Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: timingbeltkiller på fredag 28. desember 2012, klokken 17:46

Tittel: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 28. desember 2012, klokken 17:46
Dette emnet er til dels behandlet i tråden "Årlig avskriving av Model S, Performance".
Tror emnet er langt fra utdebattert og starter derfor denne tråden.

Mitt utgangspunkt er prisen $600/NOK 6.000 for årlig service eller 20K km.
Flere har gitt uttrykk for at prisen er i høyeste laget og intervallet for lavt.
Dette kan skyldes:
- Bilen er ikke så teknisk enkel å vedlikeholde som elbiler teoretisk burde være
- Overdreven sikkerhetsmargin
- Overprising

Kom over denne fra USA:
http://www.greencarreports.com/news/1079637_tesla-model-s-service-contract-600-year-or-warranty-voided

Utgangspunktet er en Volt-eier som har bestilt en S og er misfornøyd:
"""One big advantage of electric cars is reduced maintenance.
With no internal combustion engine, there is no oil to change, no exhaust system,  no transmission, no myriad of moving parts to break or wear out, and no air or fuel filters to clog up. With regenerative braking, brake pads last virtually forever.

So it was a shock to learn that Tesla will charge $600 a year for a routine service on my 2012 Model S, which I specced out in September and am due to receive in December.

I currently own a 2011 Chevrolet Volt. Containing not only an engine but an electric motor and a battery thermal-management system, the Volt is among the most complex cars on the road today--far more complicated than the Tesla.

Yet its maintenance requirements are minimal: an annual systems check ($49 at my local dealer), and a $35 oil change every two years, which includes the annual inspection. (The Volt's engine runs so rarely--in my case, about 20 percent of the time--that oil change intervals are based on time, not mileage.)

Over a two-year period, my total Volt service cost will amount to $84. Over the same period, Tesla Motors [NSDQ:TSLA] will charge me $1,200 for service on my "low-maintenance" engine-less electric Model S.

So what's going on here?"""

Etter mye om og men fikk han svaret:
"""So I tried Plan B: a personal e-mail to Tesla CEO Elon Musk (a tactic that has worked well for me in the past).

Sure enough, Musk replied four hours later.
"We are matching service cost to be less than a Mercedes of comparable purchase price," Musk wrote."""

Kjøpers kommentar:
"""If Tesla is targeting Mercedes-Benz, they seem to be aiming too high.  My local Mercedes dealer quotes $220 for the 10,000-mile service on an S Class full-size luxury sedan."""

Og senere i artikkelen:
"""The maintenance program, on the other hand, takes another benefit of electric-car ownership--low maintenance--and negates it, by escalating the price to the level of a gasoline car.

It's a bit like asking Supercharger customers to pay 50 cents a kilowatt-hour, and then saying, "Hey, you're still paying a little less than you would to put gas in a Mercedes."

Here's a pipe dream: Tesla applies its Supercharger philosophy to the Model S service program and makes it free.

It's not such an outlandish idea; BMW already does it. Every new BMW comes with four years and 50,000 miles of free service.

If you ask me,  Tesla should emulate the Bimmer instead of the Benz."""

Senere:
"""In a last-ditch effort to find out what Tesla technicians actually do during the annual inspections, I called one of Tesla's maintenance centers.

"It's basically a systems check," came the answer. "But we haven't received the documentation yet on precisely what we'll be doing. When we get it, I'll be happy to send you a copy." """

For å være litt vemmelig:
Denne klageren lider øyensynlig av en misforståelse: Tror han er en vanlig bilkjøper og ikke et forhåndsfrelst menighetsmedlem som godtar uten å kny alt som bestemmes fra presteskapet.

Og for å komme ned på jorden:
Kjøper jeg en "Bimmer", får jeg:
- 5/200 garanti
- gratis service 5/100 inkludert i nybilprisen
- flytende serviceintervall som med min kjøring betyr hver 30-38 K km.
- eventuelt utvidet skreddersydd servicekontrakt hvor jeg bestemmer antall år og km + omfanget.

sammenlignet med Tesla S:
- 4/80 garanti
- serviceintervall 20K km
- eventuelt utvidet manufaktursydd servicekontrakt på 4/50 eller 8/100

Ikke akkurat drømmevilkår når du kjører min 30K i året.

