Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: hybrid88 på tirsdag 24. januar 2023, klokken 16:47

Tittel: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88tirsdag 24. januar 2023, klokken 16:47
Kan jeg få hjelp til å liste opp kjente feil og mangler / garantisaker på Audi e-tron?

Hva ville dere vært skeptiske til av mulig problemer når disse bilene ikke lenger har garanti?

Hvor omfattende/vanlig er f eks problemet med motorhavari?
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: elektromandag 30. januar 2023, klokken 07:24
Motorhavari har jeg ikke hørt mye om, selv om e-tron har ila. fire år har blitt Norges femte mest solgte elbil gjennom alle tider. Kun slått av Leaf, e-Golf, Model 3 og i3. Det sagt, så virker konstruksjonen på både motor og hele bilen relativt komplisert. Og utstyrsnivået er generelt høyt, dvs. at det er mye som kan gå i stykker. Alle de som er norsksolgte har dog fremdeles garanti..

Luftfjæring er vel alltid en potensiell utgift med årene. Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det. En del biler har fått byttet LED bar bak, inkludert min. To ganger. Denne delen får da også fem nye år med garanti. Jeg har også byttet ladeluke.. men dette er jo småting. Batteriet ser ikke ut til å ha mye degradering i det hele tatt etter fire år og 76.000 km. Det er vel en gjengs erfaring for alle i dette forum.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: janbananmandag 30. januar 2023, klokken 09:04
Kan denne listen være til hjelp?
https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues

Forøvrig så ble bakre motor på min e-tron 50, 2020 skiftet etter første service, garantisak.
Det var noe kjølevæske som hadde kommet seg ett sted det ikke skulle være.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88mandag 30. januar 2023, klokken 10:15
Jeg fikk opplyst av møller at deler og komponenter som utbedres innenfor garantien ikke får nye 5 år men kun garanti til garantiens utløp?
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: Orbitmandag 30. januar 2023, klokken 10:43
Det blir ingen utvidelse av garanti, men det er fremdeles reklamasjonsrett på tidligere byttede/repearerte deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, selv når bilen er over fem år. Dette har vært helt til høyesterett (se mer her (https://lovdata.no/artikkel/hoyesterett_-_reklamasjonsfrist_etter_forbrukerkjopsloven/1221) og her (http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html)).
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: storeulvmandag 30. januar 2023, klokken 11:00
Sitat fra: Orbit på mandag 30. januar 2023, klokken 10:43
Det blir ingen utvidelse av garanti, men det er fremdeles reklamasjonsrett på tidligere allerede byttede/repearerte deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, selv når bilen er over fem år. Dette har vært helt til høyesterett (se mer her (https://lovdata.no/artikkel/hoyesterett_-_reklamasjonsfrist_etter_forbrukerkjopsloven/1221) og her (http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html)).

Jeg mener å huske at 5 års reklamasjonsrett gjelder for både delene OG arbeidet, jfr. Lov om Håndverkertjenester for forbrukere (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63).
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: elektromandag 30. januar 2023, klokken 22:26
Jeg fikk byttet ting på delegaranti på e-Golfen i alle fall. Dvs, det var vel egentlig vel så mye en reklamasjon på jobben. Det handler vel også om hva de kan få dekket fra Tyskland.. Selv om bilen var 7 år gammel, byttet de alle dørlistene, foran og bak, og minst to av høyttalerne gratis, pga. en moderat vannlekkasje. Noe bilen hadde vært inne for noen år tidligere. Jeg trengte ikke å be om det engang, det var Møller sitt forslag. :+1:

Mener de nevnte noe om delegaranti på den LED lista på e-tron også jeg, altså.. men uansett står man ganske sterkt dersom noe som ikke kan hevdes å være en sliteasjedel (som bremser, dempere ol.) går i stykker etter å ha allerede blitt byttet/reparert én gang. Ja, man kan til og med få reparert ting gratis lenge etter det har gått fem år, dersom det er åpenbart at delen skal vare lenger.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: Kimedictirsdag 31. januar 2023, klokken 18:11
Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24
Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det.

Gjelder dette alle? Har hatt klunkelyder fremme lenge. men får beskjed om at det er arbeidslyd fra demper..Jeg er overbevist om foringer/kuleledd..
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: Orbittirsdag 31. januar 2023, klokken 18:38
Ref lenke i den andre tråden, og gitt det er samme problem som er beskrevet i US-bulletin, så gjelder dette alle 2019 til 2021-modeller, samt 2022-modeller opp til VIN 010196.

