Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 08:03

Avstemning
Spørsmål: Skal du bestille 1 eller 2 ladere til din S?
Alternativ 1: 2 Ladere, for å kunne bruke 3 fase 400V 32A stemmer: 52
Alternativ 2: 1 Lader holder, har ikke mer enn maks 3 fase 230V 32A stemmer: 45
Tittel: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Lanbertirsdag 29. januar 2013, klokken 08:03
Jeg er usikker sjøl hva jeg skal velge, det er jo en ekstra kostnad her. Som det ser ut skal Europa velge type 2 kontakt som standard og i mellomtiden er det lett tilgjengelig 3 fase 400V 32A (20kwh) på alle anleggsplasser (er i bransjen).

Hjemme får jeg ikke mer enn 230V 3 fase 32A maksimalt, dvs 10 kwh.
Når jeg setter det opp så logisk som dette tror jeg det må bli 2 ladere :-)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: laumbtirsdag 29. januar 2013, klokken 08:16
Enkeltlader får holde.
Har nå bestemt meg får å kjøpe 85kwh i stedet for 60kwh siden spranget ble såpass lite (60 måtte hatt 2 ladere og superlading tilgang for å være en "ekte bil"; 60k - 23k = 37k i forskjell mellom pakkene).

Hadde jeg gått for 60kwh som jeg i utgangspunktet har planlagt hele veien, så ville jeg hatt et større behov for å lade en time eller halvannen med dobbeltlader for å komme meg hjem igjen fra de aller lengste turene jeg tar. Med 85 får jeg kjørt tur retur uten problemer - i verste tilfelle rekker jeg å få ned 10-20 kwh over 16A kurs når jeg er på Nøtterøy.

jeg har 230V 16A 3 fase i garasjen nå - skal legge ut en 8mm2 kabel med nok ledere for 3 fase 400V (framtidssikkert) til sommeren, regner med å ta ut 230V 16A 3 fase av denne også. Tror ikke det blir noe spesielt behov for mer enn de 6.6kw som denne leverer. Da går jo bilen teoretisk fra 0% til 100% på 13 timer.
Forventer vel egentlig ikke å ha noe spesielle behov for å lade fortere enn når jeg er på tur.

Forventer også at det kommer superladere på taktiske steder: Tønsberg/sandefjord, før og etter Gøteborg osv.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: OleJAtirsdag 29. januar 2013, klokken 09:02
For min del så mangler fremdeles mye av beslutningsgrunnlaget for å bestemme dette:
- Kommer det 'superchargers' i områdene som jeg kan tenkes å bruke bilen? (Trondheim - Oppdal - Elverum). Isåfall holder det nok med en lader.
- Hva blir den endelige spec'en på EU 3fase ladere? Klarer f.eks en enkeltlader å levere 10kW både fra 230V og 400V nett?
- Hvor er/blir det ladepunkter hvor en får glede av 2 ladere?
Jeg håper dette blir klarere før jeg må konfigurere bilen. Litt kjipt å bla opp for 2 ladere dersom man aldri får glede av dem.  :-\
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: RunarBTtirsdag 29. januar 2013, klokken 09:19
Dette er mitt store spørsmål og..

Vurderer så langt at, Superhcargers vil sammen med ev. Chademo adapter som det ryktes kjem, ta seg av langturene.

Til daglig bruk, vil eg tru at 230v/16a og fullading på 12-13 timer bør holde rikelig. Er neppe nede i 50% særlig ofte til daglig, og da er det fullt igjen i løpet av ei kort natt.

men... må tenke litt meir, samt Chademo adapter må være klart og offisielt
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: laumbtirsdag 29. januar 2013, klokken 09:22
Det som har stor innvirkning på min avgjørelse er blant annet:

"Nice to have" vs. "Må ha."

Dersom jeg "Må ha" 2 ladere 3 ganger i året (i 10 år?) så blir det 30 ganger, altså 318kr/gang. Det er det ikke verdt.

"Nice to have" er alltid et spørsmål om "hvor nice det er to have" satt opp i mot kostnaden. For meg; ikke så mye.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. januar 2013, klokken 10:00
Jeg føler heller ikke nytteverdien er helt avklart enda. Om lade-aktører kommer med interessante roadmaps for nye ladestasjoner for de neste to år kan det godt være jeg går for dobbeltlader, men ift at Mennekes type 2 er valgt som standard ladeuttak i EU (og den har en maksimal grense på 43kW AC) hadde det vært mest interessant om Model S fikk mulighet til å trekke inntil 43kW AC i tillegg til 90kW DC.