BTW:
En drosjeeier kjøper en Tesla S og kjører 100K i året.
Må han inn til service 5 ganger i året dersom han ønsker å beholde garantien på bilen?
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: @rogerlørdag 29. desember 2012, klokken 00:37
Må si jeg deler din bekymring, og er redd Tesla undervurderer markedet og reservasjonsholdere med uttalelser som:
"We are matching service cost to be less than a Mercedes of comparable purchase price," Musk wrote."""
Dersom Tesla velger en prisstrategi som går ut på "hva markedet tåler/er vant til", uten å ta hensyn til hva servicejobben faktisk innebærer, ja da blir jeg skeptisk.
"""In a last-ditch effort to find out what Tesla technicians actually do during the annual inspections, I called one of Tesla's maintenance centers.
"It's basically a systems check," came the answer. "But we haven't received the documentation yet on precisely what we'll be doing. When we get it, I'll be happy to send you a copy." """
Har Musk glemt at Tasla er en nyetablert bilfabrikk som er helt avhengig av tillit i markedet og hos reservasjonsholderne for å få lukket avtalene?

De har bestemt prisen for servicen, men vet ikke helt hva jobben innebærer enda!!!! bortsett fra "system check" da!!
Minner meg litt om Microsoft Windows for få år siden når følgende melding kunne dukke opp; "Ny ukjent maskinvare funnet", og deretter; "installerer programvare for ukjent maskinvare". Mao. Windows vet ikke hva den har funnet, men programvare det har den !? betryggende.  :o

Jeg tviler på at det er en god vei å gå for Tesla å legge drifts- og servicekostnader tett opp til såkalte sammenlignbare biler. Model S er et nytt produkt, med mange usikkerhetsmomenter knyttet til seg, og som derfor trenger å ta godt vare på alle sine fordeler. Lave driftskostnader pga. få bevegelige deler, er en av mange viktige. For meg var det i hvert fall et argument da jeg reserverte Model S.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Trondnslørdag 29. desember 2012, klokken 07:42
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 

PS Fikk mail fra Tesla, (Oslo) i dag:
Servicekostnadene er ikke ferdigstilt, men kommer snart.
Vi vil sende ut info om dette når det kommer.

---------------
Res. 1795
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 10:55
Sitat fra: Trondns på lørdag 29. desember 2012, klokken 07:42
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 


PS Fikk mail fra Tesla, (Oslo) i dag:
Servicekostnadene er ikke ferdigstilt, men kommer snart.
Vi vil sende ut info om dette når det kommer.

---------------
Res. 1795
Håper du skriver nytt innlegg når du har fått detaljene om servicekostnadene.

Gjetter tallet 6.000 pr 20K km er ikke langt unna. USA-pris i dollar X 10 = kronepris er temmelig nært det du i alminnelighet finner. Dette fordi:
- moms i N vanligvis høyere enn sales tax i USA
- høyere pris- og lønnsnivå i N
- bedre vern i den norske forbrukerkjøpsloven enn i "lemon"-beskyttelser i USA.



Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Havebigfunlørdag 29. desember 2012, klokken 11:52
De fleste som selger en vare eller tjeneste priser ut ifra hva markedet er villig å betale. I denne settingen kommer "menighets"-elementet inn. Jo mere Apple- lik stilling produktet får jo høyere pris kan man ta- Dette er ikke særlig betryggende for oss.
Det er totalkostnaden som betyr noe for de av oss som ikke er helfrelst. Vi får håpe at TM får med seg at det er flere som avbestiller bilene om totalprisen blir høy uten at det er åpenbart at det ligger en relevant ytelse bak. Hvis Mod S har omtrent samme servicekostnad som en tilsvarende Mercedes uten at det er en god forklaring for hva som forårsaker denne prisen oppstår to spørsmål:
1. Er servicen overpriset?
2. Er bilen dårlig konstruert slik at man har høye vedlikeholdskostnader på tross av at forbrenningsmotoren som en av de mest vedlikeholdskrevende enheter av bilen bortfaller?

Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. desember 2012, klokken 12:02
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 10:55
Gjetter tallet 6.000 pr 20K km er ikke langt unna. USA-pris i dollar X 10 = kronepris er temmelig nært det du i alminnelighet finner.

Greit for meg så lenge vi får det samme tilbudet mhp. forhåndsbetaling i 4 år til $1900/NOK 19000,-. Det blir uansett lavere enn det jeg har betalt på Touranen.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Sitat fra: Trondns på lørdag 29. desember 2012, klokken 07:42
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 

Dine erfaringer med bilen blir gull verd om du kjører 50.000 i året! Da kjører du tre ganger så langt som den gjennomsnittlige nordmann, så du får raskt innblikk i batterislitasje og annen slitasje på bilen. Ift. service ville jeg egentlig tro drivstoff og reparasjoner er en langt større utgiftspost enn vanlig service?
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000. Servicene vil teoretisk koste deg 60.000,-, altså totalt 95.000,- i drivstoff og service. Men du som kjører så langt bør selvfølgelig forhåndsbetale for 160.000km med service, noe som gir en pris på ca 38.000,- om vi ganger de amerikanske prisene med ti. Da blir kostnaden 73.000,- + 2 stk ekstra service til 6.000. Altså totalt 85.000,-. Jeg trekker dog ikke inn pris for skifte av batteri, for du er fort nede på 70% restkapasitet etter 4 år og 200.000km, og det forhåndsbetalte batteriskiftet får du i utgangspunktet ikke før det har gått 8 år. Tesla kommer sikkert med oppklarende info rundt dette lenge før man må gå videre i kjøpsprosessen.

