Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Elbil80 på torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:11

Tittel: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:11
Jeg får levert min e-tron om to-tre uker og vurderer om jeg skal gå for piggdekk. Jeg har hatt piggfritt i alle år og det har fungert greit. Kjører i det daglige i Oslo og litt ut av byen på typ E6 og E18. Om ikke hver helg til fjells, så ganske ofte. Piggfritt har fungert greit, men en e-tron veier tett på ett tonn mer enn min nåværende bil, en Audi A6. Møller kan levere Nokian Hakkapeliitta 10 Suv. Det piggfrie alternativet er Continental VC7. Har disse i dag og er fornøyd. Suv-varianten får dog ikke like god omtale som «ordinær»-dekkene. Nokian får delt førsteplass sammen med Michelin i Motor sin test, men scorer dårligere på støy, hvilket er mitt store motargument mot piggdekk. Spørsmålet er om noen kan dele sine erfaringer med e-tron og piggdekk. Opplever den som støysvak i utgangspunktet. Vil piggdekk ødelegge denne opplevelsen fullstendig? I en eldre test linket her inne kommer forgjengeren til Nokian H.10 suv best ut på støy i en test der en Cayenne er testbil. Vil tro det samme dekket oppleves forskjellig på ulike biler? I Motor sin test var det Volvo XC40 som var testbil. Kjenner ikke til støyforholdene i denne.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 13. oktober 2022, klokken 23:46
Dersom e-tron er i nærheten med Tesla Model Y er det omtrent ingen ulemper med piggfritt. Elbiler har mye raskere og bedre antisladd og antispinn, har nesten perfekt vektbalanse foran og bak, samt lavt tyngdepunkt. Så ingen grunn til å velge pigger. Vekten betyr ikke noe så lenge hjuldimensjonene er som de er, pluss alt det andre jeg nevnte over.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Øyvis Prøyvistorsdag 13. oktober 2022, klokken 23:58
Jeg kan ikke uttale meg om piggfrie da jeg har kjørt e-tron utelukkende med piggdekk på vinteren. Jeg bor på Sørlandet og her har vi ofte mye is på småveiene og da føler jeg en ekstra sikkerhet med pigger. Støyen fra piggene er ikke noe du vil plages av...lyden høres knapt. De på utsiden av bilen derimot hører nok ganske så greit at du kommer.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 14. oktober 2022, klokken 07:26
Hvilken dimensjon kjører du med og hvilket dekkmerke/modell? Jeg får 21' på vinterhjulene.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 14. oktober 2022, klokken 07:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 23:46
Dersom e-tron er i nærheten med Tesla Model Y er det omtrent ingen ulemper med piggfritt. Elbiler har mye raskere og bedre antisladd og antispinn, har nesten perfekt vektbalanse foran og bak, samt lavt tyngdepunkt. Så ingen grunn til å velge pigger. Vekten betyr ikke noe så lenge hjuldimensjonene er som de er, pluss alt det andre jeg nevnte over.
Joda, elektronikken hjelper selvsagt til. Nå vet jeg ikke hva TMY veier, men mener å ha lest at den er en god del lettere enn e-tron. Vi snakker fort opp mot 3 tonn med familien og litt bagasje her. Da blir naturens lover ganske tydelig når det er is. Piggfritt er absolutt et alternativ, men om erfaringene tilsier at støynivået i en allerede godt støyisolert bil ikke blir for ille ville jeg vurdere pigger på en såpass tung bil. Men har ikke konkludert ennå.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Øyvis Prøyvisfredag 14. oktober 2022, klokken 09:03
Jeg kjørte med 255/19 på piggdekkene vi hadde på 50'en. Dette var Continental dekk, men de synes jeg var dårlige og ønsket ikke disse på neste bil. Nå har vi byttet til 55 og jeg har fått med 255/20 piggdekk for vintersesongen. Dette med merket Goodyear. Jeg har ikke lagt om til disse enda så jeg kan ikke uttale meg om støynivået, men som nevnt tidligere så var støynivået i 50'en vi hadde før med Continental dekk ikke noe problem i det hele tatt.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 14. oktober 2022, klokken 20:49
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 14. oktober 2022, klokken 09:03
Jeg kjørte med 255/19 på piggdekkene vi hadde på 50'en. Dette var Continental dekk, men de synes jeg var dårlige og ønsket ikke disse på neste bil. Nå har vi byttet til 55 og jeg har fått med 255/20 piggdekk for vintersesongen. Dette med merket Goodyear. Jeg har ikke lagt om til disse enda så jeg kan ikke uttale meg om støynivået, men som nevnt tidligere så var støynivået i 50'en vi hadde før med Continental dekk ikke noe problem i det hele tatt.
Det er interessant. Piggfrie vinterdekk støyer en del mindre enn sommerdekk. Vil tro dette også gjelder i en e-tron. Hvis du bruker sommerdekkene som referanse, hvordan vil du beskrive lydbildet med piggdekk da?
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Øyvis Prøyvislørdag 15. oktober 2022, klokken 02:15
Jeg har ikke gått vitenskaplig til verks og målt lyden i bilen, men jeg synes ikke det har vært noen plagsom støy med piggdekk. Man kan jo selvsagt høre piggene mot asfalten, men det er på ingen måte en plagsom støy.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: elektrosøndag 16. oktober 2022, klokken 12:57
e-tron er en fantastisk bil på vinterføre. Nå har jeg ikke kjørt Model 3/Y etter «winter mode» softwaren, men dette har vel løst alle utfordringer de tidligere hadde knyttet til sladd ved regen og pådrag inn/ut fra sving.

