Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: EmondaGTX på mandag 02. januar 2023, klokken 18:55

Tittel: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: EmondaGTXmandag 02. januar 2023, klokken 18:55
Hvordan rettferdiggjør VW å gå fra 505000 til 562000 for gtx base modellen? 
Vektavgiften er på rundt 20 000 kroner.  Med 505000 hvis noen tok basismodellen måtte de betale mva på 5000 (1250 i moms).  Total prisøkning av max 21250men ikke 57000
Dette er en vanvittig prisøkning som har ingen å gjøre med nye avgiftene. Kanske noe av pakkene er nå inkludert.  la se når konfiguratoren går live i morgen.


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230102/9e7dbecfd3246c9ab23189ed870b0731.jpg)
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: MinIDmandag 02. januar 2023, klokken 19:56
Samme utsyrsnivå. Pakkene er ikke inkludert. Last ned prisliste så ser du det.

Bilen har blitt dyr, men frivillig å kjøpe.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: igniztionmandag 02. januar 2023, klokken 21:32
Kostnader på det meste går opp om dagen. Det gjelder nok deler og materialer man trenger for å bygge bil også.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: snakkesaligmandag 02. januar 2023, klokken 21:42
Prisen på den største konkurrenten, Tesla Y, har økt med ca det samme, så da kan vel VW øke tilsvarende også uten at det ser for stygt ut (selv om prisøkningen til Tesla utelukkende er ekstra avgifter).
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: hELgenenmandag 02. januar 2023, klokken 22:55
Vel,de må jo selge noen også.

Og akkurat nå på vei inn i en resesjon så er vel kundegrunnlaget ikke økende.

Det er det ene,det andre er alle som vurderte ny bil siste 2år har vel hoppet ned fra gjerdet og handlet allerede.

Tror mange selgere vil gå en stille tid i møte om prisene vokser mer enn lønnsveksten.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Trond.mtirsdag 03. januar 2023, klokken 08:25
Det kommer jo stadig nye bilkjøpere til, og da vil nok de aller fleste velge elbil. VW Id.4 GTX er en bil til en pris mange kan strekke seg til, så den vil nok ikke bli så hardt rammet som dyrere biler. Men mange vil nok vurdere en pent brukt bil, og det er jo et bra utvalg. Selv valgte vi å selge en 23 modell GTX til gibort pris før jul. La den ut til 499.500 + vinterhjul like før jul, og kunne vel solgt et halvt dusin i løpet av 4 timer. Han som ble valgt som den heldige var veldig fornøyd, og etter prisøkningen er han vel ikke mindre fornøyd 😉 Kunne jo tatt mye mer, men det er jo hyggelig å selge rimelig også. Grunnen til salget var at en annen bil vi hadde bestilt med estimert levering uke 24 plutselig stod på kaia. Det er uforutsigbare leveringstider, men noen ganger kommer de tidligere også.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Kroksteintirsdag 03. januar 2023, klokken 08:34
Prisene vokser ganske voldsomt ja. En stor andel av hoppet fra 505' til 562' er vel avgifter som nå kommer på

505' + 5,5% prisøkning + 25% på andel over 500' + vektavgift. Blir nokså nøyaktig 562.

En annen ting er at prisene på +pakkene nå ser enda mer voldsomme ut når det kommer mva på samtlige. Jeg tvilte meg frem til å kjøpe topsport seter selv på grunn av den stive prisen...den gamle prisen. Nå ville jeg vært enda mer i tvil.
Det blir spennende å se hvordan det går gjennom 2023, men de kommer sannsynligvis til å selge mange biler også fremover tenker jeg.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: ENTOonsdag 04. januar 2023, klokken 22:06
Apropos dagens nypris på GTX ift min levering i august 2022.

Jeg kjøpte:
ID4 GTX med flg utover std:
Førerassistentpakke
Komfortpakke +
Hengerfeste
Lanseringspakke (sorte Loen 20'' med vinterdekk + noe annet inkl.)
Lakkforsegling
3 års service/vedlikeholdsavtale.

Pris netto etter rabatt kr. 509.000,-
Det må jo være et kupp ?
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekktorsdag 05. januar 2023, klokken 07:26
Ja vil si du har vært heldig med timingen ENTO. Jeg sparer meg nok bare for 5,5% prisøkningen til VW på ID4 Pro 4x4 når den kommer i 2023, men med prisøkningen generelt skal man være glad for alt man får. :)
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: MinIDfredag 13. januar 2023, klokken 09:19
Spennende å se hva konkurrentene gjør (og vw), nå som Tesla overraskende har satt ned prisen opptil 100 000 kroner i løpet av natta.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VP45pV/tesla-med-kjempe-priskutt-paa-model-y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2&utm_medium=dre-63c0fa9e349bd310729bce75
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Daniel_0007fredag 13. januar 2023, klokken 09:32
Sitat fra: MinID på fredag 13. januar 2023, klokken 09:19
Spennende å se hva konkurrentene gjør (og vw), nå som Tesla overraskende har satt ned prisen opptil 100 000 kroner i løpet av natta.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VP45pV/tesla-med-kjempe-priskutt-paa-model-y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2&utm_medium=dre-63c0fa9e349bd310729bce75

Tviler på de store og kjente gjør noe, er mange som ikke skal ha Tesla uansett.
Kanskje kia eller huyndai må nok sette ned prisen, samme med ukjente kinesere som konkurrerer i samme klasse. Personlig så syns jeg vw priser seg helt ut, men er mange fans som skal ha vw uansett, samme greia med Toyta.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekkfredag 13. januar 2023, klokken 09:47
Jeg kan ikke se at ID4/5 vil være i stand til å følge Model Y på registreringsstatistikken i 2023 med denne endringen hos Tesla, samt høy lånerente.

Har forstått at VW/Møller ikke setter opp prisen på allerede inngåtte avtaler uten videre.

Men er det noen som vet om det kommer eksisterende bestillere til gode dersom VW/Møller justerer ned prisene, for å svare på konkurransesituasjonen?
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: MinIDfredag 13. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: vinterdekk på fredag 13. januar 2023, klokken 09:47
Jeg kan ikke se at ID4/5 vil være i stand til å følge Model Y på registreringsstatistikken i 2023 med denne endringen hos Tesla, samt høy lånerente.

Har forstått at VW/Møller ikke setter opp prisen på allerede inngåtte avtaler uten videre.

Men er det noen som vet om det kommer eksisterende bestillere til gode dersom VW/Møller justerer ned prisene, for å svare på konkurransesituasjonen?

Det tror jeg det er liten erfaring rundt. Men de bør jo det. Ellers så vil det bli mange misfornøyde kunder. Vurderer selv å hoppe på Tesla, har enda en ny gtx i bestilling (med god kontrakt der jeg kan trekke meg). Ny vw gtx sammenlignet mest mulig likt utstyrt tesla Y blir vel fort langt over 100000 i tesla sin favør.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekkfredag 13. januar 2023, klokken 14:46
Sitat fra: MinID på fredag 13. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: vinterdekk på fredag 13. januar 2023, klokken 09:47
Jeg kan ikke se at ID4/5 vil være i stand til å følge Model Y på registreringsstatistikken i 2023 med denne endringen hos Tesla, samt høy lånerente.

