatorisk.....
Tittel: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: laumbtirsdag 23. april 2013, klokken 18:06
Godt forslag!
Høres ut som en heldag på NAF-banen bør puttes i pipeline både sommer og vinter. Hjelpe med å lære bilen å kjenne!

Forøvrig har jeg jobbet litt med å få til litt dragrace på Gardermoen. :))
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: ohhtirsdag 23. april 2013, klokken 21:02
Man kan leie Rudskogen for en halv dag - om man er 10-12, skal dette visstnok koste ca 3000,-/pers
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Epleskrellertirsdag 23. april 2013, klokken 23:22
Sitat fra: laumb på tirsdag 23. april 2013, klokken 18:06
Forøvrig har jeg jobbet litt med å få til litt dragrace på Gardermoen. :))

Hehe, lykke til. Er nok mere håp på en litt mindre flyplass? Men så har de jo to rullebaner da, trenger neppe begge en lørdags ettermiddag  8)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: ViperX35mandag 29. april 2013, klokken 11:48
Regner med at det er Gardermoen Raceway, Laumb mener.
De har jo fin dragrace bane.

Hadde vært morro og sett overskriftene i aviser og nyheter hvis de hadde stengt en rullebane  på Gardermoen for en Tesla dregrace dag. 

:)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Celtertorsdag 02. mai 2013, klokken 09:06
Et Teslatreff på Rudskogen er jeg med på. Problemet blir lademulighetene på stedet. Skal man gjøre tur/ retur fra Oslo blir det kanskje ikke så mange rundene man får kjørt!
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Nuvolaritirsdag 04. juni 2013, klokken 14:14
Hva gjør man med dekk ifm banekjøring? Kan jo ikke brenne av 12.000,- i dekk på et par timer.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: laumbonsdag 05. juni 2013, klokken 08:59
Du må nok holde dekk selv. :P
Koste det det koste vil.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: valvolainensøndag 16. juni 2013, klokken 14:04
Grei måte å bli kvitt 'helårsdekkene' på.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: laumbsøndag 16. juni 2013, klokken 16:49
Hihi!
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Cato76onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Wenchefredag 20. september 2013, klokken 00:11
Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.
+1  :)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: TSfredag 20. september 2013, klokken 00:17
Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.

Jeg er enig i at dette bør bli et faktum før vinteren setter inn. Har selv lyst til å øve meg på glatta under trygge forhold.  Er ikke vant til 360 gamp og bakhjulstrekk ..

Klubben er under etablering, så det må bli tema etter at formalitetene er på plass.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Rawen76lørdag 21. september 2013, klokken 23:16
Some toughts....

Er det noen som har undersøkt med TM om bilen faktisk tåler den økte påkjenningen som banekjøring faktisk medfører? Har kjørt litt på rudskogen og sett litt på hva den økte belastningen har å si for motortemp osv.
Ser for meg at motor, batteri og ledningsnett vil bli veldig varmt med tilnærmet konstant full gass. Regner med at TM har lagt in sperrer på temp slik at bilen plutselig går i "Limp home" modus. Værre er det kanskje at TM overvåker det meste av bilen din via telemetri. Hva vil banekjøring ha å si for garanti?

Jeg påpeker ikke dette for å være pessimistisk, men jeg ønsker også å ta min forhåpentlig fremtidige Tesla på bane til sommeren :-)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: TSsøndag 22. september 2013, klokken 00:39
Sitat fra: Rawen76 på lørdag 21. september 2013, klokken 23:16
Some toughts....

Er det noen som har undersøkt med TM om bilen faktisk tåler den økte påkjenningen som banekjøring faktisk medfører? Har kjørt litt på rudskogen og sett litt på hva den økte belastningen har å si for motortemp osv.
Ser for meg at motor, batteri og ledningsnett vil bli veldig varmt med tilnærmet konstant full gass. Regner med at TM har lagt in sperrer på temp slik at bilen plutselig går i "Limp home" modus. Værre er det kanskje at TM overvåker det meste av bilen din via telemetri. Hva vil banekjøring ha å si for garanti?