En tilsvarende bensinbil med snittforbruk på 0,7 og en bensinpris på 14,- vil i samme periode koste deg 196.000kr bare i bensin. Servicer, reparasjoner ++ holdt utenfor. Iflg. Dine Penger ligger snittprisen til reparasjoner alene på drøye 80 øre ved 120.000km. Sier vi at reparasjoner vil koste rundt 40 øre i snitt på 200.000km vil du ha ca 80.000 i reparasjoner på bensinbilen i perioden.

Ift. "gratis" BMW service som det nevnes her er den selvfølgelig ikke gratis. De ansatte som tar service på bilen jobber ikke gratis :) Man betaler for dette gjennom bilens pris, og sikkert også gjennom høyere dele- og servicekostnader etter at den såkalte gratisperioden har utløpt. Grensen på 200.000km er det bare et fåtall som vil nå innen 5 år, og garantien dekker ikke slitedeler, kun fabrikasjons-feil. Så det hadde vært interessant å høre om noen kjenner til garantireparasjoner av eksempelvis turbo eller partikkelfilter på +/- 150.000km? Godt mulig BMW er veldig fleksible og snille med kundene sine?

Uansett, selv om Model S for meg blir rimeligere å holde enn en 520D så betyr ikke det at jeg synes 6.000,- i service for 20.000km er OK. Men jeg avventer offisielle priser og innhold i servicebesøket før jeg konkluderer med noe som helst i denne saken.

(For øvrig håper jeg ikke folk kjører bortimot 40.000km her i Norge med samme olje i motoren selv om serviceindiatoren mener det skal være ok. Høres ut som grov mishandling av motoren, men konsekvensene kommer på et senere tidspunkt. )

Og avslutningsvis: Hadde kostnadene vært identiske hadde jeg fortsatt valgt Model S for å si det enkelt og greit! Meget god å kjøre. Den elektriske drivlinjen er overlegen på komfort! Det er ikke rare 5-serien man får for 500.000,-. Du får kanskje en greit utstyrt 520D for 550.000?
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.

Sitat
En tilsvarende bensinbil med snittforbruk på 0,7 og en bensinpris på 14,- vil i samme periode koste deg 196.000kr bare i bensin.
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Sitat
Ift. "gratis" BMW service som det nevnes her er den selvfølgelig ikke gratis. De ansatte som tar service på bilen jobber ikke gratis :) Man betaler for dette gjennom bilens pris, og sikkert også gjennom høyere dele- og servicekostnader etter at den såkalte gratisperioden har utløpt.
JA, men gjør som jeg:
- kjør pent og forsiktig og primært langturer
- bytt ut bilen omkring 200K

og det blir nestemann som får gleden av utgiftene du påpeker.

Her har forøvrig Tesla en ulempe. Utskifting blir en tilnærmet økonomisk umulighet når omkring 2017-2020 særfordelene forsvinner og nyprisen blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Hjelper lite at bruktbilprisen hopper i været. Men selvsagt OK for de som da hopper av elbilkarussellen med tilnærmet null avskriving.

Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Sitat
(For øvrig håper jeg ikke folk kjører bortimot 40.000km her i Norge med samme olje i motoren selv om serviceindiatoren mener det skal være ok. Høres ut som grov mishandling av motoren, men konsekvensene kommer på et senere tidspunkt. )
Har jeg gjort med en Passat:170K km og 5 servicer. Merka ikke noe til motorslitasje. Bilen brukte ved 170K den samme literen olje til etterfylling som den gjorde ved 20K. Tror du undervurderer både de nye spesialoljene og fordelene med pen langkjøring kontra småturkjøring.

Sitat
Og avslutningsvis: Hadde kostnadene vært identiske hadde jeg fortsatt valgt Model S for å si det enkelt og greit! Meget god å kjøre. Den elektriske drivlinjen er overlegen på komfort! Det er ikke rare 5-serien man får for 500.000,-. Du får kanskje en greit utstyrt 520D for 550.000?
Enkelt valg for deg med 520D som alternativ.
Mer vrient for meg med Passat/Avensis klassen til omkring 300K som alternativ.

Jeg får faktisk doblet kjøpesum og antakelig en saftig auke i forsikringen. Og i alle fall dobling eller tredobling av dekkutgiftene. Båe pga g-kreftene på bakhjulene og dekkdimensjonen. Neste dimensjon er jo traktor!

RE Forsikring:
Er det  noen som vet om TM har gjort som de fleste bilimportørene:
"Giftet" seg med et forsikringsselskap slik at vi får første års forsikring av ny bil til "innbruddspris"?
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. desember 2012, klokken 17:56
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.