Med e-tron får man i alle fall igjen for det høye forbruket mht. at man har permanent firehjulstrekk, forutsigbar regen. og utmerket balanse. Her har Audi brukt all sin kompetanse på området sammen med alle de nevnte fordelene som ligger i et elektrisk drivverk.

Men det er ett potensielt problem. Bilen veier godt over 3 tonn fullastet på juleferie. Du kommer opp de utroligste steder med piggfritt, men ned igjen er det ingenting annet enn pigger eller god planlegging som er godt nok. Det samme gjelder underkjølt regn. Som som kjent kan være vanskelig å planlegge..

Du sitter også høyt. Høyere enn bakkeklaringen skulle tilsi pga. batteriet.. Det gir noe dårligere følelse med underlaget. Sammenlignet med f.eks. Model S som jeg hadde tidligere. Den var fantastisk, men grep inn litt sent i noen «referansesvinger» jeg har. F.eks. de par første opp mot Kvitfjell.

Jeg har klart meg fint i snart fire år med piggfritt (R3 og CVC7) selv om vi frekventerer noen av de bratteste hytteveiene på fjellet. Har kommer opp og ned igjen steder hvor alle andre har parkert bilen i bunn av bakken. Det er tilfredsstillende!

Er summa summarum litt skeptisk til å du dundre rundt på piggdekk i Oslo-området. Og er du sikker på at du må/vil ha 21-tommers hjul på vinter?

Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Ingeniørensøndag 16. oktober 2022, klokken 13:16
Ikke glem at piggdekk er en av kildene til all møkka som blir med vinteren. Piggdekk hakker opp rundt 100 gr asfalt per mil og i løpet av en vinter kan det bli fort 20 kg som kan tar livet av mange mennesker. El elbil bør gå på piggfritt. Har kjørt piggfritt i 20 år pluss problemfritt. Det er bare å av passe farten en gang i blandt.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/hvor-mange-kilo-asfaltstov-slites-opp-i-aret-pa-to-mil/
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: daktarisøndag 16. oktober 2022, klokken 13:41
Når grepet slipper vil jo en tung bil ha mye mer energi og er vanskeligere å få stoppet enn en liten.
Men dette håndteres ved å holde farten nede. Slik busser og lastebiler gjør. Det er rjo en en slik brems-bakkefunksjon på etron så dette kan automatiseres.