Sitat fra: Orbit på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:50
Det er nå kommet en garantibulletin (40S3) på bytte av bærekuler i forstillingen. Jeg mistenker det er samme sak som i USA: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/MC-10216010-0001.pdf

hybrid88 har også funnet en annen US-bulletin på lignende problem, som gjelder 2019-2020 og deler av 2021 (VIN 000001 - 003425)
Sitat fra: hybrid88 på mandag 30. januar 2023, klokken 10:39
Kan det være dette problemet https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10183453-0001.pdf
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88tirsdag 31. januar 2023, klokken 21:29
Jeg har en sak gående på dette med møller nå. Dro til verksted med etron uten ulyd når de hadde den med ulyd inne på rep av sos varsel feil. Men de gadd ikke bli med i den uten ulyd utrolig nok. Men jeg fikk dem i hvertfall til å innrømme en ulyd på den andre. Selvom de sier det er normalt.

Men jeg har vært borti 3 andre etroner som har hatt samme ulyd og det har de rettet opp i. Men nå vil de ikke gjøre noe.

Kontaktet møller sentralt som er på saken. Det er flere TPI på dette og det jobbes med enda en fikk jeg beskjed om. Men når verkstedene ikke melder inn alle disse feilene så blir det ikke "stort nok" i følge møller sentralt til at fabrikken foretar seg noe. I USA er nok kundene mye vanskeligere enn her i Norge, og derfor kommer det tidligere bulletin i USA(i følge møller)  Men det er jo rimelig å anta at de feilene som er kjente i USA også vil gjelde her selvom verkstedene mener at det ikke er tilfelle

Jeg oppfordrer alle som opplever denne ulyden om å melde ifra til møller kundeservice og klage på at verkstedene ikke gjør jobben sin. Det er bare tull at det skal være sånn. Jeg fikk høre at det finnes en omfattende tpi som undersøker hele forstilling til man til slutt står igjen med demper. Men den er det sikkert flere som unngår. I steden støtter de seg på et skriv fra fabrikken om at det er noe lyd foran der.

Når de drøyer til bilen er utenfor garanti så kan de ta det da. Bare vent. De finner garantert feil på dette om bilene ikke hadde garanti.

Ikke godta svaret om at det skal være slik.

Sitat fra: Kimedic på tirsdag 31. januar 2023, klokken 18:11
Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24
Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det.

Gjelder dette alle? Har hatt klunkelyder fremme lenge. men får beskjed om at det er arbeidslyd fra demper..Jeg er overbevist om foringer/kuleledd..
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88tirsdag 31. januar 2023, klokken 21:37
Hvis dette vinner frem i retten så blir det interessant. Selv om garanti er utløpt. Deler/komponenter som er ment å vare lenger enn garantien. Som jeg har forsøkt å presisere ovenfor møller - uten hell. Ref aircon/varme apparat problemer til 50.000kr på 5 år og 1 mnd gammel egolf

https://www.motor.no/aktuelt/defekt-tesla-luftfjaering-er-en-produksjonssvakhet/241296
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: kjbusøndag 30. april 2023, klokken 10:18
Har hatt min 2020 modell inne til sjekk av dunkelyder i forstilling høyre side. De skulle bytte bærekulene samtidig.

Resultat: Verksted hører ingen dunkelyder og jeg hører fortsatt de samme dunkelydene selv etter bytte av bærekulene. Begynner å lure på om det er meg det er noe galt med  :-\

Dunkelyd er svak og høres best når hjulet kommer ned i forsenkninger i veien, ikke humper. Altså når hjuloppheng slippes raskt ned, ikke når det presses sammen.

Gir opp denne bilen.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: daktaritirsdag 16. mai 2023, klokken 22:47
Jeg hadde klunkeiyder på min etron, og verkstedet innrømmet at det var "luftfjæringslyder". Ingen fiks.
Høres ut som om noen slår lett på et metallrør.

PS hadde dette på Model S 2017. Der var det en regelrett plage da bilen var så dårlig lydisolert. Mistanken går mot at demperen inne i luftbelgen klunker mot noe, eller at det er noe med hvordan toppen av demper/fjærenheten er laget.

