Elbilforum.no
Lokale elbilforeninger => Agder elbilforening => PSAbiler / REVA / Th!nk => Emne startet av: Ken på lørdag 02. februar 2008, klokken 21:30
Jeg har prøvd å finne en erstatningsbatteri til Think biler (12volt) siden Biltema har kanskje sluttet å levere en som var grei nok. Hvis man skal ha riktig mål, da blir det vanskelig. Bilen tåler en noe høyere batteri men da må man finne på en annen måte å feste den på. Ford kunne ikke gi meg en pris fordi prislisten var sperret til bildelmannen. Han lovd å ringe meg tilbake. Andre batterispesialister i Kristiansand slet med problemstillingen. Jeg skal fortsette fordi vi kommer til å trenger dem etterhvert.
Dette her er interessant og har riktig mål men er mye dyrere enn Biltema sin.
http://webshop.batterystore.no/product/7428/7430/412073/FIAMM_FIAMM_12V_27Ah_Blybatteri.html
Hvis andre medlemmer finner passelig bildeler som andre kunne få nytte av så skriv opp her hvor de kan kjøpes. Jeg selv trenger drivknuter til Think, helst nye.
Ken
Jeg var da ganske nylig innom Biltema og kjøpte batteri der!
Artikkelnr 80-414, kr 398,- Men jeg tror de har vært utsolgt en tid.
Ettersom Thinkeiere har oppdaget dette batteriet er det mulig at Biltema har feilregnet litt på antallet og gått tom
Kabelskoen må slipes av litt på den ene siden for å unngå å bøye poltilkoblingen, da det er litt annerledes tilkobling på batteriet.
Hørte også på prisen på originalbatteriet hos Automax, kr1100 pluss moms.
Jeg valgte Biltemabatteriet.
Henning.
Dette er gode nyheter Hens. Jeg fikk høre tre uker siden at hoved lager var tom og det ikke var sikkert at de skulle få flere. Jeg skal undersøke vår nærmeste butikk snarest. Så at det var originale Yuasa batterier på Automax men så ikke at de var til salgs til publikumet, måtte har passord. Tror de biltema batterier er OK i forhold til pris. Takk igjen. Ken
Siste nytt: Biltema i Kristiansand står fast nå at batteriene skal ut av sortimentet og at du fikk en av det siste. :(
Etterpå gikk jeg til Bang og Folkestad hvor med våre rebatt ordning, fikk en 26AH med riktig mål til Kr 630,- som er slett ikke verst. En av våre medlemmer skal hente en i morgen og da kan vi se om den er grei.
Red. Ed Batteri heter EG26/12 og man må bøye batteriklemme litt men ellers er den grei.
Fikk en melding i dag angående deler som El Rayo har sporet opp i tilfelle Ford mangler dem på lageret eller man vil spare penger:
Jeg har notert meg
Bremseklosser: Bilextra og Mekonomen Mintex MDB 1291. MDB 1807 og MDB1519 ser ut til å ha samme bakplate, men friksjonsmaterial er kanske anderledes.
Andre klosser til Bendix kallipere ligner og passer noen PSA og Renault biler, men kan ikke brukes uten tilpasning/ sliping. Disse er MDB nr 2868, 1209, 1331,1668 og 1676
Biltema bremseklosser 65-9090 fra P405 skal passer. Har hatt problemmer med at fiksjonsbelegg løsner fra bakplate med disse som er farlig.
Bremseskiver: Brembo 08.2985.14 eller Biltema 64-553
Bremsesylinder bak: Mekonomen 03-56612 og 03-26613 (venstre og høyre)
Vinduspusserblad: Land Rover DKC 500140
Nedre opphengskule: Citroën 3640.36 eller Moog PE-BJ-3356
Skiltlys: Hella 2KA 002 445-171
Tom Roy
Kommentar fra Ken: Klossene har jeg kjøpt selv og de er OK.
MDB1807FMSI: WVA20906 180 212010 E1 90R-01018/355. Dette er en annen type Bremsekloss fra Mintex som en annen var forøyd med
Opphengskuler har 16 stjernet tap om jeg husker riktig. Noen har 20.
Citroen i Barstølveien( Abrahamsen Motor) var hjelpsom i forhold til Saxo deler som kunne passe våre Think biler. Alle deler til bakakselen og front stillingsdeler var tilgjengelig enkeltvis.