På underkjølt regn holder knapt pigg uansett, men i verste fall bare noen korte strekker i året.

Forøvrig er fremkommeligheten bra, kan se min festlige demo fra 40 cm nysnø her: https://youtu.be/VZ1hRWpEu3M
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80søndag 16. oktober 2022, klokken 20:28
Gode poenger her. Enig i skepsisen mot å kjøre med pigger rundt i Oslo området, spesielt sentrumsnært. Enkelte områder, f.eks E6 i Follo, er imidlertid ofte glatt. Der setter de faktisk ned fartsgrensen fra 110 til 100 vinterstid pga fare for isete føre. Jeg har også kjørt piggfritt i over 20 år og har levd godt med det. Man kjører etter forholdene. Men jeg har aldri kjørt 3 tonn på glatta før. Det er ikke fremkommeligheten jeg tenker på, men grepet og momentet den dagen det begynner å skli sideveis. Evt nedover. Jeg har kjørt mye på både glatte og bratte veier vinterstid opp gjennom årene og har aldri vært bekymret for det. Tvert i mot har jeg kost meg med quattro i kombinasjon med piggfrie dekk på utfordrende føre og veier. Men nå er det altså en ny «vektklasse» på gang og da er det greit å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: daktarimandag 17. oktober 2022, klokken 09:09
Stort sett bart/saltet der vi kjører. Men 3 mil usaltet på hyttetur var uproblematisk uansett slaps, nysnø eller hardnakket snø. Bilen er lett å kjøre og god å kontrollere. Men hold farten nede.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Øyvis Prøyvismandag 17. oktober 2022, klokken 09:29
Det er nok sikkert store forskjeller i føre ut fra hvor man bor. Jeg bor på Sørlandet, nærmere bestemt Arendal, og her har vi ofte is på småveiene. Noen bratte bakker ned mot kryss er ikke optimalt med nesten 3 tonns bil og mye is på veien. Vi bor i en liten stikkvei hvor det ofte er klink is og da er det kun piggdekk som gjelder. Andre steder er det sikkert helt greit med piggfrie dekk. Jeg er uansett enig i kommentarene til de andre her; hold farten nede.

Dette med pigg/ikke pigg er vel som med (el)bil generelt...det som passer en må ikke nødvendigvis passe en annen
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 17. oktober 2022, klokken 09:31
Jeg vil påstå at det med at en tung elbil trenger piggdekk i stor grad baseres på gamledager, hvor f.eks. min Mercedes 300 SEL fra 1987 hadde en svær rekkesekser under panseret og bakhjulsdrift. Da var det greit å ha piggdekk....siden piggfrie vinterdekk for 20 år siden ikke var like gode som nå, og fordi vektfordelingen var veldig tung foran og lett bak, så en kunne oppleve at bakenden kom opp på siden. PS: Mercen veide bare 1600kg, mens Tesla Model Y er vel ca 2 tonn. Model Y er veldig mye bedre og forutsigbar på vinterveiene, noe også Model 3P var. Vil overraske meg mye om ikke Audi e-tron og er veldig mye bedre på vinterveier en Mercen.

Hvis 3 tonn er så forferdelig mye, og vektfordeling ikke har så mye å si på dette, hvordan kan det ha seg at biler på over 13 tonn får lov til å kjøre om vinteren?

Har en mye bratte islagte bakker som ingen strør eller salter, så er det sikkert best med piggdekk, men da må en skifte de ofte, da de blir dårligere enn piggfrie når de er halvslitte.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: elektromandag 17. oktober 2022, klokken 16:02
Flere gode poenger. Piggfrie dekk blir stadig bedre. Og uansett hva du ender på, ikke vent til de blir ulovlige med å bytte. Jeg bytter alltid minst én sesong før jeg må. Gjelder både sommer og vinter. Det kan stå om liv. Om det står på økonomien, er det bedre å droppe kostbart ekstrautstyr.

