Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Danskeren på lørdag 17. september 2022, klokken 15:25

Tittel: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Danskerenlørdag 17. september 2022, klokken 15:25
Hei,

Har fått meg en liten zoe veldig fornøyd så langt.

Det og lade den har jeg først nu lest meg til, er litt av en utfordring. Bor i borettslag og der kan vi kun sette opp Easee lader, denne har vi fått satt opp men kan av gode grunne ikke lade bilen uten enten zaptec portable(som ikke laves mere som jeg har skjønt det) eller den svarte boksen og en adapter kable opp i Easee laderen.

Da vi kjøpte bilen fikk vi med den her runde lader og trafoen.

Da var det jeg lurte noen som vet om det gå og koble opp den trafoen til Easee laderen?
Vil helst ikke ut med nye 12000 for den bøttelader. 🫣
Håper det gir mening. 😊
Mikael
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 17. september 2022, klokken 15:34
Sitat fra: Danskeren på lørdag 17. september 2022, klokken 15:25
Hei,

Har fått meg en liten zoe veldig fornøyd så langt.

Det og lade den har jeg først nu lest meg til, er litt av en utfordring. Bor i borettslag og der kan vi kun sette opp Easee lader, denne har vi fått satt opp men kan av gode grunne ikke lade bilen uten enten zaptec portable(som ikke laves mere som jeg har skjønt det) eller den svarte boksen og en adapter kable opp i Easee laderen.

Da vi kjøpte bilen fikk vi med den her runde lader og trafoen.

Da var det jeg lurte noen som vet om det gå og koble opp den trafoen til Easee laderen?
Vil helst ikke ut med nye 12000 for den bøttelader. 🫣
Håper det gir mening. 😊
Mikael

Hei, først grattis med zoe, det er en kongebil og en av de mest solgte elbilene i flere land i europa....

Men når det det gjelder det du spør om så tror jeg - hvis jeg var deg - ville tatt kontakt med styret i borettslag så bedt om å få en kyndig vurdering, ev via det el-firmaet eller trikkern dere bruker.

Deretter kan du gjøre deg en vurdering. Men for all del - du får sikkert noen kyndige svar her inne også. Men ikke kjøp inn "bøtta" før du er sikker..
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: elektroluxsøndag 18. september 2022, klokken 14:16
En enkel, men dessverre nokså kostbar løsning er den nye 3 kW T2-T2 ladetrafoen vår med aktiv kjøling til 13990 kr.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-36-kw-t2-t2-ladetrafo?tm=ladestasjoner

Plug and play i ladestasjonen og bil.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Helgeonsdag 21. september 2022, klokken 10:32
Hei Mikael

Du skriver "Da vi kjøpte bilen fikk vi med den her runde lader og trafoen."  Mener du med dette at den "runde lader" er en eldre Podpoint ladestasjon og at trafoen er en 1:1 isolasjonstrafo? Den trafo som fulgte med den ene brukte ZOE'en vi kjøpte (der det også fulgte med en Podpoint) var en ringkjerne isolasjonstrafo med hvit metallkapsling utenpå. Denne trafoen kan helt utmerket kobles foran en Easee ladestasjon.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Danskerensøndag 25. september 2022, klokken 01:48
Hei,
Litt usikker på hva du mener men det er den her tunge trafo som veier 35 kg eller sånn. Fra vtx. Snakket med Keas elektriker og de skal koble den sammen med Easee. Håper det vil funge, burde jo det...
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Helgesøndag 25. september 2022, klokken 14:08
Sitat fra: Danskeren på søndag 25. september 2022, klokken 01:48
Hei,
Litt usikker på hva du mener men det er den her tunge trafo som veier 35 kg eller sånn. Fra vtx. Snakket med Keas elektriker og de skal koble den sammen med Easee. Håper det vil funge, burde jo det...

Ja dette SKAL fungere når det kobles sammen korrekt!

Vi har selv en slik 35 kg tung transformator (se det første bildet) foran vår gamle Podpoint ladestasjon. I år fikk vi en svært god pris 8.990,- på en ny og litt mer moderne trafo å sette foran Easee ladestasjonen som vi kjøpte i mars i år. Denne Victron skilletransformatoren (se bilde 2) veier bare 23 kg, men er en del mer avansert med aktiv kjøling/viftestyring og noe ytterligere vern utover jordfeilvern.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 25. september 2022, klokken 14:13
Sitat fra: Helge på søndag 25. september 2022, klokken 14:08
Sitat fra: Danskeren på søndag 25. september 2022, klokken 01:48
Hei,
Litt usikker på hva du mener men det er den her tunge trafo som veier 35 kg eller sånn. Fra vtx. Snakket med Keas elektriker og de skal koble den sammen med Easee. Håper det vil funge, burde jo det...