På etron var lyden svakere, og mer en irritasjon på en forøvrig ganske stille bil jeg hadde store forventninger til.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88onsdag 21. juni 2023, klokken 07:40
Jeg fikk byttet dempere foran men man må bare være vanskelig nok. Først koblet de på lytteutstyr.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: Dagbonsdag 02. august 2023, klokken 22:47
Vurderer en pent brukt 2020-modell.. er barnesykdommer stort sett fikset, eller er det spesielle ting jeg må sjekke som kan bli dyre overraskelser..?
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: elektrofredag 04. august 2023, klokken 11:25
Sitat fra: Dagb på onsdag 02. august 2023, klokken 22:47Vurderer en pent brukt 2020-modell.. er barnesykdommer stort sett fikset, eller er det spesielle ting jeg må sjekke som kan bli dyre overraskelser..?

Generelt ved elbil, så ville jeg forhørt meg om hvordan bilen har vært ladet. Om den har vært ladet til 100% ofte eller hurtigladet mye. Antall eiere, historikk og om det er norsk bil blir jo i så måte ekstra interessant. Ellers har du jo antakelig endel garanti igjen. Jeg har ikke hatt noen store utfordringer med min 2019 som har gått 90.000 km, men LED stripa bak og ladeporten er byttet på garanti. Personlig har jeg valgt å forholde meg til Møller både på denne og tidligere biler. Det har fungert greit.

En NAF test er jo alltid smart ved privatkjøp, ellers kan du jo også ta en garantiutløpstest når det nærmer seg. Det finnes uavhengige verksteder med ekspertise på elbil. F.eks. Bilexperten Bosch markedsfører seg i alle fall med dette. EV Services i Bergen/Oslo er en annen. e-tron er jo en bil som det er solgt MYE av, så alle instanser vet antakelig hva de skal se etter. Tenker da på å finne ut av ting mens du har garanti. En del er jo også standard Audi komponenter som du finner på Q7, A6 mm. eller ting som finnes på både VW, Skoda - og Porsche.

Jeg har ikke byttet noen slitedeler, annet enn viskere og dekk på min bil. Sjekk dekkene, ett sett koster fort 15-20.000+ avhengig av dimensjon og kvalitet. Dette kan være et forhandlingspunkt på pris. På vinterføre med denne typen bil er kun det beste godt nok.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88mandag 01. januar 2024, klokken 18:40
Det er nesten utrolig at det ikke er mer skriverier på dette forumet angående problemer, Møllers håndtering av feil osv.

Hvis man ser på de norske etron sidene på facebook syns jeg det renner over av dårlige erfaringer og problemer med bilene.

Selv har jeg et motorbytte og mulig girkasse bytte foran meg(etter at jeg hadde med meg audi tekniker på prøvekjøring) Og feil på virtuelle speil, dørhåndtak som fryser, dører som ikke lar seg åpne fra utsiden.
Samtidig ber møller meg signere på et dokument som sier at jeg skal betale feilsøk men dersom det er garanti så slipper jeg å betale. Dette er nytt for meg. Aldri signert på slike ting når jeg har hatt feil/ garanti jobber før.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: turfsurftirsdag 02. januar 2024, klokken 06:47
Sitat fra: hybrid88 på mandag 01. januar 2024, klokken 18:40Samtidig ber møller meg signere på et dokument som sier at jeg skal betale feilsøk men dersom det er garanti så slipper jeg å betale. Dette er nytt for meg. Aldri signert på slike ting når jeg har hatt feil/ garanti jobber før.
Det har de vel lært av Tesla. Når det er sagt, har jeg aldri betalt noe selv om diagnosen er "works as intended".
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 02. januar 2024, klokken 12:16
Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24Motorhavari har jeg ikke hørt mye om, selv om e-tron har ila. fire år har blitt Norges femte mest solgte elbil gjennom alle tider. Kun slått av Leaf, e-Golf, Model 3 og i3. Det sagt, så virker konstruksjonen på både motor og hele bilen relativt komplisert. Og utstyrsnivået er generelt høyt, dvs. at det er mye som kan gå i stykker. Alle de som er norsksolgte har dog fremdeles garanti..

Luftfjæring er vel alltid en potensiell utgift med årene. Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det. En del biler har fått byttet LED bar bak, inkludert min. To ganger. Denne delen får da også fem nye år med garanti. Jeg har også byttet ladeluke.. men dette er jo småting. Batteriet ser ikke ut til å ha mye degradering i det hele tatt etter fire år og 76.000 km. Det er vel en gjengs erfaring for alle i dette forum.

