Elbilforum.no

Økonomi Juss Trafikk => JUSS => Emne startet av: HaraldElBil på Tirsdag 23. August 2022, klokken 12:41

Tittel: Rekkevidde og ladehastighet i annonsering
Skrevet av: HaraldElBilTirsdag 23. August 2022, klokken 12:41
Blir det noe fremgang i reglene rundt annonsering av rekkevidde og ladehastighet? Jeg vet det har vært snakk om at de må gi realistiske rekkeviddeestimat, både i vinter og motorveishastighet, i tillegg til ladehastighet med kaldt batteri i minusgrader men har ikke hørt noe om det på en stund.

Selv har jeg et bidrag:
Når bilprodusenter skryter av hurtiglading: 5 % til 80 % på rundt 30 minutter
..så burde de også måtte oppgi hvor mange km kjøring dette tilsvarer. Altså disse 75% man faktisk kan bruke.

ID.buzz som jeg så på nå har 418 km på "WLTP-syklus, blandet kjøring". I motorveihastighet ville dette kanskje vært 350km? Som igjen ville blitt 262 km mellom hver lading hvis man skal lade fra 5 til 80% hver gang.

Kanskje ikke helt hva man ser for seg da man kjøper en bil med opptil 570 km rekkevidde (bykjøring), men rundt 2.5 timers kjøring mellom hver ladepause er kanskje innafor?

Eller blir dette for pessimistiske tall?

Hvilke tall ville vært viktig for deg som elbilist å vite om?