Ja dette SKAL fungere når det kobles sammen korrekt!

Vi har selv en slik 35 kg tung transformator (se det første bildet) foran vår gamle Podpoint ladestasjon. I år fikk vi en svært god pris 8.990,- på en ny og litt mer moderne trafo å sette foran Easee ladestasjonen som vi kjøpte i mars i år. Denne Victron skilletransformatoren (se bilde 2) veier bare 23 kg, men er en del mer avansert med aktiv kjøling/viftestyring og noe ytterligere vern utover jordfeilvern.

Jammen bra dere informerer så detaljert om dette Zoe spesifikke temaet. Tror mange har vurdert flere av zoe alternativene (inkl elmotor variantene) men så har de lest om IT-nett osv og så falt helt av og droppet å kjøpe seg zoe. Det er synd for zoe er en skikkelig fin bil. Men leser de her så finner de jo gode forklaringer. Bra!
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Danskerenmandag 03. oktober 2022, klokken 00:00
Så bra... da blir skilletrafoen satt opp onsdag av Keas. Gleder meg så slipper jeg å låne naboen sin zapcharger. 😝
Skal dele hva status er når jeg har fått ladet med det nye settup.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Danskerentorsdag 06. oktober 2022, klokken 08:53
Og da var skilletrafoen satt til Easee laderen.. så gleder var stor da jeg skulle lade.. virker det så NEI...
Ser i appen at det står 6a, er det ikke noe med zoe'en må minst ha 7? Dette burde vel installatøren ta høyde for eller? #girsnartoppzoetilsalgs
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Helgetorsdag 06. oktober 2022, klokken 15:11
Sitat fra: Danskeren på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:53
Og da var skilletrafoen satt til Easee laderen.. så gleder var stor da jeg skulle lade.. virker det så NEI...
Ser i appen at det står 6a, er det ikke noe med zoe'en må minst ha 7? Dette burde vel installatøren ta høyde for eller? #girsnartoppzoetilsalgs

En Easee ladestasjon skal fungere helt fint når den er koblet til etter en vanlig 230/230 V skilletrafo.
Jeg har ikke sett hvordan det er koblet hos deg og kan derfor ikke gi noen 100 % sikker diagnose i denne saken. Men jeg mistenker at det er ZOE'en som nekter å lade da den ikke oppfatter dette som et TN nett uttak. Er den ene lederen ut av skilletrafoen (den ene av de to lederne ut av sekundærviklingen) koblet til lokal jord (gul/grønn) foran tilkoblingen til Easee ladestasjonen? Det er HELT avgjørende for at ZOE'n skal lade at jordforbindelsen (som er vist med rød ring i figuren) eksisterer.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Danskerenfredag 07. oktober 2022, klokken 16:33
Da virket det!! 😁😁 Keas måtte sette opp egen kurs i felles garasjen til meg.. så nu kjøre det som bare det. Så var det den med appen, plutselig forsvant mitt anlegg inne i Easee appen.. 🫣 ganske sikker på jeg ikke har trykket slett anlegg. Så sendte en Mail til han og forhåpentligvis kommer det fort opp og kjøre igjen. 😁
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:10
Litt på siden av tema her inne, men dette var en merkelig sak!

https://www.motor.no/aktuelt/lade-ulyd-forsvant-med-ekstra-filter/234882
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: OttorieGonsdag 23. november 2022, klokken 10:17
Hei, Renault Zoe vil ikke lade.
Vi prøver denne tråden i elbilforumet som siste utvei. Vi har bygd 10 nye garasjerekker med helt ny infrastruktur for elbillading i alle 65 garasjer. 230V IT nett, 42 stk Easee charge til nå, to hovedkurser med lastbalansering fra seks masteroboter. PlugPay styrer forbruk og fakturering. Zoe´n er fem år gammel. Elektrikerfirmaet demonterte skilletrafoen fra den gamle garasjen og monterte den senere i den nye.
PlugPay bekrefter kontakt med ladere og at den er åpen.
Zoe´n var inne på Bilsentrum fredag og sjekket ladeport, alt ok (kr 2900!!)
Jeg sendte elektriker bilde i tråden her  av koblingsskjema mellom Easee og skilletrafo.