De langturene jeg teoretisk bør klare er:
Oslo-Trondheim/Stavanger/Norefjell/Nesbyen/Ringebu/Hemsedal/Grebbestad/Gøteborg/Borlänge/Sjusjøen/Kvitfjell

Kommer ikke på at jeg har noen andre langturbehov i overskuelig fremtid (for å si det sånn, tiden da elbilen var en bybil/pendlebil er for lengst forbi....) Et par av de strekningene krever hurtiglader (Trondheim, Stavanger). Resten kan jeg kjøre i ett strekk, selv om noen av dem bruker mye av batteriet under dårlige forhold. Har strøm tilgjengelig på alle destinasjoner. Eneste som er i grenseland er Borlänge som er ca 38 mil unna, i hovedsak på gode veier med rundt 80-90km/t hastighet. Kjører strekningen sommerstid, men det er deler av strekket som foregår i høyere hastigheter i tillegg til at korteste vei ikke akkurat er befolket. Mulig jeg bør kjøre via Karlstad for å ta en ladepause?

Om man bare kan gå fra 10kW til 20kW er det egentlig ikke så veldig interessant med dobbellader, for 20kW bruksområdet og ladetilgangen er svært begrenset.. Tror dessverre det blir for dyrt ift antall ganger jeg vil bruke muligheten.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Lanbertirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19
Ser hva dere skriver og det virker fornuftig.
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen, da vil den brukes mer enn 3 ganger i året....men det trengs kanskje ikke
Kjenner jeg ble i tvil igjen
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. januar 2013, klokken 10:25
Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen,
Så det du sier er at vi skal kikke oss rundt etter byggeplasser når vi har behov for strøm :) ?
Neida, skjønner poenget med at 20kW er tilgjengelig mange utradisjonelle steder, men det viktigste er å se hva restauranter/kjøpesentre/bensinstasjoner etc gjør.

Når alt blir avklart rundt lademulighetene til Model S kan man sende e-post til steder man ønsker at setter opp ladepunkter og beskrive enkelt hva som trengs for at de skal kunne tiltrekke seg elbil-eiere som kunder.
(Eks "Be elektriker sjekke sikringsskap, legg opp Mennekes type 2 uttak med xxxx kurs og vips, du har en ladeplass). Med en enkel oversikt over hva man trenger kan terskelen for å investere i ladestasjon for potensielle kunder bli overkommelig for langt flere.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: fredagtirsdag 29. januar 2013, klokken 10:26
Er det kommet helt ferdige spesifikasjoner på hva som kommer til å gjelde for EU-bilene enda?

Hvis enkel-laderen ikke tar mer enn 16A 3-fas, så kommer jeg helt sikkert til å velge dobbeltlader. Jeg har allerede lagt ut 32A 3-fas 230V til garasjen.

For å kunne lade bilen så raskt som mulig på tur på kontinentet når man klarer å lokalisere en rød CEE-kontakt er det også lurt å ha dobbeltlader.

Og uansett føler jeg det er dumt å la være. Vanskelig og dyrt å ettermontere en dobbeltlader. Det er tross alt en relativt liten kostnad, som kan ha stor nytte på tur.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: OleJAtirsdag 29. januar 2013, klokken 10:39
Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen, da vil den brukes mer enn 3 ganger i året....men det trengs kanskje ikke
Nå er det vel helst i tettbygde strøk en finner mest byggeplasser, mens det er på langstrekkene på 'landsbygda' en har behov for å lade en Tesla S.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: sindrejtirsdag 29. januar 2013, klokken 10:40
Mangler nok info til skikkelig beslutningsgrunnlag, men i utgangspunktet tenker jeg 1 lader.  De aller fleste lar bilen stå stille en 8-10 timer om natten.  Da holder det plenty, en setter jo normalt ikke fra seg bilen helt utladet heller, samt at en normalt sett kun lader opp til 80% tipper jeg.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkebotirsdag 29. januar 2013, klokken 10:45
Jeg kommer til å gå for den ekstra laderen. Jeg er ganske skeptisk til at det dukker opp et CHAdeMO-adaper, og CHAdeMO-laderne står også som regel på steder der jeg ikke har lyst til å tilbringe en time.

