Elbilforum.no
Bilmerker => SUBARU => Solterra => Emne startet av: vinterdekk på mandag 19. desember 2022, klokken 17:42
Hvor har NAF og elbilforeningen fått denne nyttelasten fra?
Her står det at NAF nevner Solterra som eksempel på elbil med lav nyttelast på 365 kilo. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XboWy7/naf-advarer-mot-vektfelle-naar-du-kjoeper-brukt-elbil
Elbilforeningen sier i sin test at bilen bare har 365 kilo nyttelast. https://youtu.be/IVv2ApKy-AA
Men vegvesenet sin bil og henger app oppgir 418 på testbilens kjennemerke.
Jeg har ikke sett noen kjennemerker som oppgir så lavt nyttelast for Solterra. I spesifikasjonene fra Subaru er nyttelasten oppgitt fra 440 til 460 kilo. Om det tallet fra NAF og elbilforeningen skulle stemme så er det en alvorlig mangel.
365 kilo nyttelast kan da ikke stemme?
Jeg regner med de har kjørt den på en vekt og målt faktisk tyngde?
Det er jo nesten ingen tilvalg på disse bilene, avvik fra egenvekt i kjørbar stand og faktisk vekt med ekstrautstyr skal da være liten.
Det står på NAF sine sider at det kan stå feil egenvekt i vognkortet fram til eierskifte, men at tallene på app/nettside blir oppdaterte før vognkortet. Det står at alle nye biler har vognkort med mer riktig egenvekt. Endringen kom i gang for ett år siden.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort
Så hvor elbilforeningen og NAF har funnet 365 kilo nyttelast fra, for Solterra, er ett mysterium.
I midt vognkort står det:
- Eigenvekt med førar: 2088
- Tillaten nyttelast inkl. pass: 462
Det er en Nordic, så er vel noen kilo lettere enn de to dyrere modellene.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg regner med at NAF/elbilforeningen tar feil om nyttelasten, fort gjort å rote med egenvekt med og uten fører på 75 kilo.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/subaru-solterra
Du får kjøre den på vekta og se om det stemmer. Min fossile Subaru av litt eldre modell veier tom rundt 150 kg mer enn oppgitt egenvekt når jeg tar den på vekta. Dermed er det slik at til tross for en oppgitt nyttelast på 450 kg, ligger jeg litt over tillatt totalvekt når familien på 5 skal på ferie.
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:29
Jeg regner med at NAF/elbilforeningen tar feil om nyttelasten, fort gjort å rote med egenvekt med og uten fører på 75 kilo.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/subaru-solterra
Der viser den 390kg for Nordic, legger man på fører på 75kg så matcher det nesten vognkortet mitt.
Elbil.no som også nevner 365kg i sin test fikk dataene sine fra ofv.no som igjen fikk tallene sine fra Statens vegvesen. Så det er nok noe muffens i en database et sted..
Sitat fra: kaiat på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:33
Du får kjøre den på vekta og se om det stemmer. Min fossile Subaru av litt eldre modell veier tom rundt 150 kg mer enn oppgitt egenvekt når jeg tar den på vekta. Dermed er det slik at til tross for en oppgitt nyttelast på 450 kg, ligger jeg litt over tillatt totalvekt når familien på 5 skal på ferie.
Egenvekt blir oppjustert med utstyrsnivå på nye biler, det er andre regler for dette nå.
Sitat fra: kaiat på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:33Du får kjøre den på vekta og se om det stemmer. Min fossile Subaru av litt eldre modell veier tom rundt 150 kg mer enn oppgitt egenvekt når jeg tar den på vekta. Dermed er det slik at til tross for en oppgitt nyttelast på 450 kg, ligger jeg litt over tillatt totalvekt når familien på 5 skal på ferie.
Gammel post, men endelig vert på vekta (nevnte det vel i en annen tråd, men ser det passet godt inn i dette emne).
Solterra Nordic m/hengerfeste, lastet med bagasje for overnattingshelg på alpint (stor takboks, motion XL). Fem personer i bilen (tre barn).
Klokket inn på 2440kg. Tillatt totalvekt er 2550, så ungene har en del å vokse på :)