Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: DonPedro på onsdag 10. april 2013, klokken 17:02
Et forsøk på å anslå hvor lang tid det tar å få levering, basert på status 31.03.2013:
Totalt antall som venter i kø: 10.650
Antatt kanselleringsrate: 10%
Produksjonstakt: 500/uke
Tid til alle i køen har blitt produsert: 19 uker og 1 dag, det vil si 12. august 2013
Hvis det tar 6 uker å shippe til Norge vil en nordmann som bestilte 31.03. få bilen i slutten av september
MEN, dette var ikke helt realistisk, for det forutsetter at Tesla prioriterer alle ordre helt likt. Vi vet at leveringstiden i USA er 2-3 måneder nå til dags. Hvis vi forutsetter at den skal fortsette å være det, så vil en del nybestillinger i USA snike i køen foran en europeer som bestilte 31.03. Vi kan anta 1000 nybetillinger i måneden i USA. I så fall vil rundt 4000 amerikanere snike seg inn i køen sammen med vår norske venn fra 31.03. Da tar det to måneder ekstra, slik at bilen blir ferdig i midten av oktober og leveres rundt 1. desember.
Her kan andre faktorer slå inn. Hvis Tesla klarer mer enn 500 biler i uka kommer min bil raskere. Det samme skjer hvis det blir mindre enn 1000 bestillinger i måneden (etter kanselleringer) i USA (men dette kan også slå den andre veien). Det kan også hende at Tesla vil fortsette å prioritere Norge fremfor EU også for kommende produksjonsserier, selv om vi ikke vet noe om det.
Basert på dette kan man kanskje tenke at levering i november er realistisk for en bil bestilt i løpet av de siste månedene?
---- Update ----
Fant denne meldingen som sier at 40% av produksjonen skal gå til EU: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7440.msg82449.html#msg82449 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7440.msg82449.html#msg82449)
Da kan man sette opp et annet regnestykke. Hvis det er ca. 4000 reservasjoner totalt i EU og 200 biler i uka blir produsert for dette markedet, så tar det 20 uker før vi får bilen. I så fall er vi tilbake på levering i månedsskiftet september/oktober. 8)
Jeg har basert tallene i analysen på OP her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15576-Tesla-Reservations-Model-and-Demand-Generation (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15576-Tesla-Reservations-Model-and-Demand-Generation))
PS: Estimatene over gjelder en bil med nummer på rundt 3000-3200. Levaranser med lavere nummer vil med 200-i-uka-modellen anslås til leveranse en uke tidligere pr. 200 nummeret er lavere. For veldig lave nummer gjør jo Tesla et krafttak nå, så der blir det annerledes.
Og så spørs det jo hvordan de velger å sende bilene over hit.
- En forsendelse pr uke med 200 biler til EU
- En forsendelse pr mnd med 800 biler til EU
- Separat forsendelse til Norge (disse vil vel i tilfelle neppe bli ukentlige)
- André alternativer??
Jeg ser det har vært nevnt i andre tråder spesialskip (RoRo?), men dette kan jeg ingenting om. Går det for eksempel ukentlige båter med andre amerikanske biler som Tesla kan kjøpe plass på?? Regner med det er en del transport av biler frem og tilbake mellom Europa og USA. Det går jo en del Volvoer, Mercedeser etc på amerikanske veier.
Jeg håper å motta bilen vår (P3144) før de åpner kontor/servicesenter her i Stavanger, slik at jeg kan hente bilen i Oslo og starte med en god langtur. Tesla hurtigladere er nok ikke på plass da, så det blir vel kanskje en lang pause på veien. Regner med å kjøpe 60, og ikke 85 batteri.
Jeg har ikke sett noe konkret info om dette, selv om jeg også har sett spekulasjon om roro-skip. Det som er sikkert er at biler kan fraktes i alt fra en container som tar f.eks. 4 biler og sendes med vanlig containerfrakt, til en Roll On/Roll Off (roro) som tar 4000-8000 biler i slengen. Mitt inntrykk er at roro-båtene går i skytteltrafikk på faste ruter - om det er økonomisk eller engang mulig å få en "chartertur" vet jeg ikke.
Det Tesla trenger fremover er steady frakt av ca 200 biler i uken til Europa. Dette er litt krøkkete, for en rundreise tar 6-7 uker inkludert lasting og lossing, og da hadde det vært ideelt å ha et fartøy i skytteltrafikk med kapasitet på 1200-1400 biler. Men det virker som kapasiteten er fra 4000 biler og oppover nå til dags. Kan det være lønnsomt å kjøre et sånt fartøy i skytteltrafikk på kun 1/3 kapasitet? Aner ikke jeg. Alternativet - å sende enkeltcontainere - er heller ikke spesielt økonomisk. Det finnes kombinerte bil- og containerskip, som kanskje kunne tatt en del containere som nyttelast ved siden av bilene. Men hvor mye containere det går fra Los Angeles til Rotterdam (eller Drammen!) er usikkert, og de har nok allerede temmelig billig frakt.
Amerikanske biler produseres stort sett i området rundt Detroit, og shippes vel til Europa via havner på øst-kysten. Så det er neppe så mange muligheter til å kombinere med dem.
Så dette har nok DHL eller hvem nå enn Tesla setter dette til klødd seg en god del i hodet over. :)
---- Update ----
Fant denne linken: http://www.shipoverseas.com/blog/2011/07/roro-shipping-vs-container-shipping-whats-the-difference/
Det virker som om det går en roro-båt for biler i "stykkgods" mellom Long Beach i California og Tyskland. Det gir mening, for det er sikkert masse biler som sendes fra Tyskland til California. I så fall burde det passe ypperlig (og være nokså billig) å få det fartøyet til å gå innom Drammen eller Rotterdam på vei tilbake til Tyskland for å slippe av Teslaer. Dette høres for meg ut som en sannsynlig løsning. I så fall tror jeg vi skal forvente ladninger på 1000-1500 biler i slengen. Om vi skal spekulere fritt (drømme!) kan vi tenke at de kanskje sender en ren Norge-ladning først, og så en ladning for EU etterpå. I så fall slipper de unna med ett anløp og én tollbehandling på hver tur.
Interessant opplysning på kvartalsfremleggingen i natt: De regner med at salget i 2. kvartal går ned til 4500 fordi en del biler som er ferdigprodusert vil være i transitt til Europa.
Salget ligger på ca. 5000 i måneden (4.900 første kvartal, 21.000 for hele året). Det vil si at 500 biler produsert i juni og som de ellers hadde rukket å levere i USA skal være på vei til Europa. Dette tilsier at de første EU-bilene må være ferdige før ca. 10. juni. 3 ukers seiletid tilsier dermed at de første bilene kan leveres i Norge tidlig i juli.
