Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: niklaso på tirsdag 02. august 2022, klokken 12:22

Tittel: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: niklasotirsdag 02. august 2022, klokken 12:22
Har hatt en IX40 et par mnd nå, fantastisk bil. Har brukt den som alle andre fossilbiler og det fungerer over all forventning.

Vi henta den og kjørte på europaturné, kjørte veien uten ferge Tyskland-Østerrike-Italia-Frankrike-Belgia-Nederland og hjem. Blei rundt 900 mil på ei uke.

Nå er vi i Sverige med stor campingvogn, og den er nesten like god å dra vogn med som gamle x5en😄

Forbruksmessig syns jeg den er grei på normal Ola Dunk-kjøring i 15-20kmt under fartsgrensa og aldri over 80kmt. Men med en gang det blir litt effektivitet over rullinga går det jo unna litt kilowatt.

Men det kjedelige med heile greia er ladinga, har kjørt bilen ca 15000km sia vi fikk den, det meste har vert lengre turer, så det har blitt mye hurtiglading.
Har lagt merke til at det fungerer bra de første ladingene på en langtur, men så går det bare treigere og treigere.
På en ionitylader i Tyskland kom han i teslaen som lada på sida av oss å spurte om det var noe feil med bilen eller laderen sia den tok imot så lite strøm. Da lå vi på rundt 35kwh på under 50% batteri.
Og det er kjedelig. Spesielt når jeg syns marsjfart på 90-95 knop er topp. Da går strømmen fortere enn med fullstappa campingvogn😂

Skal det bære sånn? Hva kan man gjøre for at ladinga skal gå mest mulig effektivt? Har for det meste sikta på ionity pga pris og beliggenhet, er andre bedre?
Tror jeg har gjort det meste rett, prøvd å lada stort sett fra 10-20% til 80%, lagt inn lader som mål på navigasjon og slike ting.

Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: Orbittirsdag 02. august 2022, klokken 13:12
35 kW ved 50% soc er langt under hva som er forventet.

(https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5468950151965/BMW_IX_40_Fastned_Chargecurve.png)
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: niklasotirsdag 02. august 2022, klokken 14:10
Ja omtrent sånn lader den et par ganger, og etter det går det bare treigere og treigere for hver lading..
Etter et par dager med lite eller ingen kjøring er den tilbake til normal hastighet igjen
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: geeartirsdag 02. august 2022, klokken 17:53
Hva sier BMW?

Send tips til Bjørn Nyland, så kanskje han vil gjøre en rapidgate-test.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktaritirsdag 02. august 2022, klokken 19:23
Enig.

Enten er det noe galt med kjøling av batteriet på din bil, eller det er en svakhet ved modellen.

Teorien er altså at manglende kjøling av batteriet gjør at bilen struper ladingen for å unngå å krysse satte temperatur-grenser. Dette kan forsterkes i varme temperaturer ala 30 C. Var det veldig varmt?

Bjørn Nyland burde også avdekket dette på en 1000-km som han kjørte med iX40 i ca 16-20 grader. https://youtu.be/FtukSl-bFnw

iX3, i4 og iX50 er vel også kjørt på 1000 km, men ikke noe slikt avdekket der.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: niklasotirsdag 02. august 2022, klokken 19:39
Har prøvd å ta det opp med bmw lokalt her, der var lite interesse for problemet kan man si. Må sikkert prøve igjen en anna dag..

Satt meg ned å leste en del om rapidgate nå, og det virker som det er akkurat det som skjer.
Det var rundt 30 grader omtrent heile turen rundt Europa, heilt oppi 35 innimellom og da var det værst.

Er det mulig å lese ut batteritemperatur og slike ting for en vanlig mann i gata?
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktaritirsdag 02. august 2022, klokken 21:20
Muligens.
Bjørn Nyland bruker en app og en OBD-avleser med Bluetooth. Husker ikke hvilken app han bruker. Det kan være litt forskjellig pr merke.
Noen kjente er ScanMyTesla, Car Scanner, EVNotify men sjekk nøye om de gir noe data. Kanskje send Bjørn N en melding på Facebook.

