Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i4 => Emne startet av: Olemann på mandag 13. februar 2023, klokken 21:10

Tittel: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemannmandag 13. februar 2023, klokken 21:10

Ser det ligger godt over 200 nesten nye i4 M50 på FINN, Fully Charged fra under 700k utropspris, som vel betyr en god del lavere salgspris i praksis.

Er dette betydelig over det disse ble solgt for, gitt en normal rabatt, før årsskiftet?
Handler dette om pengedrevet flipping eller andre grunner, som f.eks. kommende prisnedgang, nye modeller, etc?
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.mtirsdag 14. februar 2023, klokken 07:30
Det er flere enn vanlig som har spekulert i fortjeneste, men det er nok en del salg som skyldes endret behov og privatøkonomi siden 2021. Den ble jo solgt til en ekstremt lav pris der tillegget for M50 opp fra i4 var langt lavere i Norge enn i andre land. Men det er en fantastisk bil til en pris som ikke ligger vesentlig over en Enyak eller id.4 GTX med sammenliknbart utatyrsnivå. Og det man får for pengene er en helt annen klasse.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: thoreriktirsdag 14. februar 2023, klokken 08:53
m50 fully charged ble vel solgt for 599 000? Dette før rabatter, så en kan vel spekulere i at de fleste er solgt for under 600 000,- inkl vinterdekk.

Ikke noe tvil om at det prisen på bilene på finn skal ned under 650 000,- i tiden fremover, så skal en kjøpe så er det bare til å vente til de som sitter med billån og 9% rente må selge.

Forøvrig er det vel ingen oppegående mennesker som bestiller seg en ny i4 fra bmw i dag til de prisene som bmw forlanger. Kommer til å bli prisreduksjoner fra BMW når de ser at det kommer avbestillinger og ordrereserven tømmes i løpet av q2.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemanntirsdag 14. februar 2023, klokken 09:56
Nettopp, jeg har ikke fulgt med på nybilprisene på denne, men da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente ja.
Åpenbart mange selgere av denne på FINN som er optimister, tiden vil nok bidra til realitetsorientering.
Har en ID4 GTX og ingen hast, men oppdaget nylig at M50 kan fungere som familiebil også.

Sitat fra: thorerik på tirsdag 14. februar 2023, klokken 08:53
m50 fully charged ble vel solgt for 599 000? Dette før rabatter, så en kan vel spekulere i at de fleste er solgt for under 600 000,- inkl vinterdekk.

Ikke noe tvil om at det prisen på bilene på finn skal ned under 650 000,- i tiden fremover, så skal en kjøpe så er det bare til å vente til de som sitter med billån og 9% rente må selge.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 16. februar 2023, klokken 15:51
Nå koster en i4 M50 supercharged over 850.000 ny, så det er vel liten grunn til å tro at prisene på Finn vil gå mer ned på kort sikt. De ligger vel 100-120K under nypris nå.  Jeg tror vel heller at prisen vil gå noe opp, for svak krone og høy inflasjon vil på et tidspunkt påvirke prisen. Jeg er ikke overbevist om at prisen for M50 er mest utsatt for store kampanjer, men det vil nok komme mer folkelige utgaver til en lavere pris.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemanntorsdag 16. februar 2023, klokken 18:04
Kunne vært artig om noen som nå har biler liggende ute på FINN deler litt erfaringer.
Mange som flipper har nok gjort det før, og kan derfor sammenligne med tidligere biler de flippet.

Det spesielle nå er at det er godt over 200 biler ute, så vil ikke overaske meg om selgere opplever mye pruting, det ser også ut til at få av de som ligger ute selges til normal tid - for meg er normal tid ca. 3-4 dager om prisen er "rett".

Men tror det er rett som en sa at Fully Charged M50 skal ned under 650k før det går greit unna.

Det er jo litt pussig at en folkebil som ID4 GTX har færre ute på FINN enn denne M50 som vel er solgt i betydelig lavere antall og må sies være en mer entusiastbil. 
Min refleksjon er at det handler mer om planlagt flipping enn om skuffelse eller "Nye behov" som tvillinger som plutselig kom etc  ;D
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: thorerikfredag 17. februar 2023, klokken 07:01
Første bil til under 650 var på finn i går. Ble lagt ut til 645 000,-
Ellers så blir ikke bilene solgt og prisene er på full fart nedover.

