Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: pendling på fredag 12. august 2022, klokken 22:21

Tittel: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: pendlingfredag 12. august 2022, klokken 22:21
Hei!

Jeg er på utkikk etter i3 og vil helst unngå å betale over 200.000kr. Ønsker fully charged og 94aH. Mange av bilene har da gått ganske langt (ca 100.000km) og da lurer jeg på om det er verdt det? Garantien har jo gått ut på de fleste da
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: EV-FTWmandag 15. august 2022, klokken 12:10
Hei. Kjøpte bil i går. Akkurat samme problemstilling som deg, men etter å ha lest og undersøkt, valgte jeg å kjøpe.

2017 mod , alt utstyr, kjørt rett over 100 000 kilometer.
Bilen er strøken, og batteriet viser utbyttbar energi på 28 kWh, som er svært bra etter å ha kjørt 100 000 kilometer.

Har forsikring som dekker AC, motor og drivverk, så er ikke bekymret for dette. Eller sjekk at bremser er fine og at tårnlager er byttet.

Utover det er det en fantastisk bil, men generelt veldig lite feil.
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: pendlingmandag 15. august 2022, klokken 21:19
Så bra! Akkurat et slikt svar jeg var ute etter. Har fått intrykk av at det er veldig få feil på disse. Er det facelift fra 2018?
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Klykkenmandag 15. august 2022, klokken 23:29
Kan si litt kort om min 2014-modell. Eneste påkost jeg har hatt utover garantitiden er låsepinnen til ladeport som jeg byttet selv, samt et blinklys i ene speilet som ble påpekt på en pkk nå nylig. Samt bremseklosser frem ble byttet på rundt 60k km. Ellers er alt originalt. Gått rundt 120k km.
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Autowindertorsdag 18. august 2022, klokken 16:45
Sitat fra: pendling på mandag 15. august 2022, klokken 21:19
Så bra! Akkurat et slikt svar jeg var ute etter. Har fått intrykk av at det er veldig få feil på disse. Er det facelift fra 2018?
De som har sjekket «delefilmen» sier facelift/LCI kom fra 10/2017 dvs årsmodell 2018.
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Hideyowifelørdag 20. august 2022, klokken 09:42
Min 2017 modell har nettopp bikket 100.000km. 94AH Fully Charged. Min har nå hatt 6 års serviceavtale, som jeg nå forlenger til 10 år og 1 million km. Jeg klarer fint å kjøre 22-24 mil på sommeren og 14-16 mil på vinteren. Det er mange som ikke har skjønt at I3 er en uhyre effektiv elbil med lavt forbruk. Jeg brukte tid på å venne meg til den kraftig regenerering bilen har (haaatet det i starten). Jeg ser nå som trådstarter skriver at bruktbil prisene har økt betraktelig på disse. Mulig sammenheng med at modellen forsvinner snart? Hadde en utbedring av AC systemet samt bytte av rullgardin i takluke etter NAF Garantiutløpstest. Ut over det har det aldri vært noe krøll med den. Fin praktisk liten bil med god rekkevidde  :+1:
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Egil Slørdag 20. august 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 20. august 2022, klokken 09:42
Min 2017 modell har nettopp bikket 100.000km. 94AH Fully Charged. Min har nå hatt 6 års serviceavtale, som jeg nå forlenger til 10 år og 1 million km. Jeg klarer fint å kjøre 22-24 mil på sommeren og 14-16 mil på vinteren. Det er mange som ikke har skjønt at I3 er en uhyre effektiv elbil med lavt forbruk. Jeg brukte tid på å venne meg til den kraftig regenerering bilen har (haaatet det i starten). Jeg ser nå som trådstarter skriver at bruktbil prisene har økt betraktelig på disse. Mulig sammenheng med at modellen forsvinner snart? Hadde en utbedring av AC systemet samt bytte av rullgardin i takluke etter NAF Garantiutløpstest. Ut over det har det aldri vært noe krøll med den. Fin praktisk liten bil med god rekkevidde  :+1:

Fikk du tatt batteritest samtidig? tipper den viser du fremdeles har over 90% kapasitet ennå.

