Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Storfe på tirsdag 02. august 2022, klokken 23:49
Vi har en Model S 2018/19, og en Model 3 2022.
Når vi lader disse hjemme, så lader alltid S'en stabilt på 3,8 kw/h som ladestasjonen er justert til.
Når vi lader 3'ern, så lader denne veldig ustabilt, ladefart varierer mellom 2,5 og 3,8, i noen minutters intervall på forskjellige trinn.
Har prøvd å kryssbytte biler på de to ladestasjonene, men ustabiliteten følger alltid 3'ern, uansett hvilken lader den er koplet til.
Bilde viser lading av model 3, helt til slutt her kryssbyttet jeg lader fra andre siden av garasjen, men ustabilitet fortsetter.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Dette bildet viser lading av model S vs model 3:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Noen som har noe tips til hvorfor det er slik? Det medfører at 3'ern lader betydelig tregere enn nødvendig.
Det åpenbare er vel å teste å lade 3'ern på en annen hjemmelader for å se hvordan den lader da. Skal teste på hytta, men der er det 3-fase 400v, så det blir ikke helt sammenlignbart.
Har forøvrig Myenergi Zappi lader i garasjen.
Hva er spenningen mens lading pågår? Tesla senker ladeeffekt dersom spenningen blir lav. Forskjellen mellom bilene kan skyldes små forskjeller i hvilken spenning bilene måler.
Skal sjekke når jeg kommer hjem, får spenningen i samme format som ladefart, så jeg kan legge grafene oppå hverandre.
Husk at det er spenningen bilen viser som gjelder, da den tar høyde for eventuelle tap på veien.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg ser ikke helt sammenhengen her....
Dette er målt fra ladestasjonen, tapet fra den til bil kan ikke være all verden når den er rated for 32a og kjører på 18a.
I perioder hvor ladingen er under 18A, viser bil/app da f.eks. 18/15 eller 15/15 ? Det første tallet er hva ladeboksen tilbyr, det andre er hva bilen tar imot.
Har ikke bilen på lading nå, men jeg er ganske sikker på at det bare står ett tall på bilen når den lader i app. Jeg erindrer at det var som du sier og, kan det ha vært noe som forsvant i en oppdatering?
Tror ikke det har forsvunnet. Jeg har siste versjon både i bil og på telefon og ser begge tall. Før skråstreken vises strømmen den lader med, og etter skråstreken vises tilgjengelig strøm.
Ser det står som dere beskriver i appen.
Det er bilen som senker ladefarten slik jeg ser det.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Gå og se i bilen når ladefarten settes ned. Kan være det ligger en varsel om bruk av skjøteledning og derfor reduksjon.
Bilen måler spenningen før du begynner å lade, deretter tillater den X antall volt i spenningstap
Sitat fra: Kim- på fredag 05. august 2022, klokken 11:16
Gå og se i bilen når ladefarten settes ned. Kan være det ligger en varsel om bruk av skjøteledning og derfor reduksjon.
Bilen måler spenningen før du begynner å lade, deretter tillater den X antall volt i spenningstap
Tror ikke kriteriet er maks spenningsfall. Jeg tror det er en nedre fast grense i kombinasjon med stabiliteten på spenningen, og hvor fort den synker. Det viser i alle fall mine målinger. rett over 200V ser ut til å være en absolutt grense uavhengig av hva spenningen var før ladingen startet.
Min erfaring med lading på hytten er spenningsfall fra start. Har relativt høy spenning der, rett under 245, og selv om jeg har ganske stabilt 220 volt på ca 20A reduseres ladehastigheten. Lader på maks 18A der selv om spenningen burde være ok
Sitat fra: Handyman på fredag 05. august 2022, klokken 11:40
Jeg tror det er en nedre fast grense i kombinasjon med stabiliteten på spenningen, og hvor fort den synker. Det viser i alle fall mine målinger. rett over 200V ser ut til å være en absolutt grense uavhengig av hva spenningen var før ladingen startet.
Har variert litt med våre Teslaer. S og X forholdt seg nøye til spec. Falt spenningen mere enn 10% fra nominell (altså under 207V) så droppet strømtrekket.
Model 3 er mere kresen, den justerer ned tidligere. På jobb er det litt variabel spenning siden vi har Easee med lastbalansering mellom tre ladere. Der justerer bilen ofte ned strømtrekket til 20A fra 32A selv om spenningen ligger rundt 220V.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. august 2022, klokken 08:46
Sitat fra: Handyman på fredag 05. august 2022, klokken 11:40
Jeg tror det er en nedre fast grense i kombinasjon med stabiliteten på spenningen, og hvor fort den synker. Det viser i alle fall mine målinger. rett over 200V ser ut til å være en absolutt grense uavhengig av hva spenningen var før ladingen startet.
Har variert litt med våre Teslaer. S og X forholdt seg nøye til spec. Falt spenningen mere enn 10% fra nominell (altså under 207V) så droppet strømtrekket.
Model 3 er mere kresen, den justerer ned tidligere. På jobb er det litt variabel spenning siden vi har Easee med lastbalansering mellom tre ladere. Der justerer bilen ofte ned strømtrekket til 20A fra 32A selv om spenningen ligger rundt 220V.
Nå står Yen vår og lader på 16A med spenning helt ned mot 190V uten at den reduserer strømmen. Lang industriskjøtekabel på hytta. Litt merkelig da den i går reduserte strømmen allerede når spenningen var godt over 200V. Ser ikke ut til at spenningen er mer stabil heller. Begynner derfor å helle mot at det er en kombinasjon av flere parametre som gjør at den reduserer strømtrekket.
Hva sier bilen spenningen er før du starter lading? 190 er bra lavt
Sjekket ikke, men tipper at den lå på ca 225, eller ned mot 220. Var nettfeil i området og spenningen var noe lavere enn vanlig.