Hei! Jeg, er på jakt etter rimligere kullbørster til min Saxo elbil, enn hva citroen forhandleren kan tilby. er det noen som har noen tips.
Videre er det på tide med bakaksel overhaling/ skifte.Trolig samme aksling som på think. Er det noen som har erfaring? Vet at jeg kan ta ferja til Hanstholm og få gjort jobben for kr. 4700DK kr +moms.
Har forstått at selve bakakselen kan være en komplisert jobb.
;) Gaute
Hei Gaute. Kull børster kan du spør Abrahamsen Auto om.Sørlandsparken.
Jeg brukt Aske bilservice til Thinken min. Bakakselen var tatt ut og en nålelager var byttet ut. De bruker en spesial prosedyr fordi mutterne til opphengsbolter er gjemt inni batterikasse. De skjærer i understellet til å få tilgang til mutterne. Dette problem har ikke du med Saxo. De er greie gutter og jeg måtte betale kr12000 totalt for aksel, to bærekuler foran, kontroll pluss noe smått inkl. moms. De er fransk bil spesialister og er en av de få verkstedene som har faktisk jobbet på elbiler.
Be om en pris for hele bakaksel byttet ut fordi jeg har hørt om at det er ganske rimelig og da får man helt nye bak bremser i tillegg.
Sitat fra: Gaute på mandag 21. april 2008, klokken 21:19
Hei! Jeg, er på jakt etter rimligere kullbørster til min Saxo elbil, enn hva citroen forhandleren kan tilby. er det noen som har noen tips.
Citroen er de som har de billigste delene til bilene våre, men entusiaster i UK fikk bestillt opp en stor serie fra produsenten av børstene for et år siden.
Du kan prøve en mail til Matthew Trevantis i Eco-drive. Han tilbød børster til bilene på EV2007 for ca 750,- pr sett.
Vet ikke om han har fler igjen.
www.eco-drive.co.uk
Han skal være med på EV2008 også så vidt jeg vet.
Hva er fysiske mål, kabelinnfestingen og kullkvalitet på børstene?
Kullbørster til Saxo. De aktuelle børstene har følgende mål. 10mm x 25mm x antagligvis 35 - 40mm. I slitefeltet er de skråskjært med en vinkel på ca 30 grader. Det går to kabler ut av børsten som sammenføyes i en åpen kabelsko. Kabelskoen føres sidelengs inn på en skrue som låser den fast når den blir skrudd till. På børsten står det følgende: 12/06 E105 samt noe som trolig er en produsent logo - to ringer i hverandre og med et navn inne i ringene - trolig schoir eller schuir. Lengden på kabler inklusiv kabelsko er 75mm.
mvh Gaute
Her har du bilder og mål på børstene.
http://www.rmsconsult.co.uk/berlingo/tech.htm
Det er samme børster for både Saxo/P106 og Berlingo/Partner
Det er denne type børste som jeg spør etter.
mvh. Gaute
Dette sirkulasjonspumpe kan bestilles via internett og kanskje gjennom Kristiansand Caravansenter.
Now for the bad news: den er enda dyrere enn det Ford forlanger!
Umulig å finne den i Hella katalog så den er ut av dato/ sortimentet..
Den er brukt som sirkulasjonspumpe til en caravan varmeovn modell Alde Compact 3010. Må tåle vann mot kokepunktet tror jeg men ikke prøv det hjemme!
Godt om flere brukte detektivtimen til å spore opp deler ;)
http://www.maxfritid.com/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=666&produkt_id=9129 (http://www.maxfritid.com/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=666&produkt_id=9129)
Hva tror du om denne vannpumpen?
Finner ikke noen pris, men det må da gå an å få rede på.
spec:
http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=72&docID=157&info=1
Adresse:
http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=71
Den fra Hella er 18 watt så alle disse er kraftigere. De ser bra ut og samme fabrikant som vakuum pumpen i Think. Send en forespørsel Henning og gjerne i bulk!
Pierberg 07.02054.16.0 er en passelig erstatning som er billigere enn originalen.
kjøpes fra http://onlineshop.ms-motor-service.com.
Selger Pierberg vakuumpumper også.
