Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Andreas84 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46

Tittel: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Andreas84tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Slik situasjonen er akkurat nå har jeg kun tapt ca 10 000,- på å bestille MYP før nyåret.
RWD model Y har 100 000,- prisreduksjon
MYP har "bare" 65 000,- prisreduksjon. Jeg frykter at MYP vil settes ned ytterligere.

Hvis jeg selger Performance og kjøper RWD vil jeg spare ca 180 000,-
Jeg sliter litt med å rettferdigjøre at 4WD, ekstra hestekrefter, topphastighet(og rattvarme?) er verdt 180k.
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.
Hvis jeg slipper å bekymre meg over 20-80 regelen vil det si at hverdags-rekkevidden egentlig blir bedre, da jeg utnytter batteriet 40% mer.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Klykkentirsdag 17. januar 2023, klokken 10:51
Hvor i Teslas manualer står 20-80-regelen?
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: lars667tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:59
Tesla anbefaler vel å ikke lade over 90% i hverdagen? Kan ikke vise til noe sted i manualen.... men høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Klykkentirsdag 17. januar 2023, klokken 11:02
Anbefaler deg å se her. Les gjennom alt som omhandler lading:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-2703FAF6-4481-4249-95AD-F12E2677DCA8.html

Videre anbefaler jeg deg å bruke bilen som passer deg best, og drite i at folk sier "hold lading mellom 20 og 80". Lad så høyt som det passer deg og ikke tenk mer på det, men sørg for å koble til lader når du har mulighet. Altså alltid tilkoblet når det er muligheter for det, typ når du kommer hjem og parkerer i garasjen ved laderen.

Sitatmen høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Det økonomisk beste er å ikke selge den bilen du nettopp har kjøpt og ta verditapet på den, i stedet for å selge P-en og kjøpe akkurat samme bil i ribbet utgave og ta verditapet på den i tillegg (som i prosent antageligvis vil være høyere).
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: snakkesaligtirsdag 17. januar 2023, klokken 11:24
Også lurer jeg på hva slags kjøremønster man har når man har behov for 40-50 mil i "hverdags-rekkevidde"?
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: gsm2ktirsdag 17. januar 2023, klokken 11:26
Har min MYP levert i desember på finn mtp å bytte til LR og tipper du må forvente et tap på minst 30-40k og kanskje mer. Har priset min ca 30k under nypris og det er null seriøse henvendelser, kun skambud eller ren trolling. Gidder ikke gå lavere på pris, da beholder jeg den heller selv.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Klykkentirsdag 17. januar 2023, klokken 11:27
Vet av flere som synes det er "en hazzle" å sette i laderen daglig, slik at de heller velger å lade én til to ganger i uken ved behov. Kan straffe seg når man må noe uventet selvsagt, men det finner man fort ut av.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: kjertstirsdag 17. januar 2023, klokken 12:48
Jeg ville beholdt den du har.
Sammenlignet med andre land så har forskjellen mellom LR og P vært kunstig liten før prisendringen, så å forvente enda en prisjustering på Performance er ikke realistisk. Selv om Performance gått ned mindre i pris så har interessen i bruktmarkedet forflyttet seg, jamfør gsm2k's innspill om at det er vanskelig å selge den med 30-40k i tap. Da er det vanskelig å hente 180k i besparelse.

Ser du på bruktprisen langt frem i tid, når du enten skal selge en RWD eller Performance så er det enda mindre å hente på å selge med tap og kjøpe en kjipere og billigere bil.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Pirattirsdag 17. januar 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.

Det er nok ikke helt sant, LFP tar også skade av å bli fulladet, men i mindre grad enn mange andre batterikjemier.