Har selv en uheldig kontrakt på en i4 m50 som en må undersøke med forhandler om en kan få kansellert med bakgrunn i mva (over 6% prisøkning).
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: aldafredag 17. februar 2023, klokken 09:32
Sitat fra: Olemann på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:04
Kunne vært artig om noen som nå har biler liggende ute på FINN deler litt erfaringer.
Mange som flipper har nok gjort det før, og kan derfor sammenligne med tidligere biler de flippet.

Det spesielle nå er at det er godt over 200 biler ute, så vil ikke overaske meg om selgere opplever mye pruting, det ser også ut til at få av de som ligger ute selges til normal tid - for meg er normal tid ca. 3-4 dager om prisen er "rett".

Men tror det er rett som en sa at Fully Charged M50 skal ned under 650k før det går greit unna.

Det er jo litt pussig at en folkebil som ID4 GTX har færre ute på FINN enn denne M50 som vel er solgt i betydelig lavere antall og må sies være en mer entusiastbil. 
Min refleksjon er at det handler mer om planlagt flipping enn om skuffelse eller "Nye behov" som tvillinger som plutselig kom etc  ;D

Kan se ut som M50 är "flippebilen nr. 1" på norska marknaden, det visade ju sig att den var för lågt prisad vid lansering som gjorde att många köpte. När sedan priset steg och leveranstiden ökade, frestades nog många av att kunna tjäna 150-200' raska kroner, sålde bilen och beställde en till... Vet om et par som har köpt 2 M50, första gick lätt att flippa, men bil nr. 2 not so much...
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: chargedupfredag 17. februar 2023, klokken 11:29
Bilen kostet 599' (fully charged) - rabatt på 8% (som ikek var uvanlig fra BMW) ink vinterhjul (som vel også ble nevnt på forumet at man kunne få med gratis) og da er det ikke rart mange vil selge bilen. Enkelt og greit fordi det er så vanvittig mye penger man potensielt kan tjene ved å selge den til 700'. Med potensielt 100-150' i fortjeneste ved videresalg vil flere ta steget å legge den ut på finn enn på en bil med feks 20' i gevinst.

Det er ikke dermed sagt at de misliker bilen eller gjør det kun for flippingens del (innebærer en del risiko å kjøpe bil uten å ha bruk for den og uten å vite om begredelige leveringstall og prisøkning). For mange, selv entusiaster, er 100' i gevinst fristende og dermed blir det "mange" som forsøker seg på videresalg. Jeg gjorde det samme med I-pace etter å ha kjørt 4000km, nettopp fordi jeg så en potensiell gevinst 50-100'.

At prisene burde sunket på finn er jeg helt enig i (selv om det dukker opp flere under 700'), men det er selger som bestemmer om de vil selge til 700' eller beholde den selv hvis gevinsten bare blir feks 50'.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.mfredag 17. februar 2023, klokken 13:06
Det er vel noen upresise opplysninger om pris her. Bilen kostet fra 599 som «fully charged», men de fleste la på utstyr for 100K før den føles komplett. Rabatten som en del har fått på 8 % utgjorde en lavere % i praksis, fordi FC pakken allerede var rabattert. 18 tom vinterhjul kom i tillegg med pris ca 24.000. Under 650 så nærmer nok de fleste seg tap, og det stabiliserer nok markedet.  Jeg tror de fleste ser at en bra utstyrt i4 M50 gir vesentlig mer bil for pengene enn id.5 med alt utstyr, så det gir ingen mening å selge en i4 M50 til 650 for å kjøpe en id.5, ioniq 6 eller liknende. De koster jo nå mer enn i4 M50 gjorde i 2021.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: hELgenenfredag 17. februar 2023, klokken 14:00
Markedet bestemmer,ikke hva bilen kostet kjøper.

Er totalt dødt i nybil markedet sånn generelt. Noen har valgt å holde sin bil borte fra bruktmarkedet en periode også.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: chargedupfredag 17. februar 2023, klokken 14:21
Sikkert riktig at mange la på massevis av utstyr utover fully charged, men veldig mange av de billigste på finn sist gang jeg sjekket (for noen uker siden, da de kostet fra 695') hadde ikke 100' ekstra i utstyr. De færreste hadde elektriske seter, samme hvor godt fotografene prøvde å skjule det...

