Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Eltraktor på søndag 20. november 2022, klokken 21:39

Tittel: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
Skrevet av: Eltraktorsøndag 20. november 2022, klokken 21:39
Beklager hvis dette er allmenn kunnskap, men jeg har søkt uten å finne et godt nok svar. Jeg har en bekjent som har kjøpt en brukt Ampera-e (2018 mod) hos Opel-forhandler som har gått ca 44.000 km. Bilen skal etter hvert få nytt batteri (ukjent når), og har jeg skjønt det riktig er batteriet midlertidig software-redusert med 20-25%. Nå som det er ca 0 grader ute så er indikert rekkevidde imidlertid bare 190 km. Kan det være korrekt, eller kan det skyldes batteri/celleproblemer?

Hva får dere andre i indikert rekkevidde ved ca 0 grader? Bilen står alltid i oppvarmet garasjeanlegg hvor den også lades, og bilen brukes for det meste til småkjøring (5-25 min. kjøring). Kan det ha betydning for rekkeviddeberegningen, og ville den i så fall ha vist lenger rekkevidde ved mer langkjøring?

Jeg er selv bare vant til Tesla og kjenner ikke helt til hva indikert rekkevidde på Ampera-e tar hensyn til.
Tittel: Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
Skrevet av: sjokomelkmandag 21. november 2022, klokken 21:38
Gjettometeret i Bolt bruker de siste kilometerne kjørt som grunnlag for rekkeviddeberegning. Så hvis du har lang oppoverbakke siste biten før du parkerer, eller bare driver med småkjøring hvor varmeapparatet jobber for harde livet, så vil forventet rekkevidde være lav når du starter bilen. Hadde du hatt en veldig lang nedoverbakke derimot ville den vist unormalt høy forventet rekkevidde.
Det du beskriver er helt normalt.
Tittel: Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
Skrevet av: Eltraktorlørdag 26. november 2022, klokken 12:17
Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.
Tittel: Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
Skrevet av: TBsøndag 27. november 2022, klokken 18:20
Sitat fra: Eltraktor på lørdag 26. november 2022, klokken 12:17
Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.
Hovedbatteri på bestemte årsmodeller av Opel Ampera-e/ Chevrolet Bolt  / Hyundai KONA Electric / Hyundai Ioniq har en produksjonsfeil som gjør de blir tilbakekalt for bytte. Dette har pågått siden ca mai 2021, men bytte av batterier går sakte slik jeg forstår.

Test av hovedbatteri tirsdag, og nytt montert fredag høres litt for effektivt ut. Da burde de vært ferdige med å bytte alle batteriene innen kort tid. Kan det være 12V batteri de testet og byttet med et nytt? Er 12V batteri svakt kan det føre til ulike feil med den elektroniske styring i bilen. Men, 12V batteri har ikke noe med selve fremdriften og rekkevidden å gjøre.

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbyr-stotte-til-de-mest-utsatte-bileierne/74940890
Tittel: Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
Skrevet av: 1Amperalørdag 03. desember 2022, klokken 16:04
Da fikk vår 2018 Ampera nytt batteri, estimert rekkevidde ved fulladet før skifte ca 230 km. Fikk bilen tilbake fra verkstedet med ca 90 km, ladet i natt og nå ved fulladet var estimert rekkevidde 470 km.