Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: TJV på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30

Tittel: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: TJVlørdag 07. januar 2023, klokken 09:30
I natt brant en elbil opp på hurtig/lynlader i Bergen. Sånn umiddelbart klarer jeg ikke se hva bil det er med bildene som ligger på nettet.
Noen forslag folkens?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEMaqb/kraftig-brann-i-bil-og-ladestolpe-i-bergen

(Ser nå at BT skriver det er en Jaguar).

Fant en video av hendelsen:
https://vm.tiktok.com/ZMFKJLWvW/
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: geearlørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: overskyetsøndag 08. januar 2023, klokken 15:18
Sitat fra: geear på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...

Det er allerede lading i p-hus. Tesla har en ganske stor ladestasjon i et stort p-hus midt i Oslo sentrum. Ellers enig i alt du sier.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKsøndag 08. januar 2023, klokken 15:55
Sitat fra: overskyet på søndag 08. januar 2023, klokken 15:18
Sitat fra: geear på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...

Det er allerede lading i p-hus. Tesla har en ganske stor ladestasjon i et stort p-hus midt i Oslo sentrum. Ellers enig i alt du sier.
2 steder faktisk, både Ullevål og Sentrum Parkeringshus ved tinghuset.

Ellers er denne tråden grei for diskusjon om elbiler og brann i media...

https://elbilforum.no/index.php?topic=57115.50 (https://elbilforum.no/index.php?topic=57115.50)
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: OlaMsøndag 08. januar 2023, klokken 17:04
Det er mange innendørs hurtigladere. Supercharger v3 på Arkaden i Skien og Bilkraft på Stortorvet i Kongsberg er to jeg har brukt nylig.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: geearsøndag 08. januar 2023, klokken 22:08
Er klar over at det finnes mange i p-hus allerede, Tesla har nettopp bygget her i området også (Jorenholmen i Stavanger sentrum), men skal ikke ha mange av disse hendelsene der det er batteripakken som brenner, før det blir forbudt. Og ikke nødvendigvis bare hurtigladere. Og ferjer har det vært snakk om lenge, men finnes vel ingen enda?
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKsøndag 08. januar 2023, klokken 22:28
Er vel ca null sannsynlighet for at man får hurtig/lynlading på båt. Så om noe, så blir det AC-lading eller DC-lading på AC-hastigheter. Jeg er ikke elektriker, så skal ikke si noe om det er AC eller DC man vil kunne bruke om man skal lade på båt, selv om jeg tipper det er AC som er alternativet.

Å nekte elbiler å reise med båt, altså uten mulighet for lading under overfarten, vil jo rett og slett være invitt til å forby fergetrafikk, da man allerede nå vet at icebiler brenner oftere enn elbiler. Da må man definitivt forby icebiler også. Sier seg selv at det ikke skjer, men at det kan komme endringer i både båtkonstruksjon (isolering mot spredning av brann) og brannslokningsutstyr og rutiner, vil nok kunne skje, spesielt på lange fergeoverfarter.

Men greit nok, et nytt poeng til oss som vil ha tunneler og bruer fremfor ferger. ;)
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: scholromandag 09. januar 2023, klokken 12:09
Fjordline tilbyr AC lading på ferjen som går mellom Kristiansand og Hirtshals.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKmandag 09. januar 2023, klokken 12:22
Takker for info. Har vel egentlig lest om det tilbudet, men glemt det av.

Men det er jo uansett ikke hurtig eller lynlading... ;)

EDIT: På Fjordline sine sider (Q&A), så sier de ihvertfall at dette ikke er mulig, så mulig det bare var noe de ville sjekke ut...

"Kan jeg lade min el-bil om bord?"
"Nei, det er dessverre ikke mulig å lade el-bil om bord på skipene."
https://www.fjordline.com/nb/p/kundeservice/sporsmal-og-svar__trashed/innenriks/verdt-aa-vite (https://www.fjordline.com/nb/p/kundeservice/sporsmal-og-svar__trashed/innenriks/verdt-aa-vite)
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: overskyetmandag 09. januar 2023, klokken 12:26
Lading på ferger er strengt tatt ikke nødvendig imho. Dagens biler går jo 40 mil++ omtrent alle sammen. De beste går 60 mil og omtrent alle produsentene varsler 60/70 mil rekkevidde på de neste modellene. Min bil er ikke blant de som har aller best rekkevidde, men likevel tar det så lang tid å tømme batteriet at en pause er hjertelig velkommen når jeg må lade.