Derimot tror jeg det på sikt vil bli god dekning av 22kW ladepunkter. 1 times stopp for å spise middag f.eks vil da gi ca. 100km ekstra kjørelengde sommerstid. Jeg har planer om å dra mye på bilferie når jeg får Teslaen, så muligheten til å lade med 20kW "overalt" er viktig for meg. Hjemme har det liten betydning, der jeg nok trekker ut 3x6+J kabel og sikrer med 3x25A (10kW).

SuperChargers er viktig, men jeg vil ikke være bundet til å kun kjøre der de finnes. F.eks i Sverige tror jeg det blir få av de, mens 3x32A 400V er tilgjengelig svært mange steder.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Epleskrellertirsdag 29. januar 2013, klokken 19:26
Ingen av alternativene passer for meg.. Jeg har tilgang til 400v trefas i huset, men ikke garasjen. Tenker å få en elektriker for å se på anlegget og anslå pris for 3-fas 400v til garasjen med hhv. 16 eller 32A. Jeg tipper det kan bli et problem med 32A fordi ledningen blir for tykk for eksisterende rør.. Er det ikke noe problem blir det 32A. Da bør jeg også ha 2 ladere i bilen, ellers blir det en stk lader.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkebotirsdag 29. januar 2013, klokken 19:36
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:26
Ingen av alternativene passer for meg.. Jeg har tilgang til 400v trefas i huset, men ikke garasjen. Tenker å få en elektriker for å se på anlegget og anslå pris for 3-fas 400v til garasjen med hhv. 16 eller 32A. Jeg tipper det kan bli et problem med 32A fordi ledningen blir for tykk for eksisterende rør.. Er det ikke noe problem blir det 32A. Da bør jeg også ha 2 ladere i bilen, ellers blir det en stk lader.

Du må ikke nødvendigvis velge 16A eller 32A. Teslas HPWC kan i USA stilles inn på lavere strømstyrker, det kan sikkert den europeiske utgaven også.

Her er mulighetene, og tommelfingerregel for ledningstykkelse:

3x16A  5x2.5mm2   11kW
3x20A  5x4mm2   13.8kW
3x25A  5x6mm2   17.2kW
3x32A  5x10mm2    22kW

Sweet-spot'en med hensyn på ledningstykkelse og pris på ledning blir 3x25A etter min mening.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Leaffentirsdag 29. januar 2013, klokken 19:39
Kommer helt klart til å gå for dobbeltlader. Gir for meg langt større fleksibilitet når bilen brukes på langturer.

Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Epleskrellertirsdag 29. januar 2013, klokken 19:49
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:36

3x16A  5x2.5mm2   11kW
3x20A  5x4mm2   13.8kW
3x25A  5x6mm2   17.2kW
3x32A  5x10mm2    22kW

Sweet-spot'en med hensyn på ledningstykkelse og pris på ledning blir 3x25A etter min mening.

Takk for den! 3x25A ser helt klart attraktivt ut :)
Tittel: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: ohhonsdag 30. januar 2013, klokken 00:57
Sitat fra: Modelsn på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:39
Kommer helt klart til å gå for dobbeltlader. Gir for meg langt større fleksibilitet når bilen brukes på langturer.
Akkurat det jeg tenker også.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Muffinmansøndag 10. februar 2013, klokken 12:37
Blir vel mulig å oppgradere senere om man trenger - riktignok vil det helt sikkert bli dyrere enn å kjøpe bilen med ferdig montert dobbel lader:

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-functional/products/2nd-onboard-charger (http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-functional/products/2nd-onboard-charger)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. februar 2013, klokken 11:49
Jeg tror jeg har ombestemt meg ift enkel/dobbel lader.
Om det blir mulig for meg på utnytte vesentlig mer enn 10kW hjemme ved behov vil jeg gå for dobbeltlader. Begrunnelsen er helgeturer hvor ba kommer hjem fra jobb med en bil som ikke er ladet. Har vi av en eller annen grunn glemt å lade, eller vært avhengig av mye småkjøring før avreise er det greit at batteriet fyller seg mens vi pakke bilen. 20kW kan i enkelte tilfeller da være praktisk for å fylle opp raskt.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Nuvolarionsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Rioonsdag 13. februar 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?

Lading av batterier gjøre etter en "magisk enhet" som kalles C. Hvis batteriet har en kapasitet på f. eks. 120 Ah, så er C "120".

