Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: Egil Fonn på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:49
Lager en egen tråd om dette temaet hvor vi kan dele erfaringer om hvordan dette fungerer i ulike forhold.
Noen konklusjoner fra erfaringer hit til.
IX varmer batteriet ved oppstart av klima når tilkoblet. Det er avhengig av effekt på lade punkt og temperatur hvor mye varme den gir batteriet ved 30min klima.
Prioriterer 1: Kupe klima. 2: Lading til valgt Batteri % 3: Temperering av batteri.
Ved streng kulde eller bruk av lav effekt lader bør forhånds innstilling av reisetidspunkt velges. Da startes varming av batteri før varming av kupe.
Skal man få batteriet varmt nok til hurtiglading bør en velge naviger til ladestasjon. Da regner bilen ut, avhengig av avstand og temperatur i batteriet hvor mye effekt og når den skal starte varmingen. Er det kaldt og kort avstand til lader klarer den uansett ikke varme batteriet nok.
Om det bare kjøres uten at bilen får info om at den skal lades brukes eventuell restvarme fra drivlinje og batteri til oppvarming av kupe. Den vil da tillate lavere temp i batteri enn om den skal til lading og resultatet blir lavere ladehastighet.
Vær ellers klar over at ved bruk av navigasjon vil bilen foreslå lade stopp underveis. Da aktiveres batterivarming for optimal lade hastighet.
Bilen foreslår ikke alltid den laderen som fører ønsker å lade på. Resultatet blir unødvendig forbruk til batteri varming til lade stopp du kanskje ikke gjennomfører.
Ved lading på 50kw lader trengs som regel ikke batterivarming for optimal lade hastighet. (unntak om batteri er veldig nedkjølt)
Erfarer at ikke alle ladere er med i bilens kart data ( For eks Tesla ladere som er åpen for andre biler enn Tesla) Får da ingen mulighet til forvarming av batteri med påfølgende treg lading som resultat. Er det mulig å legge ladestasjoner inn manuelt i kartverket til IX?
@Egil Fonn: Hva mener du er fordelen med å forvarme med hjelp Navigasjon, framfor å starte forvarming manuelt ?
Vil man se i forvarmingsmenyen at Navigasjonen har aktivert batterivarme, og kan man da også slå den av igjen manuelt ? Lader så sjelden på tur at jeg ikke har fått forsket noe på dette selv.
Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. januar 2023, klokken 12:34
@Egil Fonn: Hva mener du er fordelen med å forvarme med hjelp Navigasjon, framfor å starte forvarming manuelt ?
Vil man se i forvarmingsmenyen at Navigasjonen har aktivert batterivarme, og kan man da også slå den av igjen manuelt ? Lader så sjelden på tur at jeg ikke har fått forsket noe på dette selv.
For varming av batteri kan ikke startes eller stoppes manuelt så langt jeg har funnet ut. Har heller ikke sett noe ikon eller signal lys som viser om varming er aktivert eller ikke. Skal batteriet forvarmes før hurtiglading gjøres det ved å velge naviger til ladestasjon. Da vet bilen at det er planlagt lading og den kan starte varming av batteriet ved behov.
@Egil Fonn, med nyeste sw 11/2022,44 ? kan du skru forvarming av batteriet på manuelt. Jeg sjekket det på min mens den stod parkert i kald garasje. Da økte umiddelbart forbruket fra 4 kwh/h (dvs. 4 kw effekt) til 15, så den kan varme med inntil 10 kw effekt.
Trond. Denne funksjonen virker nyttig om man skal lade på en lader som ikke står i bilens kart. Har den sw versjonen i min bil, men finner ikke det vinduet du viser til. Hvilken meny ligger det under?
Det er i menyen for lading. Har hørt at det er andre som heller ikke får opp denne menyen. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje den bare kommer opp når visse forutsetninger er oppfylt, eks. ladenivå, batteritemperatur ?
Trond, du har en IX 50? Kan det være at dette er en valgmulighet i IX 50 og ikke i IX40?
10kw effekt på batteri varme høres mye ut. Har ikke sett så høye tall på min bil ennå. Styring av dette er avhengig av batteri temperatur og avstand til ladestasjon så mulig effekten kan bli så høy på IX 40 også. Ellers er det naturlig om IX 50 har noe høyere effekt på batterivarming pga større batteri og mer masse som skal oppvarmes.
Ja, jeg tenkte også på at det kan være årsaken. Det er en 23 modell iX50.
Jeg har en 2023 modell iX50 og finner den heller ikke i lademenyen.
