Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Martinsen på fredag 14. desember 2012, klokken 14:53

Tittel: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Martinsenfredag 14. desember 2012, klokken 14:53
Jeg kan ikke si annet enn at førsteinntrykket av varmeren er supert!
Det å sitte i en varm, og da mener jeg VARM elbil føles godt. Med sine 0,2-0,3 liters forbruk i timen føler jeg meg ikke akkurat som noen miljøværsting heller  ::) Jeg tror varm bil, isfrie vinduer og en varm sjåfør som IKKE tenker på ALT annet enn å kjøre er bedre for "miljøet" (og de rundt seg) enn en i to dunjakker, pelslue og selbuvotter! 8)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Mr.Zerofredag 14. desember 2012, klokken 19:28
Kan vel lett få heteslag av prisen på denne monteringen... 8)
Selv har jeg gått til innkjøp av dunjakke beregnet for arktiske strøk, og BF står på ønskelista. Rattpels, og saueskinn i stolen. Nå har vi hatt streng kulde i lang tid, og batteribilen har holdt rundt 12 varme med innstillinger på trinn 2/3. Når jeg i tillegg får passere en stillestående kø i kollektivet, ja da øker tempen ytterligere i både kropp og vogn. :D
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: tomatchilifredag 14. desember 2012, klokken 20:56
Miljömässigt så kan det mycket väl vara en fördel att göra värme direkt av flytande bränsle istället för att göra värme av el. I, i stort sett, alla länder utom Norge så är det nog garanterat det.  Möjligen kan kärnkraftsnationer (Frankrike/Japan(?)/Sverige)oxå ha vissa fördelar av värme från el: men om man räknar in att det nog förkortar batterietslivstid, och kanske gör att man istället tar fossilbilen vissa gånger för att inte riskera att själv, eller ens barn skall frysa, så tror jag att bräsnlevärmaren går i plus miljömässigt (globalt: De lokala föröroreningarna från en dieslvärmare verkar ju vara en del. Iallfall luktar det gammal dieslmerca om min nya V50 när dieselvärmaren går)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Bjorntlørdag 15. desember 2012, klokken 15:45
SitatNå har vi hatt streng kulde i lang tid, og batteribilen har holdt rundt 12 varme med innstillinger på trinn 2/3. Når jeg i tillegg får passere en stillestående kø i kollektivet, ja da øker tempen ytterligere i både kropp og vogn.
Enig igjen. Med en forvarming fra en Defa holder jeg lett en rundt 10-12 grader. Fryser jo ikke i det, med normale vinterklær. Ta av seg lua og skjerf kan man også gjøre. Tross alt er ikke disse bilene de vi sitter i timessvis på vei til hytta eller andre fjerntliggende destinasjoner, men elbiler . Sjelden mer en 30 min i bilen av gangen, som oftest mindre, småkjøring. Ikke vits å bruke en "formue" på oppvarming på det en må kalle en kortdistanse bil.
Dette er en måte å se det.   
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 15. desember 2012, klokken 22:44
Jepp, det er slik også jeg tenker og opplever elbil-livet. Som et transportmiddel som jeg kjører maks 45 km i ett strekk i det daglige. Og da funker Defa'n og dunjakka upåklagelig. Nå står vogna i garasje noe som også bidrar bra. Til uka blir det skistativ og da skal den jammen få transportert meg t/r lysløypa også..!  :D. Har forresten også investert i Norges dyreste skvettlapper fra Motorforum (snaue 1.600,-) - dog til rabattert pris.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Martinsenlørdag 15. desember 2012, klokken 22:58
Vel, jeg er uansett fornøyd selv om det er DYRT!
De daglige turene til og fra jobb er MYE bedre nå som det er fin temperatur i bilen ;-)
T/R Oslo fungerer dårlig med varme på i det hele tatt, så da blir det fort 3-4 grader i bilen selv om den er varmet med DEFA fra 6-7 og står i garasje.
Men dyrt er det helt klart.
PS! Jeg ankom Drammen med -1 grad i bilen når jeg skulle montere varmeren :-)
PPS! Jeg vet ikke hvor mane elbiler jeg ser med is på sidevinduene, dugg på ruta samt dunjakke, Lie og skjerf. Er dette kos?
PPPS! Tror bilen blir lettsolgt på Finn.no når jeg får råd til Tesla ;-)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 15. desember 2012, klokken 23:24
Unner deg varmen! :) Alt dreier seg om prioriteringer. I mitt hode skal en elbil både se litt snodig ut samt være litt kald om vinteren. Men jeg har unnet meg Defa'n, så får jeg heller sitte der med dun, lue, og pels rundt ratt og stump.  ;D
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: asbandtirsdag 18. desember 2012, klokken 10:03
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:44
...Til uka blir det skistativ og da skal den jammen få transportert meg t/r lysløypa også..!  :D.