Kan vise til et innlegg som ble skrevet i aug 2021: Har også fått storkunderabatt og la til Aventurinot III metallic ,Sensatec Canberragbeige with extended contents, Active protection, personal e-sim og fully charged som grunnpakke. 19" tommer sommerhjul og 18" vinterhjul. Pris kr 617.728.
Eller de som viser til 40' i storkunderabatt pluss 20' i kampanjerabatt...

Er ikke dermed sagt at alle fikk akkurat samme rabatten, men alle er vel enige om at ingen har betalt listepris? Er bare å skrive et skriv om at man har behov for bilen i jobb (hvem som helst kan skrive dette, blir ikke sjekket på noe som helst vis, jeg har skrevet under på dette for ansatte på i4 og andre bilmerker før) for å få tilnærmet storkunderabatt (har inntrykk av at det ikke alltid er like lett å få tilnærmet storkunderabatt, som det var på i4). Jeg synes innstegsprisene på finn fortsatt er for høye til at jeg går til innkjøp av en, men dersom bilene på finn faktisk selges, blir jo det min personlige mening.

Disclaimer: Godt utstyrte, dvs 100' mer enn FC pakken evt supercharged (som vel kostet 50' mer enn FC?) er ikke noe jeg har sett mye på, selv om de kanskje har mindre potensiell fortjeneste. Etter min erfaring er det alltid de med minst ekstrautstyr som har mest fortjeneste (de få gangene det er mulig å selge nybil med fortjeneste), så det kan sikkert finnes noen som har kjøpt carbonseter og diverse andre dyre ting som faktisk selger med tap allerede...
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemannfredag 17. februar 2023, klokken 17:02

Interessant med info om gamle nybilpriser som nå noen la ut.  Selvsagt bestemmer markedet prisen, men likevel artig å lese.
Ser også at denne tråden har hatt 100% økning i lesing siste døgnet, så kan vel tyde på mange interessenter, kanskje noen flippere også, selv om det nok er naturlige grunner til at ingen så langt har delt hva de har av interesse, tilbudspriser etc.  Men, hadde vært kjekt å hatt den infoen.

Beholder min GTX har jeg kommet fram til, M50 er åpenbart både morsommere og bedre på mange vis, men kona har overbevist meg om at vi oftere trenger stort bagasjerom enn økningen fra 300-500 hk.  Happy wife, happy life :-)
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: aldalørdag 18. februar 2023, klokken 00:18
Här är Bilias priser vid lansering, och då kunde man dessutom få 8% i storkunderabatt, får väl bara 4 nu.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.msøndag 19. februar 2023, klokken 07:49
Det er interessant nok å se i bakspeilet, men jeg minner om at id4 GTX kostet litt over 400.000 på samme tid. Den som venter på en nesten ny id.4 GTX til den prisen må nok vente ganske lenge. Det gjør nok også den som vente på en i4M50 supercharged til ca 650.000. M50 var bevisst lavt priset for tiltrekke seg entusiaster som hadde forlatt BMW til fordel for Audi og Porsche. 10.000 i forskjell mellom i4 og M50 supercharged sier ganske mye.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemannsøndag 19. februar 2023, klokken 13:22
Noen som vet hvor mange GTX som er solgt vs. M50?  Litt pussig synes jeg at det ligger flere M50 på FINN enn det gjør GTX.  Både fordi GTX er solgt betydelig lengre og jeg tipper også langt flere.

Dette kan jo tale for at prosenten flippere på M50 er mye høyere enn for GTX, som igjen kan bety både at de beholder bilen til de synes de tjener nok (om den tid i det hele tatt kommer) eller at de må selge snart når lånet blir for plagsomt eller at penge skal brukes på noe annet.
Også tydelig at antall biler mellom 650 og 700k er stigende.

Noen flippere her som har lyst til å dele sine erfaringer med salg og salgsforsøk?
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: daktarisøndag 19. februar 2023, klokken 14:17
Ifølge elbilstatistikk.no er det registrert samlet 21.000 ID.4 her til lands. Andel 4wd ikke oppgitt. Gjette på ca 1/4 til 1/3?

i4 er det bare registrert 3700 av.
iX derimot 7000+.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: aldasøndag 19. februar 2023, klokken 19:39
Tror inte BMW kommer sänka priset nämnvärt på M50, möjligen på de billigare i4-modellerna. M50 är inte en bil för massorna, det är bara i Norge som högprestandabilar tidigare har varit billiga.

