Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: elektrolux på onsdag 14. september 2022, klokken 19:08
Bilen virket fint før bytte, men etterpå slår ikke kontaktoren inn og dermed starter ikke motoren.
Alt annet virker, inkludert vindusviskere. Rele 3 fungerer, alle sikringer under dashbordet er i orden. Laderen tilkoblet som normalt.
Noen som har tips om hva som kan være problemet?
Da tipper jeg du har byttet motoren med batteriene tilkoblet.
Vet ikke hvorfor, men motorstyringen ryker når man kobler fra motoren
uten å koble av batteripakka først.
Da er det bare å jakte opp en ny, brukt motorstyring!
Takk for tipset. Fryktet at det kunne være motorstyringen. Sløvt at den ikke tåler motorbytte uten at strømmen er tatt.
Har heldigvis en reserve styring jeg kan prøve.
Og ganske riktig. Ny motorstyring gjorde trikset. Dermed er det bare å skru sammen og legge den ut på Finn.no
Var ganske så støvet oppi boksen med motorstyring, kontaktor og DC-DC men damprensemaskinen funket perfekt til støvet mens kaldavfetting funket perfekt på kjølepastaen.
Og da er Vesla på veien igjen.
Generalservice med nye dempere framme, ny bakfjør, ny pre used motorstyring, ny bremsekallipper og hjullager VS framme, nytt ladeinntak og ny overhalt motor.
Men nå virker ikke speedometeret.
Noen tips?
Så bra at det hjalp med ny styring 👍🏻
Fint og få den på veien igjen!
Siden du har skiftet motor regner jeg med at speedometeret ikke virker
pga noe feil med taktgiveren på motoren.
Det kan være ledninger, føleren som sitter med to små skruer på enden
av motoren eller giveren inni denne.
Har opplevd på disse overhalte/brukte motorene at
det hender seg at giveren er borte.
Skru av sensoren og sjekk inni der om du først ser
at kontakt/ledninger er i orden.
Liker også å se at du tok deg bryet med å renske opp
litt nedi elboksen når du først drev nedi der 👍🏻
Lykke til videre med vesla!
Takk for tips om hvor å starte. Viste ikke at speedometeret tok signalet fra motoren og fryktet noe resett greier på car controlleren.
Ikke umulig at denne ledningen fikk en skade da den fikk seg et strekk i forbindelse med bytte av motoren.
Da er det bare å brette opp ermene og begynne å feilsøke. Kan kanskje simulere giveren sitt signal for å teste at alt er OK lengre opp i systemet? Antar vi snakker 5V firkantpulser.
https://www.youtube.com/watch?v=lTAW0lTqP6s&t=1s&ab_channel=Haltech
Hvis den har fått seg en strekk, noe som er veldig fort gjort der, så er det fort gjort å måle ut litt på ledningsnett og kontakt før du begynner å mikke med noe annet.
Sjekk også ledningene inn på sensoren, hender seg de irrer av da
de ligger med en liten knekk der og slites av over tid.
Mener det er som du sier med 5v firkantpulser ja.
Dette kan være fikset på 10 minutter så ikke ta det tungt 😉
Fant dette skjemaet som bekrefter at vi snakker 3 kabel Hall sensor.
Da er det bare å få ferdig Smart ED som okkuperer løftebukken i påvente av nye gummiforinger til stabilisatorstaget.
Snopet forresten diagnose utstyr i dag: https://topdon.com/products/Phoenix-Remote
Det viser seg at den nyinnkjøpte Fiat Ducato er en kjent nøtt å diagnotisere, og en må dessverre opp i klassene på diagnose utstyr for å kunne prate med bilens systemer.
Da fungerer speedometeret igjen.
Målte signalet på Hall sensoren og det var bare støy. Den var også fysisk skadet.
Brukte sensoren fra den gamle motoren og fikk dette signalet.
Byttet tilbake til den defekte sensoren men da var signalet likt dette, uten at det fikk speedometeret til å fungere. ::)
Etter tips om lyddemping ved å legge tykkere teppe i bagasjerommet kjøpte jeg i stedet en lyddempingsplate fra Biltema og klistret fast under den eksisterende platen/teppet.
Husk å fjerne den eksisterende gummilisten som er klistret rundt kanten på undersiden først, og skjær på langs ved foldekanten slik at gulvet fremdeles kan brettes ved montering/demontering
Passer perfekt etter litt trimming og demper de høyeste frekvensene godt. Anbefalt oppgradering av en ellers fantastisk #bomfrie "bil"