Ikke nødvendigvis. I dette eksempelet koster strømmen 17,5 øre/km. Om man kjører 50kkm i året med en Model S og batteripakka varer i hele ganatiperioden på 8 år har man på den tiden brukt 70.000 på strøm. Forhåndsbetalt batteripakke etter 8 år forventes å koste ca. 90.000 inkl. mva. I tillegg blir det renter i 8 år, om vi regner typisk huslånsrente på 3,9% blir det 122.000 kroner. Så dyrere ja, men ikke  svært mye dyrere.

Er vi heldige holder batteripakka i 15 år og koster da f.eks 60.000 kroner. I så fall er strømmen desidert dyrest. Det har vært vist grafer av batterilevetid på enkelte Panasonic-celler der det ser ut som om de holder ca. 3000 sykluser før de er nede på 70%. 3000*425km (EPA)=1.275.000km...
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Griffellørdag 29. desember 2012, klokken 17:57
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.
Ikke helt riktig. 1. (første) Batteripakke er en del av bilprisen. Dersom bilens levetid i km er 2 batteripakker er denne utgiften pris/2x
Dersom en bilens levetid er 3 batteripakker er denne utgiften: 2pris/3x.

Eller en kan tenke at prisen på bilen består av 2 deler, verdi av batteri og verdi av bil. Da blir jo bilen ganske rimlig pluss at en har kjøpt en masse drivstoff samtidig.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. desember 2012, klokken 18:02
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.

Det går mange Prius i taxinæringen. Disse går nok langt over 50kkm pr. år. Jeg vil tro det er endel som kjører langt privat som også kjører Prius ?

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Jeg fyller når jeg må, og det er stort sett alltid på langtur siden Leafen fikser småkjøringa. Da kan jeg ikke velge hvilken dag jeg fyller opp. Jeg har nok betalt over 14,- pr. liter diesel i snitt i år, i metropoler som Drevsjø, Hov eller Koppang.

Sitat
Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Og det er den nok godt egnet til, med alu-karosseri og elektrisk drivlinje. Jeg bare håper fordelene varer lenge nok til at jeg kan bytte Leafen i en genIII Tesla om 3-4 år.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 19:19
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:56
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Sitat
Ikke nødvendigvis.........

Du er meget optimistisk mht  hvor lenge batteripakka varer før rekkevidden blir utilstrekkelig lav.
Jeg er muligens for pessimistisk når jeg ikke tror den holder i 8 år og eksempelvis 400K km.
Men inntil vi vet de nøyaktige prisene og vilkårene og et tilstrekkelig stort antall biler har gått hver seg noen hundre K km,  blir øre/km utgiften tilnærmet ren gjetning.

Ser du på leieprisen for batteripakka til elbiler i både Think- og Leaf-klassen, kommer du fort opp i 100 øre pr km dersom du kjører 1000 km i måneden. Og kjører du det doble, går jeg ut fra det i likhet med bil-leasing kommer surcharge etter 15K årlig. Selv om det for de fleste vil være gunstigere å eie enn å leie, må leieprisen i det minste gi en viss indikasjon på kostnadsnivået???



Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.
Ja batteriskifte vil spise opp mye av besparelsen ved å eie en Model S, men nå velger ikke jeg Model S fordi den er rimelig å holde, men fordi den i mine øyne er mye bedre enn konkurrentene. Jeg har en ganske gjennomsnittlig kjørelengde per år (ca 20.000km), og vil iht Panasonics målinger være nede på ca 70-75% restkapasitet etter 8-10 år. Ved forhåndskjøpt batteripakke ligger den årlige batterikostnaden på ca 10.000 for meg. Dvs 50 øre per km. Men jeg ser an erfaringer fra eiere som har kjørt langt før jeg bestemmer meg for om jeg kjøper batteribyttet eller ei. Når jeg må ta beslutningen neste sommer er det garantert noen amerikanere som har kjørt minst 50.000km ut fra hva jeg leser på det amerikanske forumet.

Sitat
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Enig i dette. Jeg tror de færreste velger bensin om de kjører 50.000km+ i året. Men det blir helt feil å sammenligne Model S med de mest sparsomme dieselbilene. Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest. Noe sammenlignbart er mer i retning av A6 med 3,0TDI eller 535D. Koster fort over millionen i innkjøp, og tipper de har et snittforbruk gjennom året på 0,8.

Sitat
JA, men gjør som jeg:
- kjør pent og forsiktig og primært langturer
- bytt ut bilen omkring 200K

og det blir nestemann som får gleden av utgiftene du påpeker.

