Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Bybil entusiast på lørdag 17. november 2012, klokken 21:41
I dag har jeg kjørt Citroen C-Zero tom for strøm.
Da bilens nedtelling av rekkevidde nådde 0 ble varmeapparat skrudd av og bilens skilpadde varsel lampe ble tent i dashboard.
Deretter kjørte jeg fra Olavsgaard til Skillebekk som er ca 5,5 km tildels bratte bakker opp til gjelleråsen og enda brattere opp til Skillebekk. Effekten var noe redusert i skilpaddemodus men det var greit å ligge i 70 km/t.
Plutselig stoppet bilen på samme måte som om den var tom for bensin.
Lyset på bilen lyste fremdeles og radioen spilte musikk..
Altså er det 5,5 km rekkevidde igjen etter at skilpadda blir tent.
::)
Kjekt å vite, men hvordan kom du deg videre da?
Selv om det sikkert var kjedelig for deg er denne informasjonen gull verdt! Ser at det er stigning fra ca. 120 m.o.h. ved Olavsgaard til opp mot 250 m.o.h. ved Gjelleråsen, så 5,5 km er veldig bra det på denne stigningen! På flatmark hadde det nok holdt til ihvertfall 8 km, og over ei mil i nedoverbakke.
For å komme videre måtte jeg lade hos en nabo. Rullet ut en skjøteledning og ladet noen minutter til jeg fikk 2 km i rekkevidde på måleren. Jeg hadde bare 100 meter igjen til jeg var hjemme.
Jeg er enig i tolkningen om at 10 km rekkevidde i flatt terreng med ytterst forsiktig pådrag er realistisk.
Er litt interessert i psykologien i det der om du gidder å forklare? Du er jo den første på forumet som har kjørt helt tomt med en trilling så vidt jeg vet. De fleste (inkl. jeg) har fått nerver på et mye tidligere tidspunkt og på en eller annen måte ordnet med nødlading. Hadde du lest om andres skilpadde-erfaringer på forhånd siden du tok sjansen?
Enkelt svar for min del... Jeg ønsket å finne ut om det var mulig å kjøre tur retur Gardermoen uten lading.
Jeg hadde kjørt tur retur til Clarion Hotel på Sør-Gardermoen.
Teoretisk skulle det gå da det det var 39,2 km hver vei fra min bolig. På meteret hadde jeg 80km da jeg kjørte hjemmefra som er vanlig.
Da jeg kom til Hotellet på Gardermoen stod det 44km igjen på telleren. Det skulle bety at jeg kom hjem igjen men nei... :( Bakkene opp til Skillebekk ble for bratte.
Turen ble gjennomført i sprutende regnvær med vinterdekk. 2 personer i bilen til Gardermoen og en person hjem igjen. Varmeapparat står alltid på automatisk varming. Jeg fulgte fartsgrensene på hele turen.
Takk for god info!
Det nok flere som har kjørt tomt,men de har ringt "nødnummeret". Videre transport bak på "flaket" til en stor bil. ;) :)
Kjørte ikke bilen helt tom, men fikk skilpadden igår.
Null streker ved 73.3 km.
Skilpadde ved 76.3 km.
Parkerte bilen i garasjen ved 78.8 km.
Har lagt merke til at varmen forsvinner før skilpadda kommer, den forsvinner når det vises --- km rest. Spesielt ugunstig ved tosifret antall kuldegrader siden frossen dogg da brer seg utrolig raskt over frontruta uten at man kan sette inn egnede mottiltak..
Skilpaddelyset ga meg sist 7 km i 80 km/t, ("slipstreaming" bak andre biler, rimelig flatt terreng på E6).
Deretter skilpaddemodus (gangfart i flatt terreng) de siste 500 meterene bort til hurtigladeren.
Ganske close det der! Har ikke lagt merke til denne kommentaren før nå. Jafo, husker du hvor mange prosent hurtigladeren viste at du hadde igjen?
Legg til ein link til ein ny tråd om skilpaddemodus her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9896.0.html
Ikkje så mykje nytt, men til info for nye lesarar :-)
Nei, husker ikke helt hva den stod på, men kan ikke huske at den stod på mer enn jeg "forventet".
om en ikke har får bratte bakker og legger seg i 70 eller mindre har min vær gang jeg har kjørt helt tom 3 ganger de gangene har jeg kjørt akkurat 120 km så er ganske trygg på den min senker og farten til under 70 km i timen
Hei!
I går kjørte jeg meg ganske tom for strøm, med skrekk så jeg kilometerstanden på iOnen min gå fra 3 - 2- 1 km da jeg kjørte rundt i Oslo og prøvde å finne en ledig ladeplass. Jeg ventet litt på skilpaddemodus, men denne kom aldri! Etter 1 km, kom følgende streker - - -, men ingen skilpadde. Er det noen som har opplevd noe lignende?
Jada, både at den går fra flere km til --- (og kjører slik en stund) og at den går ned til 0 og rett på skilpadde.
Sitat fra: kasara på torsdag 14. november 2013, klokken 12:24
Hei!
I går kjørte jeg meg ganske tom for strøm, med skrekk så jeg kilometerstanden på iOnen min gå fra 3 - 2- 1 km da jeg kjørte rundt i Oslo og prøvde å finne en ledig ladeplass. Jeg ventet litt på skilpaddemodus, men denne kom aldri! Etter 1 km, kom følgende streker - - -, men ingen skilpadde. Er det noen som har opplevd noe lignende?
Dette er rimeleg likt som på fossilbilar, der estimatet viser -- mange km før det er faktisk tomt.
Årsak ligg nok i at estimatet er eit ... estimat, slik at for og varsle i tide er det ein "reserve" som ikkje vises her. Nok til og plassere bilen på ein trygg plass - om du må stoppe langs vegen.
Har ikkje testa det sjølv, men i følge rapportar frå andre er 4-6 km igjen når skilpaddelyset tennnes, men dette kan nok variere sterkt. Varme og AC blir slått av, så i enkelte tilfeller kan sikten vere største problemet om ein må fortsette i skilpaddemodus.
Kona kom seg nøyaktig 6,9 km på skilpadda i kveld. I regnvær og 15 grader og kjøring i 50-60 på småveier. Stoppet 300 meter hjemmefra i motbakke, fikk satt i revers og rullet bak og inn på gårdsplassen hos en nabo hvor hun nødladet i ti minutter. i-MiEV gått over 157000. Det har ikke forsvunnet noe av «bunnen» av batteriet.
Flott at trilling beholder "reservetanken"/ reste km i bunn, særlig etter imponerende 157000km og 6 år gammel.
Har du fått noen målinger av batteristatus på siste servicer?
Min siste måling med evbatmon er her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33622.msg694090#msg694090