Sitat fra: DonPedro på torsdag 09. mai 2013, klokken 11:37
Interessant opplysning på kvartalsfremleggingen i natt: De regner med at salget i 2. kvartal går ned til 4500 fordi en del biler som er ferdigprodusert vil være i transitt til Europa.
Salget ligger på ca. 5000 i måneden (4.900 første kvartal, 21.000 for hele året). Det vil si at 500 biler produsert i juni og som de ellers hadde rukket å levere i USA skal være på vei til Europa. Dette tilsier at de første EU-bilene må være ferdige før ca. 10. juni. 3 ukers seiletid tilsier dermed at de første bilene kan leveres i Norge tidlig i juli.
Deromkring ja. 500 biler tar bare en uke å produsere, så om de begynner i starten av juni går det fint det. Spørsmålet er da om 500 biler er alle EU Signature-modellene, eller om det bare er biler til Norge. I så fall kommer både R-reservasjonene og tidlige P-reservasjoner i første ladning. P1088 i første ladning er vel dog litt mye å håpe på ;)
De ligger litt under 500/uke i produksjon nå - det var noe de nådde i noen uker i Q1 ved hjelp av overtid og ekstrahjelp. I Q2 har de sagt de skal produsere 5000 biler, og på 13 arbeidsuker er det faktisk under 400/uke.
De har sagt at de planlegger å bruke 40-50% av kapasiteten på EU-produksjon. Det blir ca. 200/uke i snitt.
Det er uklart om dette vil gjelde fra starten av, eller om de vil legge om all produksjonen til EU-biler. Hvis jeg forstår logikken på en fabrikk litt, så er det om å gjøre å ikke hele tiden ha brå omlegginger, men heller ha jevne strømmer. Basert på den logikken vil jeg tro at de kjører US og EU parallelt fra starten.
Av samme grunn ville jeg tro at de kjører alle Sigs først, og så starter på vanlige biler. Så ja, P1088 er en stretch. :)
Bilene lastes i kontainere ( 4Stk) og sendes fortløpende til Europa- det er mange avganger per uke og 200 biler er antakelig intet volumproblem. For Tesla-organisasjonen er det best med kontinuerlig strøm av biler- både økonomisk men først og fremst mtp utlevering.
Info om kontainertransport har kommet flere ganger fra Tesla. Reisetiden over Atlanteren er ca 5-6 uker ;)
(http://s12.postimg.org/whfe8gsj1/LA_drammen.jpg)
Sitat fra: DonPedro på mandag 13. mai 2013, klokken 00:53
(http://s12.postimg.org/whfe8gsj1/LA_drammen.jpg)
Hvordan ser tilsvarende regnestykke ut dersom de laster kontainerne på tog til østkysten og shipper dem derfra?
Det er en cool kalkulator. 8)
Jeg tror ikke eksisterende shippingselskaper som California shipping gjør det like raskt, bla. fordi de anløper flere havn før de omsider havner i Drammen, eks Rotterdam, Bremerhafen eller Hamburg, Gøteborg ol.
Veteranbilen min som kom for 10 år siden tok 5(-6) uker- jeg tror skipene bruker den samme tiden nå (dette har jeg også lest nylig). Direkte Ro-ro går sikert raskere men da kan Tesla samle 40 produksjonsdager før båten nærmer seg full- det har de vel knapt råd til (og vi har ikke lyst å vente så lenge).
Et containerskip tar like mange biler- gevinsten er de regelmessige avgangene hvor små porsjoner (200/uke- eller eks 48/båt) kan sendes avgårde og distribueres i Europa med eksisterende infrastruktur. Dette er også mere hensiktsmessig for Teslas salgsapparat- som sikkert er tungt nok å dra igang- jobbutlysningene i Bergen og Trondheim var ikke for så lenge siden- folk må ansettes og opplæres også . At skipsturen tar ca. 10 dager lengre enn korteste veien er der en marginal pris å betale.
Audien jeg fikk fra Texas i 2008 brukte 5 uker.
Det var Ro-Ro.
Vi får bedre estimater når de er igang med eu produksjonen og hvordan den går iforhold til planlagt. De sa også at vi får bedre datoer når det nærmer seg. De klarer jo ikke å levere mange biler per dag heller.
Den viktigste faktoren for når vi får bilene blir hvor mange som har hoppet av ved finaliseringen. Det er rimelig å anta at det produseres 200 biler i uken fra 0106- først 500 Sig, deretter ymse (blir sikkert ikke så mange) med spes rettigheter og dernest oss vanlige. Blir enkel matematik å regne på når bilen kommer.
Jeg har lest her at noen regnet med 10% frafallere- har vi noen sikre(re) data der?? For mitt vedkommende blir det i såfall en uke fra og til (P1547) mens det blir 2 uker for de sist ankomne.
Min bil produseres omtrent uke 33 og ankommer Drammen omtrent uke 38. For P3200 kan man legge på 8 uker dvs uke 41 og 46.
Jokerfaktoren blir om Nordmenn foretrekkes foran andre reservasjonsholdere i Europa og om produksjonen blir høyere enn 200/uke. Sistnevnte tror jeg ikke på -førstnevnte muligens 8)
Spørsmålet er om Tesla Norge er forberedt og i stand til å klargjøre så veldig mange biler i uka, er en del arbeid med det sånn eg har forstått det...
Sitat fra: Martinique på mandag 13. mai 2013, klokken 15:34
Spørsmålet er om Tesla Norge er forberedt og i stand til å klargjøre så veldig mange biler i uka, er en del arbeid med det sånn eg har forstått det...
Tipper de sender over en hel delegasjon med Tesla ansatte for å hjelpe med å klargjøre biler, frem til det roer seg. Men papirarbeidet må vel løses lokalt.
Sitat fra: Martinique på mandag 13. mai 2013, klokken 15:34
Spørsmålet er om Tesla Norge er forberedt og i stand til å klargjøre så veldig mange biler i uka, er en del arbeid med det sånn eg har forstått det...
Det er nettopp pga dette jeg ikke tror de norske kundene kan bli foretrukket de andre europeiske reservasjonsholdere- I såfall stemmer mitt regnskap- ihvertfall omtrent (og desverre)
Det er kanskje heller ikke enkelt å få skipskapasitet USA- EU. Husk at BMW produserer 276.000 X-serie i USA hvorav 70% blir sendt til Europa. Mercedes produserer ca. 186.000 biler med omtrent samme eksport %. I tillegg kommer amerikanske biler. Altså er vel båtene maksimalt utnyttet begge veier?
Sitat fra: Mobileum på mandag 13. mai 2013, klokken 17:43
Det er kanskje heller ikke enkelt å få skipskapasitet USA- EU. Husk at BMW produserer 276.000 X-serie i USA hvorav 70% blir sendt til Europa. Mercedes produserer ca. 186.000 biler med omtrent samme eksport %. I tillegg kommer amerikanske biler. Altså er vel båtene maksimalt utnyttet begge veier?