Ser ut som originalen, Helle, var brukt i noen eldre BMW serie 5 fra 1991 som tilleggspumpe
Etter mye leting og retur av upasselig deler, har jeg funnet en passelig fronthjul lager til Think biler. Den fra Ford var ikke så dyrt men var ikke lagerført da og der. SKF nummer,som er en slags industristandard, er VKBA 3554 som er 72mm utvendig, 37mm innvendig og 33mm bred.
Som en kit fra Mekonomen med ny mutter og låsering kan man oppgi Ruville 5917. Kr 575,-
Ingenting fra Biltema som passer heldigvis fordi de går fort i stykke ha jeg hørt.
Fra Citroen (billigere) eller Peugeot kan man oppgi original delenummer 3350.32.
Det er ikke lett å bytte ut hjullageret uten spesialvektøy som består av avtrekkere og tilbehør. Hvis man har de kan man gjør hele jobben ved siden av bilen ellers må man demontere hele stillingen inkl. støtdemperen og jobber med saken ved hjelp av et verkstedspresse.
Fronthjul ble veldig bråkete og det er antakelig lageret som er dårlig. Håper at det er ikke drivakselen som er gåen.
Noen drivaksler på Think manglet fett fra fabrikk, da blir det fort bråk.
Denne ulyden kan forveksles med lagerlyd.
Hvis det etterfylles fett innen rimelig tid, kan drivakselen kunne gå bra lenge med litt ulyd, Det skal svært lite slitasje til før drivakselen begynner å bråke.
Når det gjelder levetiden på komponenter fra Biltema tror jeg nok dette oftest kan føres tilbake til montøren, som med manglende kunnskap, verktøy eller prosedyre skader komponentene ved montering.
Det ble hevdet at de billige batteriene fra Biltema var dårlige, men ofte var det defekt regulator med for lav spenning som var årsaken til batteribyttet, og da blir det nye batteriet fort dårlig.
Merkelig at batterier fra samme produsent kunne øke kvalitet ved å bli utstyrt med klistremerker med et annet anerkjent merke!
Takk for tipset Hens. Lageret var byttet og bilen triller nesten støyfri igjen. Jeg er lettet å kunne montere delen selv og nå sitter jeg med kunnskap til å hjelpe Think og PSA eiere med samme problemstilling.
Lageret var slått ut med hammer etter at front stillingsdelen var demontert. Monteringen var mer skånsom med bruk av en lang 10mm bolte og passelig mellomlegg som store piper så at kreftene ble ført til inneringen. Inneringen av lageret er todelt og de er viktig at den presses inn riktig så at lageret ikke går i stykke.
Jeg visste at driv aksler hadde fett fordi jeg fylte dem etter at en av de mansjettene mistet klips. De støyer litt nå men det må jeg tåle. En hjullager som går i stykke er noe helt annet. Den gamle så OK ut med blanke kuler og masse fett men men det var defekt.
Det var etter tips fra en annen på forum med PSA som sa at en Biltema lager værte i 2 måneder bare. Heldigvis den jeg kjøpte ville ikke passe til Think allikevel, men det var uproblematisk å få pengene tilbake.
Noen deler fra Biltema er helt OK men andre er bare håpløs. Jeg ville aldri kjøpe gummimansjetter til drivaksler derfra. Flere dårlige erfaringer her. Besparelse må være proporsjonalt til arbeid/ monteringskostnader av å bytte delene ut på nytt. Å bytte lyspærer er en ting...........
Mest interessant for dere som eier Think eller Golf Cart.
Ritar batterier til en grei pris på Sangvik Service, Rige langs E39.
RT 12260H til kr400. Riktig mål og uslåelig pris.
Nevn medlemskap i klubben.
Vakuumpumpe.
Pierberg 7.22917.53.0 ser lovende ut. Typisk bruk i elbiler.
kjøpes fra http://onlineshop.ms-motor-service.com
Hei! Noen som vet hvilke bremsesko som skal brukes bak på gamle Think? Hilsen Froland
Der tenkte jeg å skrive at det er bare å se etter på wiki'en, http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Deler Men der tok jeg feil. Hvis noen vet, kan de også oppdatere wiki?
;-D Hans
Sitat fra: froland på tirsdag 09. februar 2010, klokken 17:20
Hei! Noen som vet hvilke bremsesko som skal brukes bak på gamle Think? Hilsen Froland
Jeg vet at det desverre er flere ulike typer. >:(. Det er litt klønete av Think, men jeg måtte bestille flere ulike for å finne ut av hvilke jeg skulle ha.