Har forstått at VW/Møller ikke setter opp prisen på allerede inngåtte avtaler uten videre.

Men er det noen som vet om det kommer eksisterende bestillere til gode dersom VW/Møller justerer ned prisene, for å svare på konkurransesituasjonen?

Det tror jeg det er liten erfaring rundt. Men de bør jo det. Ellers så vil det bli mange misfornøyde kunder. Vurderer selv å hoppe på Tesla, har enda en ny gtx i bestilling (med god kontrakt der jeg kan trekke meg). Ny vw gtx sammenlignet mest mulig likt utstyrt tesla Y blir vel fort langt over 100000 i tesla sin favør.

Ja, du har rett. Min selger bekreftet at dersom VW setter ned prisen så følger vår pris etter. Vi fikk med en merknad i kontrakten for noe som var viktig for meg, men ikke noe som lar oss gå ut av kontrakt pga. stor endring i konkurransebildet slik som nå.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Moasfredag 13. januar 2023, klokken 16:44
Sitat fra: MinID på fredag 13. januar 2023, klokken 09:19
Spennende å se hva konkurrentene gjør (og vw), nå som Tesla overraskende har satt ned prisen opptil 100 000 kroner i løpet av natta.
De har satt ned opptil 120k
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktarifredag 13. januar 2023, klokken 18:12
Jeg tenker kanskje Tesla sin prising av RWD Y til 430k er største utfordring for ID.4 rwd brukt. Men Y, er noe mer ID.5 selv om den har mer bagasjeplass. samtidig har den mindre batteri enn ID.4/5, med wltp 450 km vs 510.
Det var virkelig et dramatisk prisavslag, kan hende de endrer opp igjen fort.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: bj-mjlørdag 14. januar 2023, klokken 09:35
Kjøpte ID4 1st i 2021 frister med en swapp til Y standard og et lite mellom legg, mest pga 2 år gammel bil blir byttet til en ny bil med 5 års garanti. Ikke ofte en kan gjøre det uten et større tap. Eneste showstopperen er at batteriet er 25% mindre i en Y. Det er 50 kwt vs 77 kwt (netto) slik jeg forstår. En øsnker jo ikke å gå ned på batterikapasitet. Så det blir nok å holde på ID4 som er det fornuftige her. Men det frister!
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 14. januar 2023, klokken 10:53
Sitat fra: bj-mj på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:35
Kjøpte ID4 1st i 2021 frister med en swapp til Y standard og et lite mellom legg, mest pga 2 år gammel bil blir byttet til en ny bil med 5 års garanti. Ikke ofte en kan gjøre det uten et større tap. Eneste showstopperen er at batteriet er 25% mindre i en Y. Det er 50 kwt vs 77 kwt (netto) slik jeg forstår. En øsnker jo ikke å gå ned på batterikapasitet. Så det blir nok å holde på ID4 som er det fornuftige her. Men det frister!

57 netto på y, husk og at y er mer effektiv så forskjellen i rekkevidde blir ikke så stor. Tror forskjellen er 5-6 mil lenger på id4
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktarilørdag 14. januar 2023, klokken 11:51
57 kWh netto.
Da blir wltp-forbruk 1,27 kWh/mil for å nå 45 mil.

Men med et vinterforbruk på ca 2,2 kWh/mil får man 26 mil.

Med skiboks på motorvei og forbruk på kanskje 2,7 worst case nede på 21 mil 100% til 0%.

En ID.4 med 78 netto har wltp ca 510 km.

Vinter 2,2 gir da 35 mil.
Vinter motorvei med skiboks 2,7 gir 29 mil.

Ikke sikker på at Y rwd er noen særlig bedre deal enn f.eks Id4. 50 kWh og Enyaq 60 kWh.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 14. januar 2023, klokken 12:22
Og nå har jo Tesla også kjipet bort parkeringssensorer på TMY. Jeg kjøper aldri en bil uten sensorer etter å ha manglet dette på 90 tallet  :D
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekklørdag 14. januar 2023, klokken 14:27
Sitat fra: daktari på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:51
57 kWh netto.
Da blir wltp-forbruk 1,27 kWh/mil for å nå 45 mil.

Men med et vinterforbruk på ca 2,2 kWh/mil får man 26 mil.

Med skiboks på motorvei og forbruk på kanskje 2,7 worst case nede på 21 mil 100% til 0%.

En ID.4 med 78 netto har wltp ca 510 km.

Vinter 2,2 gir da 35 mil.
Vinter motorvei med skiboks 2,7 gir 29 mil.

Ikke sikker på at Y rwd er noen særlig bedre deal enn f.eks Id4. 50 kWh og Enyaq 60 kWh.

Nå selges ikke ID4 med noe mindre batteripakke enn 77 kWh netto, og Model Y  (innsteg) har LFP batterier som Tesla anbefaler stilles inn med ladegrense 100%. Så selv om batteriet er mindre på Tesla så har man ikke anbefaling om ladegrense på 80% slik som på ID4. Du har også en stor frunk på Model Y så behovet for takboks er noe mindre.

Jeg kunne ha kommet ut opptil 40K rimeligere med en Model Y Long Range framfor min ID4 Pro 4Motion bestilling med rabatt før nyttår, så at ID4 er konkurransedyktig nå det føler i alle fall ikke jeg. Legger man til at VW har økt prisene i januar blir bildet enda verre. Det må komme en prisendring på ID4/5 [GTX] snart da Model Y og ID4/5 [GTX] konkurrerer om de samme kundene.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Jambolørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Trond.mlørdag 14. januar 2023, klokken 16:07
Litt OT, men hvor produseres de Model Y man kjøper nå. Kommer ikke de fra Tyskland ? Når det gjelder prisen på Model Y så tror jeg dette er et lite gjennomtenkt påfunn fra Musk. Trolig er det for å få ut ferdigproduserte biler. Tipper prisen snart vil øke igjen, men det betyr jo også at å kjøpe Model Y nå kan være fornuftig. Men de som nå venter på bil fra VW har betalt mye mindre enn dagens pris, så det er vel de som skal bestille ny bil akkurat nå som kanskje kommer best ut ved å kjøpe Model Y.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Jambolørdag 14. januar 2023, klokken 16:11
Sitat fra: Trond.m på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:07
Litt OT, men hvor produseres de Model Y man kjøper nå. Kommer ikke de fra Tyskland ?
De gjør vel det. Min antydning om europeisk bilindustri handlet mer om hvor selskapet kommer fra, ikke plasseringen til fabrikken, om det var det du tenkte på.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Trond.mlørdag 14. januar 2023, klokken 16:15
Ja, det er et poeng, og jeg tenker også som deg. Men av å til er det ikke helt svart hvitt. Er en kinesisk produsert BMW bedre enn en europeisk bygget Tesla. Og hva med en Volvo ? Men dette er vel OT 😉
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 14. januar 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

God oppsummering. Og siste spikeren i Tesla kista: ingen mulighet for kick sensor på bakluka. Det er utrolig praktisk.

