Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: Biff på torsdag 19. januar 2023, klokken 17:53

Tittel: Hvilke muligheter har jeg? Ekstremt hyppige problem med bil ('18)
Skrevet av: Bifftorsdag 19. januar 2023, klokken 17:53
Hei

Jeg har en 75D fra 2018 kjørt snart 60,000. Siden jeg har kjøpt den i juni 2022 så har vi vært inn og ut av verksted hele tiden. Garanti utgår i april og vi har bestilt garantiutløpstest til mars.

Hvor går grensa på hvor mye problem man skal tåle med en bil - og har jeg noen rettigheter jeg kan bruke?

Siden juni 2018 har den
- blitt overoppheta og stoppet etter hurtiglading
- venstre vindu har låst seg i ned-posisjon, mobil service byttet heismotor
- begge speil er byttet pga utslitt motor
- venstre dør begynte å tulle, enten åpnet den seg som et prosjektil eller så åpnet den seg ikke, begge dører ble fikset på verksted og justert til korrekt posisjon
- bilen har hadd vannlekkasje fra utsiden og inn, oppdaget i bilvask, endte opp med 52 timer på verksted og en regning garantien tok på 95,000kr hvor de byttet masse tetningsgreier og noen vindu
- autopilot har nesten drept meg 3 ganger med plutselige bråstopp uten hindringer, har sluttet å bruke den!
- cruise control bremser plutselig av og til, jævla skummelt når man kjører i 110 og har trafikk til venstre, foran og bak, også undersøkt på verksted
- bila har i dag stanset hos barnehagen etter levering og dama er låst ut med nøkkel og app, og min app, måtte ta bussen hjem, ingen kobling til app på 2 døgn og service på telefon har ikke fått feilmeldinger, i morgen blir det mobil service eller tauing.


Bilen ble kjøpt fra bruktbilforhandler og har fortsatt nybilgaranti. Hvilke rettigheter har jeg? Ber ikke om mye liksom, trenger bare en bil som fungerer og ikke ruinerer oss med månedlig service etter april. Andre tips?
Tittel: Sv: Hvilke muligheter har jeg? Ekstremt hyppige problem med bil ('18)
Skrevet av: OlaMfredag 20. januar 2023, klokken 08:35
Eneste tipset er å forsøke å få reparert så mye som mulig på garanti mens du kan. Det må være gjentatte reparasjonsforsøk på det samme problemet før noen flere rettigheter eventuelt begynner å slå inn.

Manglende kontakt med app kan jo i teorien være relatert til vannlekken, hvis f.eks. en kontakt til en antenne har irret. Det er i så fall ikke et feilet reparasjonsforsøk, men bare noe de har misset. Det kan også være mye annet, software-kræsj, 12-volt, osv.

Ellers er overoppheting muligens relatert til lekk AC og AP/CC er dårlig for alle - dvs du kan ha flaks/uflaks avhengig av veiene du kjører mest på.
Tittel: Sv: Hvilke muligheter har jeg? Ekstremt hyppige problem med bil ('18)
Skrevet av: Bifffredag 20. januar 2023, klokken 18:59
Ja, jeg skal gjøre så mye som mulig. Håper alt ordner seg fordi bilen er jo fantastisk når det er greit.

Får snart tilgang på total servicehistorikk så da bli det spennende å se om det er noe nyoppstått eller om det har vært flere problem