Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Hjortefot på fredag 06. januar 2023, klokken 12:51

Tittel: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Hjortefotfredag 06. januar 2023, klokken 12:51
Statens Vegvesen er et statlig norsk forvaltningsorgan som blant annet skal holde oppsyn med trafikk, veiarbeid, skilting, utforming av veier med tilhørende herligheter og generelt alt mulig nyttig for en selvkjørende bil.

De har selv tatt på seg ansvar for at ting skal fungere sammen i en framtid med selvkjørende biler. Se f.eks. denne annonsen der de rekrutterer folk som skal få slikt til å fungere sømløst:

https://www.digi.no/tumstudio/digitalisering-og-offentlig-it/annonse-norske-veier-skal-tilrettelegges-for-selvkjorende-biler-du-kan-vaere-med/510282/
(https://www.digi.no/tumstudio/digitalisering-og-offentlig-it/annonse-norske-veier-skal-tilrettelegges-for-selvkjorende-biler-du-kan-vaere-med/510282/)

Tesla satser som kjent på en generell og stort sett kamerabasert løsning, og er ikke så interessert i å skulle kommunisere digitalt med et trafikklys eller en forbipasserende Volvo. Det som derimot ER nyttig er oppdaterte kart. Gjerne med midlertidige endringer som f.eks. veiarbeid med midlertidige endringer av fartsgrenser og hvilke filer som ender opp hvor. Det er vel også en del av samfunnsoppdraget å spre dette effektivt til ymse kommersielle aktører. slik at alle har en konsistent oppfatning om hvordan norske veier ser ut.

Betyr det, for å ta et banalt eksempel, at om min Tesla konsistent insisterer på feil fartsgrense på en enkel landevei et sted, så er det sannsynligvis en feil i den digitale fasiten, som Statens Vegvesen har som ansvar å sitte på?

Eller har jeg misforstått og overforenklet for mye?



Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Motorwattfredag 06. januar 2023, klokken 13:06
Bra artikkel du linket til, og ikke noe overraskende der. Glem Tesla, og alle andre med nåværende systemer. TTT (ting tar tid), og 5-10 år er vel neppe helt feil. Statens Vegvesen har fritt tilgjengelige høyoppløste kart med skilter, trafikklys, etc. plassert med cm-presisjon, og dette vet nok Tesla. Men et system som baserer seg på slike kart passer ikke med Teslas filosofi.

– Så det er ekstra utfordrende å få til selvkjøring i Norge, nevner Leirdal.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: daktarifredag 06. januar 2023, klokken 19:11
Forskjellige merker bruker kart fra forskjellige leverandører. Så lager de sin egen implementering i bilene, f.eks 1 årlig oppdatering vs månedlig osv. TomTom, Here, MobilEye? og sikkert flere vi ikke kjenner. Tesla har hatt flere underleverandører av infrasrukturkart. Tesla har dog sagt at de ikke skal bruke kart til FSD (unntatt navi) og det har jo skapt mye feil for utprøvingen.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: OlaMfredag 06. januar 2023, klokken 20:36
Sitat fra: Hjortefot på fredag 06. januar 2023, klokken 12:51
Betyr det, for å ta et banalt eksempel, at om min Tesla konsistent insisterer på feil fartsgrense på en enkel landevei et sted, så er det sannsynligvis en feil i den digitale fasiten, som Statens Vegvesen har som ansvar å sitte på?

Eller har jeg misforstått og overforenklet for mye?

Vil ikke si du har misforstått eller overforenklet, men du har hoppet litt for raskt til en sannsynlig konklusjon. La oss lage en hypotese:

Tesla viser feil fartsgrense, fordi det er feil i Statens Vegvesen sine data.

Så kan vi heldigvis enkelt teste denne hypotesen ved å sjekke disse dataene. De er fritt tilgjengelige på https://vegkart.atlas.vegvesen.no/ Skriv inn fartsgrense i feltet oppe til høyre.

Jeg slår opp Vallaviktunnelen, den som går fra Hardangerbroen i retning Voss. Der sier skiltet at det er 80 (slutt på 60 etter rundkjøringen) og det har alltid vært 80 med unntak av gul 50 når det har vært arbeid. Tesla sier det er 60 hele veien ut tunnelen. Hva sier dataene?