Hadde det vært praktisk å lade på ferga? Ja, nødvendig? Nei.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKmandag 09. januar 2023, klokken 12:33
Feilberegnet litt, trodde jeg hadde godst med strøm på batteriet, men oppdaget at det ikke stemte da jeg kjørte fra Oslo.

Rakk å lade litt ved siste Ionity før Langesund, så rakk til første Ionity i Danmark. Da hadde det selvsagt vært greit å få ladet opp mens bilen likevel stod still på båten, og jeg hadde pause fra kjøringen.

Men med tanke på at man da lader fra et gedigent aggregat, så er det sånn sett lite miljøvennlig. og jeg aksepterer glatt at det ikke er et tilbud som gis. Så lenge jeg kan lade mens jeg venter på å få kjøre ombord eller når jeg kommer i land, så er det opp til meg å tilpasse ladinger og strøm på bilen ellers.

Om ferga ble helelktrisk og kunne tilby overskuddsstrøm produsert under overfart fra solcellepaneler på båten, hadde det stilt seg anderledes. Men tviler på at vi er der på mange år. I mellomtiden vil uansett rekkevidden på bilene øke, og ladefarten tilsvarende, så det blir "corner cases".
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: scholromandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Moasmandag 09. januar 2023, klokken 16:36
AC lading begynner ihvertfall å bli mer vanlig på ferger.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: geearmandag 09. januar 2023, klokken 20:24
Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Oi! Har skjedd ting de siste årene altså. Sånt er interessant for oss som kjører 22 mil før vi kommer til Krsand - og skal det samme etter ankomst tilbake igjen. Da kan en kanskje starte med mye strøm i Hirtshals, og slippe å lade rett før Hirtshals, eller på vei hjem i Norge igjen. Men det er vel bare AC, så da rekker en ikke allverdens på et par timer over fjorden.

Men en annen ting som slo meg etter å ha sett videoen av denne Jaguaren, og føreren som tydelig akkurat har oppdaget røyk og går mot bilen i det flammene slår ut - jeg har MANGE ganger latt både store og små barn sitte i bilen under hurtiglading/lynlading, mens jeg selv har gått for å tømme tanken eller kjøpe mat eller lignende. Så eksplosiv som den brannen der var, med jetkarakterstikk, så hadde det sannsynligvis vært game over for unger i bilen. Skremmende å tenke på!!
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Daniel_0007mandag 09. januar 2023, klokken 21:19
Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 20:24
Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Oi! Har skjedd ting de siste årene altså. Sånt er interessant for oss som kjører 22 mil før vi kommer til Krsand - og skal det samme etter ankomst tilbake igjen. Da kan en kanskje starte med mye strøm i Hirtshals, og slippe å lade rett før Hirtshals, eller på vei hjem i Norge igjen. Men det er vel bare AC, så da rekker en ikke allverdens på et par timer over fjorden.

Men en annen ting som slo meg etter å ha sett videoen av denne Jaguaren, og føreren som tydelig akkurat har oppdaget røyk og går mot bilen i det flammene slår ut - jeg har MANGE ganger latt både store og små barn sitte i bilen under hurtiglading/lynlading, mens jeg selv har gått for å tømme tanken eller kjøpe mat eller lignende. Så eksplosiv som den brannen der var, med jetkarakterstikk, så hadde det sannsynligvis vært game over for unger i bilen. Skremmende å tenke på!!

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: overskyettirsdag 10. januar 2023, klokken 00:34
Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 20:24

Men en annen ting som slo meg etter å ha sett videoen av denne Jaguaren, og føreren som tydelig akkurat har oppdaget røyk og går mot bilen i det flammene slår ut - jeg har MANGE ganger latt både store og små barn sitte i bilen under hurtiglading/lynlading, mens jeg selv har gått for å tømme tanken eller kjøpe mat eller lignende. Så eksplosiv som den brannen der var, med jetkarakterstikk, så hadde det sannsynligvis vært game over for unger i bilen. Skremmende å tenke på!!

