Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: vfsteffe på mandag 04. februar 2013, klokken 23:03

Tittel: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: vfsteffemandag 04. februar 2013, klokken 23:03
Hei!

To ggr den seneste uken har jag vært med om at energinivåen på batteriet plutselig har falt fra 15% til 0%! I begge tilfellene så har bilen først plutselig gått ned i sneglefart i en oppoverbakke der etter fort falt til 0 %!

Hvorfor skjer dette?
Hva skal jeg gjøre så at jeg igjen kan lstole på vist energinivå?

Mvh Stefan
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: elektroluxtirsdag 05. februar 2013, klokken 06:24
Du har kjørt bilen så langt ned at spenningen på hele pakken har vært under 85V. Før det er mulig å komme så langt ned i spenning vil enkeltceller ha reversert, og sansynligvis pådratt seg skade.

ALDRI kjør en classic så langt ned! Er du heldig slipper du unna med skrekken, men hold deg unna den røde sonen på 15-20% kapasitet.

Les mer om dette temaet her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: Freiafredag 08. februar 2013, klokken 17:18
Jeg kjører thinken min helt ned en gang i uka, de siste 10-15% på varmeapparattet (+ tørket bilen litt innvendig i de våteste periodene av året) Fra full ladet til tom på engang, en komplett syklus. Ved  minus  grader er det mindre effekt å få ut av batteriene, og da kan du fort droppe 10-15%  når det kaldt om vinteren, også stiller den seg inn, også når det blir varmt har du masse energi på 0%, bilen må hele tiden justerer  seg inn, dette tilfelle kan også dukke opp ved mye "kladd" ladning, fordi bilen ikke hvet hvor den helt er. Men dette bør ikke skape noe bekymring.  :)
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: elektroluxonsdag 13. februar 2013, klokken 12:41
Sitat fra: Freia på fredag 08. februar 2013, klokken 17:18
Du bør kjøre thinken din helt ned en gang i uka, de siste 10-15% på varmeapparattet (+ tørket bilen litt innvendig i de våteste periodene av året) Fra full ladet til tom på engang, en komplett syklus.

Og hva begrunner du dette med?

Alltid kjekt ä höre fra NYE eksperter
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: El rayotirsdag 19. februar 2013, klokken 21:48
Sitat fra: Freia på fredag 08. februar 2013, klokken 17:18
Du bør kjøre thinken din helt ned en gang i uka
De mest erfarne gikk vel bort fra dette rådet for mange år siden, da det viste seg at vannforbruket ble veldig høyt på gamle batterier.
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: Freialørdag 02. mars 2013, klokken 22:33
;)
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. mars 2013, klokken 08:05
Alle må begynne et sted, og det er lurt å lese seg opp, bl.a på internett.

Likevel bør en være meget kritisk, og ikke ta alt for god fisk.

Jeg fulgte tilsvarende råd på første bilen min, en P106, og brukte 2 uker på å ødelegge batteriet på den.

Etter det tenkte jeg etter og undersøkte hva som egentlig hadde skjedd, og kom raskt fram til at ren spenning og strøm måling slik Think gjør er mangelfull. PSA har klart dette bedre og setter spenning mot strøm og fikk til en bedre BMS. Likevel var det VAG som med sin Citystrømer virkelig hadde skjønt at det beste var å sette 2 halvdeler av batteriet opp mot hverandre, og ideen til RoboMeteret ble unnfanget.

Med et slikt instrument, oppdager en hva bilens BMS forsøker å gjøre, og på f.eks Think er det nifst.

Bilen går først i sparemodus ved 85V eller 4,2V / blokk, 0,89V/celle. Har enda til gode å se en Think pakke der alle 95 cellene fremdeles yter ved under 0,9V/celle. Bruker en bilens eget varmeapparat til å dra ned spenningen, må en være oppmerksom på at varmeapparatet er konstant effekt, og vil dra mer og mer strøm etter som spenningen faller. Må gjerne brukes, men kun om en kan følge med på hva som egentlig skjer. 
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: Elmosøndag 03. mars 2013, klokken 10:57
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mars 2013, klokken 08:05
Jeg fulgte tilsvarende råd på første bilen min, en P106, og brukte 2 uker på å ødelegge batteriet på den.

Jeg gjorde samme på min første Saxo, men det holdt over ett år for meg før det smalt.

Og dermed startet læringskurven på PSA electric :)
Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;)
Tittel: Sv: batteriets energinivå falt 15%
Skrevet av: FiDomandag 04. mars 2013, klokken 23:57
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. februar 2013, klokken 06:24

ALDRI kjør en classic så langt ned! Er du heldig slipper du unna med skrekken, men hold deg unna den røde sonen på 15-20% kapasitet.

Problemet er jo ofte at 15-20% gjenværende batterkapasitet - ifølge energy meteret vel å merke, ofte kan være mer, ganske mye mer en 15-20%. Da hjelper det å kjøre ned batteripakken kontrollert for å gjenopprette riktig visning.