Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Svein_H på tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:50

Tittel: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 23. mai 2023, klokken 10:50
Fikk omsider byttet den defekte kjølevifta som er montert på toppen av motoren. Kjøpte ei brukt vifte hos Kaldheims Bildeler, og fikk Motorforum til å ta byttejobben samtidig med at de tok service på bilen sist fredag.

Nå viser det seg at varmeapparatet ikke lenger fungerer, og spørsmålet er da om det kan være vifta jeg kjøpte som er defekt? Motorforum kan feilsøke og hente ut feilmeldinger for å spore problemet, men det kan ta tid å få time, og bruktgarantien på vifta er i ferd med å gå ut. Viftehastighet på varmeapparatet, samt andre justeringer fungerer helt fint, det er kun temperaturen som ikke kan justeres. Verken kaldt eller varmt funker, kun vanlig temperert uteluft som kommer gjennom dysene. Forvarming fungerer heller ikke, det merket jeg i går morges da jeg skulle ta bilen innover på jobb og det var ganske kjølig. Hadde satt på forvarming til 0600, men da jeg kom ut i garasjen var det helt stille, ingen vifte som vanligvis går, selv om det sto "Pre-soak in progress" i dashbordet.

Noen som har tips til ev. feilsøking jeg kan prøve selv?
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: minibititirsdag 23. mai 2023, klokken 11:36
I guess you checked that the temperature sensor located under the right side mirror is working?
This is probably not the problem, but just to be sure, since this affects the HVAC :)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 23. mai 2023, klokken 12:31
Tempsensoren ved høyrespeilet streiket litt i vinter, men da vistes heller ikke temperaturen i displayet, og det gjør den nå. Sensoren gikk for øvrig tilbake til normal funksjon igjen etter at jeg hadde vippet speilet inn og ut et par ganger, det var mye billigere enn å skifte hele speilet som Motorforum sa jeg måtte gjøre :)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htorsdag 08. juni 2023, klokken 16:09
Ny tur til MF for uthenting av feilkoder i dag (estimert pris 800,-, mer hvis ytterligere feilsøking ble påkrevd), men før de i det hele tatt hadde begynt kom mekanikeren ut til meg og sa at det var unødvendig da de mest sannsynlig allerede hadde funnet feilen. Den brukte kjølevifta funka som den skulle, men varme-/kjølesystemet hadde ikke nok trykk til at pumpa ville starte, altså var det en lekkasje et sted. På et lukket system som skal holde 6-7 bar skal det ikke være mulig å klemme flat en gummislange med fingrene, men det gikk helt fint på min bil!

Det var jo veldig snilt at de ga beskjed så raskt, så sparte jeg 800 kroner. Betalte faktisk ingenting for besøket mitt i dag, kudos til MF Lillestrøm der! Men tusenlappene kommer uansett til å fly, fikk pris på ca 6000,- kun for å finne lekkasjen, og hvis den er på et vanskelig tilgjengelig sted er det bare å begynne å spare til selve reparasjonen.

Det er utrolig merkelig hvordan de ulike delene av bilen slutter å funke en etter en, rett etter garantiutløpet, det er nesten så man lurer på om de er programmert til det...
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 27. juni 2023, klokken 14:08
Da var bilen tilbake etter nok et besøk hos MF. De fant lekkasje i to pakninger bak under bilen (AC både lav- og høytrykksiden) som ble byttet mens jeg ventet. I utgangspunktet hadde jeg kun time for å finne lekkasjen, men greit å slippe enda en tur på verksted. Hele jobben tok ca 2 timer, og moroa kom denne gangen på snaut 7200 kroner. Det billige bilholdet mitt er brått ikke så billig lenger...
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: edyrlionsdag 28. juni 2023, klokken 13:31
Kjedelig sak. Varmeapparatet mitt også sluttet å virke (ZE40 2017). Da var det AC kompressoren som var kaputt. Siden bilen har varepumpe mistet jeg da både varme og kjøling.
Kostet 25.000 og bytte. Heldigvis gikk den på maskinskade på forsikringen.
I løpet at det året jeg har hatt bilen har jeg også hatt defekte bærekuler, dempermansjetter og knekt fjær.
Jeg er blitt så pass skeptisk til kvaliteten på denne bilen at nå blir den solgt før den koster meg enda mer.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 28. juni 2023, klokken 22:53
Sitat fra: edyrli på onsdag 28. juni 2023, klokken 13:31Jeg er blitt så pass skeptisk til kvaliteten på denne bilen at nå blir den solgt før den koster meg enda mer.
Ed.... :+1:  Ser den, men kvaliteten generelt sett er nok «innafor» og så mange det er solgt av den i EU så er det også lett å få brukte deler på de store utenlandske nettstedene.... Men seff... er du skeptisk så selg den asap...

