Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19Så det du sier er at vi skal kikke oss rundt etter byggeplasser når vi har behov for strøm :) ?
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen,
Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19Nå er det vel helst i tettbygde strøk en finner mest byggeplasser, mens det er på langstrekkene på 'landsbygda' en har behov for å lade en Tesla S.
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen, da vil den brukes mer enn 3 ganger i året....men det trengs kanskje ikke
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:26
Ingen av alternativene passer for meg.. Jeg har tilgang til 400v trefas i huset, men ikke garasjen. Tenker å få en elektriker for å se på anlegget og anslå pris for 3-fas 400v til garasjen med hhv. 16 eller 32A. Jeg tipper det kan bli et problem med 32A fordi ledningen blir for tykk for eksisterende rør.. Er det ikke noe problem blir det 32A. Da bør jeg også ha 2 ladere i bilen, ellers blir det en stk lader.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:36
3x16A 5x2.5mm2 11kW
3x20A 5x4mm2 13.8kW
3x25A 5x6mm2 17.2kW
3x32A 5x10mm2 22kW
Sweet-spot'en med hensyn på ledningstykkelse og pris på ledning blir 3x25A etter min mening.
Sitat fra: Modelsn på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:39Akkurat det jeg tenker også.
Kommer helt klart til å gå for dobbeltlader. Gir for meg langt større fleksibilitet når bilen brukes på langturer.
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?
Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?
Sitat fra: Rio på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:56Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?
Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?
Lading av batterier gjøre etter en "magisk enhet" som kalles C. Hvis batteriet har en kapasitet på f. eks. 120 Ah, så er C "120".
Produktarket angir hvor mye strøm man kan trekke, og hvor mye man kan lade med, og dette angis vanligvis i C.
For eksempel, hvis man kan trekke "10 C", så kan man trekker 1200 A fra et 120 Ah batteri, og 2000 A fra et 200 Ah batteri.
Likeledes, kan man lade med 0,5 C (vanligvis mye lavere), så kan man lade med 60 A for et 120 A batteri.
Et mobilbatteri er vel på 1 Ah, så hvis man lader med 0,1 C (100 mA) så tar det 10 timer (ideelle forhold).
Samtidig, husk at det er enorm forskjell på forskjellige typer litiumbatterier. De som brukes i mobiltelefoner er helt forskjellige fra de som brukes i de fleste biler.
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?
Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:06
Så konklusjonen er at finnes en optimal ladestrømstyrke for en tesla mtp batterilevetid?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:07Setter du på vekkeklokke når du lader mobilen?? 8)
Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:36Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:07Setter du på vekkeklokke når du lader mobilen?? 8)
Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Sitat fra: laumbPoenget er, for høy ladestyrke ser ut til å kunne skade batteriet.
Kona lader sin med vanlig lader, og hennes batteri holder myyye lenger etter en viss periode.
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:25
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:25Da ville Apple få dårligere resultater på brukstid mellom ladinger i tester. Dette er jo noe man tester, men man tester ikke hvor lenge batteriet varer før det er ødelagt. I utgangspunktet bør Apple forvente å få færre kunder hvis de kun lader til 90%, så da gjør de ikke det.
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:08
Tviler på at det er ladetiden som tar knekken på batteriene dine. Det er vel mer trolig at det fordi batteriene er av god kinesisk kvalitet.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. februar 2013, klokken 21:04
Da ville Apple få dårligere resultater på brukstid mellom ladinger i tester. Dette er jo noe man tester, men man tester ikke hvor lenge batteriet varer før det er ødelagt. I utgangspunktet bør Apple forvente å få færre kunder hvis de kun lader til 90%, så da gjør de ikke det.
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42I forbindelse med annonsering av superladerne i USA så uttalte Tesla at å lade på en superladerstasjon ikke sliter mer på batteriet enn om du hadde ladet på vanlig vis. Superladerne dytter på noe slikt som 90kW så hvis det er riktig så er det vel neppe noen praktisk "optimal" lade-effekt på bilen.
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?