(https://i.imgur.com/GAWrBym.jpg)

Dataene sier 80 hele veien, de er korrekte. Ergo kan vi forkaste den hypotesen og formulere en ny en, her er foreløpig kladd: Tesla viser feil fartsgrense fordi Tesla ikke gjør en god nok jobb med dette.

De er ikke de eneste. Når jeg prøvekjørte nye VW ID3 og ID4 så viste de at det var 90-sone på et stykke motorvei som ble satt ned til 80 i 2011. Hvordan det der går til skulle jeg gjerne likt å vist.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Hjortefotfredag 13. januar 2023, klokken 10:19
Sitat fra: OlaM på fredag 06. januar 2023, klokken 20:36
(...)Dataene sier 80 hele veien, de er korrekte. Ergo kan vi forkaste den hypotesen og formulere en ny en, her er foreløpig kladd: Tesla viser feil fartsgrense fordi Tesla ikke gjør en god nok jobb med dette.

De er ikke de eneste.(...)
Fint kartsystem! Det skal nok gi litt underholdning. Men ja, jobben er ikke godt nok gjort fra bilprodusentenes side. Det kan se ut som Vegvesenet er ganske på ballen. Og om disse dataene ble stappet rett inn i norske Teslaer, så hadde det vært mindre slike problemer. Perfekt blir det selvfølgelig aldri.

Da ser det ut som at det er et par ledd med "hviskeleken" mellom Vegvesenet og bilen min. Jeg vil tippe det sitter folk et sted i USA og tenker noe slikt som: "Kartdata er kjekt. La oss få en leverandør av det som dekker hver verdensdel, iallfall, ideelt sett hele verden. Vi kan ikke holde på å dille med 100 små land og omstridte grenseområder, Elon har twitret at det skal virke forrige torsdag."

Hvem disse underleverandørene av kartdata er, trenger ikke å være offisielt kjent. Og hvor de får dataene sine ifra kan være gitt av akkurat samme type tankegang hos dem, så det kan være flere ledd med forsinkelser og haltende kompatibilitet av dataformater ned til Vegvesenet. ELLER forsåvidt en annen og dårligere oppdatert kilde. Google har jo f.eks. sikkert bilder og posisjoner til over 90 % av europeiske fartsgrenseskilt, men det kan jo gå år mellom hver gang de kjører en tilfeldig valgt vei på bygda i Norge, eller Montenegro for den del.

Det minner meg på at jeg ble litt overrasket over at bilen viste "norske" skilt i Sverige. Jeg hadde jo tippet at jeg skulle få opp gule fartsgrenseskilt der. Ifølge Youtube viser også svenske teslaer hvit skiltbakgrunn. Hadde det vært svenske data for svenske førere på svenske veier, så hadde de vist gule skilt. Data kommer altså ikke rett fra Transportstyrelsen heller, så det er konsistent.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Hjortefottirsdag 24. januar 2023, klokken 20:25
Ryktene om oppdatering 2023.2.x tilsier at Teslaer i Tyskland (som ett av "utvalgte land") skal begynne å lese fartsgrenseskilt med kamera istedenfor kartdata.

Og at i Europa har Storbritannia,  Nederland og Italia har hatt denne funksjonen fra i sommer. Norge må jo være et "utvalgt land" vel?  ;D

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-update-tempolimit-erkennung-deutsche-autobahnen-56108 (https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-update-tempolimit-erkennung-deutsche-autobahnen-56108)

Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Motorwatttirsdag 24. januar 2023, klokken 21:52
Jeg tror at iallfall norske biler bruker både kamera og navdata hvis de har HW3. Den ser ofte temporære fartsskilt med gul bakgrunn. Tror heller at det er noe med prioroteringen når den skal lese skilt eller fra navdata som svikter hos Tesla. Hvis den bruker samme navdat som pre-HW3 (som bare bruker navdata) er det beviselig mange feil.