På FB gruppa er det endel probl. som går igjen - se selv hvis du er interessert og ikke vet om denne gruppa...
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Veggenmandag 18. september 2023, klokken 18:50
Da ble kaldt i dattera sin ZE40 levert desember 2018.
Varmeapparat bør vel forventes å holde mer enn 5 år så bør vel gå på reklamasjon.
Hva er andres erfaring med det?
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: edyrlimandag 18. september 2023, klokken 22:49
Sitat fra: Veggen på mandag 18. september 2023, klokken 18:50Da ble kaldt i dattera sin ZE40 levert desember 2018.
Varmeapparat bør vel forventes å holde mer enn 5 år så bør vel gå på reklamasjon.
Hva er andres erfaring med det?
Tipper det er Ac kompressoren. Det virker å være regel at de ryker etter en stund. Skal være 5 års garanti. Så du får bare være kjapp å melde det inn.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Helgelørdag 23. september 2023, klokken 12:14
Det kan virke som det er (for) vanlig at kompressoren ryker ja:

https://www.youtube.com/watch?v=ex976IW6CB4&ab_channel=JamesandKate-TheEVTeam

Med tanke på de som har ZOE ZE40 der garantien er utløpt så virket det jo ikke som om dele-kostnadene var så voldsomt høye (i videoen) da de nevner i overkant av £400 for ny kompressor. Det skulle vel tilsvare under 6000 NOK for ny kompressor.

Noen som vet om kompressorene på ZE40 og ZE50 er helt like eller om det er forskjellige kompressorer?
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Hmandag 02. oktober 2023, klokken 17:05
Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: syklistentirsdag 03. oktober 2023, klokken 10:45
Har du ekstra maskinskadeforsikring inkludert i bilforsikringen din?
Den gjelder gjerne i flere år etter at garantien er utløpt.

Her er et eksempel fra SpareBank1 sin bilforsikring for elbiler:

Maskinskadeforsikringen omfatter tilfeldig og plutselig skade på:

Høyvoltbatteri
Ladeenheten i bilen
Ladekontakt
AC-kompressor dersom bilen går i nød- eller krabbemodus

Ellers er det beundringsverdig at du vurderer en ny Renault etter alle problemene du har hatt med din Zoe.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 03. oktober 2023, klokken 12:58
Hehe, jeg sa jo faktisk "Aldri mer Renault!" da jeg fikk nyheten, så jeg skjønner godt at jeg gir inntrykk av litt vinglepetter der ;D Men det skal også sies at de første 5 årene var det rimeligste og mest problemfrie bilholdet jeg noen gang har hatt, og jeg har jo kjørt nesten 130000 km med bilen, det er bare så jævlig kjipt at alt skal dukke opp rett etter garantiutløpet.

Hvis jeg bytter til et annet merke må jeg også legge opp helt ny og fast ladestasjon, og det er jo også en kostnad å ta hensyn til. Nå har jeg CEE rundstikk på 16A kurs og Zaptec-lader, som også funker på Megane E-Tech, men antakelig ingen andre biler.

Og nei, jeg har dessverre ikke noen utvidet forsikring på bilen, var heller ikke klar over at det var mulig.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBtirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:02
Zoe er noe spesiell ang. lading, krever isolasjonstransformator i IT nett, som da lager TN nett som Zoe krever.

Megane E-Tech er som alle andre biler, og skal lade både på IT- og TN-nett. Dvs, ladingen bør ikke by på problemer uansett hvilket merke du planlegger å kjøpe.

Bruk av CEE rundstikk på 16A kurs vil avhenge av når den ble lagt opp, er den godkjent for Zoe vil den også være godkjent for andre biler.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: minibititirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:48
I second the comments from @TB, but also not using the Zaptec for the Mégane would also have the advantage that the car would get 16A, and not 10A. Unless you have a very recent Zaptec which supports 16A. But in any case it is not needed and just introduces extra losses.

