Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Ariya => Emne startet av: El-inor på fredag 15. juli 2022, klokken 23:07

Tittel: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorfredag 15. juli 2022, klokken 23:07
For vel en måned siden fikk jeg levert (etter 1 år og tre uker) min VW ID.4 GTX. En helt grei bil. I desember 2021 bestilte jeg en Ariya som jeg forventer å motta i september.

Nå sitter jeg og leser prisliste/spesifikasjonsoversikt for Ariya og tenker, målt mot en fullspekket ID.4 GTX, som må være sammenligningen, så er jo egentlig Ariya e-4ORCE Evolve billigere i innkjøp og et bedre valg.

https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/ARIYA_Kundeprisliste_Forhandssalg.pdf

Noen andre som har tanker om dette?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: hELgenenlørdag 16. juli 2022, klokken 00:02
Hva som gir mest for pengene er vanskelig å avgjøre kun ved å studere papirene. En må nesten prøvekjøre.

Men Nissan ser spennende ut på papiret
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: kenleelørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: hELgenenlørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Kikket litt på denne i flere omganger - og bagasjerommet er for smått til en fullverdig familiebil.415 liter på AWD er jo mindre enn en sedanen Polestar 2.

Dermed ser jeg ikke denne som en fullverdig konkurrent mot MEB bilene for de familiene som trenger
litt plass. Litt dumt dette - for det er mye å like med bilen.

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk. Ellers sitter jeg igjen med et inntrykk av at Nissan har forsøkt å løfte kvalitetsfølelsen man får i bilen - det er i alle fall en gjennomgangsmelodi i de ulike testene jeg har lest.

Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorlørdag 16. juli 2022, klokken 22:22
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Ja, det er mye godt å si om ID.4 GTX, men spennende, som en GT(X) bør være, er den definitivt ikke.

Nissan, og japanske merker generelt, har få options å velge i. Toppmodellen Evolve har imidlertid det meste. Personlig kunne jeg godt tenke meg å sluppet panoramatak, men jeg ser at det står "elektrisk panoramatak" så da er det sikkert mulig å dra for gardina for godt.

Fint at Ariya har girvelgeren der girspaken har stått i generasjoner. Jeg sliter med å venne meg til at den er plassert oppe bak rattet på ID.4.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: TJVsøndag 17. juli 2022, klokken 21:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Kikket litt på denne i flere omganger - og bagasjerommet er for smått til en fullverdig familiebil.415 liter på AWD er jo mindre enn en sedanen Polestar 2.

Dermed ser jeg ikke denne som en fullverdig konkurrent mot MEB bilene for de familiene som trenger
litt plass. Litt dumt dette - for det er mye å like med bilen.

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk. Ellers sitter jeg igjen med et inntrykk av at Nissan har forsøkt å løfte kvalitetsfølelsen man får i bilen - det er i alle fall en gjennomgangsmelodi i de ulike testene jeg har lest.

Mindre bagasjerom enn Nissan Leaf da. Den har jo 435 liter.
ID.4 har 543 liter. (Skoda Enyaq har 585 liter).

Men Ariya har fornuftig trekkraft på tilhenger, der ligger MEB bilene litt bak snittet på sammenlignbare biler.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorsøndag 17. juli 2022, klokken 21:40
Sitat fra: TJV på søndag 17. juli 2022, klokken 21:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Kikket litt på denne i flere omganger - og bagasjerommet er for smått til en fullverdig familiebil.415 liter på AWD er jo mindre enn en sedanen Polestar 2.

Dermed ser jeg ikke denne som en fullverdig konkurrent mot MEB bilene for de familiene som trenger
litt plass. Litt dumt dette - for det er mye å like med bilen.

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk. Ellers sitter jeg igjen med et inntrykk av at Nissan har forsøkt å løfte kvalitetsfølelsen man får i bilen - det er i alle fall en gjennomgangsmelodi i de ulike testene jeg har lest.

Mindre bagasjerom enn Nissan Leaf da. Den har jo 435 liter.

