Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Gjermund på søndag 20. januar 2013, klokken 09:59
Er det noen som vet om det er merkbar forskjell på stivheten med eller uten panoramatak?
Sitat fra: Gjermund på søndag 20. januar 2013, klokken 09:59
Er det noen som vet om det er merkbar forskjell på stivheten med eller uten panoramatak?
Det er nok heller stivere _med_ panoramataket tenker jeg. Laminert glass er stivere enn aluminiumsplåt.
Laminert glass er nok stivt, men man må ta med i beregningen at glasset ikke er festet direkte i karroseri, men via skinner for å kunne åpne det.
På mine tidligere biler med panoramatak har det innimellom vært litt "knirk" noe som tyder på bevegelse.
Sitat fra: cs erlend på søndag 20. januar 2013, klokken 11:34
Laminert glass er nok stivt, men man må ta med i beregningen at glasset ikke er festet direkte i karroseri, men via skinner for å kunne åpne det.
På mine tidligere biler med panoramatak har det innimellom vært litt "knirk" noe som tyder på bevegelse.
takBra innspill. Dette skal jeg følge med på når tilbakemeldingene fra de med panorama tikker inn.
På denne linken kan man se bilens rammekonstruksjon (langt ned på siden): http://www.teslamotors.com/models/features#/safety
Jeg tror ikke det er noen forskjell, min oppfatning er at det er ramma som distribuerer kreftene i konstruksjonen.
Det er nok ikke glasset i seg selv som er problemet, men måten det er festet på. Det kan påvirke stivheten selv om en ikke hører ulyder. Rammeverket vil nok stå for den største delen av stivheten, men med sveist (?) plate i taket vil det virke som om du har en skråstiver i "takramma" fordi det vil dannes et strekkbånd om ramma forsøker å deformere seg.
Dette er en av grunnene til at jeg tror jeg dropper panoramatak (i tillegg til at jeg lurer på om det er bortkasta penger).