Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle batterispørsmål => Emne startet av: Håkon77 på mandag 09. januar 2023, klokken 17:21

Tittel: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Håkon77mandag 09. januar 2023, klokken 17:21
LFP batteriene ser ut til å være billigere, sikrere, ta mindre plass og ha vesentlig bedre levetid. Hvorfor går ikke alle over til det?
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: goggomandag 09. januar 2023, klokken 20:37
Sitat fra: Håkon77 på mandag 09. januar 2023, klokken 17:21
LFP batteriene ser ut til å være billigere, sikrere, ta mindre plass og ha vesentlig bedre levetid. Hvorfor går ikke alle over til det?
De tar IKKE mindre plass.
De er tyngre og tar mere plass enn de andre kjemiene.

Dessuten lavere ladehastighet, dårligere kaldværs egenskaper, lavere spenning på cellene og vanskeligere å balansere på grunn av flat spenningskurve.

Trenden nå er vel at bilene med kortere rekkevidde og lavere effekt uttak bruker LFP mens de kraftigere/dyrere bilene må ha andre kjemier for å tilfredsstille kundenes krav.

Men for stasjonære batterier der størrelse og vekt ikke betyr så mye kommer vel LFP til å dominere markedet.

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Håkon77mandag 09. januar 2023, klokken 21:02
Måtte lese litt mer og det med mindre plass er vel da at byd sitt blade batteri kan pakkes mindre enn tidligere LFP batterier? Hva vil det ha og si at det er vanskeligere å balansere for bruk i bil? Nå bruker vel byd og Tesla disse i størrelse 50-60kwh og det skal vel i Toyota bz3 som ikke kommer til Norge.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: goggomandag 09. januar 2023, klokken 21:21
Ja BYD har utviklet en LFP celle som er lang og smal, og som tilsynelatende egner seg veldig godt for å bygge batteripakker med såkalt cell-to-pack teknologi, derfor klarer de å lage disse batteriene veldig kompakte.
Så sparer de jo vekt på å slippe å lage cellemoduler med tilhørende kabling mellom disse.
Det er vel BYD sine LFP batterier som brukes av Tesla også tror jeg.

CATL som er verdens største batterileverandør har også tilsvarene lange/smale LFP celler, mener å ha lest at hver celle er ca 60 cm lange.

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Håkon77tirsdag 10. januar 2023, klokken 01:56
Jeg synes laderegimet blir mer tungvint for disse kontra det jeg er vant til med å holde SOC mellom 20-80. Da plugger man i når man kommer hjem og bilen lader til 80 og så spiller det ingen rolle når man bruker den igjen. I følge Tesla skal LFP batteriet lades til 100 så ofte som mulig, men jeg leser ett annet sted at det heller ikke er bra for de å stå fulladet hele tiden. Man må fullade for å få en riktig visning av SOC, men samtidig unngå å stå fulladet over lengre tid. Det fordrer at man har litt mer rutine i bruken av bilen. Det spørs vel kanskje på hvor ofte slik balansering er nødvendig for riktig visning.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: edyrlitirsdag 10. januar 2023, klokken 14:20
I manualen til Tang står det de skal lades til 100% minst en gang i uken. For min del er det ikke noe stress. Lader til 100% i helgen. Kjører hele uken og lader igjen helgen etterpå.
Det står ellers i manualen at dersom bilen skal lagres, bør man lade opp og så tappe ned igjen. Husker ikke akkurat hvor, men det er vel sannynlig det er 50%.
Sånn sett er det enklere for meg enn å måtte passe på å stoppe ladingen på 80% hele tiden.

Ellers virker det som om BYD har løst de fleste utfordringene bortsett fra vekten. Tang er ganske tung.
Men 380kW effekt fra en 86kWh pakke er godkjent. Den var også den av bilene i NAF sin vintertest som mistet minst rekkevidde i kulden.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svktirsdag 10. januar 2023, klokken 14:58
ser det samme gjelde Atto som jeg venter på. da betyr kanskje MINST at det er greit å lade til 100% hver dag?

er det mulig å velge maks ladestyrke i menyene til BYD?

Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Håkon77tirsdag 10. januar 2023, klokken 16:03
Etter å ha lest mer ser det ut til at det blir økt degradering av batteriet med 100% lading enn til 80-90% på blade batteriene også, men ikke i nærheten så mye som på lithium ion. Samme med å kjøre batteriet nær tomt. Men for at batteriet skal vise i nærheten av riktig SOC må batteriet lades til 100% med jevne mellomrom, feks en gang i uka. Det vil ikke skade batteriet med å holde det mellom 20-80%, kun gjøre visning av % unøyaktig. Har jeg skjønt det riktig da?
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svktirsdag 10. januar 2023, klokken 17:39
Står ikke hvorfor en skal lade til 100% i uka
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: goggotirsdag 10. januar 2023, klokken 17:53
Sitat fra: Svk på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:39
Står ikke hvorfor en skal lade til 100% i uka

Mulig jeg tar feil her, men har forstått at det er for å kalibrere GOMen. Og kanskje også for en fullgod balansering av cellene.
Korriger meg gjerne hvis noen vet mere om dette.