Fagansvarlig i elektrikerfirmaet skriver:

"Hei,
Bekrefter at lader er oppkoblet som anvist.
Vi har nå hatt to ekstra besøk på plassen knyttet til denne laderen. Og har hatt dialog med både Easee support, Bilsentrum og sluttbruker underveis.
Etter alle våre målbare parameter er alt riktig, inklusive vårt eget måleinstrument for sluttkontroll av ladestasjoner.
Men bilen vil ikke lade, og vi er tom for virkemidler.
Mottar gjerne tips."



Så folkens, er det noen som har forslag til løsning??

Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: elektroluxtorsdag 24. november 2022, klokken 04:45
Sitat fra: OttorieG på onsdag 23. november 2022, klokken 10:17
Mottar gjerne tips."

Så folkens, er det noen som har forslag til løsning??

Zoe måler kvaliteten på jordlederen ved å måle potensialet mellom PE og N leder. Er denne over 6V stopper ladingen.

Test gjerne dette ved å lade på lav ladestyrke mens ingen andre lader og/eller mål spenningen mellom jordleder og neutral under lading.

En kvikkfix er en lokal PEN leder på ditt ladepunkt, men det fjerner jordfeildeteksjon.

Riktig løsning er tykkere kabling om PEN punktet på skilletrafoen er i orden.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: OttorieGfredag 25. november 2022, klokken 13:29
Elektriker og Easee fant til slutt ut av det. Det gjelder å treffe på rett person.
Elektriker skriver:

"Renault Zoe kan kun lade på TN-nett, derav egen trafo.
Strukturen med laderne er bygd opp med 1 stk masterenhet pr hovedkurs.

I følge Easse support (konsulent nr. 3 i rekken) kunne ikke en lader som var satt opp for TN-nett stå sammen med IT-ladere med felles master.

Zoe-laderen er nå satt opp som sin egen master med maks 13A ladestrøm (3kW), og fungerer dermed ikke i felles lastbalansering med øvrige. Ladeeffekten på denne vil da heller ikke reduseres ved maksimal belastning av øvrig ladeanlegg."

Zoe eier er nå strålende fornøyd med sin nye garasje og lader, men
ikke like fornøyd med å ha betalt unødige 2900,- for sjekk av ladeporten hos bilforhandler.

Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Helgefredag 02. desember 2022, klokken 14:48
Sitat fra: OttorieG på fredag 25. november 2022, klokken 13:29
Elektriker og Easee fant til slutt ut av det. Det gjelder å treffe på rett person.
Elektriker skriver:

"Renault Zoe kan kun lade på TN-nett, derav egen trafo.
Strukturen med laderne er bygd opp med 1 stk masterenhet pr hovedkurs.

I følge Easse support (konsulent nr. 3 i rekken) kunne ikke en lader som var satt opp for TN-nett stå sammen med IT-ladere med felles master.

Zoe-laderen er nå satt opp som sin egen master med maks 13A ladestrøm (3kW), og fungerer dermed ikke i felles lastbalansering med øvrige. Ladeeffekten på denne vil da heller ikke reduseres ved maksimal belastning av øvrig ladeanlegg."

Zoe eier er nå strålende fornøyd med sin nye garasje og lader, men
ikke like fornøyd med å ha betalt unødige 2900,- for sjekk av ladeporten hos bilforhandler.

Enda et av maaaaange eksempel jeg har sett selv og ellers hørt om (som her) på hvor mye prakk som oppstår fordi vi i Norge satset stort på 230 V IT nett, mens det meste av resten av verden gikk for 230/400 V TN Nett.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: TBlørdag 03. desember 2022, klokken 19:31
At Norge sent startet å bygge ut TN nett var trolig et kostnadsspørsmål lenge før lading av Renault Zoe var et tema.

I tilfellet OttorieG beskriver har elektriker satt opp Easee med IT nett for garasjerekkene, men koblet en av ladere bak en skilletrafo. Dermed har en en blanding av IT og TN som styringen til Easee ikke aksepterer. Løsningen var å ta denne ene ladeboks ut av felles systemet, slik at den "styrer seg selv".

Hadde denne diskusjon i 2017 når vi monterte Zaptec ladere hos oss. Vi vurderte å montere skilletrafo foran hele anlegget, men valgte det bort pga. plassbehov til trafo, tap i trafo samt kostnader sett opp mot faktisk behov.

