Elbilforum.no
Økonomi Juss Trafikk => Elbil og økonomi => Emne startet av: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:04
Vurderer å kjøpe en el varebil for distribisjon i nærområdet.
I dag benyttes dieseldrevet varebil i berlingo størrelse, dieselforbruk ca 0,7 liter pr mil.
Har regnet litt på Renault Cangoo ze. Kjørlengde hver dag er ca 120 km, lengste distanse uten tid til lading er ca 85 km. Gjennomsnittfart på denne ruten er ca 31km/t ca 80% av kjøringen er i boligområder.
batterileie over pr år blir kr 13068 det vil si kr 0,46 pr km
strømforbruk ved 2 kw/km blir ca kr 0,68 pr km det vil si total kostad ca kr 1,12 pr km noe som med vår dieselavtale tilsvarer en dieselbil med et forbruk på 1,1 liter pr mil. En økning i kostnadene på ca 30% i forhold til dagens dieseldrevne varebil.
Argumeneter som gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er uaktuellt for denne ruten.
Bompenger forventes å komme i 2014 og vil gi elbilen en fordel på ca kr 0,37 pr km i forhold til dieselbil og da blir det økonomisk det samme enten man velger diesel eller el som drivkilde
Redusert årsavgift og innsparing på service er beregnet til en innsparing på kr 7500 pr år dvs kr 0,27 pr km i elbilens favør.
Foreløpig ser det for meg ut til at el bil kun er økonomisk lønnsomt dersom man kjører i et område med bompenger eller må betale dyrt for å parkere, evt at man regner inn spart frustasjon ved å slippe å stå i kø.
Eller har jeg gjort en alvorlig feil i regnestykket mitt??
Ønsker å ta i bruk el varebil, men det må ikke føre til økte kostnader :-)
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:04
Vurderer å kjøpe en el varebil for distribisjon i nærområdet.
I dag benyttes dieseldrevet varebil i berlingo størrelse, dieselforbruk ca 0,7 liter pr mil.
Har regnet litt på Renault Cangoo ze. Kjørlengde hver dag er ca 120 km, lengste distanse uten tid til lading er ca 85 km. Gjennomsnittfart på denne ruten er ca 31km/t ca 80% av kjøringen er i boligområder.
batterileie over pr år blir kr 13068 det vil si kr 0,46 pr km
strømforbruk ved 2 kw/km blir ca kr 0,68 pr km det vil si total kostad ca kr 1,12 pr km noe som med vår dieselavtale tilsvarer en dieselbil med et forbruk på 1,1 liter pr mil. En økning i kostnadene på ca 30% i forhold til dagens dieseldrevne varebil.
Argumeneter som gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er uaktuellt for denne ruten.
Bompenger forventes å komme i 2014 og vil gi elbilen en fordel på ca kr 0,37 pr km i forhold til dieselbil og da blir det økonomisk det samme enten man velger diesel eller el som drivkilde
Redusert årsavgift og innsparing på service er beregnet til en innsparing på kr 7500 pr år dvs kr 0,27 pr km i elbilens favør.
Foreløpig ser det for meg ut til at el bil kun er økonomisk lønnsomt dersom man kjører i et område med bompenger eller må betale dyrt for å parkere, evt at man regner inn spart frustasjon ved å slippe å stå i kø.
Eller har jeg gjort en alvorlig feil i regnestykket mitt??
Ønsker å ta i bruk el varebil, men det må ikke føre til økte kostnader :-)
2 kWh/mil, ikke per km.
Altså, 0,2 kWh/km :)
hehe det lønner seg å spørre, dette endrer jo regnestykket vesentlig :-)
Du forutsetter kjøp av bil med batterileie. Batterileien knuser alt av økonomi, men det samme kan et batterihavari gjøre, eller for den saks skyld et tannreimshavari, eller det som er mer populært nå, problemer på eksossiden ( EGR ventiler, Turbo, Dieselpartikkelfilter/ katalysator etc. )
Akkurat nå kan Berlingo med Zebra batteri, og uten batterileie skaffes for like over 120 000 kr. Dette er biler laget for Franske postvesen, og produsert etter 2008. Med andre ord type 2 varebiler med lekkert førermiljø, og rekkevidde ca 100-120 km. Her får du billigere bil og uten den fryktede batterileien.
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.
Vet om 3 slike biler i prisklassen 12-18500 Euro, 2 med full garanti og kan formidle kontakt.
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:56
hehe det lønner seg å spørre, dette endrer jo regnestykket vesentlig :-)
Personlig hadde jeg ventet på Nissan e-NV200, da slipper du batterileien også samt får mulighet til å hurtiglade.
http://www.nissan.no/NO/no/vehicles/lcv/e-nv200.html
Tror den kommer til høsten...
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.
Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:03
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:56
hehe det lønner seg å spørre, dette endrer jo regnestykket vesentlig :-)
Personlig hadde jeg ventet på Nissan e-NV200, da slipper du batterileien også samt får mulighet til å hurtiglade.
http://www.nissan.no/NO/no/vehicles/lcv/e-nv200.html
Tror den kommer til høsten...