Hvilket skistativ har du kjøpt/bestilt?
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Mr.Zerotirsdag 18. desember 2012, klokken 21:38
Mekonomen har 500,- i "innbytterabatt" av gammelt stativ om dagen - ved kjøp av nytt Thulestativ. Nå fant ikke meko-duden dette i listene til Thule i dag, så han sendte mail til fabrikken. Tenkte å gå for alu-stengene. Så bilde av det på en trilling her på forumet en plass. Det originale er jo svindyrt - og ikke særlig vakkert.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: bruisepristinefredag 21. desember 2012, klokken 07:34
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:44
Jepp, det er slik også jeg tenker og opplever elbil-livet. Som et transportmiddel som jeg kjører maks 45 km i ett strekk i det daglige. Og da funker Defa'n og dunjakka upåklagelig. Nå står vogna i garasje noe som også bidrar bra. Til uka blir det skistativ og da skal den jammen få transportert meg t/r lysløypa også..!  :D. Har forresten også investert i Norges dyreste skvettlapper fra Motorforum (snaue 1.600,-) - dog til rabattert pris.

Hvilke Motorforum var dette? kr 1.600 inkl mva ferdig montert?
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Mr.Zerofredag 21. desember 2012, klokken 09:21
1580,- er veil. Motorforum-pris. Det er prisen på kun skvettlappene. Mine ligger nå til tørk etter lakkering i bilens farge. Monteringen virker rimelig grei.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: PKlørdag 22. desember 2012, klokken 22:03
Må si eg støtter dieselvarmer i Elbil
Faktisk bør en unngå bruk av dunjakker i bilen, (uansett hvilken, bendin, diesel Elbil), pga sikkerheten... En dunjakke reduserer bilbelte sin virkning. Bilbelte bør være så nært kroppen som mulig...
Så om du har rekkevidde angst og trenger sommerrekkevidden på vinterstid, og du trenger varme, så er dieselvarmer (eller annen brenner) løsningen :-)

Sikkerhet først og fremst :-)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: Erik Evensenfredag 25. januar 2013, klokken 23:56
Hvis man er litt "handy" er det fult mulig å få en dieselvarmer i el-bil for under 6000,-
For bilder og info. www.bluemarlin.no (http://www.bluemarlin.no)
Eller ring meg på 41768757

Erik
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: kristoffer.anketorsdag 07. januar 2016, klokken 16:07
Hvilken dieselvarmer er det du har montert? Venter min ion i slutten av måneden og hater å fryse :p
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: SUNPWRDtorsdag 07. januar 2016, klokken 21:35
Jeg er lykkelig bruker av min 3.3 kW dieselvarmer. Fører regnskap på forbruk og kjørte km. Ligger på ca 9 gram co2 pr km høst og vår, men nå som det har vært mer enn -12 flere dager på rad er jeg nok på ca 12... En liten pris å betale for miljøet, i forhold til min gamle BMW jeg hadde før...  8)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: larskfredag 08. januar 2016, klokken 08:40
Sitat fra: Erik Evensen på fredag 25. januar 2013, klokken 23:56
Hvis man er litt "handy" er det fult mulig å få en dieselvarmer i el-bil for under 6000,-
For bilder og info. www.bluemarlin.no (http://www.bluemarlin.no)
Eller ring meg på 41768757