Kanskje den overlegne tilhengervekten kompenserer dette for mange - de gangene man måtte ha bruk for det?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: TJVsøndag 17. juli 2022, klokken 22:04
Mener jeg har lest før at Ariya skulle ha 1600kg tilhenger, men i linken du har i ditt første innlegg så står det 1500kg. ID.4 har 1200kg, så om 300kg ekstra er overlegen kan diskuteres...   I så fall er vanlig id.4 på 1000kg overlegen på tilhengervekt mot 2wd Ariya sine 750kg.
Men, ja skulle ønske i.d4 og GTX hadde høyere tilhengervekt.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorsøndag 17. juli 2022, klokken 22:42
For meg er "less more" når det gjelder felgdimmensjoner. Håper at 19" (Ariya) fører til mindre støy enn 20" (GTX).
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inormandag 18. juli 2022, klokken 14:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk.

Jeg tenker at det motoriserte lille rommet er der "for a reason". Setene er jo elektrisk justerbare med minne. Kan det tenkes at det lille rommet også fungerer som armlene og at det justerer seg på plass sammen med setene i den posisjonen sjåføren har valgt?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: hELgenenmandag 18. juli 2022, klokken 15:30
Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 14:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk.

Jeg tenker at det motoriserte lille rommet er der "for a reason". Setene er jo elektrisk justerbare med minne. Kan det tenkes at det lille rommet også fungerer som armlene og at det justerer seg på plass sammen med setene i den posisjonen sjåføren har valgt?

Armlene? Tror vi snakker om forskjellig rom. Jeg tenker på denne luken til høyre for rattet foran sjåføren. Altså under skjermene.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inormandag 18. juli 2022, klokken 15:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. juli 2022, klokken 15:30
Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 14:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk.

Jeg tenker at det motoriserte lille rommet er der "for a reason". Setene er jo elektrisk justerbare med minne. Kan det tenkes at det lille rommet også fungerer som armlene og at det justerer seg på plass sammen med setene i den posisjonen sjåføren har valgt?

Armlene? Tror vi snakker om forskjellig rom. Jeg tenker på denne luken til høyre for rattet foran sjåføren. Altså under skjermene.

Skjønner - det har jeg ikke fått med meg. Tesla har vel også en slik løsning med åpning av hanskerommet via skjermen?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: jkirkebomandag 18. juli 2022, klokken 21:08
Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 15:54
Skjønner - det har jeg ikke fått med meg. Tesla har vel også en slik løsning med åpning av hanskerommet via skjermen?

Det har de, men det er ingen motor som åpner hanskerommet. Det er fjærbelastet, og så er det en solenoid som løser ut låsen.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inormandag 18. juli 2022, klokken 21:27
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:08
Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 15:54
Skjønner - det har jeg ikke fått med meg. Tesla har vel også en slik løsning med åpning av hanskerommet via skjermen?

Det har de, men det er ingen motor som åpner hanskerommet. Det er fjærbelastet, og så er det en solenoid som løser ut låsen.

Jeg er egentlig blank på dette, og forstår heller ikke problemet med at Nissan har valgt en elektrisk løsning. Vi får heller komme tilbake med praktiske erfaringer med dette når vi har fått anledning til å teste løsningen. Absolutt ingen deal breaker for meg, og neppe for mange andre.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: daktarilørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
Jeg ville tenkt at ID.5 er en mer relevant sammenligning pga karosseriet.Da vil jeg si Ariya er penere.

Jeg tror hodeplassen I Ariya er litt snauere.

Ariya har doble glass bak også. Noterte meg en liten pakning mellom dørene forn og bak som kanskje tar littegrann støy.

Jeg er glad i skjermene på ID.4en, men jeg har den store. Kunne vært raskere OS men det kommer kanskje med 3.1.

Ariya har penere materialer i dørene og dashboard enn ID.4. 

Bagasjerommet i ID.4 er litt dypere 2-4 cm enn Ariya, og virker mye høyere fra gulv til gardin/hattehylle, men ID.5 kan være litt snauere i høyden.

Startknapp obligatorisk på Nissan?

87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Alt i alt mye bra med Ariya,  men bagasjeplassen er mitt ankepunkt.

https://youtu.be/fOgrj_cHkpE

(Samt en bekjent som får girkassehavari (bensin aut) på en 6 år/65.000 km Qashqai og Nissan nekter å dekke det, noe også Møller ville prøvd antagelig.)
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorlørdag 23. juli 2022, klokken 23:20
Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
Jeg ville tenkt at ID.5 er en mer relevant sammenligning pga karosseriet.Da vil jeg si Ariya er penere.