Enig, synes det var skremmende å se hvor raskt det gikk.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: turfsurftirsdag 10. januar 2023, klokken 06:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKtirsdag 10. januar 2023, klokken 09:18

Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Da burde de fått hint om å oppdatere Q&A-siden på det spørsmålet. ;)

Husker du hva de fakturerte ekstra for dette, for jeg tipper det ikke var gratis med mindre de ville teste det ut, og derfor ga strømmen gratis bort.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 06:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Selv om man bare får ladet med 11 kW, som mange kan nå, så er det 33 kWh på 3 timer, eller nesten 22 kWh på samme tid ved 7,2 kW, så hadde definitivt vært kjekt tillegg for rekkevidden.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: hanchetirsdag 10. januar 2023, klokken 10:59
Sitat fra: RJK på mandag 09. januar 2023, klokken 12:33
Om ferga ble helelktrisk og kunne tilby overskuddsstrøm produsert under overfart fra solcellepaneler på båten, hadde det stilt seg anderledes. Men tviler på at vi er der på mange år.
En ferge bruker mye energi på fremdrift, så uansett hvor mange solcellepaneler du monterer på den, vil det nok aldri bli noe overskudd av det. Naturlovene er leie sånn, de har ingen unntaksbestemmelser.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: scholrotirsdag 10. januar 2023, klokken 12:43
Brukte ikke lademuligheten. To grunner til dette: bilen min tar ikke mer en 7 kW AC og da lader fu ikke mye på overfarten, og så var prisen ogsa ganske drøyt uten at jeg nå husker eksakt hvor mye det var.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKtirsdag 10. januar 2023, klokken 14:12
Sitat fra: hanche på tirsdag 10. januar 2023, klokken 10:59
Sitat fra: RJK på mandag 09. januar 2023, klokken 12:33
Om ferga ble helelktrisk og kunne tilby overskuddsstrøm produsert under overfart fra solcellepaneler på båten, hadde det stilt seg anderledes. Men tviler på at vi er der på mange år.
En ferge bruker mye energi på fremdrift, så uansett hvor mange solcellepaneler du monterer på den, vil det nok aldri bli noe overskudd av det. Naturlovene er leie sånn, de har ingen unntaksbestemmelser.
Spørs hvordan man vurderer begrepet overskuddstrøm her. Om båten fylles med samme energi som vanlig behov er i form av diesel/olje på tankene, og har batteri som lades ved kai, for forbruk i indre havneområder, så tenker jeg da "overskudd" som i den strømmen som produseres  under overfart, som da kommer i tillegg til dieselen/oljen og landstrøm.

Selvsagt vil man da ikke få strøm som erstatning for diesel/olje til fremdriften på deler av strekningen som nå dekkes med oljeforbruk, så personlig foretrekker jeg at ev. solenergi brukes til å redusere oljeforbruket.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Otkristoonsdag 11. januar 2023, klokken 13:03
Sitat fra: geear på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...
Store pouch celler er ekstra farlig siden avstand mellom senter av cellen og kjøling er stor. Dermed vanskeligere å hindre «hotspots»
Ikke første gang heller...
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Albedoonsdag 11. januar 2023, klokken 22:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. januar 2023, klokken 09:18

Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Da burde de fått hint om å oppdatere Q&A-siden på det spørsmålet. ;)

Husker du hva de fakturerte ekstra for dette, for jeg tipper det ikke var gratis med mindre de ville teste det ut, og derfor ga strømmen gratis bort.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 06:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Selv om man bare får ladet med 11 kW, som mange kan nå, så er det 33 kWh på 3 timer, eller nesten 22 kWh på samme tid ved 7,2 kW, så hadde definitivt vært kjekt tillegg for rekkevidden.

Det kostet 99 kr i sommer iallefall. Jeg booket det og tenkte at det var en god deal da jeg med Model X kan lade med 16,5 kW og kunne fått ganske billig strøm da. Dessuten at det ville være veldig praktisk å starte med rundt 100% når alle var klare for å kjøre videre.

Nå ble denne turen kansellert på grunn av mye vind så fikk aldri prøvd hvordan det fungerte i praksis....
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKtorsdag 12. januar 2023, klokken 00:31
Det ville ikke vært så ille, ca 2,- kr per kWh.

Med min bil så ville det blitt ca 50 % mer, så ca 3,- per kWh, som heller ikke er ublu. Faktisk billigere enn mange betaler hjemme i eget borettslag, og billigere enn destinasjonslading.

