Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Regen på tirsdag 31. mai 2022, klokken 08:45
https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/na-er-det-slutt-pa-stikkontakten-for-lading
Vil man også miste mulighet til å lade på jobb hvis man er så heldig å ha en stikk tilgjengelig der?
Dette vil bare gjelde nye installasjoner, så hvis det er et stikkontakt som er montert lovlig på jobb etter dagens regler (altså montert spesifikt for elbillading, 10A og type-b jordfeilbryter) vil det fortsatt være lovlig.
... og selv en 16A uten jordfeilbryter type B, installert med formål elbillading, før dagens krav trådte i kraft, vil også fortsatt være lovlig.
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
En kan jo også diskutere hvor relevant det er å fjerne muligheten for å sette opp frittstående stikkontakter til elbillading, på steder det ikke finnes noe brennbart. For eksempel på en stolpe på en p-plass, eller på en murvegg.
Hørt om bukken og havresekken. Bransjen styrer nok dette meget lett og det er vesentlig mer penger i en ladestasjon enn en stikkontakt.
De kan ikke skylde på at det handler om sikkerhet, når det ikke har tilbakevirkende kraft. I et annet land jeg oppholdet meg i av og til bruker de ikke slike halvveis påstander om sikkerhet. Hvis noe er for usikkert for nye installasjoner så er det også for usikkert for eldre installasjoner, og da må det utbedres.
Det man kunne ha gjort istedenfor er å si at det ikke anbefales, og latt det være opp til installatør å tenke/risikovurdere selv. Som det ble nevnt ovenfor, et stikk på et ikke brennbart materiale/murvegg utendørs.
Det er jo fint mulig å si at ladekladden skal trekke maks 6A f.eks.
Men ingen kan nekte deg å bestille et utendørs jordet stikk for en gressklipper, som tilfeldigvis er i garasjen hvor du parkerer elbilen..
Ingen kan nekte deg det. Men forsikringselskapet ditt vil nekte å betale ut erstatning hvis ting tok fyr fordi du brukte stikket ment for gressklipperen til å lade bilen din. ;)
Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:08
De kan ikke skylde på at det handler om sikkerhet, når det ikke har tilbakevirkende kraft. I et annet land jeg oppholdet meg i av og til bruker de ikke slike halvveis påstander om sikkerhet. Hvis noe er for usikkert for nye installasjoner så er det også for usikkert for eldre installasjoner, og da må det utbedres.
I prinsippet burde det vært rett, men det ville jo vært tilnærmet umulig å gjøre endringer på krav da. F.eks er det jo heller ikke tillatt å ha varmtvannsbereder tilkoblet med stikkontakt i nye installasjoner lenger, men det er ingen krav om å endre dette for eksisterende varmtvannsberedere - det ville jo vært en enorm jobb å bytte ut alle slike installasjoner i norge
Spesielt synd for Renault Zoe eiere med IT nett og ladebøtte/Zapcharger Portable/Accelev ladetrafo som trenger et stikk.
Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:15
Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:08
De kan ikke skylde på at det handler om sikkerhet, når det ikke har tilbakevirkende kraft. I et annet land jeg oppholdet meg i av og til bruker de ikke slike halvveis påstander om sikkerhet. Hvis noe er for usikkert for nye installasjoner så er det også for usikkert for eldre installasjoner, og da må det utbedres.
I prinsippet burde det vært rett, men det ville jo vært tilnærmet umulig å gjøre endringer på krav da. F.eks er det jo heller ikke tillatt å ha varmtvannsbereder tilkoblet med stikkontakt i nye installasjoner lenger, men det er ingen krav om å endre dette for eksisterende varmtvannsberedere - det ville jo vært en enorm jobb å bytte ut alle slike installasjoner i norge
Samtidig er det vel nettopp disse det brenner flest av..?
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 18:51
Samtidig er det vel nettopp disse det brenner flest av..?
Det vil jeg tro? Det er vel det de fleste fortsatt bruker og de installasjonene som er eldst
Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 31. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 18:51
Samtidig er det vel nettopp disse det brenner flest av..?
Det vil jeg tro? Det er vel det de fleste fortsatt bruker og de installasjonene som er eldst
Det vart opplyst på Nelfo seminar i dag at DSB melder at varmgang i stikk til VVB er overrepresentert på statistikken. Naturlig nok ettersom VVB er det mest utbredte "langvarig last" produktet.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Jeg forstår ikke hvorfor:
1. Det er brannfare med langvarig belastning av f.eks. 8-10A, på ledning og stikk som er dimensjonert for 16A?
2. Det ikke eksisterer et billig alternativ til dette for lavhastighets-lading (under 16A). Hvorfor er det nødvendig med en svindyr ladestasjon, for noe så enkelt som å levere 10A strøm over tid, på en trygg måte? Det burde jo være et marked for en veldig simpel ladestasjon?
