Elbilforum.no

Diverse => Alt det andre => Emne startet av: elektrolux på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:46

Tittel: Forventninger til bilistene før og nå
Skrevet av: elektroluxtorsdag 19. mai 2022, klokken 15:46
Før i tiden, mer presist 50 tallet og Porsche 356, bestod verktøysettet av følgende:

Contents:

Case
Short slot screwdrivers (6mm tip, and about 4-5 mm tip)
Long slot screwdriver
Tire gauge with case
Combination pliers
Open end wrenches, 8 x 9mm, 10 x 14mm, 11 x 12mm, 17 x 19mm
Generator pulley wrench
Spark plug wrench with bar
Wheel nut wrench/jack handle
Hammer
Jack
Spare lug nut, fan belt, spark plug, condensor and points (one each)

Bilfabrikanten la med andre ord tilrette for både bytte/fiks av viftereim og tennings relaterte deler samt en rekke andre oppgaver. Samtidig fikk datidens billister hjelp med å fylle bensin.

Spol 50+ år framover og en er heldig om en får med utstyr for å bytte et punktert hjul. Samtidig  skal en måtte håndtere energifylling av både fornybar og/eller fossilt drivstoff selv.

Paradokset dukket opp da det nærmet seg service på den nye motorsykkelen min.

Min tanke er at det tross alt må være bedre for sykkelen å gjøre slik jeg gjorde:

Tappet av motoroljen og bakakseloljen etter en langtur og mens alt var godt og varmt. Lot oljen renne til dagen etter og skrudde så bunnplugger og filter på plass og fylte på ny olje. Totalt tidsforbruk 10 min på kvelden,  og 15 -20 min dagen etter inkludert resetting av serviceindikatoren på sykkelen.

Alternativet er å vente på ledig time på verkstedet, enda en kaldstart for å kjøre sykkelen dit, ordne transport hjem etter levering og ordne transport tilbake for å hente. Tidsbruken er flere timer og kostnadene 5 ganger høyere. Samtidig vil jeg aldri kunne vite om jobben er gjort like omsorgsfullt, og om den gamle oljen er drenert like grundig.

Med tanke på at moderne motorer er mye enklere å forholde seg til med vedlikeholdsfri tenning og innsprøytning og ofte hydrauliske ventiler, burde flere vurdere hva som egentlig er best å gjøre.