Otherwise regarding Renault cars (and I am hugely biased here since I like them...), I think there are several aspects:
1. The overall quality of the cars
2. The average failure rate
3. The ability of the garages selling the cars to help/fix things

The grass is always greener on the other side of the fence, but I think Renault is not that bad compared to the other brands in the same price range. The ZE40 has some weaknesses that have been improved with the ZE50.
Of course one can be unlucky on a specific car but it is the average that counts so you can hope to have a better experience next time around :)

P.S: The Mégane is really nice but a bit expensive in my view.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:50
Sitat fra: TB på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:02Zoe er noe spesiell ang. lading, krever isolasjonstransformator i IT nett, som da lager TN nett som Zoe krever.

Megane E-Tech er som alle andre biler, og skal lade både på IT- og TN-nett. Dvs, ladingen bør ikke by på problemer uansett hvilket merke du planlegger å kjøpe.

Bruk av CEE rundstikk på 16A kurs vil avhenge av når den ble lagt opp, er den godkjent for Zoe vil den også være godkjent for andre biler.

Jeg har god erfaring med ladeutfordringene til Zoe, det var selve Zaptec-laderen jeg tenkte på. Jeg slet skikkelig med den NoFuel-ladebøtta som bilen opprinnelig ble levert med, men etter at jeg fikk byttet den i en Zaptec har alt fungert ypperlig, og jeg har også en Schuko-adapter for 10A-kurs ved behov, så jeg tenkte å beholde den.

Mener du at jeg står helt fritt til å velge bilmerke og ladestasjon så lenge jeg har en godkjent 16A ladekurs, selv med CEE rundstikk? Trodde alle nye ladestasjoner hadde krav om permanent montering, har jeg misforstått da?
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:02
Sitat fra: minibiti på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:48I second the comments from @TB, but also not using the Zaptec for the Mégane would also have the advantage that the car would get 16A, and not 10A. Unless you have a very recent Zaptec which supports 16A. But in any case it is not needed and just introduces extra losses.

Otherwise regarding Renault cars (and I am hugely biased here since I like them...), I think there are several aspects:
1. The overall quality of the cars
2. The average failure rate
3. The ability of the garages selling the cars to help/fix things

The grass is always greener on the other side of the fence, but I think Renault is not that bad compared to the other brands in the same price range. The ZE40 has some weaknesses that have been improved with the ZE50.
Of course one can be unlucky on a specific car but it is the average that counts so you can hope to have a better experience next time around :)

P.S: The Mégane is really nice but a bit expensive in my view.

Litt usikker på hva du egentlig mener her. Sier du at den Zaptec-laderen jeg har, med separate adaptere for 16A CEE og 10A Schuko, ikke vil fungere optimalt med nye Megane E-Tech? At det blir ekstra tap grunnet transformeringen fra 230V til 400V og så tilbake igjen (har IT-nett og 230V)? Det ble ikke jeg informert om i butikken da vi diskuterte nettopp dette. Megane blir også levert med kun Type2-ladekabel, og den passer jo ikke i CEE-stikket jeg har, så da må jeg uansett montere ladestasjon?
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:08
Det jeg lurer på er vel egentlig om jeg står fritt til å velge et annet merke uten masse ekstrakostnader for installasjon av en fast ladestasjon? Har i dag 25A kurs ut i garasjen, og derfra egen 16A godkjent ladekurs med CEE-kontakt og påkrevd sikring. Men slike spørsmål hører vel ikke hjemme i denne tråden...

Har forøvrig nettopp bekreftet time for bytte av AC-kompressoren om to uker, til den nette pris av 37000 kroner, så jeg er veldig åpen for alternativer her nå.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: minibititirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:19
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:02Litt usikker på hva du egentlig mener her. Sier du at den Zaptec-laderen jeg har, med separate adaptere for 16A CEE og 10A Schuko, ikke vil fungere optimalt med nye Megane E-Tech? At det blir ekstra tap grunnet transformeringen fra 230V til 400V og så tilbake igjen (har IT-nett og 230V)? Det ble ikke jeg informert om i butikken da vi diskuterte nettopp dette. Megane blir også levert med kun Type2-ladekabel, og den passer jo ikke i CEE-stikket jeg har, så da må jeg uansett montere ladestasjon?

