Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Ion på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:34
Never-ending story med denne bilen. Men har da fått fikset alt ganske billig så langt...
I dag, etter å ha ladet på jobb, så lyste batteri og gul- lampe.
Jeg tok sjansen på å kjøre hjem. Ca en 1km hjemmefra brukte jeg vindusviskere og merket at de gikk veldig sakte. Kjørte noen hundre meter så døde bilen fullstendig. Alt av 12volt elektronikk døde.
Gikk hjem og hentet en annen bil, og koplet på startkabler i 5 minutter.
Da virket alt perfekt da jeg kjørte den siste kilometeren hjem.
Kom hjem og satte den på vanlig 10A lader noen timer, prøvde å starte på nytt, og da kommer batterilampen på igjen, og gul lampe.
Har satt 12volts batteriet på lading over natten.
Bilen er en 2013-modell, og vet ikke om 12voltsbatteriet har vært byttet før.
Kan det være så enkelt som at 12voltsbatteriet har tatt kvelden?
(Har satt i et bluetooth- adapter i sigarett-tenneren for noen uker siden, kan dette trekke strøm uten å være tilkoblet noe?)
9 år gammalt (och dåligt) batteri kan definitivt vara orsaken.
12 V batteri kan være defekt, eller dårlig tilkoblet, sjekk tilkoblingene.
I utgangspunktet skal DC-DC konverter klare å holde 12V spenningen oppe så lenge bilen er på.
Koble på voltmeter, og sjekk spenning på 12V batteriet når bil er av, står på lading, bil er på, lys osv. Spenning skal ligge på 14,4 Volt når bilen er på eller lader hovedbatteriet.
Å bytte 12V er enkelt og rimelig - finn et som passer inn, og har riktig størrelse / plassering på polene.
Batterilampe og gullampe lyste hos meg og i dag tidleg, og bilen var ikkje fullada sjølv om den hadde stått heile natta.. Er det håp om at det er enkelt å fikse, eller er det mest sannsynlig OBC? Er det i såfall nokon som kan bistå med å ordne det? Bilen kjører som normalt
2011 i-Miev, Nordmøre
Hurtiglader fungerer. Bilen kjører fint men lader ikkje 12V
Då är det nästan helt säkert ombordladdaren:(
I vissa fall går det att byta säkringen och hurtigladda, då kan du köra som vanligt och 12v batteriet kommer laddas (det förutsätter dock att du inte kopplar bilen till vanlig saktaladdning, för då går säkringen igen).
Har forstått det slik ja, og sett litt videoer om reparasjon av lader. Er mest interessert i å få hjelp da, så eg er sikker på at det blir i orden. Er åpen for enten å bytte laderen eller reparere den eg har, og er villig til å betale det det koster. Ser ikkje mørkt på å frakte bilen litt distanse.
Jag hade satsat på en brukt laddare från en bil med få km.
Att byta den är faktiskt inte så koplicerat, sök på finndel.no
Ny sikring til 60 kroner, og to nye kondensatorer til ca. 1 kr/stk, og bilen er i orden igjen! Latterleg enkel reparasjon :)
Sitat fra: Loff på torsdag 01. september 2022, klokken 12:23
Ny sikring til 60 kroner, og to nye kondensatorer til ca. 1 kr/stk, og bilen er i orden igjen! Latterleg enkel reparasjon :)
Mistenker at jeg har samme problem.. Hvilke videoer så du som hjalp deg med å fikse dette? Har du noen linker?
Stian
https://www.youtube.com/watch?v=WVyXuSkn4jc
I tillegg må du bytte sikringa i DC-DC, den er under eit lite lokk du skrur av på toppen av den
Det einaste du treng å gjere i ladaren er sannsyligvis å bytte dei 2 blå kondensatorane, det går fint uten å ta ladaren ut av bilen.