Årsaken til at Tesla anbefaler at du lader disse bilene til 100% er fordi det er så liten forskjell i spenning på et fulladet og nesten tomt LFP-batteri. Dette gjør det vanskelig for en BMS å kunne estimere f.eks rekkevidde med mindre den regelmessig får observere batteriet bli ladet til 100%. Det er altså ikke fordi det er helt trygt for batteriet, men fordi det må til om de skal ha noenlunde oppegående estimat om rekkevidde.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: geeartirsdag 17. januar 2023, klokken 13:52
Sitat fra: lars667 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:59
Tesla anbefaler vel å ikke lade over 90% i hverdagen? Kan ikke vise til noe sted i manualen.... men høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Makser vel på 170 kW, mot 250 kW på LR og P uansett vær.

Hva som er verdt prisen for din del er det kun du som vet. Økonomisk finnes det sikkert enda lurere valg enn en ny Model Y også, om det kun er det som teller noe.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Haggishtirsdag 17. januar 2023, klokken 14:26
Sitat fra: geear på tirsdag 17. januar 2023, klokken 13:52
Sitat fra: lars667 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:59
Tesla anbefaler vel å ikke lade over 90% i hverdagen? Kan ikke vise til noe sted i manualen.... men høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Makser vel på 170 kW, mot 250 kW på LR og P uansett vær.

Hva som er verdt prisen for din del er det kun du som vet. Økonomisk finnes det sikkert enda lurere valg enn en ny Model Y også, om det kun er det som teller noe.

Den er vel tregere på max, men faller ikke så fort når batteriet fylles opp.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: geeartirsdag 17. januar 2023, klokken 14:35
Tjah.. har ikke sett begge kurvene i samme graf, men syns den er ganske bratt og ser ganske lik ut... pluss at pakken er mindre, så når man har nådd 50% har man lagt til færre km enn på LR/P.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Fra https://insideevs.com/news/514857/mic-tesla-model3-srp-charging/
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Haggishtirsdag 17. januar 2023, klokken 16:45
Sitat fra: geear på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:35
Tjah.. har ikke sett begge kurvene i samme graf, men syns den er ganske bratt og ser ganske lik ut... pluss at pakken er mindre, så når man har nådd 50% har man lagt til færre km enn på LR/P.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Fra https://insideevs.com/news/514857/mic-tesla-model3-srp-charging/

Ikke ifl Tesla Bjørn, han har nettopp testet en RWD i Thailand siste uka.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Grenadiertirsdag 17. januar 2023, klokken 22:52
Til valget mellom MYP eller Y RWD:

Jeg har kjørt RWD BMW i «alle» år, og ledd litt av dem som bare må ha firehjulstrekk. Men etter å ha kjøpt MYP og kjørt den på de glatte forholdene som har vært på Østlandet siste ukene, så skjønner jeg greia. Bare å koble inn terreng assistent, og bilen går som en tanks opp glatte veier og bakker. Tror jeg ville savnet AWD nå. Så hvis du planlegger å bevege deg på glatta, så er det i hvert fall noe å tenke på. Og AWD har vel kanskje heller ikke terreng assistent med tanke på bedre fordeling av regen på glatta heller? Den har sikkert snow mode, men den merker i hvert fall ikke jeg stort til i min MYP. Og med hard regen på kun bakhjul synes i hvert fall jeg det blir i overkant spennende av og til (typ holke på landevei inn i sving)
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: geeartirsdag 17. januar 2023, klokken 23:04
Sitat fra: Haggish på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:45
Sitat fra: geear på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:35
Tjah.. har ikke sett begge kurvene i samme graf, men syns den er ganske bratt og ser ganske lik ut... pluss at pakken er mindre, så når man har nådd 50% har man lagt til færre km enn på LR/P.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Fra https://insideevs.com/news/514857/mic-tesla-model3-srp-charging/

Ikke ifl Tesla Bjørn, han har nettopp testet en RWD i Thailand siste uka.
Så litt på den nå, og den er vel ikke noe endelig dokumentasjon i den forbindelse, for han testet den på en lader som gir maks 122 kW, og når det er laderen som begrenser, ikke BMS i bilen, så vil det være lavere varmeutvikling og bør absolutt resultere i en jevnere ladekurve oppover. Må måles/verifiseres med maks av hva bilen kan ta imot.. på tross av det så ser det ut som den går under 122 kW ved 36%, så det samstemmer omtrent med grafen over.