Erik

Med litt mer info om hvor "handy" man må være, samt virkemåte og en kort intro til hvordan dette skal monteres + en kort beskrivelse av de typene som passer trilling; så tror jeg salgstallene kan øke   :D
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: kristoffer.ankefredag 08. januar 2016, klokken 09:09
Argi: Er det eberspacher beregnet på imiev du har montert? Monterte du selv?
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: pwbfredag 08. januar 2016, klokken 12:57
Jeg har en del bilder (er vel lagt ut her tidligere også, men finner ikke posten) etter min montering, det er enkelt og bør kunne gjøres på 1,5-2 timer hvis man har alle delene (+ tank, der har jeg ikke funnet noen god løsning). Så hvis noen har veldig lyst til å gjøre dette selv så kan jeg legge ut bilder igjen og svare på spørsmål. Synes selv min montering ble mye bedre enn den orginale i-miev monteringen. Jeg kjøpte min på aliexpress, det er samme som selges på Blumarlin (mener jeg) og med dollarkursen som er nå så ville jeg kjøpt den hos dem, da har man jo 5 års reklamasjon også.
Ser nå at produsenten av disse ikke lenger har en fungerende hjemmeside ( http://jp-parkingheater.com/ ) så vet ikke om de ikke lages lenger eller at bare hjemmesiden er nede eller noe slikt, de ligger fortsatt på Alibaba ( http://jp-chinatrade.en.alibaba.com/productgrouplist-800675689/Parking_heater.html )
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: SUNPWRDfredag 08. januar 2016, klokken 19:38
Sitat fra: kristoffer.anke på fredag 08. januar 2016, klokken 09:09
Argi: Er det eberspacher beregnet på imiev du har montert? Monterte du selv?

Nei, denne er universal. Heter Eberspächer D3WZ. Denne sitter originalt i bla Opel Combo, og der er herfra jeg kjenner den. Jeg har montert slik i min tidligere 08 BMW 5 og i min C-Zero. Tipper det kom på ca 7000 og da hadde jeg litt smådeler fra før. En god del jobb om det skal funke og bli ordentlig. Tipper jeg brukte omtrent 20 timer med alt...
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: psyfoonfredag 08. januar 2016, klokken 20:27
Sitat fra: PK på lørdag 22. desember 2012, klokken 22:03
Må si eg støtter dieselvarmer i Elbil
Faktisk bør en unngå bruk av dunjakker i bilen, (uansett hvilken, bendin, diesel Elbil), pga sikkerheten... En dunjakke reduserer bilbelte sin virkning. Bilbelte bør være så nært kroppen som mulig...
Så om du har rekkevidde angst og trenger sommerrekkevidden på vinterstid, og du trenger varme, så er dieselvarmer (eller annen brenner) løsningen :-)

Sikkerhet først og fremst :-)

Du har rett angående sikkerhetsbelter og tykke klær, dette gjelder også barn. Men når det er - 20 ute så må man rett og slett kle både barna og seg selv. Noe som er vel så viktig er å stramme beltene godt rundt kroppen når man har festet de. Dette har jeg gjort til en vane, og gjør det automatisk flere ganger mens jeg kjører. Må kjenne at selen sitter trygt rundt kroppen, uavhengig om jeg har t-skjorte eller boblejakke. Altfor mange er sløve på å gjøre dette og har kanskje biler med trege "sneller" i tilegg, da er det tryggere å sitte med boblejakke og ha stramme belter enn t-skjorte og slakke. I tillegg er jo nyere biler utstyrt med automatisk beltestrammer som strammer selen med god kraft før det smeller, så jeg føler meg trygg selv med boblejakke de få dagene i året dette føles påkrevd  :)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: automatfredag 08. januar 2016, klokken 22:41
Her er det beskrevet om luftvarmer som er koblet med luftslange til bilens varmeapparat.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.msg174622.html#msg174622
Hvordan er erfaringene med dette?
Er dette et godt low budget alternativ?