Ser at lading på Ionity Danmark (sjekket Nørager) er 2,20 DKK, som tilsier 3,18 NOK for øyeblikket.

Selv ville jeg nok stått over, siden man må planlegge for slik lading ved å bestille det på forhånd, og om man ankommer med for høy soC, så blir det fort dyrere. Men for folk som må kjøre et godt stykke lengre enn meg for å komme til båten, og dermed komme kaia med lav SoC, er det greit nok å få ladet så man rekker lader i Danmark med nok margin.

Men om jeg reiser fra Oslo med fullt batteri, så er jeg forsåvidt på 50 %, og kan toppe opp batteriet på turen. Da slipper jeg eventuelt Ionity Nørager, og kanskje kan kjøre helt til Aabenraa (385 km fra Hirtshals).

Pga høyere hastigheter på motorveiene, så vil man kanskje ikke komme lengre enn (272 km, ca 3 timer kjøretid), før man bør lade. Holder meg til Ionity pga pris jeg får via ChargeMyHyundai, selv om det finnes andre ladere man kunne brukt.

På den annen side, båten ankommer så seint at man antageligvis ønsker å ta kvelden lenge før man kommer så langt, med ankomst Hirtshals kl 19 på kvelden. Uten lading og kø pga mye trafikk/ulykke/veiarbeid som demper farta, vil man nå Aabenraa nesten 4 timer senere, altså rundt kl. 23 på kvelden.

Da er kanskje hotell eller vertshus med lademulighet om natta, et langt bedre alternativ om man skal enda lengre sørover.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: andre1980fredag 13. januar 2023, klokken 05:30
Siden vi er så langt ute på viddene allerede:
Benyttet meg av lading på fjordline i sommer på retur fra Danmark. Bilen ladet med 11kW som er max min bil klarer. Utrolig greit å kjøre i land i Kristiansand og kjøre rett hjem til Stavanger uten ladestopp. Kostet 99,-

Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 13. januar 2023, klokken 10:36
De fabrikantene som har levert store volumer av biler med LG-celler, tilbakekaller batteriene.

Har man 100 000 batterier på veiene, så kan man erfare hvor høy risiko man har etter noen år.

Jeg har lurt på om I-pace er produsert i ett så lite antall, at man ikke har statistisk grunnlag for å avgjøre om batteriene bør byttes. Ikke veit jeg om produsenten har finansielle muskler til å bytte batteriene heller.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: RJKfredag 13. januar 2023, klokken 10:47
Nå er det vel LG som produsent av batteriene, som må ta den største delen av regninga. Så om Jaguar sine batterier viser seg å være fra batcher som er tilbakekalt for Hyundai og Chevrolet/Opel, så burde jo de også her ta stordelen av regninga.

Problemet er vel å se om det er samme problemet som har rammet Jaguar. Spesielt siden disse har en batteripakke på 90 kWh, mens det stort sett er 64 kWh-pakken som har vært for Hyundai og Chevrolet/Opel, og kanskje noen 38 kWh-pakker, spesielt for Hyundai Ioniq.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Rollepfredag 13. januar 2023, klokken 16:49
Sitat fra: TJV på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30
I natt brant en elbil opp på hurtig/lynlader i Bergen. Sånn umiddelbart klarer jeg ikke se hva bil det er med bildene som ligger på nettet.
Noen forslag folkens?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEMaqb/kraftig-brann-i-bil-og-ladestolpe-i-bergen

(Ser nå at BT skriver det er en Jaguar).

Fant en video av hendelsen:
https://vm.tiktok.com/ZMFKJLWvW/
Hvis dette hadde skjedd meg ville neste bil garantert ikke blitt en elbil.

Mitt mareritt er at det oppstår brann inne i fellesgarasjen, det ville sannsynligvis resultert i kondemnering av samtlige biler i sameiet. Aner ikke hva som ville skjedd med betongkonstruksjonen, kanskje den også ville blitt svekket av den intense varmeutviklingen?
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: MrBacarditirsdag 24. januar 2023, klokken 20:05
Sitat fra: RJK på søndag 08. januar 2023, klokken 22:28
Er vel ca null sannsynlighet for at man får hurtig/lynlading på båt. Så om noe, så blir det AC-lading eller DC-lading på AC-hastigheter. Jeg er ikke elektriker, så skal ikke si noe om det er AC eller DC man vil kunne bruke om man skal lade på båt, selv om jeg tipper det er AC som er alternativet.