Se på vad Tesla gör, Model S får du inte längre för under 1M, den kunde du få för 600-700t för 6 år sen. Du får heller inte någon annan tysk bil med samma prestanda, till ett lägre pris än vad M50 kostar i dag.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: geearmandag 20. februar 2023, klokken 15:20
Den gang man kunne få Model S til 6-700k så var det momsfri S75D, så det er ikke direkte sammenlignbart med dagens Model S "standard" (som har 100 kWh batteripakke, 0-100 på 3,2 sekunder og 25% moms over 500k). 100D kostet 160k mer, før moms, og det er også mer utstyr standard nå enn den gang, så med moms hadde prisen fort vært over en mill selv da.

Hvor mange av de 7000 iXene er 40 og 50-utgaver?
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: aldatirsdag 21. februar 2023, klokken 09:52
Sitat fra: geear på mandag 20. februar 2023, klokken 15:20
Den gang man kunne få Model S til 6-700k så var det momsfri S75D, så det er ikke direkte sammenlignbart med dagens Model S "standard" (som har 100 kWh batteripakke, 0-100 på 3,2 sekunder og 25% moms over 500k). 100D kostet 160k mer, før moms, og det er også mer utstyr standard nå enn den gang, så med moms hadde prisen fort vært over en mill selv da.

Hvor mange av de 7000 iXene er 40 og 50-utgaver?
Det är sammenlignbart - varför skulle en M50 kosta lika mycket som en standard S75D gjorde för 7 år sen? Eller mindre til och med, med rabatt fratrukket. Pris var tungt vägande argument när jag beställde bilen... En "bare bone" TMS kostar i dag från 1M - før moms.

Dagens pris på M50 är det ingenting att säga om, fortfarande prisvärt. 744' för en Fully Charged har Bilia kampanje på nu.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemanntirsdag 21. februar 2023, klokken 12:09
Vel, når det er et stort antall biler som flippes på FINN, til priser ca. kr. 100.000.- under dagens kampanje nybilpris, så er det åpenbart at flippemarkedet ikke er som før.
Men, det mener jeg er bare sunt og det blir artig å følge utviklingen for denne modellen videre.  En bra bil jeg har lyst på, men ikke til dagens priser.

Sitat fra: alda på tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:52

Dagens pris på M50 är det ingenting att säga om, fortfarande prisvärt. 744' för en Fully Charged har Bilia kampanje på nu.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Tabentirsdag 21. februar 2023, klokken 13:29
Hei. Hva skjer med BMW og nybilsalget? Hittil i dette kvartalet er det registrert kun 4 stk i4 og kun 3 stk iX.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: thoreriktirsdag 21. februar 2023, klokken 13:38
Bilselgerne hos BMW møter nok endelig litt motgang.
Det er nok ingen nye inngåelser av kontrakter med dagens marked/tilgjengelig bruktmarked.

Biler som ble registrert i januar er biler som ble bestilt q1/q2 2022.
De har nok en ordrereserve som gjør at de kan fortsatt legge de nye sailorskoene sine høyt på designmøblene i bilbutikken og slappe av frem til sommeren.

Fabrikken har nok vært stengt/er stengt frem til 01.03 for å få inn endringene i produksjonen muligens. Så registreringstakten tar seg nok ikke opp før vi kommer til april.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: aldatorsdag 23. februar 2023, klokken 13:42
Sitat fra: thorerik på tirsdag 21. februar 2023, klokken 13:38
. Så registreringstakten tar seg nok ikke opp før vi kommer til april.

Och när merparten av bilarna på Finn är sålda...
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemanntorsdag 23. februar 2023, klokken 22:21

En pussighet er at av 238 som ligger på FINN er over 150 biler som selges av forhandlere, både merkeforhandler og andre.  Så enten har mange av disse kjøpt for å flippe, eller så har private eiere gitt opp å selge selv, og satt bilen inn for salg.  Ser noen av de store kommisjons-selgerne også har disse bilene inne.

