Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: tomrh på torsdag 20. desember 2012, klokken 18:57

Tittel: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: tomrhtorsdag 20. desember 2012, klokken 18:57
Nå når det er glatt ute, så slår antispinn og antiskrens ofte inn mens jeg kjører. Kan i grunnen ingenting om slike systemer siden i-MiEV'en er den første bilen vår som har dette. Siden Leaf og muligens andre elbiler også har det(?), velger jeg å poste under Kjøretips. Har noen spørsmål:

Tittel: Sv: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 20. desember 2012, klokken 19:29
Kjært barn har mange navn, men Electronic Stability Control (det du kaller antiskrens) slår til når bilen ikke går dit fører prøver å styre den (rattutslag). ESC kan bremse hvert hjul individuelt og på enkelte biler redusere (motor)kraft.

Traction Control System (eller ASR) er det du kaller antispinn og kan både bremse individuelle hjul og redusere kraft til drivhjulene. TCS er normalt koblet til ABS (sensorer og mekanikk).

Man kan helt sikkert få varmegang i bremsesystemet, men du skal kjøre idiot rimelig lenge.
Systemene i seg selv bruker vel ikke spesielt mye energi, men siden begge systemene bruker bremsene aktivt kaster du bort mye energi.

Thomas
Tittel: Sv: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 22. desember 2012, klokken 23:34
Nå lar det seg vanskelig komme i gang på glatta med en trilling uten at antispinnen slår til.. :P Særlig hvis du har conti-dekk... Men da får jo bremsene kjørt seg litt og det er jo bare positivt. Husker noen år tilbake da kompis hadde jobba hardt med sin E-klasse Benz opp en lang glatt vei. Vel fremme lukta det brems, ja.. ;D
Tittel: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: gbzdocsøndag 23. desember 2012, klokken 01:13
Nå skal det nevnes at fossile biler bruker bremsene MYE mer på antispinn enn både trillingene og Leaf gjør. (Spesielt eldre biler med tidlige systemer. Stor forskjell også mellom fossilene.) Elmotoren lar seg regulere i løpet av millisekunder og bremsene behover defor ikke brukes i særlig grad.

Man ser at med en gang antispinn slår inn så går motorforbruket ned siden kraften begrenses umiddelbart. Ikke høres det noe ABS støy heller, slik som når stabilitetssystemet slår inn... :-)
Tittel: Sv: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: tomrhtorsdag 27. desember 2012, klokken 17:57
Er det i det hele tatt noen situasjoner det kan være en fordel å skru av dette?
Tittel: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: hertugentorsdag 27. desember 2012, klokken 18:41
Ja, når du ønsker å more deg på lukket snødekt plass.!!! Eller skal opp en bratt bakke og trenger fart.!


Hertugen
Leaf, Lørenskog.
Tittel: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: laumbtorsdag 27. desember 2012, klokken 20:00
Aldri hatt behov for å slå av dette til lovlig kjøring.
Kommer du ikke opp bakken uten å spinne deg i hjel oppover, eller må slå av av diverse grunner, kjøp nye dekk, ny sjåfør, strø osv.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: tomrhfredag 28. desember 2012, klokken 10:48
Sitat fra: hertugen på torsdag 27. desember 2012, klokken 18:41
Eller skal opp en bratt bakke og trenger fart.!
Har vel erfart det motsatte. Når jeg spinner er det ikke noe veigrep til å øke farta med, mens antispinn gjør at jeg får utnyttet den lille friksjonen som fins, og jeg får større fart.

I en tidligere tråd om emnet fra februar 2011 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3353.0.html) ser jeg at flere var misfornøyd med i-MiEV's antispinn og mente den var for overfølsom. Lunde mente det var nødvendig å skru den av for å spinne vekk snø. Lurer på om antispinn er blitt justert i trillingene siden den gang? Jeg er ihvertfall veldig fornøyd, men har jo aldri kjørt bil med slikt før og har ikke noe sammenligningsgrunnlag.
Tittel: Antispinn og antiskrens
Skrevet av: gbzdocfredag 28. desember 2012, klokken 22:08
Hadde en av de tidlige i-Mievene selv og syntes antispinnen på den fungerte helt utmerket. Men den tillot nok mindre slipp på hjulene enn f.eks. Leafen. Men kan tenke meg det er fordi den er bakhjulsdrevet. Mitsubishi har vel tenkt at mannen i gata ikke setter pris på at rumpa sklir litt ut før den kicker inn. ;-)

Men du verden så morsom den bilen var om man skrudde av ESP. Savner det litt på Leafen... ;-)

Generelt har jeg alltid disse systemene på, og ESP kan ved bruk av riktig fart og rattutslag benyttes som automatisk brekksladd system. Kjekt siden begge mine nåværende biler har elektronisk brekk som egner seg dårlig til slikt.