Produktarket angir hvor mye strøm man kan trekke, og hvor mye man kan lade med, og dette angis vanligvis i C.

For eksempel, hvis man kan trekke "10 C", så kan man trekker 1200 A fra et 120 Ah batteri, og 2000 A fra et 200 Ah batteri.

Likeledes, kan man lade med 0,5 C (vanligvis mye lavere), så kan man lade med 60 A for et 120 A batteri.

Et mobilbatteri er vel på 1 Ah, så hvis man lader med 0,1 C (100 mA) så tar det 10 timer (ideelle forhold).

Samtidig, husk at det er enorm forskjell på forskjellige typer litiumbatterier. De som brukes i mobiltelefoner er helt forskjellige fra de som brukes i de fleste biler.


Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Nuvolarionsdag 13. februar 2013, klokken 19:06
Sitat fra: Rio på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?

Lading av batterier gjøre etter en "magisk enhet" som kalles C. Hvis batteriet har en kapasitet på f. eks. 120 Ah, så er C "120".

Produktarket angir hvor mye strøm man kan trekke, og hvor mye man kan lade med, og dette angis vanligvis i C.

For eksempel, hvis man kan trekke "10 C", så kan man trekker 1200 A fra et 120 Ah batteri, og 2000 A fra et 200 Ah batteri.

Likeledes, kan man lade med 0,5 C (vanligvis mye lavere), så kan man lade med 60 A for et 120 A batteri.

Et mobilbatteri er vel på 1 Ah, så hvis man lader med 0,1 C (100 mA) så tar det 10 timer (ideelle forhold).

Samtidig, husk at det er enorm forskjell på forskjellige typer litiumbatterier. De som brukes i mobiltelefoner er helt forskjellige fra de som brukes i de fleste biler.

Takk for grundig svar!

Så konklusjonen er at finnes en optimal ladestrømstyrke for en tesla mtp batterilevetid?
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. februar 2013, klokken 19:07
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?

En mobil som fullades på en time tilsvarer 85kW ladestyrke på en Model S, dvs. samme som SuperChargerne. Men mobilbatteriet lades normalt helt opp i motsetning til på Model S der lading vanligvis stoppes på 85% av fullt (90% av det som vi får lade opp, de øverste 5% er alltid reservert). I tillegg er det ingen temperaturstyring på mobilbatteriet, slik at det blir varmt under opp- og utlading. Lavere strømstyrke ved lading fører da til mindre temperaturstigning.

Jeg savner mulighet på mobil og tablets til å stoppe lading på 90%. Dette ville gjort at batteriene holdt vesentlig lengre. Men produsenten har dessverre en egeninteresse av at batteriene fort blir dårligere, da kjøper mange bare ny enhet istedenfor å bytte batteriet. Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. februar 2013, klokken 19:11
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:06
Så konklusjonen er at finnes en optimal ladestrømstyrke for en tesla mtp batterilevetid?

Ja, ved den strømstyrken som gjør at temperaturen ikke stiger nevneverdig under lading. Det er nok langt over 10kW, eller 20kW for den saks skyld. Så om du lader med 5kW eller 15kW betyr sannsynligvis ingenting for levetiden, men effektiviteten er høyere ved høyere strømstyrke opp til et visst nivå. Dette fordi det er en "bunnlast" i kjølesystemet som stjeler av effekten. Det var en som forsket ut dette på Rodsteren og han kom frem til at 40A ladestrøm (ca. 10kW) var mest effektivt. Jeg tipper tilsvarende tall for Model S er 20kW.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Havebigfunonsdag 13. februar 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:07
Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Setter du på vekkeklokke når du lader mobilen?? 8)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Griffelonsdag 13. februar 2013, klokken 19:37
Svert gode svar på de fleste spørsmål om batterier finner en på dette nettstedet:
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. februar 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:07
Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Setter du på vekkeklokke når du lader mobilen?? 8)

Skjønte ikke helt hva du mente her. Jeg lader mobilen over natta, men den ligger på kjøkkenet så ingen vekkerklokke på mobil her nei. Batteriet holder fortsatt fint hele dagen, akkurat som da den var ny. Min bruk av mobilen er hovedsakelig data, det er lite prating og SMS.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Havebigfunonsdag 13. februar 2013, klokken 19:56
Jeg tenkte at du kanskje stopper landningen før batteriet er helt full - jeg forsker på det men det er fort gjort å glemme å dra ut ledningen og vips er det 100 % 8)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: laumbonsdag 13. februar 2013, klokken 19:57
Jeg lader min iPhone med en iPad lader. Denne er dobbelt så kraftig.
Realistisk har jeg ca. 85% kapasitet etter en knapp time med lading fra null, men bytter batteri på telefonen en gang i året (koster $6 inkl frakt fra kina, jobben tar 10 min).