Jeg har også lekt med tanken å kjøre helårsdekk høst og vår.. dette blir jo særlig aktuelt dersom man velger å gå for piggdekk. Men en stor ekstra kost og litt jobb, da.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: turfsurfmandag 17. oktober 2022, klokken 16:27
Sitat fra: elektro på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:02
Men en stor ekstra kost og litt jobb, da.
Har og tenkt på å legge om til kontinental vinterdekk i oktober-november og mars-april. Bytter man bil ofte blir det vel litt ekstrakostnad, ellers vil de vel bare bidra til å forlenge levetiden på de andre dekkene?  Så ekstrakostnaden blir ett sett felger...
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Truls Antonsenmandag 17. oktober 2022, klokken 22:35
Har kjørt Hakka9suv 2 sesonger, Har hakka10EV nå, og har Conti IceContact3 på id.3.

Alle sitter bra, og alle er myke på tørt føre, slik er det vel med 50 profil, vinterseminaret og tung bil..

Lite forskjell i støy på Hakka dekkene, selv om EV skal være stillere, men lyden de lager er i de lavere frekvenser, og en hører dem. Men ikke mer enn at el-motorlyden høres ofte like høyt.
Conti-dekkene, på en dårligere støyisolert id.3 har piggstøyen i høyere frekvens, og der Hakka har en gnagende lyd, er Conti mer i susing.

Har før opplevd at Hakka holder bedre på piggene enn Conti, men etter en sesong på Conti og en sesong på H10ev er det ikke noen mangler på noen av dem...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: automattirsdag 18. oktober 2022, klokken 00:18
Har kjørt 2,5 tonn Tesla X på piggfritt i 5 år. Mye Oslo - Follo - Østfold. Og har opplevd det som udramatisk.

Er du fortrolig med å kjøre piggfritt i dag, så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet på en e-tron.

Men med en ny og ukjent bil så er det alltid lurt å bruke litt tid på å kjenne på hvordan den oppfører seg på glatta.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 18. oktober 2022, klokken 06:04
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:27
Sitat fra: elektro på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:02
Men en stor ekstra kost og litt jobb, da.
Har og tenkt på å legge om til kontinental vinterdekk i oktober-november og mars-april. Bytter man bil ofte blir det vel litt ekstrakostnad, ellers vil de vel bare bidra til å forlenge levetiden på de andre dekkene?  Så ekstrakostnaden blir ett sett felger...

Jeg vurderer også denne løsningen. Kjører på Nord Norske veier med tildels mye is på veiene. Men i overgangstiden om høsten og våren er det mest bar veibane og da ville jeg foretrukket piggfritt.
Jeg har kjørt de siste 6 vintersesongene piggfritt på ulike biler. Siste 2 to vintre med MB Eqc som jeg også trakk mye henger med. Har savnet pigger en del ganger spesielt ved kjøring med henger. Med henger med selvpåtrekk brems må bilen klare å bremse såpass at bremsene på hengeren aktiveres. Blir friksjonen for dårlig på bilens dekk ender det opp med at selvpåtrekk bremser på henger heller ikke aktiveres i særlig grad. Er hengeren tung blir stopplengde temmelig lang. For å kompensere dette må farten ned. Da blir du fort en sinke i trafikken og må til stadighet slippe trafikk forbi. Dette gjelder også ved kjøring uten henger siden de fleste her nord kjører med pigger og dermed har litt bedre grep på is.  Min nye BMW IX ble levert med piggdekk.(Hakka 10 EV) Jeg har ikke montert de de på bilen ennå. Regner med jeg ikke blir særlig fornøyd av å høre piggene mot bar asfalt.. Men desto mer fornøyd med veigrep på is.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: hELgenenfredag 21. oktober 2022, klokken 08:40
Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.