There are several things here...  :P
1. I completely jumped over the fact that with your CEE plug, you of course need something with a Type 2 on the other side to be able to plug it into the car. And the Zaptec gives you this possibility and hence you will need it.
2. I am not sure how much, but you have losses in the Zaptec that are higher than if you had a plain "charger". Transforming IT to TN is not free :)
3. With the Zaptec you have, you are limited to 10A out to the car.

If I were you, I would sell the Zaptec with the Zoé, get an electrician to mount a simple 3.6kW/16A charger (or more if the price is the same) connected to your current cable (i.e replacing the CEE plug).
This is the "expensive" solution of course but you get to charge faster, more reliably and quieter.

Or you can just keep using the setup you have which will work just fine with any car with a Type 2 plug :)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Htirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:30
OK, så selv med CEE-adapteren vil ikke Megane (eller en annen elbil av hvilket som helst merke) lade med mer enn 10A? Det holder ikke om vinteren, så det er totalt uaktuelt for min del. Da blir jeg nødt til å revurdere endel ting ja...

Takk for opplysningen, dette var jeg ikke klar over!
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBtirsdag 03. oktober 2023, klokken 16:31
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:30OK, så selv med CEE-adapteren vil ikke Megane (eller en annen elbil av hvilket som helst merke) lade med mer enn 10A? Det holder ikke om vinteren, så det er totalt uaktuelt for min del. Da blir jeg nødt til å revurdere endel ting ja...

Takk for opplysningen, dette var jeg ikke klar over!
Det fulle navnet på ladekabelen du har idag er "Zaptec ZapCharger Portable".
Slik jeg forstår har denne CEE 16A kontakt inn.

Du benytter denne ladekabel pr idag til å lade Zoe - da denne bilen krever TN nett for å lade. Slik sett er Zaptec ZapCharger Portable ulik de fleste andre ladekabler. Det finnes noen andre varianter, NoFuel-ladebøtta og Raydiall Ucase er to andre varianter som gjør det samme.

Du kan benytte Zaptec ZapCharger Portable til å lade andre biler også - og de skal da lade nøyaktig like fort*. Om du idag lader Zoe på 16A - så skal eksempelvis Megane E-Tech lade like raskt. (* Det vil være noe tap i overgangen mellom IT til TN, det merker du på at  Zaptec ZapCharger Portable blir litt varm. Tapet er neppe stort.)

Men, som det er nevnt over - om du ønsker å selge Zoe vil det være mer effektivt å selge Zaptec ZapCharger Portable ladekabelen med bilen, ladekabelen gjør at ny kjøper kan lade bilen på IT strømnett. Zoe vil være enklere å selge om denne følger med.

Deretter kan du kjøpe en ny ladekabel som du benytter på ny bil.
Er ladekontakten hjemme hos deg godkjent for elbillading kan en ladekabel som dette fungere:
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/230-v-ladekabel-til-bil/ladekabel-mode-2-type-2-16a-5-m/n6015/pn345302

Om CEE kontakten ikke er godkjent vil det være bedre å se på en ladestasjon. Stort utvalg nå, som ikke koster så mye, og noen av dem kan en også justere ned eller opp etter behov.
Felles for de fastmonterte behov for elektriker, men det er en engangskostnad - bør ikke ødelegge regnestykket totalt sett.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: minibititirsdag 03. oktober 2023, klokken 16:44
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:30OK, så selv med CEE-adapteren vil ikke Megane (eller en annen elbil av hvilket som helst merke) lade med mer enn 10A? Det holder ikke om vinteren, så det er totalt uaktuelt for min del. Da blir jeg nødt til å revurdere endel ting ja...

Takk for opplysningen, dette var jeg ikke klar over!

The limiting factor here is your Zaptec... If it is an older one, it allows only 10A. If it is a newer one, it allows 16A.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKtirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:41
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:08Det jeg lurer på er vel egentlig om jeg står fritt til å velge et annet merke uten masse ekstrakostnader for installasjon av en fast ladestasjon? Har i dag 25A kurs ut i garasjen, og derfra egen 16A godkjent ladekurs med CEE-kontakt og påkrevd sikring. Men slike spørsmål hører vel ikke hjemme i denne tråden...