Har ingen problemer med å tro at den har jevnere ladekurve enn LR/P, men syns allikevel den er bratt, og igjen så er det mindre energi der på tilsvarende prosent som LR/P.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: k1tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:10
Og når du står der på SuC med 75 % på batteriet og den kun lader 50kW og lavere... da kjenner jeg at jeg ikke gidder å stå der mer i hvert fall. Ikke minst, hva er 75 % i km på dette batteriet?
Alle må jo se an sitt behov, og den kan være topp for mange avhengig av bruksmønster. Men har du noen litt lengre turer her og der kan det bli plagsomt i lengden - til gjengjeld kan man jo da sitte og smile over pengene man sparte på denne.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Electroelectroonsdag 18. januar 2023, klokken 18:12
Personlig ville jeg ikke solgt min P.
Hva er greia at alle plutselig skal kjøpe Bakhjul og mener det er så fantastisk bil?Hvorfor valgte en P i utgangspunkt ?
En Model 3 standard utgave er ikke noe juble over så tviler på det er annerledes på en Y.
Så om en ser på at prisen på en P er nesten samme som før prisjustering skjønner jeg ikke helt greia.
Er det lånet på bilen som er for høyt eller hvorfor kaste bort pengene på den måten?
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Andreas84onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.

Jeg mener (selvfølgelig) at P er best. Det er gøy med hestekrefter og AWD, men om det rettferdigjorde ca 180k var spørsmålet i utgangspunktet. Da jeg kjøpte bilen var det 100k forskjell på de to, og da var spørsmålet enkelt for meg. Det virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment og rekkevidde*

* Hvis det er riktig slik jeg har hørt at den nye batteri teknologien tar mindre skade av å lades til 100% kan jeg jo oftere lade til 100%. Det er sant nok at man sjelden trenger fullt batteri til hverdags-kjøring, men jeg liker å ha full tank/max rekkevidde om noe uforutsett skulle skje. Hvis man kan se bort fra 20-80% regelen kan man også ankomme målet med under 20% og stå over natten, uten at en må stresse med å sette bilen til lading en sen kveld ved ankomst. Nå har vel Tesla sagt 90% men jevnt over anbefales 20-80 for batteriets levetid.

Jeg kommer nok til å beholde min P, men jeg er bekymret hva som kommer. Tesla driver hele tiden å trekker fra/legger til deler på bilene. Kanskje helst fjerner deler, som sensorer. Hvis de ikke ordner camera-recognition slik de lovet da de fjernet sensorene blir jeg alvorlig skuffet. Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har. Hvis jeg har forstått det rett så skal de fjerne noen kameraer og legge til noen bedre. Da lurer jeg på om kameraene min MYP er utstyrt med vil bli gode nok til en eventuell oppdatering med kamera basert ryggesensor.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: gsm2konsdag 18. januar 2023, klokken 20:05
SitatDet virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Har priset min ned til 40k under nypris nå og det er null respons. Eneste "seriøse" budet er på 550k som selvsagt er 100% uaktuelt.. Jeg gidder ikke å bli med på et kappløp mot bunnen for å bytte den mot en litt rimeligere bil når besparelsen krymper like raskt som jeg setter ned prisen.. Eneste må være om jeg kan få en 2023 LR til godt under 500k.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Trond.monsdag 18. januar 2023, klokken 20:13
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har.
Godt at du skriver «premium». Det er en romslig bil, men kommer man fra en premium bil som Mercedes, BMW eller Audi så framstår det som en billigbil. Imitert treverk, klamme skaiseter og ingen instrumenter eller HUD. Nei takk 😉
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: heihoonsdag 18. januar 2023, klokken 20:30
Enig, skaisetene er noe av det dårligste jeg har sittet i noen gang. Null støtte alle veier og forferdelig klamme.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: olavxxxonsdag 18. januar 2023, klokken 21:18
Å selge en bil så snart etter kjøp, er et stort tapsprosjekt.
Klart du kan jo høre med Tesla på innbytte også da, hvis du "bytter nedover" til en SR.