Tesla har også få muligheter for individuelle tilpasninger. Og ville kanskje vært bekymret for at markedet oversvømmes av Y. Må jo gjøre noe med bruktprisen. Y er en Pizza Grandiosa. Hehe.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekklørdag 14. januar 2023, klokken 17:06
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Jepp, gode poeng.  :+1:

Jeg synes at ID4 har en fin kompakt størrelse, rails, samt normale vindurammer og dørhåndtak drar den opp.

Samtidig har Tesla en løsning på takstativ som ikke innebærer gripefeste over dør, og jeg har ikke hørt om mange problemer med dører og håndtak.

Jeg snakker nok litt fra uvitenhet om konkuransedyktighet da Model Y var helt ute av radaren min inntil de satt ned prisen, mens ID4 har jeg testlånt fra forhandler ett par ganger.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 14. januar 2023, klokken 17:32
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:06
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Jepp, gode poeng.  :+1:

Jeg synes at ID4 har en fin kompakt størrelse, rails, samt normale vindurammer og dørhåndtak drar den opp.

Samtidig har Tesla en løsning på takstativ som ikke innebærer gripefeste over dør, og jeg har ikke hørt om mange problemer med dører og håndtak.

Jeg snakker nok litt fra uvitenhet om konkuransedyktighet da Model Y var helt ute av radaren min inntil de satt ned prisen, mens ID4 har jeg testlånt fra forhandler ett par ganger.

Du vet at id 4 har rails? Ikke noe gripefeste over dør. Det er Kia, Hyundai, Polestar og Ford som har gripefester. Søk tesla y roof rack broken glass for info om Tesla sin løsning...
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekklørdag 14. januar 2023, klokken 17:54
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:32
Du vet at id 4 har rails? Ikke noe gripefeste over dør. Det er Kia, Hyundai, Polestar og Ford som har rails. Søk tesla y roof rack broken glass for info om Tesla sin løsning...

Jo, jeg skrev jo at id4 har rails. Det var viktig for meg at bilen jeg skulle ha hadde noe bedre enn gripefeste over dør. Det har ID4, som jeg har bestilt. Den Tesla løsningen er sikkert grei den også.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 14. januar 2023, klokken 19:09
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:54
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:32
Du vet at id 4 har rails? Ikke noe gripefeste over dør. Det er Kia, Hyundai, Polestar og Ford som har rails. Søk tesla y roof rack broken glass for info om Tesla sin løsning...

Jo, jeg skrev jo at id4 har rails. Det var viktig for meg at bilen jeg skulle ha hadde noe bedre enn gripefeste over dør. Det har ID4, som jeg har bestilt. Den Tesla løsningen er sikkert grei den også.

Tesla sin løsning er ikke grei. Det er basert på en krokløsning noen millimeter fra glasstaket. Rails er suverent. Jeg bare slipper takstativ og boks ned på railsene fra taket i garasjen på Id4/q4/enyaq. Mange bokser har gjennomgående takstativ.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: EmondaGTXlørdag 14. januar 2023, klokken 19:11
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

God oppsummering. Og siste spikeren i Tesla kista: ingen mulighet for kick sensor på bakluka. Det er utrolig praktisk.

Tesla har også få muligheter for individuelle tilpasninger. Og ville kanskje vært bekymret for at markedet oversvømmes av Y. Må jo gjøre noe med bruktprisen. Y er en Pizza Grandiosa. Hehe.
Ny priser fra Tesla fikk meg til seriøst å vurdere gtx-kontrakten min.  men etter refleksjon over slike små, men praktiske ting (kick sensor, HUD,...) , holder jeg meg til valget mitt.  forhåpentligvis overagerer Møller og VW og tilbyr å betale for vekavgift eller gi ekstra rabatt. (Bestilt i december 2021)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Otkristolørdag 14. januar 2023, klokken 23:38
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.
For de som vil ha id4 GTX med litt ekstrautstyr (ala Model Y) det neste kvartalet må sannsynligvis smøre seg med tålmodighet..

Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbensøndag 15. januar 2023, klokken 09:49
Sitat fra: Otkristo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:38
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.
For de som vil ha id4 GTX med litt ekstrautstyr (ala Model Y) det neste kvartalet må sannsynligvis smøre seg med tålmodighet..

Når får man  ekstrautstyr slik som parkeringssensorer eller rattvarme (som nå  ikke står på Teslas utstyrsliste lenger) hvis man bestiller en TMY?

Faktum er at du får en mye bedre ustyrt bil enn TMY hvis du spekker en Id4 Gtx med alle pakkene som har restriksjoner (HUD, el åpning med kicksensor, parkeringssensorer (!), Led Matrix, halvautomatisk krok og mange flere ting nevnt i post ovenfor). Du får et annet produkt enn Grandiosaen som jeg mener Y er blitt eller i ferd med å bli. Så mer rett å sammenligne med en mindre spekket Gtx?
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekksøndag 15. januar 2023, klokken 10:16
Når det er 80K forskjell på GTX med førerassistentpakke og Tesla Model Y Long Range, da tenker ikke mange på Grandiosa.  :laugh:
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktarisøndag 15. januar 2023, klokken 10:31
Jeg kommer til at GTX med alt tilvalg, sølv metallic, svart int. 20" kommer på 707k.

Y LR sølv metallic, svart int, Enhanced autopilot, 19" vinterhjul logger på 599k

GTXen har da noe mer utstyr som andre har nevnt over.

Regn med å se endel rabatter på ID.4 etterhvert.

PS: Y produseres i Tyskland eller Kina, flest fra Kina foreløpig men rød og sølv er Tyske farger.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbensøndag 15. januar 2023, klokken 10:32
Sitat fra: vinterdekk på søndag 15. januar 2023, klokken 10:16
Når det er 80K forskjell på GTX med førerassistentpakke og Tesla Model Y Long Range, da tenker ikke mange på Grandiosa.  :laugh:

Hehe, ja det blir et spørsmål om hva man vil betale for. VAG må møte dette med lavere pris. Dersom du ser på Finn, ser du nå nye ID4 GTX som selges 50-80 K under nypris. Skulle ikke forundre meg om prisen går ned 50k. Samtidig er det lange ventelister og flere har gode priser på biler som er bestilt for lenge siden. Så det kan jo være at man velger å holde prisen for å tjene godt på det man klarer å levere. Så blir ikke forundret om man setter ned grunnprisen men  priser pakkene høyere. Pakkene har jo fått en pen prisøkning allerede.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktarisøndag 15. januar 2023, klokken 10:34
Mener å huske at min GTX bestilt for 1 år siden ligger på ca 560k, så VW har virkelig skrudd opp prisene.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: El-inorsøndag 15. januar 2023, klokken 23:28

[/quote]

Når får man  ekstrautstyr slik som parkeringssensorer eller rattvarme (som nå  ikke står på Teslas utstyrsliste lenger) hvis man bestiller en TMY?