Jeg tror hodeplassen I Ariya er litt snauere.

Ariya har doble glass bak også. Noterte meg en liten pakning mellom dørene forn og bak som kanskje tar littegrann støy.

Jeg er glad i skjermene på ID.4en, men jeg har den store. Kunne vært raskere OS men det kommer kanskje med 3.1.

Ariya har penere materialer i dørene og dashboard enn ID.4. 

Bagasjerommet i ID.4 er litt dypere 2-4 cm enn Ariya, og virker mye høyere fra gulv til gardin/hattehylle, men ID.5 kan være litt snauere i høyden.

Startknapp obligatorisk på Nissan?

87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Alt i alt mye bra med Ariya,  men bagasjeplassen er mitt ankepunkt.

https://youtu.be/fOgrj_cHkpE

(Samt en bekjent som får girkassehavari (bensin aut) på en 6 år/65.000 km Qashqai og Nissan nekter å dekke det, noe også Møller ville prøvd antagelig.)

Som vanlig en nøktern, upartisk og god analyse, daktari. Jeg håper sittehøyden er noe høyere i Ariya, infotainment-systemet mer intuitivt, at den låser seg automatisk og at støynivået er lavere. Utsendemessig er utvilsomt Ariya next generation.

I Nissan-sammenheng er også Ariya første volumselger på mange år som blir produsert i Japan. Fremfor Sunderland-produksjon tror jeg det vil vise seg å bli veldig bra rent kvalitetsmessig.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: Terje Hagenlørdag 06. august 2022, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Vurderer en Ariya selv (bare 2wd).
Vært og sett på den i dag.

Mht ladeport, så er det et pluss for meg. Passer bla bra i forhold til Tesla-ladere. (Der Tesla rygger inn kan Ariya kjøre, og der Tesla kjører kan Ariya rygge). Dessuten er det (for meg) greiere i egen garasje.

Det jeg er mer skeptisk til er imidlertid at jeg synes Nissan får litt lite ut av batteri-kapasiteten. Mtp at ID.4 oppgir opptil 530km med 77kwh, burde Ariya fått en god del mer med 87kwh.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorlørdag 06. august 2022, klokken 17:28
Sitat fra: Terje Hagen på lørdag 06. august 2022, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Vurderer en Ariya selv (bare 2wd).
Vært og sett på den i dag.

Mht ladeport, så er det et pluss for meg. Passer bla bra i forhold til Tesla-ladere. (Der Tesla rygger inn kan Ariya kjøre, og der Tesla kjører kan Ariya rygge). Dessuten er det (for meg) greiere i egen garasje.

Det jeg er mer skeptisk til er imidlertid at jeg synes Nissan får litt lite ut av batteri-kapasiteten. Mtp at ID.4 oppgir opptil 530km med 77kwh, burde Ariya fått en god del mer med 87kwh.

Vi kan jo håpe på en ota som oppjusterer den distansen - kanskje man har lagt seg på den helt sikre siden foreløpig.

Har du fått oppgitt en leveringstermin fra forhandler?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 06. august 2022, klokken 21:35
Blir artig å bytte fra GTX til Ariya, men selger svarer ikke på når bilen kommer og den virker garantert forsinket fra opprinnelig anslått august/september.

Spent på å erfare hvor gode matrix lys den har, samt en del andre småting GTX leverer på som sømløs start/stopp, god adaptiv cruise/autopilot. Bagasjerommet vet jeg er lite, ladeport litt klønete plassert, ingen skiluke så skistativet må stå permanent på til vinteren. Samtidig likte jeg Leaf i sin tid, og dette er en dyr splitter ny SUV Nissan med CCS. Blir sikkert bra når den kommer en eller annen gang 😊

Kan førerprofil kobles mot nøkkel i Ariya?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorlørdag 06. august 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. august 2022, klokken 21:35
Blir artig å bytte fra GTX til Ariya, men selger svarer ikke på når bilen kommer og den virker garantert forsinket fra opprinnelig anslått august/september.

Spent på å erfare hvor gode matrix lys den har, samt en del andre småting GTX leverer på som sømløs start/stopp, god adaptiv cruise/autopilot. Bagasjerommet vet jeg er lite, ladeport litt klønete plassert, ingen skiluke så skistativet må stå permanent på til vinteren. Samtidig likte jeg Leaf i sin tid, og dette er en dyr splitter ny SUV Nissan med CCS. Blir sikkert bra når den kommer en eller annen gang 😊

Kan førerprofil kobles mot nøkkel i Ariya?