Jeg liker regenereringen, trikset er å ikke slippe pedalen helt, men regulere regenereringen med foten.
Min 2020 i3s har vel gått 14.000km og skal selges om ikke lenge da jeg har bestilt ny bil.
Forbruket mitt ligger på rundt 14km/100km normalt på sommeren, rundt 16-17 på vinteren.
Når jeg kjører langt eller økonomisk er jeg rett over 12km/100km, har sett 11 tallet innimellom.
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Hideyowifelørdag 20. august 2022, klokken 14:28
Sitat fra: Egil S på lørdag 20. august 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 20. august 2022, klokken 09:42
Min 2017 modell har nettopp bikket 100.000km. 94AH Fully Charged. Min har nå hatt 6 års serviceavtale, som jeg nå forlenger til 10 år og 1 million km. Jeg klarer fint å kjøre 22-24 mil på sommeren og 14-16 mil på vinteren. Det er mange som ikke har skjønt at I3 er en uhyre effektiv elbil med lavt forbruk. Jeg brukte tid på å venne meg til den kraftig regenerering bilen har (haaatet det i starten). Jeg ser nå som trådstarter skriver at bruktbil prisene har økt betraktelig på disse. Mulig sammenheng med at modellen forsvinner snart? Hadde en utbedring av AC systemet samt bytte av rullgardin i takluke etter NAF Garantiutløpstest. Ut over det har det aldri vært noe krøll med den. Fin praktisk liten bil med god rekkevidde  :+1:

Fikk du tatt batteritest samtidig? tipper den viser du fremdeles har over 90% kapasitet ennå.

Jeg liker regenereringen, trikset er å ikke slippe pedalen helt, men regulere regenereringen med foten.
Min 2020 i3s har vel gått 14.000km og skal selges om ikke lenge da jeg har bestilt ny bil.
Forbruket mitt ligger på rundt 14km/100km normalt på sommeren, rundt 16-17 på vinteren.
Når jeg kjører langt eller økonomisk er jeg rett over 12km/100km, har sett 11 tallet innimellom.

Nei, ikke no behov for test av batterie slik jeg ser det. Kan jo bare slå det opp i displayet om jeg vil vite  ;)
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Egil Slørdag 20. august 2022, klokken 18:49
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 20. august 2022, klokken 14:28
Sitat fra: Egil S på lørdag 20. august 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 20. august 2022, klokken 09:42
Min 2017 modell har nettopp bikket 100.000km. 94AH Fully Charged. Min har nå hatt 6 års serviceavtale, som jeg nå forlenger til 10 år og 1 million km. Jeg klarer fint å kjøre 22-24 mil på sommeren og 14-16 mil på vinteren. Det er mange som ikke har skjønt at I3 er en uhyre effektiv elbil med lavt forbruk. Jeg brukte tid på å venne meg til den kraftig regenerering bilen har (haaatet det i starten). Jeg ser nå som trådstarter skriver at bruktbil prisene har økt betraktelig på disse. Mulig sammenheng med at modellen forsvinner snart? Hadde en utbedring av AC systemet samt bytte av rullgardin i takluke etter NAF Garantiutløpstest. Ut over det har det aldri vært noe krøll med den. Fin praktisk liten bil med god rekkevidde  :+1:

Fikk du tatt batteritest samtidig? tipper den viser du fremdeles har over 90% kapasitet ennå.

Jeg liker regenereringen, trikset er å ikke slippe pedalen helt, men regulere regenereringen med foten.
Min 2020 i3s har vel gått 14.000km og skal selges om ikke lenge da jeg har bestilt ny bil.
Forbruket mitt ligger på rundt 14km/100km normalt på sommeren, rundt 16-17 på vinteren.
Når jeg kjører langt eller økonomisk er jeg rett over 12km/100km, har sett 11 tallet innimellom.

Nei, ikke no behov for test av batterie slik jeg ser det. Kan jo bare slå det opp i displayet om jeg vil vite  ;)