Conti er bedre enn Nokian. Nokian sporer og gjør bilen ustabil er min erfaring - så her tror jeg du har vært heldig. Kjørte tidligere alltid Nokian - men ikke nå lenger.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 21. oktober 2022, klokken 09:12
Hva slags bil stod disse dekkene på? Hvordan opplevde du forskjellene i egenskaper på snø/is og forskjell i støy/lydbilde?
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Ingeniørenfredag 21. oktober 2022, klokken 09:26
Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.
:+1:
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 21. oktober 2022, klokken 09:49
Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.

Ja, det er de dekkene jeg har hatt både på Tesla Model 3P og Tesla Model Y. Kjøpte egne felger/dekk fra 3. parts forhandler (og ikke Tesla) kun for å få akkurat disse dekkene, som er veldig forutsigbare, gode og støyer minimalt. Ser de vinner testene hvert år og, som her fra Motor:

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2021-continental-vikingcontact-7-piggfritt/207896
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 21. oktober 2022, klokken 11:19
Ja, klar over at de har fått god score. Som sagt er det SUV versjonen som er testet i årets vinterdekktest i Motor og der gjør de det ikke like bra. Ikke unaturlig at egenskapene endres når man må ta hensyn til den økte vekten. Det er ikke snakk om full slakt, men både Nokian og Goodyear scorer bedre i den testen.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 21. oktober 2022, klokken 12:22
Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 11:19
Ja, klar over at de har fått god score. Som sagt er det SUV versjonen som er testet i årets vinterdekktest i Motor og der gjør de det ikke like bra. Ikke unaturlig at egenskapene endres når man må ta hensyn til den økte vekten. Det er ikke snakk om full slakt, men både Nokian og Goodyear scorer bedre i den testen.

Ja, se det ja. Hadde ikke sett den testen før. Ser de har brukt hardere gummi, ja, pga økt vekt. Men sikkert bra. https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-continental-vikingcontact-7-piggfrie-dekk/232568
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80fredag 21. oktober 2022, klokken 12:46
Sikkert ikke et dårlig dekk, men det viser en av utfordringene med å lage gode piggfrie dekk. Flere av de gode egenskapene ligger nettopp i gummiblandingen og det er grenser for hvor mykt dekk en tung SUV kan ha. Ser flere har påpekt at Nokian R3 har føltes mykt. Men det er jo nettopp dette som gjør at det funker (i hvert fall til dels) også på is. Nå tror jeg ikke støyen i en etron blir en stor issue med VC7 heller. Men jeg vil jo ha støynivået så lavt som mulig, innenfor rimelighetens grenser. Må jo få litt glede av BO anlegget og... Og ja, ser motsetningen mtp å velge 21' felger (og 22' sommer), men skitt heller. Blir nok til å leve med.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: tromsømandag 24. oktober 2022, klokken 22:36
Har kjørt piggfritt i bratte bakker i Tromsø i mange år. Går helt fint unntatt 3 dager om vinteren med speilføre, og da står bilen, ingen problemer.