Ja, byttet fra ID.4 GTX skal bli en artig opplevelse. Ser på ID.4-forumet at den nå ikke lenger leveres med el-seter - en gavepakke til Ariya.

Har du også fått justert levering til desember, Øyvind h.?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 06. august 2022, klokken 22:17
Har ikke el seter i nåværende GTX og det har gått over all forventing, men kan alt justeres automatisk avhengig av nøkkel er det å foretrekke.
Manglende el seter er en større gavepakke til Enyaq tenker jeg. Men Model Y, EV6, Ioniq 5, Ariya osv kan nok potensielt øke salger litt med den mangelen. Ariya har såpass lite bagasjerom at jeg er usikker på hvor mange som vil stå mellom gtx og Ariya.

Angående levering aner jeg ikke, for selger svarer ikke på spørsmålet. Får kun vage svar per telefon og ingen konkret respons på epost når jeg ikke har kunnet svare på telefon.
Men Ariya er forsinket og har lang leveringstid nå, som alle andre. Litt sånn bilmarkedet er blitt for tiden.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorlørdag 06. august 2022, klokken 22:28
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. august 2022, klokken 22:17
Har ikke el seter i nåværende GTX og det har gått over all forventing, men kan alt justeres automatisk avhengig av nøkkel er det å foretrekke.
Manglende el seter er en større gavepakke til Enyaq tenker jeg. Men Model Y, EV6, Ioniq 5, Ariya osv kan nok potensielt øke salger litt med den mangelen. Ariya har såpass lite bagasjerom at jeg er usikker på hvor mange som vil stå mellom gtx og Ariya.

Angående levering aner jeg ikke, for selger svarer ikke på spørsmålet. Får kun vage svar per telefon og ingen konkret respons på epost når jeg ikke har kunnet svare på telefon.
Men Ariya er forsinket og har lang leveringstid nå, som alle andre. Litt sånn bilmarkedet er blitt for tiden.

Jeg håper at øvre sittestilling er noe høyere i Ariya enn i GTX. Til tross for mine "ruvende" 1,80 meter over havet synes jeg at jeg sitter for lavt i GTX-en.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: Øyvind.honsdag 24. august 2022, klokken 18:02
Da har jeg endelig fått prøvekjørt Ariya. Riktignok 2wd og stoffseter, men synes det var en fin bil.
Litt dårligere over ujevnheter og litt mer dekkstøy enn GTXen, men ikke mye (har 20" på gtx, demo Ariya hadde 19".
Travel assist synes jeg fungerer bedre enn propilot, men fikk ikke testet så lenge. Setene var litt mykere i Ariya og hakket mer komfortable. Høyde tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men sitter fint i begge. Ok 360 kamera.

De haptiske knappene på trepanelet fungerte dårlig. Variabel respons, litt tregheter og umulig å treffe i blinde. Men noe er vanesak, noe går på skjerm og noe blir kanskje fikset med ny sw. VW på sin side har jo gjort brøleren å ikke ha belyste knapper under skjermen. Men liker knappene for blant annet rutevarme i gtxen.

Alt i alt en positiv opplevelse, men fortsatt spent på om bagasjerommet blir for snaut.
Synes Nissan kunne løftet det grafiske på skjermene betydelig. Kun CarPlay trådløst, ikke AA.

Fikk også oppdatert leveringstid, og som forventet betydelig forsinket. Estimatet aug/sept ble først antydet desember og er nå mars 2023 ca. Bestilte høsten 2021 så det er litt ventetid, men blir artig å kjøre den når den kommer :)
Glemte å spørre selger om matrix lysene og hvordan de aktiveres.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inoronsdag 24. august 2022, klokken 18:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. august 2022, klokken 18:02
Da har jeg endelig fått prøvekjørt Ariya. Riktignok 2wd og stoffseter, men synes det var en fin bil.
Litt dårligere over ujevnheter og litt mer dekkstøy enn GTXen, men ikke mye (har 20" på gtx, demo Ariya hadde 19".
Travel assist synes jeg fungerer bedre enn propilot, men fikk ikke testet så lenge. Setene var litt mykere i Ariya og hakket mer komfortable. Høyde tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men sitter fint i begge. Ok 360 kamera.