Her har forøvrig Tesla en ulempe. Utskifting blir en tilnærmet økonomisk umulighet når omkring 2017-2020 særfordelene forsvinner og nyprisen blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Hjelper lite at bruktbilprisen hopper i været. Men selvsagt OK for de som da hopper av elbilkarussellen med tilnærmet null avskriving.

Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Jeg kan dessverre i liten grad velge å bare kjøre bil på langturer. Bruk avhenger av behov. Og du skal kjøre svært pent/kun langkjøring for å utsette alle solide reparasjoner til etter 200.000km.

Tviler for øvrig sterkt på at de gammeldagse avgiftene basert på hk innføres for elbiler. Model S pris på 1,5 mill blir bare gjetning basert på dagens utdaterte avgiftssystem. Elmotorenes effektivitet øker med størrelse, og det koster svært lite å hente ut mye effekt sammenlignet med en fossilbil. Uansett kan Tesla og andre velge å levere biler med forskjellige ytelser basert på land. Enkleste sak i verden å begrense ytelsen til en elmotor. Enkelte hevder for øvrig at staten går glipp av mange hundre tusen i avgifter når folk kjøper Model S. Det er selvfølgelig helt feil, for Model S kjøpes i Norge av folk som vurderer alt fra Golf til M5. Brorparten ligger nok fra Passat til ordinær 5-serie sjiktet. Dvs. tapt avgift for meg som alternativt ville kjøpt Passat er noe sånt som 100.000,-. Ikke noe poeng å legge en halv mill i avgifter på bilen, for da strupes salget så mye at staten får inn mindre enn om de eksempelvis bare legger på 25%mva.

Og ift langt ekteskap kommer de største økonomiske fordelene fra 5 års alder og utover, for de som har normal kjørelengde (15-20.000km per år). Så jeg planlegger definitivt å eie bilen lenge. Eierne melder at de elsker bilene og at de ikke vil ha noe fossilt igjen.

Sitat
Har jeg gjort med en Passat:170K km og 5 servicer. Merka ikke noe til motorslitasje. Bilen brukte ved 170K den samme literen olje til etterfylling som den gjorde ved 20K. Tror du undervurderer både de nye spesialoljene og fordelene med pen langkjøring kontra småturkjøring.
Flott for deg :) Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en bil med 35.000km mellom hver service. Da måtte bilen i så fall hatt webasto (ingen kaldstarter vinterstid) samt i all hovedsak brukt til langkjøring. Folk flest har en blanding av småkjøring og langkjøring. Kjøringen avgjøres av behov, ikke hva som er best for motoren. Det er bare å kikke på oljen for å se hvor forurenset den er etter hvert som kilometerne tikker på.

Sitat
Enkelt valg for deg med 520D som alternativ.
Mer vrient for meg med Passat/Avensis klassen til omkring 300K som alternativ.

Jeg får faktisk doblet kjøpesum og antakelig en saftig auke i forsikringen. Og i alle fall dobling eller tredobling av dekkutgiftene. Båe pga g-kreftene på bakhjulene og dekkdimensjonen. Neste dimensjon er jo traktor!

RE Forsikring:
Er det  noen som vet om TM har gjort som de fleste bilimportørene:
"Giftet" seg med et forsikringsselskap slik at vi får første års forsikring av ny bil til "innbruddspris"?
Valget for meg står ikke mellom 520D og Model S. Som du ser av min signatur kjører jeg Passat. Jeg kan altså gå fra en kjip Passat og over til Model S. Det er det geniale ved at vi bor i Norge. I utlandet konkurrerer Model S med biler som M5, S6 etc, og allikevel mener journalister og eiere at den er på høyde med konkurrentene! At Passat-eiere her i Norge kan vurdere Model S som et reelt alternativ er fantastisk!

Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 19:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 18:02
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.

Det går mange Prius i taxinæringen. Disse går nok langt over 50kkm pr. år. Jeg vil tro det er endel som kjører langt privat som også kjører Prius ?
Du har rett. Bensin-hybrider var ikke i  mine tanker.
Men Prius går i følge taxieierne i Stockholm på mellom 5 og 6 liter per 100Km - ikke 7.
De nye plug-in'ene kommer antakelig til å gå på mellom 4,5 og 5,5.

Sitat
siden Leafen fikser småkjøringa.

Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: kjølholdtlørdag 29. desember 2012, klokken 19:35
Hvis man forhåndsbetaler ny batteri pakke , er denne da mva belagt eller kan det regnes som en del av bilkjøpet
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. desember 2012, klokken 19:42
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.

Stemmer nok bra, jeg fikk en pris på rett over 6000 kroner med 20kkm kjørelengde og 70% bonus. Men jeg rykker opp til 75% neste år så det blir nok ennå litt billigere.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 20:02
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Tviler for øvrig sterkt på at de gammeldagse avgiftene basert på hk innføres for elbiler. Model S pris på 1,5 mill blir bare gjetning basert på dagens utdaterte avgiftssystem.
Det er tverrpolitisk enighet om å beholde totalbeløpet bilistene melkes for uendret (= inflasjonsrevidert).