Tromsø har dog store problemer med svevestøv, og drøye 80% kjører med pigg. Ønsker flere også i nord Norge går over på de fantastiske moderne piggfrie dekkene.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 25. oktober 2022, klokken 05:43
Da kom piggdekkene på (Hakka 10 EV) Disse markedsføres som stille piggdekk.. Jeg syntes de støyet for mye i forhold til piggfritt. Men fantastisk grep på is og snø. Har nå bestilt piggfrie dekk (Michelin Pilot Alpin 5) som jeg vil bruke i overgangen høst-vinter og vinter-vår. Mye bare veier i denne perioden selv her nord.
Lite dekkstøy, lavere rullemotstand og mindre slitasje på veibane med påfølgende mindre svevestøv og skit langs veiene er sterke argumenter for piggfritt.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80tirsdag 25. oktober 2022, klokken 10:00
Støy/lyd er virkelig subjektivt. Der noen oppfatter støyen som for høy mener andre den er neglisjerbar. Selv kjører jeg mye motorvei og setter pris på god støydemping. Burde kanskje valgt isolasjonsglassene, men hører fra flere kanter at original støydemping er svært god. Det er også min oppfatning etter å ha prøvekjørt en etron med Nokian R3. Riktignok 20'' felger. Satser på at mine 21'' ikke gir enorme utslag i forhold.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 25. oktober 2022, klokken 10:48
Sitat fra: Elbil80 på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 10:00
Støy/lyd er virkelig subjektivt. Der noen oppfatter støyen som for høy mener andre den er neglisjerbar. Selv kjører jeg mye motorvei og setter pris på god støydemping. Burde kanskje valgt isolasjonsglassene, men hører fra flere kanter at original støydemping er svært god. Det er også min oppfatning etter å ha prøvekjørt en etron med Nokian R3. Riktignok 20'' felger. Satser på at mine 21'' ikke gir enorme utslag i forhold.

Ja, men samtidig er det store desibel-forskjeller. Men noen frekvenser/lyder er mer plagsom enn andre - ikke alt er db.

Testen her er nok ikke tatt med hensyn til 3 tonns e-tron, men gir vel en ok indikasjon.
https://dinside.dagbladet.no/motor/enorm-forskjell/77493887
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: hybrid88tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:06
Har kjørt etron med 285/40r22 hakka 9 i 3 sesonger. Fortsatt masse dekk igjen og funker perfekt i bratte glatte bakker på Østlandet.

Støy er ikke et tema for oss engang. Glemt noen turer etter hjulskift
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Elbil80tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:08
Ikke så overraskende resultat dette. Her har de vel også sammenlignet ordinære dekkversjoner, dvs ikke versjoner beregnet for tyngre biler som elektriske SUV'er. De piggfrie «heavy duty» dekkene støyer iflg tester mer enn tilsvarende dekk til «ordinær» vektklasse. Se bare på Conti VC7 i Motor sine tester. SUV versjonen scorer dårligere på støy enn samme dekk i «ordinær» versjon. Men igjen, de er jo ikke testet på samme bil, så det blir jo en sammenligning basert på hvordan dekket relativt sett støyer sett opp mot de andre i samme test.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:35
Hakka10Suv og Hakka10EV er vel mye samme dekk, men EV versjonen er skum inni for støydemping.
Hadde Hakka9Suv før på etron, 10EV nå, ikke noe voldsomt forskjell, men kanskje noe. Med 6-7 mnd mellom vår/høst så  nå det nesten måling til for å avgjøre...

I diskusjon mot Conti, som jeg skrev over, har disse støyen i ett høyere frekvensområde enn Hakka, og derved lettere for støydemping i bilen å fjerne.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Jan-Børre Olsentirsdag 25. oktober 2022, klokken 20:19
Kjørt fra sør til nord på Hakka 10EV på 20" felg. Hører pigger ja men det bryr meg ikke. Det er godt grep på is som teller. Under alle andre forhold har man stort sett godt nok grep.
Tittel: Sv: Erfaringer med piggdekk
Skrevet av: Carkubfredag 28. oktober 2022, klokken 22:01
Går inn i fjerde vinteren med pigg. Marginalt mer støy enn med sommerdekk, unntatt i tunell/ved støyskjermer og unntatt for de utenfor bilen. Nesten flaut å bli plukket opp og føles veldig feil med elbil med pigg når det er bart.
Men vi hadde tidlig en episode med underkjølt regn og etter det ble det pigg. Når e-trinn først sklir seiler den av gårde! Trenger dem kanskje bare 2-5 % av vinterkjøringen.

Og PS: bakkebremsassistenten skal ikke brukes når det er glatt, det står i instruksjonsboka - fant vi ut etterpå! Den låser nemlig hjulene uten ABS og da seiler man ekstra bra og rett frem!