Blir spennende å følge prisene framover, det har ikke vært noe fall i antall biler på FINN den tiden jeg har interessert meg for denne bilen, og få som får solgt merket.  Men har lagt merke til at noen biler er tatt av FINN og ligger som inaktiv.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: bmw2002lørdag 25. februar 2023, klokken 16:56
Tviler sterkt på at mange er skuffet over bilen.  Var selv i tvil om jeg skulle kjøpe i4 pga størrelse.  Men må si bilen leverer på alle områder unntatt plass (som jeg var klar over).

Bilen er fantastisk å kjøre, veldig morsom, men likevel komfortabel.  Interiøret (har M-Sport seter i skinn) ser veldig bra ut. Softwaren og bilen forøvrig virker veldig gjennomtenkt. Har ikke eid nyere BMW enn 2015 modell før denne, og tror rett og slett at jeg kjøper BMW neste gang også.

Bilen leverer ikke fantastisk på plass, men nå som vi er ferdig med barneseter og barnevogn går det greit.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemannsøndag 12. mars 2023, klokken 13:52

Noen flippere her som har lyst til å dele erfaringer?

Som f.eks. hvordan er interessen? Hvilke pristilbud får man, hvor lenger har bilen ligget på FINN?

Denne tråden er nå den mest leste i4 tråden i 2023 så antar det er noen flippere som følger med her :-)

Svært få biler er markert solgt de siste ukene, og selv om det nå begynner å bli bra utvalg av biler under 700k er det fortsatt ikke mange under 650k.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: daktarisøndag 12. mars 2023, klokken 16:46
I tillegg har BMW offisielt en 70-80-100 i4 liggende tilgjengelig for salg hos forhandlere. Kanskje de har enda fler på lager enn de har lagt ut.
PS nesten 300 iX og 200 iX3 på lager også.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: lightscribetorsdag 04. mai 2023, klokken 16:28
Sitat fra: Trond.m på søndag 19. februar 2023, klokken 07:49Den som venter på en nesten ny id.4 GTX til den prisen må nok vente ganske lenge. Det gjør nok også den som vente på en i4M50 supercharged til ca 650.000.

Hva med denne?  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300873275

Registrert i 2022 men ellers helt ny.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: hELgenentorsdag 04. mai 2023, klokken 16:45
Sitat fra: lightscribe på torsdag 04. mai 2023, klokken 16:28
Sitat fra: Trond.m på søndag 19. februar 2023, klokken 07:49Den som venter på en nesten ny id.4 GTX til den prisen må nok vente ganske lenge. Det gjør nok også den som vente på en i4M50 supercharged til ca 650.000.

Hva med denne?  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300873275

Registrert i 2022 men ellers helt ny.

Trond er maestro mhp flipping og går nok ikke av veien for å prate opp biler som skal flippes. Nå nærmer det seg nullsum å tjene på flipping uten gode rabatt avtaler i bunn. Så nå kan man nok plukke opp enkelte pent "brukte" til en bra pris
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 04. mai 2023, klokken 19:55
@hELgenen. Har hatt litt høyere tanker om deg før, men ser at man kan ta feil av folk. Foreslår at du sletter det idiotiske innlegget ditt som er helt uten rot i virkeligheten. Det er tydelig at mange ikke vet forskjell på supercharged og fully charged i4M50, og har man ikke noe fornuftig å komme med så kan man spare seg for å komme med sånt tøv. Finn på noe fornuftig å bedrive tiden med istedet.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 04. mai 2023, klokken 22:00
....  Flipping er bare såååå 2022.... ;D
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Lacaixxatorsdag 04. mai 2023, klokken 22:13
Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: nucleartorsdag 04. mai 2023, klokken 23:34
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg synes det er en dårlig ide. Det virker som mange av dere flippere tror det er tøft med store hull i utstyrslisten. Jeg er på utkikk etter i4 M50, men ikke etter en dårlig utstyrt bil.
Biler med mye utstyr uten takluke er det mangel på. Nå er det sikkert mange som mener at en bil uten takluke ikke er godt utstyrt, men er du 190 cm så skaller du i taket med takluke.
Jeg ser også etter biler med ventilerte seter, noe det også er veldig få biler med.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 05. mai 2023, klokken 07:05
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg tror rett og slett at det ikke er mulig å vurdere hva som er best ift om den er lettere å få solgt seinere. Det er alt for usigbart nå om dagen med stigende rente og alt annet som har blitt dyrere......bilkjøp har derfor blitt prioritert ned hos mange...
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Lacaixxafredag 05. mai 2023, klokken 07:39
Takk for svar. Fordelen med å ta bort utstyr er jo at prisen blir mye billigere mtp både mva og rente. Nuclear: send meg gjerne en PM om du vil overta en bestilling fra mai i fjor mot at du også får cash. Den kan tilpasses før produksjon.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: hELgenenfredag 05. mai 2023, klokken 08:55
Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. mai 2023, klokken 19:55@hELgenen. Har hatt litt høyere tanker om deg før, men ser at man kan ta feil av folk. Foreslår at du sletter det idiotiske innlegget ditt som er helt uten rot i virkeligheten. Det er tydelig at mange ikke vet forskjell på supercharged og fully charged i4M50, og har man ikke noe fornuftig å komme med så kan man spare seg for å komme med sånt tøv. Finn på noe fornuftig å bedrive tiden med istedet.