Hvis man bla tilbake til begynnelse av tråden så finne man bremse klosser som passer gammel Think.
Info finnes på Wiki også. Seek and you shall find. Finnes under" Deler"
Hei Ken, jeg kan ikke finne noe om bremse sko. Bremseklosser er det mange versjoner av men ikke sko bak. Hilsen Froland
Sitat fra: PLUTO på tirsdag 09. februar 2010, klokken 21:47
Jeg vet at det desverre er flere ulike typer. >:(. Det er litt klønete av Think, men jeg måtte bestille flere ulike for å finne ut av hvilke jeg skulle ha.
Har du noen typebetegnelser vs. type på bremsetrommel e.l. som kan listes på wiki?
;-D Hans
Hei venner! Siden jeg har det travelt, bestilte jeg det originalt fra en lokal Ford forhandler her i Arendal. Og det kostet som følger. Klosser framme:438NOK og bremsebånd bak kostet: 392NOK Mulig det kommer noe frakt sa han på KR 80. Så da vet dere det. Da er det bare å finne et verksted, gidder ikke skifte selv i kulda. Hilsen en forfrosen Froland. ::)
Jeg håper du får deler som passer. Jeg handlet hva fra Ford, og de gav meg feil deler to ganger.
Beklager at jeg merket ikke at det var bremsesko bak som du letet etter.
Hvis noen skriver delenummer til sko som passer vil jeg legger den ut på Wiki.
Når det gjelder bremsesko, så tror jeg jeg har funnet riktige.
Samme som er brukt på el-saxo og hos meca er nummeret:1105-407500, merk dette er kun bremseskoene, og fjærer og hanbrekkarmene må brukes opp, er med nye engangslåseskiver for disse. Var dyrere hos citroen(ca 1000kr), men der tror jeg kansje det er med nye handbrekkarmer også(dog usikker).
Vi må snart få inn litt nye data på elwikien også, er det du som er guru på dette Ken?
Mvh Arild R
Målene ser riktige ut Arild. Trist at Biltema ikke ha noe som passer.
Har noen den riktig PSA nummer? Hvor mange sko får man per sett?
Samme som Mekonomen Artikkelnr: 02-30230?
BENEVNING: Bremseskosats bak 4 -hulls felg, 180x30 mm
Pris: 411.00
180,0x32 mm
To mulig bremsesylindre fra Meca og en fra Mekonomen. Gir venstre numre bare.
Meca 1150-101429 som har 12mm rørtilkobling eller 1150-101568 uten mål av tilkobling.Den på min Think måler 11mm på gjengen
Mekonomen 03-564678 som ser mer ut som Meca 11mm type kr 502,-
Jeg skal få i br,sylindere i dag, fikk med samme som til el-saxo i går, men de ble feil, der er det samme type på begge sider. De nummerene fra mekonomen på sylindere tidligere i tråden tror jeg er riktige, dog får jeg i fra meca med kryssreferansenummeret der. Skal ordne med PSA delenummer på bremsesko også, der ut fra det nummeret vi fikk meca sitt nummer, brukte kryssreferansefunksjonen der.
Kommer med oppdatering etter hvert som jeg får ting til å passe.
AR
Da er høyre side god som gull igjen, bremsesko passet fint, og bremsylinderne passet også. Tok litt tid, før jeg fikk tid igjen, mye en skulle ha gjort hele tiden ::)
Jeg fikk også i PSA delenummer både på sko og hjulsylinder, men må finne igjen de papirene bare ???
Bremseskoene var like som elsaxo, men ikke hjulsylinderne, så det vi fant ut hos citroen var at det var likt som på en annen saxo(husker ikke i farten), og der fantes også et slikt komplett repsett for bremsene, da med sylinder, alt av fjærer og ikke minst alt sammensatt, slik at en slipper å dulle for mye. De skoene jeg nå fikk fra meca, måtte bruke disse armene for handbrekket fra de gamle(var med nye låseskiver), går veldig greit det også, men hadde vært kjekt med alt nytt ;)
Ps: jeg tok også lagrene og tettingen på opphengsarmen nå+ monterte fettnippel, greit å ta i samme slengen. Nå har vi jo snart alt av delenummer, mangler bare billige batterier for å holde billene evig på veiene ;)
Mvh
A. Rabben