Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Bigdrago på lørdag 23. juli 2022, klokken 12:56

Tittel: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Bigdragolørdag 23. juli 2022, klokken 12:56
Leste at leaf skal utfases allerede fra 2023. Kommer det en leaf 2.0? Eller er det arya som er arvtakeren?
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 09. oktober 2022, klokken 14:01
Det kan være Ariya som er etterfølgeren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Ariya

Etter mine spekulasjoner er nok  Ariya en ny konstruksjon som løser de 2 manglene med Leaf:

Aktiv batterikjøling er nok ganske vesentlig for holdbarheten til batteriene mange steder i verden.
Ulempa med aktiv kjøling, er at dersom du går fra bilen i solsteiken, så vil batteriet lades ut når bilen står parkert.  Jeg har også opplevd det i en bil av annet fabrikat, at jeg tok en times stopp ved en kjølig solnedgang om høsten, etter å ha kjørt noen mil, så tappes batteriet litt ned mens man står parkert, og når man skal fortsette, så har man ikke nok energi til å nå neste hurtiglader som planlagt. Mange biler har kjølig og batterivarme som lever sitt eget liv, og hvor automatikken styrer temperaturen, uten å kunne forutse framtidig utetemperatur og framtid kjøring, lading og behov.
I Norge kan man ofte klare seg fint uten batterikjøling, og batteriene her kan i teorien vare 4 ganger så lenge som i varme stater.  Men her er man også avhengig av å parkere svalt, og ikke kjøre batteriet  for varmt, dersom man vil ta vare på en Leaf, og da kan batteriet var lenge.  Problemet med Leaf, er at hvis man kjøper den brukt, så må man regne med at batteriet er dårlig behandla. Og låner man bort Leaf i heteperiode om sommeren, er min erfaring at batteriet taper seg fort.

Uansett om man har bil med eller uten aktiv kjøling og oppvarming, så gjelder det å forstå egenskapene til batteriet, og at man behandler bilen deretter, og at man velger en bil som passer til sitt bruk.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Bigdragomandag 10. oktober 2022, klokken 11:41
Ser at Leaf 2023 er annonsert. De vil nok beholde en "billigbil" da Ariya er hakket over.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: vartlifredag 14. oktober 2022, klokken 09:48
Nåværende Leaf selger vel så bra at de holder liv i den noen år til. Bilen kom vel i 2018, selv om mye av teknologien er fra 2010, og ser fortsatt moderne og grei ut for en stor andel av bilkjøperne. Når bil bare er et fremkomstmiddel er fokus på andre ting en de som skal ha det nyeste og beste.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Svktirsdag 18. oktober 2022, klokken 18:49
Er litt sånn jeg tenker. Finner ingen som kan konkurere med denne pakka
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Bondeknølonsdag 19. oktober 2022, klokken 14:16
Nå som folk må tenke mer økonomi enn for kort tid siden, så vil vel Leaf noe av det mest fornuftige bilvalget for veldig mange. Kanskje tidene vi er inne i nå vil gi en ny boost for Leafen?
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Svktorsdag 20. oktober 2022, klokken 07:59
sitter klar til å trykke på knappen. skal att og frem til jobb + kjøre unger på trening.
leaf har litt avleggs chademo, men tror det skal gå greit uten.

ellers ligger mx-30 i samme prisleie. med lavere rekkevidde og litt annerledes bakdører.
fant nettop ut at hyundai fortsatt har gamle ioniq på hjemmesiden sin til 305.000 for toppmodellen. mulig den kan være en kandidat.
men liker leafen veldig godt....(den har jeg prøvd)
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Svkfredag 21. oktober 2022, klokken 12:00
Da blir det Leaf,bestilt idag. tenker denne duger til jobb/sfo/trening
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Håkon77søndag 13. november 2022, klokken 21:48
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 09. oktober 2022, klokken 14:01
Det kan være Ariya som er etterfølgeren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Ariya

