Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: Adri4n på onsdag 14. desember 2022, klokken 12:24

Tittel: Bruk av verksted
Skrevet av: Adri4nonsdag 14. desember 2022, klokken 12:24
Hei

Jeg har nå gått til innkjøp av min første elbil, en 2021 Leaf. Spørsmålet mitt nå er om jeg bør bruke Auto 8-8 (Nissan forhandler) sine verksted, eller om jeg skal fortsette å bruke mitt "vanlige" godkjente verksted. De tar også elbiler og har gjort utrolig god jobb på min bensinbil tidligere.

tl;dr: Merkeverksted vs. lokalt verksted

Hva gjør andre?
Tittel: Sv: Bruk av verksted
Skrevet av: elektroluxlørdag 17. desember 2022, klokken 08:50
Hva skal du egentlig gjøre på verkstedet?

Kjør bilen og reparer selv ting som trenger fix. Da får du dobbel glede av bilen. Først ved kjøring og så mestringsfølelsen når du mekker.
Tittel: Sv: Bruk av verksted
Skrevet av: hanchesøndag 18. desember 2022, klokken 11:28
Nybilgarantien krever vel at man tar periodevis service på et godkjent verksted? I hvert fall tror jeg det blir billigere enn om noe går galt, forhandleren ikke vil ta det på garanti fordi du ikke har fulgt serviceprogrammet, og så ender du med å hyre advokat og dra dem for retten for å overbevise om at joda, det har du, men du har gjort det selv, og det er godt nok.

Når bilen blir eldre og nybilgaranti ikke lenger er et tema, blir selvsagt regnestykket et annet.

En annen sak er at ikke alle har en stor og rommelig garasje der de kan reparere bilen sin. Selv bor jeg i rekkehus, med en garasje som er så trang at jeg feller inn sidespeilene når jeg rygger bilen inn i garasjen. Ikke tale om at det er plass til å jekke opp bilen og gjøre reparasjoner av betydning der inne.
Tittel: Sv: Bruk av verksted
Skrevet av: elektroluxtirsdag 20. desember 2022, klokken 16:04
Sitat fra: hanche på søndag 18. desember 2022, klokken 11:28
Nybilgarantien krever vel at man tar periodevis service på et godkjent verksted? I hvert fall tror jeg det blir billigere enn om noe går galt, forhandleren ikke vil ta det på garanti fordi du ikke har fulgt serviceprogrammet, og så ender du med å hyre advokat og dra dem for retten for å overbevise om at joda, det har du, men du har gjort det selv, og det er godt nok.

Når bilen blir eldre og nybilgaranti ikke lenger er et tema, blir selvsagt regnestykket et annet.

En annen sak er at ikke alle har en stor og rommelig garasje der de kan reparere bilen sin. Selv bor jeg i rekkehus, med en garasje som er så trang at jeg feller inn sidespeilene når jeg rygger bilen inn i garasjen. Ikke tale om at det er plass til å jekke opp bilen og gjøre reparasjoner av betydning der inne.

I Norge har vi reklamasjonsretten og trenger derfor egentlig ikke garanti uttover at den gjerne dekker litt mer. Det er uansett kostbart å opprettholde garantien.

Med en så ny bil skal en være uheldig om den trenger reparasjoner i det hele tatt og skulle den det, finnes tilbud om å leie bukk i de fleste byene. Mange har også venner og litt kvalitestid med en venn mens en mekker slår mange andre aktiviteter i tilfredshet og mestring. For ikke å snakke om alle pengene en i stedet kan bruke på noe mer tilfredsstillende enn verkstedet.

Bare noen uker siden jeg hjalp en kamerat med å bytte tannreim på dieseldråget hans. Han sparte mangfoldige tusenlapper på det. Senest i dag ringte naboen etter at hu hadde kjørt på en fortaukant og ødelagt dekket. Kjørte henne til jobb, og mens hu var der byttet jeg dekk på bilen hennes og kjørte den hjem til hennes garasje og tipset henne om rimelige dekk hos Thansen. Hu vurderte redningsbil og verksted og da hadde ikke dekkene kostet 800 kr / stk.

Selv opplever jeg tilsvarende hjelp fra andre så det slår begge veier.