Elbilforum.no
Bilmerker => Volvo / Polestar => EX90 => Emne startet av: Fendern på fredag 30. september 2022, klokken 09:52
Hei! Noen som tør å gjette en lanseringspris på nye EX90?
(Skulle det forresten vært opprettet et eget delforum for EX90, nå som navnet er avslørt og mer offisiell info er ventet allerede i november?)
Fikk beskjed fra selger på Frydenbø at prisene blir sammenlignbare med BMW IX .
Jeg har hørt litt under iX
Så rundt millionen (Google ga flere forskjellige svar)?
Sitat fra: Fendern på søndag 02. oktober 2022, klokken 11:38
Så rundt millionen (Google ga flere forskjellige svar)?
Kommer vel an på om de kommer med flere batterivarianter. Kommer det en kortrekkeviddeutgave som iX40 vil vi nok se startpris rundt 700-800k.
Tipper den vil ligge 100-150k over Polestar 3. Er hakket større og Volvo er ikke billigere enn Polestar (se Polestar2 vs (X)C40). Mao rundt 1.1m ink mva og vektavgift.
EX90 kommer med pakke for selvkjøring (Lider, ekstra kamera og hardware) som standard, det er også en større bil.
Jeg tipper 850 000 - 900 000 før vektavgifter samt mva. Så kommer nok over en million med vinterdekk og hengerfeste.
Det blir nok vanskelig å få denne under en million med hengerfeste og vinterdekk, tipper jeg. Så da er det «bye, bye» for de fleste av oss. Selv om det fremdeles er er godt kjøp ift. en fossil og aldrende XC90, X5 ol. Med helt annen ytelse og kjøreegenskaper - og lavere driftskostnader.
Svenska ungefärliga priser om man jämför med P3 troligen ca 20 000 kr mer.
https://carup.se/volvo-embla-ex90-allt-om-nya-modellen/
895000 nok før mva og vektvagift, men loaded.
Sitat fra: daktari på onsdag 09. november 2022, klokken 17:13
895000 nok før mva og vektvagift, men loaded.
Helt greit egentlig? Får lyst til å bestille "i tilfelle" jeg vil ha denne om 1,5 år.
Endte opp på 925 + mva, og dette var med standard stereo og minste motor.
Med mva ble prisforskjellen 190 000 på Polestar 3 som jeg specet.
godt stykke under iX50 dette.
Svenske AMS nevner mindre batteri og 2wd "senere".
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 09. november 2022, klokken 17:57
Endte opp på 925 + mva, og dette var med standard stereo og minste motor.
Med mva ble prisforskjellen 190 000 på Polestar 3 som jeg specet.
Den største forskjellen er bagasjeplassen. Og LIDAR. Vet ikke om det er annet standardutstyr som skiller de to. Er lyktene de samme f.eks? Head up?
En ting jeg lurer på er hva man må legge til for å få skikkelige sommerdekk- og vinterdekk. Og kommer der vektavgift i 2024, hvis det ikke kommer i år?
Sitat fra: Chimp på onsdag 09. november 2022, klokken 17:56
Sitat fra: daktari på onsdag 09. november 2022, klokken 17:13
895000 nok før mva og vektvagift, men loaded.
Helt greit egentlig? Får lyst til å bestille "i tilfelle" jeg vil ha denne om 1,5 år.
Nå havner nok prisen over 1 mill med mva. nesten uansett spec, men har tenkt samme tanke. Akkurat nå passer det dårlig uansett her i heimen..
Kan man avbestille frem til produksjon/levering? Er de 5.000 kr. mer å betrakte som en reservasjon, har man for øvrig angrerett, dersom man bestiller på nett?
5000,- er ved nettbestilling. Forhandler kan man forhandle m3d om kansellering.
Litt snodig at de frasier seg 14 d kostnadsfri angrerett, men mulig det er et smutthull de bruker.
Ikke glem 7 seter som forskjell fra PS3.
Ellers er det HUD, varme i 4 seter, ratt, massasje og mer.
Fabrikkmontert utstyr:
Klimaanlegg. 4-soner, CleanZone, Multifilter 3, Fuktighetssensor, HighVoltageCoolantHeater, Varmepumpe,
Panoramaglasstak, fast, Oppvarmet ratt,
Alarm, Nøkkelløs inngang,
El. bakluke m/fotsensor, Laminerte sideruter.,
Sentrallås
m Soft close, Forbredelse for alkolås, Occupant sensing,
Telefon som nøkkel,
NFC smart/nøkkel kort,
8tFører display,
Nordico
vinyl komfortsete,
El. fører sete m/minne, El.passasjer sete,
El.just sidesupp, forsete,
4-veis Lumbar support, Massasje i
setene foran,
Oppvarmede seter for/bak, Seteforlenger seter foran, Dekorinnlegg Bjørk, Aut.dimming inv/utv speil, Tailored
Dashboard,
Høyest nivå Interiørbelys,
Lyst taktrekk,
"Jewel" knapp styre media, Lastenett,
Førstehjelpspute,
Varseltrekant,
Reparasjons-kit for dekk,
Rails i blank sort, Fargetilpasset grill,
Oppvarmet emblem i grill, Glossy sort list siderute,
Sorte
speilhus, Fargtilp.dørhåndtak m/lys, Pixel technology hovedlys, Driver Awareness,
BLIS (BlindSpotInfo.Syst), Regnsensor,
Head Up display,
Driver Assistance,
Adaptive Cruise Control, Parkassist foran bak side, Parkeringskamera 360°,
El. rattaksel
med minne,
OTA Over The Air,
LiDAR technology,
Driver understanding syst,
Run off Road Mitigation,
Coll avoidance/
mitigation, Pedest/Cycl steer avoidan, CrossTraficLowSpeed break, Lane keeping Aid,
Intersection autobrake, Ladekabel 3P
32A3,
Airbag fører+pass foran, Whiplashbeskyttelse foran, Kollisjonsgardin IC,
SIPS Sidekollisjonsputer,
Av-bryter koll.pute
pass., Festekrok barnesete, pass, ISOFIX ytterposisjon bak,
BOSE Premium Sound,
15t Sent.disp touchscreen, USB-C. 2 på
hver seterad, Digital Services, Ink 4år abo GoogleService,
Volvo on Call/ICUP,
DAB+ digitalradio,
Induktiv lader smartphone,
5G kompatibel,
Chassis, Active,
Luftfjæring, 4C,
Bremseskiver foran 20t, Bremseskiver bak 20t,
21" 8-Spoke Black DC Aero,
Låsbare hjulbolter,
Indirekte TPMS
Pilot Assist pakke: Adapt.CrContr PilotAssist,
Lane Change Assist,
Navigation
Support,
Park Pilot Assist
19 920
Hengerfeste helautomatisk,
Tonede ruter 5 stk
Med intromodellen, som landet på ca 900.000,-, tilkommer nå vel ca 100.000,- i mva. på prisen over 500.000,-.
Bilen veier 2800 kg, 500 kg avgiftsfritt, men 12,5,- pr kg gir ca 29.000,- i vektavgift. Mulig man skal betal mva på avgiften.
Så 140.000ish ekstra er surt når det går til å sponse bensinbiler og skipstunnelen, men prisen på bilen er fortsatt konkurransedyktig.