Faktum er at du får en mye bedre ustyrt bil enn TMY hvis du spekker en Id4 Gtx med alle pakkene som har restriksjoner (HUD, el åpning med kicksensor, parkeringssensorer (!), Led Matrix, halvautomatisk krok og mange flere ting nevnt i post ovenfor). Du får et annet produkt enn Grandiosaen som jeg mener Y er blitt eller i ferd med å bli. Så mer rett å sammenligne med en mindre spekket Gtx?
[/quote]

Pinlig inntreden av VW-menigheten på Tesla Model Y-forumet - les selv.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Kjell Salvigsentirsdag 17. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.

Ja, TMY gjorde en imponerende bra test hos Euro NCAP. Men id.4 gjorde også en imponerende test da den ble testet, den er også blant verdens sikreste biler. Bare få prosent skiller TMY og id.4, i realiteten er man meget godt beskyttet i begge bilene.

På bagasje plass så er det ikke bare liter på papiret som teller. TMy er stor og har fordel av praktisk Frunk, men i test gjort av Elbilforeningen, så sluker faktisk en id.5 mer baggasje enn tmy. Id4/5 har også fordel av å tilby langt bedre lastesikring med nettingvegg fra fabrikk mm. "Utrolig nok svelger ID.5 GTX flere kofferter enn Teslaen under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 ganske overraskende denne øvelsen."
https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

På lading lader en id4 / 5 noen minutter raskere enn TMY fra 5-80 %, i følge NAF/Motor sin vintertest. En id4/5 som ikke har kjørt langt på forhånd og dermed ikke har varme batteri, bruker ca 10 minutter lengre tid enn TMY. Så batterivarming betyr ikke alltid så mye og det krever i tillegg en del energi.

På komfort vinner nok fremdeles id4 klart,selv med nye fjæringer på TMY.

Å sitte i bilen og se netflix mens jeg lader , det har jeg aldri savnet. For meg er det deilig med miljøforandring etter flere timer i bilen. Jeg bruker ladepause til å spise, toalett og strekke på bena. 30-40 minutter går fort.

På pris, så er TMY meget sterk. Man får mye bil for pengene! Id4 gir fremdeles mye for pengene, men VW må nok gjøre noe med prisene fremover tror jeg.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: MinIDtirsdag 17. januar 2023, klokken 12:06
Ja takk begge deler. Vi har behov for en bil til, denne gang fruen som bytter. Med det prisdroppet tesla har kommet med, har gjort den til den mest aktuelle kandidaten.

Begge bilene er gode. Men klart Y har en fordel nå på pris. Vi tenker iallefall å gi Y en sjanse. Blir gøy å teste de opp mot hverandre. Antar at de begge har sine fordeler og ulemper, men at det er å leve med.

Synes egentlig den kranglingen om hvilken bil som er best er tåpelig, men et hakk underholdene :)

Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 17. januar 2023, klokken 12:47
Sitat fra: MinID på tirsdag 17. januar 2023, klokken 12:06
Ja takk begge deler. Vi har behov for en bil til, denne gang fruen som bytter. Med det prisdroppet er tesla har kommet med har gjort den til den mest aktuelle kandidaten.

Begge bilene er gode. Men klart Y har en fordel nå på pris. Vi tenker iallefall å gi Y en sjanse. Blir gøy å teste de opp mot hverandre. Antar at de begge har sine fordeler og ulemper, men at det er å leve med.

Synes egentlig den kranglingen om hvilken bil som er best er tåpelig, men et hakk underholdene :)

Misforstå meg rett. Jeg prøvesatt en ID4 (kun parkert), og må si jeg ble veldig imponert over setene foran og bak, samt følelsen interiøret ga meg. Eieren var og veldig fornøyd, utenom noe 80-talls-software, eller hva han kalte det. Han hadde og kjørt over fjellet fra Stavanger til Oslo uten å lade om sommeren, som jeg synes var imponerende. Han var ikke plaget av dempere (noe jeg er over samme fjellet, men med dempere før endringen Tesla gjorde til andre dempere).
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 17. januar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.

Ja, TMY gjorde en imponerende bra test hos Euro NCAP. Men id.4 gjorde også en imponerende test da den ble testet, den er også blant verdens sikreste biler. Bare få prosent skiller TMY og id.4, i realiteten er man meget godt beskyttet i begge bilene.

På bagasje plass så er det ikke bare liter på papiret som teller. TMy er stor og har fordel av praktisk Frunk, men i test gjort av Elbilforeningen, så sluker faktisk en id.5 mer baggasje enn tmy. Id4/5 har også fordel av å tilby langt bedre lastesikring med nettingvegg fra fabrikk mm. "Utrolig nok svelger ID.5 GTX flere kofferter enn Teslaen under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 ganske overraskende denne øvelsen."
https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

På lading lader en id4 / 5 noen minutter raskere enn TMY fra 5-80 %, i følge NAF/Motor sin vintertest. En id4/5 som ikke har kjørt langt på forhånd og dermed ikke har varme batteri, bruker ca 10 minutter lengre tid enn TMY. Så batterivarming betyr ikke alltid så mye og det krever i tillegg en del energi.

På komfort vinner nok fremdeles id4 klart,selv med nye fjæringer på TMY.

Å sitte i bilen og se netflix mens jeg lader , det har jeg aldri savnet. For meg er det deilig med miljøforandring etter flere timer i bilen. Jeg bruker ladepause til å spise, toalett og strekke på bena. 30-40 minutter går fort.

På pris, så er TMY meget sterk. Man får mye bil for pengene! Id4 gir fremdeles mye for pengene, men VW må nok gjøre noe med prisene fremover tror jeg.

Må innrømme at det er mest tenåringsungene som mest ser på youtube mens fruen handler osv...men og hvis en er stuck på en 50kW-lader et sted i Gokk og det regner, siden en har glemt å lade når en burde.

Jeg har i hvert fall erfart at lading etter oppvarmet batteri i kulden gjør ladefarten lynende fort, mens en kollega med Enyaq klagde fælt om ladehastigheten.

Når det gjelder plass så blir det litt rart å sammenligne bagasjeplass med Tesla-rullegardinet på plass. Det gardinet går jo alt for langt ned på seteryggen. Jeg har Model Y fra før de begynte med gardin-tullet. Går for øvrig an å kjøpe gitter over bakseteryggen til Model Y fra 3. part. Personlig har jeg ikke 8 kofferter, og pleier å pakke mye i bager og ryggsekker, særlig på sommerferietur og hyttetur. Sto vel noe om at resultatet ville blitt helt annerledes om de hadde pakket med bager.
Ser at både Model Y og ID4 gjør det bra i banan-testen, med 1 mer til Model Y i både nedslått og oppreist stilling.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: MinIDtirsdag 17. januar 2023, klokken 14:28

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04

Ser at både Model Y og ID4 gjør det bra i banan-testen, med 1 mer til Model Y i både nedslått og oppreist stilling.

Frunken som utgjør forskjell. Kjekt å ha, men ikke must.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Kjell Salvigsentirsdag 17. januar 2023, klokken 15:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.