Jeg vil tørre å påstå at for de fleste holder 10A hjemme, så å forlange en voldsom ladestasjon virker veldig unødvendig.
Hvor mange branner har vi der det brant i el-anlegget pga varmgang ved lading av elbil?
Jeg har lest om 1 eneste brann, men der var det med en feildimensjonert timer i mellom, og dette var i Sverige.
Ellers har det vært ettpar branner der man i ettertid har vist seg å være lading av 12V-batteri eller motorredskap, som så har antent bil.
Og så har det vært noen svært få branner fra batterier med feil, men der brannen ikke nødvendigvis skjer "hjemme", eller ikke nødvendigvis er på lading engang.
Jeg mener seriøst at problemet er svært overdrevet, sannsynligvis av en bransje som ønsker å sko seg på å spre unødvendig frykt.
For all del, jeg er enig i anbefaling i å bruke ladeboks, for schuko har sine svakheter. Men det går ikke nødvendigvis noe mindre strøm gjennom sikringsskapet med hjemmelader. Tvert i mot. Folk installerer opp til 32 A for å få 11 og 22 kW i gjennom laderen.
Et langt innlegg i denne forbindelse fra en ikke-elektriker:
Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.
Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).
Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?
3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.
til roadrunner
https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-adapter-nokkelbryter?currency=NOK
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 01. juni 2022, klokken 09:56
Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
Ja, selv om en vedsag kan trekke kanskje tre ganger så høy effekt som den er ratet til i startøyeblikket, så er dette en veldig mye snillere last med tanke på varmgang enn elbillading. Vedsagen slås gjerne av og på, og har uansett om den står på kontinuerlig kun høy belastning akkurat når den sager over en kubbe, ellers spinner den fritt. Elbillading er høy belastning over LANG tid, slik at det kan bli veldig høy varme på dårlige kontaktpunkt, enten det er en klemme som ikke er dratt til skikkelig (kan og løsne over tid som følge av gjentatte oppvarminger/nedkjølinger) eller fordi det er dårlig kontaktflate/punkt mellom selve støpselet og stikkontakten. Kan skje for eksempel når kladden henger i stikkontakten. Av andre sammenlignbare laster så kan det være varmeovner, varmtvannsbereder og lignende, men felles for begge deler er at de sjelden står på mer enn en time eller to om gangen. Varmtvannsbereder er det nå nede i maks 1500 W på schuko, på tross av mye kortere belastning enn elbil.
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 01. juni 2022, klokken 09:56
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?
Hvis kursene/stikkontaktene er installert med formål lading av elbil (altså at du ikke ba om å få en generell stikkontakt til hva-som-helst), og det må stå i dokumentasjonen, enten det er kursfortegning eller annet), så er det ok å fortsette med også etter endringene. Hvis ikke er de faktisk ikke lovlige til regelmessig lading selv før de siste endringene. Da er det krav til maks 10A kurs på schuko og jordfeilbryter type B, og igjen må være satt opp med formål elbillading.
Sitat fra: hemi på onsdag 01. juni 2022, klokken 10:28
til roadrunner
https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-adapter-nokkelbryter?currency=NOK
Eller denne som er noe smekrere og rimeligere:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/type-2-lang-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 09:13
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
Enig.
Og som firmabil, som man må betale fordelsskatt av, så er det jo færre og færre fordeler, men mer og mer skatt.
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 03. juni 2022, klokken 07:55
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 09:13
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
Enig.
Og som firmabil, som man må betale fordelsskatt av, så er det jo færre og færre fordeler, men mer og mer skatt.
Er den siste egentlig elbilspesifikk, eller går det på firmabil generelt?
Sitat fra: RJK på fredag 03. juni 2022, klokken 10:37
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 03. juni 2022, klokken 07:55
Sitat fra: geear på tirsdag 31. mai 2022, klokken 09:13
Men ... i disse tider så er nok en slik endring enda en ting som gjør elbiler litt mindre attraktive for mange. Bompenger, moms, årsavgift, omregistreringsavgift, og relativt dyrt å installere lovlig lademulighet hjemme.
Enig.