Tror ikke det- i California er det ikke så mye bilindustri- MB og BMW sender vel fra Østkysten- med andre ruter og shippingselskaper- det er mer blandet kost fra vestkysten- med en del veteranbiler som sendes hit. Biler dør ikke frivillig der -de må eksporteres for å skaffe plass til nye 8)
Jeg tror ikke det er noe kapasitetsproblem med 200 biler per uke.
For å bidra litt til spekulasjonene rundt antall bestilte biler og levering.
Nå etter min bestilling har det dukket opp link til faktura på "My Tesla".
Her fremkommer det nå at reservasjonsbeløpet er konvertert til "Depositum for Model S"
Det som kan være interessant er fakturanummeret.
I mitt tilfelle er det 6700000501.
Jeg antar at jeg dermed er nr 501 som har lagt inn bestilling i Norge :)
Smart tanke... Ikke la mediene tolke den! :)
Jeg fikk faktura 24.04.13, da med dette nr: 6700000223
Tipper det nr betyr du er #501 som har fått faktura og meg #223.
Altså at en god del sitter på gjerdet når det gjelder finialize. Burde være ca 1500 bestillinger i Norge nå og alle skal ha fått den røde knapp såvidt jeg kan lese meg til.
Mitt fakturanummer er tidlig på 400-tallet. Må nok justere ned antall reservasjoner kraftig dersom det er tilfelle at dette er antall reservasjoner i Norge... :o På en annen side er det registrert 232 brukere på forumet som har fått finalize knappen. Er virkelig ca halvparten av TMS reservasjonsholdere registrert her på forumet???
fakturanr 6700000671, og registrert faktura 10 mai
Når jeg prøvekjørte sammen med Alex i Tesla, fortalte han meg at de vil rampe opp produksjon mot Europa gradvis. Dette for å redusere risikoen i tilfelle det oppstår feil eller problemer i startfasen, slik jeg forsto det. Dette er jo kjekt for de som reserverte veldig tidlig og fortjent nok får sole seg litt ekstra i glansen "alene", mens jeg som reserverte for 8 md siden nok må se langt etter leveranse i august:-)
Fakturanr. 6700000596, registrert 09.05.2013.
faktura nr 6700000017 reg 31/jan.
Venter fortsatt på delivery knapp. Den skal komme ca 1 mnd før delivery. Håper på uke 27/28, i så fall delivery knapp i beh av juni, skulle man tro
Foreslår ny tråd når delivery knappene dukker opp for å holde oversikten
Delivery-knapp!? Nok knapper nå vel...
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 14. mai 2013, klokken 13:30
fakturanr 6700000671, og registrert faktura 10 mai
Er dette fakturanummeret mtp 31000 kr- eller har dere fått faktura i samband med finaliseringen?
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. mai 2013, klokken 14:56
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 14. mai 2013, klokken 13:30
fakturanr 6700000671, og registrert faktura 10 mai
Er dette fakturanummeret mtp 31000 kr- eller har dere fått faktura i samband med finaliseringen?
Faktura for depositum (31 000,-)
6700000116 datert 4. april.
jeg fikk faktura nr 767 med dato 13.05.12 :)
På Mytesla står det nå: Din Model S er nå i produksjon på Teslafabrikken
Dette er vel feil?
Mitt fakturanr for depositumet er 6700000774
Ved bestillingen er det antydet levering SEP-OKT.
Skal ikke bilene lokaltilpasses på senteret i Holland?
Jeg tror det er kun de som har meldt seg på rundt julen som har fått fakturanummer- mange av oss betalte til en konto i Amerika- jeg tror ikke vi har fått dette nummeret- det ville forklare de lave nummerene ettersom det var påmeldt omtrent 800-1000 før den norske kontoen kom.
De norske bilene leveres direkte hit. De andre europeiske til Nederland for ferdigmontasje. Dette for å unngå importttollen (som Norge ikke har)
Jeg leste følgende på "Teslamotorsclub":
Finalized P486 in Austria
Delivery.estimate. Oct - Nov.
Dette må vel bety at Norge er betydelig prioritert når det gjelder levering?
Havebigfun. Faktura nr er akkurat det, hvilken rekkefølge du har kjørt finalize. Da først lages fakturaen på de 31.000,-
Sitat fra: Lanber på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:14
Havebigfun. Faktura nr er akkurat det, hvilken rekkefølge du har kjørt finalize. Da først lages fakturaen på de 31.000,-
Jeg skjønner- jeg bare finner ikke noe slik nummer i mine papirer. Kan hende jeg leter feil sted. Jeg signerte 2304 og burde fått denne fakturaen. Beløpet er anført uten nummer hos meg. ???
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. mai 2013, klokken 17:56
De norske bilene leveres direkte hit. De andre europeiske til Nederland for ferdigmontasje. Dette for å unngå importttollen (som Norge ikke har)
Vet vi dette eller tror/håper vi dette?
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:19
Sitat fra: Lanber på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:14
Havebigfun. Faktura nr er akkurat det, hvilken rekkefølge du har kjørt finalize. Da først lages fakturaen på de 31.000,-
Jeg skjønner- jeg bare finner ikke noe slik nummer i mine papirer. Kan hende jeg leter feil sted. Jeg signerte 2304 og burde fått denne fakturaen. Beløpet er anført uten nummer hos meg. ???
Trykk på "invoice", da får du opp hele fakturaen. Jeg har fakturadato 26.april og fikk nr. 6700000263
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:19
Sitat fra: Lanber på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:14
Havebigfun. Faktura nr er akkurat det, hvilken rekkefølge du har kjørt finalize. Da først lages fakturaen på de 31.000,-
Jeg skjønner- jeg bare finner ikke noe slik nummer i mine papirer. Kan hende jeg leter feil sted. Jeg signerte 2304 og burde fått denne fakturaen. Beløpet er anført uten nummer hos meg. ???
Gå inn på my Tesla, bla ned til bilen du har bestilt, klikk på invoice og se øverst i høyre hjørne på fakturaen. Der tipper jeg det står er fakturanummer?
Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:25
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. mai 2013, klokken 17:56
De norske bilene leveres direkte hit. De andre europeiske til Nederland for ferdigmontasje. Dette for å unngå importttollen (som Norge ikke har)
Vet vi dette eller tror/håper vi dette?
Dette vet vi - diskutert opp og ned i samband med Elons besøk i Oslo.
Ellers fant jeg min faktura nå 278 8)- det må være allergien :o
Takk for hjelpen
Min Tesla Model S er i produksjon på fabrikken.
Du verden...her går det unna... P3349 ;D
Sitat fra: stianrod på onsdag 15. mai 2013, klokken 02:55
Min Tesla Model S er i produksjon på fabrikken.
Du verden...her går det unna... P3349 ;D
Jeg har samme melding på Mytesla. Men dette kan umulig være riktig hvis vi sammenholder med tidligere artikler om produksjonsplanen? Er det en oversettelsesfeil fra Tesla Norge?