Jeg påpeker ikke dette for å være pessimistisk, men jeg ønsker også å ta min forhåpentlig fremtidige Tesla på bane til sommeren :-)

Nå var ikke tankene mine rettet mot Rudskogen eller Nürburgring Nordschleife (der blir det SLS AMG EV) , men rett og slett ett selvinstruert glattkjøringskurs
for å bli kjent med bilen på glatta.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: valvolainenmandag 23. september 2013, klokken 18:44
Klart banekjøring sliter på bilen.
Varme er ikke så farlig, bilen har elektronikk, sensorer og slikt som sier ifra og begrenser kraften hvis du kjører for hardt. Det som virkelig sliter på bilen er g-kreftene når du slenger bilen undt svingene med voldsom kraft.
Dette spiser opp foringer og opphengskuler, og du kan risikere å skjære hjullagre.
Husker ikke hvor det kom fra, men 1km på bane tilsvarer ca. 4000km på vei. Om tallet stemmer, om det er nøyaktisg - det spiller liten rolle. Prinsippet stemmer:-)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: GRStorsdag 26. september 2013, klokken 12:03
Hvis noen ikke har vært borti banekjøring tidligere, så vær oppmerksom på at forsikringsselskapene har begrensinger. Sjekk for eksempel om kaskoen gjelder ved kjøring på lukket bane. Har arrangert flere banetreff, men da (for de fleste) med biler som har relativt lav verdi. Banekjøring er utrolig nyttig, og ikke minst gøy. Men man må vite om regler både i forhold til forsikring og garanti når man tar turen utpå med "ny" og kostbar bil. De er jo ikke gratis, selv uten avgifter. ;)

Ikke minst er det viktig at arrangør er oppmerksom på dette, så ikke man kommer i klem om noe skjer, en deltager evt. får null igjen på forsikringen og mener dette burde vært informert om. Er ikke medlem, og skulle sikkert holdt kjeft, men er ikke flink til akkurat det......Blir nok medlem om ikke så altfor lenge. :)

http://www.scevent.no/artikler/61-har-du-gyldig-forsikring-ved-banekjoring
http://www.if.no/web/no/privat/radogtips/banekurs/pages/default.aspx
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Cato76torsdag 26. september 2013, klokken 14:35
Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.

Jeg har motatt et tilbud fra NAF angående sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs) på øvingsbanen i Skien.  

Utdrag fra tilbudet:
"Kjørekurs i regi av NAF er i stor grad deltagerstyrt. Gjennom opplevelser på banen, oppgaver, diskusjoner, kommer deltagerne frem til egne konklusjoner, sammen med kursleder.

Kjørekurs NAF Øvingsbane gir opplevelser og ettertanker om førerens betydning for trafikksikkerheten. Fokus på førers evne til å oppfatte riktig, gjøre presise valg og god kjøreteknikk bidrar til at deltagerne motiveres til å innta en mer bevisst kjørestrategi på veg.

Deltagerne blir kjent med sin bil og dens elektroniske systemer. De opplever hvordan bilensførerstøttesystemer virker, hvordan dette kan endre risikoen for skader og hvordan fører kan bidra til å forsterke eller forstyrre førerstøttesystemene.

Varighet og pris:
Kurset har en varighet på 4 timer, og enhetsprisen er 1990 kr/person, dette inkluderer følgende:
•   Både teoretisk og praktisk kursgjennomføring
•   Kursmatriell
•   Planlegging
•   Instruktører
•   Baneleie/kurslokaler
•   Evaluering

Deltagerne kjører egne biler. Det er to deltagere i hver bil. Deltagerne kommer med hver sin bil, og det veksles mellom disse to bilene, når det er eiers tur til å kjøre.

Kurssted:
Kurset holdes ved NAF Øvingsbane Skien

Antall deltagere pr kurs
Minimum antall deltagere er seks personer. Maksimum deltagere er avhenhig av hvilken bane kurset kjøres på. Det er maksimum 10 deltagere (5 biler) pr instruktør.

Ved aksept av tilbud
Ved aksept av dette tilbudet, ber vi om tilbakemelding på antall deltagere,  uke nr. dere ønsker kurset gjennomført.


Er det noe interesse for TOC medlemmer eller andre TMS eiere her på forumet?

Jeg lodder stemningen her og vurderer om jeg tar kontakt igjen med NAF dersom vi blir mange nok.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Wenchefredag 27. september 2013, klokken 23:12
Jeg blir gjerne med.  :) Håper at vi kan ha mindre grupper med 6 om gangen, for mest mulig utbytte, og heller flere dager.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: TSfredag 27. september 2013, klokken 23:45
Sitat fra: Cato76 på torsdag 26. september 2013, klokken 14:35
Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.

Jeg har motatt et tilbud fra NAF angående sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs) på øvingsbanen i Skien.  

Utdrag fra tilbudet:
"Kjørekurs i regi av NAF er i stor grad deltagerstyrt. Gjennom opplevelser på banen, oppgaver, diskusjoner, kommer deltagerne frem til egne konklusjoner, sammen med kursleder.