...la meg være den k*ken som sier det helt irrelavante: "øyyy, du glemte Tesla Model Y, som har presset seg inn på 2. plass, og skjøvet e-tron ned til 6. plass".....
Sorry, bare måtte  ;D  ;D
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: hybrid88tirsdag 02. januar 2024, klokken 13:31
Serviceleder i skranken hos møller forteller meg bla dette:

- Man burde tegne motor drivverk forsikring dersom man har etron etter den er blitt 5 år(det har jeg skjønt for lengst men at det nå er en gjenganger at Møller rundt om anbefaler dette er flaut spør du meg)
- Etron er så tung og derfor er det vanskelig å lage komponenter som holder???
- Han kunne ikke svare på om motoren de skal sette inn har samme feil som nåværende motor
- Fordi deler og komponeter har blitt dyre produseres mange komponenter i kina. Mange biler hadde tidligere f eks hella lamper. Baklykten på etron mente han var produdsert i kina og da kan man "forvente" dårligere kvalitet.

Og sånn fortsatte det med argumentasjon for å rettferdiggjøre eller forsvare mange av de feilene som går igjen og igjen. Møller er verdensmestre i å lure kunder, ansvarsfraskrivelse, bortforklaringer.

Så vi kunder må visst forvente dette, heller enn at de innrømmer feil, beklager og rydder opp. 
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 02. januar 2024, klokken 16:08
Blir mer enn middels skeptisk med Møller-sjefer som dette. Masse spor på midten av dekket. Trådene vises på kanten. Og dette skyldes høy kjørelengde??

https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: storeulvonsdag 03. januar 2024, klokken 09:03
Når det gjelder dekk som er slitt i kantene har jeg en teori om at man har for stor fart i f.eks. rundkjøringer og svinger med hjulspor. Selv om bilen sitter godt på veien slites dekket nesten som viskelær under disse forholdene, noe som gir overdreven slitasje på kantene.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: Rosstopheronsdag 03. januar 2024, klokken 10:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. januar 2024, klokken 16:08Blir mer enn middels skeptisk med Møller-sjefer som dette. Masse spor på midten av dekket. Trådene vises på kanten. Og dette skyldes høy kjørelengde??

https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895

Ja, altså i følge Møller fører lang kjørelengde til ekstrem skjevslitasje av dekk på ID.4. Jeg vet ikke hva de ønsker å oppnå med et slikt svar. Å fraråde de som kjører langt fra å kjøpe ID.4? Det der skal jo ikke skje på andre bilmodeller, men i følge importøren er det slik det skal være på den modellen.
Tittel: Sv: Feil på Etron siden lansering
Skrevet av: Kjell Salvigsentorsdag 04. januar 2024, klokken 15:57
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. januar 2024, klokken 16:08Blir mer enn middels skeptisk med Møller-sjefer som dette. Masse spor på midten av dekket. Trådene vises på kanten. Og dette skyldes høy kjørelengde??

https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895

Ja, altså i følge Møller fører lang kjørelengde til ekstrem skjevslitasje av dekk på ID.4. Jeg vet ikke hva de ønsker å oppnå med et slikt svar. Å fraråde de som kjører langt fra å kjøpe ID.4? Det der skal jo ikke skje på andre bilmodeller, men i følge importøren er det slik det skal være på den modellen.

Enig i at dette er underlig svar, lang kjørelengde skal ikke føre til skjevslitasje. Sist jeg kontrollerte mine dekk var ved dekkskift på dekkhotel etter å ha kjørt nærmere 70.000 km fordelt på 2 sesonger. Ingen antydning til skjevslitasje, man kan fint kjøre 1-2 sesonger til på de dekkene.

Jeg har fulgt nøye med i id.4 gruppene på Facebook der det er mange tusen medlemmer- en betydelig del av id.4 eierne i Norge. Omtalte Julton er en av de uheldige og et ekstrem-tilfelle med flere dekkbytter. Mitt inntrykk er at det er noen titalls eiere som så langt har rapportert om dette på Facebook. Kan selvsagt være betydelige mørketall her og dette er uansett ikke greit- noe som Møller utvilsomt bør ordne opp i. Jeg hadde heller ikke godtatt en slik forklaring fra Møller dersom jeg visste at jeg har normal kjørestil og bilen sliter dekk på den måten. En id.4 i normal stand skal ikke slite dekk på den måten.

Men dette er som sagt ikke nødvendigvis noe som en typisk id.4 eier opplever/normalen for id.4 biler.