Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: timingbeltkiller på lørdag 22. desember 2012, klokken 09:42

Tittel: Reservehjul
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 22. desember 2012, klokken 09:42
Tesla leveres med en boks med tettevæske isf reservehjul. Dette er det dårligste av 3 alternativer:
- Full size reservehjul - eksempelvis med å bruke et vinterhjul om sommeren og omvendt
- Minireservehjul som du kan kjøre langsomt til nærmeste bilgummiverksted med
- Tettevæske som bare funker ved mindre skader og som vanskeliggjør/umuliggjør dekkrep.

Nå er ikke Tesla alene om å bruke tettevæske. Mange nye modeller gjør det. 2 forhold gjør at du kan akseptere dette:
- Statistisk punkterer du sjeldent. Selv punkterte jeg sist ca 250K km tilbake
- Nye biler selges med 24 timers veihjelpservice som inkluderer punktering. Det betyr du kan sløyfe dyre Viking- eller Falkabbonnementer.

Har jeg forstått det riktig, får du ikke denne 24 timers garantien når du kjøper en Tesla???

BTW:
Tesla selger ( i alle fall i USA) vinterhjul både med og uten pigger, men bare 19-tommere.
Kjøp inkluderer gratis hjulskift med nødvendig omstilling av luftkontrollsystemet.
Denne omstillingen reiser spørsmålet om etterservicen etter en punktering kan foretas av et vilket som helst gummiverksted eller om den MÅ utføres av Tesla???


BTW II:
Har mangelen på reservehjul og hjulskiftverktøy noe å gjøre med muligheten for skade på batteripakken?
Eller er det utelukkende et spørsmål om å spare vekt, bagasjeplass og produksjonskostnader?


Tittel: Sv: Reservehjul
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 22. desember 2012, klokken 11:23
Tipper det er et spørsmål om plassbesparelse, vekt og kostnader. Ikke uvanlig at produsenter dropper reservehjul nå, for å få ned vekt/forbruk på standardmodellen. Selv kjørte jeg punkteringsfritt i nærmere 10 år før jeg plutselig punkterte to ganger på et halvår. Begge gangene 40 mil hjemmefra. Hvorfor produsenten velger å legge sommerdekk på reservehjulet er bortenfor min fatteevne, men det har jeg ryddet opp i nå :)

Du kan fint skifte hjul selv, men dekktrykkovervåkningen fungerer ikke uten at Tesla gjør en paring mellom hjul og bil. Det er mulig man får kjøpt dette verktøyet slik at man kan fikse det selv etter hvert.
Jeg klarer ikke å se at et hjulskift skal kunne skade batteripakken. Det står i manualen hvor jekken skal plasseres, og så lenge du ikke setter jekken midt under bilen og pumper ivei skal det godt gjøres å skade batteriet ved hjulskift.
Tittel: Sv: Reservehjul
Skrevet av: Nuvolaritorsdag 17. januar 2013, klokken 10:49
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. desember 2012, klokken 09:42
Tesla selger ( i alle fall i USA) vinterhjul både med og uten pigger, men bare 19-tommere.
Kjøp inkluderer gratis hjulskift med nødvendig omstilling av luftkontrollsystemet.
Denne omstillingen reiser spørsmålet om etterservicen etter en punktering kan foretas av et vilket som helst gummiverksted eller om den MÅ utføres av Tesla???


Hei,

Kan noen utdype dette med "Kjøp inkluderer gartis hjulskift"? Er det gratis hjulskift utført av Tesla i hele bilen levetid som menes?
Tittel: Sv: Reservehjul
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 17. januar 2013, klokken 11:19
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 10:49
Hei,

Kan noen utdype dette med "Kjøp inkluderer gratis hjulskift"? Er det gratis hjulskift utført av Tesla i hele bilen levetid som menes?
Forkortet fra "Kjøp av (vinter)dekk inkluderer gratis hjulskift".

Altså det du vanligvis får inklusive i dekkprisen bortsett fra hos noen billig-dekkjeder som priser etter RyanAir prinsippet med ++++++++.