Har forøvrig nettopp bekreftet time for bytte av AC-kompressoren om to uker, til den nette pris av 37000 kroner, så jeg er veldig åpen for alternativer her nå.
Endring krever godkjent installasjon. Har du Schuko eller CEE godkjent etter gamle krav, så vil du kunne lade med ny bil på akkurat det samme. Lader du nå rett fra CEE, så vil en evse/ladebøtte som går fra CEE til Type2, da holde, og du får kanskje utnyttet "full power".

Men er det Zaptec'en som er koblet på via CEE, så har du en godkjent Level3-lade-installasjon. Du kan bytte den i en annen lader som kobles via CEE, men da må den installeres av fagmann med papirene i orden, og hele installasjonen må være godkjent etter nye regler.

Om Zaptec-løsningen gir deg rask nok lading etter de krav du har, ville jeg rett og slett latt det stå uendret, og fortsette å bruke det. Kan selvsagt høre med elektriker om man kan koble om anderledes for å fjerne den biten som transformerer signalet fra IT til TN, for å unngå unødvendig tap.

Elektriker vil da kunne fortelle deg om dette kan gjøres uten mye om og men, og med fortsatt godkjenningen i orden.

Ønsker du mulighet til å lade raskere fordi det bakenforliggende støtter det, men det krever ny ladeboks. så kan det selvsagt gjøres, og mye kan sikkert gjenbrukes.

Kanskje bytter elektriker ut CEE-kontakten og kobler rett til ny ladeboks med wire'ene rett i kontaktdelen til laderen. Da vil installasjonsjobben kunne bli noe rimeligere enn første gang.

Men det må da selvsagt kunne godkjennes etter dagens regler.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBtirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:55
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:41Om Zaptec-løsningen gir deg rask nok lading etter de krav du har, ville jeg rett og slett latt det stå uendret, og fortsette å bruke det. Kan selvsagt høre med elektriker om man kan koble om anderledes for å fjerne den biten som transformerer signalet fra IT til TN, for å unngå unødvendig tap.
Svein_H har Zaptec ZapCharger Portable, denne har CEE inngang og er en enhet som inneholder både EVSE og en elektronisk skilletrafo. Å fjerne trafo vil bety en sitter igjen med CEE stikk på veggen.

Artikkel og bilde av Zaptec ZapCharger Portable:
https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi/223699
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKtirsdag 03. oktober 2023, klokken 20:15
Sitat fra: TB på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:55
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:41Om Zaptec-løsningen gir deg rask nok lading etter de krav du har, ville jeg rett og slett latt det stå uendret, og fortsette å bruke det. Kan selvsagt høre med elektriker om man kan koble om anderledes for å fjerne den biten som transformerer signalet fra IT til TN, for å unngå unødvendig tap.
Svein_H har Zaptec ZapCharger Portable, denne har CEE inngang og er en enhet som inneholder både EVSE og en elektronisk skilletrafo. Å fjerne trafo vil bety en sitter igjen med CEE stikk på veggen.

Artikkel og bilde av Zaptec ZapCharger Portable:
https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi/223699
Ah, så en variant av ladebøtta! Ja, da er jeg med. Ja, den kan nok fremdeles benyttes med andre biler uten større problemer.

Da vil jo også andre biler oppfatte dette som en 16A 3-faselader om de har 32A CEE i veggen, som de fleste vil kunne utnytte.

Da er det ihvertfall ingen grunn til å bytte den ut, annet enn for å være snill med den som kjøper bilen hans. Og ja, da bør den vel følge med, jamfør det jeg har skrevet i annen tråd om å selge bil med eller uten ladekabler.

Om jeg forstår rett, så kommer den da med flere adaptere for å fungere mot flere kontakttyper. Da vil han kunne kjøpe seg en CEE-til Type2 til neste bil, om han vil slippe ny ladeboks og godkjenning, med mindre det oppfattes som mer fremtidsrettet og langvarig løsning.

F.eks. denne finnes i varianter med flere CEE-kontakter, her med blå 16A 1-fase til Type2 til 4690,- (rød 16A 3-fase til samme pris):

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-black?variant=12240300965991 (https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-black?variant=12240300965991)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBtirsdag 03. oktober 2023, klokken 20:21
Zaptec ZapCharger Portable kan maks levere 1 fase 16A.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKtirsdag 03. oktober 2023, klokken 20:27
Leste litt fort i den linken som ble gitt. Var visst den zapchargeren som også var omtalt i artikkelen som kunne lade opp mot 11 kW.