Kjørekurs NAF Øvingsbane gir opplevelser og ettertanker om førerens betydning for trafikksikkerheten. Fokus på førers evne til å oppfatte riktig, gjøre presise valg og god kjøreteknikk bidrar til at deltagerne motiveres til å innta en mer bevisst kjørestrategi på veg.

Deltagerne blir kjent med sin bil og dens elektroniske systemer. De opplever hvordan bilensførerstøttesystemer virker, hvordan dette kan endre risikoen for skader og hvordan fører kan bidra til å forsterke eller forstyrre førerstøttesystemene.

Varighet og pris:
Kurset har en varighet på 4 timer, og enhetsprisen er 1990 kr/person, dette inkluderer følgende:
•   Både teoretisk og praktisk kursgjennomføring
•   Kursmatriell
•   Planlegging
•   Instruktører
•   Baneleie/kurslokaler
•   Evaluering

Deltagerne kjører egne biler. Det er to deltagere i hver bil. Deltagerne kommer med hver sin bil, og det veksles mellom disse to bilene, når det er eiers tur til å kjøre.

Kurssted:
Kurset holdes ved NAF Øvingsbane Skien

Antall deltagere pr kurs
Minimum antall deltagere er seks personer. Maksimum deltagere er avhenhig av hvilken bane kurset kjøres på. Det er maksimum 10 deltagere (5 biler) pr instruktør.

Ved aksept av tilbud
Ved aksept av dette tilbudet, ber vi om tilbakemelding på antall deltagere,  uke nr. dere ønsker kurset gjennomført.


Er det noe interesse for TOC medlemmer eller andre TMS eiere her på forumet?

Jeg lodder stemningen her og vurderer om jeg tar kontakt igjen med NAF dersom vi blir mange nok.


Bra tiltak. 
Dette er av interesse , med mindre det blir et tilsvarende opplegg nærmere Oslo.
Det er fint at dere tar inteniativ til dette uten å vente på TOC, da det er noen mer grunnleggende saker som blir prioritert av styret i disse dager.

Hva med å finne frem til flere baner med datoer og lage en avstemning med påfølgende påmelding ?
Så blir det flere lokale arrangement før kulda tar skikkelig tak..
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: Wenchemandag 30. september 2013, klokken 01:45
Tror det kan være lurt å legge ut "Glattkjøringskurs" som egen tråd under Model S  :) Det er nok flere enn meg som titter innom TOC, relativt sjeldent  ???
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: atledreiertorsdag 10. oktober 2013, klokken 12:23
Forøvrig er det ingen problem å få leid gokartbanen på Reve for litt kjøretrening. 400,- per bil for en søndag. Nå er det for sent i år, men sesongen starter april/mars, så kanskje det går an å få kjørt inn sommerdekkene til våren? Kan godt være behjelpelig med baneleie om ønskelig, selv om jeg ikke har Tesla (ennå)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: atledreierfredag 11. oktober 2013, klokken 19:52
Det blir kjøring på Reve mandag 14.10 klokken 1630 og utover. hadde vært gullfint å sett en Tesla utpå! :-)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: erotmandag 18. november 2013, klokken 19:58
Kunne veldig gjerne tenke meg å prøve den på bane selv for å bli skikkelig kjent med den og hvordan den oppfører seg på grensen. Dessverre kan man ikke kjøre den som en banebil ift motorkraft, men om man begrenser pådraget litt så får man i alle fall testet kjøreegenskapene. Autocar klarte ikke en gang en hel runde på en kort bane før elektronikken satte ned foten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: mr.rs4tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:20
Er det noen oppdateringer her :-)
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: P85Dmandag 23. februar 2015, klokken 06:34
Om man vil lære seg å kjenne bilen på glatt føre, kan Hebbes anbefales:
https://www.facebook.com/solevannet

Har ikke testet elbil der, men har vært der ett par ganger og det er utrolig moro selv med piggfrie dekk.
Tittel: Sv: Klubbaktivitet: Banekjøring
Skrevet av: turfsurfmandag 23. februar 2015, klokken 06:45

Sitat fra: P85D på mandag 23. februar 2015, klokken 06:34
Om man vil lære seg å kjenne bilen på glatt føre, kan Hebbes anbefales:
https://www.facebook.com/solevannet

Har ikke testet elbil der, men har vært der ett par ganger og det er utrolig moro selv med piggfrie dekk.

Isbanekjøring er veldig morro og veldig lærerikt. Jeg var med Audi en gang, fikk kjøre S4 med ispigg. Det de sa da var at ispigg ga på det underlaget omtrent samme feste som vanlige piggdekk på snøføre.

Uansett, hadde vært veldig fint å fått en dag på isbane med Tesla D. Men man trenger traktor!