Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => Emne startet av: Vix på onsdag 15. mars 2023, klokken 19:29

Tittel: ID.2
Skrevet av: Vixonsdag 15. mars 2023, klokken 19:29
Volkswagen viste frem ID.2 i dag.

Battery Life har laget en video: https://www.youtube.com/watch?v=JcFim9rGg8Y

Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Håkon77torsdag 16. mars 2023, klokken 19:48
Den så bra ut. Men blir sikkert usaklig dyr med største batteri og en eller annen utstyrspakke som er nødvendig for å få ryggekamera og varme i seter. Og kan sikkert ikke ha hengerfeste. Men kuleste bil på lenge som ikke er racerbil, luksusbil eller suv.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: vinterdekktorsdag 16. mars 2023, klokken 20:08
Synes ID serien har noe ikonisk og futuristisk over seg, men ID.2 virker som en bil som er designet med blikket i bakspeilet. Men det er jo ikke feil med en moderne bil med ett tidløst design.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Storgtorsdag 16. mars 2023, klokken 20:09
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 16. mars 2023, klokken 19:48
Den så bra ut. Men blir sikkert usaklig dyr med største batteri og en eller annen utstyrspakke som er nødvendig for å få ryggekamera og varme i seter. Og kan sikkert ikke ha hengerfeste. Men kuleste bil på lenge som ikke er racerbil, luksusbil eller suv.
Den skal koste under 25000 euro. Så blir det sikkert mulig å bruke litt ekstra penger på den. Men usaklig dyr?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: OlaMtorsdag 16. mars 2023, klokken 20:45
Hvis du vil se bildene selv heller enn via en video: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/5BrKJE/volkswagen-lanserte-rimelige-id2

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. mars 2023, klokken 20:08
Synes ID serien har noe ikonisk og futuristisk over seg, men ID.2 virker som en bil som er designet med blikket i bakspeilet. Men det er jo ikke feil med en moderne bil med ett tidløst design.

Ja enig, jeg synes ID.3 ser mer futuristisk ut på utsiden. Tror VW har litt dårlig selvtillit etter all kjeften de fikk for ID-interiøret, spesielt knappene. Her er det tilbake til mer taktile grensesnitt, det er supert. Dumt med fremhjulstrekk, men ok hvis det betyr bedre bagasjeplass bak. Ser også ut som det er mykt materiale mot flater du berører, også en god forbedring. Siden dette er en annen platform enn MEB kan vi absolutt håpe på en større oppdatering på de større IDene der de får bedre interiør og grensesnitt, men beholder det som allerede er bra.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Trond.mfredag 17. mars 2023, klokken 06:18
Synes VW gjør noe riktig med designen på id.2. Tror det er slutt på den tiden en elektrisk bil må skille seg ut med futuristisk design. Du ser det samme med BMW. i4 og iX1 som har et mer klassisk utseende enn iX som er en bil for spesielt interesserte i alle andre land enn Norge. At id.2 har forhjulsdrift er derimot uforståelig, og tyder vel på at de vil redusere kostnadene ved å gjenbruke så mye som mulig fra golf / polo.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: vinterdekkfredag 17. mars 2023, klokken 06:50
VW vil vel at alle bilene skal se ut som en VW, slik som Skoda ser ut som Skoda. Jeg klarer ikke å skille Enyaq og Kodiaq på veien om jeg ser de hver for seg. I tillegg skal alle kjøpe sort, grå eller hvit bil.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Trond.mfredag 17. mars 2023, klokken 10:10
Sitat fra: vinterdekk på fredag 17. mars 2023, klokken 06:50
VW vil vel at alle bilene skal se ut som en VW, slik som Skoda ser ut som Skoda. Jeg klarer ikke å skille Enyaq og Kodiaq på veien om jeg ser de hver for seg. I tillegg skal alle kjøpe sort, grå eller hvit bil.
Utviklingen av VW Golf er vel et eksempel på suksess. At kundene velger bort farger er vel også en god indikasjon på at de fleste kundene ikke ønsker radikale endriger. Tesla Model 3 og S har jo også sett uendret ut i alle år. Den gangen elbilene kostet vesentlig mer enn en fossilbil var det sikkert riktig å lage et design så kjøperne ble sett på som innovative. Nå er det vanlige folks tur, og da er nok dette et fornuftig trekk fra VW. Så får heller de som ønsker annerledes biler velge Hyundai, Kia eller andre asiatiske merker.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Håkon77lørdag 18. mars 2023, klokken 00:33
Den skal vist få lfp batteri også. Jeg er keen ihvertfall. Den ser kul ut og den får plass til 5. Får håpe de greier å produsere den til den prisen i Europa. Nå ligger en Id3 produsert i Kina på 19000 euro mens den produsert i Europa havner på 40000. Kan bli spennende om både Byd dolphin og Tesla 2 kommer samtidig med Id2.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Trond.mlørdag 18. mars 2023, klokken 20:21
Jeg tviler sterkt på at det er produksjonskostnaden som utgjør forskjellen i pris på id.3 i Kina og Europa. Det er helt naturlig å differensiere prisen i ulike markeder. BMW produserer også noen modeller i Kina, og grunnen er primært å produsere så nær markedet som mulig. Tipper id.2 vil med et greit utstyrsnivå vil ligge nærmere 350.000 enn 250.000.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: vinterdekksøndag 02. april 2023, klokken 16:29
Vil dagens 18-åringer ønske seg denne?