PS min mening er at en bil medaktiv kjøling, uansett utetemp, ikke skal rapidgate slik du beskriver.  Kanskje 10% reduksjon er ok i ekstreme tilfeller, men ikke fra 100+ til bare 30.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORtirsdag 02. august 2022, klokken 22:06
Kjørte 500+ mil nå, mesteparten av dagene over 30 grader, og flere opp mot 40. Alle Lyn-ladingene fulgte samme kurve.

Hvor langt opp ladet du?
La du inn hurtigladerne i navigasjonen i god tid?

Ved mange hurtigladninger opp mot 95+% etter hverandre, så reduseres maks kapasiteten for å beskytte batteriet, noe som også fører til at den lader saktere tidligere.
Jeg prøvde alltid å saktelade til 100% på hotellene vi bodde på. Da tar den seg litt igjen.
De som hurtiglader mye, og aldri saktelader til 100%, får midlertidig redusert maks kapasiteten over en lengre periode)

Men hvis du ikke la inn selve laderen i navigasjonen minst 30min før, så tipper jeg den mest sannsynlig årsaken var at du måtte kjøle batteriet ned. i3 batteriet har jeg klart å få opp i ca 35 grader ved 0 grader ute her i Norge..

I tillegg reduserer kjøling av kupeen mens du lader maks kW relativt mye.

(Dette over er slik i3 fungerte, testet og dokumentert, så jeg antar egentlig bare at iX også gjør det samme)
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: niklasoonsdag 03. august 2022, klokken 00:32
Ladet skjelden mer enn 80%, men det skjedde såklart innimellom. Prøvde å huske å legge inn laderene men merket ikke forskjell på det.
Kjøling av kupeen sto som regel på.

Mye å tenke på for å få det til å gå effektivt, men det funker vel med litt innsats🤔

Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORonsdag 03. august 2022, klokken 09:05
Ja, men det blir fort en rutine. Etter at jeg har lagt inn en ladedestinasjon fra appen, så søker jeg opp nærmeste lader i bilen for sikkerhets skyld. Da er jeg sikker på at det virker. Får håpe det kommer en egen funksjon i bilen snart.

Så tar jeg en rusletur i starten av ladingen. Over 60-70% tror jeg ikke kjøling i kupeen betyr så mye for effekten.

Optimal temperatur på batteriet når du kommer til laderen betyr mest.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: Trond.monsdag 03. august 2022, klokken 11:15
Er det slik at batteriet også kjøles ned på forhånd før hurtiglading ved høye temperaturer, eller starter batterikjøling først når ladingen starter.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORonsdag 03. august 2022, klokken 13:55
Warming up the high-voltage battery or cooling it down as appropriate means it will be at the optimum temperature for quick and efficient charging at maximum capacity upon arrival at the charging station. Thermal management takes several factors into account here, including current battery temperature, remaining range, the predicted charging rate and the amount of charging planned as part of the overall route calculation.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktarionsdag 03. august 2022, klokken 16:43
At batteriet må varmes aktivt for å få rask hurtiglading på vinteren, og derfor krever navigering til hurtiglader, mener jeg er godt innafor akseptabelt.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om at bilen "koker" batteriet på sommeren slik at man får 30 kW lading istedet for 140 kW. Hvis bilen ikke aktivt kjøler batteriet ved sommerkjøring etter en lading kan jo det forklare overraskende lavt sommerforbruk, men det lover ikke godt for levetiden til batteriet.

Kan forøvrig anbefale Bjørn Nylands Enyaq RS 1000 km som viser en svak reduksjon i ladefart basert på høye temp (40C). En app viste at bilen brukte mye strøm på kjøling mellom øktene, men han navigerte jo til lader.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORonsdag 03. august 2022, klokken 18:29
Usikker på hva du mener her. Hvis du ikke skal lade om vinteren er det unødvendig å varme batteriene til optimal temperatur.

