Elbilforum.no

Bilmerker => Porsche => TAYCAN => Emne startet av: Fush på fredag 22. juli 2022, klokken 09:13

Tittel: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Fushfredag 22. juli 2022, klokken 09:13
I forbindelse med MY23 kommer det en stor oppdatering til tidligere modeller også som blant annet lar den lade på maks hastighet lengre, økt rekkevidde, flere function on demand (FoD) alternativer med mere:

https://www.taycanforum.com/forum/threads/official-porsche-announcement-pcm-update-coming-to-all-model-years-w-faster-charging-infotainment-improvements-and-range-bump.11871/
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esanmandag 25. juli 2022, klokken 09:48
Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Jallamandag 25. juli 2022, klokken 18:17
Sitat fra: esan på mandag 25. juli 2022, klokken 09:48
Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.

2023 model year software status for all Taycan variants
Lurer egentlig på hva du ikke forstår - oppdateringen bringer ALLE tidligere Taycan opp til 2023 nivå.
Det står ganske så klart i trådstart også - Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esanmandag 25. juli 2022, klokken 20:19
Jeg hadde i utgangspunktet kun lest om dette på Elbil24 der det først og fremst var fremhevet at det meste gjaldt for 2020 og 2021 modellene.
Hadde jeg derimot først lest vedlegget i denne tråden, hadde jeg fått mye mer klarhet i hva dette totalt sett gjelder.
Det betyr dermed at flere av oppgraderingene også gjelder for en 22 modell som min. :)
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Fushmandag 25. juli 2022, klokken 22:19
Sitat fra: esan på mandag 25. juli 2022, klokken 09:48
Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.

Yep, jeg har samme. Gjelder alle modeller fra '20-'22
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: thbotirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Hørte med et Porsche Center men de ba meg bare vente på epost og så booke ledig tid.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Jallatirsdag 26. juli 2022, klokken 18:10
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Hørte med et Porsche Center men de ba meg bare vente på epost og så booke ledig tid.
Det hørtes rart ut at de ikke kunne gi deg time. Det spørs sikkert litt hvor du er i landet, men her rundt Oslo har folk fått timer i november og desember. Og dette kommer bare til å bli verre ettersom også masse Taycan må inn pga problemer med kabelbuntene under begge setene foran.

According to kfz-betrieb.vogel.de (via Electrive), the company is recalling 40,421 Porsche Taycans globally (produced between July 10, 2019 and May 18, 2021). That's about half out of over 80,000 Taycans (all types) sold cumulatively.

The issue, with an internal code "ANA5," is related to the wiring harness of the driver's and passenger's seats. The wiring harness might be damaged during the longitudinal adjustment of the seat, which sounds familiar to the previously announced recall in China (6,172 cars - 2020 and 2021 model year).

In the case of a damaged wiring harness, there is a risk that airbags and seatbelt tensioners could be deactivated, which is a safety issue and requires a recall.

https://insideevs.com/news/600362/report-porsche-recalls-40000-taycans/
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Kanuttenonsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Fushtorsdag 28. juli 2022, klokken 12:39
Fått e-post her også, bestilte time første ledige, som var 1. september på Porsche Center Son.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esantorsdag 28. juli 2022, klokken 20:49
Sitat fra: Fush på torsdag 28. juli 2022, klokken 12:39
Fått e-post her også, bestilte time første ledige, som var 1. september på Porsche Center Son.

Samme sted og dato som meg! :)
Tittel: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: thboonsdag 03. august 2022, klokken 09:59
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Jeg har ennå IKKE fått e-posten, men har bestilt time i Porsgrunn likevel, og forklart situasjonen. Det var det samme for dem.

Men hørte ulike verksteder sleit med å legge opp arbeidet slik at det holdt med en dag pga så mange ulike konfigurasjoner som finnes av Taycan og (kanskje derfor?) oppdateringer som ikke «satt» og måtte gjøres om igjen.