Og som firmabil, som man må betale fordelsskatt av, så er det jo færre og færre fordeler, men mer og mer skatt.
Er den siste egentlig elbilspesifikk, eller går det på firmabil generelt?
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, men skal forklare det slik jeg tror spørsmålet er.
Alle firmabiler som også kan brukes privat må skattes av. Det heter fordelsbeskatning, fordi det er en fordel at arbeidsgiver betaler bilen din og bilutgiftene dine for deg.
Fossilbiler betaler skatt av hele listeprisen, 100%, på bilen.
I fjor så måtte du skatte av 60% av listeprisen på elbil, mens i år må du skatte av 80%.
Du må altså betale mer skatt.
Enda fordelene med elbil er mindre enn med fossilbil, så får du skatteøkning med elbil firmabil.
Fordelsbeskatning....Fordelen, for den som har firmabilen, med elbil er jo mye mindre enn fordelen med fossilbil. Ergo burde fordelsbeskatningen vært mye mindre også.
Dersom du har fossilbil firmabil så slipper du å betale dyr bensin/diesel, dyre bompenger, forsikring, mer kostbare servicer hver 30.000 km. Dette er mange penger du som privatperson slipper å betale. Derfor er det en fordelsbeskatning på dette.
Med elbil så er det billigere drivstoff (selv om strømmen er dyr nå, så er det jevnt over billigere), billigere forsikring, billigere bompenger, billigere service og mye sjeldnere service. Så her blir fordelene veldig mye mindre enn med fossilbiler.
Fremdeles så er det jo slik at elbil har noen store ulemper:
Elbiler går kortere enn fossilbil før man må fylle på drivstoff. Og enda kortere om vinteren. Dette er jo absolutt ikke noen gode.
Du kan ikke lade når du vil, det er tross alt bensinstasjoner så og si over alt. Her må det mye mer planlegging til. I tillegg så er det ofte ladekø fordi det er få ladere og noen ladere er helt ødelagt slik at det ikke kan lades. Dette er ikke akkurat en gode.
Det tar veldig lang tid å lade opp bilen. Noen er riktignok nede i 30 min. Men i motsetning til fossilbil som bare bruker 5 min, så er ikke dette noen gode heller.
Alt dette gjør at fordelene blir sterkt redusert og man burde hatt mye lavere «fordels»beskatning.
Skjermet firmabilfradraget for de med elektrisk firmabil, da godet er begrenset i forhold til tilsvarende bensin/dieselbil.
Takker for svaret, da ble jeg med ett klokere på hva du mente med færre fordeler og mer skatt.
Firmabil virker jo som er blitt "straffet" mere de senere år uavhengig av drivlinje, så dermed så jeg ikke relevansen. Men som sagt, nå fikk jeg med meg hva du spesifikt tenkte på. Forsåvidt greie synspunkter der, ja.
Det er enda værre stelt med firmaelmotorsykkel. Der må leiekostnad på tilsvarende MC legges til grunn; og MC er generelt svært kostbart å leie.
Noen tanker rundt de nye reglene:
- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?
- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?
Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. juni 2022, klokken 16:40
Noen tanker rundt de nye reglene:
- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?
- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?
Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
Du trenger ikke følge NEK400 i det hele tatt. Du MÅ følge FEL. Det er mye jobb/vanskelig å dokumentere at du fulgt FEL uten å referere/følge NEK400. Derfor følger nesten alle elektriker NEK400 slavisk. Men det er ikke et krav.
Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:15
I prinsippet burde det vært rett, men det ville jo vært tilnærmet umulig å gjøre endringer på krav da. F.eks er det jo heller ikke tillatt å ha varmtvannsbereder tilkoblet med stikkontakt i nye installasjoner lenger, men det er ingen krav om å endre dette for eksisterende varmtvannsberedere - det ville jo vært en enorm jobb å bytte ut alle slike installasjoner i norge
Ikke umulig, bare en kostnad for den enkelte. Hvis varmtvannsbereder tilkoblet stikkontakt er farlig, så burde det få tilbakevirkende kraft. Og "alle" må ut med 2500 kr til elektriker for å få det koblet rett til koblingsboks.
Noen krav/forbedringer er kanskje litt mer drøye/omfattende enn andre så da må man isåfall velge om det skal være et krav, og om det skal få tilbakevirkende kraft. Også innenfor hva som er praktisk mulig såklart.
Kanskje man da, når man vedtar krav/normer, tenker seg litt om en og to ganger. Og da hadde kanskje 16A på 1.5 kvadrat aldri blitt tillatt.