Samme en varm sommeren og hard kjøring. Kjølesystemet passer på at batteriet ikke skades, men det kjøles ikke så mye ned kontinuerlig at du kan gå rett på en 150 kW lading.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: Trond.monsdag 03. august 2022, klokken 19:28
Litt på siden av temaet, men er det ingen mulighet for å sjekke temperaturen på batteriet ?
På i3 hadde man en systemmeny, og det er vel grunn til å anta at det også finnes for iX. Alternativt, kan man ikke lese ut temperaturen med OBD2 ?
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktarionsdag 03. august 2022, klokken 19:50
Sitat fra: LMOR på onsdag 03. august 2022, klokken 18:29
Usikker på hva du mener her. Hvis du ikke skal lade om vinteren er det unødvendig å varme batteriene til optimal temperatur.

Samme en varm sommeren og hard kjøring. Kjølesystemet passer på at batteriet ikke skades, men det kjøles ikke så mye ned kontinuerlig at du kan gå rett på en 150 kW lading.
Det kommer an på tempen.

Batterier har driftstemp og lades raskest på ca 25-30 grader.

Da  behøves det åpenbart endel varming på vinteren.

Men Enyaq traff sperre på maks temp på 52 C. Ved kjøring kjølte ned til 25-30C som driftstemp i 30C utendørs.

Hvis iX kjører rundt med 40-50 grader temp uten å kjøle etter en lading så er ikke det særlig bra for levetiden.

Alternativt kan BMW ha satt en lavere maks temp enn VAG, så det kan bety rapidgate med T bare ca 30C,, og at man kjører rundt med den tempen uten aktiv kjøling. Det er såpass avt og så lite unna optimal ladetemp, at man skulle tro bilen underveis i ladingen burde kunne senke 5 grader lett på 10 min og dermed gi 100 kW og ikke 35 kW.

Utfra dette resonnementet heller jeg mot en feil på OPs kjølesystem.

En anne sak kan jo være overopphetet ladehåndtak/kabel så feilen ligger i laderen.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORonsdag 03. august 2022, klokken 20:30
Tipper maks temperatur er på 30-35 grader på iX. Et stort batteri som iX tar mer enn 10min å senke til 25.
Det ligger garantert feilmeldinger verksted kan hente ut hvis det er noe feil.
BMW er generelt overforsiktige, så tipper de prioriterer å kjøle ned batteriet, og har lav ledeeffekt i tillegg.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktaritorsdag 04. august 2022, klokken 00:20
Synes det høres lavt ut.

Jeg skrev feil i forrige post, Enyaq RS makset rundt 52 grader.

Videre viser videoen at A/C kjører hardt og senker tempen raskt ned til ca 30. Det er ikke mulig å vite nøyaktig  da videoen er klippet, men TB nevner at ca 30 min etter lading med 50C er han på ca 30 C.
TB sier også at bilen kjører AC veldig hardt for raskt å få ned tempen etter noen minutter - men undres over rasjonalet.

Iom. at MEB-bilene har større pakke enn iX40 vil jeg forvente at BMW også klarer kjøle ned 20 grader på 30 min ved kjøring. 5 grader burde gå raskere.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: Tesla88torsdag 04. august 2022, klokken 01:11
Sitat fra: niklaso på onsdag 03. august 2022, klokken 00:32
Kjøling av kupeen sto som regel på.
Slå av AC neste gang du har dette problemet, og se om ladehastigheten bedrer seg.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORtorsdag 04. august 2022, klokken 08:15
Et batteri på 52 grader tar garantert skade. Høres nesten ut som en kupe temperatur.
Blir mye synsing her, bilen burde vist temperaturen på batteriet som i3 kan vise.

Men rådene blir stående:
-sett laderen som navigasjonsmål minst 30min før lading
-ikke ha A/C på ved lading over 50kW.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: niklasotorsdag 04. august 2022, klokken 12:48
Blei mye lærerik lesing for en førstereisgutt innen el her😄

Vi kjørte fra Orsa til Ørebro med vogn i går, første lading var fra ca 10-90%, på under 50 min med tilfredsstillende effekt. Andre påfyll var fra 60-80%, og fortsatt ok effekt. Når vi kom til ørebro hadde vi 10% og ionity ladet med full effekt til 50% på et øyeblikk, så rett rutine før og under lading har tydeligvis en del å si.