Sitat fra: Sveinal på onsdag 15. mai 2013, klokken 10:27
Sitat fra: stianrod på onsdag 15. mai 2013, klokken 02:55
Min Tesla Model S er i produksjon på fabrikken.
Du verden...her går det unna... P3349 ;D
Jeg har samme melding på Mytesla. Men dette kan umulig være riktig hvis vi sammenholder med tidligere artikler om produksjonsplanen? Er det en oversettelsesfeil fra Tesla Norge?
Jeg aner ikke. Selve produksjonen på båndet tar vel en liten uke. Men den ligger inne i systemet på fabrikken kanskje? Eller kanskje delene til chassiset er i stemplingsmaskinen.
Håper nesten ikke bilen kommer for fort heller. Må ha litt tid å skrape sammen alle pengene også... ;)
Sitat fra: Sveinal på onsdag 15. mai 2013, klokken 10:27
Sitat fra: stianrod på onsdag 15. mai 2013, klokken 02:55
Min Tesla Model S er i produksjon på fabrikken.
Du verden...her går det unna... P3349 ;D
Jeg har samme melding på Mytesla. Men dette kan umulig være riktig hvis vi sammenholder med tidligere artikler om produksjonsplanen? Er det en oversettelsesfeil fra Tesla Norge?
Jeg tror de har byttet litt frem og tilbake med hvorvidt teksten er 'er i produksjon' eller 'sendt til fabrikken'. Realiteten er val at dette er en gradvis prosess: Straks ordren er i fabrikkens datasystem så bestilles det samtidig deler fra underleverandører og egen produksjon av batteripakker, motor etc. er kanskje alt igang. Disse delene er nok ikke allerede øremerket for vår bil, men den er tatt hensyn til i logistikken.
Produksjon av karosseri og montering av selve bilen skjer nok bare noen dager før den er klar for transport.
Hei,
Jeg er fersk som rykende boller her på forumet ( be gentle :) ). Rimelig sikker på at jeg skal bestille meg en Tesla S. Antakelig bestille i høst og få levert på våren 2014 eller er det for håpefullt? )
Kan noen forklare gangen fra bestilling til levering for meg? Hovedtrekkene liksom? Eller er det for omfattende kanskje..
Mvh
Jon
1. Gå inn på Teslamotors.com
2. Klikk reserver.
3. Fyll ut informasjonen de ber om.
4. Betal regningen på 31'000kr i depositum
5. Vent på finalize knapp.
5b. Lek deg masse i Design Studio og på forumet.
6. Få finalize knapp, trykk på den.
7. Fyll ut informasjonen de ber om.
8. Trykk fullfør og finn ut at prisen ble lavere enn du trodde siden du har betalt inn depositum, vurder en pakke til.
9. Be om å få lagt til en ekstra pakke.
10. Vente på bilen og informer kjerringa om kjøpet.
11. Betale for bilen.
12. Motta bilen.
Sitat fra: jsu224 på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:44
Hei,
Jeg er fersk som rykende boller her på forumet ( be gentle :) ). Rimelig sikker på at jeg skal bestille meg en Tesla S. Antakelig bestille i høst og få levert på våren 2014 eller er det for håpefullt? )
Kan noen forklare gangen fra bestilling til levering for meg? Hovedtrekkene liksom? Eller er det for omfattende kanskje..
Mvh
Jon
Hei, velkommen!
Hovedtrekket er at du kan gjøre alt fra spekking via reservasjon til fullføring (finalize) og så signering av kontrakt på nett.
Du starter med å opprette en bruker på "My Tesla", og der kan du leke deg med design-verktøyet og spekke flere virtuelle biler om du ønsker. Den videre gangen (reservasjon osv) kommer naturlig derfra.
Og du kan gjøre det fra PC, nettbrett og smarttelefon. Når du kommer til finalize får du spesifikke epostadresser og telefonnumre du kan bruke om du ønsker å snakke eller maile Tesla om bestillingen din. Lykke til og god fornøyelse :)
Sitat fra: laumb på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:46
10. Vente på bilen og informer kjerringa om kjøpet.
11. Betale for bilen.
12. Motta bilen.
Hæ? Trodde "informer kjerringa" kom til slutt i punkt 12 jeg :)
Sitat fra: jsu224 på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:44Jeg er fersk som rykende boller her på forumet ( be gentle :) ). Rimelig sikker på at jeg skal bestille meg en Tesla S. Antakelig bestille i høst og få levert på våren 2014 eller er det for håpefullt? )
Akkurat nå ser det ut til at de klarer å redusere køene, så det behøver ikke være håpefullt. Men det kan være greit å følge litt med, for det skjer mye akkurat nå som sannsynligvis vil øke etterspørselen (og dermed muligens ventetid). Ikke minst er det sannsynlig at det vil komme en ny bølge av bestillinger i Norge når de første bilene begynner å rulle på veiene her i juli.
Om du kan avse (midlertidig) depositumet på 31.000, så ville jeg kanskje lagt inn bestillingen i løpet av 3. kvartal. Du kan alltids få tilbake pengene om du ombestemmer deg, og om du får en leveringstid som er tidligere enn du hadde tenkt kan du be om å få utsette kjøpet (altså slippe folk foran deg i køen).
Sitat fra: laumb på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:46
1. Gå inn på Teslamotors.com
2. Klikk reserver.
3. Fyll ut informasjonen de ber om.
4. Betal regningen på 31'000kr i depositum
5. Vent på finalize knapp.
5b. Lek deg masse i Design Studio og på forumet.
6. Få finalize knapp, trykk på den.
7. Fyll ut informasjonen de ber om.
8. Trykk fullfør og finn ut at prisen ble lavere enn du trodde siden du har betalt inn depositum, vurder en pakke til.
9. Be om å få lagt til en ekstra pakke.
10. Vente på bilen og informer kjerringa om kjøpet.
11. Betale for bilen.
12. Motta bilen.
Jeg kjenner at jeg liker svaret ;D
Punkt 10 har jeg allerede gjort unna..dvs jeg venter på bilen selv om jeg ikke har bestilt og har informert kjerringa ( dog ikke at prisen blir 660' istedet for 600'.... :o )
Hei, velkommen!
Hovedtrekket er at du kan gjøre alt fra spekking via reservasjon til fullføring (finalize) og så signering av kontrakt på nett.
Du starter med å opprette en bruker på "My Tesla", og der kan du leke deg med design-verktøyet og spekke flere virtuelle biler om du ønsker. Den videre gangen (reservasjon osv) kommer naturlig derfra.
Og du kan gjøre det fra PC, nettbrett og smarttelefon. Når du kommer til finalize får du spesifikke epostadresser og telefonnumre du kan bruke om du ønsker å snakke eller maile Tesla om bestillingen din. Lykke til og god fornøyelse :)
[/quote]
Får man spekket/flere valgmuligheter etc hvis man lager bruker? I forhold til bare å bruke designstudio slik det fremstår på websiden?