Det stemmer da bedre med det jeg hadde lest før at "bøtta" maks klarte 3,6 som du sier her.

:)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBtirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 20:27Leste litt fort i den linken som ble gitt. Var visst den zapchargeren som også var omtalt i artikkelen som kunne lade opp mot 11 kW.
Det stemmer da bedre med det jeg hadde lest før at "bøtta" maks klarte 3,6 som du sier her. :)

Hjemmeladeren som er omtalt i artikkelen kom aldri på markedet.

SitatHjemmelader
Parallelt med ladekabelen, Zapcharger portable, er den nye hjemmeladeren Zapcharger også i ferd med å ferdigstilles.

Denne transformerer 230V 32A trefase om til 400V 16A trefase. Den gir dermed opp til 11 kW ladeeffekt med TN-nettkvalitet og regulerer dessuten strømuttaket etter den øvrige belastningen på hjemmets nett.

Det produktet som kom på markedet var Zapcharger Pro, som idag heter Zaptec Pro. Dette er en ladeboks som støtter lastbalansering, adgangskontroll og sentral forbruks rapportering. Den har ingen isolasjonstrafo innebygget.
Det fantes også en nedskalert variant, Zapcharger Home, som er erstattet av Zaptec Go.

Skal en lade en Zoe på noen av disse nevnte ladestasjonene må det enten være en forankoblet isolasjonstrafo, eller en Zaptec ZapCharger Portable eller ladebøtte mellom ladestasjonen og bilen.

Men, nå har jeg mulig avsporet tråden mye fra emnet..  ;D
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Honsdag 04. oktober 2023, klokken 14:26
Det er nok ZapCharger Portable jeg har ja, ut fra bildene over her. Ladekursen med CEE-stikk ble lagt opp etter gjeldende lovverk i 2018 da jeg kjøpte Zoe'en, og er godkjent utfra det. I tillegg til CEE-adapteren jeg bruker til vanlig har jeg også den 10A Schuko-adapteren, men den brukes aldri.

Jeg trodde Zaptec'en min var spesielt for Zoe og ikke fungerer med andre biler, men det er godt mulig jeg har misforstått. Hvis den kan brukes til andre biler, og fortsatt vil levere (omtrentlig) 16A ønsker jeg å beholde den, da jeg er veldig fornøyd med den sammenlignet med den ladebøtta bilen opprinnelig ble levert med.

Hvis det blir bilbytte vil i så fall Zoe'en tas i innbytte, og da får forhandler ev. ta jobben med å finne egnet ladeutstyr før bilen selges videre igjen. Hvis det finnes andre løsninger jeg kan ta i bruk, som ikke utløser krav om godkjenning iht de nye reglene, er jo også det en mulighet.

Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: minibitionsdag 04. oktober 2023, klokken 15:25
Your Zaptec Portable transforms IT to TN.
And all cars are compatible with TN, so any car with a Type 2 (i.e not the Leaf for example) connector will be able to charge.
You seem to have the 16A version of the Zaptec to you approximately send 16A/3+kW to the car, which is not too bad :)
The only drawbacks I see here are the losses in the Zaptec (you basically convert IT to TN for nothing since only the Zoe requires TN, but that might be negligible), and the noise the Zaptec makes via its internal fan.
If none of them is a show stopper, keep using it.
The main advantage of this, as you mention, is that you can just keep on doing what you are doing today, for 0 NOK extra ;)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKonsdag 04. oktober 2023, klokken 15:31
Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal (https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal)

(https://www.elbilgrossisten.no/cdn/shop/products/SPARKUNIVERSALLADEKABEL-Type2_588x.progressive.jpg?v=1648641811)
Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas (https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas)

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/ (https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/)

(https://www.besen.no/wp-content/uploads/2021/02/BS-PCD050-IF-Design-Award.jpg.webp)
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Helgeonsdag 04. oktober 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKonsdag 04. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Helge på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
Har man tid, anledning og mulighet for å dra med seg bilen på henger til Sverige, så kan man sannsynligvis spare masse. Er jo velkjent at norske forhandlere drar på med en salig DB for sin egen del, og ikke minst at de heller bytter ut hele deler, enn å reparere på de. Høy timepris i Norge, hjelper jo heller ikke på.