Det betyr jo flere elbiler det kommer på markedet jo mer blir de melket på lik linje med de andre.
Og skulle det usannsynlige skje at Sutre-Siv får med seg Jern-Erna til å betale ut bommene og i stedet øke avgiften på drivstoffet, blir det dobbel smell for elbilene. Da kommer det antakelig et årlig fast beløp i "drivstoffavgift" siden det ikke er mulig å skille ut de kwh'ene som går til billadning hjemme hos folk.

Og skulle det skje at N blir som Mellomeuropa med relativt langt flere småbiler, forsvinner nok den relativt pene behandlingen av disse sammenliknet med større og dyrere biler.

Sitat
Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.
Det betyr at TM ikke har giftet seg med if. Gjetter de har ikke gjort det med noe selskap.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. desember 2012, klokken 20:18
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:33
Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?

En gang pr. år for vår del, den første kosta 2490,-. Neste gang skal vel egentlig bremsevæske byttes men det tror jeg fint kan drøyes et år.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 20:32
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:18
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:33
Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?

En gang pr. år for vår del, den første kosta 2490,-. Neste gang skal vel egentlig bremsevæske byttes men det tror jeg fint kan drøyes et år.
Giga takk!
Bremsevesken foreldes med tid og knapt med bruk. Skifte hvert 2. år er sikkert satt med solid sikkerhetsmargin.
Det er likevel ikke smart å drøye intervallet her.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


Anzahl   Kraftstoff   min   Ø    max
2079           Diesel   3,00    6,39    9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 29. desember 2012, klokken 21:42
1680 Prius varierer fra 2,60/100 km til 9,64 med 5,19 som snitt for alle.
19 Prius plug-in fra 2,04 til 6,46 med 4,65 som snitt

1 enslig Opel Ampera har brukt 433 liter bensin på 6.475 km = 6,68l/100km
Tallet 6,68 er kloss opptil det uavhengige tester i USA har funnet ut om forbruket til søsterbilen Volt straks batteriladningen er oppbrukt og bilen går over til bensindrift.

Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!






Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 29. desember 2012, klokken 21:47
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


Anzahl   Kraftstoff   min   Ø    max
2079           Diesel   3,00    6,39    9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)
Ser ut til at jeg er ganske gjennomsnittlig med andre ord.
Om du klarer et snitt ned mot 0,4 med Avensisen klarer du garantert 40-45 mil i snitt med 85kWh Model S.

Men hva er snittforbruket for BMW 535D eller Audi a6 3,0tdi i følge den siden? Så kan man regne ut drivstoffkostnader for bil av tilsvarende type med en dieselpris på rundt 12,50 i snitt over 200.000km.

Redigert:535d lå på 8,23.
20.000x0,82x12,50= 205.000 ikke 196.000 som jeg først anslo.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. desember 2012, klokken 22:00
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 21:42
Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!

Hmm, spørs hvor relevant det blir for norske forhold med typisk 70-75km/t i snitthastighet på langtur. Jeg antar det går mye fortere unna i Tyskland...
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 29. desember 2012, klokken 22:01
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:02
Det betyr at TM ikke har giftet seg med if. Gjetter de har ikke gjort det med noe selskap.
Jeg har sendt e-post til Tesla tidligere og oppfordret innstendig om å få til en avtale med et selskap som sikrer lav pris i flere år. Fkk tilbakemelding om at de skulle kikke på dette. Selv har jeg type forhandler-forsikring på Passaten nå, og den kan ikke justeres opp med mer enn maks 5% per år i hele avtaleperioden (3år).
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 29. desember 2012, klokken 22:04
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 22:00
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 21:42
Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!

Hmm, spørs hvor relevant det blir for norske forhold med typisk 70-75km/t i snitthastighet på langtur. Jeg antar det går mye fortere unna i Tyskland...
Til gjengjeld har vi mye kaldere klima her i nord. Spritmonitor blir sikkert ikke helt korrekt for norske forhold, men syntes å stemme greit for Passaten.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: toppilørdag 29. desember 2012, klokken 23:29
Oppskrift på billig bilhold:
-Kjøp en nyere bruktbil hos merkeforhandler i Tyskland.
-Få den levert med ny utført service inkludert i prisen.
-Selg den etter ett år, og få da igjen prisen du gav.

Har selv gjort dette mange ganger og avskrivning, service og reperasjoner kan fort ende opp på kr 0,- i løpet av et år  :)

Allikevel handler jeg nå Model S  ;D

Hvorfor:
-Må handle litt med hjertet innimellom også.
-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.