Okey, bare lurte.
Jeg har sett på et i3 forum at en med en 2013 i3 REX med 150.000km hadde 77% kapasitet igjen.
De fleste rene elbiler ser ut til å ha veldig lite kapasitetstap selv etter 100.000+km og 8 års bruk.
Så selv om BMW ikke har gitt oss muligheten til å f.eks bare lade til 80% for å beskytte batteriet, så ser det ikke ut som disse batteriene slites nevneverdig.
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Hideyowifelørdag 20. august 2022, klokken 21:34
Sitat fra: Egil S på lørdag 20. august 2022, klokken 18:49
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 20. august 2022, klokken 14:28
Sitat fra: Egil S på lørdag 20. august 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 20. august 2022, klokken 09:42
Min 2017 modell har nettopp bikket 100.000km. 94AH Fully Charged. Min har nå hatt 6 års serviceavtale, som jeg nå forlenger til 10 år og 1 million km. Jeg klarer fint å kjøre 22-24 mil på sommeren og 14-16 mil på vinteren. Det er mange som ikke har skjønt at I3 er en uhyre effektiv elbil med lavt forbruk. Jeg brukte tid på å venne meg til den kraftig regenerering bilen har (haaatet det i starten). Jeg ser nå som trådstarter skriver at bruktbil prisene har økt betraktelig på disse. Mulig sammenheng med at modellen forsvinner snart? Hadde en utbedring av AC systemet samt bytte av rullgardin i takluke etter NAF Garantiutløpstest. Ut over det har det aldri vært noe krøll med den. Fin praktisk liten bil med god rekkevidde  :+1:

Fikk du tatt batteritest samtidig? tipper den viser du fremdeles har over 90% kapasitet ennå.

Jeg liker regenereringen, trikset er å ikke slippe pedalen helt, men regulere regenereringen med foten.
Min 2020 i3s har vel gått 14.000km og skal selges om ikke lenge da jeg har bestilt ny bil.
Forbruket mitt ligger på rundt 14km/100km normalt på sommeren, rundt 16-17 på vinteren.
Når jeg kjører langt eller økonomisk er jeg rett over 12km/100km, har sett 11 tallet innimellom.

Nei, ikke no behov for test av batterie slik jeg ser det. Kan jo bare slå det opp i displayet om jeg vil vite  ;)

Okey, bare lurte.
Jeg har sett på et i3 forum at en med en 2013 i3 REX med 150.000km hadde 77% kapasitet igjen.
De fleste rene elbiler ser ut til å ha veldig lite kapasitetstap selv etter 100.000+km og 8 års bruk.
Så selv om BMW ikke har gitt oss muligheten til å f.eks bare lade til 80% for å beskytte batteriet, så ser det ikke ut som disse batteriene slites nevneverdig.

Husk at batteriet er 33 kwh ca. BMW var smarte syns jeg og har hatt et stor buffer så batteriet har aldri vært fullt. Tror det er det vi ser effekten av nå som bilene begynner å dra litt på åra. Kan ikke si jeg har lest eller hørt om mange I3 som har fått nye batterier på garanti noen sinne heller. Så noe har BMW gjort riktig.  :+1:
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: runybergsøndag 02. oktober 2022, klokken 15:04
Hadde ikke BMW garanti inntil 200000 km inntil nylig? Var det bare på enkelte modeller?
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Beemertirsdag 25. oktober 2022, klokken 22:02
Her en 2014 modell 90kKm, som har fungert 100% siden jeg kjøpte den i 2014. Mandag sist uke var det slutt.. Drivetrain Error... Rett på verksted og har blitt advart om at reparasjonskostnadene kan overstige bilens verdi, dvs 100.000 Skulle ønske jeg hadde forsikret meg mot dette men, det får man ta som læring..
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Orbittirsdag 25. oktober 2022, klokken 23:30
Om du har hell i uhell, så kan dette være en feil hvor BMW i alle fall tidligere har dekket dette, selv på biler hvor garantien har utløpt. (Vanninntrenging i motorelektronikk pga bruk av resirkulert aluminium, som korroderte mer enn forventet)
https://elbilforum.no/index.php?topic=52716.0
Tittel: Sv: 2017 med 100k på telleren
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 26. oktober 2022, klokken 07:11
Sitat fra: Beemer på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 22:02
Her en 2014 modell 90kKm, som har fungert 100% siden jeg kjøpte den i 2014. Mandag sist uke var det slutt.. Drivetrain Error... Rett på verksted og har blitt advart om at reparasjonskostnadene kan overstige bilens verdi, dvs 100.000 Skulle ønske jeg hadde forsikret meg mot dette men, det får man ta som læring..

En i familien med 94 ah 2017 med 140000km på teller fikk varsel om feil på drivverk. Bilen gikk i nøytral og stoppet. Kunne startes igjen og kjøres. Verksted feilsøke og fant ikke ut feil med det samme. Feilen kom hyppigere og tilslutt kunne ikke bilen kjøres.
Bilen ble tatt inn på verksted igjen. Feilen viste seg å være eiret og dårlig jordingskabel. Jordingskabler ble byttet og bilen har siden fungert fint.