Merkelig. Den er i menyen både på 11/2022.44 på iX og 11/2022.27 på i4.
Kan det ha noe med temperatur på batteriet å gjøre ? Min står parkert i 5-6 graders garasje.
Leste et sted at dette nå bare fungerer på de som er produsert etter 11/2022.
Testet en ny iX1 i dag som har 11/2022.28 versjon. Den hadde det.
Så fikk jeg en tilbakekalling i dag på min iX. Den har noe med programmering av bilen og bruk av RAM å gjøre. Hvis en tar en OTA på min bil, så vil ting kunne slutte å virke. Det som stod i brevet var at basshøyttalerne ville kunne slutte å virke.
Så kanskje har de sperret for OTA ting for eldre biler enn de produsert etter november, frem til de ha vært på verksted. Vet ikke hvor mange dette gjelder.
Men jeg har ikke fått noen OTA på min iX, men 11/2022.44 kom mens jeg prøvekjørte iX1'en. Så tydelig at det er bedre forberedt.
Det kan være noe der. Min iX50 er produsert i november.
Mulig det er forklaring ja. Min er registrert 19 mai 2022. Produsert i mars- april 2022 tipper jeg.
Skulle gjerne hatt denne muligheten for manuell styring av batterivarme så lenge en del ladestasjoner her nord ikke vises i kartet. Eksempelvis Tesla ladere og KWatt som er svensk lader på riksgrensen 5km fra hytten min. Bruker KWatt en del som er eneste hurtig lader i det området.(150kw)
Er det mulig å legge ladestasjoner manuelt inn i kartet?
Tror ikke det. Du kan rute til en annen som tar like lang til å kjøre til, men det går kanskje ikke.
Fikk beskjed fra verksted i dag at det bare er de produsert etter 11/22 som får det. Virker merkelig så lenge det er støtte for forvarming.
Får håpe det er en misforståelse, men det ser dårlig ut..
Min ble produsert i oktober. Litt for tidlig ute da.. Dette må jo være en ren software sak?!
After further carification with our colleogues in Munich, we can share and confirm the following information:
The functionality for manual preconditioning before DC charging is available exfactory for the i20, G26 BEV, U11 & G70.
From 22/11 production - i20, G26 BEV, U11, G70.
From 22/07 production - G70.
For vehicles produced before this the functionality is not available. We can also not for the time being confirm that this will be added through a future software update, as the technical prerequisites are still being investigated
Merkelig at det skal være vanskelig å fastslå om det er tekniske grunner til at funksjonen ikke er tilgjengelig for biler produsert før 1.11.22.
Hadde flaks med at vår bile ble produsert 1. uke i november. Da fikk vi også multifunksjon på begge seter som bonus.
Dette høres merkelig ut i mine ører. Jeg er ikke data ingeniør, men hvor vanskelig kan det være å legge inn en på/av funksjon for dette når batterivarming allerede er en funksjon i bilen?
Regner med dette kommer på senere software. Får i allefal håpe de etterhvert legger inn alle ladestasjoner i kartverket. Da blir problemet løst, og jeg kan klare meg uten en på/av funksjon for batterivarming.
Forstår det heller ikke. Men også merkelig at bilen min må på verksted for at bassen kan forsvinne hvis jeg tar en OTA.
Så dette kan tyde på at firmware fremdeles er «brent inn» på BMW. Dermed kan en ikke endre på funksjoner som batterivarme selv om ny software støtter det.
Men det var ikke blankt nei, men tyder bare på at de etter november har andre funksjoner i styringsenheten enn eldre.
Fikk 11/2022.50 nå pga tilbakekallingen. Ingen endring ift batterivarming, men min er produsert før nov.22.
Ser Ladestasjon på riksgrensen (Kwatt 150kw) som tidligere ikke lå i bilens ladekartet nå er lagt inn, så da blir behovet litt mindre for en slik manuell av/på styring av batterivarme for min del. Ser at Tesla ladere som er åpen for andre enn Tesla fremdeles mangler i bilens ladekart.
Jeg ønsker meg helst begge deler. Oppdatert ladeklart + av/på funksjon for batterivarme.
Om ePower er redusert pga kaldt batteri (Skavert hvit farge i toppen av ePower søyle i instrument) aktiveres batterivarme ved å sette bilen i sport modus. Eksempel ved ca -8 grader i batteri økte tomgangs forbruk fra 2,5 til 10kw/h når sport modus ble valgt.
Varmes neppe nokk til hurtiglading, men nokk til å gi full ytelse ut. (100% ePower)