90/180 K service (som inkluderte bytte av registerkjede/reim) på min nå "avdøde" (kondemnerte) Mitsubishi Carisma skulle norsk verksted ha "fra 14-15 K" for, med mulighet for at det ble dyrere. I Sverige slapp jeg unna med 7,5 K inkludert at de fikset lysende motorlampe pga avgassen, uten tillegg i pris. Da var og kursen slik at jeg fikk en ca 10 % valutarabatt fra NOK med på kjøpet.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Honsdag 04. oktober 2023, klokken 16:35
Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Helge på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
Har man tid, anledning og mulighet for å dra med seg bilen på henger til Sverige, så kan man sannsynligvis spare masse. Er jo velkjent at norske forhandlere drar på med en salig DB for sin egen del, og ikke minst at de heller bytter ut hele deler, enn å reparere på de. Høy timepris i Norge, hjelper jo heller ikke på.

90/180 K service (som inkluderte bytte av registerkjede/reim) på min nå "avdøde" (kondemnerte) Mitsubishi Carisma skulle norsk verksted ha "fra 14-15 K" for, med mulighet for at det ble dyrere. I Sverige slapp jeg unna med 7,5 K inkludert at de fikset lysende motorlampe pga avgassen, uten tillegg i pris. Da var og kursen slik at jeg fikk en ca 10 % valutarabatt fra NOK med på kjøpet.

Ny koster kompressoren snaut 30000, og med arbeid og deler har jeg fått pris på 37000 totalt. Har søkt litt og funnet brukte kompressorer ned til 5000,-, men da med kun 6 mnd garanti og uten noe info om hvordan den har blitt lagret eller hvor lenge donorbilen har stått. Det var Motorforum selv som anbefalte meg å se etter en brukt kompressor pga prisen, men de anbefalte sterkt å finne så "fersk" kompressor som mulig, siden det over tid vil dannes fukt og korrosjon som reduserer levetiden (deres ord, ikke mine).
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Honsdag 04. oktober 2023, klokken 16:40
Sitat fra: Helge på lørdag 23. september 2023, klokken 12:14(...) Noen som vet om kompressorene på ZE40 og ZE50 er helt like eller om det er forskjellige kompressorer?

Ble informert om at det er ulike delenr, og ZE50 har type 2 mens min ZE40 har type 1, så de er ikke kompatible.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Honsdag 04. oktober 2023, klokken 16:58
Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:31Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal (https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal)

(snip)

Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas (https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas)

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/ (https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/)

(snip)


Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.

Legger ved noen bilder jeg tok i dag tidlig, bare for å fjerne ev. uklarheter rundt ladeløsningen min:

(https://www.hjemstad.no/images/pics/2023/10/20231004001.jpg)

(https://www.hjemstad.no/images/pics/2023/10/20231004002.jpg)

(https://www.hjemstad.no/images/pics/2023/10/20231004003.jpg)

Er forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...

Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: Svein_Honsdag 04. oktober 2023, klokken 17:01
Vi er helt på feil jorde når det gjelder trådtittel og opprinnelig emne nå, men siden jeg er TS anser jeg det som greit  ;) Moderator må gjerne rydde i tråden og flytte innlegg om det er ønskelig.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKonsdag 04. oktober 2023, klokken 17:25
Sitat fra: Svein_H på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:58
Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:31Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal (https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal)

(snip)

Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas (https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas)

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/ (https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/)

(snip)


Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.

Legger ved noen bilder jeg tok i dag tidlig, bare for å fjerne ev. uklarheter rundt ladeløsningen min:

Er forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...
Ja, hva som er lovlig på CEE-stikk har jeg ikke sett på, jeg nevnte bare at man kan få støtte for 32A 3-fase via adapter som følger med den Spark Universal som er linket til over.

Jeg har hørt det er flere som har den 3-fase 16A-pluggen med 4 pinner, men ikke den litt større 32A-pluggen. Men om man støter på det ute på landeveien, så har man med den laderen, med seg en adapter som den takler (om man ikke legger den igjen hjemme, da). Men om bilen ikke støtter mer enn 16A, så vil den ikke trekke mer enn det.