De haptiske knappene på trepanelet fungerte dårlig. Variabel respons, litt tregheter og umulig å treffe i blinde. Men noe er vanesak, noe går på skjerm og noe blir kanskje fikset med ny sw. VW på sin side har jo gjort brøleren å ikke ha belyste knapper under skjermen. Men liker knappene for blant annet rutevarme i gtxen.

Alt i alt en positiv opplevelse, men fortsatt spent på om bagasjerommet blir for snaut.
Synes Nissan kunne løftet det grafiske på skjermene betydelig. Kun CarPlay trådløst, ikke AA.

Fikk også oppdatert leveringstid, og som forventet betydelig forsinket. Estimatet aug/sept ble først antydet desember og er nå mars 2023 ca. Bestilte høsten 2020 så det er litt ventetid, men blir artig å kjøre den når den kommer :)
Glemte å spørre selger om matrix lysene og hvordan de aktiveres.

Var det virkelig mulig å bestille Ariya høsten 2020 Øyvind.h? Selv bestilte jeg før jul 2021 og har fått bekreftet levering i desember i år. Hvis det du forteller om mars 2023 stemmer så er jo informasjonsflyten fra Nissan minst like dårlig som det den har vært fra Møller - dog ikke overraskende.

Det er skremmende hvor inkompetente store bilimportører er på dette med informasjon til tross for at de har etablert store informasjonsavdelinger og lønner personalet der i millionklassen.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 25. august 2022, klokken 06:36
Skrivefeil. Bestilte september 2021.  Ikke 2020 :)
Selger sjekker og så estimert dato for ankomst Norge.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: arthurtorsdag 25. august 2022, klokken 07:54
Fikk tilbud på serviceavtale på Ariya til 11.900 for tre år/90.000 km som jeg synes var dyrt! Ble anbefalt av selger å ta det da prisen trolig ville gå opp!
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: eiskrefredag 02. september 2022, klokken 15:44
Fikk akkurat oppdatering om forsinkelse på leveranse. Første indikasjon var September, som ble endret til Desember og nå februar 2023. Så går nu dagan..
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: Daniel_0007fredag 02. september 2022, klokken 16:32
Sitat fra: eiskre på fredag 02. september 2022, klokken 15:44
Fikk akkurat oppdatering om forsinkelse på leveranse. Første indikasjon var September, som ble endret til Desember og nå februar 2023. Så går nu dagan..

Kjipt da kommer spørsmålet om forhandler er villig til å dekke momsen, tviler på det.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorfredag 02. september 2022, klokken 16:38
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 02. september 2022, klokken 16:32
Sitat fra: eiskre på fredag 02. september 2022, klokken 15:44
Fikk akkurat oppdatering om forsinkelse på leveranse. Første indikasjon var September, som ble endret til Desember og nå februar 2023. Så går nu dagan..

Kjipt da kommer spørsmålet om forhandler er villig til å dekke momsen, tviler på det.

Moralsk sett burde forhandler dekket momsen da vi er holdt for narr disse urealistiske lnadene om tidligere leveringer.
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: arthurfredag 02. september 2022, klokken 18:52
Er ikke da forsinkelsen så stor at man i henhold til kontrakten kan la være å ta ut bilen uten "gebyr" eller straff?
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: daktarisøndag 18. september 2022, klokken 08:30
Vil nok ikke konkurrere så mye mot ID.4/Enyaq pga bagasjerommet,  men kanskje med coupe-variantene:
Noterer meg mykere fjæring (konfortkonge?) men høyere forbruk og dårligere ProPllot.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/EQWVB5/nissan-ariya
Tittel: Sv: Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX
Skrevet av: El-inorsøndag 18. september 2022, klokken 09:02
Sitat fra: daktari på søndag 18. september 2022, klokken 08:30
Vil nok ikke konkurrere så mye mot ID.4/Enyaq pga bagasjerommet,  men kanskje med coupe-variantene:
Noterer meg mykere fjæring (konfortkonge?) men høyere forbruk og dårligere ProPllot.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/EQWVB5/nissan-ariya

Gleder meg til å sitte « veldig høyt og ruvende - » og å slippe thansen-puta jeg må sitte på i ID4-en