Men husk at litt av grunnen til at YP gikk mindre ned i pris, er at den er dyrere og derfor fremdeles får litt moms. Det er ikke hele forklaringen da.

Men jeg tenker jo at du har jo bilen du bestilte og du betalte summen du skulle betale.
Så gikk den ut til kunde ned "bare" ~10.000kr. Men LR og SR gikk jo mye mer ned i pris.
Mistenker sånn sett at LR og SR vil krasje mer i bruktpriser enn P, men akuratt nå er det jo "totalt krakk". Men det var krakk på bruktmarkedet før nyttår også, siden alle skulle ha seg Y før moms.

Kontinuerlige forbedringer må du nesten bare forvente, men mitt råd til deg er å ikke bytte bil hvert år. Prøv å hold den 3-4 år sånn ca tenker jeg. Da er det fremdeles garanti og da vil du merke forskjell på neste bilen. SKifter du bil med en gang det kommer en liten endring, så må du skifte tesla flere ganger i året :P Og på forumet her så er folk nok mer enn gjennomsnittlig opptatt av smådetaljer som folk flest kanskje ikke vet om en gang.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Sandvikaonsdag 18. januar 2023, klokken 23:06
Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Slik situasjonen er akkurat nå har jeg kun tapt ca 10 000,- på å bestille MYP før nyåret.
RWD model Y har 100 000,- prisreduksjon
MYP har "bare" 65 000,- prisreduksjon. Jeg frykter at MYP vil settes ned ytterligere.

Hvis jeg selger Performance og kjøper RWD vil jeg spare ca 180 000,-
Jeg sliter litt med å rettferdigjøre at 4WD, ekstra hestekrefter, topphastighet(og rattvarme?) er verdt 180k.
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.
Hvis jeg slipper å bekymre meg over 20-80 regelen vil det si at hverdags-rekkevidden egentlig blir bedre, da jeg utnytter batteriet 40% mer.
tror jeg kan betrygge deg om at regnestykket ditt er feil. Når du tar med alle kostnader koster billigste MYP 592'. Det er vel knappe 20k eller noe slik under prisen før jul.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Electroelectrotorsdag 19. januar 2023, klokken 09:29
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.

Jeg mener (selvfølgelig) at P er best. Det er gøy med hestekrefter og AWD, men om det rettferdigjorde ca 180k var spørsmålet i utgangspunktet. Da jeg kjøpte bilen var det 100k forskjell på de to, og da var spørsmålet enkelt for meg. Det virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment og rekkevidde*

* Hvis det er riktig slik jeg har hørt at den nye batteri teknologien tar mindre skade av å lades til 100% kan jeg jo oftere lade til 100%. Det er sant nok at man sjelden trenger fullt batteri til hverdags-kjøring, men jeg liker å ha full tank/max rekkevidde om noe uforutsett skulle skje. Hvis man kan se bort fra 20-80% regelen kan man også ankomme målet med under 20% og stå over natten, uten at en må stresse med å sette bilen til lading en sen kveld ved ankomst. Nå har vel Tesla sagt 90% men jevnt over anbefales 20-80 for batteriets levetid.

Jeg kommer nok til å beholde min P, men jeg er bekymret hva som kommer. Tesla driver hele tiden å trekker fra/legger til deler på bilene. Kanskje helst fjerner deler, som sensorer. Hvis de ikke ordner camera-recognition slik de lovet da de fjernet sensorene blir jeg alvorlig skuffet. Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har. Hvis jeg har forstått det rett så skal de fjerne noen kameraer og legge til noen bedre. Da lurer jeg på om kameraene min MYP er utstyrt med vil bli gode nok til en eventuell oppdatering med kamera basert ryggesensor.