Jeg regner selvfølgelig inn sparte utgifter til bompenger (15 000,- pr år), drivstoff (10 000,-), parkering og årsavgift (5000,- pr år). Allerede da blir regnestykket pent, og med spart tid (tid = penger) ved å kjøre i kollektivfelt blir regnestykket veldig pent.

Service blir noen kroner i året, reperasjoner og avskrivning blir usikkerhetsmomentet.

Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: foxysøndag 30. desember 2012, klokken 00:33
Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Riosøndag 30. desember 2012, klokken 10:49
Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 00:33
Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)

Så flink du er til å trolle.
Tittel: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: ohhsøndag 30. desember 2012, klokken 11:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 21:47
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


AnzahlKraftstoffminØ max
2079        Diesel3,00 6,39 9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)
Ser ut til at jeg er ganske gjennomsnittlig med andre ord.
Om du klarer et snitt ned mot 0,4 med Avensisen klarer du garantert 40-45 mil i snitt med 85kWh Model S.

Men hva er snittforbruket for BMW 535D eller Audi a6 3,0tdi i følge den siden? Så kan man regne ut drivstoffkostnader for bil av tilsvarende type med en dieselpris på rundt 12,50 i snitt over 200.000km.

Redigert:535d lå på 8,23.
20.000x0,82x12,50= 205.000 ikke 196.000 som jeg først anslo.
stemmer bra med min erfaring: min A6 3.0 TDI Q ligger på et snittforbruk på ca 0,8
Litt under på sommeren og litt over på vinteren.
Dette er målinger på kjørecomputer, så evt bruk av Webasto er ikke med i tallene. De kontrollmålinger jeg har gjort stemmer bra med kjørecomputeren (dog ikke utført ofte).
Tittel: Re: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: foxysøndag 30. desember 2012, klokken 11:49
Sitat fra: Rio på søndag 30. desember 2012, klokken 10:49
Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 00:33
Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)

Så flink du er til å trolle.

Vi takker som vanlig for et konstruktivt bidrag fra din side!;D
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 30. desember 2012, klokken 15:27
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 22:01
Jeg har sendt e-post til Tesla tidligere og .......
Vilken epost-adresse brukte du?





Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 30. desember 2012, klokken 15:35
Sitat fra: Rio på søndag 30. desember 2012, klokken 10:49
Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 00:33
Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)

Så flink du er til å trolle.
Du må huske Rio at om du skriver "Blir ikke overrasket..." så er det noen som tenner med en gang for å trekke frem negative forhold. Som nevnt tidligere er det ganske utrolig at enkelte frekventerer et forum for en bil de ikke vil ha, bare for å spre kvalm. Blir det samme som at jeg skulle gått inn i et forum for eksempelvis VW Caravelle for å peke på alle negative forhold  ;D Antar det skyldes et trist liv og generell negativ holdning til det meste :) Husk: alt kan vinkles negativt om man bare er negativ nok!



Tittel: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Leaffensøndag 06. januar 2013, klokken 10:29
Muligens gammelt nytt for noen av dere. Kom over dette inlegget fra GeorgeB på det Amerikanske forumet. Må si at det overrasker meg at han er så aktiv og åpen på forumet. En lang og god utredning. Her presiseres så klart som mulig hva servicekostnadene innbefatter, og hvorfor Tesla skal ha så pass hyppighet på servicene. + + til Tesla.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10150-Warranty-Servicing-official-Tesla-responses-(incl-GeorgeB)/page3?p=187010#post187010

Å følge denne tråden videre er meget interessant lesning.

Vi får bare håpe:

1. At vi får de samme løsningene i Norge. Og at prisene ikke blir helt skivebom.

2. At Tesla ikke knekker ryggen før de har klart å bevise for markedet at de har intensjoner om å bygge verdens beste bil og verdens beste vedlikeholdskonsept. (Det er nesten for godt til å være sant).
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 06. januar 2013, klokken 11:36
RE """@ANDYSTJ: "What happens after 50,000 miles?"
We plan to offer an Extended Service Plan to cover beyond 4 years or 50,000 miles."""

Dette skrevet 2012 jan er vel foreldet. 
Extended Service Plan'en tilbys nå for 4-8yrs or 50-100K miles.

Riktig eller feil oppfattet?
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: ebbreysøndag 06. januar 2013, klokken 11:37
Samme tilbudet får vi hvertfall på servicesenteret i oslo. Prisen er jeg også spent på, håper rundt 4.5-5 pr 20k km
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: ebbreysøndag 06. januar 2013, klokken 11:40
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 06. januar 2013, klokken 11:36
RE """@ANDYSTJ: "What happens after 50,000 miles?"
We plan to offer an Extended Service Plan to cover beyond 4 years or 50,000 miles."""

Dette skrevet 2012 jan er vel foreldet. 
Extended Service Plan'en tilbys nå for 4-8yrs or 50-100K miles.

Riktig eller feil oppfattet?