Om ikke dette var et hastetiltak, er det overraskende om det ikke følger med en typisk tysk svært detaljert smørbrødliste for servicesenterene. Og da gjelder det bare for dem å være på ballen hele tiden i løpet av dagen. Så evt færre biler hver dag i stedet for en haug som må stå 3 dager.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Jallatirsdag 20. september 2022, klokken 22:59
Alt har ikke gått helt bra, for flere har endt opp med kortere rekkevidde etter oppdateringen.
Så blir spennende å se hva dette kommer av, og hvordan Porsche løser det.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esanonsdag 21. september 2022, klokken 13:13
Er dette noe du har fått opplyst fra noen du kjenner, eller er det påstander fra forum?

Jeg har for noen uker siden fått oppgradert min bil, og har fått en mistanke om at den faktisk har fått litt kortere rekkevidde. Det er dog litt vanskelig å være sikker, da antatt rekkevidde er relatert til ditt strømforbruk gjennom senere kjøreperioder. Bare bruk av f.eks., varmeapparat kan jo påvirke dette.
Min bil er en 2022 modell, og skulle vel kanskje ikke få noen økning i rekkevidden slik som 2020 og 2021 modellene?
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: geearonsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Jallafredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Rollepmandag 26. september 2022, klokken 11:25
Sitat fra: Jalla på tirsdag 20. september 2022, klokken 22:59
Alt har ikke gått helt bra, for flere har endt opp med kortere rekkevidde etter oppdateringen.
Så blir spennende å se hva dette kommer av, og hvordan Porsche løser det.
Javel, hvor har du det fra, Facebook?

Selv kjenner jeg ingen som har fått kortere rekkevidde, heller tvert imot. Min egen 2020 modell har fått en god del bedre effektivitet og dermed lengre rekkevidde.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Jallamandag 26. september 2022, klokken 19:35
Sitat fra: Rollep på mandag 26. september 2022, klokken 11:25
Sitat fra: Jalla på tirsdag 20. september 2022, klokken 22:59
Alt har ikke gått helt bra, for flere har endt opp med kortere rekkevidde etter oppdateringen.
Så blir spennende å se hva dette kommer av, og hvordan Porsche løser det.
Javel, hvor har du det fra, Facebook?

Selv kjenner jeg ingen som har fått kortere rekkevidde, heller tvert imot. Min egen 2020 modell har fått en god del bedre effektivitet og dermed lengre rekkevidde.
Ja, det stemmer sikkert at de fleste opplever det samme som du gjør. Men du finner også de som opplever det motsatte, og du er selv medlem i gruppen på FB så du kan bare lese innleggene der.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esantirsdag 27. september 2022, klokken 12:35
Jeg fikk opplyst at man må kjøre bilen en god del med flere oppladinger, før man kan konkludere . Dette fordi systemet trenger flere kjøreruter med påfølgende oppladinger for å kalkulere riktig for antatt rekkevidde etter oppgraderingen.
Kunne vært interessant om dere andre i tråden kunne opplyst hva dere som regel får opplyst som antatt rekkevidde etter 100% lading?
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: overskyettirsdag 27. september 2022, klokken 17:55
Sitat fra: Jalla på fredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

Dette tror jeg null og niks på. Det er så mye tullinger ute på forumene at man blir matt av mindre. Alt jeg har sett er løse påstander av forumgnålere.
Tittel: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: thbotirsdag 27. september 2022, klokken 17:59
Sitat fra: thbo på onsdag 03. august 2022, klokken 09:59
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Jeg har ennå IKKE fått e-posten, men har bestilt time i Porsgrunn likevel, og forklart situasjonen. Det var det samme for dem.

Men hørte ulike verksteder sleit med å legge opp arbeidet slik at det holdt med en dag pga så mange ulike konfigurasjoner som finnes av Taycan og (kanskje derfor?) oppdateringer som ikke «satt» og måtte gjøres om igjen.

Om ikke dette var et hastetiltak, er det overraskende om det ikke følger med en typisk tysk svært detaljert smørbrødliste for servicesenterene. Og da gjelder det bare for dem å være på ballen hele tiden i løpet av dagen. Så evt færre biler hver dag i stedet for en haug som må stå 3 dager.
Fikk «sneket» meg til oppdateringen i går, før jeg egentlig skulle (vel, jeg fikk aldri kommunikasjon om det men satte meg selv opp på verkstedtime) fordi de uansett måtte ta inn bilen da varmeapparatet (ptc) nettopp tok kvelden på årets første høstdag. De hadde én slik på lager i et ellers svært tomt delelager (etter instruksjon fra Porsche, Stuttgart, pga krig og elendighet).