Men ja jo, jeg skal innrømme at det kan være fordelaktig å snike inn oppgraderinger ved å oppgradere FEL/NEK.
Selv slapp jeg akkurat unna automatisk stoppekran og komfyrvakt da jeg moderniserte et kjøkken, men ny kurs med automatsikring var på 15A, ikke 16A. Eksisterende kurs kunne derimot få ny 16A-sikring siden den var eksisterende.
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. juni 2022, klokken 16:40
Noen tanker rundt de nye reglene:
- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?
- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?
Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
For meg så virker det som man helt har glemt at det finnes noe annet enn shucko. Har foreløpig tilgode å høre om brente CEE-kontakter
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 09. juni 2022, klokken 13:48
For meg så virker det som man helt har glemt at det finnes noe annet enn shucko. Har foreløpig tilgode å høre om brente CEE-kontakter
Jeg vet ikke om CEE er laget med hyppige inn/utkobling av støpsel i tankene, men det slår meg som en mye bedre måte å ha et stikk på hvis man skal lade hjemme ja.
Dessverre koster en type 2 til CEE typ 4-5000 kroner.
Da kan man like godt kjøpe seg en ladestasjon til 2.990
de fleste plugger vel bare ladern inn og lar den henge? færreste tar den vel ut og inn hver dag?
jeg bruker mange hundre KW kontinuerlig på cee (datasenter), gjort i mange år.
Sitat fra: hemi på fredag 10. juni 2022, klokken 11:56
de fleste plugger vel bare ladern inn og lar den henge? færreste tar den vel ut og inn hver dag?
jeg bruker mange hundre KW kontinuerlig på cee (datasenter), gjort i mange år.
Ja, laderen henger igjen hjemme 99,9 prosent av turene for de aller fleste.
Da er vi enige, at CEE burde være tillatt for å koble på en ladekabel :-) Synd denne ladekabelen er så dyr bare.
Sitat fra: HaraldElBil på fredag 10. juni 2022, klokken 17:07
Da er vi enige, at CEE burde være tillatt for å koble på en ladekabel :-) Synd denne ladekabelen er så dyr bare.
Da får du to kontakt punkter som ikke er bra.
Kladden som følger bilen er en nødlader og er ikke ment for daglig bruk hjemme - skaff dere ladestasjon.
Dette fører oss tilbake til det opprinnelige spørsmålet.
Easee og Zapcharger har også slike kontaktpunkter der "stikket" laderoboten og ladestasjonen plugges inn i.
Gjelder den nye regelen kun schuko og Cee stikk, eller alle typer stikk?
Og er støpsel unntatt? Altså motsatt vei at en ladestasjon kan kobles til slik en bil kobles via en ledning med støpsel på?
Sistnevnte er en reell løsning på vår Accelev serie semiportable ladestasjoner
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juni 2022, klokken 07:33
Og er støpsel unntatt? Altså motsatt vei at en ladestasjon kan kobles til slik en bil kobles via en ledning med støpsel på?
Mener du at det skal være et støpsel på den strømførende faste installasjonen, og så er det en stikkontakt på ladestasjonen som kobles til? Det må vel bryte masse regler om berøringssikkerhet, selv om de brukes CEE-materiell. Mulig jeg misforstår deg her.....
Støpsel blir kanskje feil betegnelse. Blir vel teknisk sett et "skjøtestikk" en kan kalle pluggen som går inn i ladestasjonen.
Uansett svært likt en Defa plugg som brukes på Think Classic, Buddy etc.
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juni 2022, klokken 07:33
Dette fører oss tilbake til det opprinnelige spørsmålet.
Easee og Zapcharger har også slike kontaktpunkter der "stikket" laderoboten og ladestasjonen plugges inn i.
Gjelder den nye regelen kun schuko og Cee stikk, eller alle typer stikk?
Og er støpsel unntatt? Altså motsatt vei at en ladestasjon kan kobles til slik en bil kobles via en ledning med støpsel på?
Sistnevnte er en reell løsning på vår Accelev serie semiportable ladestasjoner
Easee har temperaturovervåkning så ikke noe problem med det punktet.
Har opplevd kontakten på Zaptec har smeltet, uten noe varsel gitt av ladestasjonen.
Både ladestasjon og bakplate måtte bytes. Ble oppdaget ved flytting av ladestasjonen.
Alt fungerte fint i forkant, temperatur varsel er ikke nødvendigvis nok.