Det er det jeg har lest på TMC. En serviceplan for første 4 år/ 80k km og extended 8år / 160k km
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 06. januar 2013, klokken 11:43
Sitat fra: Modelsn på søndag 06. januar 2013, klokken 10:29
(Det er nesten for godt til å være sant).
All erfaring viser:
Det som er for godt til å være sant, er nettopp det: Ikke sant.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: ebbreysøndag 06. januar 2013, klokken 11:59
Hele bilen er for god til å være sann! :P
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.er
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 06. januar 2013, klokken 12:02
Sitat fra: ebbrey på søndag 06. januar 2013, klokken 11:40
Det er det jeg har lest på TMC. En serviceplan for første 4 år/ 80K km og extended 8år /160K.
Du sparer penger (rabatten større enn rentetapet + eventuell prisstigning) dersom du forhåndsbetaler for 4/80 eller  8/160.
Men etterhvert betalt service hver 1/20 omfatter nøyaktig det samme - også etter 8/160.
Riktig eller feil oppfattet?
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 06. januar 2013, klokken 12:08
Innlegget til George Blakenship illustrerer utfordringen ved å beregne verdien på en service.
En service kan være grovt overbetalt, eller et kupp, helt avhengig av hva som må gjøres.
Om den på en service bare renser/smører komponenter og bytter vindusviskere, alt ila et par timers jobb, er 4750,- (forhåndsbetalt) skikkelig overpris.

Om du derimot kommer inn på 160.000km service og må skifte bremseskiver, klosser, et par hjullager samt alle kjølevæsker er 4750,- et kupp.

Tesla har med andre ord all grunn til å bygge en så feilfri og driftssikker bil som mulig, for det er de som må betale for feil som oppstår (inkl. ordinær slitasje).
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.er
Skrevet av: ebbreysøndag 06. januar 2013, klokken 12:08
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 06. januar 2013, klokken 12:02
Du sparer penger (rabatten større enn rentetapet + eventuell prisstigning) dersom du forhåndsbetaler for 4/80 eller  8/160.
Ja slik har jeg forstått det, du må ut med mer nå, men sparer på å forhåndsbetale for servicene. I usa er det samme pris for årlig service uten plan og med plan innkludert ubegrensede besøk av ranger servicen. Så du kan enten spare på eventuelle ranger behov, eller på selve servicen som i usa er 500$ i rabatt for første 4 årene forhåndsbetalt.
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 06. januar 2013, klokken 12:02
Men etterhvert betalt service hver 1/20 omfatter nøyaktig det samme - også etter 8/160.
Riktig eller feil oppfattet?
Ja alle servicene omfatter det samme ifølge http://www.teslamotors.com/service
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 06. januar 2013, klokken 12:10
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 30. desember 2012, klokken 15:27
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 22:01
Jeg har sendt e-post til Tesla tidligere og .......
Vilken epost-adresse brukte du?
Beklager sent svar på denne. Jeg sendte til Christoffer Rortveit i London. Crortveit@teslamotors.com
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 06. januar 2013, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. januar 2013, klokken 12:10
Beklager sent svar på denne. Jeg sendte til Christoffer Rortveit i London. Crortveit@teslamotors.com
Giga takk!
Den adressen må bety alle ansatte har adr xx@teslamotors.com.
Så nå etterlyser jeg lista over de viktigste kontaktpersonene med tittel og ansvarsområde.
Tittel: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Leaffensøndag 06. januar 2013, klokken 12:53
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 06. januar 2013, klokken 11:43
Sitat fra: Modelsn på søndag 06. januar 2013, klokken 10:29
(Det er nesten for godt til å være sant).
All erfaring viser:
Det som er for godt til å være sant, er nettopp det: Ikke sant.

Ja. Ikke sant. Ingenting vokser inn i himmelen. I hvert fall ikke på kort sikt.

Internett feirer forøvrig 30 års jubileum i disse dager. Hvem kunne spådd en slik himmelsk utvikling på 30 år?

Apple har jo vokst seg stor på noen år, hvor forøvrig George Blankenship hadde noen ord med i laget. Ser forøvrig at han tjener noen penger på Teslakonseptet han også: http://www.forbes.com/profile/george-blankenship-1/ Vi får håpe det ikke er uten grunn.
Tittel: Sv: Intervallservicen av Tesla S.
Skrevet av: Cowboystrekkonsdag 10. juli 2013, klokken 08:33
Spurte om garanti/service på mail til en selger og fikk beskjed om at: 'Årlig service koster kr 6000, men er ikke pliktig for å vedlikeholde din garanti.' Det hørtes jo kjekt ut. Software oppdaterer den jo såvidt jeg vet selv. Garantirelaterte feil dekkes jo gratis. Bilen skal jo i praksis være vedlikeholdsfri og så. Kanskje det blir service annenhvert-tredjehvert år om dette stemmer.