Bare et par ting jeg la merke til:

Mulighet for hakket mer nytte av passasjerskjermen ved at den i hvilemodus kan vise ikon og tittel på det man hører på i stor skrifttype (istedetfor Taycan-logo) og dempet cover i bakgrunnen. Da frigjorde jeg felt på midtskjerm eller instrumentklyngen tidligere brukt til det.

Ellers er 4-hjulstrekk-visningen i instrumentklyngen borte(?), men på kjøretøy-menyen ser jeg at Range-modus bruker motor bak fremfor motor foran som før. Som vel er noe av det som skulle bidra til lengre rekkevidde. Min viste umiddelbart mer rekkevidde på mine foreløpige batterinivåer, men det vil uansett kalibrere seg ulikt etter kjørestil. Jeg synes også den føltes annerledes ut i Normal-modus men kan ikke sette fingeren på det.

Er Electric Sport Sound høyere enn før? Kanskje også justert litt.

Regeneringsmodus kan justeres og blir nå husket gjennom drive-modusene.

Forslagene til høyre i hovedmeny er borte fordi hovedmenyen nå bruker hele bredden, men man har nå mulighet til å gjøre en av de tre boksene i den alternative hovedvisningen til samme forslag som før. Funker greit i og med at jeg ikke trenger media der lenger.

Flere nye innstillinger for navigasjonen som potensielt gjør at det blir mindre klikking for å få lagt inn tur og kjøre.

Har ikke testet Spotify og Android Auto men de er nå i media-menyen. «Innstillinger-knapp» er borte fra nedre skjerm.

Ellers reagerer alt mye kjappere enn før, også oppstart CarPlay, men synes jeg har oppdaget et par nye UI-bugs men skal dobbeltsjekke det først siden det er så lett å kaste seg over Porsche for softwaren.

Konklusjon er at den føles mer moderne og kvikk, men ganske lik som før foruten noen smarte forbedringer. Foreløpig intet revolusjonerende av det som er umiddelbart synlig.

——
Skuffet over at ikke flere kontroller for f.eks låser og vinduer dukket opp i appen, men enten kommer det ved oppdatering av denne, eller det er sær tysk politikk at det ville vært sikkerhetsrisiko.

——
PS! Lurer på om de har hatt av hjulene for å gjøre enten oppdateringen eller skifte av ptc da, fordi det virker som om bakhjulsstyringen ikke sporer likt som foran lenger. Noe er rart ihvertfall.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Jallatirsdag 27. september 2022, klokken 20:35
Sitat fra: overskyet på tirsdag 27. september 2022, klokken 17:55
Sitat fra: Jalla på fredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

Dette tror jeg null og niks på. Det er så mye tullinger ute på forumene at man blir matt av mindre. Alt jeg har sett er løse påstander av forumgnålere.
I motsetning til deg så står de frem med navn, og skiltnummer på bilene sine.
Han som hadde startinnlegget kjører nesten 8000km med sin CT i måneden, og hun andre med størst utslag kjører nesten samme distanse med sin Turbo.

Så i min verden må jeg beklage å si at det du som minner mest om en forumgnåler.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: overskyettirsdag 27. september 2022, klokken 23:45
Sitat fra: Jalla på tirsdag 27. september 2022, klokken 20:35
Sitat fra: overskyet på tirsdag 27. september 2022, klokken 17:55
Sitat fra: Jalla på fredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

Dette tror jeg null og niks på. Det er så mye tullinger ute på forumene at man blir matt av mindre. Alt jeg har sett er løse påstander av forumgnålere.
I motsetning til deg så står de frem med navn, og skiltnummer på bilene sine.
Han som hadde startinnlegget kjører nesten 8000km med sin CT i måneden, og hun andre med størst utslag kjører nesten samme distanse med sin Turbo.

Så i min verden må jeg beklage å si at det du som minner mest om en forumgnåler.