Ja, TMY gjorde en imponerende bra test hos Euro NCAP. Men id.4 gjorde også en imponerende test da den ble testet, den er også blant verdens sikreste biler. Bare få prosent skiller TMY og id.4, i realiteten er man meget godt beskyttet i begge bilene.

På bagasje plass så er det ikke bare liter på papiret som teller. TMy er stor og har fordel av praktisk Frunk, men i test gjort av Elbilforeningen, så sluker faktisk en id.5 mer baggasje enn tmy. Id4/5 har også fordel av å tilby langt bedre lastesikring med nettingvegg fra fabrikk mm. "Utrolig nok svelger ID.5 GTX flere kofferter enn Teslaen under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 ganske overraskende denne øvelsen."
https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

På lading lader en id4 / 5 noen minutter raskere enn TMY fra 5-80 %, i følge NAF/Motor sin vintertest. En id4/5 som ikke har kjørt langt på forhånd og dermed ikke har varme batteri, bruker ca 10 minutter lengre tid enn TMY. Så batterivarming betyr ikke alltid så mye og det krever i tillegg en del energi.

På komfort vinner nok fremdeles id4 klart,selv med nye fjæringer på TMY.

Å sitte i bilen og se netflix mens jeg lader , det har jeg aldri savnet. For meg er det deilig med miljøforandring etter flere timer i bilen. Jeg bruker ladepause til å spise, toalett og strekke på bena. 30-40 minutter går fort.

På pris, så er TMY meget sterk. Man får mye bil for pengene! Id4 gir fremdeles mye for pengene, men VW må nok gjøre noe med prisene fremover tror jeg.

Må innrømme at det er mest tenåringsungene som mest ser på youtube mens fruen handler osv...men og hvis en er stuck på en 50kW-lader et sted i Gokk og det regner, siden en har glemt å lade når en burde.

Jeg har i hvert fall erfart at lading etter oppvarmet batteri i kulden gjør ladefarten lynende fort, mens en kollega med Enyaq klagde fælt om ladehastigheten.

Når det gjelder plass så blir det litt rart å sammenligne bagasjeplass med Tesla-rullegardinet på plass. Det gardinet går jo alt for langt ned på seteryggen. Jeg har Model Y fra før de begynte med gardin-tullet. Går for øvrig an å kjøpe gitter over bakseteryggen til Model Y fra 3. part. Personlig har jeg ikke 8 kofferter, og pleier å pakke mye i bager og ryggsekker, særlig på sommerferietur og hyttetur. Sto vel noe om at resultatet ville blitt helt annerledes om de hadde pakket med bager.
Ser at både Model Y og ID4 gjør det bra i banan-testen, med 1 mer til Model Y i både nedslått og oppreist stilling.

Ja, man kan få ulike resultat både på pakking av bagasje og lading, avhengig av hvordan man pakker en bil og avhengig av hvordan man lader en bil (hvilken batteriprosent, hvor lenge/langt man lader til %/min, hvor lenge man har kjørt i forkant osv.

Jeg tenker at det koker ned til at begge biler har sine styrker og svakheter, her er det først og fremst smak/behag, behov og hvilke faktorer som vektes mest på en elbil som avgjør valget. Dette kan diskuteres i det uendelige uten at man kommer frem til et fasitsvar. For noen er TMY beste valget, for andre vil id4/5 være beste valg.

Jeg gleder meg ærlig talt over at utvalget nå er meget bra , nå kan man kjøpe gode elbiler fra både Tesla, VW og andre for rundt 500.000 kroner. Tesla sitt prisstunt skaper bølger, jeg har et nært familiemedlem som avbestilte BMW i4 elbil og bestilte en TMY nylig pga prisnedgangen. Blir spennende å se om VW og de andre setter ned prisene eller ikke :-) Uansett bra at det nå er mer folkelige priser, det er kun få år siden store og romslige elbiler med god rekkevidde kostet nær det dobbelte av id4 og tmy.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. januar 2023, klokken 15:07
Både Y og ID4 GTX er gode biler, men veldig forskjellige.
Det er heller ikke helt rett frem å sammenligne priser. Dels fordi utstyrspakkene er forskjellig på bilene, VW tilbyr både mindre og mer utstyr fleksibelt avhengig av preferanser, og de kjører kampanjer og gir rabatter.  Jeg tror ikke det er noen som betaler veiledende pris hos VW. På godt og vondt. I tillegg er vi mange med gamle bestillinger hos begge merker, så bilene som leveres i 2023 har varierende priser for de som mottar dem fremover.

Jeg har en av hver i bestilling og er usikker på hva jeg gjør. Dvs. jeg er helt sikker på at jeg vil ha neste GTX når den en gang kommer. Den passer oss og våre preferanser langt bedre enn Model Y på komfort, utstyr og diverse løsningsvalg. Gleder meg til den kommer!
Y`en derimot, som jeg i 2019 var helt sikker på at ble perfekt for oss, har vist seg å skuffe på stadig flere områder som er viktige for oss. Jeg fikk VIN på Y performance i dag etter at jeg i går fikk meldingen på konto-siden om å akseptere manglende parkeringssensorer. Men – jeg aner ikke hva Y`en vil koste. På konto-siden står det 566. Det er en god pris. Når USS spørsmålet lå der kom en nedtrekksmeny som viste 599 (tok skjermbilde, for den menyen forsvant etter aksept).
Skal jeg betale 566, 599 eller dagens nettsidepris på 615? Det påvirker definitivt om jeg velger å hente den ut eller kansellere. 

Ettersom jeg har bestilt en ID4 GTX som kommer i 2023 kan jeg gamble på å selge nåværende GTX og kjøre Y Performance inntil neste kommer. Men vet ikke helt når den kommer, og om Y`en da blir irritasjonsmoment er det kjipt å være stuck med den lenge.

Får se hva Delivery svarer angående kansellering, pris og leveringstidspunkt de nærmeste dagene før avgjørelsen tas. Kanskje også sende en melding til VW og høre når i 2023 jeg kan forvente ny ID4. Kanskje det blir en 2024 modell, hvem vet...

Det som er sikkert er at pris er ganske viktig, men reell prisforskjell skal være rimelig stor (ikke bare innkjøpspris, men TCO) før jeg ender opp med å kjøre noe jeg egentlig ikke synes er noe særlig.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: RJKonsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Med 13 533 innlegg på forumet, så finner jeg det forunderlig at du ikke har fått med deg Tesla sin policy på pris. Og samme med myndighetenes syn på avgifter, og når de kommer til.

Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.

Er dagens pris før avgifter billigst, så er det den du får. Har du en bedre pris fra før, så er det den du får, om ikke Tesla har sagt at den ikke gjelder fordi du sa nei til sist leveransevindu.

Men du må legge til vektavgiften som utgjør 12,5 kr per kg over 500 kg. Og du må legge til mva på de kronene som overstiger grensen på 500 K, som ikke utgjør vektavgiften.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekkonsdag 18. januar 2023, klokken 07:07
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.