Etter mine spekulasjoner er nok  Ariya en ny konstruksjon som løser de 2 manglene med Leaf:

  • Flytende batterikjøling
  • 4-hulstrekk som et valg

Aktiv batterikjøling er nok ganske vesentlig for holdbarheten til batteriene mange steder i verden.
Ulempa med aktiv kjøling, er at dersom du går fra bilen i solsteiken, så vil batteriet lades ut når bilen står parkert.  Jeg har også opplevd det i en bil av annet fabrikat, at jeg tok en times stopp ved en kjølig solnedgang om høsten, etter å ha kjørt noen mil, så tappes batteriet litt ned mens man står parkert, og når man skal fortsette, så har man ikke nok energi til å nå neste hurtiglader som planlagt. Mange biler har kjølig og batterivarme som lever sitt eget liv, og hvor automatikken styrer temperaturen, uten å kunne forutse framtidig utetemperatur og framtid kjøring, lading og behov.
I Norge kan man ofte klare seg fint uten batterikjøling, og batteriene her kan i teorien vare 4 ganger så lenge som i varme stater.  Men her er man også avhengig av å parkere svalt, og ikke kjøre batteriet  for varmt, dersom man vil ta vare på en Leaf, og da kan batteriet var lenge.  Problemet med Leaf, er at hvis man kjøper den brukt, så må man regne med at batteriet er dårlig behandla. Og låner man bort Leaf i heteperiode om sommeren, er min erfaring at batteriet taper seg fort.

Uansett om man har bil med eller uten aktiv kjøling og oppvarming, så gjelder det å forstå egenskapene til batteriet, og at man behandler bilen deretter, og at man velger en bil som passer til sitt bruk.
Varme har noe for seg om vinteren, men har batterikjøling så mye for seg om man ikke hurtiglader? Om man setter bilen ute i sola så blir det varmt i kupeen, men for batteriet som ligger i skyggen på undersiden så snakker vi vel ikke ekstreme temperaturer selv i 30+. Har hatt Leafen stående ute mang en gang, men tempmåleren har aldri vart oppe på rødt.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: signalfredag 03. mars 2023, klokken 22:52
Det kommer en ny LEAF. Bare vent
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Svklørdag 04. mars 2023, klokken 08:11
En billigere ariya hadde gjort samme nytte.er jo ca samme str som leaf
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 06. mars 2023, klokken 18:16
Sitat fra: Håkon77 på søndag 13. november 2022, klokken 21:48
Varme har noe for seg om vinteren, men har batterikjøling så mye for seg om man ikke hurtiglader? Om man setter bilen ute i sola så blir det varmt i kupeen, men for batteriet som ligger i skyggen på undersiden så snakker vi vel ikke ekstreme temperaturer selv i 30+. Har hatt Leafen stående ute mang en gang, men tempmåleren har aldri vart oppe på rødt.
Bare pass på at batteriet ikke er for høyt lada hvis bilen står i sola, og at den ikke står i sola for lenge.

Jeg har flere ganger lånt bort Leaf om sommeren, og opplevd at batteriet har tapt seg noen prosentpoeng i løpet av en hetesesong eller en sommer. Med 24 kwt batteri er det ganske merkbart om batteriet taper seg litt. Det er ganske ergerlig å stadig måtte ta en ekstra ladestopp, på veien, siden noen har behandla bilen dårlig en tidligere sommer.

Rådet mitt er å parkere i kjeller.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: VoltWaysøndag 16. april 2023, klokken 07:21
Er det fremdeles lange leveringstider på Leaf? De har kampanje for tiden med 49-50 000 rabatt, så bruktbilene på Finn virker ganske dyre.

270-300k for en ny 39 kWh N-Connect eller Tekna er ingen lei pris, men det stritter litt å kjøpe ny bil av en gammel modell som ikke henger helt med teknologisk sett, men bortsett fra rekkevidden får du mye for pengene om det tilfredsstiller behovet.

Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: goggosøndag 16. april 2023, klokken 08:48
Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er det fremdeles lange leveringstider på Leaf? De har kampanje for tiden med 49-50 000 rabatt, så bruktbilene på Finn virker ganske dyre.

270-300k for en ny 39 kWh N-Connect eller Tekna er ingen lei pris, men det stritter litt å kjøpe ny bil av en gammel modell som ikke henger helt med teknologisk sett, men bortsett fra rekkevidden får du mye for pengene om det tilfredsstiller behovet.

Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

Hvis du er villig til å betale 300.000,- for en 39 kWh Leaf med Chademo så tror jeg at jeg ville vurdert en Ioniq 38 kWh i stedet.
Det ser ut som merkeforhandlerne selger ut sine siste demobiler nå, se f.eks denne 2022 modellen til 299.000,- fra merkeforhandler med vinterdekk og det hele:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298668346

Jeg har i alle fall bare gode erfaringer med min Ioniq38. Eneste jeg har byttet etter rundt 80.000 km er et sett vindusviskere på siste service :)
Den har veldig lavt forbruk både sommer og vinter, men dessverre er det bare 15000 km serviceintervall og det er vel egentlig det største drawback med denne bilen. (Pluss ladehastigheten da - men den snakker vi Ioniq38 eiere helst ikke om :) )

mvh
Hugo

Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: Svksøndag 16. april 2023, klokken 09:00
De solgte de siste ioniqene for litt over 300.000 nye
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: VoltWaysøndag 16. april 2023, klokken 14:50
Sitat fra: goggo på søndag 16. april 2023, klokken 08:48
Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er det fremdeles lange leveringstider på Leaf? De har kampanje for tiden med 49-50 000 rabatt, så bruktbilene på Finn virker ganske dyre.

270-300k for en ny 39 kWh N-Connect eller Tekna er ingen lei pris, men det stritter litt å kjøpe ny bil av en gammel modell som ikke henger helt med teknologisk sett, men bortsett fra rekkevidden får du mye for pengene om det tilfredsstiller behovet.

Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

Hvis du er villig til å betale 300.000,- for en 39 kWh Leaf med Chademo så tror jeg at jeg ville vurdert en Ioniq 38 kWh i stedet.
Det ser ut som merkeforhandlerne selger ut sine siste demobiler nå, se f.eks denne 2022 modellen til 299.000,- fra merkeforhandler med vinterdekk og det hele:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298668346

Jeg har i alle fall bare gode erfaringer med min Ioniq38. Eneste jeg har byttet etter rundt 80.000 km er et sett vindusviskere på siste service :)
Den har veldig lavt forbruk både sommer og vinter, men dessverre er det bare 15000 km serviceintervall og det er vel egentlig det største drawback med denne bilen. (Pluss ladehastigheten da - men den snakker vi Ioniq38 eiere helst ikke om :) )

mvh
Hugo
Takk, må vel se litt på Ioniq og sammenligne det praktiske med Leaf. Må ikke bruke 300k, men opp mot det kanskje. Det skal være bil nr. 2 som stort sett vil bli brukt i hastigheter under 60 km/t og korte turer, så akkurat forbruket er ikke det viktigste.

Det kan òg bli en til 150k-området for å ha noen år mens det dukker opp nye modeller.
Tittel: Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
Skrevet av: thomasezmandag 01. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

2018 Leaf, stått ute hele livet, gått rundt 50Kkm og alle streker på batteriet intakt.

Jeg hadde ikke kjøpt ny Leaf om det ikke vbar 62Kwh all den tid det i praksis er den samme bilen som alle andre fra 2018 (2019/20 fikk noen små oppdateringer, men liten forskjell).

Kanskje bare investere i LeafSpy og sjekke status skikkelig før man kjøper brukt? Burde få dem fra rett over halve nyprisen og det er jo en del spart.