Nissan sier jo 2014, er det noen grunn for at du tror den kommer til høsten?
Blir nok en runde over påske og se på mia, Transit og Cangoo i første omgang, mia er jo så stygg at den er tøff :-) det er vel også den bilen som vil vekke mest oppmerksomhet i området, og enhver som driver et firma ønsker jo å bli lagt merke til :-)
Hva med den nye Berlingoen som kommer en gang i år. Ikke bruk tid på batterileie det er rent ran og bør boikottes av norske forbrukere.
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 12:24
Nissan sier jo 2014, er det noen grunn for at du tror den kommer til høsten?
Ikke annet enn at jeg husker å ha lest et sted at den kommer i 2013. Men det er mulig det gjaldt f.eks USA og ikke Norge, har ikke fulgt så nye med på denne.
Mange her mener batterileie er for dyrt, men kan noen si noe om hvor lenge en batteripakke varer før det blir en vesentlig kapasitetsforringelse utfra en kjørlengde på ca 28000 km/år. Bilen vil overnatte i åpen carport året rundt.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.
Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.
Zebra Peugeoten er oppgitt til 21kwh/100km etter hva jeg har funnet, men med mye stop/go kjøring (som jeg mistenker trådstarter har) tror jeg ikke det skader å ta litt i, hjelper å ikke bli skuffet etter kjøp. Batteriet skal også holdes varme, vet ikke hva det utgjør men det finnes noen regnestykker på det på think forumet tror jeg.
I tillegg skal jo batteriet avskrives, men med en innkjøpspris på hele bilen ned mot 100' er det ikke så fryktelig mye i forhold til tilsvarende dieselbil, spesielt om den gamle er moden for utskifting alikevel.
Sitat fra: 2EL på søndag 31. mars 2013, klokken 12:36
Ikke bruk tid på batterileie det er rent ran og bør boikottes av norske forbrukere.
+1
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 12:45
Mange her mener batterileie er for dyrt, men kan noen si noe om hvor lenge en batteripakke varer før det blir en vesentlig kapasitetsforringelse utfra en kjørlengde på ca 28000 km/år. Bilen vil overnatte i åpen carport året rundt.
Vesentlig kapasitetsforringelse er jo et svært flytende begrep, hvis bruksmønsteret er uforandret vil zebra bilen og Mia være vesentlig forringet etter 10% kapasitetstap mens en bil med større rekkevidde vil ha mer å gå på. Forskjell på kapasitetstap på forskjellige kjemier vil ikke jeg synse så mye om da jeg ikke kan påberope meg noe ekspertise.
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 12:45
Mange her mener batterileie er for dyrt, men kan noen si noe om hvor lenge en batteripakke varer før det blir en vesentlig kapasitetsforringelse utfra en kjørlengde på ca 28000 km/år. Bilen vil overnatte i åpen carport året rundt.
Det kommer an på bruksmønsteret, men om du til daglig lader til 80% og ikke kjører lengre ned enn 20% tror jeg den bør vare minst i 7-8 år ihvertfall (200.000km). Etterhvert vil rekkevidden synke noe og du kan da gå over til å lade til 100% hver dag om nødvendig. På en annen side dukker det stadig opp nye hurtigladere og normalladere, så etterhvert blir det mye lettere å fylle på mer strøm i løpet av dagen.
e-NV200 får forhåpentligvis 6.6kW laderen slik som den nye Leafen.
Om en 7-8 år tror jeg ny batteripakke koster godt under 50.000 kroner. Hvis vi sier 50k nøyaktig og hver pakke holder 200kkm blir det 12,5 øre/km i batteri for bilens levetid (400.000km), med strøm ca. 30 øre/km.
Sitat fra: 2EL på søndag 31. mars 2013, klokken 12:36
Hva med den nye Berlingoen som kommer en gang i år. Ikke bruk tid på batterileie det er rent ran og bør boikottes av norske forbrukere.
Helt enig. Batteriene tar bort en usikkerhet som strengt talt ikke er en usikkerhet lenger, basert på garantier og erfaringer. Leien er mye dyrere enn kjøp!
Ser det er mange som fremhever mulighet til hurtiglading.
For en bil i distribusjon med 50 - 60 leveringer hver dag er det lite hjelp i hurtiglading og det er nok dessverre lenge til en kan forvente å finne lademulighet ved bedrifters varemottak. Uansett takk for svar som er kommet, lysten på elbil er nok ikke blitt mindre. men må nok gå noen runder i tenkeboksen for å finne en som passer til mitt behov :-)
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 13:42
Ser det er mange som fremhever mulighet til hurtiglading.
For en bil i distribusjon med 50 - 60 leveringer hver dag er det lite hjelp i hurtiglading og det er nok dessverre lenge til en kan forvente å finne lademulighet ved bedrifters varemottak.
Ikke ved varemottakene nei, men kanskje ved et sted det kan være ok å innta sin lunsj?
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.
Selvfølgelig!
Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.
Den kjøper jeg ikke. Har hørt om ganske så kreative servicepriser på Leaf. Og uten den såkalte servicen kan du nok se langt etter garantien. Legg på km kosten servicen tilfører Leaf'en din så spørs det om den slår en bil uten servicebehov.