I Sverige vil du nok finne både 16A og 32A av den røde, som går på 400V. Den er visstnok godt mer utbredt der enn her i Norge.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBonsdag 04. oktober 2023, klokken 19:37
Sitat fra: Svein_H på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:58Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.
Zaptec ZapCharger Portable er helt ideell for å lade Zoe da den er forholdsvis lett. En tilsvarende transformator med jernkjerne veier fra 15 kg.

Men, Zaptec ZapCharger Portable er kostbar, og er ikke i produksjon lengre. Den er dermed sjelden vare, og mye verdt for eiere av Zoe. Din er ekstra skjelden forstår jeg ved at den kan levere helt opp til 16A. Typisk pris på Finn virker være 10 - 7000 kr, usikker om det er for 16A utgaven.

Er sikker på du vil få best "betalt" ved å selge denne sammen med Zoe.

Det som vil fungere (teknisk) er å kjøpe en rimelig EVSE (ladekabel) med CEE kontakt på den lade alle andre biler enn Zoe. Men, det er nevnt tidligere i tråden en slik endring krever ny godkjenning. Er ikke inne i detaljene rundt dette om det vil være krav eller ikke med ny godkjenning når eneste du gjør er å bytter EVSE ladekablen med en annen med CEE på en fra før godkjent CEE kontakt.

Et eksempel på en rimelige EVSE med CEE er denne:
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/230-v-ladekabel-til-bil/ladekabel-mode-2-type-2-16a-5-m/n6015/pn345302

Kreves det ny godkjenning - bestill elektriker for en fastmontert ladestasjon. Da kan du lade alle biler med unntak av Zoe. Type 2 kabel mellom ladestasjon og bil bruker også følge med bil. Dette er uansett den beste og mest fremtidsrettede løsningen. Trenger ikke være så kostbart.

Skal du lade via vanlig stikk kontakt andre steder benytter du ladekabel som følger med den nye bilen. Det er vanlig EVSE med schuko kontakt følger med. Ingen trafo kreves for andre biler. Schuko bruker være på 10A.

SitatEr forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...
Ikke noe teknisk feil med å benytte Zaptec ZapCharger Portable for å lade Megane eller en annen elbil, men det gir ingen fordeler å gjøre det.

Zaptec ZapCharger Portable ble utviklet til å lade Zoe, hvor godt forhandlernettet kjenner til de ulike ladeløsningene kan nok variere.

Som nevnt, det passer da best å la den følge med Zoe til neste eier.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: RJKonsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53
@TB, dersom han bare bytter ut sin Zapcharger Portable med en annen EVSE med CEE, så er det ikke bruksendring eller tukling med opplegget, Han trenger derfor ikke ny godkjenning for dette. Blir som om du skulle måtte få ny godkjenning på stikket, fordi du bytter ut lampa med egen kontakt.

Skal han derimot koble opp en ladeboks, så er det ikke bare bytte av "lampe" men en endring av anlegget, slik jeg tolker det. Og da krever det at det må godkjennes på nytt. Og spesielt om denne ladeboksen ikke bare kobles med CEE-stikk, men må fjerne CEE-kontakten for å montere en bakplate, slik de gjør det med f.eks. Easee-laderne.

Dersom en ladeboks kobles opp med CEE-kontakt på stikket, kan det riktignok diskuteres om det er endring av opplegget, eller bare "bytte av lampe". Men jeg tror du vil slite med å finne en elektriker som vil installere ladeboks uten at hen vil kreve at anlegget godkjennes etter dagens regler.
Tittel: Sv: Varmeapparat sluttet å virke
Skrevet av: TBonsdag 04. oktober 2023, klokken 20:03
Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53@TB, dersom han bare bytter ut sin Zapcharger Portable med en annen EVSE med CEE, så er det ikke bruksendring eller tukling med opplegget, Han trenger derfor ikke ny godkjenning for dette. Blir som om du skulle måtte få ny godkjenning på stikket, fordi du bytter ut lampa med egen kontakt.
Absolutt min oppfatning også, men det ble nevnt tidligere i tråden det var krav om ny godkjenning, dermed dette forbehold.

Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53Dersom en ladeboks kobles opp med CEE-kontakt på stikket, kan det riktignok diskuteres om det er endring av opplegget, eller bare "bytte av lampe". Men jeg tror du vil slite med å finne en elektriker som vil installere ladeboks uten at hen vil kreve at anlegget godkjennes etter dagens regler.
Støttes.