Sitat fra: jsu224 på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:29
Får man spekket/flere valgmuligheter etc hvis man lager bruker? I forhold til bare å bruke designstudio slik det fremstår på websiden?
Ja. Da får du lagret spekken(e) din(e) osv.
Fikk e-post fra Ferdinand i dag:
"Litt oppdatert informasjon:
- Levering: De aller første Tesla Model S (signature) ankommer Norge i løpet av juli. Disse planlegges levert i august. Det er foreløpig INGEN som har fått bekreftet dato eller uke. Det eneste vi vet er at bilene kommer ihht tidsplanen som er kommunisert og de første bilene som kommer er signaturbilene. Det er mange rykter om at biler skal komme i mai, i juni osv. Dette medfører ikke riktighet. Det kommer en båt til Norge i juli, Norge blir således det første markedet i Europa som får sine biler."
Da er det bare å vente i spenning!
Off topic:
Jeg har også funnet ut at de som skal prosjektere,bygge og sette i drift SC "håper" at de skal være klare til utgangen av august. Oslo -Stocholm er ikke på denne listen ( mulig det er de svenske som står for utbygging her), men Oslo - Stavanger kommer samtidig med de andre.
Fikk #957 i dag 20 mai.
Nærmer seg mao 1000 finalized, hvis man kan lese det ut av faktura nummeret.
Du har vel ikke fått faktura for selve bilen ennå?
Sitat fra: glaserud på mandag 20. mai 2013, klokken 14:04
Du har vel ikke fått faktura for selve bilen ennå?
Nei, men når man har signert papirene blir det laget en faktura for depositumet som vises på MyTesla siden.
Ah, OK. Har min via Ferdinand, så ser ikke det der.
Sitat fra: mrm på mandag 20. mai 2013, klokken 13:55
Fikk #957 i dag 20 mai.
Nærmer seg mao 1000 finalized, hvis man kan lese det ut av faktura nummeret.
Jeg sliter med å se fakturanummeret på fakturaen. Jeg går ut i fra at fakturaen er det samme som "Bestillingsskjemaet"?
Sitat fra: jsu224 på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:27
Sitat fra: laumb på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:46
1. Gå inn på Teslamotors.com
2. Klikk reserver.
3. Fyll ut informasjonen de ber om.
4. Betal regningen på 31'000kr i depositum
5. Vent på finalize knapp.
5b. Lek deg masse i Design Studio og på forumet.
6. Få finalize knapp, trykk på den.
7. Fyll ut informasjonen de ber om.
8. Trykk fullfør og finn ut at prisen ble lavere enn du trodde siden du har betalt inn depositum, vurder en pakke til.
9. Be om å få lagt til en ekstra pakke.
10. Vente på bilen og informer kjerringa om kjøpet.
11. Betale for bilen.
12. Motta bilen.
Jeg kjenner at jeg liker svaret ;D
Punkt 10 har jeg allerede gjort unna..dvs jeg venter på bilen selv om jeg ikke har bestilt og har informert kjerringa ( dog ikke at prisen blir 660' istedet for 600'.... :o )
Flere som har gått i denne "fella". Min også kosta 600' ovenfor kjerringa, mens papirene sier 695'. Den tid den sorg om hun skjønner det... ;)
Fikk telefon fra tesla i dag! De bekreftet levering til meg september har nr 2659. Spurte om CHAdeMO adapter men de visste heller ikke . Mener det var justin jeg snakket med.
Sitat fra: frskby på mandag 20. mai 2013, klokken 16:49
Sitat fra: jsu224 på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:27
Sitat fra: laumb på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:46
1. Gå inn på Teslamotors.com
2. Klikk reserver.
3. Fyll ut informasjonen de ber om.
4. Betal regningen på 31'000kr i depositum
5. Vent på finalize knapp.
5b. Lek deg masse i Design Studio og på forumet.
6. Få finalize knapp, trykk på den.
7. Fyll ut informasjonen de ber om.
8. Trykk fullfør og finn ut at prisen ble lavere enn du trodde siden du har betalt inn depositum, vurder en pakke til.
9. Be om å få lagt til en ekstra pakke.
10. Vente på bilen og informer kjerringa om kjøpet.
11. Betale for bilen.
12. Motta bilen.
Jeg kjenner at jeg liker svaret ;D
Punkt 10 har jeg allerede gjort unna..dvs jeg venter på bilen selv om jeg ikke har bestilt og har informert kjerringa ( dog ikke at prisen blir 660' istedet for 600'.... :o )
Flere som har gått i denne "fella". Min også kosta 600' ovenfor kjerringa, mens papirene sier 695'. Den tid den sorg om hun skjønner det... ;)
Det samme her, heilt til P+ kom hadde eg ikke inforimert kona om den 'nøyaktige' prisen sjølv om det var finalized.:-P men p+ gjorde at eg ombestemte meg og fekk (kjipt men ok) endret til standard. Så da slipper eg fortelle at bilen et par uker var 80k dyrere enn eg hadde fortalt... No sitter eg detimot og angrer litt på at eg endret fra p til standard... Jaja;-) familiefreden er på litt tryggere grunn i det minste.
Synes virkelig at man skulle kunne velge + understell på standard. Den er godt nok motororisert, og alle er vel enige i en _generell_ betraktning om at oppgraderinger man bør prioritere foran mer motorkraft er bremser og understell.
Nå har jeg valgt P og prøvekjøringen forteller meg at den i og for seg har veiholdning så det holder for min del, men ser ikke bort fra at jeg ville moderert meg til standard med pluss understell om det var mulig.
Sitat fra: Maartensommer på mandag 20. mai 2013, klokken 15:45
Jeg sliter med å se fakturanummeret på fakturaen. Jeg går ut i fra at fakturaen er det samme som "Bestillingsskjemaet"?
Nei, det er ikke det samme som bestillingsskjemaet.
Hvis du har signert papirene, vil du på MyGarage/MyTesla siden, under reservasjonsnummeret finne en link "invoice". Der finner du en norsk pdf faktura på reservasjonsbeløpet.
Sitat fra: RunarBT på mandag 20. mai 2013, klokken 18:46
Det samme her, heilt til P+ kom hadde eg ikke inforimert kona om den 'nøyaktige' prisen sjølv om det var finalized.:-P men p+ gjorde at eg ombestemte meg og fekk (kjipt men ok) endret til standard. Så da slipper eg fortelle at bilen et par uker var 80k dyrere enn eg hadde fortalt... No sitter eg detimot og angrer litt på at eg endret fra p til standard... Jaja;-) familiefreden er på litt tryggere grunn i det minste.