Har lurt litt på det med leveringskostnader hos Tesla, om det er innbakt eller ikke i prisen man får opp når man konfigurerer online. Møller har ikke nevnt noe om leveringskostnad på min prisoversikt i kontrakt, og så er det en rabatt i tilbudet også. Det gjør at man må innom forhandler for å finne ut hva bilen koster da noen merker har fraktpåslag og andre har det innbakt på en eller annen måte.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: RJKonsdag 18. januar 2023, klokken 16:56
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. januar 2023, klokken 07:07
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.

Har lurt litt på det med leveringskostnader hos Tesla, om det er innbakt eller ikke i prisen man får opp når man konfigurerer online. Møller har ikke nevnt noe om leveringskostnad på min prisoversikt i kontrakt, og så er det en rabatt i tilbudet også. Det gjør at man må innom forhandler for å finne ut hva bilen koster da noen merker har fraktpåslag og andre har det innbakt på en eller annen måte.
Svaret på det får man lett frem når man konfigurerer bil uten tilleggsalternativ. Lettest på TMY RWD og TM3 RWD dere prisen kommer under mva-grensen, og enda lettere om du velger kontantkjøp som finansieringsmetode. Summen for bilen er lavere enn sluttsummen, selv tillagt vektavgiften. Dette med ca 12 K, som man i oppsummeringen ser er leveringskostnaden.

Uansett finansieringsmetode, så blir det oppsummert om man utvider feltet under, der man og kan justere betalingsmåte og eventuell egenandel ved lånefinansiering.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Øyvind.honsdag 18. januar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Med 13 533 innlegg på forumet, så finner jeg det forunderlig at du ikke har fått med deg Tesla sin policy på pris. Og samme med myndighetenes syn på avgifter, og når de kommer til.
At Tesla lar deg beholde prisen er jeg naturligvis kjent med. Jeg er også kjent med at myndighetene har innført mva og vektavgift.
Hvordan Tesla håndterer bestilling fra 2019 levert januar 2023 har jeg derimot ikke sett noen erfaringsreferanser på, men ettersom du vet hvordan Tesla vil prise denne bilen kan du gjerne vise til eksempler for andre som har bestilt 2019 og fått bil i 2023. Hadde vært veldig nyttig!

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.
Inne på kontosiden min står det at jeg skal betale 551" og at dette inkluderer skatter, avgifter og betalinger (da har de trukket fra 15" som var depositumsbeløpet i 2019. )
Det du skriver er er at de kommer til å legge mva og vektavgift på toppen av summen oppgitt.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Er dagens pris før avgifter billigst, så er det den du får. Har du en bedre pris fra før, så er det den du får, om ikke Tesla har sagt at den ikke gjelder fordi du sa nei til sist leveransevindu.
Ja av det jeg har fått med meg de siste årene lar Tesla kundene beholde laveste pris eller bytte til laveste pris om prisene er satt ned.
Men prisen på min Y startet på drøyt 530 tilbake i 2019 og har hoppet litt frem og tilbake. Det samme har hva som skal leveres.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Men du må legge til vektavgiften som utgjør 12,5 kr per kg over 500 kg. Og du må legge til mva på de kronene som overstiger grensen på 500 K, som ikke utgjør vektavgiften.
Ok. Så prisen som står på konto-siden inkludert skatter og avgifter, er egentlig ekskl. skatter og avgifter. Tesla vil legge mva og vektavgift på toppen av dette beløpet. Det kan stemme greit med prisen som ble synlig et kort øyeblikk når USS meldingen lå der (dvs 599).
599 virker da mest sannsylig, med mindre Tesla velger å kompensere for mva/vektavgift slik andre merker har valgt å gjøre.

Venter uansett svar fra Delivery så da får jeg vel fasiten i løpet av noen dager. Til 599 er jeg veldig usikker. Nypris er nå 615 for min konfig (quicksilver, sort interiør og hengerfeste).
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: RJKonsdag 18. januar 2023, klokken 20:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. januar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Med 13 533 innlegg på forumet, så finner jeg det forunderlig at du ikke har fått med deg Tesla sin policy på pris. Og samme med myndighetenes syn på avgifter, og når de kommer til.
At Tesla lar deg beholde prisen er jeg naturligvis kjent med. Jeg er også kjent med at myndighetene har innført mva og vektavgift.
Hvordan Tesla håndterer bestilling fra 2019 levert januar 2023 har jeg derimot ikke sett noen erfaringsreferanser på, men ettersom du vet hvordan Tesla vil prise denne bilen kan du gjerne vise til eksempler for andre som har bestilt 2019 og fått bil i 2023. Hadde vært veldig nyttig!

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.
Inne på kontosiden min står det at jeg skal betale 551" og at dette inkluderer skatter, avgifter og betalinger (da har de trukket fra 15" som var depositumsbeløpet i 2019. )
Det du skriver er er at de kommer til å legge mva og vektavgift på toppen av summen oppgitt.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Er dagens pris før avgifter billigst, så er det den du får. Har du en bedre pris fra før, så er det den du får, om ikke Tesla har sagt at den ikke gjelder fordi du sa nei til sist leveransevindu.
Ja av det jeg har fått med meg de siste årene lar Tesla kundene beholde laveste pris eller bytte til laveste pris om prisene er satt ned.
Men prisen på min Y startet på drøyt 530 tilbake i 2019 og har hoppet litt frem og tilbake. Det samme har hva som skal leveres.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Men du må legge til vektavgiften som utgjør 12,5 kr per kg over 500 kg. Og du må legge til mva på de kronene som overstiger grensen på 500 K, som ikke utgjør vektavgiften.
Ok. Så prisen som står på konto-siden inkludert skatter og avgifter, er egentlig ekskl. skatter og avgifter. Tesla vil legge mva og vektavgift på toppen av dette beløpet. Det kan stemme greit med prisen som ble synlig et kort øyeblikk når USS meldingen lå der (dvs 599).
599 virker da mest sannsylig, med mindre Tesla velger å kompensere for mva/vektavgift slik andre merker har valgt å gjøre.

Venter uansett svar fra Delivery så da får jeg vel fasiten i løpet av noen dager. Til 599 er jeg veldig usikker. Nypris er nå 615 for min konfig (quicksilver, sort interiør og hengerfeste).
De fleste som har hatt bestilling fra så langt tilbake, har vel fått beskjed om at videre utsettelser betyr at de får oppgradert prisen, men om du har fått en slik melding, vet bare du. Har du ikke fått en slik beskjed. så forventer jeg at de forholder seg til den prisen du opprinnelig hadde, eller dagens om den nå er lavere enn dette.

Jeg vet ikke om prisen din er oppdatert med de nye avgiftene, eller den er statisk fra før vi passerte årsskiftet. Det bør du vel nesten vite best selv. Men levering nå vil uansett gi deg vektavgift, og om pris utenom vektavgift er over 500 K, så vil du da også få mva på det som overstiger den summen. Dette er forøvrig ikke noe Tesla kan velge, men reglene som myndighetene har innført.

Prisen kan ha hoppet opp og ned flere ganger, og har sikkert gjort det og. Med mindre du har gjort en endring for å få oppdatert til en lavere pris som er kommet i mellomtiden, så er det den prisen du har sikret deg ved bestilling mot hva dagens pris er, som avgjør hvilken pris du får.