Eller denne?

 

Jeg er ikke overbevist om at designet som er valgt er tidsriktig, det tidligere konseptet var spennende.

https://dinside.dagbladet.no/motor/denne-blir-billig/78893429
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: Håkon77torsdag 13. april 2023, klokken 23:08
Det var helt riktig å gå for det nye designet. En elbil med butt front ødelegger for seg selv, om den ikke skal være en mopedbil som alternativ til sykkel i byen. Id2 har en masse vw elementer og blir en god avløsning av Golf. Det kommer til å bli åresvis med kø for å få en når den lanseres.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: vinterdekktorsdag 13. april 2023, klokken 23:35
Det blir alltid noen justeringer og ting som blir tonet ned fra konsept til produksjonsmodell.

ID.2 ble dyttet i en ny designretning fordi VW ser for seg at VW ikke trenger å finne på noe nytt og skille seg ut når elbiler går fra å være parallell til hoveddrivlinje. Elektrisk Golf avløser kommer på SSP (scaleable systems platform). ID.2 vil ikke erstatte Golf, selv om det er ganske så tradisjonelle linjer på ID.2 ift. ID.3/4/Buzz.

Intervju med Thomas Schaefer bak betalmur med essensen delt på Reddit for de som er interessert.
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/12juewe/comment/jfzq8dc/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: OlaMfredag 14. april 2023, klokken 12:43
Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. april 2023, klokken 16:29Vil dagens 18-åringer ønske seg denne?


Skikkelig tabbe å ikke sikte seg inn på det store nybil-markedet blant 18-åringer.  ::)

De gjør klokt i å være litt gammelmodige i designet. Dette er bybil eller bil nr 2 for husholdninger med nok alder/inntekt til å kjøpe nybil, men som kanskje var skeptiske til første runde med MEBs.

Han sier det jo litt penere i det sitatet på Reddit:

SitatThe previous vehicle design was created at a time when people really wanted to be different and to reinvent Volkswagen, so to speak. That may have been right at a time when cars with combustion engines and EVs run in parallel. But then we have asked ourselves: What will characterize a VW in the future and how is this reflected in the design? Our new head of design, Andreas Mindt, put it in a nutshell: stability, likeability and excitement. It's also about precision, clean lines and top quality.
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: vinterdekkfredag 14. april 2023, klokken 21:23
Da kan man tenke seg at VAG overlater til Cupra å appellere til nye kundegrupper. https://www.cupraofficial.no/our-dna/konseptbiler/urbanrebel

 

Elbilforeningen skrev nylig om om en 18-åring som kjøpte seg Cupra Born. https://elbil.no/sander-18-er-forstemann-i-familien-som-velger-elbil/
Tittel: Sv: ID.2
Skrevet av: toreriktirsdag 05. september 2023, klokken 00:15
Kikket på et par videoer av iD2 i dag, må si denne er en svært het kandidat til å erstatte e-Golfen vi har som nr 2. Intelligent designet med overraskende mye plass til å være så liten. Taktile knapper i interiøret (takk!!) og ikke minst et stilig utseende. Digger C-stolpen inspirert av god gammel Golf. Fremtidig garasje med iD7 og iD2 mon tro..?