Beklager om du føler jeg gikk over streken ved mine spøkefulle kommentar om å snakke opp prisene. Formålet var å påpeke overfor forumet at du, slik jeg ser det, er en av de med størst erfaring med flipping her inne. Jeg har ekstremt respekt for dine meninger om verdisetting, riktig valg av utstyr, og verdivurdering av biler generelt - tror ingen her inne når deg til ankelen en gang. Mitt poeng er at markedet er svært vanskelig om dagen og de som lykkes nå må ha en svært god rabatt avtale i bunn. Og BMW er en av de som faktisk fortsatt har en del å gi til spesielt utvalgte. Ikke alle her inne vet dette - de forholder seg til listepris og ser verdien på bilen relatert til det. Å snakke åpent om dette er jo litt som å banne i kirken, men folk fortjener å vite at enkelte merker har gode "spesielle" vilkår som noen utvalgte kan nyte godt av og f.eks bruke som en buffer i flipping. Jeg har akkurat vært inne og forhørt meg hos BMW og igjen fått bekreftet at de fortsatt har et 2 pris system. Det er ikke forhandlerene som styrer dette, men noe BMW håndterer sentralt. Det er uansett noe "bruktkjøpere" bør vite om når de vurderer "nybrukte" biler på finn.no. Er man heldig så kan det jo være slik at man kan snappe opp en bil mye billigere enn man selv kan klare via forhandler - men da vil dette gå på bekostning for flipperen som i praksis sitter igjen med svært lite. Men noen få ganger dukker det opp biler som er kjøpt til en svært god rabatt der selger bare vil ha bilen raskt ut uten tap - altså null ønske om profitt...
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.mfredag 05. mai 2023, klokken 20:35
Vet ikke hvordan dere definerer flipping, men jeg kjører nesten alltid bilene jeg kjøper noen tusen km. Jeg kunne fått levert en i4 50 i uke 50, men valgte selv å utsette leveringen til 24 modellen. Den tenker jeg å beholde noen mnd. eller år avhengig av om det er noe annet spennende som dukker opp. Det koster meg ca 50.000 i mva og avgift, men det blir fortsatt en grei pris i forhold til andre biler på markedet. Og jeg selger ofte bilene til forhandler, og det er ikke et mål å få høyest mulig pris. Hadde en iX50 nylig som jeg solgte til Jæger i Bergen etter 7600 km, og fikk en hyggelig pris. Selger jeg på Finn legger jeg meg gjerne så lavt at forhandlere vil kjøpe den. Jeg har også 3 i familien som jeg administrerer bil for, så da blir det nødvendigvis noen kjøp og salg. Selv bytter jeg  bil 2-3 ganger i året så da får man jo litt erfaring med hva som går greit på annenhåndsmarkedet. Dette er litt OT, men når noen ønsker å sette merkelapp på meg synes jeg det er greit å nyansere bildet litt.
Men for å komme tilbake til temaet. i4 M50 har en listepris på over 70.000 Euro i Tyskland. Det gjør at det vil være en kostbar bil, men i Norge ble den i 2021 solgt i altfor høyt antall til en ekstremt lav pris. Det vil prege bruktmarkedet en god stund, men det virker som om nye supercharge utgaver (tillegg på ca 160.000) har stabilisert seg rundt 700.000. Det er mye bil for pengene når en topputstyrt id.4 GTX eller Skoda Enyak nå koster det samme hvis man bestiller de nå.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: aldamandag 08. mai 2023, klokken 09:57
Sitat fra: Trond.m på fredag 05. mai 2023, klokken 20:35Vet ikke hvordan dere definerer flipping, men jeg kjører nesten alltid bilene jeg kjøper noen tusen km. Jeg kunne fått levert en i4 50 i uke 50, men valgte selv å utsette leveringen til 24 modellen. Den tenker jeg å beholde noen mnd. eller år avhengig av om det er noe annet spennende som dukker opp. Det koster meg ca 50.000 i mva og avgift, men det blir fortsatt en grei pris i forhold til andre biler på markedet. Og jeg selger ofte bilene til forhandler, og det er ikke et mål å få høyest mulig pris. Hadde en iX50 nylig som jeg solgte til Jæger i Bergen etter 7600 km, og fikk en hyggelig pris. Selger jeg på Finn legger jeg meg gjerne så lavt at forhandlere vil kjøpe den. Jeg har også 3 i familien som jeg administrerer bil for, så da blir det nødvendigvis noen kjøp og salg. Selv bytter jeg  bil 2-3 ganger i året så da får man jo litt erfaring med hva som går greit på annenhåndsmarkedet. Dette er litt OT, men når noen ønsker å sette merkelapp på meg synes jeg det er greit å nyansere bildet litt.
Men for å komme tilbake til temaet. i4 M50 har en listepris på over 70.000 Euro i Tyskland. Det gjør at det vil være en kostbar bil, men i Norge ble den i 2021 solgt i altfor høyt antall til en ekstremt lav pris. Det vil prege bruktmarkedet en god stund, men det virker som om nye supercharge utgaver (tillegg på ca 160.000) har stabilisert seg rundt 700.000. Det er mye bil for pengene når en topputstyrt id.4 GTX eller Skoda Enyak nå koster det samme hvis man bestiller de nå.
En flipper är väl en som köper och säljer bilar hyppig, med mål att tjäna pengar på det.