Men forbruket med campingvogn er litt høyere enn komfortabelt synes jeg. Klarte å lure den ned på 4,7 på mila, og da følte jeg meg som oldemor og irriterte alle bak. Skal man kjøre litt effektivt blir forbruket vesentlig høyere. Nå skal det sies at det er ei 720 på 2,2 tonn, så jeg har vel ikke det beste utgangspunktet for lavt forbruk.

Har andre prøvd IX med campingvogn?
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: geearfredag 19. august 2022, klokken 15:28
Kan minne om problemet som i4 M50 tydeligvis har?

https://youtu.be/Q0LaUx5I_28

Den både lader elendig når AC står på (64 kW ved 46%, fra litt over 6 min i videoen), i varmen, og gir heftig effektbegrensning i lang tid. Opplevde du effektbegrensning også på iX-en?
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktarisøndag 21. august 2022, klokken 13:28
Dette er interessant å grave i. Bjørn Nyland navigerer til lader, og det ser ut som om han får tilbake full effekt etter ca 25 min kjøring etter lading.
Allikevel blir ladingen strupet fra start eller strupet raskt etter start.
Bjørn finner også beskrivelse av dette i manualen, at man kan forvente redusert lading etter flere hurtigladinger på en dag. Utetemp var 28 grader.
Det kan se ut som de nye bilene kan ha en utfordring. Håper han tester iXene også i høy varme.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: hELgenensøndag 21. august 2022, klokken 14:36
Sitat fra: daktari på søndag 21. august 2022, klokken 13:28
Dette er interessant å grave i. Bjørn Nyland navigerer til lader, og det ser ut som om han får tilbake full effekt etter ca 25 min kjøring etter lading.
Allikevel blir ladingen strupet fra start eller strupet raskt etter start.
Bjørn finner også beskrivelse av dette i manualen, at man kan forvente redusert lading etter flere hurtigladinger på en dag. Utetemp var 28 grader.
Det kan se ut som de nye bilene kan ha en utfordring. Håper han tester iXene også i høy varme.

Dette er noe en må anta BMW bevisst har valgt å gjøre - og i forlegningen av dette resonnementet kan en jo anta det har noe med levetiden på batteriet å gjøre?

Min erfaring med BMW er at de som produsent er veldig opptatt av å stå inne for alle garantier og tekniske data.
Så dersom de har en batteri  garanti 8 år frem tid så vil de gjøre grep for å holde dette - om dette skal sees på som en utfordring er jeg mer i tvil om. De fleste kjører ikke rundt og lader slik f.eks Bjørn Nyland gjør - og de langsiktige effektene på bilene kommer aldri frem i hans tester - det er mer  hva bilen klarer der og da - og jo raskere lading jo bedre er gjennomgangsmelodien hos Bjørn. Som langsiktig eier er jeg mer opptatt av at bilen leverer like mange bil på batteriet etter 5 år - som etter 1 mnd.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: daktarisøndag 21. august 2022, klokken 16:48
Ja, men det er jo ønsketenkning rundt et scenario - bevisst senking av ladefart for å beskytte batteriet. Vs underkapasitet på kjølesystemet som er scenario 2.

Jeg tenker at å beskytte batteriet med vesentlig kraftigere kjølesystem er bedre enn å senke ladefarten.
Tittel: Sv: Treig hurtiglading IX40
Skrevet av: LMORsøndag 21. august 2022, klokken 18:55
Klarer i hvert fall fint normalt behov, med riktig bruk ift manualen.
Jeg hadde 7+ lange kjøredagen i sommer nedover i Europa, med mellom 30 og 40 grader ute.
Satte på navigasjon til hurtiglader minst 30min før lading. Kan velge en annen enn den en lader på, det er ikke så viktig. Kjørte 130-140 der det var mulig.
Hadde ikke problemer med dette en eneste gang.
Men jeg trenger å gå en liten tur eller spise mens den lader, så jeg sitter aldri i bilen med AC mens den lader.
Oppsummert er ikke jeg en av dem som ville betalt for mer kjøling. AC er superbra og kjøler raskt ned bilen. Så jeg hadde ikke fått noe igjen for høyere pris.