Jeg fikk nettopp bekreftelse på endring fra P til P+, så det er ennå ikke for sent å ombestemme seg ;)
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. mai 2013, klokken 19:54
Jeg fikk nettopp bekreftelse på endring fra P til P+, så det er ennå ikke for sent å ombestemme seg ;)
Før jeg evt ombestemmer meg til P+ vil jeg se noen seriøse tester som sier at P+ er vesentlig bedre enn P - det skal være verdt 60K for meg. I praksis blir det enda dyrere fordi 21" felgene snart er herpet :o... Regner med at jeg har en del uker på meg før det er for sent- det skal lages ihvertfall 1300-1500 euro-biler før det er min tur (#1547)
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. mai 2013, klokken 19:54
Sitat fra: RunarBT på mandag 20. mai 2013, klokken 18:46
Det samme her, heilt til P+ kom hadde eg ikke inforimert kona om den 'nøyaktige' prisen sjølv om det var finalized.:-P men p+ gjorde at eg ombestemte meg og fekk (kjipt men ok) endret til standard. Så da slipper eg fortelle at bilen et par uker var 80k dyrere enn eg hadde fortalt... No sitter eg detimot og angrer litt på at eg endret fra p til standard... Jaja;-) familiefreden er på litt tryggere grunn i det minste.
Jeg fikk nettopp bekreftelse på endring fra P til P+, så det er ennå ikke for sent å ombestemme seg ;)
Gratulerer! Blir nok morro :)
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:45
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:19
Sitat fra: Lanber på tirsdag 14. mai 2013, klokken 18:14
Havebigfun. Faktura nr er akkurat det, hvilken rekkefølge du har kjørt finalize. Da først lages fakturaen på de 31.000,-
Jeg skjønner- jeg bare finner ikke noe slik nummer i mine papirer. Kan hende jeg leter feil sted. Jeg signerte 2304 og burde fått denne fakturaen. Beløpet er anført uten nummer hos meg. ???
Gå inn på my Tesla, bla ned til bilen du har bestilt, klikk på invoice og se øverst i høyre hjørne på fakturaen. Der tipper jeg det står er fakturanummer?
Er ikke den fakturaen på kr 31.000.- bare en kopi av det beløpet som vi innbetalte for å prøvekjøre bilen i desember?
Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:09
Gratulerer! Blir nok morro :)
Får håpe det siden prisen nå spratt opp til 708k + vinterdekk ;)
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. mai 2013, klokken 22:19
Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:09
Gratulerer! Blir nok morro :)
Får håpe det siden prisen nå spratt opp til 708k + vinterdekk ;)
Høres ut som vi har ganske lik konfig da :)
Sitat fra: mrm på mandag 20. mai 2013, klokken 13:55
Fikk #957 i dag 20 mai.
Nærmer seg mao 1000 finalized, hvis man kan lese det ut av faktura nummeret.
#982, også idag
Reserverte 11.nov.
Betalte til US konto noen uker etterpå.
Er nummer P1693
Finalize 30.04
Fakturanummer 317
K.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Noen som vet om disse fakturanummerene er løpende for hele EU eller bare for Norge? Antar EU, men hadde vært kjekt å vite.
Fikk forøvrig 933 den 17. mai.
Sitat fra: Foleson på mandag 20. mai 2013, klokken 23:25
Noen som vet om disse fakturanummerene er løpende for hele EU eller bare for Norge? Antar EU, men hadde vært kjekt å vite.
Fikk forøvrig 933 den 17. mai.
Siden fakturaen er stilet fra Tesla Motors Norway, ville jeg anta at det er en norsk serie, og at de første sifferene "67" betyr "Norge".
Sitat fra: kjølholdt på mandag 20. mai 2013, klokken 17:45
Fikk telefon fra tesla i dag! De bekreftet levering til meg september har nr 2659. Spurte om CHAdeMO adapter men de visste heller ikke . Mener det var justin jeg snakket med.
Sier du det :D Da vil vel jeg også få Tesla på tunet i september tenker eg.... #2120 ;D
Sitat fra: kjølholdt på mandag 20. mai 2013, klokken 17:45
Fikk telefon fra tesla i dag! De bekreftet levering til meg september har nr 2659. Spurte om CHAdeMO adapter men de visste heller ikke . Mener det var justin jeg snakket med.
Ringte Tesla til deg for å bekrefte levering?
Sitat fra: kjølholdt på mandag 20. mai 2013, klokken 17:45
Fikk telefon fra tesla i dag! De bekreftet levering til meg september har nr 2659. Spurte om CHAdeMO adapter men de visste heller ikke . Mener det var justin jeg snakket med.
Neimen i svarte...
Gitt at:
Tesla produserer 400 biler pr. uke og 40% går til EU, dvs. 160 biler pr. uke.
#2659 leveres i september, si siste dag i i september
Jeg har #1791, altså 868 biler før
Med 4 uker i september (160 x 4 = 640), 4 uker i august (640) bør det bety levering i første halvdel av august.
Yikes!
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
Jeg klinte på pano tak og luftfjæring, disse 20k skal dekkes inn med 5k spart i måneden (Mai, Juni, Juli & August).
De bør ikke levere min noe særlig før September.
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
jada tesla ringte, men jeg hadde sendt en mail for et par uker siden, som de ikke hadde svart på og dermed fant de ut at de like godt kunne ringe til meg ;-)
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
Jeg klinte på pano tak og luftfjæring, disse 20k skal dekkes inn med 5k spart i måneden (Mai, Juni, Juli & August).
De bør ikke levere min noe særlig før September.
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Kjenner også på denne følelsen... Og hva med vinterdekk? Ser for meg at vi får et stygt tillegg her også :-\....
Vinterdekk er greit.
Vrenger av de originale sommerdekka og slenger gummi på de felgene.
Får knallpris på vinterdekk, så det er ikke noe problem.
Så får jeg heller bruke vinteren til å spare til noen kule 20/21" sommerhjul.
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:19
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
Jeg klinte på pano tak og luftfjæring, disse 20k skal dekkes inn med 5k spart i måneden (Mai, Juni, Juli & August).
De bør ikke levere min noe særlig før September.
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Kjenner også på denne følelsen... Og hva med vinterdekk? Ser for meg at vi får et stygt tillegg her også :-\....
Vinterdekk tipper jeg det vil være like greit å ordne med uavhengig av Tesla. I hvert fall er det plan A for min del. Så får heller gode kjøpsvilkår på vinterhjulpakke fra Tesla komme som en hyggelig overraskelse, når de en gang får ut slik informasjon.
Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:22
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:19
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
Jeg klinte på pano tak og luftfjæring, disse 20k skal dekkes inn med 5k spart i måneden (Mai, Juni, Juli & August).
De bør ikke levere min noe særlig før September.
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Kjenner også på denne følelsen... Og hva med vinterdekk? Ser for meg at vi får et stygt tillegg her også :-\....