Poenget er, for høy ladestyrke ser ut til å kunne skade batteriet.
Kona lader sin med vanlig lader, og hennes batteri holder myyye lenger etter en viss periode.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: ohhonsdag 13. februar 2013, klokken 20:06
Trodde ikke iPhone tok imot dobbel styrke? Dette da iPad har 2 'iPhone'-batterier, mot kun en i iPhone. Slik sett er det dermed det samme hvilken lader man bruker til iPhone.
Dette er hva jeg har blitt forklart...
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 13. februar 2013, klokken 20:08
Sitat fra: laumbPoenget er, for høy ladestyrke ser ut til å kunne skade batteriet.
Kona lader sin med vanlig lader, og hennes batteri holder myyye lenger etter en viss periode.

Tviler på at det er ladetiden som tar knekken på batteriene dine. Det er vel mer trolig at det fordi batteriene er av god kinesisk kvalitet.

Levetiden på mobiltelefonbatterier og laptopbatterier er i all hovedsak så dårlig som den er fordi man lader batteriene til 100% og utsetter de for varme. Dette er oppskriften for å ta knekken på li-ion batterier.

Spesielt laptop-batterier er utsatte. Det er de færreste som ikke plugger inn laptopen om de har mulighet. (Og man har mulighet stort sett alltid.) Dette betyr at batteriene er stort sett alltid ved 100%, og så blir laptoper enda varmere enn mobiler. Mobiler er vel hovedsaklig mellom 20 og 30C (*kanskje* 40C hvis du bruker den hardt og lenge ett sted med dårlig dekning), mens mange laptoper kan fint nå 40C på batteriene under normal bruk.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Havebigfunonsdag 13. februar 2013, klokken 20:25
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. februar 2013, klokken 20:59
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:25
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(

Er det i det hele tatt noen som tilbyr dette ? Jeg hadde mange Nokiaer før, ingen av disse kunne heller stoppe lading på et lavere nivå enn 100%.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 13. februar 2013, klokken 21:04
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:25
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(
Da ville Apple få dårligere resultater på brukstid mellom ladinger i tester. Dette er jo noe man tester, men man tester ikke hvor lenge batteriet varer før det er ødelagt. I utgangspunktet bør Apple forvente å få færre kunder hvis de kun lader til 90%, så da gjør de ikke det.

Dette er den samme utfordringen som med stort sett alt som lages. Det er billigere og enklere å lage noe som varer i 3 år enn i 5 år, så da designer de det for å vare i 3 år. Salgene lider ikke, da levetid er ikke en egenskap som er enkel å måle når produktet er nytt.

Dette er grunnen til at det er bra med en fastsatt reklamasjonstid. Når staten sier en mobil skal vare i fem år, så må produsentene ta hensyn til dette når de designer produktet, og gjøre dette på billigst mulig måte. (Problemet med å innføre dette i norge er bare at vi er ikke ett stort nok marked for å påvirke produsentene tilstrekkelig.)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: laumbonsdag 13. februar 2013, klokken 21:06
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:08

Tviler på at det er ladetiden som tar knekken på batteriene dine. Det er vel mer trolig at det fordi batteriene er av god kinesisk kvalitet.

Utrolig rart at de originale (runde 1.) er like dårlig etter ett år som kopiene.

Nå er jeg over på iPhone 5 med friskt batteri fra fabrikk. Kjører samme prosessen på dette - så får vi se hvordan det går. :))


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. februar 2013, klokken 21:28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. februar 2013, klokken 21:04
Da ville Apple få dårligere resultater på brukstid mellom ladinger i tester. Dette er jo noe man tester, men man tester ikke hvor lenge batteriet varer før det er ødelagt. I utgangspunktet bør Apple forvente å få færre kunder hvis de kun lader til 90%, så da gjør de ikke det.