To anekdoter fra to tilfeldige personer på internett altså? Er ikke engang sikkert det fra oppdateringen, eller at noe er galt. Kan like gjerne være surr.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esanonsdag 28. september 2022, klokken 09:15
Man kan jo lure på om det i det hele tatt ville vært mulig å få kortere rekkevidde av en slik oppdatering. Batteriet er jo det samme som før, og de tiltak som er gjort for effektivisering kan jo ikke redusere rekkevidden?
Forklaringen ligger nok på at bilen gjør annerledes kalkyle ut fra ditt kjøremønster når den beregner antatt rekkevidde etter lading.
Tittel: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: thboonsdag 28. september 2022, klokken 21:26
Sitat fra: esan på onsdag 28. september 2022, klokken 09:15
Man kan jo lure på om det i det hele tatt ville vært mulig å få kortere rekkevidde av en slik oppdatering. Batteriet er jo det samme som før, og de tiltak som er gjort for effektivisering kan jo ikke redusere rekkevidden?
Forklaringen ligger nok på at bilen gjør annerledes kalkyle ut fra ditt kjøremønster når den beregner antatt rekkevidde etter lading.
Litt undrende til at de skulle justere noe slik at faktisk rekkevidde ble rekordkort ja. Spesielt under en oppdatering til «2023-modell».

Nå vet ikke jeg algoritmene eller hvordan bilens vurderinger gjøres men man kan jo f.eks tenke seg at om de har videreutviklet rekkeviddeestimatet også, og den nå f.eks bruker forbruket over en lengre periode enn før som basis for estimatet, og alle eksisterende eiere er fokusert på rekkeviddeøkningen og kjører forsiktigere en liten stund fordi da gikk tidligere estimatet fort opp til maks, så vil det føre til skuffelse selv uten at noe annet var endret. Men da ville man tilsvarende kanskje ikke få så raskt dramatisk fall i rekkevidde bare fordi man skrur den til Sport Plus. Og uansett har en eller annen tysk ingeniør hos Porsche i så fall ment det er en bedre beregning.

Aner ikke om estimatetberegning virkelig er endret, men det var ihvertfall høyere straks etter oppdatering for min del. Og jeg kjørte idiot rett før innlevering fordi varmeapparatet var gått men varmere batteri ga noe mer varme til kabinen. Forøvrig blir det generelt helt umulig å bruke som sammenligning for noen ting da jeg stort sett bare «må» aksellerere i ny og ne mellom bedagelig kjøring med sterkt varierende perioder i mellom. Under en eller annen form for teoretisk gjennomsnittskjøring (kanskje a'la WLTP) sier ihvertfall Porsche at de får ut 60km til. Og hittil har alle offisielle tall fra den kanten ofte blitt slått i praksis av andre testere (som er smartere markedsføring enn omvendt når de uansett ikke er noe masseprodukt).

Når det gjelder faktisk praktisk kjørelengde har Porsche ikke driti seg ut med å ha spesielt små buffere i topp og bunn av brukbar batterimengde, så ser ikke noen grunn til at det skulle være endret heller. Det eneste jeg konkret har fått med meg er at de fant ut at de kunne drive mer strømgjerrig på motoren bak enn på den foran som i Range-modus før, og ser ikke noe bekymringsverdig for min del. Jeg vet nyere Taycaner enn min 20-mod også får raskere heving av batteritemp før hurtiglading og det kan kanskje bruke mer strøm(?), men er mest sannsynlig i hovedsak bedre utnyttelse av spillvarme.