Vinterdekk tipper jeg det vil være like greit å ordne med uavhengig av Tesla. I hvert fall er det plan A for min del. Så får heller gode kjøpsvilkår på vinterhjulpakke fra Tesla komme som en hyggelig overraskelse, når de en gang får ut slik informasjon.
Kjedelig å få bilen levert i mars på 21tommers sommerhjul..risikerer å ikke komme seg av parkeringsplassen på Alnabru en gang.. :-)
Sitat fra: jsu224 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:36
Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:22
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:19
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
Jeg klinte på pano tak og luftfjæring, disse 20k skal dekkes inn med 5k spart i måneden (Mai, Juni, Juli & August).
De bør ikke levere min noe særlig før September.
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Kjenner også på denne følelsen... Og hva med vinterdekk? Ser for meg at vi får et stygt tillegg her også :-\....
Vinterdekk tipper jeg det vil være like greit å ordne med uavhengig av Tesla. I hvert fall er det plan A for min del. Så får heller gode kjøpsvilkår på vinterhjulpakke fra Tesla komme som en hyggelig overraskelse, når de en gang får ut slik informasjon.
Kjedelig å få bilen levert i mars på 21tommers sommerhjul..risikerer å ikke komme seg av parkeringsplassen på Alnabru en gang.. :-)
Det er ikke en aktuell problemstilling for meg som får bilen i september :-)
Enig!
Pluss at det burde være en stor fordel å kjøpe de med bilen. Tenker selvsagt på mva. Kan fort spare 3-4k på å få de på denne måten.
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:41
Pluss at det burde være en stor fordel å kjøpe de med bilen. Tenker selvsagt på mva. Kan fort spare 3-4k på å få de på denne måten.
Dette fungerer bare om du får konkurranseutsatte priser for kompletthjul ved levering. Erfaringen tilsier at leverandørene tar seg godt betalt for slikt tilbehør slik at den bortfalte momsen havner hos Tesla og ikke i dine lommer.
Hovedfordelen av å kjøpe hjul direkte er at det ikke blir klyss med dekktrykkssensorene 8)
Vi er uansett nødt til å sammenligne prisene når de er klare ;)
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:50
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:41
Pluss at det burde være en stor fordel å kjøpe de med bilen. Tenker selvsagt på mva. Kan fort spare 3-4k på å få de på denne måten.
Dette fungerer bare om du får konkurranseutsatte priser for kompletthjul ved levering. Erfaringen tilsier at leverandørene tar seg godt betalt for slikt tilbehør slik at den bortfalte momsen havner hos Tesla og ikke i dine lommer.
Hovedfordelen av å kjøpe hjul direkte er at det ikke blir klyss med dekktrykkssensorene 8)
Vi er uansett nødt til å sammenligne prisene når de er klare ;)
Exactly. Jeg sparte 3-4000,- på å kjøpe vinterhjulpakke hos Tevo dekk (med Hakka 2) til Leafen, i stedet for å kjøpe en overpriset pakke hos Witro sammen med bilen.
Hvordan fungerer de dekktrykksensorene egentlig? Monteres på ventil og kommuniserer trådløst, eller?
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
Jeg klinte på pano tak og luftfjæring, disse 20k skal dekkes inn med 5k spart i måneden (Mai, Juni, Juli & August).
Får du ikke feriepenger??
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
De bør ikke levere min noe særlig før September.
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Da er du nok unntaket- de fleste av oss ville foretrukket å få bilen imorgen om det var mulig 8).
Jeg ville ikke vært bekymret- det er vanskelig å forstå hvordan biler med nummer opp mot #3000 skal kunne leveres i midten av september.
Før våre vanlige skal det lages 1000 biler (Sig+Roadster) Med 200 i uken starter ikke P før i midten av juli- legg på 5-6 uker for transport kommer de første P i slutten av august.
Kan hende de har et ess i ermen- hele produksjonsvolumenet driver med euromodeller- da kommer bilene (for) fort- men det tror jeg ikke på.
Om så nordmenn prioriteres komplett foran alle andre europeere kan man dele sitt nummer omtrent på tre dvs for #1500 er det 500 biler (2,5uker) før din kommer. For #3000 tilsvarende 1000, dvs 5 uker- men dette er altså best case og tar ikke hensyn til salgsapparatet i Norge som kommer til å slite med dette volumenet av 200 biler/uke.
Da får de knapt tid til å snakke med oss ved utlevering :o
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:50
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:41
Pluss at det burde være en stor fordel å kjøpe de med bilen. Tenker selvsagt på mva. Kan fort spare 3-4k på å få de på denne måten.
Dette fungerer bare om du får konkurranseutsatte priser for kompletthjul ved levering. Erfaringen tilsier at leverandørene tar seg godt betalt for slikt tilbehør slik at den bortfalte momsen havner hos Tesla og ikke i dine lommer.
Hovedfordelen av å kjøpe hjul direkte er at det ikke blir klyss med dekktrykkssensorene 8)
Vi er uansett nødt til å sammenligne prisene når de er klare ;)
Da blir spørsmålet hvorfor Tesla på dekk skulle velge å ta ekstra fortjeneste i Norge? Ut fra netshopen deres i USA forstår jeg at de skal ha 2400$ for komplett sett. All historikk tilsier at de faktisk vil prise det noe lunde likt i Norge.
I så fall skal jeg like å se den som får komplette 19' tommere med dekk til under den prisen :P...
Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:59
Hvordan fungerer de dekktrykksensorene egentlig? Monteres på ventil og kommuniserer trådløst, eller?
De er montert i felgene- altså ikke på ventilene og har trådløs kontakt.
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. mai 2013, klokken 12:09
Får du ikke feriepenger??
Egentlig ikke relevant, men here goes.
Byttet jobb 13.1.1. Dvs. at feriepengene fra forrige arbeidsgiver kom i Januar.
Får ikke lønn av ny arbeidsgiver i ferien, så da er 1 mnds lønn + 4/26 av månedslønn satt til side. Overskytende feriepenger er benyttet til flybilletter (jeg kjører en vei, men resten av familien flyr begge veier) til Spania.
Så nei, jeg får ikke feriepenger.
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. mai 2013, klokken 12:13
Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:59
Hvordan fungerer de dekktrykksensorene egentlig? Monteres på ventil og kommuniserer trådløst, eller?
De er montert i felgene- altså ikke på ventilene og har trådløs kontakt.
Nja. De er faktisk en del av ventilene, dvs. ventil og sensor sitter i ett. Sensordelen er da en "kladd" på innsiden av ventilen.
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. mai 2013, klokken 12:12
Da blir spørsmålet hvorfor Tesla på dekk skulle velge å ta ekstra fortjeneste i Norge? Ut fra netshopen deres i USA forstår jeg at de skal ha 2400$ for komplett sett. All historikk tilsier at de faktisk vil prise det noe lunde likt i Norge.
I så fall skal jeg like å se den som får komplette 19' tommere med dekk til under den prisen :P...