Har en budsjett til det kan TN nett bestilles fra nettselskapet, da unngår en plass til egen trafo. Ulempen er et høyt anleggsbidrag.

Så langt er det en Renault Zoe i borettslaget her jeg bor. Der benyttes en skilletrafo mellom Zaptec ladeboks og bil. Det fungerer uten noen andre tilpasninger i anlegget.

Edit: Tegning "stjålet" fra Helge innlegg nr 9.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: Helgetirsdag 06. desember 2022, klokken 17:51
Sitat fra: TB på lørdag 03. desember 2022, klokken 19:31
Har en budsjett til det kan TN nett bestilles fra nettselskapet, da unngår en plass til egen trafo. Ulempen er et høyt anleggsbidrag.
Jeg jobber selv i "nettbransjen" og kan avkrefte at man alltid kan forvente å få TN nett bare man er villig til å betale ganske mye. Noen/mange selskap vil nok nekte dette midt inne i etablerte områder som kun har 230 V IT nett. Noen selskap vil kanskje tilby det, men i mange tilfeller vil det innebære at nettselskapet monterer en trafo i stedet for at du gjør det selv og da kan det hende du må stille med areal (ute eller inne) til trafoen.

Sitat fra: TB på lørdag 03. desember 2022, klokken 19:31
Så langt er det en Renault Zoe i borettslaget her jeg bor. Der benyttes en skilletrafo mellom Zaptec ladeboks og bil. Det fungerer uten noen andre tilpasninger i anlegget.
Skilletrafoen etter ladeboksen ja... Det har jeg faktisk ikke sett før, men så har jeg heller ikke sett så mange ladebokser med skilletrafo for ZOE. De 5 jeg har sett hadde alle trafoen foran ladeboksen.

Ellers så var det hyggelig å se gjenbruk av den figuren jeg laget til et tidligere innlegg i denne tråden  :) :+1:
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: TBtirsdag 06. desember 2022, klokken 23:34
Skal ikke påstå en alltid kan forvente TN levert. Mer en forklaring på hvorfor IT ladeanlegg blir montert. Kan være uforholdsmessig kostbart og plasskrevende med levering av TN. Dermed blir IT brukt.

Fungerer helt fint, med noen unntak, blant annet Zoe og noen nye modeller snart i salg.

En metode ref innlegg over som fungerer er trafo mellom ladeboksen og bil.

Ulempen er lavere maks effekt og mer kabel og utstyr for bruker å koble til.
Ulike varianter av "hyttelader" som er en ordinær jern trafo. ZapCharger Portable er en elektronisk variant. Det gjelder også Raydiall Ucase. Felles for alle variantene er de kan brukes uten fast omkobling av ladestasjonen.

Har lagt til kildehenvisning til tegningen. En god illustrasjon.  :angel:
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: minibitionsdag 07. desember 2022, klokken 08:48
Can you tell us what other cars soon for sale are not compatible with IT?
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: kaiatonsdag 07. desember 2022, klokken 12:16
Nye Renault Kangoo og søster-modellen Nissan Townstar. Jeg mener det kommer en Mercedes-variant av disse også og da har du vel samme problemet der også.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: minibitionsdag 07. desember 2022, klokken 14:03
I see. This probably makes sense as they share the platform/engine with the Zoé.
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: zetorsdag 22. desember 2022, klokken 12:19
Angående trafo etter ladeboks: Betyr dette at det i teorien burde være mulig å modifisere en ladekabel slik at L og N gikk via en trafo?

Jeg lurer på dette, siden jeg er i ferd med å få installert ladeuttak nr. 2, som skal være en Easee på 3fas TT. Har fra før av det originale oppsettet på en vanlig 16A-kurs fra bilen ble levert i 2015.
Tanken har vært å bare beholde denne for å lade Zoe-en, men det absolutt mest praktiske hadde vært å ha to Easee-ladere med lastbalansering, slik at jeg fikk frigitt den 16A-kursen til noe annet.

Så da kunne kanskje en modifisert ladekabel med trafo mellom uttak og bil være en løsning?
Tittel: Sv: Zoe Easee lader på it nett
Skrevet av: edyrlitorsdag 22. desember 2022, klokken 14:01
Det er nok ikke umulig å koble en trafo inn på en standard kabel, men tror det er lurt å være ganske stødig på elektronikk. Selv hadde jeg nok heller kjøpt en Type2-Type2 kablel med trafo. F.eks. elbilhjelpen sin.