Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID. Buzz => Emne startet av: Robert Nilsen på mandag 21. november 2022, klokken 12:15
ID Buzz leveres uten varmepumpe med begrunnelse at den ikke er nødvendig. Allikevel vil den komme som ekstra mulighet for tilvalg i slutten av neste år! Låter for meg som en selvmotsigelse! Noen som kan forklare?
Hva er det å lure på? Akkurat som firehjulsdrift, hengerfeste og masse annet er ikke varmepumpe nødvendig for at bilen skal virke, men det er en fordel om det er der.
For mitt bruk er f.eks varmepumpe og den økningen i rekkevidde man får irrelevant bortsett fra de to gangene i året jeg kjører til Sørlandet. Fint å ha, på ingen måte nødvendig, og overhodet ikke utslagsgivende for kjøp.
Sitat fra: dundun på mandag 21. november 2022, klokken 12:45
Hva er det å lure på? Akkurat som firehjulsdrift, hengerfeste og masse annet er ikke varmepumpe nødvendig for at bilen skal virke, men det er en fordel om det er der.
For mitt bruk er f.eks varmepumpe og den økningen i rekkevidde man får irrelevant bortsett fra de to gangene i året jeg kjører til Sørlandet. Fint å ha, på ingen måte nødvendig, og overhodet ikke utslagsgivende for kjøp.
Samme tenker jeg. Var ikke i nærheten av å vurdere avbestilling av Buzz når det ble bekreftet at den ikke kom med varmepumpe.
Den eventuelle ekstra rekkevidden en får mellom 0- -15 grader er ikke avgjørende for at en kommer seg frem dit en skal uansett. Ved langkjøring så bør en leve etter mottoet: Lad når du kan, ikke når du må :-)
Pleier bare å lade når bile sier jeg må, er det enkleste:)
Varmepumper i elbiler gir vel generelt liten verdi. Mens varmepumper til hus har en virkningsgrad på 3 eller mer (1 kW tilført gir 3 kW avgitt), så er man ikke i nærheten for biler. Grunnen er at en de ikke utnytter særlig mye varme fra uteluften, men primært tar energien fra overskuddsvarme fra bilens drivverk og batteri. VW skriver selv at varmepumpen er mest effektiv fra minus 15 - 0 grader. Hvis uteluften var energikilden så burde den da være mest effektiv fra 0 grader og oppover. Jeg har hittil ikke sett tall eller pålitelig teknisk dokumentasjon på hvordan varmepumpen på id.4 virker og hvor stor virkningsgrad den har, så jeg mistenker at dette betyr lite for rekkevidden. Er det 15 kuldegrader ute, og bil og batteri er forvarmet til 20 grader før avreise, så er det åpenbart noe energi å hente fra batteriet. Men starter man med et batteri på -15 grader, så tror jeg ikke den hjelper mye annet enn ved lengre turer med stor belastning. Men da kan jo ikke batteriet varmes opp samtidig, så det er noe som ikke stemmer helt. Hvis noen har teknisk informasjon som viser hvor stor effekt varmepumpen i id4 gir ved ulike temperaturer, så ville det være interessant.
Jeg tror også det har forsvinnende liten effekt med varmepumpe. Har sammenlignet forbrukstall fra vår id4 med tilsvarende id4 som går i Europa uten varmepumpe og klarer egentlig ikke se noe forskjell. Nå er det selvsagt fryktelig mange variabler som påvirker forbruket, men det er i alle fall ingenting som tyder på at varmepumpen sparer merkbart energi