Er prisene bra gidder jeg ikke å lete andre steder 8)- time will show
Mtp prisingen nevner jeg bare vinterpakken. :o
Jeg fikk ...503 og har #2836. Jeg finalized et par timer etter den dukket opp. Men var veldig lavt nummer i forhold til andre. Håper det er positivt :D
Sitat fra: kjølholdt på mandag 20. mai 2013, klokken 17:45
Fikk telefon fra tesla i dag! De bekreftet levering til meg september har nr 2659. Spurte om CHAdeMO adapter men de visste heller ikke . Mener det var justin jeg snakket med.
Oisann, tvilte på at jeg fikk bilen i 2013 når jeg reserverte i uke 1, men se nå...
Blir jo sikkert september på meg også da. Skulle egentlig dratt på noen km til på gammelbilen før jeg byttet. Oh well :D
Her er vist fakturanummer 308.. jo tidligere bilen kommer, jo bedre :)
Det er stort sett reservasjonsnummeret som bestemmer over produksjonsrekkefølgen, ikke fakturanummer- desverre. Jeg finaliserte også litt kjapt for å vinne noen plasser- det hjelper vel knapt ;)
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. mai 2013, klokken 18:02
Det er stort sett reservasjonsnummeret som bestemmer over produksjonsrekkefølgen, ikke fakturanummer
Sikker på det ??
Jeg tror det er Tesla som bestemmer.
Dersom de vil lage en serie med spesiell konfigurasjon en periode, så gjør dem det.
Det er vel som du sier Tesla som bestemmer det. Og hvorvidt vi får ting i samme/annen rekkefølge er vel i all hovedsak avhengig av:
1. Hvor tilpasningsdyktig Tesla har fått produksjonslinja si. Hvor mye forskjellig klarer de å kjøre i sekvens vs. hvor mye de må kjøre i batcher.
2. Hvor mye de produserer før de pakker og sender. Alt som kommer over samtidig blir uansett en del av samme batch, sett herfra. (Og denne transporten har vært synset og debattert om ad nauseam i andre tråder. ;) )
Som sagt før så så vi i USA at i startfasen hadde levering lite med reservasjonsdato og finalize å gjøre.
Alle 60 kWh måtte feks vente til de hadde levert alt som var av 85 kWh.
Det er en grunn til at alle som har bestilt i Europa har fått Finalize før produksjonstart..
De skal selvfølgelig produsere i like serier for å spare kostnader, (og det har jeg respekt for, har jo tross alt aksjer også ;D)
Det eneste vi kan være nokså sikre på er at Signatur får først, de har tross alt betalt ganske mye for dette. Vi andre får håpe på det beste :)
Sitat fra: toppi på tirsdag 21. mai 2013, klokken 19:36
Det eneste vi kan være nokså sikre på er at Signatur får først, de har tross alt betalt ganske mye for dette. Vi andre får håpe på det beste :)
Jeg tror roadstereiere har også fått lovet særbehandling- det betyr ca 1000 før p-serien settes igang.
fakturanummer 1004 på meg. :)
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
[...]
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Her er utdraget jeg tenker på fra kontrakten.
Det er anslått sept/okt. Så, hvis Tesla bryter dette og underetter meg om potensiell levering i August, så er jeg fritatt fra å ta i mot bilen innen 30 dager, men kan vente til jeg er i perioden.
Dersom de underetter meg i August om at bilen kommer om ca. 30 dager, så må jeg forholde meg til det.
Got it right?
Sitat fra: laumb på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:26
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 10:30
Det står Sept/Oct på kontrakten min - så da bør de pokker meg ikke levere før den tiden.
[...]
Hvordan stiller det seg juridisk om jeg får beskjed at min er klar i starten av August når estimert levering er September/Oktober? Leste noe om 30-dagers varsel og at man må være klar når den da kommer... ...).
Her er utdraget jeg tenker på fra kontrakten.
Det er anslått sept/okt. Så, hvis Tesla bryter dette og underetter meg om potensiell levering i August, så er jeg fritatt fra å ta i mot bilen innen 30 dager, men kan vente til jeg er i perioden.
Dersom de underetter meg i August om at bilen kommer om ca. 30 dager, så må jeg forholde meg til det.
Got it right?
I kontrakten din står sikkert samme som i min: "Kjøretøyet skal leveres den eller omkring: SEP,2013 - OCT, 2013".
Det ville overraske meg om Tesla da vil kreve å få levere bilen tidligere enn 1. september, men det er jo ikke umulig at de tilbyr tidligere leveranse enn dette. Så da blir spørsmålet: Sier du i såfall "nei takk, jeg venter til september"?
;)
Sitat fra: fonberg på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:32
Sier du i såfall "nei takk, jeg venter til september"?
;)
Må nok dessverre det.
Hvis ikke må de demontere luftfjæringa i oslo-butikken så jeg kan hente den i September. :P
Da er det noen som balanserer på ei veldig stram line økonomisk, hvis det står på å spare opp 10000,- ekstra på et kjøp til 500.000+
Det er svært hypotetisk at du får bilen før september, laumb.
Ikke bruk så mye energi på det- det løser seg ;)
Når det er sagt underrettes man omtrent når bilen er i Panama-kanalen- da er alt ganske fastlagt!
Sitat fra: Lanber på onsdag 22. mai 2013, klokken 14:46
Da er det noen som balanserer på ei veldig stram line økonomisk, hvis det står på å spare opp 10000,- ekstra på et kjøp til 500.000+
Som sagt før. Jeg har satt et budsjett.
Luft og pano kom utenom dette budsjettet - og da må pengene hentes inn.
Skifte kledning og etterisolere huset, bygge ny terrasse og sette opp støttemur er andre aktiviteter i sommer.
Prioriteringer, heter det. ;)
hvis du kombinerer bilens luft og husprosjekter riktig så kan du jo bygge et lite luftslott ;)
Hvor langt er det kommet med faktura nr nå på de som har ventet med finalize?
Grei pekepinne på hvor mange som står i køen for levering :-)
#1049 - 22.mai
#1113
Fikk endelig signert dokumentene i dag, etter at det har tatt dem laaaaang tid å få sendt meg nye etter at jeg klaget på manglende tidlig-reservasjon-fratrekk. Har purret flere ganger (finalizet vel 2. mai, dagen etter at jeg fikk knappen, og hadde de første dokumentene etter ca. 1 uke)
Er det noen som vet om det er fakturanummer eller reservasjonsnummer som bestemmer produksjonsrekkefølgen?
Det er vel strengt tatt ingen av delene som bestemmer produksjonsrekkefølgen. Bare Tesla styrer dette etter hva som gir dem best, billigst og mest hensiktsmessig produksjon.
Alle S og R kommer vel først, så resten av røkla utover høsten
Fakturanummer 1128 på meg, signerte på fredag. Ventetiden vil føles lang om så Tesla leverer 1 måned for tidlig...