Telefonen bør selvsagt lade til 100% som standard. Jeg savner dog et valg for "batterisparing" der jeg kan aktivere 90% lading selv. Akkurat som på Model S. Enkelte produsenter av bærbare har fikset dette.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Benttorsdag 14. februar 2013, klokken 00:54
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?
I forbindelse med annonsering av superladerne i USA så uttalte Tesla at å lade på en superladerstasjon ikke sliter mer på batteriet enn om du hadde ladet på vanlig vis. Superladerne dytter på noe slikt som 90kW så hvis det er riktig så er det vel neppe noen praktisk "optimal" lade-effekt på bilen.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Riotorsdag 14. februar 2013, klokken 01:59
Jeg tror det er Samsung 900 ultrabook hvor man kan velge 80 eller 90% ladestopp.

Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Lanbertorsdag 14. februar 2013, klokken 10:03
Tenker jeg har ombestemt meg. Blir nok 2 ladere....men det blir dyr lading de 1-2 gangene i året den brukes.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Griffeltorsdag 14. februar 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Lanber på torsdag 14. februar 2013, klokken 10:03
Tenker jeg har ombestemt meg. Blir nok 2 ladere....men det blir dyr lading de 1-2 gangene i året den brukes.
Det bør egentlig være rimligere å lade med 20 kW AC fra et slik ladepunkt, enn fra en DC lader. En har jo betalt en del for "infrastrukturen" med å ha laderen i bilen, slik at en prisdiefferensiering her vil være på sin plass.
(f.eks 149 kr for opptil 50 kW DC og 49 kr for opptil 22 kW AC).
Så kan en jo heller si at en får tilbake minst 100 kr av investeringen haver gang en har brukt for dette.
(2 ganger per år i 50 år = 10.000)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Desdimandag 25. februar 2013, klokken 22:32
Kanke personlig se behovet for en dobbeltlader p.t. Det største batteriet burde holde fint til å komme til familien i DK f.eks. (Ca 250 km kjøring alt i alt).
Om man skulle på skikkelig langtur hadde vi tatt bensinkjerra istedet.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Quattroonsdag 06. mars 2013, klokken 22:14
Etter Elon's informasjonsmøte i Oslo i dag har jeg ombestemt meg, går for enkeltlader. Det kommer SC i Norge etterhvert som vil dekke mitt behov.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: petersvonsdag 06. mars 2013, klokken 22:32
Sitat fra: Quattro på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:14
Etter Elon's informasjonsmøte i Oslo i dag har jeg ombestemt meg, går for enkeltlader. Det kommer SC i Norge etterhvert som vil dekke mitt behov.

Enig med deg i det.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Havebigfunonsdag 06. mars 2013, klokken 22:57
Det er flere som frafaller 2 ladere- kanskje vi skulle startet avstemningen på nytt?
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: RunarBTonsdag 06. mars 2013, klokken 23:15
Blir kun ein på oss og... Så prøver eg å forsvare at de 10.000 spart går til oppgradering til performance.;-)

Leste på tela forumet at standard føles som en sportsbil, men performance er om en rakett.. Da vil eg ha rakett;)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: jkirkeboonsdag 06. mars 2013, klokken 23:17
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:57
Det er flere som frafaller 2 ladere- kanskje vi skulle startet avstemningen på nytt?

Bare å starte en ny det. Jeg skal fortsatt ha dobbeltladeren. Satser på endel 22kW ladepunkter omkring på steder der jeg uansett skal tilbringe en time eller noe sånt.

CHAdeMO-adapter er jeg derimot ikke sikker på om jeg kjøper, kommer an på pris og evt. hvor nye ladere havner og hvordan evt. begrensninger blir. Den eneste som står halvveis fornuftig plassert mhp. å handle på vei til hytta er Maxi Hamar men hvem orker å starte den på nytt hvert 15.minutt :(

Da bruker jeg heller et 22kW ladepunkt utenfor en butikk, uten tidsbegrensning.