Her er pwb's tråd om montering av vannvarmer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16264.0.html
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: epsilone6lørdag 09. januar 2016, klokken 07:37
Er det ingen elbiler som har mulighet for fabrikkmontert dieselvarmer? Jeg husker at de første små elektriske postbilene hadde dieselvarmer.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: kaiatlørdag 09. januar 2016, klokken 12:18
Per i dag er det vel kun Renault Kangoo Z.E. som kan friste med dieselvarmer. Der er den vel til gjengjeld standard.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: kristoffer.ankesøndag 10. januar 2016, klokken 22:09
Fikk beskjed hos mitsubishi at imiev kommer med eberspacher dieselvarmer som standard. Kan også kjøpes et kit til ettermontering på eldre imiev, og er dette kittet jeg vurderer å montere på min ion, men koster da 22500 bare for delene.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: TBsøndag 10. januar 2016, klokken 22:32
Sitat fra: kristoffer.anke på søndag 10. januar 2016, klokken 22:09
Fikk beskjed hos mitsubishi at imiev kommer med eberspacher dieselvarmer som standard. Kan også kjøpes et kit til ettermontering på eldre imiev, og er dette kittet jeg vurderer å montere på min ion, men koster da 22500 bare for delene.

Mitsubishi kan levere i-Miev med "forhandler montert Eberspächer sett". Dvs, forhandler vil gå god for at settet ikkje påvirker garanti på bilen. Men, ingen i-Miev er levert med Eberspächer / dieselvarmer frå fabrikk.
Dvs, i-Miev leveres ikkje med dieselvarmer som standard.

Dette er lokalt utstyr, som blir montert av lokal / Norsk forhandler. (Kan vel og kjøpe delene og montere sjølv, men ved feil montering vil det bli stilt spørsmål om det oppstår følgeskader.)

Meg bekjent har Peugeot sin linje vore meir steil for iOn. Her er det få / ingen? forhandlere som tilbyr montering etter det eg har lest.
Men, du kan fortsatt kjøpe delene - og montere sjølv, eller få Mitsubishi forhandler, eller annan verkstad til å montere. Bilene er jo lik når det gjeld denne montering - så når alt blir gjort rett vil dette fungere heilt flott.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: WhiteLionmandag 16. desember 2019, klokken 12:27
Hei dere

Har dere hatt noen problemer med disse dieselvarmerne i Ion ?

Min dieselvarmer har fungert finfint frem til for noen dager siden.. helt frem til fylling av drivstoff på Circkle K Skøyen (Har sjekket med de vedr. problemer med diesel på aktuell pumpe, og alt ok sier stasjonen)
Symptomene nå er at varmeren starter som normalt, går et munutt eller to, så begynner vifta å gå med høyere turtall enn vanlig, og så stopper brenneren (normalt har denne en klar "klikkelyd" inne i kupeen) og deretter avgir systemet mye mer røyk enn hva som var tilfellet tidligere..
fargen på røyken er hvit/normal som før, det er bare mye mer av den etter at varmeren stopper helt

Merke på varmeren er uklart da det ikke står navn på kontroller på dashbord

Noen som har vært borti dette tidligere ?
Alle tips mottas med takk!
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: engolfmandag 16. desember 2019, klokken 13:35
Vilken värmare har du i bilen, luft, eller vann?
Om det är vann så kan cirkulationspumpen vara problemet, värmaren går för varm utan cirkulerande vatten och stängs då av.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: WhiteLionmandag 16. desember 2019, klokken 14:11
Takker for svar Engolf

Jeg vet faktisk ikke om det er en luft, eller vann varmer.. men mistenker det kan være luft siden jeg aldri har sett en vannbeholder for dette systemet.
Skal forsøke og få tatt noen bilder, kanskje det kan hjelpe

Kontroll enheten i min bil er samme som i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k

Har du sett en slik før kanskje ?
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: TBmandag 16. desember 2019, klokken 16:45
Du har mest trolig en forhandler montert Eberspächer, vannvarmer.