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svktirsdag 10. januar 2023, klokken 19:05
Bruksanvisning til byd ligger på byd.no
Sto ikke noe om hvorfor. Finleste ikke.
Noe rar oversettelse flere steder i bruksanvisningen
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Håkon77tirsdag 10. januar 2023, klokken 19:14
Tesla opplyser at du skal lade opp til 100% på LFP batteriet for å få en nøyaktig visning av %. Og i samme tekst sier de at det er viktigere for kunden at kunden har nøyaktig oversikt over ladestatus enn at batteriet varer lenger enn 8år.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svktirsdag 10. januar 2023, klokken 19:57
Tesla bruker vel Blade batterier fra BYD?
BYD sier de skal klare 5000 oppladinger.
Om en lader til 100% 2-3 ganger i uka.så bør en alikevel ha gode batterier etter 8år?
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: turfsurftirsdag 10. januar 2023, klokken 23:02
Tesla bruker vel LFP fra CATL, og blade har jeg ikke lest noe om at de bruker.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: RJKtirsdag 10. januar 2023, klokken 23:34
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 23:02
Tesla bruker vel LFP fra CATL, og blade har jeg ikke lest noe om at de bruker.
Ser ut til å komme Blade fra BYD i Berlin-bygde TMY RWD:

https://electrek.co/2022/08/11/tesla-model-y-byd-blade-batteries-gigafactory-berlin/ (https://electrek.co/2022/08/11/tesla-model-y-byd-blade-batteries-gigafactory-berlin/)

https://insideevs.com/news/603628/report-byd-tesla-blade-batteries-germany/ (https://insideevs.com/news/603628/report-byd-tesla-blade-batteries-germany/)

https://thedriven.io/2022/08/15/tesla-model-y-to-get-byd-blade-batteries-in-europe/ (https://thedriven.io/2022/08/15/tesla-model-y-to-get-byd-blade-batteries-in-europe/)
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Håkon77fredag 13. januar 2023, klokken 03:53
Og youtube videoer som viser 10% tap på under 50000km og årlige tap mellom 3 og 4% var jo ikke oppløftende. Selv ikke min gamle Leaf fra 2014 har hatt ett tap på 3% i året. LFP's gode brukslengde ser ut til å være en smule oppskrytt til bruk i bil.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svkfredag 13. januar 2023, klokken 07:13
hvilke produsenter er dette da? alle biler har vel uansett 8års batterigaranti?

https://byd.no/blade-batteriteknologi/


om en skal fulllade  hver dag, så skal dette batteriet holde i over 13år.

noen som har vært på 2 års service og fått ut batteri SOH? del gjerne med oss her inne :-)
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svklørdag 04. mars 2023, klokken 08:38
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. januar 2023, klokken 23:34
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 23:02
Tesla bruker vel LFP fra CATL, og blade har jeg ikke lest noe om at de bruker.
Ser ut til å komme Blade fra BYD i Berlin-bygde TMY RWD:

https://electrek.co/2022/08/11/tesla-model-y-byd-blade-batteries-gigafactory-berlin/ (https://electrek.co/2022/08/11/tesla-model-y-byd-blade-batteries-gigafactory-berlin/)

https://insideevs.com/news/603628/report-byd-tesla-blade-batteries-germany/ (https://insideevs.com/news/603628/report-byd-tesla-blade-batteries-germany/)

https://thedriven.io/2022/08/15/tesla-model-y-to-get-byd-blade-batteries-in-europe/ (https://thedriven.io/2022/08/15/tesla-model-y-to-get-byd-blade-batteries-in-europe/)
Ser ut som RWD fortsatt kun lages i kina med CATL.
Men må si det frister med en berlin bil med Blade batterier.
Større plass og hengerfeste står fortsatt på ønskelisten.
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Stig-Arnelørdag 04. mars 2023, klokken 16:39
Min Model 3 SR+, 2021 modell,  som nå har trillet ca 20 000 km, har i følge SMT (Scan My Tesla) Nominell full pack på 52 kWh. Når den var ny var den samme på 54 kWh. Så 2 kWh tap eller 3,85 %.
Det første året var bilen ladet til 100 % hver dag. Men i det siste året så har jeg ladet til 90% daglig og heller 100 % en gang i uken.

Så er ikke urovekkende synes jeg. Da den verste degraderingen er den første tiden. Men er spent på å følge med iallefall :)
Tittel: Sv: LFP, bare positivt?
Skrevet av: Svklørdag 04. mars 2023, klokken 16:44
Må vel gå noen sånne som taxi. Lurer på hvilket resultat en hadde fått ved å scanne en av di