Forøvrig bør kanskje teksten på avstemningen endres ? Vi vet ikke om enkeltlader kan ta 32A inn i det hele tatt. Det kan godt være at enkeltlader = maks 16A og dobbeltlader = maks 32A. Uavhengig av 1/3-fase og 230/400V.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Gladtrdtorsdag 07. mars 2013, klokken 07:18
Sitat fra: RunarBT på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:15
Blir kun ein på oss og... Så prøver eg å forsvare at de 10.000 spart går til oppgradering til performance.;-)

Leste på tela forumet at standard føles som en sportsbil, men performance er om en rakett.. Da vil eg ha rakett;)

Ta en standard å legg til alt som en Performance har så finner du fort ut at det er verdt de små tusenlappene å investere i Performance istedenfor. Jeg har tatt det valget, og valgt bare enkellader.
Var svært lite informasjon rundt dette med enkellader vs. dobbellader her tidligere også.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: glaserudfredag 08. mars 2013, klokken 10:03
Denne lenka her kan kanskje stimulere diskusjonen. :)

http://www.ladestasjoner.no/nyheter/75-hvordan-kan-tesla-model-s-lades

Vet ikke hvor offisielt de Tesla-arket på slutten der er, men om det er riktig, så vil dobbellader kun være relevant for hjemmelading på 230/32/3-fas eller offentlige stasjoner. Jeg har 3-fas 16A i dag, og lurer på oppgradering til 32A. Det at jeg må ha en egen ladestasjon i tillegg gjør at jeg er noe mer usikker på det.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: leafsterfredag 08. mars 2013, klokken 11:31
Anbefaler alle å bestille med dobbeltlader slik at det blir lett å få bruktbiler med dette om et par år. Eller vent; spec opp bilene med "full pakke" dere :D
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Cirionfredag 08. mars 2013, klokken 12:23
Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 11:31
Anbefaler alle å bestille med dobbeltlader slik at det blir lett å få bruktbiler med dette om et par år. Eller vent; spec opp bilene med "full pakke" dere :D
Jeg har gjort mitt... Honda'en selger jeg kansje i år, Model S beholder jeg nok litt lenger...
Så den er nok tilgjengelig på markedet om 15 år.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. mars 2013, klokken 08:49
Noen som har revurdert sitt valg etter at Elon antydet minst fire superladere i Norge bare i år?
Jeg hadde håpet på en, kanskje to i høst. Og deretter et par neste år. Men med fire allerede i år føler jeg behovet for dobbeltlader sank.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: glaserudfredag 15. mars 2013, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mars 2013, klokken 08:49
Noen som har revurdert sitt valg etter at Elon antydet minst fire superladere i Norge bare i år?
Jeg hadde håpet på en, kanskje to i høst. Og deretter et par neste år. Men med fire allerede i år føler jeg behovet for dobbeltlader sank.

For meg fyller de to forskjellige behov. SC for langturer, dobbeltlader for når jeg har kommet frem og trenger å lade opp over natta. Antar at det ikke på kort- og mellomlang sikt kommer til å være SC eller andre DC-ladere i nærheten, så da vil dobbeltlader være greia.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: RunarBTfredag 15. mars 2013, klokken 09:12
Blir kun en på oss. Holder til fullading over natta. Så blir det Chademo som backup, og SC på langtur. Bør holde det, så går 10k spart til performance oppgradering.;-)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. mars 2013, klokken 09:54
Sitat fra: RunarBT på fredag 15. mars 2013, klokken 09:12
Blir kun en på oss. Holder til fullading over natta. Så blir det Chademo som backup, og SC på langtur. Bør holde det, så går 10k spart til performance oppgradering.;-)
Må si jeg er spent på hva slags løsning de eventuelt kommer med for CHAdeMO. Vil den fungere over alt? Hva blir prisen? Når er den klar?

Tesla har tidligere avvist CHAdeMO, og det er slik jeg forstår det vesentlige utfordringer ved å få godkjent et slikt adapter i Norge. Må vi bruke utstyr som ikke er CE merket eller godkjent? Blir adapteret så dyrt at det kan være hensiktsmessig å gå sammen flere og dele på ett?

Mange spørsmål :)
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: gbzdoctirsdag 02. april 2013, klokken 12:24
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?

Svarer i denne tråden for å unngå å gå off topic. :)

Svaret er enkelt, det har med mitt daglige behov å gjøre, samt utbrdelsen av hurtigladere (ChaDeMo og CCS) og superladere.

For mitt dgalige behov er en lader mer enn nok. Klarer meg med 16A lading med god margin i dag med de daglige behovene på jobbkjøring (ca. 30 km t/r) + aktiviterer for ungene m.m. Bilen er stort sett fulladet igjen før jeg legger meg for kvelden, og Teslaen vil i så fall kunne slurpe i seg strøm i rundt 8 timer til hver natt om det trengs.