På BMW er det slik:

Når hastighetsskiltet er lest, sammenligner bilen resultatene med dataene som er lagret i navigasjonssystemet. Hvis fartsgrensene ikke samsvarer, på grunn av midlertidige forhold som vegarbeid, vil systemet prioritere dataene som er registrert av kameraet.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Handymantirsdag 24. januar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:25
Ryktene om oppdatering 2023.2.x tilsier at Teslaer i Tyskland (som ett av "utvalgte land") skal begynne å lese fartsgrenseskilt med kamera istedenfor kartdata.

Og at i Europa har Storbritannia,  Nederland og Italia har hatt denne funksjonen fra i sommer. Norge må jo være et "utvalgt land" vel?  ;D

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-update-tempolimit-erkennung-deutsche-autobahnen-56108 (https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-update-tempolimit-erkennung-deutsche-autobahnen-56108)
Tesla har jo lenge lest fartsskilt ved hjelp av kamera, det er absolutt ikke noe nytt. Endringen kan derimot være at autopiloten slutter å bruke fartsinfo fra kartdata, og kun fra kameraene. I dag er det en blanding.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Motorwatttirsdag 24. januar 2023, klokken 22:20
Du sier jo omtrent det samme som meg, men jeg har liten/ingen tro på at de kutter ut navdata. Det er alt for mange tilfeller hvor man kommer inn på en ny/annen vei, og hvor det mangler skilt om fartsgrense. Noen ganger fanges det opp, og noen ganger ikke. Men som sagt er det da viktig å få ny og forbedret navdatabase også.

Som eksempel kommer jeg inn på en fylkesvei fra en privatvei. På privatveien viser bilen 80 km/t (!), mens fylkesveien er 60. Ingen skilter, men fartsgrensen i bilen viser 60 km/t i samme sekund jeg entrer fylkesveiem
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Hjortefotonsdag 25. januar 2023, klokken 00:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:10
...
Tesla har jo lenge lest fartsskilt ved hjelp av kamera, det er absolutt ikke noe nytt. Endringen kan derimot være at autopiloten slutter å bruke fartsinfo fra kartdata, og kun fra kameraene. I dag er det en blanding.
Hva slags blanding er det egentlig? Kan du holde opp en lapp med et 60-skilt på foran en Tesla i Norge og få den til å skifte fartsgrense på displayet? Er det noen som har testet dette grundig i Europa? Eventuelt i Italia/Nederland/Storbritannia før og etter at de visstnok fikk en endring av "blandingsforholdet"? Jeg er ikke enig eller uenig med noen her, bare altfor nysgjerrig.  :)
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Motorwattonsdag 25. januar 2023, klokken 00:52
Hvis lappen har samme utforming og farge som et fartsskilt, og bilen har HW3, så er det kanskje mulig. Vet ikke om noen som er så nyskjerrige at de har giddet å teste 🙂.

Hadde en bil som reagerte på klistreskilt som man finner bak på busser og lastebiler, men det var i 2010. Den bilen hadde MobilEye.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: turfsurfonsdag 25. januar 2023, klokken 05:15
Det som er rart er at feil fartsgrenser er så mye værre i Norge enn resten av Europa.Har kjørt til Italia via en del forskjellige land med AP1-2-3 biler, og samtlige slet i Norge.

Så fort man krysset grensen var det lite feil.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: sjokomelkonsdag 25. januar 2023, klokken 07:04
Norge er også spesielt fordi vi i utgangspunktet ikke har fartsgrenseskilt, men setter de opp der den IKKE er 80km/t. (Eller hvis den er noe annet enn 50km/t i tettbebygd område.)
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Hjortefotonsdag 25. januar 2023, klokken 09:02
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 25. januar 2023, klokken 07:04
Norge er også spesielt fordi vi i utgangspunktet ikke har fartsgrenseskilt, men setter de opp der den IKKE er 80km/t. (Eller hvis den er noe annet enn 50km/t i tettbebygd område.)
Akkurat det er ganske vanlig på bygda i Europa, iallfall i Tyskland og Storbritannia. "Du kjører nå inn i en landsby"- og "du kjører nå ut av en landsby"-skilt har underforståtte fartsgrenser slik jeg forstår det. Noen mener jo at alt utenfor Ring 3 er "lanne". :P Men det ser uansett ikke ut som Norge ble spesielt utvalgt denne runden heller ifølge tråden om 2023.2.x Og skiltet om opphevet fartsgrense blir jo også visualisert i bilen.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Motorwattonsdag 25. januar 2023, klokken 11:52
Jeg er litt spent på om Tesla har noe spesielt i gjære for Norge. Et par oppdateringer i Teslafi har gått til de fleste europeiske land, men Norge er holdt utenom. Tror ingen i Norge har fått den siste Navdatabasen for Europa, men her kan jeg ta feil. Noen som har fått EU-2022.40-14215?
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Ellemelleonsdag 25. januar 2023, klokken 12:06
MobilEye har vel fortsatt patent på automatisk lesing av skilt ved hjelp av kamera.
Jeg vet at det har vært snakket om at dette skulle ha vært utløpt, men i følge denne siden skjer det ikke før i 2030:

https://patents.google.com/patent/US8064643B2 (https://patents.google.com/patent/US8064643B2)
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: snakkesaligonsdag 25. januar 2023, klokken 13:12
Men Tesla leser vel skilt ved hjelp av kamera i dag, og det uten MobilEye? Hvordan gjør de det uten å bryte patentet da?
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: ronnynilsenonsdag 25. januar 2023, klokken 13:29
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:12
Men Tesla leser vel skilt ved hjelp av kamera i dag, og det uten MobilEye? Hvordan gjør de det uten å bryte patentet da?

Er mulig å lisensiere patenter, da kan man gjøre dette helt lovlig.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: snakkesaligonsdag 25. januar 2023, klokken 13:36
Sitat fra: ronnynilsen på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:29
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:12
Men Tesla leser vel skilt ved hjelp av kamera i dag, og det uten MobilEye? Hvordan gjør de det uten å bryte patentet da?

Er mulig å lisensiere patenter, da kan man gjøre dette helt lovlig.

Jo, men mener å ha lest et sted at MobilEye da krever at det brukes deres system i hele kjeden, inkl kameraer og SW, og at dette ikke var akseptabelt for Tesla? Men mulig jeg husker feil.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Motorwattonsdag 25. januar 2023, klokken 13:39
Godt spørsmål som kanskje ingen kan svare på. Da Tesla brøt med MobilEye sommeren 2016 foregikk visstnok dette i en noe opphisset dialog hvor MobilEye ikke ville/kunne akseptere Teslas progresjonsplan mot full selvstyring. Da mente Tesla at dette skulle de klare selv, og brøt alle avtaler. Konsekvensene av dette bruddet ser vi altså fremdeles i dag. Men kanskje de nå har kommet til enighet, og at EM har besinnet seg litt, og ME har firet (mye) på prisen? 🙂
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Hjortefotonsdag 25. januar 2023, klokken 18:05
Greia med konkurrenter med patenter er å ha en stabel av dine egne patenter innen samme område og en liten hær med patentadvokater. Så stiller du i møte, sammenligner stabler gjør en deal. Høyest stabel og dyreste advokater får best deal. "Du mener jeg bryter ditt patent? Hva med disse 8 patentene mine som jeg kan mene du bryter?" Tesla har MYE høyere stabel og dyrere advokater enn i 2016.
Tittel: Sv: Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer
Skrevet av: Handymanonsdag 25. januar 2023, klokken 19:00
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 25. januar 2023, klokken 00:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:10
...
Tesla har jo lenge lest fartsskilt ved hjelp av kamera, det er absolutt ikke noe nytt. Endringen kan derimot være at autopiloten slutter å bruke fartsinfo fra kartdata, og kun fra kameraene. I dag er det en blanding.
Hva slags blanding er det egentlig? Kan du holde opp en lapp med et 60-skilt på foran en Tesla i Norge og få den til å skifte fartsgrense på displayet? Er det noen som har testet dette grundig i Europa? Eventuelt i Italia/Nederland/Storbritannia før og etter at de visstnok fikk en endring av "blandingsforholdet"? Jeg er ikke enig eller uenig med noen her, bare altfor nysgjerrig.  :)
Ja bilen leser ofte midlertidige skilt (som ikke er i noen navdatabase) og avpasser farten etter disse.
Opplever det hver helg på vei til hytta. Har pågått arbeider langs veien i flere år, og fartsgrensene flyttes hver uke.