Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: Helge på søndag 02. oktober 2022, klokken 15:57

Tittel: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: Helgesøndag 02. oktober 2022, klokken 15:57

Hei, jeg må la vår 2003 Saxo stå i ro i minst 4, kanskje 6 uker. Er det å lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og deretter 12V batteri en fornuftig løsning?
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: elektroluxmandag 03. oktober 2022, klokken 09:51
Fornuftig det. Det er 12V batteriet som trenger stell, ikke framdriftsbatteriet. Det tåler full utlading. Sett gjerne på en vedlikeholdslader på 12V batteriet.
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: Helgemandag 03. oktober 2022, klokken 15:29
Sitat fra: elektrolux på mandag 03. oktober 2022, klokken 09:51
Fornuftig det. Det er 12V batteriet som trenger stell, ikke framdriftsbatteriet. Det tåler full utlading. Sett gjerne på en vedlikeholdslader på 12V batteriet.
:+1:  men om hovedbatteriet har kommet for lavt i spenning vil det vel ikke nødvendigvis ta i mot lading igjen før man løfter det med noe annet enn onboard laderen?
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 04. oktober 2022, klokken 19:59
Sant nok.
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: Elmotorsdag 06. oktober 2022, klokken 18:57
Om du setter på en vedlikeholdslader (Ctek) på 12V batteriet så behøver du vel (sånn jeg ser det) ikke koble fra hovedbatteriet.

Om du mot formodning skulle komme for langt ned i spenning på hovedbatteriet (enten med din løsning eller med min) (og du fremdeles har jobbreiser til Oslo) så kan du låne ekstern lader av med for å "løfte" spenningen såpass at internladeren kan ta over.
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: Helgemandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106, men dette bidrar til noe (ikke mye) utladning på hovedbatteri om bilen står i flere uker. Bilen står for tiden på Sunnmøre og trenger 20m skjøteledning for å ha kontinuerlig forsyning/vedlikeholdslading.
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: Elmotirsdag 11. oktober 2022, klokken 14:30
Sitat fra: Helge på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Bilen står for tiden på Sunnmøre og trenger 20m skjøteledning for å ha kontinuerlig forsyning/vedlikeholdslading.
Da ville jeg definitivt koblet fra både hovedbatteriet og 12V batteriet.

Sitat fra: Helge på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106 . . . .
:+1: Tror det var min oppfinnelse  ;) ;)
Tittel: Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
Skrevet av: Helgelørdag 15. oktober 2022, klokken 17:01
Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 14:30
Sitat fra: Helge på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106 . . . .
:+1: Tror det var min oppfinnelse  ;) ;)
Det kan godt hende det var det ja  :+1: Hadde du nok elektrobakgrunn til at du skjønte at dette burde fungere eller tok du bare en sjanse etter "prøve og feile" metoden som da ble prøve og lykkes ;D