Du skriver att du byter bil 2-3 gånger om året, det är ju så långt från normalt bilägande man kan komma, och kan väl defineras som flipping på relativt høyt nivå. Om du inte i det minsta går break even på alla dessa bilbyten, är det väl en fruktansvärt dyr hobby?
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.mmandag 08. mai 2023, klokken 14:59
Om målsettingen var å tjene penger så kjører man ikke bilen flere tusen km og selger tilbake til forhandler vel ?  Målet er å kunne få glede av å ha mange ulike biler uten at det går ut over økonomien i vesentlig grad.. Alle hobbyer koster penger. Jeg har opplevd at en bil har falt 200.000 i verdi på et år, men også at en bil har steget 100.000 på et halvår. Hobbyen krever nok mer tid enn penger , selv om det er praktisk å ha likviditet til å betale biler kontant. 😉.
Nå kjører jeg id.buzz og koser meg med det mens jeg venter på en i4 M50 i august. To veldig forskjellige biler, med sine styrker og svakheter. Men nå foreslår jeg at tråden lukkes hvis den ikke kommer tilbake til det som var trådstarters intensjon.
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: ArTamandag 15. mai 2023, klokken 15:21
Sitat fra: nuclear på torsdag 04. mai 2023, klokken 23:34
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg synes det er en dårlig ide. Det virker som mange av dere flippere tror det er tøft med store hull i utstyrslisten. Jeg er på utkikk etter i4 M50, men ikke etter en dårlig utstyrt bil.
Biler med mye utstyr uten takluke er det mangel på. Nå er det sikkert mange som mener at en bil uten takluke ikke er godt utstyrt, men er du 190 cm så skaller du i taket med takluke.
Jeg ser også etter biler med ventilerte seter, noe det også er veldig få biler med.