Du får selvsagt den billigste av de to prisene, ikke en lavere pris som har vært i mellomtiden, med mindre du som sagt har gjort endring for å få sikret den lavere prisen. Slik har Tesla vært rimelig forutsigbar, til beste for kunden innenfor rimelighetens grenser.

Men, endrede mva og avgiftsregler slipper man dessverre ikke unna. Uansett, 100 % svar får du når Delivery har gått gjennom bestillingen når de gjør klar for levering.

Og så kan du sikkert kose deg med at du antageligvis har fått endret til den nye gråfargen om bilen leveres fra Berlin, uten ekstra kostnader for deg.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: IvarAndreasonsdag 18. januar 2023, klokken 20:45
Passer ikke denne diskusjonen bedre i Tesladelen av forumet?
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: RJKonsdag 18. januar 2023, klokken 20:54
Det har du kanskje rett i, og beklager at jeg dro videre i retningen, men ble vel dratt i en VW vs Tesla-diskusjon lenge før jeg trådde inn.

Jeg bare fant det særs underlig at en med over 13,5 K innlegg tilsynelatende ikke viste hvordan det virket. Så fikk jeg svar som jeg så svarte tilbake på.

Men jeg skal stoppe den delen nå, og ikke følge den digresjonen videre.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Øyvind.honsdag 18. januar 2023, klokken 23:01
Ser du gjør noen antakelser og feilslutninger, men det lar jeg ligge. Det er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det.

Men det blir bare videre avsporing å korrigere feilene, så nå venter jeg heller på svar fra delivery :)

Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: olavxxxonsdag 18. januar 2023, klokken 23:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:01
Ser du gjør noen antakelser og feilslutninger, men det lar jeg ligge. Det er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det.

Men det blir bare videre avsporing å korrigere feilene, så nå venter jeg heller på svar fra delivery :)
Skal ligge en pdf med pris på kontoen din. Final invoice, jeg tror den har med vekt og alt.

Ellers så er 2023 Y veldig mye bedre mtp støy og komfort. Yp selv på 21" er det mer komfort enn 3 på 19". YP er jo ikke krengete, men demperne har høyere kvalitet og driver ikke å "hopper" så mye i lav hastighet. De første Y var jo veldig "hoppete". Y fra Berlin har også mer sporty seter fremme. Så har alle Yene mye bedre ludeem enn før.

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: elektrofredag 03. februar 2023, klokken 19:55
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:45

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.

Gikk inn på nettsiden og sa jeg ville prøvekjøre en Y for noen dager siden, men har ikke blitt kontaktet. De har tydeligvis nok kunder.. ;D Et lite problem nå er at man ikke får testet støy og komfort med sommerdekk.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenfredag 03. februar 2023, klokken 20:58
Blir spennende å se om VW gjør noe nå som Ford satte ned prisen på Mach e med 30-40k. Samtidig er det jo lang leveringstid på Id4 Gtx med tilleggspakker... men vil de risikere sure kunder som tvinges til å ta bilen uten rabatt? Tror de setter ned.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Trond.mfredag 03. februar 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 20:58
Blir spennende å se om VW gjør noe nå som Ford satte ned prisen på Mach e med 30-40k. Samtidig er det jo lang leveringstid på Id4 Gtx med tilleggspakker... men vil de risikere sure kunder som tvinges til å ta bilen uten rabatt? Tror de setter ned.
De som har ventet lenge på id4 GTX har automatisk en «rabatt» på grunn av prisgarantien. Så om veiledende pris settes ned for nye kunder, så skal det nok mye til at prisen blir satt under prisen på kontraktstidspunktet.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Trond.mfredag 03. februar 2023, klokken 21:08
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 19:55
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:45

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.

Gikk inn på nettsiden og sa jeg ville prøvekjøre en Y for noen dager siden, men har ikke blitt kontaktet. De har tydeligvis nok kunder.. ;D Et lite problem nå er at man ikke får testet støy og komfort med sommerdekk.
Fordelen med Tesla er at man kan kansellere bestillingen uten kostnader. Så man had ikke noe å tape på å bestille først og prøve etterpå.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenfredag 03. februar 2023, klokken 21:32
Sitat fra: Trond.m på fredag 03. februar 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 20:58
Blir spennende å se om VW gjør noe nå som Ford satte ned prisen på Mach e med 30-40k. Samtidig er det jo lang leveringstid på Id4 Gtx med tilleggspakker... men vil de risikere sure kunder som tvinges til å ta bilen uten rabatt? Tror de setter ned.
De som har ventet lenge på id4 GTX har automatisk en «rabatt» på grunn av prisgarantien. Så om veiledende pris settes ned for nye kunder, så skal det nok mye til at prisen blir satt under prisen på kontraktstidspunktet.

Ja, sikkert en god del som venter som har 21 priser. Men de som bestilte nylig har høyere pris. Men gjør man ikke noe, tørker etterspørselen opp...
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Øyvind.hfredag 03. februar 2023, klokken 21:48
I dag varslet Nissan at de dekker mva og vektavgift for tidligere bestillinger. VW kunne gjort det samme og på den måten kompensert ulempe for tidlige bestillinger og samtidig gi rabatt til de som har bestilt i 2023 tilsvarende mva og vekt. Eksempelvis ved å si at de dekker det ut året.

Spørs om de gjør det med så lange ventelister, men på sikt må de nok gjøre noe. Slik det er nå er det mye lurere å kjøpe en tilnærmet ny på Finn fremfor ny fra butikk. Da får en mer i retning av gammel pris.

Tesla har vel flagget fremtidig prisøkning, men jeg avbestilte min Y nå som jeg har ventet på i 4 år, på tross av fortsatt grei rabatt. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at jeg ikke orket ulempene, så da ble det mest ryddig å avbestille fremfor å hente ut og kanskje tjene 20-30k.
Plutselig senker Tesla prisen videre og jeg står med tap på en bil jeg vet jeg ikke vil beholde over tid uansett.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenfredag 03. februar 2023, klokken 22:06
Godt valg!

Blir nesten galt uansett hva vw gjør. Gi mva og vekt i rabatt blir ikke populært for de mange som omsider fikk bil i januar. Tror de reverserer siste prisøkning og lar de som har bestilt etter også få reduksjon. Ellers blir det mye bråk.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 03. februar 2023, klokken 22:25
SitatTror de reverserer siste prisøkning og lar de som har bestilt etter også få reduksjon. Ellers blir det mye bråk.

Ja det er det eneste riktige de kan gjøre. Det er ikke pengene det står på... feks Møller konsernet i Norge leverte vanvittig høyt overskudd i 2021.

https://moller.no/no/om-oss/arsrapporter/2021

Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekkfredag 03. februar 2023, klokken 23:08
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 22:06
Tror de reverserer siste prisøkning og lar de som har bestilt etter også få reduksjon. Ellers blir det mye bråk.