Sitat fra: Lanber på torsdag 14. februar 2013, klokken 10:03Det bør egentlig være rimligere å lade med 20 kW AC fra et slik ladepunkt, enn fra en DC lader. En har jo betalt en del for "infrastrukturen" med å ha laderen i bilen, slik at en prisdiefferensiering her vil være på sin plass.
Tenker jeg har ombestemt meg. Blir nok 2 ladere....men det blir dyr lading de 1-2 gangene i året den brukes.
Sitat fra: Quattro på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:14
Etter Elon's informasjonsmøte i Oslo i dag har jeg ombestemt meg, går for enkeltlader. Det kommer SC i Norge etterhvert som vil dekke mitt behov.
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:57
Det er flere som frafaller 2 ladere- kanskje vi skulle startet avstemningen på nytt?
Sitat fra: RunarBT på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:15
Blir kun ein på oss og... Så prøver eg å forsvare at de 10.000 spart går til oppgradering til performance.;-)
Leste på tela forumet at standard føles som en sportsbil, men performance er om en rakett.. Da vil eg ha rakett;)
Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 11:31Jeg har gjort mitt... Honda'en selger jeg kansje i år, Model S beholder jeg nok litt lenger...
Anbefaler alle å bestille med dobbeltlader slik at det blir lett å få bruktbiler med dette om et par år. Eller vent; spec opp bilene med "full pakke" dere :D
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mars 2013, klokken 08:49
Noen som har revurdert sitt valg etter at Elon antydet minst fire superladere i Norge bare i år?
Jeg hadde håpet på en, kanskje to i høst. Og deretter et par neste år. Men med fire allerede i år føler jeg behovet for dobbeltlader sank.
Sitat fra: RunarBT på fredag 15. mars 2013, klokken 09:12Må si jeg er spent på hva slags løsning de eventuelt kommer med for CHAdeMO. Vil den fungere over alt? Hva blir prisen? Når er den klar?
Blir kun en på oss. Holder til fullading over natta. Så blir det Chademo som backup, og SC på langtur. Bør holde det, så går 10k spart til performance oppgradering.;-)
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.
Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 12:24Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.
Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?
Svarer i denne tråden for å unngå å gå off topic. :)
Svaret er enkelt, det har med mitt daglige behov å gjøre, samt utbrdelsen av hurtigladere (ChaDeMo og CCS) og superladere.
For mitt dgalige behov er en lader mer enn nok. Klarer meg med 16A lading med god margin i dag med de daglige behovene på jobbkjøring (ca. 30 km t/r) + aktiviterer for ungene m.m. Bilen er stort sett fulladet igjen før jeg legger meg for kvelden, og Teslaen vil i så fall kunne slurpe i seg strøm i rundt 8 timer til hver natt om det trengs.
På langtur vil nok uansett hurtiglading og superlading være det naturlige valget. Det ser jo veldig lyst ut for utbyggingen av begge typer, og Tesla har lovet støtte for både ChaDeMo og CCS.
Dessuten kommer jeg bare veldig sjelden til å trenge noe annen lading enn over natten på 16A når jeg ser på all kjøring gjennom året. Men kan tenkes det blir aktuelt å dra på elektrisk langtur med Teslaen oppover norskekysten om bilen er så behagelig å kjøre som prøvekjrøngen har gitt inntrykk av. Med Avensisen er det HELT uaktuelt med å mange timer i bil... Da vil like fullt hurtiglading og 10 KW lading være tilstrekkelig. (Må jo stoppe og sove uansett, og campingplasser pleier å ha tilgang til passe med strøm.)
Å kjøre elbil til alt vil kreve litt planlegging før man legger ut på langtur, men med Model S vil det i vårt tilfelle kun være i svært få tilfeller.
Sitat
For meg fyller de to forskjellige behov. SC for langturer, dobbeltlader for når jeg har kommet frem og trenger å lade opp over natta. Antar at det ikke på kort- og mellomlang sikt kommer til å være SC eller andre DC-ladere i nærheten, så da vil dobbeltlader være greia.