(Det eneste kjipe med mer fokus på motoren bak er at de brede sommerdekkene og diffen foran fører til litt mer «spretting» av fordekkene ved skarp sving i lav hastighet, så om det er til glede for noen kan man kanskje si oppdateringen fører til noe mer dekkslitasje på de med 4WD kanskje).
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: daktaritorsdag 29. september 2022, klokken 21:06
Kjører man 8000 km i måneden bør man vel klare å kjøre samme strekning opptil flere ganger også, slik at % soc start/slutt kan registreres på samme sted hver gang man kjører strekket.
Altfor mange som er hypnotisert av gjettometeret.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: esanmandag 10. oktober 2022, klokken 09:56
Ser nå at bilen justerer seg til mer riktig (lengre) beregnet kjørelengde for hver gang den er blitt ladet opp igjen til 100 %. Dermed var nok forklaringen at hele denne beregningen var kommet i ulage av at bilen har stått og ladet seg ut under denne oppgraderingen uten samtidig å blitt kjørt en strekning. Da trenger den dermed noen oppladninger for å kalkulerte riktig igjen etter at du har fått bilen tilbake.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: overskyetmandag 10. oktober 2022, klokken 22:01
Sitat fra: esan på mandag 10. oktober 2022, klokken 09:56
Ser nå at bilen justerer seg til mer riktig (lengre) beregnet kjørelengde for hver gang den er blitt ladet opp igjen til 100 %. Dermed var nok forklaringen at hele denne beregningen var kommet i ulage av at bilen har stått og ladet seg ut under denne oppgraderingen uten samtidig å blitt kjørt en strekning. Da trenger den dermed noen oppladninger for å kalkulerte riktig igjen etter at du har fått bilen tilbake.

Det høres ut som en sannsynlig forklaring. Så at min hadde hatt vifta på fult og 24 grader. Virker som det har vært kaldt på verkstedet og teknikeren har guffa opp for å holde varmen mens han har holdt på.
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Rollepsøndag 23. oktober 2022, klokken 16:46
Jeg bryr meg ikke så mye med beregnet kjørelengde etter den har blitt ladet til 100%, alt for mange faktorer som påvirker den. Lader uansett ikke til 100% unntatt rett før jeg starter på en langtur.

Min 2 ½ år gamle Turbo med 20" hjul har ikke fått dårligere effektivitet etter oppgraderingen, den ser tvert imot ut å ha blitt litt bedre.

Kjørte en tur på 240 mil i forbindelse med Porschefestivalen på Rudskogen. Stavanger – Fredrikstad via Kristiansand. Så Fredrikstad – Kolding via Sverige. Kolding – Kiel – Hirtshals – Kristiansand - Stavanger. Det meste av kjøringen i Sverige, Danmark og Tyskland foregikk på motorvei i 110-140 km/t. Kraftig regnvær langs svenske vestkysten inkludert nærmest monsunregn når jeg passerte Halmstad trakk nok opp forbruket en god del. Mye venting, kryping i forbindelse med en trafikkulykke sør for Helsingborg føkket opp gjennomsnittshastigheten, så ikke se for mye på den.

Forbruket på 22,0 kWT/100 km er den samme som jeg fikk på en 420 mil langtur i juli. Fordelingen mellom landevei og motorvei var den samme, men i juli var det tørr veibane og betydelig varmere vær.

   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  


For et par dager siden tok jeg en liten forbrukstest. Nullstilte telleren når batteriet hadde kommet opp i 22 grader og kjørte så nær 80 km/t som det lot seg gjøre. Kom ut med 16,4 kWt/100 km som skulle tilsi 51 mil rekkevidde om man utgår fra en batterikapasitet på 83,7 kWt. Det beste jeg har oppnådd tidligere er ca. 46 mil.


 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Stig Otirsdag 25. oktober 2022, klokken 00:05
Kjørte hjem fra Stavanger til Odda, etter oppdatering i dag, men merket desverre ingen økning i kjørelengden. Merket imidlertid at bilen holdt seg mye bedre i kjørebanen en tidligere. Filholderen var da elendig, og nesten ubrukelig. Nytt var også at den justerte farten etter fartsgrensene, noe jeg har savnet. Gleden varte i 12 mil, så funket det ikke lengre!?? Flere som har opplevd dette?
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: Stig Ofredag 28. oktober 2022, klokken 21:03
Med litt lagkjøring i dag fant jeg ut at den justerer farten etter skilt bare i Inodrive og ikke i ACC. Varmeaperatet derimot, fikk jeg ikke noe futt ?  Kanskje brukerfeil det også? Noen tipps?
Tittel: Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
Skrevet av: YMlørdag 05. november 2022, klokken 11:09
Flere som har feil på varmeapparat. Dagen min ble levert inn var det den fjerde samme dag.