Er også spent på den berømte oppdateringen de har lovet.
Siden det er fjernet på X og S også så må de jo ha en plan.
Men ingen hos Tesla vet noe.jeg tror det er nok 5-6 måneder til det skjer.om det skjer.
Ville bare forholdt meg rolig når det gjelder kjøp og salg.
Har nettopp fått bilen selv og den skal jeg ha i mange år.
At det vil komme nye ting hos Tesla er ikke noe nytt.
De er som Apple og oppgradere sine modeller ikke alltid til det bedre.
Om det rettferdiggjør å bytte bil er opptil hver enkel.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 19. januar 2023, klokken 09:52
Sitat fra: Grenadier på tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:52
Til valget mellom MYP eller Y RWD:

Jeg har kjørt RWD BMW i «alle» år, og ledd litt av dem som bare må ha firehjulstrekk. Men etter å ha kjøpt MYP og kjørt den på de glatte forholdene som har vært på Østlandet siste ukene, så skjønner jeg greia. Bare å koble inn terreng assistent, og bilen går som en tanks opp glatte veier og bakker. Tror jeg ville savnet AWD nå. Så hvis du planlegger å bevege deg på glatta, så er det i hvert fall noe å tenke på. Og AWD har vel kanskje heller ikke terreng assistent med tanke på bedre fordeling av regen på glatta heller? Den har sikkert snow mode, men den merker i hvert fall ikke jeg stort til i min MYP. Og med hard regen på kun bakhjul synes i hvert fall jeg det blir i overkant spennende av og til (typ holke på landevei inn i sving)

Jo, AWD har og Terrengassistent og er gull på regen ned glatte veier.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Klykkentorsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: olavxxxtorsdag 19. januar 2023, klokken 11:09
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Haggishtorsdag 19. januar 2023, klokken 13:29
Sitat fra: olavxxx på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:09
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).

Dette har vel ikke med temperatur og gjøre, men om bilen merker at det er glatt😉🙏
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Klykkentorsdag 19. januar 2023, klokken 14:47
Sitat fra: olavxxx på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:09
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).
Ja, er klar over dette. Men poenget var at kraftfordelingen favoriserer fremste motor nå virker det som. Tidligere logret den mer med rumpa når man presset grensene, og man kunne fremprovosere skrens med rumpa ved litt pådrag i sving. Nå tar den mer tak med fremhjula (i snow mode) og understyrer heller fremfor å overstyre.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Leifen1980torsdag 19. januar 2023, klokken 15:05
Bør være mulig å få tak i 21 modell LR for rimelig penge.
Testet innbytte hos Tesla på min nå (jeg skal for øvrig beholde min):
I november var innbytte på 521 000
Nå i januar på samme bil fikk jeg tilbud om 348 000 i innbyttepris.
Heftig prisnedgang. :)
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: stuetorsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: heihotorsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: k1torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: heihotorsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Altså, Tesla har nesten alltid gitt inbyttepriser tidligere som er 60-100k under salgspris. Er dette nå endret til 25-50k?

Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: k1torsdag 19. januar 2023, klokken 20:22
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Altså, Tesla har nesten alltid gitt inbyttepriser tidligere som er 60-100k under salgspris. Er dette nå endret til 25-50k?

Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

Ut i fra hva andre her på forumet skriver om dagen så er det range i dag. Egen erfaring fra i fjor var innbyttepris 35k under hva jeg endte med å selge den for selv.
Han som fikk innbyttepris på 348' for en '21 LR sier jo ikke noe om hvor tidlig '21 er det, km osv... så det er jo selvfølgelig et forbehold i det.
De som ligger i brukt inventaret til Tesla for øyeblikket har ligget med dette prisnivået siden før siste prisjustering, så her kommer det en justering.
Time will tell.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: k1torsdag 19. januar 2023, klokken 20:27
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

Nypris for en hvit LR er 503k. Med en 2 år gammel bil, 43tkm på tellern, må man vel regne med ~60k i året i verdifall disse to årene, dette er ikke unormalt mye på andre biler. Da er vi nede på 383k for bilen. Innbytte 25-50k under dette er jo da 333-357k.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Haggishtorsdag 19. januar 2023, klokken 20:31
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:22
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.


Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Altså, Tesla har nesten alltid gitt inbyttepriser tidligere som er 60-100k under salgspris. Er dette nå endret til 25-50k?

Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

Ut i fra hva andre her på forumet skriver om dagen så er det range i dag. Egen erfaring fra i fjor var innbyttepris 35k under hva jeg endte med å selge den for selv.
Han som fikk innbyttepris på 348' for en '21 LR sier jo ikke noe om hvor tidlig '21 er det, km osv... så det er jo selvfølgelig et forbehold i det.
De som ligger i brukt inventaret til Tesla for øyeblikket har ligget med dette prisnivået siden før siste prisjustering, så her kommer det en justering.
Time will tell.

Min 21 mod TM3 LR ble solgt for 100k mer en hva jeg fikk tilbud om i innbytte hos Tesla i fjor.
Tesla ser vel ingen grunn til og sette ned brukte i inventory før de får inn nye biler der, de håper på at noe trenger bil med en gang😉🙏
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Leifen1980torsdag 19. januar 2023, klokken 20:57
Innbyttetilbudet fra Tesla på 348k var for øvrig for en grå MY med hvite seter. 27k km og ettermontert hengerfeste.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: vegardgtorsdag 19. januar 2023, klokken 21:49
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
Det har blitt slik på P også, dessverre.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Lucifer-torsdag 19. januar 2023, klokken 22:03
Det som er litt irriterende med det er at det aldri har vært gasspådrag som har vært problemet. Det er den plutselige slengen på rumpa når du minst aner det. Og den kommer jo selv med snow mode, fordi det deaktiverer seg selv.

Jeg elsket å kjøre bilen på snøforhold tidligere, fordi du fint kunne kontrollere overstyring med wattpedalen. Nå risikerer man å gå rett frem hvis man gir på litt. Men å kjøre bilen på tilsynelatende bar asfalt, med glasserte partier innimellom er ikke spesielt gøy. Det vil si.. Jeg takler det fint fordi jeg er så obs på det, men kona synes ikke noe om det.

Også kjenner jeg at jeg blir litt pinglete. Skrur jeg på terrengassitenten er det en helt annen bil, men da blir den jo også så daff og død..
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Tesla P85Dtorsdag 19. januar 2023, klokken 23:42
Hadde min første Tesla i 2015, og har i dag YP. Har stort sett bestandig satt innstillingen i bilene til å lade 100%. Har ikke merket noe til reduksjon på kapasiteten på noen av de Tesla'ene jeg har hatt. Den ene hadde gått over 80 K før den ble solgt, å jeg hadde ikke noe kortere rekkevidde som var merkbar fra da bilen var ny til kjørte 80.000 km. Dog skal det sies at bilene ikke bestandig når 100% før bilen taes i bruk igjen. Men når jeg kjøper en ny bil som har 5 års garanti, og bilene selges i mitt eie før dem blir 5 år, så ser jeg absolutt ikke noe grunn til å lade til kun 80%. Lader ikke telefon til kun 80% heller. Garanti på batteriet, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det fult ut.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: olavxxxfredag 20. januar 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:57
Innbyttetilbudet fra Tesla på 348k var for øvrig for en grå MY med hvite seter. 27k km og ettermontert hengerfeste.
De er nok ikke så interessert i den, men je tror nok den er verdt mye mer enn 350.. :-)
Hvis det er uoriginalt hengerfeste montert, så vil de kalkulere inn å tilbakestille bilen til original.
Samme hvis du mangler originale hjulene, da trekker de fra kanskje 15.000 per hjulsett eller noe.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 20. januar 2023, klokken 10:25
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Spørs om ikke det kommer lenger leveringstid på Model Y....det vil si det har visst blitt litt lenger allerede. Berlin-fabrikken klarer ikke å lage nok etter prisreduksjonen. Kapasiteten i Berlin er for tiden 3000 i uken. Og med lang leveringstid kryper bruktprisene opp igjen.....Kan fort være at flipping begynner å bli en hobby for folk igjen snart....altså kjøpe for å selge over nybilpris....
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-sliter-med-a-lage-nok-av-model-y-i-berlin/241096
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: keepitsimplefredag 20. januar 2023, klokken 22:31
Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 19. januar 2023, klokken 23:42
Hadde min første Tesla i 2015, og har i dag YP. Har stort sett bestandig satt innstillingen i bilene til å lade 100%. Har ikke merket noe til reduksjon på kapasiteten på noen av de Tesla'ene jeg har hatt. Den ene hadde gått over 80 K før den ble solgt, å jeg hadde ikke noe kortere rekkevidde som var merkbar fra da bilen var ny til kjørte 80.000 km. Dog skal det sies at bilene ikke bestandig når 100% før bilen taes i bruk igjen. Men når jeg kjøper en ny bil som har 5 års garanti, og bilene selges i mitt eie før dem blir 5 år, så ser jeg absolutt ikke noe grunn til å lade til kun 80%. Lader ikke telefon til kun 80% heller. Garanti på batteriet, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det fult ut.
Det beror litt på hvem som er kjøpere. En del er opptatt av 5 km ekstra rekkevidde. Jeg tenker du kan få 5 km ekstra om du ligger på 70 % mot 100 % i 5 år. :)
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Øyvind.hfredag 20. januar 2023, klokken 23:23
Differansen er nok mye mye større enn 5km basert på det jeg har sett av målinger av Model S som konsekvent lades til 100%. Hvordan er det er for Y og 3 har jeg derimot ikke sett målinger av.
I tillegg mistet en jo regen ved å lade til 100% før, så det var jo bare ulemper omtrent uten en eneste fordel enn bittelitt lengre tid til neste gang en må plugge i..
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Tesla P85Dlørdag 21. januar 2023, klokken 12:19
Regen fungerer som normalt ved å lade til 100%.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Kim-lørdag 21. januar 2023, klokken 15:49
Regen funker ikke på 100% hos meg, men tar ikke så mange km før man får det tilbake
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: tklevlørdag 21. januar 2023, klokken 19:26
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.


Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment oge om noe uforutsett skulle skje.

Lydsystem er vel likt(?)
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Electroelectrolørdag 21. januar 2023, klokken 21:59
Sitat fra: tklev på lørdag 21. januar 2023, klokken 19:26
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.


Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment oge om noe uforutsett skulle skje.

Lydsystem er vel likt(?)


Godt spørsmål ....ikke likte på Model 3 hvertfall.
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: Haggishlørdag 21. januar 2023, klokken 22:06
Sitat fra: Electroelectro på lørdag 21. januar 2023, klokken 21:59
Sitat fra: tklev på lørdag 21. januar 2023, klokken 19:26
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.


Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment oge om noe uforutsett skulle skje.

Lydsystem er vel likt(?)


Godt spørsmål ....ikke likte på Model 3 hvertfall.

Det er vist fullt lydsystem nå, samt varme i baksetene og rattet
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: tklevlørdag 21. januar 2023, klokken 22:23
Trodde også lydsystemet var bedre på Performance, men var innom Tesla og selgeren der mente iallefall det var lik lyd. Ble litt kjedeligere å velge performance da😱

Long Range seiler opp som det klart «mest for pengene» i 2023. Ser markedet oversvømmes av inventory og brukt.. er nok mange som har spekulert i flipping.. Blir nok vanskelig å få tilnærmet nypris frem til det værste nyttårs-rushet går over..
Tittel: Sv: Vurderer å selge min MYP
Skrevet av: olavxxxtirsdag 24. januar 2023, klokken 00:00
Sitat fra: tklev på lørdag 21. januar 2023, klokken 22:23
Trodde også lydsystemet var bedre på Performance, men var innom Tesla og selgeren der mente iallefall det var lik lyd. Ble litt kjedeligere å velge performance da😱

Long Range seiler opp som det klart «mest for pengene» i 2023. Ser markedet oversvømmes av inventory og brukt.. er nok mange som har spekulert i flipping.. Blir nok vanskelig å få tilnærmet nypris frem til det værste nyttårs-rushet går over..
En ting er hva som er fornuftig, en annen ting er hva som er gøy :-P