Å nekte elbiler å reise med båt, altså uten mulighet for lading under overfarten, vil jo rett og slett være invitt til å forby fergetrafikk, da man allerede nå vet at icebiler brenner oftere enn elbiler. Da må man definitivt forby icebiler også. Sier seg selv at det ikke skjer, men at det kan komme endringer i både båtkonstruksjon (isolering mot spredning av brann) og brannslokningsutstyr og rutiner, vil nok kunne skje, spesielt på lange fergeoverfarter.

Men greit nok, et nytt poeng til oss som vil ha tunneler og bruer fremfor ferger. ;)

I "gamle dager" var det helt strøkent å lade elbilen sin over natten på fergen fra Stockholm til Helsinki, siden ladenettverket i Finland da var mildt sagt mangelfullt ( https://elbilforum.no/index.php?topic=29157.msg494731#msg494731 ). Men Silja Line stoppet for noen år siden å tilby lading underveis.

Men i dag er det selvsagt ikke noe behov for slikt, da det er hurtigladere over alt  :+1:
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: Oddaatirsdag 24. januar 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Rollep på fredag 13. januar 2023, klokken 16:49
Sitat fra: TJV på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30
I natt brant en elbil opp på hurtig/lynlader i Bergen. Sånn umiddelbart klarer jeg ikke se hva bil det er med bildene som ligger på nettet.
Noen forslag folkens?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEMaqb/kraftig-brann-i-bil-og-ladestolpe-i-bergen

(Ser nå at BT skriver det er en Jaguar).

Fant en video av hendelsen:
https://vm.tiktok.com/ZMFKJLWvW/
Hvis dette hadde skjedd meg ville neste bil garantert ikke blitt en elbil.

Mitt mareritt er at det oppstår brann inne i fellesgarasjen, det ville sannsynligvis resultert i kondemnering av samtlige biler i sameiet. Aner ikke hva som ville skjedd med betongkonstruksjonen, kanskje den også ville blitt svekket av den intense varmeutviklingen?
Dette lurer jeg også på. Vi skal flytte til et sameie med 100+ parkeringsplasser (med lading) under blokka. Det er sprinklet der, men lav takhøyde og sikkert ikke enkelt å evt få ut et brennende kjøretøy.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: sjokomelktirsdag 24. januar 2023, klokken 21:54
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:06
Dette lurer jeg også på. Vi skal flytte til et sameie med 100+ parkeringsplasser (med lading) under blokka. Det er sprinklet der, men lav takhøyde og sikkert ikke enkelt å evt få ut et brennende kjøretøy.
Du bør være mer bekymret for at noen parkerer en 2006 Opel Zafira med dieselmotor der nede. For da brenner det opp 300 biler og hele blokka raser sammen.
Tittel: Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
Skrevet av: TBtirsdag 24. januar 2023, klokken 23:29
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:54
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:06
Dette lurer jeg også på. Vi skal flytte til et sameie med 100+ parkeringsplasser (med lading) under blokka. Det er sprinklet der, men lav takhøyde og sikkert ikke enkelt å evt få ut et brennende kjøretøy.
Du bør være mer bekymret for at noen parkerer en 2006 Opel Zafira med dieselmotor der nede. For da brenner det opp 300 biler og hele blokka raser sammen.

At det tar fyr i batteripakken til en elbil er en ting som kan skje, på samme måten som det kan ta fyr i biler med alle typer drivstoff. Den store brannen på Sola Lufthavn som det vises til overfor viste derimot at en brann kan spre seg svært raskt pga. drivstoff som lekker ut av kjøretøy, og sprer brannen utover et stort område.

Da alle biler har mye plastmateriale som brenner vil selve bilen brenne opp, men ved at flytende drivstoff renner ut kan brannen spre seg raskt.

Det er ikke uvanlig drivstofftanken er laget av plast, som smelter lett i en brann. Batteripakker er alltid beskyttet av en kasse i metall, slik at det skal stor ytre påvirkning før en brann kan spre seg fra utsiden til batteripakken.

Ved Sola Lufthavn var det ikke montert sprinklet sprinkleranlegg. Det kom også frem at brannvesenet ble ikke varslet med en gang. Er det montert sprinkleranlegg og automatisk varsling av brann kan brannvesenet slukke en liten brann, i stedet for en stor brann.