Den bruker samme vannkrets som bilens elektriske varmer.

Sjekk om eletrisk varmer er ok.
Sjekk også at vannet sirkulerer i ekspansjonstanken.

Det er trolig en feil som gjør at varmen ikke kommer ut av diesel varmer, og stopper for unngå skade.
(Som engolf skriver.)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: WhiteLiontirsdag 17. desember 2019, klokken 09:38
Hei igjen, takker veldig for innspill !

Ok, da får vi tro det er en Eberspächer, vannvarmer siden symptomene i bilen understøtter deres teori  :-)

Normalt, frem til problemet dukket opp så kunne jeg høre en veske som begynte å sirkulere straks dieselvarmeren ble startet.. etter feilen oppsto fremsto det som om sirkulasjonslyden var noe hemmet, og anderledes, men varmeren startet allikevel.
I går etter jobb så skjedde det ingenting da jeg skrudde på dieselvarmeren, ingen sirkulasjonslyd overhodet og varmeren startet ikke.

Hvorvidt bilens elektriske varmeapparat er i full drift eller ikke er noe uklart, men jeg syns det avgir mindre varme enn før.. det gikk på fullt i 30-40 minutter i går uten at det ble for varmt i bilen, og det var ca 0 grader i Oslo i går ettermiddag.

Vil jeg kunne sjekke om vannet sirkulerer i ekspansjonstanken mens bilen er på og elektrisk varmeapparat går for fullt ?
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: TBtirsdag 17. desember 2019, klokken 17:22
Du ser og hører tydelig at vannet sirkulerer, det er den "store" tanken montert litt høyt under panseret.
Ta av lokket (forsiktig om det er varme der, nylig benyttet) og start bilen, sett på elektrisk varme. Da skal det komme vann inn i tanken, som går ut igjen i bunnen av tanken.

Sjekk også væskenivået, er det lavt / tomt for veske er det en lekkasje et sted.

At bilen ikke blir varm med bare elektrisk varme er normalt  / by design :D
(men, vannet og luften skal bli varm, men det blir bare ikke noen badstu temperaturer, det blir bare mindre kaldt...)
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: WhiteLiononsdag 18. desember 2019, klokken 11:57
Hei igjen

Vannet/vesken i ekspansjonstanken sirkulerer
Kan se at vann beveger seg og kommer inn i tanken når varmen står på fullt, og at sirkuleringen opphører når bryteren på dashbordet blir satt til midt mellom varme og kalt, altså varme av

Vesken er blå i fargen, og nivået i tanken er midt i mellom min og max

Så da peker det vel mot at noe er tett rett ved brenneren.. antagelig røret som dieselbrenneren avgir varme med

Men kjenner jeg er litt bekymret for brenneren siden den ikke starter i det heletatt lenger  :-(

Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: engolfonsdag 18. desember 2019, klokken 15:57
Dessa brännare har ofta en egen cirkulationspump, och det är inte ovanligt att dessa ger upp efter en viss tid. Du kan försöka starta brännaren och se om vattnet i behållaren cirkulerar.
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: TBonsdag 18. desember 2019, klokken 22:29
At væsken sirkulerer lover bra, da er det ikke noe feil med bilens egen pumpe, så du kan benytte elektrisk varmer.

Årsak til at brenner ikke starter i hele tatt nå kan være den står med feilkode pga. den har stoppet flere ganger.
Da må feilkode leses ut, og nullstilles.

- Som engolf skriver, kan være pumpen som følger med varmeren kan ha stoppet.
- Se bilde 18 i manual for plassering av pumpen.
- Se også feilsøking og diagnose for feilkoder.

Se manual her: https://www.dropbox.com/s/j9j0e2ezpkxv8qv/Eber%20I-Miev.pdf?dl=0
Tittel: Sv: Dieselvarmer i iOn
Skrevet av: ACCEPTUSfredag 20. desember 2019, klokken 21:58
Det er normalt at glødepluggen må byttes på disse fra tid til annen...