På langtur vil nok uansett hurtiglading og superlading være det naturlige valget. Det ser jo veldig lyst ut for utbyggingen av begge typer, og Tesla har lovet støtte for både ChaDeMo og CCS.

Dessuten kommer jeg bare veldig sjelden til å trenge noe annen lading enn over natten på 16A når jeg ser på all kjøring gjennom året. Men kan tenkes det blir aktuelt å dra på elektrisk langtur med Teslaen oppover norskekysten om bilen er så behagelig å kjøre som prøvekjrøngen har gitt inntrykk av. Med Avensisen er det HELT uaktuelt med å mange timer i bil... Da vil like fullt hurtiglading og 10 KW lading være tilstrekkelig. (Må jo stoppe og sove uansett, og campingplasser pleier å ha tilgang til passe med strøm.)

Å kjøre elbil til alt vil kreve litt planlegging før man legger ut på langtur, men med Model S vil det i vårt tilfelle kun være i svært få tilfeller.
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: DonPedrotirsdag 02. april 2013, klokken 12:33
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 12:24
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?

Svarer i denne tråden for å unngå å gå off topic. :)

Svaret er enkelt, det har med mitt daglige behov å gjøre, samt utbrdelsen av hurtigladere (ChaDeMo og CCS) og superladere.

For mitt dgalige behov er en lader mer enn nok. Klarer meg med 16A lading med god margin i dag med de daglige behovene på jobbkjøring (ca. 30 km t/r) + aktiviterer for ungene m.m. Bilen er stort sett fulladet igjen før jeg legger meg for kvelden, og Teslaen vil i så fall kunne slurpe i seg strøm i rundt 8 timer til hver natt om det trengs.

På langtur vil nok uansett hurtiglading og superlading være det naturlige valget. Det ser jo veldig lyst ut for utbyggingen av begge typer, og Tesla har lovet støtte for både ChaDeMo og CCS.

Dessuten kommer jeg bare veldig sjelden til å trenge noe annen lading enn over natten på 16A når jeg ser på all kjøring gjennom året. Men kan tenkes det blir aktuelt å dra på elektrisk langtur med Teslaen oppover norskekysten om bilen er så behagelig å kjøre som prøvekjrøngen har gitt inntrykk av. Med Avensisen er det HELT uaktuelt med å mange timer i bil... Da vil like fullt hurtiglading og 10 KW lading være tilstrekkelig. (Må jo stoppe og sove uansett, og campingplasser pleier å ha tilgang til passe med strøm.)

Å kjøre elbil til alt vil kreve litt planlegging før man legger ut på langtur, men med Model S vil det i vårt tilfelle kun være i svært få tilfeller.

Høres fornuftig ut. Tusen takk for svaret!
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: takktakkonsdag 03. april 2013, klokken 00:39
Sitat

For meg fyller de to forskjellige behov. SC for langturer, dobbeltlader for når jeg har kommet frem og trenger å lade opp over natta. Antar at det ikke på kort- og mellomlang sikt kommer til å være SC eller andre DC-ladere i nærheten, så da vil dobbeltlader være greia.

Om jeg har forstått det rett må du ha tilgang på mer enn 11KW strøm for å ha glede av dobbel lader. De fleste hus har vel 22 i alt, så med mindre du skal ha varmekabler, ovner, vaskemaskiner etc i knestående holder det vel med èn akkurat blant hus, hytter og hjem?

Eller har jeg misforstått...?
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: heimabryggonsdag 03. april 2013, klokken 22:25
Jeg oppfatter ekstra lader til å gi verdi dersom det dukker opp kraftige strømuttak langs veien som kan benyttes som alternativ hurtiglading (altså vekselsstrøm slik vi får i strømnettet i motsetning til likestrøm som er mest effektiv hurtiglading, slik som chademo eller Teslas superchargere).

For å utnytte to ladere snakker en gjerne trefase strøm og 32 ampere, noe jeg ikke regner med å finne mye av og i alle fall ikke i nærheten av mitt hjem. Vanlig 10A og 16A vil for mange holde dersom en kan lade bilen om kveld natt over tid, og ikke kjører batteriet tomt hver dag (300+ km)?
Tittel: Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
Skrevet av: 19quiz76onsdag 03. april 2013, klokken 23:28
+1 på Heimabrygg!