Selgeren min sa i alle fall at prisen min følger etter dersom prisen settes ned. Men jeg bestilte i desember så da må det antagelig ytterligere nedjustering til enn 5,5% før det har noe å si for meg (?)..
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 04. februar 2023, klokken 07:58
Sitat fra: vinterdekk på fredag 03. februar 2023, klokken 23:08
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 22:06
Tror de reverserer siste prisøkning og lar de som har bestilt etter også få reduksjon. Ellers blir det mye bråk.

Selgeren min sa i alle fall at prisen min følger etter dersom prisen settes ned. Men jeg bestilte i desember så da må det antagelig ytterligere nedjustering til enn 5,5% før det har noe å si for meg (?)..

Tipper det ja...Hvis de ikke er "snille" og gir prisjustering i rabatt til alle. Men har vel liten tro på det.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktarilørdag 04. februar 2023, klokken 17:01
VW uttalte sentralt fra at de ville ha forutsigbarhet i bruktprisene også, og derfor ikke vil senke prisene.
Men nå har jo Tesla krasjet bruktmarkedet uansett, så det argumentet holder hvertfall ikke.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: MinIDmandag 06. februar 2023, klokken 08:02
Ford satte ned sine priser på fredag. Øker trykket på vw og andre nå.

Men noen forventer at tesla skal øke sine priser igjen. I Usa har de siste ukene økt litt igjen.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Kroksteinmandag 06. februar 2023, klokken 14:45
Jeg synes det virker som vw også har kuttet litt i prisene sånn i det stille. Jeg mener at prisene på alle valg i konfigurator hoppet opp mye når det kom på mva over 500', men prisen på de ulike plusspakkene er vel justert litt nedover slik at de er på omtrent samme nivå inkl. mva som de før var uten mva.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: EmondaGTXtirsdag 21. februar 2023, klokken 22:49
Tempsjekk inn her igjen!!!
Noen med en bestilling plassert i 2021 og første seks måneder 2022 som fortsatt ikke fått bilen? 
(Jeg har desember 2021  bestilling  og fortsatt ingen lyd fra vw/forhandler)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktarionsdag 22. februar 2023, klokken 08:09
Sitat fra: EmondaGTX på tirsdag 21. februar 2023, klokken 22:49
Tempsjekk inn her igjen!!!
Noen med en bestilling plassert i 2021 og første seks måneder 2022 som fortsatt ikke fått bilen? 
(Jeg har desember 2021  bestilling  og fortsatt ingen lyd fra vw/forhandler)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hepp. Venter spent. Snart så man kan håpe på en 2024-modell!
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Håkonljonsdag 22. februar 2023, klokken 17:14
Min (bestilt 7/4-22) er nært forestående nå, men fremdeles ikke på plass. Men!... ferdig bygd og står klar på havna i Bremerhaven, kon dit forrige uke, og går forhåpentligvis med båten imorra.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: nahojtorsdag 23. februar 2023, klokken 10:20
Sitat fra: EmondaGTX på tirsdag 21. februar 2023, klokken 22:49
Tempsjekk inn her igjen!!!
Noen med en bestilling plassert i 2021 og første seks måneder 2022 som fortsatt ikke fått bilen? 
(Jeg har desember 2021  bestilling  og fortsatt ingen lyd fra vw/forhandler)


Bestilt GTX med el. seter i oktober 2021, fortsatt ikke levert (ei heller startet produksjon ref mittbilhold).
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: vinterdekktorsdag 23. februar 2023, klokken 12:02
Sitat fra: nahoj på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:20
Sitat fra: EmondaGTX på tirsdag 21. februar 2023, klokken 22:49
Tempsjekk inn her igjen!!!
Noen med en bestilling plassert i 2021 og første seks måneder 2022 som fortsatt ikke fått bilen? 
(Jeg har desember 2021  bestilling  og fortsatt ingen lyd fra vw/forhandler)


Bestilt GTX med el. seter i oktober 2021, fortsatt ikke levert (ei heller startet produksjon ref mittbilhold).

Vil det komme ny informasjon i bilhold appen? Jeg venter på en limited utgave som burde få endret status de nærmeste ukene ut fra tidligere anslag fra selger.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: asperatorsdag 23. februar 2023, klokken 13:03
Bestilte gtx med top sport og det meste annet januar 2022.  Bilen ble ferdig produsert for par uker siden. mitt bilhold appen har ikke blitt oppdatert med noe info i det hele tatt. Fått info da jeg har kontaktet forhandler.
Positivt at jeg fikk stonewash blue fargen som jeg hadde bestilt. Jeg mener å huske forhandler sa at de skulle produsere biler med den fargen frem til uke 8.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: daktaritorsdag 23. februar 2023, klokken 19:20
Sitat fra: aspera på torsdag 23. februar 2023, klokken 13:03
Bestilte gtx med top sport og det meste annet januar 2022.  Bilen ble ferdig produsert for par uker siden. mitt bilhold appen har ikke blitt oppdatert med noe info i det hele tatt. Fått info da jeg har kontaktet forhandler.
Positivt at jeg fikk stonewash blue fargen som jeg hadde bestilt. Jeg mener å huske forhandler sa at de skulle produsere biler med den fargen frem til uke 8.
Interessant.  Jeg måtte kutte ut den fargen i høst.
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: EmondaGTXtorsdag 23. februar 2023, klokken 22:57
Sitat fra: daktari på torsdag 23. februar 2023, klokken 19:20
Sitat fra: aspera på torsdag 23. februar 2023, klokken 13:03
Bestilte gtx med top sport og det meste annet januar 2022.  Bilen ble ferdig produsert for par uker siden. mitt bilhold appen har ikke blitt oppdatert med noe info i det hele tatt. Fått info da jeg har kontaktet forhandler.
Positivt at jeg fikk stonewash blue fargen som jeg hadde bestilt. Jeg mener å huske forhandler sa at de skulle produsere biler med den fargen frem til uke 8.
Interessant.  Jeg måtte kutte ut den fargen i høst.
Jeg endret også farge fra Mangan grå til scale sølv og forventet å øke hastigheten på leveringen, men jeg tror det slo tilbake.  ser ut som prioritet gikk til utgående farger.  Sa på Finn mange Mangan med fult utsyr registret i desember :)
Med to tones design liker Sølv best anyway.
Stonewash blue ! Canon og kanske best farge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: ID4 GTX 2023 Priser
Skrevet av: Kroksteinsøndag 26. februar 2023, klokken 09:26
Sitat fra: aspera på torsdag 23. februar 2023, klokken 13:03
Bestilte gtx med top sport og det meste annet januar 2022.  Bilen ble ferdig produsert for par uker siden. mitt bilhold appen har ikke blitt oppdatert med noe info i det hele tatt. Fått info da jeg har kontaktet forhandler.
Positivt at jeg fikk stonewash blue fargen som jeg hadde bestilt. Jeg mener å huske forhandler sa at de skulle produsere biler med den fargen frem til uke 8.

Tror ikke du trenger å lete etter oppdateringer i bilhold appen. Skjedde ikke noe der før bilen ble registrert på norske skilt. Info fra forhandler er (dessverre) eneste mulighet til å følge prosessen