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 15:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.
Selvfølgelig!
Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.
Den kjøper jeg ikke. Har hørt om ganske så kreative servicepriser på Leaf. Og uten den såkalte servicen kan du nok se langt etter garantien. Legg på km kosten servicen tilfører Leaf'en din så spørs det om den slår en bil uten servicebehov.
Slik du skrev det trodde jeg du mente 3,- pr. mil for kun strøm (ingenting annet).
Service på Leafen kostet meg 16 øre/km første året (2490,- hos Brennes og kjørelengde 16kkm). Så med den er milkostnaden ganske nøyaktig 3 kroner hittil. Touranen vår koster forøvrig 8,50 pr. mil kun i diesel. Med service og reparasjoner de 2 siste årene (etter at garantien gikk ut) ligger milkostnaden på i overkant av 22 kroner. Gammel bil er ikke alltid billig...
Man har ikke garanti på en eldre bil så det blir uansett umulig å sammenligne om man ikke kan spå fremtiden. Vil man ha garanti koster det også mer (verditap, service osv.).
Får en kangoo ze på prøve til tirsdag, skal bli spennende å se hvordan den fungerer i kommersiellt bruk ;D
Gratulerer, holder du oss oppdatert?
Kangoo ze er en utmerket bil for vårt behov. Men opplevelsen hos forhandler var ikke god, så vi ønsker ikke å handle bil der. Prosjekt Kangoo er skrinlagt og vi vil vente i spenning på Nissan sin varebil som kommer neste år. Kangoo ze blir ca 35 øre pr km dyrere enn Kangoo med dieselmotor når alt skal avskrives over 5 år. Nybilpris som er 55 000 høyere enn dieselutgaven og en batterileie på 1145 pr mnd blir for drøyt.
Forstår ikke at samme bil selges for 45 000 mindre in Danmark samt at batterileien også er 200 kr/mnd lavere i Danmark
Sitat fra: Jan60 på onsdag 01. mai 2013, klokken 09:55
Kangoo ze er en utmerket bil for vårt behov. Men opplevelsen hos forhandler var ikke god, så vi ønsker ikke å handle bil der. Prosjekt Kangoo er skrinlagt og vi vil vente i spenning på Nissan sin varebil som kommer neste år. Kangoo ze blir ca 35 øre pr km dyrere enn Kangoo med dieselmotor når alt skal avskrives over 5 år. Nybilpris som er 55 000 høyere enn dieselutgaven og en batterileie på 1145 pr mnd blir for drøyt.
Forstår ikke at samme bil selges for 45 000 mindre in Danmark samt at batterileien også er 200 kr/mnd lavere i Danmark
Mulig man ser på det norske markedet som langt mer kjøpesterkt og mindre sensetive for høye priser. Kangoo Z.E. i Danmark er priset til 149.000, men det er eks. mva. som privatdanskene uansett må betale.
Batterileie er no herk, spesielt med de prisene Renault opererer med.
Kjøpe bil i Danmark da?
Med de (åger)prisene for batterileie som kreves i Norge, vil elbil aldri lønne seg.
Husk leien er som all leasing km-begrenset med surcharge dersom du kjører mer enn stipulert og delvis bortkastet leie dersom du kjører mindre enn stipulert.
Kjøper du bil inkl batteri, må du regne med NOK 100K i høyere innkjøpspris.
Til gjengjeld kan du regne med en batterilevetid som neppe overstiger en km-utgift på 25% av leieprisen for batteriet.
Du bør vente med å gå over til elbil inntil du finner en med daglig rekkevidde godt over din daglige kjørelengde. Du behøver neppe å vente mer enn 2-3 år før anerkjente merker som f.eks. VW kommer med en slik varebil.
Fordelen med elbil i forhold til diesel i typisk bykjøring med mange korte turer, mye halvvarm motor, stop-and-go mv er at slik kjøring er ren gift for en bil med forbrenningsmotor. En elbil derimot trives som fisken i vannet her.
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 04. mai 2013, klokken 20:15
Du bør vente med å gå over til elbil inntil du finner en med daglig rekkevidde godt over din daglige kjørelengde.
Tøv fra ende til annen:
De som venter går glipp av gunstige ordninger, og ingen trenger en Elbil som har rekkevidde godt over daglig kjørelengde.
Noen bruker hurtiglader, mens andre meg selv inkludert bruker mer enn en Elbil, og har dermed alltid en fulladet elbil disponibelt. Med denne ordningen går det opptil 6 måneder mellom de gangene jeg må hente fram dieselbilen, samtidig som ingen av de 3 bilene jeg kjører har koster over 25000 kr. ;)
Til og med vanlig lading tilfører 20 km/t, og gir 80 km ekstra rekkevidde mens du er på jobb. ;)
50-60 leveringer HVER dag i EL.-Renault,tror du skal gå i "Tenkeboksen" ja. Har selv hatt over 20 av dette merke (ikke El.). Foe det elektriske var ikke til og stole på. Men STOPP-lampen virket hele tiden. ;)