Vet ikke om du har prøvekjørt i4, men jeg er eksakt 190 og skaller ikke, har bil med takluke
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Olemannmandag 15. mai 2023, klokken 16:51
Det ligger nå hele 260 M50  på FINN, alle i praksis "nye"biler, selv om noen få har dratt på seg mange km. Flere enn da jeg startet tråden for 3 måneder siden.  Så, jeg er rimelig sikker på at dette ikke hovedsakelig handler om "endrede behov" eller "det kom et barn til" osv.

Jeg har slått fra meg bilen da den, på tross av sine ekstreme egenskaper som frister, ikke dekker vårt behov på samme måte som GTX som vi nå har.  Litt synd, for nå er utvalget Fully Charged under kr. 650.000 interessant og økende.
Det overasker meg mer at ikke prisene faller enda raskere, men mange selgere titter nok fortsatt på nybilprisene.
Men, mye bil for 650k er det.
Jeg har ikke noe behov for å snakke bilen opp/ned, men man blir neppe rik på å spå at det kan lønne seg å vente om man er på kjøper'n.

Flipping, det er for meg om man allerede når man bestiller bilen har en tanke om å selge den, og med fortjeneste.
Et annet kjennetegn er at man vaker på nettet og bestiller straks det åpnes, gjerne de første minuttene.....rask bestilling, rask levering og av de første på FINN når folk fleste må vente i månedsvis....
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: chargeduptirsdag 16. mai 2023, klokken 14:58
"Endrede behov" er nok mer at rentene og inflasjonen steg...
Ja, jeg er også overrasket over at i4 er den eneste nesten nye elbilen man fortsatt kan selge med en bitteliten fortjeneste eller veldig lavt tap. Jada, prisen er høyere nå, men jeg tipper at ingen av de 5-600 levert i år har betalt 750' + vinterhjul for en FC. Er ikke akkurat kø hos noen nybilforhandlere nå, kun inngåtte kontrakter som leveres ut.

Hvis man ser til andre "nesten nye" tyske premium elbiler ( feks Taycan CT GTS/Turbo / EQE43) har tapet på disse vært ekstremt høyt siden slutten av fjoråret, samtidig som i4 fortsatt kan selges med en liten gevinst (evt veldig begrenset tap). Det meste av nesten nye elbiler har hatt et fatalt bruktmarked, men i4 er vel en så bra bil at markedet bestemmer at den er verdt dagens priser. Ettersom prisfallet har vært nesten fraværende på i4, har jeg også mistet interessen.

Disclaimer: siden september/oktober ifjor har EQE 43 tapt seg ca 300' på finn, så ikke gjør som jeg sier :-[   :laugh:
Tittel: Sv: Flipping eller bare skuffet?
Skrevet av: Trond.monsdag 17. mai 2023, klokken 13:31
Nye i4 M50 supercharged har også falt en god del i pris på Finn siden våren 2022. Jeg kjenner til at de for et knapt år siden ble omsatt for over 800.000 med topp utstyr og kort kjørelengde, så vi snakker om ca 100.000 ned fra toppen for et år siden. At de har falt mye mindre enn EQE43 skyldes vel at EQE var priset langt høyere i utgangspunktet.

Ser at Bilia nå har kampanje på Supercharged til 799.000 med kort leveringstid, og jeg har eksempler fra bekjente om at oppnådd pris på Finn ligger på ca 80-100.000 under dette for desember registrerte biler. Det tror jeg er et ganske stabilt prisleie, men for hver mnd som går er det jo naturlig at prisen på biler som er i bruk faller 5-10.000 på grunn av alder og kjørelengde. Så en 10-12 mnd supercharged 23 modell vil jeg tippe kan ha en salgsverdi rundt 650.000. Utstyrsnivået innen supercharged varierer også en del. Med individual farge, M-0performance seter, 20 tom etc, MS Pro så øker prisen som ny med ca 40K og det vil naturligvis påvirke prisen. Jeg snakket med en bekjent som akkurat hadde solgt sin 5 mnd gml. supercharged med 20 tom performance felger, M-performance, karboninteriør MS pro for 750 med 19 tom vinterhjul. Dette er min vurdering av prisnivået og har ikke noe med å prate opp eller ned verdien. Jeg har selv en supercharged med tillegg for ca 25K i bestilling og den skal jeg beholde til jeg får lyst på noe annet. Dessuten er min mening helt uten betydning for hva markedet er villig til å gi for en bil 😉